#نمودار
📊 سیطرهی تبلیغات دیجیتال بر صنعت تبلیغات
🔹 تبلیغات دیجیتال سیطرهی خود را به دنیای تبلیغات هر روز کاملتر میکند، بهطوری که هزینه تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به ۵۶۷ میلیارد دلار رسیده است که این عدد سهمی معادل ۶۲ درصد از درآمد صنعت تبلیغات را به خود اختصاص داده است.
🔹 مطابق با پیشبینیها این روند ادامه دارد و درآمد تبلیغات دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۲۶ میلیارد دلار میرسد و سهمی معادل ۶۵ درصد از درآمد صنعت تبلیغات را به خود اختصاص خواهد داد.
🔎 Digital Advertising: market data & analysis: statista
🆔 @namafar
#معرفی_گزارش
🔘 شاخصهای جهانی سفر مسلمانان ۲۰۲۳
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ منبع: Mastercard-CrescentRating
▪️ ۱۷۷۷ کلمه
▪️ میانگین زمان مطالعه: ۹ دقیقه
🔻 مسافران مسلمان به دنبال مقاصد و اقامتگاههایی هستند که با اعتقادات و علایق دینی و شخصی آنها سازگار باشد. همین امر باعث ظهور و اهمیت گردشگری حلال و بازار سفر مسلمانان در صنعت گردشگری شده است.
🔻 گزارش حاضر هشتمین شماره از گزارشهای سالانه شاخصهای جهانی سفر مسلمانان است که با ارائه دادههای کلیدی و مرتبط با این حوزه، وضعیتی از بازار سفر مسلمانان در سال ۲۰۲۳ را ترسیم کرده است.
🔻 تعداد مسافران مسلمان در سال ۲۰۲۲، ۱۱۰ میلیون نفر بوده که ۱۲ درصد از کل سفرهای بینالمللی را تشکیل داده است. پیشبینی شده تعداد مسافران مسلمان تا سال ۲۰۲۸ به ۲۳۰ میلیون نفر برسد و گردش مالی ۲۲۵ میلیارد دلاری را به ارمغان آورد.
🔻 مالزی و اندونزی بهطور مشترک برترین مقاصد سفر مسلمانان در سال ۲۰۲۳ هستند. ایران نیز بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۲۲ در جایگاه هفتم قرار دارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🗒 نسخه کامل گزارش نیز در پایگاه دانش نمافر قابل مشاهده است.
🆔 @namafar
#داده_نما
💢 سهم واقعی فرهنگ در بودجه کشور چه قدر است؟
🔹 کل بودجه فرهنگی کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۸ همت است. این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ همت بود. این همان رقمی است که در قانون بودجه ذیل فصل «امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری» ذکر میشود.
🔹 برای بررسی کل اعتباری که در قانون بودجه به مقوله فرهنگ اختصاص داده شده نمیتوان به اطلاعات این فصل از لایحه بودجه بسنده کرد. چراکه بسیاری از نهادهای گوناگون کشور اعتبار جداگانهای را برای امور فرهنگی در نظر میگیرند.
🔹 همچنین برخی مجموعههای کاملا فرهنگی از آنجا که ذیل نهادهای غیرفرهنگی قرار دارند، در بودجه فرهنگ کشور محاسبه نمیشوند. برای مثال قرارگاه قرب بقیةالله که مجموعهای فرهنگی است اما چون زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است ذیل بودجه نظامی در نظر گرفته میشود.
🔹 دیگر اینکه برخی مؤلفههای فرهنگی مثل خانواده، در لایحه بودجه فرهنگی دارای سرفصل جداگانه نیستند.
🔹 با احتساب این موارد کل بودجه فرهنگی کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۴ همت برآورد میشود. یعنی نزدیک به ۲ برابر رقم رسمی قانون بودجه. در سال ۱۴۰۱ نیز بودجه فرهنگی محاسبهشده توسط نمافر ۵۰ همت بوده است.
🆔 @namafar
#یادداشت_همکاران
💢 حمله به تایتان؛ محبوبترین انیمه آسیا
✍🏻 نام نویسنده: علی اکبری
🗒 تعداد کلمات: ۱۳۵۷
⏱ میانگین زمان مطالعه: ۷ دقیقه
🔹 سریال انیمه «حمله به تایتان» بر اساس مانگا یا مجموعهداستان مصوری ساخته شد که ۱۱۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفت.
🔹 «حمله به تایتان» در ژانر اکشن ماجراجویی ساخته شد. هر ده سریال انیمهای دیگری که در فهرست imdb وجود دارند نیز با همین ژانر ساخته شدهاند.
🔻 این اثر رتبه ۲۴ را در ۲۵۰ سریال برتر imdb دارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#معرفی_محصول
🔍 به بهانه هفته ملی پژوهش و فناوری
📃 نقشه وضعیت آموزش و پژوهش
📌 صنایع فرهنگی نقطهی تلاقی اقتصاد، فناوری و فرهنگ است. فعالیت در این فضای چند بُعدی نیاز به آموزش دارد و با ذوق و استعداد شخصی یا تجربه و مهارتاندوزیِ صرف، نمیتوان در آن فعالیتی پرسود و پردامنه داشت.
📌 «نقشه وضعیت آموزش و پژوهش» به بررسی ظرفیتهای داخلی و خارجی آموزش در کلیه زیرشاخههای صنایع خلاق میپردازد. همچنین با نگاهی آماری به پژوهشهای صورتگرفته، دیدگاه جامعی از تنوعِ مقالات، کتب و فعالان پژوهشی در هر یک از حوزههای صنایع فرهنگی ارائه میدهد.
📌 این محصول با استناد به منابع رسمی آموزشی، مانند سازمان سنجش و یا سایتهای فرادرس و یودمی در آموزش آنلاین، ظرفیتهای موجود در فراگیری موسیقی، انیمیشن، سینما و سایر حوزهها را به تصویر میکشد.
📖 مطالعهی این اثر به سیاستگذاران، فعالان، پژوهشگران و دانشجویان عرصههای مختلف صنایع فرهنگی توصیه میشود.
👈🏻 برای تهیه این محصول میتوانید به وبسایت «نمافر» مراجعه کنید.
🆔 @namafar
🏴 شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها را بر عموم شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت و تعزیت میگوییم.
🆔 @namafar
An Overview of Crowdfunding in the Creative and Cultural Industries.pdf
1.24M
#معرفی_مقاله
☑️ سرمایهگذاری جمعی؛ روشی نو و مطلوب برای تأمین مالی صنایع فرهنگی و خلاق
▪️ نویسنده: توساتو و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۰
▪️ ناشر: Edward Elgar Publishing
▪️ ۱۰۶۳ کلمه
▪️ میانگین زمان مطالعه: ۵ دقیقه
▪️حوزه: صنایع فرهنگی و خلاق
🔻 یکی از مشکلاتی که بسیاری از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با آن مواجه هستند، جذب سرمایه و تأمین مالی پروژهها و فعالیتهایشان است.
🔻 این مقاله میکوشد تا فراتر از بودجههای دولتی و سرمایهگذاریهای تجاری، سرمایهگذاری (تأمین مالی) جمعی را به عنوان یک رویکرد تأمین مالی برای صنایع فرهنگی و خلاق معرفی و سهم این صنایع از سرمایهگذاری جمعی را بررسی کند.
🔻 سرمایهگذاری یا تأمین مالی جمعی، روشی خلاقانه برای تأمین سرمایه است که در آن یک فرد یا کسبوکار به ازای پرداخت سهام و شریک کردن مردم در فعالیت و پروژههایش، طی یک پویش، از آنها پول جمعآوری میکند.
🔻 بر اساس یافتهها، صنایع فرهنگی و خلاق ۶۱.۳درصد از ۵۰۰ هزار پویش سرمایهگذاری جمعی را به خود اختصاص دادهاند و حوزههای اجتماعی و تجاری بهترتیب با ۱۹.۸درصد و ۱۸.۹درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 دنیای خشن بازی ویدئویی
🔹 بررسی محتوای ۱۸ هزار و ۷۳۹ عنوان بازی رایانهای در بنیاد اروپایی اطلاعات بازیها (PEGI)، نشاندهنده این است که ۶۰ درصد این بازیها حاوی محتوای خشونتآمیز هستند.
🔹 ۲۰ درصد این بازیها حاوی الفاظ رکیک و ۹ درصد دارای محتوای ترسناکاند. محتوای جنسی و محتوای قمار نیز به ترتیب در ۴ و ۲ درصد بازیها دیده میشود.
🔹 بررسی میزان خشونت در محتوای بازیهای رایانهای طی ۲۰ سال اخیر نشان میدهد بازیهای محصول ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ درصد خشونت را رواج دادهاند. کمترین میزان خشونت در محتوای بازیهای رایانهای مربوط به سال ۲۰۰۶ است.
🔍 برگرفته از: نمافر (بررسی انجام شده روی بیش از ۱۸ هزار بازی سایت PEGI)
🆔 @namafar
#یادداشت_همکاران
💢 فراز و فرودهای صنعت گردشگری در سرزمین اهرام
✍🏻 نویسنده: علی رضاسلطانی
🗒 تعداد کلمات: ۱۶۰۹
⏱ میانگین زمان مطالعه: ۸ دقیقه
🔹 اوج ورود گردشگران خارجی به مصر سال ۲۰۱۰ بود؛ با تنها ۱۵ میلیون گردشگر. تمدن مصر یکی از چند تمدن مهم باستانی بوده است؛ در کنار تمدنهایی مثل یونان و روم.
🔹 آثار به جا مانده از آن تمدن نیز از عجایب جهانی به شمار میروند و بحث و گفتوگو هنوز پیرامون آنها ادامه دارد. هرچند به طور کلی روند گردشگران ورودی به این کشور رو به رشد است اما چنین سرزمینی باید گردشگری پررونقی داشته باشد. بسیار پررونقتر از امروز.
⁉️ چالشهایی همچون انقلاب و کودتا، شیوع ویروس کرونا و جنگافروزی رژیم صهیونیستی چه تأثیراتی بر صنعت گردشگری مصر گذاشتهاند؟
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#داده_نما
💢 مقاصد زیارتی؛ گرانتر از همه مقاصد خارجی
🔹 برای بررسی دقیق اینکه کدامیک از مقاصد سفرهای هوایی یا کدام شرکت هواپیمایی بلیط گرانتری دارند، لازم است بدانیم هزینه دریافتی آنها به ازای هر کیلومتر چقدر است. اینگونه شاخص یکسانی مییابیم که به ما امکان مقایسه قیمتها را میدهد.
🔹 با لحاظ این شاخص و بعد از بررسی تعدادی از مقاصد پرطرفدار داخلی و خارجی در مییابیم دمشق، بغداد و نجف گرانترین مقاصد و استانبول، آنکارا و ابوظبی به ترتیب ارزانترین مقاصد خارجی هستند.
🔹 بر مبنای قیمتهای سایت فروش بلیط trip.ir و در بازه زمانی فعلی (آذر ۱۴۰۲)، در میان مقاصد داخلیِ سفرهای هوایی، اصفهان و اهواز گرانترین مقاصد و بندرعباس و کیش به ترتیب ارزانترین مقاصد پرطرفدار داخلی در ایراناند.
🔹 هواپیمایی قطر ایرلاین برای سفرهای خارجی با اختلاف گرانترین گزینه است. این ایرلاین به ازای هر کیلومتر مسافت ۲۳ هزار تومان دریافت میکند، ۲ برابر رتبه دوم این فهرست که هواپیمایی ودال اوییشن (WDL Aviation) آلمان باشد و ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلومتر مسافت اخذ میکند.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 پلیاستیشن ۲؛ پرفروشترین کنسول بازی تا امروز
پرفروشترین کنسولهای بازی تمام ادوار در سراسر جهان تا ماه می سال ۲۰۲۳ (میلیون دستگاه)
🔹 پلیاستیشن ۲ یا همان PS2 بازیکنان بازیهای ویدئویی، همچنان پرفروشترین کنسول بازی تا به امروز است. این محصول محبوب سونی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ عرضه شد، تا ماه می سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۵۸ میلیون دستگاه فروش داشته است.
🔹 پلیاستیشن ۲، نفسهای نینتندو دیاس را با بیش از ۱۵۴ میلیون دستگاه فروش رفته، پشت سر خودش احساس میکند.
🔹 این در حالی است که ایکسباکس ۳۶۰، با بیش از ۸۵ میلیون دستگاه در جایگاه نهم ایستاده و تنها نماینده شرکت ایکسباکس در میان ۱۰ کنسول پرفروش تاریخ است.
🔹 شواهد نشان میدهد که تغییر و تحولات دنیای بازیهای ویدئویی، امکان رسیدن به فروش کنسولهای دههی اول هزاره دوم را دشوار ساخته است و غیبت کنسولهایی همچون پلیاستیشن ۵ این فرضیه را تقویت میکند.
🆔 @namafar
#خبر_نما
📢 تیکتاک؛ در خدمت تبلیغات سینمایی
🔻 تیکتاک یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی ویدئویی است. از این رو راهیابی به این سکو برای هر نوع محتوای ویدئویی میتواند یک فرصت بینظیر باشد. برای مثال به کمک تیکتاک اولین تریلر پاندای کونگفوکار ۴ در روز اول انتشار ۱۵۶ میلیون بار دیده شد.
🔻 مثالی دیگر از ظرفیت بالای تیکتاک برای تبلیغات، تریلر پویانمایی «درون و بیرون ۲» (Inside Out2) است. این تریلر توانست با ۱۵۷ میلیون بار بازدید تبدیل به پربینندهترین تریلر پویانماییهای دیزنی در روز اول شود. تقریبا ۵۰ درصد از کل بازدیدهای این تریلر از طریق تیکتاک بود.
🔍 منبع: Variety
🆔 @namafar_ir