هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سورة الحجر:
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ (98)
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ (99)
سورة النحل:
[بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ]
أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ [وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ] (1)
#سید_جواد_حسینی
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ســـــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا نیٖــسْت؟!●◇ــــــٰایه
#بخش_دوم
[ ... آنچه گفتیم در نگاه اوّل، #تناقض به نظر میرسد؛ از طرفی سایه هیچ است و پوچ، و در طرف دیگر، اوصافی دارد و احکامی. چنین چیزی چگونه امکانپذیر است؟]
در توضیح این مهم، باید به نکاتی توجّه کرد؛ آنچه از برای سایه ثابت میشود، خود، پوچ و باطل است. یعنی اگر سایه قدّی دارد و قوارهای به این خاطر است که نور به آن بخش از زمین نرسیده، و سایه را اینچنین اندازه زده. لکن بازهم این حکم از برای سایه ثابت است -اگرچه که هالک و باطل است این حکم.
پس هم سایه و هم آثار و احکام و لوازم آن، همگی باطلند و از نبود نور سرچشمه میگیرند در عین حال که این احکام، برای سایه #ثابت هستند و برای اویند. امّا آنچه باعث ایجاد سایه شده و دار و ندار سایه از اوست، همانا ساختمان است. ساختمان که جلوی خورشید میایستد، سایه تشکیل میشود. شمایل و قیافهای هم اگر سایه دارد، به جهت تابش نور به ساختمان بستگی دارد. اگر در ابتدای صبح، سایه بلند است به این خاطر است که آفتاب از زاویهای بسته به آن میتابد و اگر سرِ ظهر این سایه به نصف اندازه پیشین میرسد، دلیلش این است که در آن ساعات، آفتاب عمود میتابد.
دقّت داشته باشیم که این اوصاف و احکامِ باطل که به واسطه ساختمانها ثابت میشوند، به خودِ ساختمانها #سرایت نمیکنند و ساختمانها به این احکام #متّصف نمیشوند. واضح است که اگر سایه، کوتاه و بلند میشود و خم و راست، #قرار_نیست ساختمان نیز همین بلا سرش بیاید. پس احکام پوچِ سایه، برای خود سایهی پوچ ثابتاند و هرگز ساختمانها #آلوده به این اوصاف نمیشوند...
(ادامه دارد...)
#بخش_دوم
#اصالت_وجود
#اعتباریت_ماهیت
#فرع_اول
#فرع_دوم
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سکانس بازجویی از جوکر
با بازی درخشان هیث لجر فقید
*You, complete me
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا نیٖــسْت؟!●◇ــــــٰایه
#بخش_سوم
از #آنچه_بیان_شد، نتایجی به دست میآید:
سایهها انگارههایی خیالی هستند که نبود نور، آنها را #حقیقی مینمایاند در حالی که اصل و ریشه و مأخذ سایهها، صاحبانشان هستند.
در عین حال این سایهها اوصاف و احکامی دارند از جمله خنکا، شکل و شمایل، کثرت و اختلافات و... که آنها نیز پوچ و پنداریاند. امّا همچنان که صاحبان سایه، اجازه دیده شدن به این سایهها دادهاند، احکام این سایهها را نیز وضع میکنند و #مصحّحِ حملِ صفات و لوازم سایه هستند.
در واقع کجی و معوّجی سایه، ازان اوست -در عینِ آنکه پوچ و باطل است چراکه صاحبش، یعنی سایه پوچ و باطل است- امّا به واسطه ساختمان برا او ثابت است. در آخر نیز باید گفت که قطعاً این احکام، بر صاحبان سایهها عارض نمیشوند.
تمام آنچه گفتیم، عیناً بر رابطۀ وجود و ماهیّت تطابق کامل دارد -البته که در مثال #مناقشه نیست 😑 . ماهیّات، سایههایی از ساختمانهای وجودند که #هالک_و_باطل هستند، و اگر احکامی هم دارند #اوّلاً احکامشان نیز پوچ و توخالی است و #ثانیاً همین احکام نیز به واسطه وجود است که بر آنها مترتّب میشود.
در واقع #فرع_اوّل و #فرع_دوّم، مکمّل یکدیگر هستند؛ یکی ریشه ماهیت را میخشکاند و میگوید در همۀ حملها و تمامی احکامی که بر ماهیّت بار میشود #پای_وجود_در_میان است و دیگری ثابت میکند که اگرچه این احکام به واسطه وجود بر ماهیّت عارض شدهاند، لکن هیچگاه به حریم مقدّس وجود تعدّی و تعرّض نمیکنند...
(ادامه دارد...)
#بخش_سوم
#اصالت_وجود
#اعتباریت_ماهیت
#فرع_اول
#فرع_دوم
16.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای مامانهامون عمو پورنگ باشیم!
روز مادر مبارک ❤️
@sedkhareji ✔️
هدایت شده از غَلَیان|علی محمدی راد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوامون خرابه حاجی
هدایت شده از وحید یامین پور
کوشش، برای رسیدن به مقصود نیست، که برای نرسیدن است. برای نائل شدن به مقام عجز است. عجز از رسیدن به مقصود. در لحظهی عجز، مقصود چونان عطیهای الهی در برابر تو مینشیند.
پس آنکه برای رسیدن به مقصود دست و پا میزند تا آنگاه که به "خود" برای فراچنگ آوردنِ مقصود امید دارد، به آن نمیرسد. و در آن لحظهی طلایی که از پا در میآید، گوهر مقصود را در آغوش میکشد. ما چارهای نداریم جز آنکه بکوشیم تا آنگاه که بیچاره در میانهی راه بمانیم... ناگاه از غار حرای وجود به رسالت مبعوث میشویم...
گر چه وصالش نه به کوشش دهند
هر قدَر ای دل که توانی بکوش
#بشنو_از_نی
#ظهور
🆔️ @yaminpour
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله
👈 حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
🔹ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
🔹اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
14.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 The Dawn…
🎹 #Sami_Yusuf
🔰 سِـپیٖـدھ٘ دَم٘ـ۔...
🎹 #سامی_یوسف
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا
• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
ســـــــــ◇● ســـــٰایــه، هَستْ یــٰا نیٖــسْت؟!●◇ــــــٰایه
#بخش_چهارم (پایانی)
[در واقع #فرع_اوّل و #فرع_دوّم، مکمّل یکدیگر هستند؛ یکی ریشه ماهیت را میخشکاند و میگوید در همۀ حملها و تمامی احکامی که بر ماهیّت بار میشود #پای_وجود_در_میان است و دیگری ثابت میکند که اگرچه این احکام به واسطه وجود بر ماهیّت عارض شدهاند، لکن هیچگاه به حریم مقدّس وجود تعدّی و تعرّض نمیکنند.]
در اینجاست که عبارات جناب #علّامه به درستی معنا میشود:
«أن كل ما يحمل على حيثية الماهية فإنما هو #بالوجود[۱]» نه "للوجود"، بلکه "بالوجود" چراکه ساختمانِ وجود، جلوی خورشید را گرفته که سایه تشکیل شود؛ حال که سایۀ ماهیّت ایجاد شده، اینکه پنج گز باشد یا ده گز، به اندازه وجود و زاویه تابش نور بستگی دارد.
«أن الوجود لا يتصف بشيء من أحكام الماهية[۲]» نه اینکه ماهیّت احکامی از برای خود داشته باشد #مستقلّاً؛ ماهیّت احکامی که دارد پوچ و باطلند مثل خودش و اثباتشان نیز به وساطت وجود است. لذا هرگز این احکام پوچ و باطل که عارض ماهیّت هستند، جرئت دست درازی به حریم شریف وجود را ندارند و بر آن عارض نمیشوند.
«تنقسم الضّروره إلی ضرورۀ ازلیّۀ و إلى ضرورة ذاتية و هي كون المحمول ضروريا للموضوع لذاته مع الوجود لا بالوجود[۳]» که یعنی این حکم برای ماهیّت ثابت است، چون این ماهیّت وجود دارد، وگرنه از آنجا که پوچ و باطل و هالک است، نمیتوانست متّصف به این وصف شود. البته باید گفت منظور از "#مع الوجود" در این بخش، همان "#بالوجود" در فرع اوّل است.
و دیگر عبارات نظیر:
« ... فلها ثبوت ما كيفما فرضت[۴]»
«الکثرۀ الماهویۀ موجودۀ فی الخارج بعرض الوجود و أنّ الوجود متّصف بها بعرض الماهیۀ لمکان أصالۀ الوجود و اعتباریۀ الماهیۀ[۵]»
«واقعیت هستی به خودی خود (بالذات و بنفسه) واقعیتدار یعنی عین واقعیت است و همه مهیات با آن واقعیتدار و بیآن (به خودی خود) پنداری و اعتباری میباشند، بلکه این مهیات تنها جلوهها و نمودهایی هستند که واقعیتهای خارجی، آنها را در ذهن و ادراک ما به وجود میآورند وگرنه در خارج از ادراک نمیتوانند از «وجود» جدا شده و به وجهی مستقل شوند[۶]»
«...و از سوى ديگر همه مهيات و احكام و آثار آنها، از آن وجود و واقعيت هستى است، زيرا مهيّت بهواسطه وجود همان مهيّت شده و حكم و اثر بهواسطه وجود، حكم و اثر شده وگرنه هيچ و باطل بوده است[۷]»
«حقایق گوناگون مهیّات و خواص و آثار خارجی آنها اگرچه حقیقتاً از آن وجود و در وجودند،...[۸]»
محمد برهان
به تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1 . نهایه الحکمه، صفحه ۱۲
2 . همان ، صفحه ۱۳
3 . همان، صفحه ۴۶ و ۵۵
4. همان
5. همان، ص ۱۷
6 . اصولِ فلسفۀ رئالیسم، صفحه ۱۶۳
7 . همان، ۱۶۸
8 . همان
#بخش_چهارم (پایانی)
#اصالت_وجود
#اعتباریت_ماهیت
#فرع_اول
#فرع_دوم
اگر جهنّم رفتن واجبه، به خدا من به الکفایه موجوده...
23.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
الأنعام:
وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ (59)
#قرآن
#مقام_کُرد
#محمود_شحات_انور