#خبرنما
📢 موافقت گسترده با قانونمندی هوش مصنوعی
🔻 فدراسیون بینالمللی صنعت فونوگرافی (IFPI) یک نظرسنجی با محوریت هوش مصنوعی در موسیقی برگزار کرد. این نظرسنجی از ۴۳ هزار نفر در ۲۶ کشور مختلف انجام شد.
🔻۸۹ درصد از افراد شرکتکننده از فناوریهای هوش مصنوعی آگاه بودند و ۷۹ درصد موافقند که «خلاقیت انسان همچنان برای خلق موسیقی ضروری است».
🔻 ۷۶ درصد گفتند که موسیقی یا آواز یک هنرمند نباید بدون اجازه توسط هوش مصنوعی استفاده یا مصرف شود. ۷۴ درصد موافق بودند که هوش مصنوعی نباید برای شبیهسازی یا جعل هویت هنرمندان بدون اجازه استفاده شود.
🔻 از نظر ۷۰ درصد شرکتکنندگان باید محدودیتهایی برای هوش مصنوعی وجود داشته باشد و ۶۴ درصد نیز گفتند دولتها باید در تعیین این محدودیتها نقش داشته باشند.
🔍 منبع: musically. com
🆔 @namafar
#نمودار
📊کدام موضوعات بیشترین نویسنده را دارند؟
⁉️ در کدام موضوعات بیشتر قلم زده میشود؟ این نمودار پاسخی است به این سؤال.
🔹 ادبیات داستانی در صدر موضوعاتی است که نویسندهها به فعالیت در آن علاقهمندند. شاید چون تصور میکنند کتابهای داستانی مخاطب بیشتری دارند یا اینکه فعالیت در این رشته ادبی به تخصصی خاصی نیاز ندارد.
🔹 در رتبه بعد موضوع روانشناسی قرار دارد. توجه نویسندهها به این ژانر شاید به دلیل توفیق فراوان کتابهای موفقیت و خودیاری باشد که از آنها گاهی نیز با عنوان «روانشناسی زرد» یاد میشود.
🔹 رتبه پنجم به ژانر مدیریت و بازاریابی اختصاص دارد. رشد کسبوکارهای نوپا و ابزارهای نوین بازاریابی همچون شبکههای اجتماعی در محبوبیت این ژانر مؤثر بوده است.
🔹 همچنین به نظر میرسد ژانر کودک، شایسته توجه بیشتری از سوی نویسندگان است. این ژانر میتواند از غنیترین و پرفروشترین ژانرهای بازار کتاب ایران باشد.
🔍 منبع: اطلاعات استخراج شده نمافر از برنامک فیدیبو (۱۴۰۲)
🆔 @namafar
#معرفی_گزارش
🔘 گزارش وضعیت جهانی دیجیتال ۲۰۲۳
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ منبع: datareportal
▪️ میانگین زمان مطالعه: ۷ دقیقه
▪️ ۱۱۹۱ کلمه
🔻 گزارش وضعیت جهانی دیجیتال ۲۰۲۳ دیتا ریپورتال، زیست و رفتار مصرفی کاربران اینترنت را بررسی کرده است. نگاهی از منظر صنایع فرهنگی و خلاق به این گزارش، دادههای ارزشمندی را درباره موضوعاتی همچون نحوه و زمان مصرف ویدئو و محتوای صوتی آنلاین، زمان و محبوبیت بازیهای ویدئویی، بسترهای گوش دادن به موسیقی و... نمایان میکند.
🔻 بررسی زمان روزانه استفاده از اینترنت بر اساس انواع رسانهها نشان میدهد که تماشای تلویزیون با ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه بیشترین زمان گذرانده شده توسط کاربران را به خود اختصاص داده و پس از آن رسانههای اجتماعی با ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه قرار دارد.
🔻 همچنین توزیع تماشای ویدئوهای مصرفی کاربران بر اساس موضوع حاکی از آن است که ۴۹.۴ درصد کاربران موزیک ویدئو میبینند و ویدئوهای کمدی، میم و وایرال شده با ۳۵.۳ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🗒 نسخه کامل گزارش نیز در پایگاه دانش نمافر قابل مشاهده است.
🆔 @namafar
#داده_نما
📚 افزایش بیش از ۵۷ درصدی قیمتها در سال ۱۴۰۲
🔹بررسی آمارهای ۱۲ ماهه موجود از نشر کتاب تا پایان مهر ۱۴۰۲ و مقایسه آن با مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که با کاهش عناوین و افزایش بیش از ۵۷ درصدی قیمتها مواجه هستیم.
🔹بر اساس آمارهای موجود، تا پایان مهر ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰۸ هزار و ۶۹۲ عنوان کتاب منتشر شد که ۷۳ درصد کل کتابهای منتشر شده تألیفی و معادل ۲۶.۶۴ درصد ترجمه بوده، اما واقعیت این است که در مجموع و مقایسه آمار کل با دوره مشابه سال قبل کاهش ۴.۳۹ درصدی انتشار کتاب را نشان میدهد.
🔹بیشترین آمار ۱۲ ماهه مربوط به تأليف کتاب تا پایان مهر ۱۴۰۲ مربوط به کتابهای کمک درسی، کودک و نوجوان و ادبیات و کمترین آمار مربوط به کتابهای زبان علوم طبیعی و ریاضیات و کلیات میباشد.
🔹در میان ردههای دیویی نشر، بیشترین عناوین منتشر شده تا پایان مهر ۱۴۰۱، متعلق به حوزه کودک و نوجوان با ۲۰ هزار و ۱۷ نسخه و پس از آن ادبیات با ۱۸ هزار و ۲۴۰ عنوان قرار دارد.
🆔 @namafar
#معرفی_محصول
📃 گزارش وضعیت اتاقهای فرار ایران
📌 اولین اتاق فرار ۱۵ سال پیش در ژاپن شروع به کار کرد. این پدیده دنیای سرگرمی از سال ۱۳۹۵ وارد ایران شد. جامعه ایران از اتاق فرار استقبال کرد. استقبالی که هم میتواند یک مُد زودگذر باشد و هم میتواند تحولی در صنعت سرگرمی به شمار آید.
📌 گزارش آماری توصیفی پیشرو تلاش میکند، با هدف تشریح و تبیین علمی و آماری اتاقهای فرار ایران از منظر مالکان آنها، فرصتی را برای رشد فعالین این عرصه فراهم آورد و همچنین زمینه را برای جهتبخشی سیاستگذاران عرصهی فرهنگ آماده سازد.
📌 این گزارش به مسائلی همچون مشکلات حقوقی، مسائل بیمه و صدمات ناشی از بازیها، فرایندهای مجوزدهی، جزئیات طراحی بازیها و جامعهی هدف، تاثیر شرایط کرونایی در رونق این کسبوکار و موارد متنوع دیگر میپردازد.
⭕️ مطالعهی این گزارش به دستاندرکاران این مجموعهها، سیاستگذاران فرهنگی و مدیران مربوطه توصیه میشود.
👈🏻 برای تهیهی این گزارش میتوانید به نمافر مراجعه کنید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 کشورهای پیشرو در صادرات اسباببازی و لوازم ورزشی در سال ۲۰۲۲
🔹 اگر بگوییم بازار اسباببازی و لوازم ورزشی در جهان تقریبا در انحصار چین است بیراه نگفتهایم. ارزش صادرات اسباببازی و لوازم ورزشی چین با هیچ کشوری قابل قیاس نیست.
🔹 ارزش صادرات این کالا در آمریکا به عنوان دومین کشور این فهرست دهگانه تنها ۵ میلیارد دلار بیش از آلمان به عنوان آخرین کشور این فهرست است. اما ارزش صادرات اسباببازی در چین ۹۴ میلیارد دلار بیشتر از آمریکا است.
🔎 UN Comtrade
🆔 @namafar
#خبرنما
📢 آمارهای سال ۲۰۲۳ اسپاتیفای منتشر شد
🔻 اسپاتیفای آمارهای سال ۲۰۲۳ خود را اعلام کرد. در این سال سوئیفت توانست با پایاندادن به صدرنشینی ۳ سالهی «بَد بانی» تبدیل به محبوبترین خوانندهی این سکو شود.
🔻 آهنگهای این خواننده در ۲۰۲۳ بیش از ۲۶.۱ میلیارد بار استریم شدهاند. همچنین سوئیفت تنها از اسپاتیفای تقریبا ۱۳۰ میلیون دلار درآمد داشته است.
🔎 music business world wide
🔎 variety. com
🆔 @namafar
#نمودار
📊 منابع درآمدی لوییویتون
🔹 بیشترین درآمد شرکت لوییویتون از کیف و پوشاک است؛ یعنی فشن و کالاهای چرمی. این شرکت که مالک فروشگاههای «سفورا» است ۲۰ درصد درآمدش را از آنها درآمد دارد.
🔹 «سفورا» در حال حاضر دارای بیش از ۲۳۰۰ فروشگاه در ۳۳ کشور جهان است. سومین منبع درآمد این شرکت نیز ساعت و جواهرات نزدیک به ۱۳ درصد درآمد لویی ویتون را تشکیل میدهد.
🔻 لویی ویتون بیشتر به پوشاک و کالاهای چرمی همچون انواع کیفها و چمدانها شناخته میشود.
🔎LVMH
🆔 @namafar
#یادداشت_همکاران
💢 از چرنوبیل تا اوپنهایمر
روایتی از استانداردهای دوگانه سینمای آمریکا
✍🏻 نویسنده: جواد شاملو
🗒 تعداد کلمات: ۲۴۹۱
⏱ میانگین زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
🔻 اگر از افراد بپرسیم مهیبترین اتفاق قرن بیستم چیست؟ احتمالا خیلیها به هیروشیما و ناکازاکی اشاره میکنند و تعداد بسیار کمی میگویند: چرنوبیل.
🔹 اما در مورد جنایت هیروشیما و ناکازاکی فیلمی ساخته شده که آن را توجیه میکند و در مورد فاجعه چرنوبیل سریالی که آن را تقبیح میکند. هر دوی این آثار ساخت آمریکاست.
🔹 سریال «چرنوبیل» باعث افزایش بازدید گردشگران از این منطقه شد و سرفصل چرنوبیل در میان ۱۰ موضوع پربازدید ویکیپدیا در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. فیلم «اوپنهایمر» نیز سومین فیلم پرفروش کریستوفر نولان است که در سرتاسر جهان دیده شد.
⁉️ اما آیا ژاپن تا به حال در مورد جنایت هیروشیما و ناکازاکی فیلم مهمی ساخته است؟
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#داده_نما
🎓 به بهانه روز دانشجو
💢 روند پذیرش دانشجو در رشتههای صنایع فرهنگی
🔹 گردشگری در سال ۹۴ بیشترین میزان دانشجو را بین رشتههای صنایع فرهنگی داشت اما با افت شدید در سال ۱۴۰۱ به دومین رشته تبدیل شد و بعد از سینما قرار گرفت. سینما با وجود افت دانشجوی حدودا ۵۰۰۰ نفری اکنون رشته برتر صنایع فرهنگی از نظر تعداد دانشجوست.
🔹 رشتههای موسیقی و بازی ویدئویی کمترین میزان افت را داشتهاند. هرچند بازی ویدئویی در سال ۹۴ کمتر از ۱۰۰۰ نفر دانشجو داشته است و این تعداد اساسا ناچیزتر از آن است که رشد یا نزول آن مطرح باشد. پس از این دو رشته، پویانمایی کمترین میزان افت را داشته است.
🔹 رشتههای صنایع فرهنگی برای بسیاری افراد رشتههایی ذوقی تصور میشوند که بیش از آموزش به تجربه و مهارت عملی نیاز دارند. همچنین به دلیل وجود رویکرد مدرکگرایی در قشرهایی از جامعه و نگاه جدی به بازار کار رشتههای دانشگاهی، رشتههای صنایع فرهنگی به عنوان یک اولویت در نظر گرفته نمیشوند.
👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره وضعیت آموزش و پژوهش در صنایع فرهنگی، میتوانید به نقشه وضعیت آموزش و پژوهش در سایت نمافر مراجعه نمایید.
🆔 @namafar
#معرفی_محصول
📃 سیاستنامه توسعه صنعت پویانمایی ایران
📌 پویانمایی جلوهای دیگر از محصولات فرهنگی است که به دلیل روایت داستانهای مصور و شبهواقعی، قوهی تخیل و همذاتپنداری مخاطب را درگیر میکند و از این رو استقبال زیادی در میان کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد.
📌 همراه با این استقبال گسترده، درآمدزایی بالا، سودآوردی و شاید مهمتر از همه تاثیر برروی سبک زندگی طیف وسیعی از مخاطبین، ازجمله ثمرات اقتصادی و فرهنگی صنعت پویانمایی است. این صنعت در کشورهای توسعهنیافته با چالشهای فراوانی مواجه است که نیاز به برنامهریزی راهبردی جهت توسعهی آن وجود دارد.
📌 در «سیاستنامه توسعه صنعت پویانمایی ایران» با مرور بر کلانوضعیت پویانمایی، مسائل و چالشها تبیینشده، و عوامل موثر بر توسعهی آن ارائه میشود.
📌 در آخر باتوجه به ظرفیتهای سازمان تبلیغات اسلامی در حوزههای حکمرانی، زیرساختهای تولیدی، زیرساختهای ترویجی و... اقداماتی ارائهشده تا شرایط مساعدی برای رونق داخلی این صنعت فراهم گردد.
⭕️ مطالعهی این سیاستنامه به تمامی اثرگذاران حوزهی فرهنگ و صنعت پویانمایی توصیه میشود.
👈🏻 برای تهیهی این گزارش میتوانید به نمافر مراجعه کنید.
🆔 @namafar
#داده_نما
💢 مقایسه فرصت اشتغال در صنعت اسباببازی میان ایران و جهان
🔹 اسباببازی فقط سر بچهها را گرم نمیکند؛ بلکه میتواند با اشغالزایی متنوع افراد بسیاری را با مهارتهای گوناگون گرم کار سازد. در این پست بیشترین فرصتهای شغلی درخواستشده از سوی تولیدکنندگان بررسی شده است.
🔹 صنعت اسباببازیِ ایران در بخش فروش به فروشندگان ماهر نیازمند است. در بخش تولید نیز حسابدار و کارگر ساده میخواهد.
🔹 اما در جهان براساس دادههای سایت «توی جابز»، مدیر توسعه محصولات با ۱۹ درصد در صدر تقاضای تولیدکنندگان اسباببازی است. بنابراین امروز در جهان استراتژی تولید محصول، ایدهپردازی، بازاریابی و نظارت بر میزان فروش در این صنعت اهمیت بیشتری دارد.
🔎 Toyjob | e-estekhdam
🆔 @namafar