eitaa logo
نهج البلاغه
405 دنبال‌کننده
170 عکس
213 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته سوم: کلمه ی «أمامك» که به معنای «پیش روی تو» است، منظور از آن پیش روی مکانی نیست بلکه مانند آنجا است که گفته می شود پیش روی تو یا سعادت است و یا شقاوت است. کلمه ی «طریق» که جمع آن طُرُق است غیر از کلمه ی «صراط» است که اصلاً جمعی در علم لغت برای آن ذکر نشده است و یک راه بیشتر به سمت خدا نیست و آن راه امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام است «...الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ عَلِیٌّ علیه السلام...»؛ راه مستقیم امام علی علیه السلام است (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۹۷، باب ۱، ح ۴۷). اما در این عبارت کلمه ی «طریق» استخدام شده است که جمع آن «طُرُق» است. از این کلمه معلوم می‌شود هر کسی راهی است برای افتادن در صراط مستقیم و هر کسی یک جاده‌ای در نفسش کشیده شده است تا ملحق به صراط مستقیم بشود. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
نکته چهارم: کلمه ی «بعیدة» یعنی دور. این بعید (دور) قابل جمع با قریب (نزدیک) است. دورِ نزدیک وصف خدا است. آن چیزی که حس دور بودن را ایجاد می‌کند موانع سلوک و حجاب‌ها هستند وگرنه «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» (سوره ق، آیه ۱۶). نزدیک‌تر از رگ گردن به انسان چیزی نیست چون حیات انسان به رگ گردن است و از حیات به انسان چیزی نزدیک‌تر نیست چون خودت حیات هستی دو چیز نیست که فاصله‌ای بخواهد باشد. راه بسیار دور است تا اینکه خودت را پیدا کنی. نزدیک است چون خودت هستی و دور است چون سلوک باید کنی و حجاب‌ها را برداری. هفتاد هزار حجاب بین انسان و خدا است (بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۳۹۸، باب ۳، حدیث ۱۰۱). 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
نکته پنجم: «مشقة شدیدة» این مسافت طولانی پر از مشقت است مانند مشقت تکلیف. مهمترین امری که مشقت را زیاد می‌کند خویشتن داری در مقابل گناه است. چقدر سخت است انسان در مواجهه با گناهی بخواهد خویشتنداری کند. این امر بسیار سختی است. در پیش روی تو است یعنی نمی‌توانی از آن فرار کنی. اگر در اینجا مثل آیت الله بهجت رحمت الله علیه نشد جای دیگر بالاضطرار و القهر و الغلبه تو را می برند. اگر تو نخواهی بروی تو را می کِشَند (أَمامَك). 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و هفتم موضوع: طرح مشکل و راه برون رفت از آن «...وَ أَنَّهُ لَاغِنَی بِکَ فِیهِ عَنْ حُسْنِ الاِرْتِیَادِ، وَ قَدْرِ بَلَاغِکَ مِنَ الزَّادِ، مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ...» ...و بی گمان در آن راه، از نیکو طلب کردن و اندازه‌گیری توشه‌ات بی نیاز نیستی با این حال که سبک بار هستی... توضیح کوتاه: امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهم السلام هم مشکل را گوشزد می‌کنند و هم راه برون رفت از آن را آگاهی می‌دهند. می‌فرمایند: مشکل بشریت این است که باید یک مسیر طولانیِ پرمشقتی طی کند، یا به سوی بهشت و یا به سوی جهنم و شکل سومی برای آن متصوَّر نیست. به هر حال همین که احتمال اینکه ۵۰ درصد در مقابل انسان آتش باشد بسیار مشکل عظیمی است. این مشکل عظیم باید حل شود. حضرت می‌فرمایند: راه برون رفت از این مشکل طلب نیکو کردن و توشه ی نیکو برداشتن است، نه زیاد توشه برداشتن. حالا ممکن است برخی موفق باشند که توشه ی خوب بسیار بردارند که خوشا به حالشان، اما اصل همان حُسن اِرتیاد (نیکو طلب کردن) است. در ادامه حضرت می‌فرمایند: تو بی‌نیاز نیستی از اندازه‌گیریِ توشه‌ای که تو را به مقصد می‌رساند. استخدام کلمه ی «بَلَاغ» در اینجا بی دلیل نیست چون حضرت فرمودند: «...إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ، وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ، وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ...»؛ بی تردید ما امیران کلام هستیم و رگ‌های کلام در وجود ما ریشه دوانده است و شاخه های آن بر ما آویزان است (نهج‌البلاغه، خطبه ۲۳۳). پس استفاده از این کلمه ی «بَلَاغ» متناسب با مقامی است که حضرت در آن سخن می‌گویند. «بَلَاغ» از ماده ی «بَلَغَ یَبلُغُ» به معنای رسیدن و رسانیدن است. بنابراین معنای کلام حضرت اینگونه می‌شود: توشه‌ات را به گونه‌ای اندازه بگیر که تو را به مقصد برساند. گرده ی تو تحملش کم است و نمی‌تواند بار گناه را به دوش بکشد. توشه‌ات را اندازه بگیر آن هم توشه‌ای که شما را به مقصد برساند، یعنی از آن مسیری که دارای مسافتی دور و مشقت شدید است شما را عبور بدهد و به مکانی برساند که مکان امن و امنیت و استقرار و سلامت است «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ»؛ در جایگاه راستی نزد پادشاه توانمند (سوره قمر، آیه ۵۵). 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و بیست و هشتم موضوع: سرانجام بد «...فَلَا تَحْمِلَنَّ عَلَی ظَهْرِکَ فَوْقَ طَاقَتِکَ، فَیَکُونَ ثِقْلُ ذَلِکَ وَبَالاً عَلَیْکَ...» ...پس هرگز بر گرده‌ات بالاتر از توانایی‌ات بار نگذار، پس سنگینی آن سرانجام بدی بر تو می شود... توضیح کوتاه: این از براهینی است که قیاسش با خودش است و نیازی به استدلال ندارد. همه می‌دانند و همه در دنیا می‌فهمند حتی آن بودایی که در چین است هم می‌فهمد که گذاشتن بار بر دوش آن هم بالاتر از طاقت، غیر عقلایی است. حضرت امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به یک اصل عقلایی اشاره می‌کنند، می‌فرمایند: نباید بر گرده ی خودت چیزی بار کنی که فوق طاقتت باشد چون همین توشه‌ای که خودت برای خودت آماده کرده ‌ای وبال بر گردنت می‌شود. فرموده‌اند: جهنم خاموش است هیزمش را مردم می‌آورند «...فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ...»؛ پس از آتشی که آتش گیره ی آن انسان‌ها و سنگ‌ها هستند پرهیز کنید (سوره بقره آیه ۲۴). «وَقُودُ» به معنای چیزی است که آتش می‌گیرد یعنی چوب جهنم خود مردم هستند و این هیزم را مردم با گرده ی خودشان می‌آورند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
🟢 قال الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام:...کثرة نفاق... 🔴 ...وفاق زیاد دوروئی است... «تمام نهج‌البلاغه ج۲ ص ۱۶۲» 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 عزت روز افزون ولایت فقیه و مردم ولایت مدار ایران و ذلت بیش از پیش استکبار 💚 فرق ترقه بازی دیشب با وعده صادق ۲ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━