#نمودار
📊 عوامـل تاثیرگـذار بـر اقبال مخاطب به سـینمای ایران
⁉️ چه انگیزهای مخاطبان را به سالنهای سینما میآورد؟ این سؤال مهمی است. چراکه جنس مواجهه مخاطب با این صنعت و توقع او از محصولات سینمایی را روشن میسازد.
1⃣ با توجه به نمودار بالا مهمترین انگیزهی سینمارفتن در ایران، تفریح است. اینگونه شاید دلیل اقبال شدید مخاطبان به ژانر کمدی واضحتر شود.
2⃣ در مرتبه بعد، علاقه به فیلم و سینما به عنوان یک هنر به چشم میخورد. این یعنی مواجهه بخش زیادی از مخاطبان سینمای ایران با این صنعت، یک مواجهه هنردوستانه است. در انگیزههای اول و دوم، تفاوت نمایانی بین زن یا مرد بودن مخاطب وجود ندارد.
🔍 منبع: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی (۱۳۹۹). بررسـی عوامـل تاثیرگـذار بـر اقبال مخاطب به سـینمای ایران در دهه ۹۰
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 چارهاندیشی یونسکو برای معضل جهانی سرقت آثار باستانی
🔰 شاید فکر کنید برای دزدی از یک موزه باید مانند فیلمها از راهرویی پر لیزر رد شویم، سیستم امنیتی را از کار بیندازیم و انواع کلکها را سوار کنیم. اما آنچه دردناک است فراوانی و سهولت سرقت آثار باستانی از موزهها، کلکسیونها و سایتهای باستانشناسی است. این سرقتها بهحدی زیاد است که تا امروز در سراسر جهان تقریبا ۵۲ هزار اثر باستانی دزدیده شده است.
🔰 برای مثال اخیرا از یکی از موزههای انگلستان تقریبا ۲۰۰۰ اثر باستانی به سرقت رفت! در حالی که امید چندانی به بازگشت این آثار نیست.
🔰 آثار باستانی شناسنامهی فرهنگی و تاریخی کشورها هستند. به همین علت یونسکو برای آگاهی مردم از معضل دزدی آثار باستانی، موزهای مجازی متشکل از آثار مسروقه تأسیس خواهد کرد. هدف این موزه حفظ و ماندگاری آثار ربوده شده در اذهان عمومی است.
🔍 منبع: theguardian
🆔 @namafar
استفاده از تلفن همراه در میان کودکان پیش دبستانی کشور یونان.pdf
833.3K
#معرفی_مقاله
#روز_جهانی_کودک
☑️ استفاده از تلفن همراه در میان کودکان پیش دبستانی کشور یونان
▪️ نویسندگان: پاپاداکیس و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۲
▪️ نشریه Education and Information technologies
🔻 به دلیل انعطافپذیری بالای مغز کودکان در سال اول زندگی، وجود روابط اجتماعی با والدین و سایر افراد برای رشد شناختی و عاطفی کودک ضروری است. بنابراین، کشورها باید توجه بیشتری به اثر فناوریهای دیجیتال در طول سال اول زندگی کودکان داشته باشند.
🔻 والدین از طریق تلفن همراه از یادگیری فرزندان خود در منزل حمایت میکنند، اما در مورد توسعۀ مناسب نرمافزارهای تلفن همراه آگاهی کافی ندارند و به راهنمایی بیشتری نیاز دارند.
🔻 لازم است تا دستورالعملهای ویژه ای برای والدین در زمینه انتقال تجربیات مناسب رسانهای به کودکان تدوین شود. پژوهشگران، توسعهدهندگان نرمافزار و ذینفعان نیز باید محتوای تلفن همراه را با توجه به نیازهای ذهنی کودکان تغییر دهند.
🆔 @namafar
#معرفی_کتاب
📓 مردی از زارا
🔹 کتاب مردی از Zara اسرار موفقترین برند لباس دنیا، زارا است. این کتاب نوشته کوادونگا اوشی و یک اثر بیوگرافی با درونمایهی کسبوکار است.
🔹 مردی از «زارا» اطلاعاتی تازه درباره نابغهی پشت برند زارا میدهد؛ نابغهای که نامش آمانسیو اورتگا است. آمانسیو اورتگا، یکی از ثروتمندترین مردان دنیا، مغز متفکر دنیای فشن بوده که با ابداعات خود انقلابی در زمینه مد ایجاد کرده است.
🔹 در بخشی از کتاب، نویسنده به اولین مصاحبه خود با آمانسیو اورتگا اشاره میکند و توضیح میدهد که بارزترین صفات شخصیت او چه هستند: «هر کسی که با آمانسیو اورتگا کار کرد است و یا از نزدیک با او آشنا بوده باشد، میداند که چگونه صفات برجسته شخصیتش در اولین برخورد، خودشان را نشان میدهند؛ این صفات شفافیت، سادگی و اشتیاق برای کارکردن هستند. من هر آنچه را که میخواستم دربارهی این مرد و کسبوکاری که راه انداخته است بدانم، تنها در عرض چند ثانیه دریافتم».
🆔 @namafar
✅ سینمای ایران؛ دلتنگ کودکان
🔹 سینمای ایران با ژانر کودک و نوجوان قهر است. در حالی که این ژانر هم نیاز یک بازه سنی است و هم میتواند سود خوبی به صنعت سینما برساند. همانگونه که در گذشته فیلمهای این ژانر فروش خوبی داشتهاند.
🔹 «دزد عروسکها» و «کلاهقرمزی و پسرخاله» به ترتیب در دهه ۶۰ و ۷۰ محبوبترین فیلمهای کودک بودند. «کلاهقرمزی و پسرخاله» همچنین در جایگاه سوم پرفروشترین فیلم سال ۱۳۷۳ با بیش از ۴ میلیون تماشاگر قرار گرفت. با این حال روند ساخت آثار سینمایی کودک در دهه ۸۰ دچار افول شد.
🔹 در دهه ۹۰ اما دوباره بارقههایی از احیای این ژانر در سینمای ایران پدید آمد. با فیلمهایی مثل: «شهر موشها۲»، «کلاهقرمزی و بچهننه» و «فیلشاه» که در جایگاه اول تا سوم پرفروشترین فیلمهای کودک دهه ۹۰ بودند.
🔹 این روزها نیز «بچهزرنگ» روی پرده سینماهاست. انیمیشنی که در فروش هفتگی با فروشی حدودا ۴ میلیاردی بار دیگر چراغ سبز مخاطبان به ژانر کودکونوجوان را ثابت کرد.
🆔 @namafar
media-nations-report-2023 (1).pdf
2.43M
#معرفی_گزارش
🔘 گزارش ملی رسانههای انگلستان در سال ۲۰۲۳
🔻 گزارش سالانه آفکام از رسانههای انگلستان، بینشهایی را درباره وضعیت آنها در سال ۲۰۲۲ و چشمانداز آیندهشان ارائه کرده است.
🔻 مطابق با این گزارش مجموع درآمدهای پخش تلویزیونی و ویدیوی آنلاین با رشد ۴.۵ درصدی به ۱۷.۵ میلیارد پوند رسیده است. با این حال، درآمد پخشکنندههای عمومی و تلویزیون تجاری کاهش یافته است. درآمد رسانههای اشتراکمحور نیز با ۲۱.۵ درصد افزایش به ۳.۳ میلیارد پوند رسیده که نتفلیکس نیمی از این بازار را در اختیار دارد.
🔻 در سال ۲۰۲۲ و برای اولین بار، رادیوهای تجاری از ایستگاههای رادیویی بیبیسی پیشی گرفتهاند و به منبع اصلی گوش دادن مردم به رادیو تبدیل شدهاند. با این حال، مخاطبان جوانتر، پخش موسیقی و صدای آنلاین را به گوش دادن به رادیو ترجیح میدهند.
🔻 این گزارش نشان میدهد گرچه رسانههای سنتی هنوز در انگلستان محبوب و مسلط هستند، اما تغییر و تبدیل قالب رسانهها در اثر اختلال دیجیتال سرعت گرفته است.
🆔 @namafar
💢 بزرگترین شرکتهای پویانمایی ایران و جهان
🔹 والتدیزنی، پیکسار، دریمورکس، جیبلی و برادران وارنر بزرگترین شرکتهای جهانی در عرصه تولید پویانمایی هستند. از جمله تولیدکنندگان داخلی پویانمایی نیز میتوان به سازمان اوج، مرکز پویانمایی سوره و استودیو هنر پویا اشاره نمود.
🔹 درآمد والت دیزنی با رشد سالانه ۲۲ درصد به ۸۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که آن را در لیست بهترین و پردرآمدترین شرکتهای تولید پویانمایی جهان قرار میدهد.
🔹 کارتون شیرشاه والت دیزنی با درآمد جهانی بیش از ۱۶۵۰ میلیون دلار، پرفروشترین پویانمایی تاریخ محسوب میشود.
🔹 شگفتانگیزان ۲ محصول پیکسار و شِرِک ۲ محصول دریمورکس بهترتیب با ۱۲۴۰ و ۹۳۰ میلیون دلار، پس از شیرشاه، رتبههای دوم و سوم پردرآمدترینهای تاریخ را به خود اختصاص دادهاند.
🔹 پسر دلفینی به عنوان پرفروشترین پویانمایی ایرانی توانسته است به فروش ۳ میلیون دلاری در بازار خارجی و داخلی برسد.
👈🏻 متن کامل را اینجا بخوانید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 پادشاهی دیزنی بر جهان پویانمایی براساس فهرست پرفروشترین انیمیشنهای جهان
🔹 با نگاهی به فهرست برترین پویانماییهای جهان از نظر میزان فروش، در مییابیم تمام این آثار تولید سال ۲۰۱۰ به بعد هستند.
🔻 این نشان میدهد صنعت پویانمایی صنعتی در حال پیشرفت است و اقبال مخاطبان در تولیدات قدیمی این صنعت باقی نمانده بلکه صنعت و ذائقه مخاطب پا به پای هم پیش میروند. همانگونه که «شیرشاه» که فعلا پرفروشترین انیمیشن تاریخ است، تولید سال ۲۰۱۹ بوده است.
🔹 همچنین چهار عنوان برتر این فهرست، متعلق به دیزنی یا شرکتهای زیرمجموعه آن مثل پیکسار هستند. یعنی دیزنی بر بازار پویانمایی حاکمیتی مطلق دارد. در کل تنها دو عنوان از این فهرست دهتایی متعلق به دیزنی نیستند. آنها ساخته استودیوی اینترتینمنت یونیورسالاند.
🔻 در ایران نیز پویانمایی «پسر دلفینی» رتبه نخست را از نظر میزان فروش دارد. این اثر در سال ۱۳۹۹ اکران شد.
🆔 @namafar
💢 جستجویی در بازار هنر معاصر در سال ۲۰۲۲
🔹 هنر معاصر جریانی هنری است که در دهههای اخیر به وجود آمده و تلاش دارد تا با استفاده از رویکردها و فرمهای نوین، تجربهها و ایدههای جدیدی را بیافریند. هنرمندان این حوزه از تکنیکها و روشهای متنوعی برای بیان افکار و احساسات خود در آثارشان استفاده میکنند.
🔹 در سال ۲۰۲۲، هنر معاصر ۱۷.۶ درصد (معادل با ۲.۷ میلیارد دلار) از بازار هنرهای زیبا را به خود اختصاص داده است، در حالی که این بازار تنها ۲.۷ درصد از کل بازار هنرهای زیبا را تشکیل میدهد.
🔹 ایالات متحده آمریکا در این سال، افزایش ۲۰ درصدی در فروش آثار هنر معاصر داشته و با ۱.۰۵ میلیارد دلار بزرگترین بازار فروش هنر معاصر را داراست.
🔹 همچنین نگاهی به آمار سالهای قبلتر نشان میدهد که آثار فروخته شده امسال در مقایسه با سال ۲۰۰۱، ۱۰ برابر شدهاند که این امر میتواند نشانهای از دگرگونی بهوجود آمده در بازار هنر باشد.
👈🏻 گزارش کامل را در اینجا بخوانید.
🆔 @namafar_ir
کاربرد هوش مصنوعی در هنرهای زیبا.pdf
773.7K
#معرفی_مقاله
#روز_جهانی_هنر
☑️ بررسی کاربرد هوش مصنوعی در هنرهای زیبا با استفاده از مطالعه سیستماتیک تحقیقات تجربی
▪️ نویسندگان: اوکسانن و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Computers in Human Behavior: Artificial Humans (CHBAH)
🔻 نویسندگان این مقاله با مرور سیستماتیک مقالات تجربی مرتبط با هنرهای زیبا، کاربردهای هوش مصنوعی در هنرهای زیبا را بررسی کردهاند.
🔻 بررسی مقالهها با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در سه پایگاه داده Scopus، Web of Science و Arts and Humanities Database از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ تعداد ۲۷۳۷ مقاله را در جستجوی اولیه نمایان ساخته است.
🔻 یافتهها نشان میدهند که بیش از نیمی از مقالات (۵۵ درصد) بر تصاویر بصری به ویژه نقاشی، طراحی و تصاویر هنری، ۲۳ درصد به موسیقی، ۱۱ درصد به معماری، ۱۱ درصد به ادبیات، ۲.۳ درصد به صنایع دستی، ۱.۱۵ درصد به شعر و ۱.۱۵ درصد دیگر نیز به رقص اختصاص دارند.
🔻 در حال حاضر هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل و تولید آثار هنری در رشتههای مختلف هنرهای زیبا استفاده میشود و عموم مردم نمیتوانند این آثار را از تولیدات انسانی تشخیص دهند.
🆔 @namafar
📃 وزن سبد فرهنگی خانوار
📌 اینکه در لیست خریدمان، جایی برای تهیهی کتاب، رفتن به سینما یا حتی تفریح باز میکنیم، به این معناست که مصرف فرهنگی هم سهمی در میان هزینههایمان دارد.
⁉️ اما این سهم بهچه میزان است؟
گزارش «وضعیت هزینهکرد فرهنگی خانوار» برای پاسخ بهاین قبیل پرسش، تدوین شدهاست.
1⃣ در این گزارش ابتدا در مقیاس کلان دادههای جهانی این حوزه مورد بررسی قرارگرفتهاند.
2⃣ سپس با محوریت خانوار ایرانی، تمامی دهکهای اقتصادی و استانهای گوناگون ارزیابی شدهاند. برای مثال استان زنجان بیشترین میزان هزینهکرد فرهنگی را بهخود اختصاص دادهاست.
📌 درمقیاس خرد با نگاهی وسیعتر، میزان هزینهکرد با معیارهایی ازقبیل شغل سرپرست، نوع مالکیت منزل، تعداد اعضا هرخانواده و... سنجیده میشود.
📌 برای نمونه در بررسی رقم هزینه بهتفکیک تعداد اعضای خانواده، پنجنفرهها در بالاترین رتبه قرار دارند. پس ازآن با افزایش اعضا، شاهد کاهش آمار هزینهکرد هستیم.
⭕️ مطالعهی این محصول به فعالان، دانشجویان، سیاستگذارن و علاقهمندان اینحوزه توصیه میشود.
👈🏻 مشروح گزارش را از نمافر تهیه فرمایید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 تعداد کتابهای سایت فیدیبو به تفکیک دستهبندی در سال ۱۴۰۲
🔻 نمودار فوق تعداد کتابهای موجود در هر دستهبندی فیدیبو را نشان میدهد. بیشترین تعداد کتاب با اختلاف متعلق به ادبیات است.
🔻 در رتبه بعد روانشناسی قرار دارد که ژانر بسیار محبوب خودیاری (Self-Help) ذیل آن است. ژانر خودیاری شامل کتابهایی است که با هدف آموزش حل مشکلات و بهبود زندگی فردی نوشته شده است. و کتابهای پرفروشی مانند «قورباغهات را قورت بده» و «اثر مرکب» شامل این دستهبندی هستند.
🔻 کمترین تعداد کتاب متعلق به دستهی زنان و فمنیسیم است. یکی از دلایل آن میتواند محدود بودن موضوع این دسته باشد که باعث میشود کتابهای حول این موضوع کم باشند. از طرفی دیگر برخی از کتابهای این دسته زیرمجموعه دستهی روانشناسی هستند.
🆔 @namafar