eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
371 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
✨رباعی در عظمت نجف اشرف «علی مُشرِّفِها ألفُ تحیّةٍ و سلام » خوشتر زبهشت است بیابانِ نجف افتاده فلک چو گو به میدان نجف روزی که بنای این جهان کرد خدای یک شاه نشین ساخت در ایوانِ نجف ۲ روز تا عید غدیر 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃 فرازی از خطبه‌ پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- در روز عید غدیرخم "مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعدِلونَ." هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند. ۱ روز تا عید غدیر 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 دومین جلسه کمیته پژوهش انجمن علمی نهج البلاغه روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۳ در دفتر انجمن دانشگاه پیام نور تهران جنوب برگزار شد. 📍این جلسه که همزمان با ولادت امام هادی -علیه‌السّلام- و مزین به بزرگداشت عید غدیر با حضور دکتر قاسم پور و دیگر اعضا به صورت حضوری و مجازی تشکیل شد. در این جلسه ۴ اولویت کاری کمیته پژوهش تصویب گردید که مفاد آن به شرح ذیل می‌باشد: ۱_حمایت از پژوهش‌ها و رساله‌های برتر در رشته نهج‌البلاغه ۲_تشکیل بانک اطلاعاتی پژوهش‌های نهج البلاغه و ترجمه متون مرتبط به زبان خارجی و بالعکس ۳_ جذب دستیاران پژوهشی در راستای همکاری با دانشجویان ۴_ برگزاری نشست‌های پژوهشی در حوزه نهج‌البلاغه ضمنا موعد جلسه بعدی کمیته پژوهش طی هفته اول شهریور ماه برگزار خواهد شد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 اولین جلسه کمیته آموزش انجمن علمی نهج‌البلاغه روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۳ در دفتر انجمن دانشگاه پیام نور تهران جنوب برگزار شد. 📍این جلسه که همزمان با ولادت امام هادی -علیه السّلام- و مزین به بزرگداشت عید غدیر بود با حضور دکتر امین ناجی و دکتر عترت دوست و دیگر اعضا به صورت حضوری تشکیل شد. ۴ اولویت کاری کمیته آموزش تصویب شد. ۱_ وبینارهای آموزشی و انتشار آنها در کانال و سایت انجمن ۲_ به روزرسانی سایت انجمن و انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار وبینارهای آموزشی قبل و بعد هر جلسه ۳_ تداوم همکاری با مرکز توانمند سازی زنان و دختران مسلمان با مدیریت خانم دکتر امینی ۴_ جهت حضور فعال دیگر اعضای کمیته آموزش و بهره مندی از نظرات عالمانه آنها قرار شد همه اعضا برنامه های پیشنهادی خود را جهت ارتقای آموزش بیان کنند در انتها دکتر امین ناجی نائب رئیس انجمن به ضرورت تقویت جامعه نخبگان ایرانی و تدوین سرفصل‌ها برای جامعه تاکید کردند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
برگزاری جشن، به مناسبت میلاد امام هادی -علیه‌السّلام- همزمان با بزرگداشت عید سعیدغدیر دفتر انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران مرکز تهران مورخ: ۱۴۰۲/۴/۱۳ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌴عظمت غدیر داستان غدیر و تاریخ غدیر، از عظمت غدیر و ضرورت ولایت وریشه‌ای بودن این مسئله خبر می‌دهد. رسول در آن هنگام و در زیر آفتاب سوزان، آن همه جمعیت را برای چه نگه می‌دارد و چه پیامی برای آنها دارد؟ باید این پیام اساسی ترین پیام او باشد و بزرگترین ستون دین او، چون او برای هیچ یک از پایه‌های دین خود، این گونه دعوت نکرد و این گونه مردم را گرد نیاورد. 📚کتاب غدیر، ص۹ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨الحَمد لِله‌ الذی‌ جَعَلنا مِن‌ المُتمَسکِینَ ِبولایَة امیرالمُؤمِنین وَ الائمه المَعصُومین‌ -علیهم السّلام-✨ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و بنیاد بین المللی نهج البلاغه با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند برگزار می‌کند: 🔹سلسله کارگاه‌ها و نشست‌های علمی نهج البلاغه 🔹 نشست یازدهم: «اخلاق شهروندی در نهج البلاغه» 🔹 سخنران: دکتر مهدی قندی پژوهشگر بنیاد نهج البلاغه و مؤسسه مطالعات بین الادیانی بشارات 🔹 زمان: شنبه ١٧ تيرماه - ساعت ١٠ صبح 🔹 لینک ورود به نشست: Ac5.birjand.ac.ir/farhangimeeting 🆔 @nahjalbalaghah_ir
ا💠🍃💠🌿💠🍃💠 ا🍃💠 🍃💠 ۱🍃🌺🌿 انجمن علمی مطالعات‌ نهج‌البلاغه ایران ۱💠🌿 (تأسیس ۱۳۹۴)، اولین و تنها انجمن علمی ‮‎‏کشور، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه ی علوم و معارف نهج‌البلاغه است. 🔰 آدرس مراکز دفتر انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران در استان تهران: اتوبان ارتش، نرسیده به چهارراه مینی سیتی، ابتدای خیابان نخل، سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌ نور خیابان استاد نجات اللهی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، طبقه دوم ♻️ برای ارتباط با انجمن و دریافت اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سوالات (شنبه تاچهارشنبه ۱۰ الی ۱۴) با شماره: ☎️ 0991 221 4886 تماس حاصل و یا بصورت مجازی از طریق آدرس های زیر باما در ارتباط و برای عضویت در انجمن میتوانید به آدرس سایت: 🌐 nahjalbalaghah.ir مراجعه و فرم عضویت را پر نمایید. 🔻 سایر آدرس ها: - ایمیل: info@nahjalbalaghah.ir - اینستاگرام: nahjalbalaghah_ir 🔸🔸 آیدی کانالهای ما در واتساپ، تلگرام، ایتا، بله، سروش 🌿 💠🌿 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🍃🌺🌿 💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠
💠 جایگاه امام کاظم -علیه‌السّلام- در نزد مخالفین ایشان و علمای اهل سنت 1⃣ «ابو حاتم» درباره امام كاظم -عليه‌السّلام- مى‏‌گويد: «مورد وثوق، راستگو و يكى از امامان مسلمين است.» 📚تهذیب التهذیب، ج ۱۰، ص ۲۴۰ 2⃣ «خطيب بغدادى» حضرت را چنين توصيف مى‏‌كند: « او بخشنده و بزرگوار بود به او خبر مى‏رسيد كه شخصى او را [با زبان‏] آزار مى‏‌دهد. حضرت كيسه‏اى حاوى هزار دينار براى او مى‏ فرستاد. گاهى مى‏‌شد كه كيسه‏هاى سيصد و چهارصد و دويست دينارى را در [ميان مردم‏] مدينه توزيع مى‏‌كرد. هرگاه مانند كيسه‏‌هاى موسى بن جعفر [عليه السّلام‏] به كسى مى‏ رسيد او را بى‏ نياز مى‏‌كرد.» 📚تاریخ بغداد، ج ۱۳، ص ۲۷ 3⃣ توصيف حضرت كاظم -عليه‌السّلام- را در بيان «ابن صبّاغ مالكى» چنين مى‏‌خوانيم: «مناقب و كرامات آشكار و فضايل و صفت‏ هاى خيره‏ كننده او گواهى مى‏دهند كه او از آسمان شرافت برآمد و از آن فراتر رفت، اوج شايستگى‏ها را درنورديد و به ستيغ آن رسيد، سرورى در برابر او قد خم كرد و او آن را مركب خود گرداند و در بهره‌هاى بزرگوارى به داورى نشست و برگزيده آن را انتخاب كرد و نيك برگزيد.» 📚الفصول المهمه، ص ۲۱۷ 4⃣ «سبط ابن الجوزى» حضرت موسى بن جعفر -عليه‌السّلام- را چنين توصيف مى‌كند: «موسى فرزند جعفر، فرزند محمد (باقر)، فرزند على بن الحسين، فرزند على بن ابى طالب، كنيه‏‌‌اش «ابو الحسن» و به كاظم، مأمون (به امانت شناخته شده)، پاكيزه و سرور ملقب بود و به دليل عبادت و شب‏ زنده‏ دارى‏ اش، بنده صالح خدا خوانده مى‌شد». 📚تذکره الخواص، ص ۳۱۲ 5⃣ «كمال الدين، محمد بن طلحه شافعى» درباره امام كاظم -عليه‌السّلام- مى‌گويد: «او امام گرانقدر، عظيم الشأن، بزرگ و كوشا در اجتهاد، به عبادت و بندگى خداوند بلند آوازه، بر امر بندگى مواظب و در كرامت‏ها مشهور است. شب را به نماز و عبادت و سجده به درگاه خدا سپرى مى‏كرد و روز را به صدقه دادن و روزه‏ دارى به شام مى‏رساند. به سبب بردبارى فوق العاده و چشم ‏پوشى از آنان كه در حق وى ستم روا داشته و دست تطاول به سوى او دراز مى‏كردند «كاظم» خوانده شده است. او بدكردارى نسبت به خود را با نيكى به بدكردار و ظلم ظالم در حق خود را باگذشت از او جبران مى‏كرد. «عبد صالح» خوانده مى‏ شد، زيرا بسيار عبادت مى‏كرد. مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى‏‌خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مى‏ديدند. كرامت‏هاى او حيرت ‏انگيز است و گوياى اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است.» 📚مطالب السوول، ص ۸۳ 6⃣«احمد بن يوسف دمشقى قرمانى» امام را چنين تعريف كرده است: «او امام گرانقدر، يگانه عصر و حجت [بر مردم‏] است. شب را به نماز و بندگى صبح نموده و روز را به روزه شام مى‏كرد. از آن‏رو «كاظم» خوانده مى‏شود كه بى‏ حد و حساب بردبار بوده و با كسى كه به حضرتش بدى مى‏كرد، راه گذشت در پيش مى‏گرفت. نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او عرض نياز برده، نوميد بازنگشته است ... كرامات آشكارى از او ديده مى‏شود و مناقب خيره ‏كننده‏‌اى دارد. از آسمان شرافت برآمد و از آن فراتر رفت و اوج شايستگى ‏ها را در نورديد و به ستيغ آن رسيد.» 📚اخبار الدول، ص ۱۱۲ 7⃣«محمد بن احمد ذهبى» در توصيف امام موسى بن جعفر -عليه‌السّلام- مى ‏نويسد: « [امام‏] موسى از بهترين حكيمان و از بندگان پرهيزگار خدا بود. مرقد او در بغداد (كاظمين امروز) شناخته شده است. در سال ۱۸۳ ق. در ۵۵ سالگى زندگى را وداع گفت.» 📚میزان الاعتدال، ج ۳، ص ۲۰۹ 8⃣عبد المؤمن شبلنجى»، امام كاظم را چنين توصيف مى‏ كند: «موسى كاظم -رضى اللّه عنه- عابدترين اهل زمان خود، دانشمندترين، بخشنده‏ ترين و بزرگوارترين آنان بود. جوياى احوال فقيران و بينوايان مدينه مى‏‌شد و شبانه درهم و دينار و ديگر نيازمندى‏هاى زندگى را براى آنان مى‏برد و آنان منبع اين بخشش‏ها را نمى‏شناختند. پس از وفات آن حضرت بود كه از خاستگاه اين كمك‏ها آگاه شدند» 📚نور الابصار، ص ۲۱۸ 9⃣ابن حجر نیز می نویسد: « موسی الکاظم وارث علم و معرفت و کمال و فضل پدرش بود، به او کاظم می‌گفتند به خاطر کثرت گذشت او از دیگران و حلم ورزیدن او، و در نزد اهل عراق به باب قضاء الحوائج در نزد خدا معروف بود و او عابدترین مردم زمان خودش و عالمترین و بخشنده ترین آنها بود.» 📚الصواعق المحرقه، ص ۱۲۱، ط البابی بحلب 0⃣1⃣ یافعی نیز در مورد امام -علیه السلام- می گوید: «او صالح و جواد و حلیم و کبیرالقدر و مقام بود و به خاطر عبادت و سعی و تلاشش در بندگی خدا، عبد صالح خوانده می‌شد و بخشنده و کریم بود.» 📚مراه الجنان ج ۱، ص ۳۹۴ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
به عشق ❤️❤️❤️امیرالمومنین، با کلام او آشنا شویم! 🔰دوره مجازی آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه و بررسی تعاملات انسانی از دیدگاه نهج البلاغه ⏰مهلت ثبت نام: 6 مرداد ⌛️شروع دوره:8 مرداد روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 18 ✅امکان بهره مندی از جلسات به صورت آنلاین و آفلاین 🎫با ارائه گواهی از سوی بنیاد بین المللی نهج البلاغه 👨‍🏫مدرس دوره: حجت الاسلام سید محمدرضا نجفی نژاد مدرس حوزه و دانشگاه، کارشناس مذهبی صدا و سیما 🟣جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر عدد 110 را به شماره 09981884950 ارسال نمایید و یا عضو کانال زیر شوید: https://eitaa.com/joinchat/3410035151Ca41f77849b 🆔 @nahjalbalaghah_ir
بسمه تعالی مسابقه کتابخوانی سلام بر غدیر برکه همیشه جاری تاریخ بنیاد نهج‌البلاغه به مناسبت ایام دهه ولایت اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی می‌نماید. نکات قابل ملاحظه: ۱- علاقمندان می‌توانند به منظور شرکت در مسابقه کتابخوانی، پس از مطالعه کتاب « سلام بر غدیر برکه همیشه جاری تاریخ» نوشته حضرت آیت الله دین پرور دامت برکاته پاسخنامه مربوطه همراه با مشخصات فردی را به پست الکترونیک info@nahj-albalaghe.ir ارسال نمایند. ۲- مهلت شرکت در مسابقه تا 25 تیر 1402 می‌باشد. ۳- به شرکت کنندگانی که بالاترین امتیاز را آورده باشند به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد: • پنج نفر اول هر کدام 500.000 تومان • پنج نفر دوم هر کدام 400.000 تومان • پنج نفر سوم هر کدام 300.000 تومان ۴- برای دریافت فایل کتاب مسابقه به پایگاه اطلاع رسانی بنیاد نهج‌البلاغه به آدرس www.nahj-albalaghe.ir مراجعه نمایید.(سوالات و فرم پاسخنامه در انتهای کتاب می‌باشد) ۷- خواهشمند است اطلاعات خواسته شده درفرم مخصوص را به صورت کامل، تکمیل نمایید. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1560420097_549244417.pdf
19.01M
فایل کتاب سلام بر غدیر برکه همیشه جاری تاریخ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🤔 ❔برخی می‌گویند منظور از در آیه مباهله امام علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای می‌خوانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید. آیا این معنا صحیح است؟❕❕ 💠 👌بی شک این سخن خلاف روایات است که می‌گوید منظور از واژه «انفسنا» علی -علیه‌السّلام- است. ❕از سوی دیگر اگر منظور از ، خود پیامبر باشد، دعوت کردن از خویشتن معنا ندارد و مفهومی ندارد که خداوند به پیامبر امر کند که از خودت برای مباهله دعوت کن، زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد. 👌بنابراین راهی باقی نمی‌ماند جز اینکه بگوییم منظور تنها علی -علیه‌السّلام- است. ❕در مناظره‌ای که مأمون عباسی با امام -علیه‌السّلام- ترتیب داد، مامون از امام -علیه‌السّلام- پرسید بزرگترین فضیلت امیرمومنان علی که قرآن بر آن دلالت دارد چیست ❕❕ 👌امام رضا -علیه‌السّلام- فرمود: آیه که پیامبر حسن و حسین و فاطمه و علی را با خود برای مباهله برد، حسن و حسین مصداق بودند و زهرا مصداق و علی مصداق ، پس علی -علیه‌السّلام- به حکم آیه مصداق می‌باشد و او نفس پیامبر به حکم خداوند است. 🔶 از سوی دیگر ثابت است که پیامبر اسلام افضل از تمام خلق خدا است، لذا نفس پیامبر اسلام هم افضل از است. 👌 مأمون گفت مراد از خود پیامبر است و امیرمؤمنان را شامل نمی‌شود. ❕امام رضا -علیه‌السّلام- فرمود آنچه گفتی نیست زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد چنانکه امر کننده، آمر محسوب می‌شود نسبت به دیگری و معنا ندارد که انسان خودش را دعوت کند و بخواند و از آنجایی که پیامبر غیر امیرمؤمنان را برای مباهله حاضر نساخت، روشن می‌شود که علی نفس پیامبر است که خداوند به عنوان دعوت از از آن یاد کرده است. 🔶 مأمون از استدلال امام قانع شد و گفت با این جواب اشکال و سوال من مرتفع می‌شود. 📚بحار الانوار، ج۱۰، ص۳۵۱ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://www.khabaronline.ir/news/1788543/ ترجمه نهج‌البلاغه به زبان تایلندی برای اولین بار (گفتگو با هادی شریف مترجم نهج البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.farsnews.ir/news/14020422000375/ https://www.yjc.ir/fa/news/8493078/ https://sahebkhabar.ir/news/61261171/ https://defapress.ir/fa/news/603355/ ضرورت تصویب نهج البلاغه خوانی در مدارس و دانشگاه‌ها (گزارشی از سخنرانی استاندار خراسان جنوبی) 🍃💐🍃💐🍃 https://imamali.info/266// متن کامل نهج‌البلاغه و غررالحکم برای موبایل (فضای مجازی) 🍃💐🍃💐🍃 https://shahraranews.ir/fa/news/173715/ جایگاه ائمه اطهار -علیه‌السّلام-در نهج‌البلاغه (یادداشتی از هادی رستگار مقدم) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.javabcity.ir/node/3888 غدیر در نهج‌البلاغه: چرا در نهج البلاغه نامی از غدیر وجود ندارد؟ (پرسش و پاسخ) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/3908614/ با خواندن نهج البلاغه به امیرالمومنین نزدیک شوید+فیلم (سخنان حجت الاسلام نظافت درباره خواندن نهج البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۹" "الخَاصَّهُ وَ العَامَّهُ" "مردم گرایی" "وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ اَلرَّعِيَّةِ أَثْقَلَ عَلَى اَلْوَالِي مَئُونَةً فِي اَلرَّخَاءِ وَ أَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِي اَلْبَلاَءِ وَ أَكْرَهَ لِلْإِنْصَافِ وَ أَسْأَلَ بِالْإِلْحَافِ وَ أَقَلَّ شُكْراً عِنْدَ اَلْإِعْطَاءِ وَ أَبْطَأَ عُذْراً عِنْدَ اَلْمَنْعِ وَ أَضْعَفَ صَبْراً عِنْدَ مُلِمَّاتِ اَلدَّهْرِ مِنْ أَهْلِ اَلْخَاصَّةِ" خواصّ‌ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى‌كنند؛ زيرا در روزگار سختى ياريشان كمتر، در اجراى عدالت از همه ناراضى‌تر، در خواسته‌هايشان پافشارتر، در عطا و بخشش‌ها كم سپاس‌تر، به هنگام منع خواسته‌ها دير عذر پذيرتر و در برابر مشكلات كم استقامت‌تر مى‌باشند. "وَ إِنَّمَا عِمَادُ اَلدِّينِ وَ جِمَاعُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ اَلْعَامَّةُ مِنَ اَلْأُمَّةِ فَلْيَكُنْ صِغْوُكَ لَهُمْ وَ مَيْلُكَ مَعَهُمْ." در صورتى كه ستون‌هاى استوار دين، اجتماعات پرشور مسلمين و نيروهاى ذخيرۀ دفاعى، عموم مردم مى‌باشند؛ پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد. 💠 شرح نامه 📍امّا صفات خواصّ‌: ۱- پر هزينه بودن آنها براى حاكم در موقع رفاه، از جهت زحمتى كه به خاطر آنها به دوش حاكم مى‌افتد، نه تودۀ مردم. ۲- كم فايده بودن آنها موقع گرفتارى حاكم، به جهت علاقمندى آنها به دنيا و حفظ موقعيّتى كه دارند. ۳- به هنگام انصاف و عدالت ناراضى‌تر بودنشان، به دليل آزمندى بيشتر آنها در دنيا نسبت به تودۀ مردم ۴- به هنگام درخواست پافشارترند، زيرا آنها وقتى كه نياز به درخواستى داشته باشند، جرأت بيشترى نسبت به حاكم داشته، و بيش از مردم عادى، در نزد او خودنمايى و در گوش او زمزمه مى‌كنند. ۵- آنان به هنگام بخشش از طرف حاكم كم سپاس‌تر هستند، به دليل اين كه معتقدند آنها از تودۀ مردم حق بيشترى دارند، و به آنچه مى‌دهند سزاوارترند، و اعتقاد دارند كه حاكم به آنها نياز دارد و از آنها مى‌ترسد. ۶- اگر والى چيزى به آنها ندهد، ديرتر از تودۀ مردم، عذر حاكم را پذيرايند: يعنى اين كه اگر حاكم در كارى از آنها معذرت خواهى كند، آنها كم گذشت‌ترند، به اين اعتقاد كه آنها از ديگران برترند و دادن حقوق بر آنها واجب و لازم و حق آنهاست. ۷- آنان به هنگام سختيهاى روزگار، كم صبرترند، به خاطر عادتى كه به رفاه و آسايش دارند، و نسبت به آنچه از مال دنيا در دست دارند ناراضى و بى‌تابند. 📍اما ويژگيهاى تودۀ مردم: ۱- آنان ستون دينند؛ لفظ عمود (ستون) را به اعتبار برپايى دين به وجود آنها مانند استوارى خانه به ستون، استعاره از تودۀ مردم آورده است. ۲- تودۀ مردم، همان تودۀ مسلمانانند، زيرا آنها هستند كه اكثريّت جامعه را تشكيل مى‌دهند. ۳- آنان به دليل زيادى جمعيّت، نيرويى در برابر دشمنانند؛ نيز از آن رو كه هم ايشان در آن زمان اهل كارزار بودند. اين ويژگيها براى هر دو دسته، خود انگيزه‌اى براى جلب محبّت تودۀ مردم و مقدم داشتن آنها بر جلب نظر خواص است و به همين دليل امام -عليه السّلام- او را مأمور به همراهى و همدلى با تودۀ مردم فرموده است. ترجمه: دشتی، محمد شرح: ترجمه شرح ابن میثم بخش: نهم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
گزارش دکتر رهنما- امل - نهج‌البلاغه (2).pdf
404.5K
💠 گزارش مبسوط از چهارمین جلسه نشست پرسمان اندیشه با عنوان مفهوم امل در نهج‌البلاغه 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست چهارم: «بازخوانی مفهوم "أمَل" در نهج البلاغه» 🔹 سخنران: دکتر هادی رهنما عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🆔 @nahjalbalaghah_ir
23.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به امام سجاد -علیه‌السّلام- گفتند چرا مردم وضو می‌گیرند گریه می‌کنید؟ این کلیپ پر از نکته است خدا نکنه ذره‌ای کبر سراغ کسی بیاد... این نکته که آدم‌هایِ بدِ تاریخ با آدم‌های بدِ موجودِ امروز را خیلی بد می‌بینیم و می‌گوییم خدا لعنتشان کند، به خاطر این است که خودمان را در آن فضاء و در آن محیط حس نمی‌کنیم، در حالی که هر کدام فرعونی هستیم فقط مصرهای ما کوچک و بزرگ شده است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
AudioCutter_r55356a5302.mp3
6.44M
مشورت امام با مردم و نبرد با دشمن و پایبندی به عهدها/ اسراء-۳۴ @drgholamali 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/738459/ جزئیات برگزاری آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه (حجت الاسلام مقنی نصرآبادی تشریح کرد) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iranketab.ir/book/114005-nabovatha-dar-nahj-al-balagha کتاب نبوتها در نهج‌البلاغه (آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای) 🍃💐🍃💐🍃 https://049725.khabarban.com/ طرح تبیینی بررسی اندیشه‌های تمدنی حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه اجرا می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/1699231/ شاخصهای نخبگان فرهنگی از منظر نهج البلاغه (مقاله کنفرانسی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/04/24/2925910/ نهادینه سازی علوم و معارف مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه لازمه تمدن سازی نوین اسلامی است. ( به نقل از سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1098364/ آسیب شناسی دوره جوانی از منظر نامه ۳۱ نهج‌البلاغه بررسی شد. (با حضور جمعی از طلاب و فضلا در آستانه ماه محرم و اعزام مبلغین به مناطق مختلف کشور برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4156360 اولین کنفرانس «نهج‌البلاغه با رویکرد کار و تولید و نقش آن در تعالی جامعه» برگزار می‌شود. (اولین کنفرانس ملی علمی) 🍃💐🍃💐🍃 https://nehzat.ir/fa/news/10468/ نخستین دوره طرح تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در گلستان برگزار شد.(به نقل از سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی گلستان) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir
اولین کنفرانس ملی «نهج‌البلاغه با رویکرد کار و تولید و نقش آن در تعالی جامعه» برگزار می‌شود. وب سایت کنفرانس: https://www.cnby.ir/Home/Index 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست پنجم: «تحلیل سندی ماجرای جاری شدن نفس پیامبر -صلی الله علیه و آله- در دستان امام علی -علیه السلام- هنگام رحلت (خطبه ۱۹۷ نهج البلاغه)» 🔹 سخنران: سركار خانم دکتر سمانه عزيزی پژوهشگر حوزه علوم و معارف نهج‌البلاغه 🔹 زمان: يكشنبه ١ مردادماه ١۴٠٢ - ساعت ١٠ الی ١١ قبل از ظهر 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🌐 https://nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
48.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست پنجم: "تحلیل سندی ماجرای جاری شدن نفس پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- در دستان امام علی -عليه‌السّلام- هنگام رحلت ( خطبه ۱۹۷ نهج‌البلاغه) " 🔹 سخنران: "دکتر سمانه عزیزی" 🔹 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_5869022490.mp3
16.92M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست پنجم: "تحلیل سندی ماجرای جاری شدن نفس پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- در دستان امام علی -عليه‌السّلام- هنگام رحلت ( خطبه ۱۹۷ نهج‌البلاغه) " 🔹 سخنران: "دکتر سمانه عزیزی" 🔹 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 💠 پنجمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع «تحلیل سندی ماجرای جاری شدن نفس پیامبر -صلی الله علیه و آله- در دستان امام علی -علیه السلام- هنگام رحلت (خطبه ۱۹۷ نهج البلاغه)» با سخنرانی دکتر سمانه عزیزی (پژوهشگر علوم و معارف نهج البلاغه)، امروز ١ مردادماه بصورت مجازی برگزار شد. 🔸 دکتر سمانه عزیزی در ابتدا با بیان اینکه خطبه ١٩٧ نهج‌البلاغه، ۵ صفر ٣٧ در جنگ صفین و در جواب اصحاب بنی امیه -که از معاویه تمجید می‌کردند- از جانب امام علی -علیه السلام- بیان شده، اظهار داشت: در این خطبه، جملهٔ «لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي» (جان او در كف من روان شد آن را بر چهرۀ خويش كشيدم.) محل اشکال واقع گردیده است. پژوهشگر حوزه علوم و معارف نهج‌البلاغه بیان کرد: اعتبارسنجی و فهم صحیح بخش مذکور از این خطبه توسط بسیاری از شارحان و مترجمان محل اشکال و اختلاف واقع شده است؛ بطوری که این بخش از خطبه در بسیاری از منابع متقدم ذکر نشده و از طرفی در فهم آن اختلافاتی بوجود آمده است، هر چند باقی متن خطبه در منابع مختلفی ذکر شده و در درستی آن شکی وجود ندارد. 🔸وی درباره معنای واژه «نفس» در خطبه ١٩٧ نهج البلاغه اظهار داشت: عده‌ای از شارحان منظور از واژهٔ «نفْس» را «خون» دانسته‌اند؛ به این معنا که هنگام رحلت پیامبر -صلی الله علیه و آله-، خون ایشان بر دستان امام -علیه السلام- جاری شد. این تعبیر شواهدی در سایر روایات دارد. اما مخالفانی نیز دارد که دلیل مخلافتشان، عدم استعمال این واژه به معنای خون، در دیگر مواضعی است که در نهج البلاغه مورد استعمال قرار گرفته. عزیزی ادامه داد: برخی «نفس» را «نَفَس» تلفظ کرده و مقصود از این جمله را آخرین نفس کشیدن پیامبر در آغوش امام دانسته‌اند؛ این تعبیر نیز به جهت ادبی مورد خدشه واقع شده. 🔸وی درباره معنای سوم «نفس» گفت: عده‌ای از شارحان و مترجمان «نفس ناطقه قدسی» را معنا و مقصود نفس دانسته‌اند. این معنا هرچند معنای رایجی است که شارحان آن را پذیرفته‌اند، اما این معنا بی‌اشکال نیست؛ چرا که معنا کردن نفس به نفس قدسی که در دستان جاری شود، معنای دور از عقلی است. عزیزی «روح حیوانی» یا همان روح حیاتی را معنای چهارم از واژه نفس بیان کرد که به این معنا، روح پیامبر در آغوش امام از بدنش جدا گردید. 🔸وی آخرین معنایی را که مترجمان دربارهٔ واژه «نفس» اخذ کرده‌اند، «آب دهان» دانست و گفت: عده‌ای از مترجمان همچون مهدی گلستانی این ترجمه را پذیرفته‌اند که این ترجمه نیز نیاز به قراینی برای پذیرش دارد. دکتر عزیزی پیرامون روش تاریخ‌گذاری این خطبه گفت: در علم الحدیث برای تاریخ‌گذاری یک روایت باید ابتدا خانواده حدیثی آن را جست و در کنار هم قرار داد. روایات مربوط به این بخش را می‌توان در منابع حاکی از هنگامه رحلت پیامبر جستجو کرد. 🔸وی افزود در کتبی مانند امالی شیخ مفید و شیخ طوسی، وقعة الصفین، طبقات الکبری، مسند احمد، تاریخ طبری و کشف الغمة هرچند متون مشابهی مانند نهج‌البلاغه ذکر شده، اما ماجرای سَیَلان نفس پیامبر در دستان امام وجود ندارد. اما پس از نقل این بخش در کتاب نهج‌البلاغه این متن در کتبی مانند عیون الحکم و طرف من الأنباء نیز ذکر شده است. پژوهشگر قرآن و حدیث در ادامه به وصیت پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- به امام -علیه السلام- برای دست گرفتن آن در آغوش هنگام مرگ اشاره نمود و گفت: در منابعی که به وصیت پیامبر اکرم اشاره نموده‌اند نیز به این اتفاق اشاره‌ای نشده است. 🔸وی با اشاره به حدیث مشهور نَشید که در آن به فضائل حضرت امیر به اعضای شورای شش نفره اشاره شده است گفت: این حدیث در منابع مختلفی ذکر شده و فضائل امام نیز در آن به صورت‌های مختلفی نقل گردیده است. تنها در یک منبع آن هم از طرق اهل سنت به این ماجرا اشاره گردیده است. خانم دکتر عزیزی با اشاره به شخصی به نام «جَمیع بن عُمَیر» در اسناد حاکی از اخبار رحلت پیامبر گفت: در کتب افرادی چون ابن شهرآشوب، ابن ابی شیبه کوفی، محمد بن سلیمان کوفی قاضی و ابن عساکر در طریق این روایت نام جمیع بن عمیر وجود دارد. از طرفی در کتب بسیاری دیگر نام این فرد وجود دارد و در عین حال در آن ماجرای سیلان نفس پیامبر وجود ندارد. نکته مهم حائز اهمیت دیگر آن است که در کتب مذکور، نام شخصی به نام «صَدَقة بن سعید» مشترکاً وجود دارد که در سایر طرق که ماجرای سیلان در آن ذکر نشده وجود ندارد. 🔸وی افزود: «ابوبکر بن عَیّاش» نیز نام شخص دومی که در طرق نقل این روایت وجود دارد و او در طریق روایت خود، این روایت را از صدقة اخذ کرده است. اما از آنجا که در طرق دیگری که از وی این حدیث توسط ١١ راوی نقل گردیده بخش مربوط به سیلان وجود ندارد، نمی‌توان به او مشکوک شد.
🔸این پژوهشگر حوزه علوم و معارف نهج البلاغه در پایان بیان داشت: از طرفی صدقه بن سعید از جهت رجالی مورد تأیید رجالیون قرار نگرفته است. بنابراین این شبهه بوجود می‌آید که احتمالاً وی وارد کننده این بخش به روایت خطبه ١٩٧ است. اما اینکه انگیزه او در جعل و انجام این کار چه بوده است، شواهد متقنی در دست نیست. تنها شاهد احتمالی موجود، شعری از سید حِمیَری است که بنظر می‌رسد صدقه، با الهام از تصویرسازی هنری محتوای آن را در نقل روایت خویش استفاده نموده. سید حمیری می‌گوید «وسالت نفس أحمد في یده/فألزمها المحیا والجبینا»؛ این بیت نشانگر آن است که حمیری صحنه رحلت پیامبر اکرم را در قالبی خیالی و نمادین بیان داشته، درحالیکه پیامبر در آغوش امام بود و هنگام رحلت آب یا خون دهانش بر دستان امام جاری شد، جان داد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
25.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜«امام حسین -علیه‌السّلام- این مصیبت را پذیرفتند تا باب نجات همه باشند...» 📍دکتر محمد دولتی پاسخ به سوالی مهم در رابطه با مصیبت اولیای الهی 🆔 @nahjalbalaghah_ir