«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا نیٖــسْت؟!●◇ــــــٰایه
#بخش_چهارم (پایانی)
[در واقع #فرع_اوّل و #فرع_دوّم، مکمّل یکدیگر هستند؛ یکی ریشه ماهیت را میخشکاند و میگوید در همۀ حملها و تمامی احکامی که بر ماهیّت بار میشود #پای_وجود_در_میان است و دیگری ثابت میکند که اگرچه این احکام به واسطه وجود بر ماهیّت عارض شدهاند، لکن هیچگاه به حریم مقدّس وجود تعدّی و تعرّض نمیکنند.]
در اینجاست که عبارات جناب #علّامه به درستی معنا میشود:
«أن كل ما يحمل على حيثية الماهية فإنما هو #بالوجود[۱]» نه "للوجود"، بلکه "بالوجود" چراکه ساختمانِ وجود، جلوی خورشید را گرفته که سایه تشکیل شود؛ حال که سایۀ ماهیّت ایجاد شده، اینکه پنج گز باشد یا ده گز، به اندازه وجود و زاویه تابش نور بستگی دارد.
«أن الوجود لا يتصف بشيء من أحكام الماهية[۲]» نه اینکه ماهیّت احکامی از برای خود داشته باشد #مستقلّاً؛ ماهیّت احکامی که دارد پوچ و باطلند مثل خودش و اثباتشان نیز به وساطت وجود است. لذا هرگز این احکام پوچ و باطل که عارض ماهیّت هستند، جرئت دست درازی به حریم شریف وجود را ندارند و بر آن عارض نمیشوند.
«تنقسم الضّروره إلی ضرورۀ ازلیّۀ و إلى ضرورة ذاتية و هي كون المحمول ضروريا للموضوع لذاته مع الوجود لا بالوجود[۳]» که یعنی این حکم برای ماهیّت ثابت است، چون این ماهیّت وجود دارد، وگرنه از آنجا که پوچ و باطل و هالک است، نمیتوانست متّصف به این وصف شود. البته باید گفت منظور از "#مع الوجود" در این بخش، همان "#بالوجود" در فرع اوّل است.
و دیگر عبارات نظیر:
« ... فلها ثبوت ما كيفما فرضت[۴]»
«الکثرۀ الماهویۀ موجودۀ فی الخارج بعرض الوجود و أنّ الوجود متّصف بها بعرض الماهیۀ لمکان أصالۀ الوجود و اعتباریۀ الماهیۀ[۵]»
«واقعیت هستی به خودی خود (بالذات و بنفسه) واقعیتدار یعنی عین واقعیت است و همه مهیات با آن واقعیتدار و بیآن (به خودی خود) پنداری و اعتباری میباشند، بلکه این مهیات تنها جلوهها و نمودهایی هستند که واقعیتهای خارجی، آنها را در ذهن و ادراک ما به وجود میآورند وگرنه در خارج از ادراک نمیتوانند از «وجود» جدا شده و به وجهی مستقل شوند[۶]»
«...و از سوى ديگر همه مهيات و احكام و آثار آنها، از آن وجود و واقعيت هستى است، زيرا مهيّت بهواسطه وجود همان مهيّت شده و حكم و اثر بهواسطه وجود، حكم و اثر شده وگرنه هيچ و باطل بوده است[۷]»
«حقایق گوناگون مهیّات و خواص و آثار خارجی آنها اگرچه حقیقتاً از آن وجود و در وجودند،...[۸]»
محمد برهان
به تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1 . نهایه الحکمه، صفحه ۱۲
2 . همان ، صفحه ۱۳
3 . همان، صفحه ۴۶ و ۵۵
4. همان
5. همان، ص ۱۷
6 . اصولِ فلسفۀ رئالیسم، صفحه ۱۶۳
7 . همان، ۱۶۸
8 . همان
#بخش_چهارم (پایانی)
#اصالت_وجود
#اعتباریت_ماهیت
#فرع_اول
#فرع_دوم
اگر جهنّم رفتن واجبه، به خدا من به الکفایه موجوده...
23.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
الأنعام:
وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ (59)
#قرآن
#مقام_کُرد
#محمود_شحات_انور
اینکه ابلیس در آن روز به ما سجده نکرد/
کفر ورزید ولی جز به خدا سجده نکرد/
پدرم رانده شد از عرش و ملائک دیدند/
که در این فاصله انسان به چه ها سجده نکرد/
ای خدایی که وجود همه از توست، چرا/
آدمی پیش تو بی چون و چرا سجده نکرد؟/
پیش چشم همه آنقدر بهایش دادی /
که پرستید خودش را و تو را سجده نکرد/
عقل آسودهٔ ما گر چه دم از کفر نزد/
تا نبارید بر این خاک، بلا سجده نکرد...
#فاضل
سجده-فاضل نظری.mp3
1.88M
اینکه ابلیس در آن روز به ما سجده نکرد/
کفر ورزید ولی جز به خدا سجده نکرد/
پدرم رانده شد از عرش و ملائک دیدند/
که در این فاصله انسان به چه ها سجده نکرد/
ای خدایی که وجود همه از توست، چرا/
آدمی پیش تو بی چون و چرا سجده نکرد؟/
پیش چشم همه آنقدر بهایش دادی/
که پرستید خودش را و تو را سجده نکرد/
عقل آسودهٔ ما گر چه دم از کفر نزد/
تا نبارید بر این خاک، بلا سجده نکرد...
#فاضل
*با صدایی گیرا و لحنی دقیق 👌🏻
#مهدی_کرامتی
هدایت شده از نگاشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️اینو ببینید یه کم قند تو دلتون آب بشه!
@negashteh | نگاشته
هدایت شده از فریم
انتقام شهیدان کرمان قبل از شهادتشان گرفته شده بود
آیا تنتی در کار است؟
@fraame ☫رسانه فریم☫
01. قرآن، آقای خدابخشی.mp3
9.78M
05:26
08:30
09:16
﷽
الفجر:
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (15) وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (16) كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ (17) وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ (18) وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا (19) وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا (20) كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا (21) وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (22) وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ (23) يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (24) فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (25) وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (26) يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي (30)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
الكوثر:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ (2) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
#قرآن
#محمدحسین_خدابخشی
روزگارم این است-سهراب سپهری.mp3
1.61M
روزگارم این است:
دلخوشم با غزلی، تکه نانی، آبی، جمله ی کوتاهی
یا به شعر نابی و اگر باز بپرسی گویم:
دلخوشم با نفسی حبه قندی، چایی، صحبت اهل دلی
فارغ از همهمه ی دنیایی
دلخوشی ها کم نیست،
دیده ها نابیناست!
#سهراب
#مهدی_کرامتی 👌🏻