«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
منم همینطور...
منم همینطور...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی به عشق، قلب حرم اعتراف کرد
وقتی علی به خانه خود اعتکاف کرد
وقتی خدا جمال خودش را مطاف کرد
کعبه سه روز دور سر او طواف کرد
حاجی شده است کعبه و سنت شکسته است
با جامهی سیاه خود احرام بسته است
﷽
در رثای مبتلا شدن به تــَ..کـَ..ثّــُ..ر
┄┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄┄ما با #غربیها فرق داریم. صبر کنید، جدّی؛ فرق داریم. ما دنیا را در توافق، تلائم و همافزایی میبینیم. در یک کلام، #وحدت همهچیز ماست. هر چیزی، از جایی که هست شروع میشود و در انتها به #او ختم میشود؛ #من های متکثّر، تبدیل به #ما میشوند و در نهایت، همه او خواهند شد. وحدت، وحدت، وحدت. برای آنها امّا، همهچیز در تضادّ و تنافر و همنوعخواری است که رشد میکند. چیزهای مختلف با یکدیگر برخورد میکنند، همدیگر را میبلعند، از بین میروند و چیزهای مختلف –این بار جدید– به وجود میآیند. کثرت، کثرت، کثرت. #کثرت، همهچیز غرب است. غرب نماد کثرت روی زمین است. سرعت ریتم زندگی، توازن #انسانیّت در جامعه را به هم زده. تا حالا از یک اتوبوس در حال حرکت پیاده شدهاید؟ اوّلین قدمتان که به زمین میرسد، انگار چیزی شما را از پشت هُل میدهد –یا از جلو میکشد– و مجبورید آنقدر پا به پای این نیروی نامرئی بدوین که در نهایت، با صورت پخش زمین شوید –زمین خوردن حتمیست، شک نکنید. من خودم چند بار این #خریّت را مرتکب شدهام؛ بعد از هر بار امّا، دوباره آن کار را تکرار کردهام. حالْ میدهد. به این مدل از زندگی، #خو کردهام. سخت است که جدا شوم ازَش. بگذریم؛ حالِ زدن #حرفهای_نظری ندارم؛ شما هم حال شنیدن ندارید؛ گوشهایتان پُر است. #زندگیام دارد میرود، به #سرعت. بگذارید باهاش بروم تا جا نماندهام... ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ #محمد_برهان
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بخشی از قطعه "The Meeting"
🎹 از #Sami_Yusuf
*کنسرت When Paths Meet، فستیوال هلند، آمستردام
#بیکلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کراش العالمین در جمع طرفداران تینیجر 😂😂😂
﷽
برداشتی آزاد، از «آزادی»
در بیانات آیت الله خامنهای
#قسمت_اول
┄┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄┄
🌐 همه ما اجمالاً درکی از مفهوم "آزادی" داریم و کم و بیش این مفهوم را میشناسیم و همینطور، به لطف تریبون های مختلف غرب [و شرق]، مطالب زیادی حول آن شنیده ایم؛ اما آیا این مفهوم که حدود دویست سال است که در مجامع علمی-فکری غربی [و شرقی] مطرح میشود، مختص به همین چندصد سال و همین نظامات فکریست؟ ویا نه، اسلام هم سخنانی درباره آزادی دارد و سخن گفتن حول محور این مفهوم شریف، از ابداعات نظامات فکری معاصر نیست؟
💠 همه ما میبینم که تمام نظاماتی که برای خود برو و بیایی دارند، دم از آزادی میزنند؛ حال چه لیبرالیسم که آزادی فردی را محور قرار میدهد [و چه مارکسیسم که آزادی فردی را هضمِ در آزادی اجتماعی میداند]. همه نیز به نحوی خاص آزادی را معنا میکنند ولی به هر حال بالاتفاق، طرفدار آنند.
💠 اما آیا اسلام نیز تفسیری از آزادی دارد؟ صد البته که اصل آزادی، همان چیزیست که اسلام و پیامبران الهی به آن اهتمام ویژه داشته اند و بشر هنوز هم که هنوز است به آن معنی راقی و کامل آزادی که مطروح اسلام و در کل شریعت الهی است، دست نیافته و بلکه حتی بویی از آن هم استشمام نکرده است.
💠 قرآن، در رابطه با آزادی میفرماید:
«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ
يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ
وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ
وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ
وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ
وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ
فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ﴿اعراف/١٥٧﴾
➕ همانها ﻛﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ (ﺧﺪﺍ)، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ «ﺍﻣﻲ» ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ؛ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﺻﻔﺎﺗﺶ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻠﻲ ﻛﻪ ﻧﺰﺩﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ، میﻳﺎﺑﻨﺪ؛ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺩﺳﺘﻮﺭ میﺩﻫﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺑﺎﺯ میدﺍﺭﺩ؛ ﺍﺷﻴﺎء ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻠﺎﻝ میﺷﻤﺮﺩ، ﻭ ﻧﺎﭘﺎﻛﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻢ میﻛﻨﺪ؛ "ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﻨﮕﻴﻦ، ﻭ ﺯﻧﺠﻴﺮﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩ، (ﺍﺯ ﺩﻭﺵ ﻭ ﮔﺮﺩﻧﺸﺎﻥ) ﺑﺮ میﺩﺍﺭﺩ"، ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭﻳﺶ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻧﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﺍﻧﻨﺪ.
📖 این کتاب الهی، یکی از ویژگی های خاص پیامبر را "آزاد کننده" انسانها و بر گیرنده زنجیرها دانسته و به آن مباهات میکند. زنجیرهایی که بر سر و گردن انسان سنگینی میکند و او را از آزادی محروم میدارد؛ چه زنجیرِ ظالمِ خارجی و چه زنجیر هوا و هوس داخلی… اگر کسی از زیر یوغ این زنجیرها به درآید میتواند اوج گرفته و حتی ملتی را با خود همراه کرده، آزاد کند.
💠 از طرفی حضرت امیر، درباره آزادی هر فردی از انسان میفرمایند: «لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرّا»؛ همچنین در جایی دیگر می فرماید: ««انّ ادم لمیلد عبدا و لا امة و انّ النّاس کلّهم احرار»... پس گزارۀ "هر انسانی از بدو پیداش و تولد خود، آزاد است" ، اوّل بار در انقلاب کبیر فرانسه مورد توجه قرار نگرفته است…
♻️ در نتیجه اسلام به هیچ وجه مانع آزادی های فردی و اجتماعی نیست و حتی یکی از اهتمامات ویژه او، هبه کردن «زیست در آزادی» به انسان است.
⏪ پس تا به اینجا مشخص شد که صحبت از مفهومی به نام آزادی، از ابداعات فلسفه های امروز نیست بلکه معنی راغی تر و پر مغز ترِ آن (که توضیح آن خواهد آمد)، از دیرباز مورد بحث اسلام و در کل شریعت الهی بوده است.
اما آزادی که اسلام مطرح میکند به چه معنی است و چه رابطهای با آزادیهای طرح شده توسط دیگر نظامات فکری دارد؟ …
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#محمد_برهان
۱۳۹۸/۰۹/۰۱۳
❇️ ادامه دارد...
سخت بی رحم است قانون در قمار عاشقی
هرچه آسان تر ببازی نرخ تاوان سخت تر است
#اصغر_عظیمی_مهر
امروز، زادروز ولفگانگ آمادئوس موتزارت [یا موتسارت] آهنگساز و موسیقیدان کلاسیک اتریشی است.
وی متولد ۲۷ ژانویه ۱۷۵۶ (۷ بهمنماه) در اتریش بود که در تاریخ ۵ دسامبر ۱۷۹۱ در وین درگذشت.
او از سه سالگی شروع به آهنگسازی کرد و زمانی که پنجساله شد، بهعنوان یک کودک نابغه در تمام اروپا مشهور بود.
پدرش که ویلونیست و آهنگساز معروف دربار اسقف بود، کارش را رها کرد و مشغول آموزش وی شد و او را در ۱۲ سالگی به یک نوازنده حرفهای در پیانو، ویلون و ارگ تبدیل کرد.
او در بین سالهای ۱۷۸۲ و ۱۷۸۵ تعداد قابل توجهی کنسرت اجرا کرد و خودش شخصاً تکنوازی آنها را برعهده داشت؛ قطعات اجرا شده در این کنسرتها از بینظیرترین و زیباترین آثار وی به حساب میآید.
او پس از سال ۱۷۸۵ تعداد کنسرتهای کمتری را اجرا کرد که گفته میشود، دلیل این موضوع صدمه دیدن دستش بوده است.
این موسیقیدان پر آوازه سرانجام در ۳۵ سالگی درگذشت و در آرامگاهی گمنام مخصوص تهیدستان بهخاک سپرده شد.
اما مکان دقیق آرامگاه موتزارت پس از گذشت چندین سال، در آرامگاه سنمارکس گم شد. بعدها در مکانی که حدس زده میشد او بهخاک سپرده شده است، سنگی قرار دادند.
عناصری همچون شادی، شوخ طبعی و شیطنت کودکانه از مولفههای اصلی کارهای او به شمار میآید.
۲۶ - صداهایی هست که هیچ وقت صامت نمیشود.mp3
27.33M
🔰 صداهایی هست که هیچ وقت صامت نمیشود
*پادکست نیوفولدر - قسمت ۲۶
🎙 متن و گفتار از #یاسین_حجازی
#زینب_سلام_الله_علیها
#موذنزاده_اردبیلی
#کنز_حیا_زینب
سیاه نمایی یا آشنایی زدایی؟
... متأسفانه وقتی هم کسی ایراد میگیرد، با این پاسخ ضعیف روبهرو میشود که «هنر و هنرمند آینهی جامعه هستند» یا میگویند «این فیلمها برایند آن چیزی است که ما از جامعه دریافت کردهایم» اما مگر سینما یا هنر فقط عهدهدار روایت دوبارهی همان چیزهایی است که مردم خودشان هم از آنها با خبر هستند؟!
#مهدی_کرامتی 👌🏻
*اصل یادداشت را در اینجا بخوانید
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔆 متن وصیت نامه آیت الحق میرزا علی قاضی که کمتر از یک ماه پیش از ارتحال نوشته شده و در آن جز به متابعت از شریعت توصیه نفرموده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺 الحـمـد لله الذى لا یـبقى الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام على خاتم النبیین الذى هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلى الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسکه.
و بـعـد، وصـیـت از جـمـله سـنـن لازمـه است و بنده عاصى ، على بن حسین الطباطبایى چندین مـرتـبه وصیت نامه نوشتهام و اینکه در این تاریخ که روز چهارشنبه، دوازدهم ماه صفر سـنـه هـزار و سـیـصـد و شـسـت و پـنـج (۱۳۶۵) اسـت و ایـن وصـیـت نـامـه دو فـصـل اسـت : یـک فـصل در امور دنیا، فصل دیگر در امور آخرت است . مقدم دارم ذکر دنیا را چنان که حق - تبارک و تعالى - در خلقت و ذکر آخرت مقدم داشته است.
دیـگـر آنـکـه از جـمـله قـروض ، پـنـجـاه تـومـان اسـت کـه مال الوصیة علیین رتبت ، حاج سید قریش قزوینی است و بعد از ایشان به حاجى امام قلى رسیده است و از حاجى قلى به والد حقیر رسیده است - رضوان الله علیهم اجمعین . این وجه باید در دست کسى که اهلیت آن را داشته باشد برسد که در دهه محرم از فایده شرعیه آن عـزادارى بـکـنـد، چـیـزى از آن بـه روضـه خـوان بـرسـد، بـه چـاى و قـهـوه و امثال این صرف نشود- ان شاء الله تعالى.
واگر شخص دیگرى را معرفى کردم ، در حاشیه همین وصیت نامه مى نویسم و بعد از این اگر تغییر و تبدیل به نظر رسید، در ذیل ورقه نوشته مى شود.
و فـصـل دوم در امـور آخرت و عمده آنها توحید است . خداى تعالى مى فرماید: ان الله لا یـغـفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء (نساء ۴۸) همانا خداوند شرک به خود را نمى بخشد و جز آن را براى هر که بخواهد مى بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـىآیـد و از اولادهـاى بـنـده کـسـى تـا حال مستعد تعلیم آن ندیدهام و از رفقا هنوز وصى آخرتى معین نکرده است که شما را به پـیـروى او امـر کـنـم . عـجـالتـا ایـن شـهـادت را از بـنـده تحمل نمایید:
اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و ملائکته و اولوا العلم من خلقه لا اله الا هو العزیز الحکیم الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لا شریک له فـى الوجـود و لا فـى الالوهـیـة و لا فـى العـبـودیـة و اشـهد الله سبحانه و ملائکته و انـبـیـاءه و سـمـاءه و ارضـه و مـن حضرنى من خلقه و ما یرى و لا یرى و اشهدکم یا اهلى و اخوانى على هذه الشهادة بل کل من قرا هذا الکتاب و بلغه شهادتى و اتخذکم جمیعا شاهدا و اشـهـد ان محمدا عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و صدق المرسلین و ان اوصیاءه من عترته اثنا عشر رجلا اولهم امیرالمؤ منین على بن ابى طالب و آخرهم الامام منتظر لدولة الحق و انه یـَظـهـر و یُظهر دین الحق - صلى الله علیه و علیهم - و اشهد ان البعث حق و النشور حق و کـلمـا جـاء بـه رسول الله او قاله اوصیاؤ ه - صلى الله علیه و علیهم - حق لا ریب فیه . اسـال الله المـوت عـلى هـذه الشـهـادة و هـو حـسـبـنـا جـمـیـعـا و نـعـم الوکیل . الحمد لله رب العالمین.
امـا وصـیـتـهـاى دیـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـکـنـیـد، اول وقـت بـه جـا بـیـاوریـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبیحه صدیقه کبرى سلام الله علیها و آیة الکرسى در تعقیب نماز تـرک نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.
دیـگـر آنـکـه ، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است ، ولى بنده لازم است بگویم ، اطـاعـت والدین ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده . اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید!
تا توانى دلى به دست آور
دل شکستن هنر نمى باشد
و عن تقریر الاحقر،
🔺 على بن الحسین الطباطبایى
@ofoqemobin
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بخشی از قطعه "veritas"
🎹 از #Sami_Yusuf
*کنسرت When Paths Meet، فستیوال هلند، آمستردام
#بیکلام
هدایت شده از بیت الغزل
﷽
برداشتی آزاد، از «آزادی»
در بیانات آیت الله خامنهای
#قسمت_دوم
┄┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄┄
🌐 [آزادی که اسلام مطرح میکند به چه معنی است و چه رابطهای با آزادیهای طرح شده توسط دیگر نظامات فکری دارد؟]
💠 وجه اشتراکِ تمام مکاتب فکری بشری در رابطۀ با مسئله "آزادی"، این است که تمام این مکاتب، یکی از مصادیق بارز آزادی مطلق را دیکتاتوری میدانند! بله دیکتاتوری! گرچه به آن تصریح نداشته باشند؛ منظور آنست که آزادی مطلق و بی بند و باری (نه فقط به معنای فرهنگی آن، بلکه حتی مصادیق اجتماعی آن) ضد آزادی عمل کرده و آزادی را میبلعد.
یک دیکتاتور مطلقاً آزاد است هرکاری که میخواهد بکند، اگرچه آن کار بر ضد آزادی دیگر افراد بشر بوده و موجب استثمار آنان شود و در نتیجه آزادی آنان را سلب کند.
پس ملاحظه کردید که چطور، آزادی مطلق بر ضد آزادی عمل کرده و آنرا هضم میکند…
💠 پس تا به اینجای کار مشخص شد که برای اقامۀ آزادی، باید "مرزها و چارچوبها"یی برای آن در نظر گرفت تا آزادی، مطلق و بیقید و بند نشده، و بر ضد خود عمل نکند. پس اینکه آزادی باید حد و مرز داشته باشد، اصلِ موضوعهای بین تمام مکاتب فکریست. در نتیجه آنچه که نظر مکاتب مختلف را نسبت به آزادیْ از ریشه جدا می کند، همین مرزها و چارچوبهاست.
انسان برای آنکه بتواند از حق آزادی خود استفاده تام و کامل را ببرد، باید محدود شود تا آزادی مطلق او باعث آسیب به آزادی دیگران نشود.
[البته حساب "آنارشیست ها"یی که در اواخر قرن هجده و اوئل قرن نوزده پدید آمدند جداست؛ گرچه آنان نیز در عمل به آنچه می گفتند عمل نمی کردنند و بنا بر اقتضاء آزادی، مرزهایی را برای آن در نظر می گرفتند!]
💠 مرزهای آزادی در مکاتب غربی، فی الجمله در دو گزاره خلاصه میشود:
۱- انطباق آزادی با "قانون"، به نحوی که از آن تخطی نشود.
۲- «عدم تعرض به آزادی دیگران»، یعنی مرز آزادی هر کس، تا آزادی فرد دیگر است.
فعلاً در رابطه با محتوای این دو گزاره و ماهیت قانونگذاری بحثی نداریم؛ این مطلبْ خود، بحثی جدا میطلبد…
♻️ حال به سوال اصلی میپردازیم: رابطۀ مرزهای آزادی مطروح در اسلام، و این دو مرز چیست؟ آیا کاملاً متفاوت اند ویا آنکه اشتراکاتی با یکدیگر داردند؟...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#محمد_برهان
۱۳۹۸/۰۹/۰۱۳
❇️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
البقره:
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿286﴾
#قرآن
#مقام_کُرد
#محمود_شحات_انور
قبّليني _ جعفر حسن_1296564689.mp3
6.83M
مرا ببوسِ خودمون...
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
Hasan Golnaraghi - Mara Beboos (320).mp3
15.19M
01:03
🎙 #حسن_گلنراقی
📖 #حیدر_رقابی
🎹 #مجید_وفادار
مرا ببوس
برای اخرین بار
تو را خدا نگه دار
که میروم به سوی سرنوشت...