#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست هشتم:
«پیامبر اکرم از نگاه امیرمؤمنان علیهماالسلام»
🔹 سخنران:
دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)
🔹 زمان: چهارشنبه ١٢ مهر - ساعت ٢٠ تا ٢١
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹برای حاضرين در جلسه گواهی معتبر از طرف وزارت علوم (با پرداخت مبلغ ٢٠ هزار تومان) صادر خواهد شد. بدين منظور لطفا نام و نام خانوادگی خود را هنگام ورود به لاتين وارد نماييد.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
جهت تسهیل در ورود به جلسه، از نرم افزار ادوبی کانکت استفاده کنید و لینک زیر را در آن وارد نمایید:
http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار
#گزارش_متنی
💠 هشتمین نشست از سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "پیامبر اکرم از نگاه امیر مؤمنان علیهماالسّلام" و سخنرانی دکتر حامد منتظری مقدم" (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی)، مورخ ۱۲ مهرماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد.
🔸حجت الاسلام دکتر حامد منتظریمقدم در ابتدای نشست با اشاره به این موضوع که پیامبر -صلی الله علیه و آله- از دیدگاه امیرمؤمنان -علیه السلام- دارای ابعاد و منابع وسیعی است؛ اما در این نشست آنچه بیان میشود تنها با استناد بر متن نهج البلاغه خواهد بود.
پیامبر اکرم در دین اسلام بعنوان محوریترین شخص مطرح است؛ در مکتب تشیع نیز امام علی علیه السلام بعنوان محوریترین فرد این مذهب شناخته میشود. از این رو معرفی پیامبر از جانب امیرالمؤمنین بسیار حائز اهمیت است.
🔸وی افزود: سالها قبل تحقیقی مبتنی بر متن نهج البلاغه پیرامون شخصیت پیامبر اکرم آماده شد که روند آن توصیفی بود؛ مرحوم استاد مهدی پیشوایی پیشنهاد دادند تا آن تحقیق بصورت مسئله محور بازنویسی شود. از این رو چالشی که امت پیامبر بعد از رحلت ایشان با آن رو برو شدند یعنی محوریت پیامبر اکرم، بعنوان مسئله مطرح و تحقیق بر مبنای آن بازنویسی شد.
منتظری مقدم ادامه داد: در زمان بنی امیه محوریت رسول خدا -صلی الله علیه و آله- دچار چالش شد؛ بدین معنا که اگر قرار باشد پیامبر اکرم شخص اول جهان اسلام باشد، باید تمام رفتارها و گفتارهای مسلمانان با رفتار و گفتار آن حضرت تنظیم شود، اما اینطور نشد و عدهای از مسلمانان از جایگاه محوری رسول خدا فاصله گرفتند. در این میان نقش اهل بیت علیهم السلام در حفظ محوریت پیامبر اکرم بسیار با اهمیت است.
🔸 حجت الاسلام منتظری مقدم با تأکید بر لزوم حفظ احترام به مذاهب دیگر، در بیان توصیفات اشخاص از پیامبر اکرم گفت: بحث در اینباره باید بصورت اثباتی و ایجابی باشد؛ به عبارتی دیگر اساساً در این زمینه باید از هرگونه توهین به مذاهب و عقاید دیگر دوری کرد.
عضو هيئت علمی گروه تاريخ مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (ره) بیان کرد: تهدیدهای پیش روی جایگاه محوری رسول خدا در جامعه اسلامی، روش امام علی علیه السلام برای حفظ و پاسداری این جایگاه و پیامدهای آن از مهمترین مباحثی است که در این زمینه مطرح میشود. در مجموع میتوان این سه مسئله را ذیل عنوان «مجاهدت امیرمؤمنان در تثبیت جایگاه محوری رسول خدا در جامعهٔ اسلامی» بررسی کرد.
🔸وی افزود: تهدیدهای پیش روی محوریت پیامبر در دو دسته فرهنگی و سیاسی قابل تقسیم است. منظور از تهدیدهای فرهنگی، اقداماتی از قبیل ممانعت کتابت و نقل احادیث پیامبر اکرم و اکتفا به قرآن و نیز مرجع سازی نومسلمانان اهل کتاب است که توسط افراد انجام میشد. اما منظور از تهدیدهای سیاسی اقدامات حکومتهایی مانند خلفای بنیامیه و اموی برای از بین بردن جایگاه پیامبر است. وجود چنین تهدیدهایی امام را به مجاهدت در برابر مخالفان و معاندان وا داشت.
منتظری مقدم اظهار داشت: انگیزههایی که امیرالمؤمنین را در زمینه محافظت از جایگاه محوری پیامبر اکرم سوق میداد، دو عامل وحدت اسلامی و هدایت امت اسلام بود. امام در نامهای که به ابو موسی اشعری نوشته است، تأکید میکند، هیچ کس به اندازه او به وحدت امتِ پیامبر و انس گرفتن آنان با همدیگر، دلسوزتر نیست. امام در همین بخش بر نقش پیامبر در ایجاد وحدت تأکید میکند و میفرماید: پیش از بعثت رشتههای دوستی و انسانیت از هم گسسته بود (خطبه ١۵٨) و خداوند با بعثت پیامبر شکافها را پر کرد (خطبه ٩۶).
🔸این استاد دانشگاه اظهار داشت: از منظر امام علی -علیه السلام-، پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- مهمترین رکن و وسیلهٔ هدایت مسلمانان و مصونیت آنان از انحراف بود. ایشان پیامبر را وسیلهٔ بینایی هدایتخواهان معرفی مینماید (رک: خطبه ٩۴) که مردم را به راه راست وا داشت و دستگیرههای ایمان را محکم ساخت (خطبه ١٨۵).
وی افزود: امیرمؤمنان علی -علیه السلام- دنیاگرایی را یکی از انحرافات بزرگ جامعهٔ اسلامی میدید و آن را ریشهٔ انحرافات دیگر میدانست. امام برای مقابله با این انحراف به سیرهٔ پیامبر استناد میفرمود؛ چنانکه در خطبه ١۶٠ به این مسئله اشاره نموده و میفرماید: برای تو کافی است که رسول خدا سرمشق تو باشد...؛ او از شیرِ پستانِ دنیا بریده و از زیورهایش دور شد... پیامبر از دنیا چندان نخورد که دهان را پر کند... شکمش از همه خالیتر بود و بر روی زمین مینشست و غذا میخورد.
🔸وی سپس به روشهای امیرمؤمنان در حراست از جایگاه محوری پیامبر اکرم پرداخت و گفت: امام در حراست از جایگاه پیامبر، از چهار روش استفاده نمود که اولین آن شناساندن جنبههای مختلف اندیشههای آنحضرت به مسلمانان بود. در قرآن کریم به بُعد انسانی پیامبر در عین برخورداری از وحی الهی
اشاره گردیده است. چون پیامبر انسان است و از طرفی فرستاده خداست، باید به سیرهٔ عملی و اخلاقی ایشان تأسی کرد. در این میان پیامبر اکرم با بیان رسالت خود یعنی جنبه هدایتگری و استقامت در این راه طاقتفرسا (نک: خطبه ٧٢) مسلمانان را از جهل و گمراهی بیرون آورد.
حجت الاسلام منتظری مقدم دومین روش امام را تعمیق عواطف مسلمانان نسبت به پیامبر اکرم دانست و گفت: در این روش امام با بیان توصیفاتی از قبیل سجایای والای اخلاقی پیامبر، سعی در ایجاد الفت میان مسلمانان با آنحضرت داشت.
وی سومین روش امام در تثبیت جایگاه پیامبر را استناد به سخنان و روش پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- بیان نمود و ادامه داد: نقلهای متعدد از پیامبر اکرم در سیرهٔ امیرمؤمنان به اندازهای بود که مسلمانان ایشان را منبع دریافت سخنان و دیدگاه پیامبر در مسائل مختلف میدانستند و به ایشان مراجعه میکردند.
🔸دکتر منتظری مقدم افزود: در مکتب تشیع، سنت معصوم حجت دانسته شده که در رأس آن سنت رسول خدا قرار میگیرد و سپس سنت ائمه اطهار در امتداد آن قرار میگیرد. سنت ائمه اطهار در طول و امتداد سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است نه در عرض آن که رقیب آن باشد. بنابراین هیچگونه تعارضی میان سنت آن بزرگواران با پیامبراکرم وجود ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه، پاسداشت حرمت منتسبان به پیامبر اکرم را آخرین روش امام در تثبیت جایگاه رسول خدا در جامعه دانست و گفت: احترام به منتسبانی همچون همسران ایشان و نوادگانشان در سیره امام بسیار مشهود است. این پاسداشت حرمت موجب تثبیت صحیح محوریت پیامبر اکرم در جامعه میشد.
دکتر منتظری مقدم افزود: مهمترین پیامد مجاهدت علوی در زمینه تثبیت جایگاه پیامبر اکرم، حفظ و تداوم محوریت پیامبر در ادوار بعد بود. تمام امت اسلام از گذشته تاکنون حفظ حرمت پیامبر اکرم را بر خود لازم و افعال خود را منتسب به آنحضرت میدانند. این جایگاه، مرهون زحمات امیرمؤمنان و اهل بیت علیهم السلام است.
🔸 وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا در نقل امام علی -علیهالسّلام- از توصیفات پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- غلوی صورت پذیرفته است؟ گفت: قطعا غلو به این معنا که شخصی بالاتر از جایگاه خود تا مرتبه الوهیت معرفی گردد، در بیان امیرالمؤمنین وجود ندارد. اما گاه تعابیری از امام درباره پیامبر اکرم وجود دارد که به ظاهر غلوآمیز است، اما در واقع عاری از هر گونه اغراقی است. این موارد اکثرا در مورد مقامات معنوی پیامبر وجود دارد. برای مثال امام، پیامبر را برترین خَلق در تمام هستی میداند. این غلو نیست بلکه مقامی حقیقی است که مشرف به معنویت ایشان بیان گردیده است.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
-759750911_-1351861782.mp3
25.2M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست هشتم :
"پیامبر اکرم از نگاه امیرمؤمنان علیهماالسلام"
🔹 سخنران: "دکتر حامد منتظری مقدم"
🔹 زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
فراخوان ارسال مقاله به اولین کنفرانس ملی علمی -تخصصی نهج البلاغه تمدید شد.
دانشگاه فنی و حرفهای استان یزد، اولین کنفرانس ملی علمی -تخصصی نهج البلاغه را در روزهای سوم و چهارم بهمن ماه سالجاری برگزار میکند.
اساتید فرهیختۀ حوزه و دانشگاه، صاحبنظران، پژوهشگران، فرهنگیان، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و طلاب سطوح عالیه میتوانند تا ۱۵ آذرماه به وب سایت کنفرانس به آدرس www.cnby.ir مراجعه کنند.
این کنفرانس دارای مجوز و نمایۀ رسمی ISC بوده و تمامی مقالات پذیرفته شده آن در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) نمایه خواهند شد؛ لذا طبق قوانین وزارت علوم، شرکت در این کنفرانس دارای تمام امتیازات علمی و پژوهشی مشمول نمایۀ ISC خواهد بود.
https://www.iribnews.ir/00GoPb
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۱۳"
#نامه۵۳
"اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ"
"گزینش رایزن و همکار شایسته"
"إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَنْ كَانَ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً وَ مَنْ شَرِكَهُمْ فِي اَلْآثَامِ فَلاَ يَكُونَنَّ لَكَ بِطَانَةً فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ اَلْأَثَمَةِ وَ إِخْوَانُ اَلظَّلَمَةِ."
بدترين وزيران تو، كسى است كه پيش از تو وزير بدكاران بوده و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادى محرم راز تو باشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران و يارى دهندگان ستمكارانند.
"وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَيْرَ اَلْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ وَ لَيْسَ عَلَيْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ وَ آثَامِهِمْ مِمَّنْ لَمْ يُعَاوِنْ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ لاَ آثِماً عَلَى إِثْمِهِ."
تو بايد جانشينانى بهتر از آنان داشته باشى كه قدرت فكرى امثال آنها را داشته، امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند: كسانى كه ستمكارى را بر ستمى يارى نكرده، و گناه كارى را در گناهى كمك نرسانده باشند.
💠 شرح نامه
📍امام -عليهالسّلام- بعد از بيان صفات مشاوران در بخش گذشته، در اين بخش به سراغ صفات و ويژگىهاى وزيران و همكاران در حكومت مىرود. نخست افرادى را كه صفات منفى دارند معرفى مىكند و بعد واجدان صفات نيك و سپس توصيههاى لازمى را كه بايد نسبت به آنها ايفا بشود شرح مىدهد. مىفرمايد: «بدترين وزراى تو كسى است كه پيش از تو وزير «زمامداران شرور» بوده و در گناهان آنها شركت داشته است. چنين كسى هرگز نبايد محرم اسرار تو باشد»؛ (إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَنْ كَانَ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً، وَ مَنْ شَرِكَهُمْ فِي الآْثَامِ فَلَا يَكُونَنَّ لَكَ بِطَانَةً ).
📍امام -عليهالسّلام- در اينجا به مسألۀ حسن سابقه و سوء سابقه اشاره مىكند و بررسى سوابق اشخاص را در انتخاب آنها براى كارهاى مهم لازم مىشمرد. اين همان چيزى است كه در دنياى امروز به صورت برگ اوّل پروندۀ كارگزاران و كارمندان در آمده است. سپس امام -عليهالسّلام- دليل آن را بهطور شفاف بيان مىكند و مىفرمايد: «آنها معاون گنهكاران و برادران ستمكارانند»؛ (فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ الْأَثَمَةِ ، وَ إِخْوَانُ الظَّلَمَةِ)
📍بعضى كسانى كه سالها با افراد ظالم و ستمپيشه همكارى داشتهاند، صفات زشت و نكوهيده به صورت حالت و عادت و سجيۀ آنها درآمده و به فرض اظهار توبه كنند باز هم قابل اعتماد نيستند بهويژه آنكه انسانهاى لايق و بدون سوء سابقه در جامعه وجود دارند، لذا در ادامۀ سخن مىافزايد: «اين در حالى است كه تو مىتوانى جانشينان خوبى به جاى آنان انتخاب كنى، از كسانى كه از نظر فكر و نفوذ اجتماعى كمتر از آنها نيستند؛ ولى بار سنگين اعمال خلاف، گناهان و معاصى آنها را بر دوش ندارند.
📍از كسانى كه هرگز ستمگرى را در ستمش يارى نكرده و گناهكارى را در گناهش معاونت ننمودهاند»؛ (وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَيْرَ الْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ، وَ لَيْسَ عَلَيْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ وَ آثَامِهِمْ، مِمَّنْ لَمْ يُعَاوِنْ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ، وَ لَا آثِماً عَلَى إِثْمِهِ). از اين تعبير به خوبى استفاده مىشود حتى كسانى كه يك نقطۀ سياه در پروندۀ پيشين آنها هست نبايد براى كارهاى مهم، وزارت و امثال آن برگزيده شوند، بلكه لازم است حسن سابقۀ آنها بر همگان روشن باشد.
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی
شرح: ناصر، مکارم شیرازی
بخش: سیزدهم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
AudioCutter_r55362a5304.mp3
6.35M
#قرآن
#نهج_البلاغه
بخشی از خطبه عید فطر_روش برخورد با دنیا و ضرورت ستایش خدا/ بقره_۱۹۷
#خطبه۴۵
@drgholamali
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=54038
درسهای نهجالبلاغه، درخشش همدان در انقلاب و دفاع مقدس (مروری بر استناد حضرت آیتالله خامنهای به نهجالبلاغه در دستاندرکاران برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان همدان)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.farsnews.ir/news/14020715000743/
مرکز تحقیقات نهجالبلاغه دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد. (با حضور نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.imna.ir/news/693649/
نهجالبلاغه مبنایی برای شناخت انسان کامل است. (محمدمهدی طهرانچی، ریاست کل دانشگاه آزاد )
🍃💐🍃💐🍃
https://www.iribnews.ir/fa/news/4011642
دومین سالگرد ارتحال استاد نهجالبلاغه در نکا (دومین آیین بزرگداشت عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین طاهری استاد نهجالبلاغه ۲۰ مهر در مسجد سجادیه شهرستان نکا برگزار میشود.)
🍃💐🍃💐🍃
http://jdmarkazi.ac.ir/fa/news/63036/
والدین از راهکارهای نهجالبلاغه برای تربیت کودک غافل نباشند. (مدرس مرکز آموزش علمیکاربردی جهاددانشگاهی اراک، حبيبالله صابری نسب)
🍃💐🍃💐🍃
https://defapress.ir/fa/news/622444/
ضرورت بهره برداری از نهجالبلاغه برای نظام سازی و ساخت تمدن نوین اسلامی (علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی)
🍃💐🍃💐🍃
https://iqna.ir/fa/news/4174563
آغاز ترم پاییز دوره تفسیر نهجالبلاغه از سوی مؤسسه میلاد کوثر طوبی (ویژه بانوان بزرگسال)
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹با حضور دکتر طهرانچی
🔺تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه اصفهان منعقد شد.
🔸تفاهمنامه همکاریهای علمیپژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، حوزه علمیه اصفهان، انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه و موسسه نور نهج البلاغه اصفهان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سالک رئیس هیئت مدیره موسسه نهجالبلاغه به امضا رسید.
بیشتر بخوانید👇👇👇
iau.ir/fa/news/3794
کانال رسمی دانشگاه آزاد اسلامی را دنبال کنید👇👇
@islamic_azaduniversity
🌐 https://nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚 کتاب وحدت جوامع در نهجالبلاغه از آثار آیت الله عبدالله جوادی آملی است. موضوع اصلی مباحث این کتاب در مورد وحدت اسلامی و اجتماعی و سیاسی است که مؤلف محترم، این پدیده بزرگ اجتماعی (وحدت) را در این کتاب خود مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. این اثر از مجموعه آثار استاد جوادی آملی برگرفته شده است.
📚این رساله موجز با اشتمال بر مباحثی محدود افق نگرش دین پیرامون حوزه وحدت را بررسی میکند؛ در فصل یکم به کلیات و شاخصه های موضوع وحدت و در فصل دوم به حوزههای گوناگون وحدت، پرداخته شده که سخنان امیر بیان علی -علیهالسّلام- و تبیین آوردههای آن حضرت در بین ملل به تامل دیده شد. در فصل پایانی کتاب نیز به موارد تنازع و عوامل شکننده وحدت اشاره شده است.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست نهم:
«نقش منابع تاریخی در اعتبارسنجی بخشهایی از نهجالبلاغه»
🔹 سخنران:
دکتر مهدی مجتهدی
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۶ مهر - ساعت ٢٠ تا ٢١
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک digiform.ir/w6c0797f6 و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت مبلغ ٢٠ هزار تومان به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 لزوم بیداری ملت
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔸وجود مبارک امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- در نامه مختصری برای مردم مصر نوشت: ملتی که بخوابد، دشمن از خواب او سوء استفاده میکند. اینطور نیست که دشمن هم بگوید اینها خوابیدند، من هم بخوابم. (ﻣَﻦْ ﻧَﺎﻡَ ﻟَﻢْ ﻳُﻨَﻢْ ﻋَﻨْﻪُ)
🔸ملتی که نتواند خودش را اداره کند، خواب است. ملتی که شناسنامه دارد؛ رجال علمی، رجال پهلوان، رجال مبارز دارد، باید بیدار باشد لذا ما باید شناسنامه مان و شرف مان را حفظ کنیم.
#نهجالبلاغه_نامه۶۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست نهم:
«نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخش هایی از نهجالبلاغه»
🔹 سخنران:
دکتر مهدی مجتهدی
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۶ مهر - ساعت ٢٠ تا ٢١
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک digiform.ir/w6c0797f6 و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت مبلغ ٢٠ هزار تومان به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
r55364a5305.mp3
6.58M
#قرآن
#نهج_البلاغه
دعای حضرت علی -علیهالسّلام- در سفر به شام/حدید-۴
#دعا
#شام
#خطبه۴۶
@drgholamali
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=54151
1402/07/26
درسهای نهجالبلاغه، سکوت نکردن در مقابل ظالم (مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنهای به نهجالبلاغه در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی)
🍃💐🍃💐🍃
http://www.schowzeh.ir/fa/news/69/
حوزههای علمیه باید تربیت محور باشند، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه از مهجوریت خارج شود.(آیتالله مروی)
🍃💐🍃💐🍃
https://hoseinie.masjed.ir/fa/newsagency/38431/
سلسله جلسات نهجالبلاغه شناسی (با تدریس حجتالاسلام مهدویارفع در مسجد فائق برگزار میشود.)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.hawzahnews.com/news/1113506/
حمایت از مظلوم در فرهنگ نهجالبلاغه تبیین شد.(حجت الاسلام ایمان شکیبایی)
🍃💐🍃💐🍃
https://iqna.ir/fa/news/4175273
برپایی محفل انس با نهجالبلاغه و نهجالفصاحه در رواق دارالعباده حرم رضوی
(به همت اداره دارالقرآن کریم حرم مطهر رضوی)
🍃💐🍃💐🍃
https://education.maaref.ac.ir/گزارش-جلسه-دفاع-پایاننامه-جناب-آقای-91/
گزارش جلسه دفاع پایاننامه جناب آقای سید رسول حسینینیاز ( با موضوع فرصتسازی و فرصتسوزی بر اساس نهجالبلاغه)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.iscanews.ir/news/1195710/
دست یابی به مدلهای عملیاتی حکمرانی در سومين دوره کنگره بينالمللی (مسعود راعی دبیر علمی کنگره بینالمللی نهجالبلاغه موسوم به «راه نجات»)
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1018371840_927779715 (3).rar
1.6M
#گواهی_حضور
🔺گواهی اهدایی به شرکت کنندگان در هشتمین نشست علمی انجمن مطالعات نهجالبلاغه ایران با عنوان « پیامبر اکرم از نگاه امیرمؤمنان علیهماالسّلام »
🔹 تاریخ برگزاری دوره: ۱۴۰۲/۷/۱۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
-437117184_2012830924 (1) (1).rar
1.6M
#گواهی_حضور
🔺گواهی اهدایی به شرکت کنندگان در نهمین نشست علمی انجمن مطالعات نهجالبلاغه ایران با عنوان «نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخشهایی از نهجالبلاغه»
🔹 تاریخ برگزاری دوره: ۱۴۰۲/۷/۲۶
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹
🍃🌹
🌹
امام حسن عسکری -علیهالسّلام- فرمودند:
"نحنُ کهفُ مَن اِلتَجَأ اِلینا و نورٌ لِمَن اِستَضاءَ بِنا و عِصمةٌ لِمن إِعتَصَم بِنا. مَن احَبَّنا کان مَعَنَا فِی السَّنامِ الأعلی و مَنِ انْحَرفَ عنّا مالَ إلی النّار"
ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد؛ و روشنی کسی هستیم که از ما فروغ گیرد؛ و نگهدارندهی کسی هستیم که در حفاظت ما درآید. هرکه ما را دوست بدارد، در قلّهی برتر با ما خواهد بود، و هر که از ما منحرف گردد، به آتش دوزخ داخل میگردد.
📚 مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص ۴۳۵
#میلاد_امام_حسن_عسکری_مبارک
🌹
🍃🌹
🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار
#گزارش_متنی
💠 نهمین نشست از سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخشهایی از نهجالبلاغه"و سخنرانی دکتر مهدی مجتهدی (عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد)، مورخ ۲۶ مهرماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد.
🔸 دکتر مهدی مجتهدی در ابتدای نشست پیرامون چاپهای موجود از کتاب نهج البلاغه اظهار داشت: تصحیحی که صبحی صالح از کتاب نهج البلاغه انجام داده است روشمند نیست؛ علاوه بر آن ایراداتی از جوانب مختلف بر این چاپ وجود دارد که مراجعه به آن توصیه نمیشود.
وی افزود: آنچه پیشنهاد میشود چاپی است که در کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین- علیهالسّلام- در مشهد با همکاری آستان مقدس علوی در نجف انجام و منتشره شده. این چاپ به ضبط ابن سکّون و نسخه خطی آن را یکی از علمای بزرگ شیعه به نام استاد قیس عطار تصحیح کرده است. بنابر این یکی از ویژگیهای این چاپ آن است که ناشر و مصحح هر دو از علمای شیعه بودند.
🔸دکتر مجتهدی ضمن تأکید بر اینکه باید متن منقول را از سخنان شخص جدا کرد، بیان داشت: وقتی در مورد نهجالبلاغه صحبت میشود، در واقع در مورد کتاب سخن به میان رفته است نه در مورد امیرالمؤمنین- علیهالسّلام-؛ بنابراین اگر نکتهای در مورد اعتبار احادیث موجود در نهجالبلاغه گفته میشود، برای اعتبارسنجی متن است و این اعتبارسنجی بخاطر دفاع از حریم و شخصیت امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- است. یکی از لوازم دفاع از امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- اعتبارسنجی تمام متونی است که به ایشان نسبت داده شده.
دکتر مجتهدی با اشاره به مقاله خود با عنوان "بازشناسی مخاطب نامه ۳۱ نهجالبلاغه با تحلیل منابع متن و تاریخ" بیان کرد: در پژوهشهای نهجالبلاغه ابتدا باید پیشینه پژوهی صورت بگیرد. در این مقاله شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مخاطب نامه ۳۱ نهجالبلاغه -که مطابق با مشهور امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- است- بر خلاف مشهور نمیتواند امام حسن -عليه السّلام- باشد، بلکه مخاطب آن محمد حنفیه است.
🔸عضو هيئت علمی گروه دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: البته باید توجه داشت که در عین حال این نامه بسیار مهم و پراهمیت است و از گذشته تا کنون در باب تربیت مخاطبان زيادی داشته است. در طول تاریخ بسیاری از اندیشمندان و حتی خوشنویسان و هنرمندان به این نامه توجه کردند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام سپس با اشاره به مقاله دوم خود با عنوان "درنگ تاریخی در نامه ۷۷" اظهار داشت: در این مقاله بیشتر مطالعه بر روی نامهها و خطبههاست. اعتبار سنجی کلمات قصار از انجا که در این بخش عموما تقطیع صورت گرفته و انتخاب شده از متون هستند اعتبارسنجی کار دشواری است. وی ادامه داد درباره مقاله که نامه ۳۱ هست بعد از چاپ در سال ۱۳۹۳ من مقالهای از آقای میر حسینی (استاد دانشگاه میبد یزد) دیدم با اینکه مقاله خیلی درباره نهجالبلاغه نبود ولی تنها کسی بود که به این نکته اشاره کردند که مخاطب نامه ۳۱ امام حسن -علیه السّلام- نیست بلکه محمد حنفیه است. این یک خلاء هست که به مقالات توجه نمی شود.
🔸مهدی مجتهدی اظهار داشت: پژوهشگران حتما باید در زمینه پیشینه پژوهی پیرامون یک موضوع و اینکه تا زمان ما چه کارهایی پیرامون آن انجام شده آگاهی داشته باشند. آنچه در این مقاله کار شده و قابل توجه است، استفاده از کتاب بهج الصباغه فی شرح نهجالبلاغه مرحوم علامه محمد تقی شوشتری است. یکی از کسانی که بیشترین استفاده از منابع تاریخی را برای فهم و اعتبارسنجی محتوای نهج البلاغه انجام داده مرحوم شوشتری است، که بنده در هر دو مقاله به کتاب ایشان ارجاع دادم.
وی افزود: محمد حنفیه از نظر سِنی با امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- فاصله دارد و از این جهت تطبیق محتویات نامه ٣١ با مخاطب بودن امام حسن علیه السلام سازگار نیست. عبارت "قلب الحَدَث" (دل نوجوان) نشان میدهد مخاطب امام پسر نوجوانش است. این نامه پس از مراجعت امام از جنگ صفین نگاشته شده. اگر جنگ صفین در سال ۳۷ رخ داده باشد، سن محمد حنفیه به هنگام نگارش این نامه حدودا ۱۸ سال بوده است؛ درحالیکه در آن زمان امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- حدودا ۳۴ سال داشتند.
وی بیان کرد: این عمر که مخاطب امیرالمؤمنین در این نامه، فرزند ٣۴ سالهاش باشد کمی دور از ذهن است، لذا شارحان عموما این مسأله را چنین توجیه کردهاند که در این نامه هرچند مخاطب، امام حسن -علیهالسّلام- است، اما خطاب این نامه در اصل عموم مردم هستند.
🔸عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سپس در پاسخ به توجیه شارحان پیرامون مخاطب نامه ٣١ اظهار داشت: این توجیه قابل قبول نیست، چرا که اگر مخاطب محمد حنفیه باشد باز هم عموم مردم میتوانند مخاطب واقعی نامه باشند.
وی درباره چالشهای موجود پیرامون نامه ٣١ گفت: اگر مخاطب نامه، امام حسن باشد، چالشهای دیگری رخ میدهد که موجب سوء استفاده دیگران شده. تا جایی که یکی از نویسندگان وهابیت، برای رد مقوله عصمت به نامه ۳۱ استناد کرده است. اما اگر مخاطب محمدحنفیه باشد از آنجا که شیعیان قائل به عصمت محمد حنفیه نیستند، دیگر چنین شبهه و مواجههای رخ نمیدهد.
🔸این پژوهشگر دانشگاه افزود: نامه ۳۱ بحثهای تاریخی جدیتری نیز دارد. عدهای گمان میکردند محمد حنفیه امام است. در منابع تاریخی مطالبی وجود دارد که افکار را به چنین مسألهای سوق میدهد. در جنگ صفین امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- به حسنین -علیهماالسّلام- دستور بازگشت دادند درحالیکه محمد حنفیه میجنگید. عدهای گفتهاند: امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- به امام حسن و امام حسین -علیهمالسّلام- دستور بازگشت دادند چرا که نگران در خطر افتادن نسل پیامبر بودند. این در حالی است که وقتی به محمد حنفیه میگویند: چرا پدرت میان شما تفاوت قائل شد؟! میگوید: من برای پدرم همانند دست و حسنین -علیهماالسّلام- همچون چشمان او هستند؛ پدرم با دستش از چشمانش محافظت میکند.
دکتر مجتهدی بیان کرد: در گزارشات جنگ جمل اینطور آمده که محمد حنفیه موفق نشد دستوری که حضرت برای کشتن شتر داد را عملی کند. عبارتی به این مضمون از امام نقل شده که در این لحظه فرمود تو شجاعت را از من به ارث نبردی. سپس جنگ با کشتنِ شتر توسط امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- به پایان میرسد. امیرالمؤمنین در پایان جنگ به محمد حنفیه میگوید: فرق است بین تو و حسن؛ تو ابن علی هستی و حسنین ابن النبی.
🔸وی در ادامه ضمن اشاره به نامه ٧٧ بیان کرد: یکی از کارهای پژوهشی که در طی تحقیق میتوان انجام داد منبعیابی است. در بررسیهای اولیه برای نامه ٧٧ منبعی وجود ندارد. البته باید قدردان زحمات علامه عبدالزهرا حسینی خطیب بود که کتاب مصادر نهجالبلاغه را در۴ جلد نگاشت. هر چند امروزه با توجه به امکانات اینترنتی میتوان بانک اطلاعاتی دقیقتری پیرامون اسناد سخنان امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- در نهج البلاغه جمع آوری نمود و مصادر آن را به شکل جدیتری مورد بررسی قرار داد. این استاد دانشگاه افزود: تمامی منابعی که برای نامه ۷٧ یا بخشهایی از آن ذکر شده مربوط به بعد از تاریخ نگارش نهجالبلاغه هستند.
باید توجه داشت نامه ۷۷ در واقع، نامه نیست و متن آن توسط حضرت مکتوب نشد؛ بلکه توصیهای حضوری از سوی حضرت به ابن عباس است، آنهم بعد از ماجرای حکمیت و ایرادات خوارج. حضرت در این نصیحت به ابن عباس توصیه کردند با قرآن با خوارج محاجه نکند بلکه با سنت محاجه نماید.
🔸وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا چنین توصیهای از سوی حضرت صادر شده است بیان داشت: ذو وجوه بودن قرآن در بسیاری از احادیث مطرح شده و این میزان توجه به آن، جای تامل دارد. یکی از پژوهشگران معاصر، مقالهای پیرامون احاديث وجوهیه نگارش نموده است.
این استاد حوزه و دانشگاه درباره مفهوم وصیت بیان کرد: وصیت در زبان عربی معنایی عام دارد و هر چند هنگام شهادت و مرگ نگاشته میشود، در عین حال هر نوع توصیهای را نیز شامل میشود. یکی از مصادیق آن، وصیت حضرت به ابن عباس که یک رخداد تاریخی است و اتفاق افتاده.
🔸دکتر مجتهدی افزود: تنها کسی که در باره منبع این نامه تاملاتی داشته مرحوم علامه شوشتری است. این متن در هیچ کدام از منابع شیعی قبل از نهج البلاغه ذکر نشده و تا کنون از زمان سید رضی تا علامه مجلسی نیز با سندی شیعی نقل نگردیده است.
عضو هيئت علمی دانشگاه ادامه داد: شارحانی همچون ابن ابیالحدید که عموما به منابع تاریخی اشاره میکند، معتقد است، «سنت» همان احادیث پیامبر است. وقتی سندی نداریم باید سراغ خود متن برویم. یکی از روشهای تحلیل محتوی برای اعتبارسنجی مطابقت آن با واقعیت خارجی است. مضمون نامه ۷۷ مربوط به یک اتفاق تاریخی است.
وی افزود: گزارشهای تاریخی درباره مناظرات حضرت با خوارج، بهترین نمونه مناظرات قرآنی حضرت و همراهانش همچون ابن عباس با خوارج است. جز علامه شوشتری در کتاب بهج الصباغه هیچکدام از شروح اشاره به مناظرات نکردهاند. حتی ابن ابیالحدید که منابع تاریخی زیادی در دسترس داشته است.
🔸وی اظهار داشت: بنظر میرسد دلیل این عدم توجه، پیش فرض شارحان مبنی بر عدم نیاز به اعتبارسنجی منقولات نهج البلاغه است. به همین دلیل جز مرحوم شوشتری در بهج الصباغه شارح دیگری به این مناظرات نپرداخته است.
دکتر مجتهدی در پایان گفت: یکی از ایراداتی که خوارج میگرفتند این بود که حضرت با معاویه پیمان بست تا کلمه امیرالمؤمنین را حذف کند. نکته مهم این است که حضرت با زبان قرآن با خوارج صحبت میکرد، زیرا خوارج فقط قرآن بلد بودند و سطح قرآن آنها در حد حفظ قرآن و سؤالات کودکانه بود. محتوای مناظرات که نشاندهندهٔ توجه ویژهٔ امیرالمؤمنین به قرآن کریم است. از طرفی گزارش دیگری جز متن نامه ٧٧ که حضرت، ابن عباس را بدلیل محاجه با قرآن نهی میکند وجود ندارد.
💠 مقالات مرتبط با سخنرانی فوق:
بازشناسی مخاطب نامه ۳۱ نهجالبلاغه با تحلیل منابع، متن و تاریخ
https://nab.basu.ac.ir/article_1027.html
درنگي تاريخي بر نامه ۷۷ نهجالبلاغه
https://nab.basu.ac.ir/article_4118.html
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
2106531585_1856175048.mp3
20.13M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست نهم :
"نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخش هایی از نهجالبلاغه"
🔹 سخنران: "دکتر مهدی مجتهدی"
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj?npt=9&nht=2
مروری بر استناد حضرت آیتالله خامنهای به نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://www.qudsdaily.com/Newspaper/item/24917
مبارزه علیه طاغوت با تدریس نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://www.iqfa.ir/fa/news/684577/-
همایش نهجالبلاغه کتاب زندگی (با حضور مهمان مجازی الشیخ بهاءالدین نقشبندی عالم شافعی کردستان عراق)
🍃💐🍃💐🍃
http://ali121.com/
بنیاد مجازی نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
khabaronline.ir/xkyQC
مصوبه مهم مجلس درباره عفو و تخفیف مجازات برای زندانیان حافظ قرآن و نهج البلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://hawzahnews.com/xcvyP
حوزه/ سلسله نشست های شرح و تفسیر نهج البلاغه با بیان نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی در محل مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
http://baesf.ir/?p=7318
برگزاری دومین جلسه اخلاق در نهج البلاغه بسیج اساتید دانشگاه کاشان
🍃💐🍃💐🍃
http://fna.ir/3fulgx
شیخ زکزاکی: در گذشته نهج البلاغه در میان مسلمانان نیجریه شناخته شده نبود، اما امروز ما در راستای ترویج و شرح نهج البلاغه اقدام کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است...
🍃💐🍃💐🍃
http://www.yjc.ir/00a0So
سیامین دوره مسابقات سراسری قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بسیج برادران با حضور ۷ هزارو ۵۰۰ شرکت کننده در تالار قرآن همدان برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست دهم:
«نهجالبلاغه ابن خازن حائری تلاشی عالمانه در کتابت و تصحیح نهجالبلاغه»
🔹 سخنران:
آقای رسول جزینی
کارشناس کتابخانه دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🔹 زمان: جمعه ١٢ آبان - ساعت ٢٠ الی ٢١
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹حضور در این نشست برای همگان رایگان میباشد، اما مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک http://digiform.ir/w60657bed و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۱۴"
#نامه۵۳
"اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ"
"گزینش رایزن و همکار شایسته"
"أُولَئِكَ أَخَفُّ عَلَيْكَ مَئُونَةً وَ أَحْسَنُ لَكَ مَعُونَةً وَ أَحْنَى عَلَيْكَ عَطْفاً وَ أَقَلُّ لِغَيْرِكَ إِلْفاً فَاتَّخِذْ أُولَئِكَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِكَ وَ حَفَلاَتِكَ."
هزينه اين گونه از افراد بر تو سبكتر، و ياريشان بهتر، و مهربانيشان بيشتر، و دوستى آنان با غير تو كمتر است. آنان را از خواص، و دوستان نزديك، و راز داران خود قرار ده.
"ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ اَلْحَقِّ لَكَ وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اَللَّهُ لِأَوْلِيَائِهِ وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ."
سپس از ميان آنان افرادى را كه در حق گويى از همه صريحترند، و در آنچه را كه خدا براى دوستانش نمىپسندد تو را مدد كار نباشند، انتخاب كن، چه خوشايند تو باشد يا ناخوشايند.
💠 شرح نامه
📍 امام -عليهالسّلام- در اين عبارات كوتاه و پر معنا چهار نقطۀ قوت براى افرادى كه داراى سوء سابقه نيستند ذكر مىكند: ۱- آنها هزينۀ كمترى بر والى دارند، زيرا قبلاً منافع نامشروعى از حاكمان ظلم به آنها نرسيده تا پرتوقع باشند. ۲- يارى آنها بهتر و بيشتر است، چرا كه نيّاتشان خالص است و كمكهايشان مخلصانه. ۳- آنها محبّتشان بيشتر است، زيرا اتحاد فكر و سليقه و هماهنگى در صفات و نيّات سبب جوشش محبّت آنها مىگردد و به حكم: ذره ذره كاندر اين ارض و سماست جنس خود را همچو كاه و كهرباست تجاذب بسيارى ميان تو و آنهاست. ۴- اينها با بيگانگان سر و سرّى ندارند. تنها تو را مىبينند و تو را مىخواهند. اين نكته نيز واضح است كه ياران ظالمان پيشين نه تنها معاونان خوبى براى والى نخواهند بود، بلكه چون مردم از سوابق سوء آنها آگاهند با آنها همكارى نمىكنند و اعتمادشان به والى و زمامدار نيز كم مىشود. ابن ابىالحديد پس از نقل اين روايت معروف: «يُنٰادي يَوْمَ الْقِيٰامَةِ أيْنَ مَنْ بَرِئَ لَهُمْ - اَىْ لِلظّالِمينَ - قَلَماً؛ روز قيامت منادى فرياد مىزند: كجا هستند كسانى كه قلمى را تراشيدند و به دست ظالمان دادند (تا حكم ظلمى بنويسند، بيايند و كيفر اعمالشان را ببينند)». داستانى را نقل مىكند كه مردى را نزد وليد بن عبد الملك آوردند. وليد از او پرسيد: دربارۀ حجاج چه مىگويى؟ گفت: من چه دربارۀ او بگويم
📍آنگاه امام -عليهالسّلام- بعد از ذكر مسألۀ حسن سابقۀ وزرا و كارگزاران به رتبهبندى ميان آنها پرداخته و صفاتى را براى برترينها مىشمرد. نخست مىفرمايد: «سپس (از ميان آنها) افرادى را مقدم دار كه در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريحاللهجهتر باشند»؛ (ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ). در وصف دوم مىافزايد: «و در مساعدت و همراهى با تو در امورى كه خداوند براى اوليايش دوست نمىدارد كمتر كمك كنند خواه موافق ميل تو باشد يا نه»؛ (وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اللّٰهُ لِأَوْلِيَائِهِ، وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ). اشاره به اينكه اگر راه خطا رفتى آنها دست از يارى تو بردارند تا هوشيار شوى و به راه ثواب برگردى. به بيان ديگر داراى استقلال فكر و شخصيت باشند. در حق، تو را يارى كنند و در باطل از يارى تو باز ايستند.
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی
شرح: ناصر، مکارم شیرازی
بخش: چهاردهم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚 روزگار ستمگر و زمانه ناسپاس آخرین اثر منتشر شده از استاد مرحوم صفائی حائری است که توسط انتشارات لیلهالقدر به چاپ رسیده است. در این نوشته که حاصل سخنرانی استاد صفائی در شبهای قدر ماه رمضان ۱۳۷۴ در مشهد است، به شرح و تحلیل و تفسیر خطبه ۳۲ نهج البلاغه پرداخته شده است.
📚 در بخشی از این کتاب آمده است:
روزگار ستمگر، روزگاری است که خصوصیات تو را میگیرد و به دیگری میدهد و روزگار ناسپاس هم روزگاری است که تو را در جائی که هستی نمیشناسد و در جایگاه خودت به تو مُزد نمیدهد. حدود یا حقوقت را میگیرند، لیاقتهای تو را به تو نمیبخشند که هیچ، مزاحمت هم میشوند. در این شرایط چه خواهی کرد؟
لینک خرید کتاب
https://taaghche.com/book/45292/روزگار-ستمگر
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
r55367a5306.mp3
4.66M
#قرآن
#نهج_البلاغه
در مذمت شهر کوفه
#کوفه
#خطبه۴۷
@drgholamali
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir