«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ (#مقدمه) از فردا بخشهایی از نگارهٔ
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_اول)
«یک روز به #مرتضی گفتم:
-"اینطور نمیشود که #روشنفکران هر کاری میخواهند انجام دهند و ما هم بیکار بنشینیم. ما فقط داریم نقد میکنیم و بساط آنها را به هم میریزیم امّا این کافی نیست؛ ما باید یک #الگوی_جایگزین مطرح کنیم. الگوی داخلیمان که #سینمای_جنگ است؛ باید یک الگوی دیگری را هم در زمینه سینمای خارجی مطرح کنیم."
پرسید:
-"نظر خودت چیست؟"
گفتم:
-"#روشنفکران و مسئولان که «#تارکوفسکی» را علم کردهاند؛ بیا مقابل او یک آدم حسابی علم کن."
گفت:
-"مثلاً کی؟"
گفتم:
-"#هیچکاک، مرتضی! #هیچکاک..."».
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
هر کس در آثار #آوینی کمی سرک کشیده باشد، احتمالاً به نام «#هیچکاک» برخورد کرده است. در نگاه اوّل، ارادت یک تئوریسن انقلابی به تکلیسنی هم چون #هیچکاک عجیب به نظر میرسد؛ هیچکاکی که در افواه عموم، به ساخت فیلمهایی با تِم سرگرم کننده معروف بوده است. امّا چه چیز باعث شده که #هیچکاک، اینقدر برای #مرتضی مهم باشد؟
به احتمال زیاد، اوّلین جرقّههای توجّه #آوینی به آثار #هیچکاک در مکالمه فوق زده شده؛ به گفته «#مسعود_فراستی» -که در دهه هفتاد جزو تیم نشریه #سوره بود و دوست و همکار مرتضی به حساب میآمد- احتیاج به "عَلَم کردن یک آدم حسابی در مقابل #تارکوفسکی" باعث شده تا #مرتضی کمکم نسبت به آثار #هیچکاک علاقهمند شود.
امّا آیا رجوع #آوینی به #هیچکاک، من باب اکل میته بوده است؟ به این معنا که او، چارهای نداشته جز اینکه رندانه حرفهای خود را درون دهان #هیچکاک گذاشته و مبانی و اعتقادات خود را از زبان او بیان نماید؛ یا اینکه واقعاً چیزِ خاصّی درون آثارِ این کارگردان بزرگ سینما وجود داشته که به واسطۀ ضرورت و ایجاب شرایط، به چشم #آوینی آمده است؟ انتخاب هر پاسخ، میتواند مسیر تحلیل آثاری همچون «#عالم_هیچکاک» و دیگر مخطوطات #آوینی راجع به #هیچکاک را تغییر دهد. قضاوت در اینباره به عهدۀ نزدیکان #مرتضی، اهل فنّ و #مخاطبان_حرفهای آثار اوست...
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#مسعود_فراستی
#آندره_تارکوفسکی
#سینما
هدایت شده از بیت الغزل
کمر خم کرد هرکس برد بار عشق را بر دوش
«جوان» شد پیر، «گل» شد سربه زانو، «بید» شد مجنون
#فاضل_نظری
#تک_بیتی
@beytolghazal
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتض
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_دوم)
مقالۀ «#عالم_هیچکاک»، نگارهای است با مباحثی پراکنده که به چند مطلب اساسی میپردازد: بررسی ایدههای مرکزی آثار #هیچکاک و رابطۀ آنها با جهانبینی #آوینی، برّرسی مصداقی برخی آثار #هیچکاک از لحاظ محتوا و تکنیک، سخن دربارۀ شخصیّت #هیچکاک، و در آخر توضیح ماهیّت و ساختار #سینما (امّا نه به شکل منسجم).
#آوینی در ابتدا از سناریو فیلم «#سرگیجه» نقبی میزند به سمبُلیک بودن و رؤیاگون بودن فیلمهای #هیچکاک؛ دنیای آثار #هیچکاک، دنیایی است راز آلود که همچون رؤیایی شبانه، انسان را مسحور و مقهور خود میکند و باعث میشود انسان برای لحظاتی، از واقعیّت غافل شود. اتّفاقاً برای راه یافتن به #باطن این عالَم نیز راهی نیست جز عبور از سطح #واقعیّت که #هیچکاک با چیرهدستی، این تجربه را برای مخاطبان خود فراهم میآورد.
پس به عقیدۀ #آوینی، آثار #هیچکاک (و در کلّ، آثار سنیمایی و نمایشی) این ظرفیّت را دارند که انسان را به یک #شهود و تجربۀ درونی دعوت کنند. جان کلام #آوینی که در تمام نگاره، سعی در اثبات آن دارد، همین است (1).
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1. -سوسپانس، ترس و دلهره، برای هیچکاک وسیلهها ویا بهانههایی بیش نیستند که به او امکان میدهند تماشاگر را از سطح واقعیّت عبور دهد و او را به یک تجربۀ روحی در فضایی ماورایی دعوت کند. ص13
-تماشاگر سهیم در فضای فیلم، همراه با سیر داستانی اغلب آثار هیچکاک، به نوعی از «پالایش روانی یا روحی» دست مییابد. ص30
-تماشاگر...به همراه با کاراکترهای فیلم، در صورتی از یک سلوک نفسانی یا تجربۀ روحی پالایش می¬یابد. ص27
-فیلم خوب آن است که تماشاگر را به سفر دل دعوت کند. ص68
-اصلاً سینما برای این استغراق، بی¬خودی و غفلت از خویشتن به وجود آمده است، اگرچه که تجربه نشان داده این استغراق می¬تواند نوعی سلوک روحی و یا روحانی نیز باشد. ص69 و 70
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#فیلم_سرگیجه
#شهود
#پالایش_روحی
#باطن
#واقعیت
28.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 Siyasat
🎙 #Yawar_Abdal
📖 #Yawar_Abdal
📽 Yawar Abdal official lyrics music video
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_سوم)
در قدم بعد سخن از دنیای کودکانه #هیچکاک به میان میآید؛ معمولاً قصّههای #هیچکاک بیش از حدّ بچّگانه به نظر میرسند و او عامدانه دست به انتخاب آنها میزند.
#عالم_کودکی، عالمی است که همه در «#حضور» میگذرد و قصّهها و داستانهای جنّ و پری داری که از منطقزدگی رایج مصون مانده اند، بهترین وسیله برای ارتباط با عالم کودکی و حضور اند. #دنیای_مدرن و نظامات اعتباری که بر ما تحمیل کرده، فرصت کودکی کردنِ کمی به انسان میدهد و #فیلم به مثابه یک #شهود، میتواند دروازهای برای برگشتن به این عالم مقدّس باز کند. قصّهها در واقع صورتهایی مثالی از زندگی عادّی هستند که بشر در ارتباط با آنها میتواند زندگی خود را تنظیم کند.
این مطلب، خود، میتواند مؤیّدی بر یکی از مهمترین تفاوتهای #سینما و #ادبیّات نیز باشد؛ بسط و توسعۀ یک ایدۀ کودکانه، در #شعر و #رمان امکانپذیر نیست؛ ولی سینما به علّت ذات متّکی بر تصاویر نمایشی، میتواند به خوبی از پس این مهم بر بیآید.
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۳
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#عالم_کودکی
#شهود
#حضور
#داستان
هدایت شده از خلوتکده مستان
خنده میبینی ولی از گریهی دل غافلی
خانهی ما از درون ابر است و بیرون آفتاب
فصیحی هروی
#شعر_های_عاشقانه
#تک_بیتی_های_عاشقانه
#تک_بیتی_های_ناب
@khalvatkadeh_mastan
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_چهارم)
نکتۀ بعدی، وجودِ #ارادهای_پنهان در آثار #هیچکاک است که اوّلاً بر همۀ وقایع نظارتی خداگونه دارد و ثانیاً هیچ یک از گناهکاران را بدون #تنبیه رها نمیکند.
#گناه در آثار هیچکاک، به جرم تنزّل پیدا نمیکند. گناهکار عقربی نیست که در محاصره آتش مجبور به نیش زدن خودش باشد؛ در عین حال که کاراکترهای #هیچکاک، وارد #حریم_ممنوعه جنایت کاران نمیشوند. بهای ورود به #حریم_ممنوعه، شکستن حرمت خون است که اغلب قاتلان در فیلمهای #هیچکاک، #حرمت_خون را پایمال نمیکنند بلکه دلیلی روانی، اجتماعی ویا حتّی فلسفی -مثلا در #فیلم_طناب- برای کشتن دارند.
حتّی خود #هیچکاک نیز قتلها را خارج از صحنه ویا با نمایش سایهها سرهم میکند.
#هیچکاک #ترس را به هر قیمتی برای مخاطب ایجاد نمیکند. در عین حال که ترسِ او با ترسِ #کافکایی که وحشت از سرگردانی و تنهایی در دنیا است فرق میکند. او مارا از چیزی میترساند که در روان ما نفهته است.
در همین بخشها، کمکم مقایسۀ #هیچکاک با #کافکا و #داستایوفسکی آغاز میشود و در بخش تحلیل شخصیّت #هیچکاک، به اوج خود میرسد.
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۴
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#اراده_پنهان
#خون
#فیلم_طناب
#ترس
#کافکا
#داستایوفسکی
30.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎵 آهنگ «درمانا»
🎤 با صدای: حسین حقیقی
📚 شاعر: مولانا
🎼 آهنگساز: شروین معینی
🎛 تنظیم، میکس و مسترینگ: علی وانیار
🎵گیتار کلاسیک: بهروز میرزایی
🎼 تولید واحد موسیقی مؤسسه مصاف
#ThePromisedSaviour
🎼 @masafmusic
در پرده اسرار کسی را ره نیست
زین تعبیه جان هیچکس آگه نیست
جز در دل خاک هیچ منزلگه نیست
می خور که چنین فسانهها کوته نیست...
#خیام
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
Del-e Nadan.mp3
12.92M
🔰 Del-e Nadan
🗣 #Yawar_Abdal
📖 #Ghalib