eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
964 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻غذای گذشتگان، محدود به غذاهای ساده و اولیه بود. الآن بیحالی زیادی بر مردم غالب است! افسردگی زیاد است! گذشتگان در جنگ ها که می رفتند خدا می داند، چه قوّتی از خود نشان میدادند، افراد قوی آن‌قدر مچ دستشان قدرت داشت که با شمشیر، تنه‌ی درخت را قطع میکردند. خوراک‌هایشان هم خیلی محدود بود. هرچه زمان این طرفتر آمده، بشر ضعیفتر و اثرپذیرتر از بیماری ها شده است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻برخی از امور آثار وضعي دارد. حتي در مورد فرعون ديدم علت اين كه چهارصد سال عمر كرد این بود که در کنار بدی های زیادی که داشت يك امتيازاتي هم داشت. مثلا هر شب ، هزار نفر سر سفره اش حاضر بودند و اطعام وسیع داشت. خودش هم نمي خورد. دوست داشت مردم استفاده كنند. آثار وضعي اطعام دادن باعث شد كه عمرش طولاني شود. علي رغم اين كه كافر بود ولي آثار کفرش جداست، آثار وضعی اطعام کردنش هم جداست. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
▪️شهادت حضرت حمزه علیه السلام و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، تسلیت باد... @nasery_ir
* 🔻در امامزاده ها خيلي بركت هست. بخصوص آقا شاه عبد العظيم سلام الله عليه که مرد بسيار پر وجود و کریمی هستند. اگر كسي يك ارتباطي بين دلش ايجاد بشود و آن زاويه، ديگر حيف است رها بكند. اين را بايد محكم گرفت. يكي از نقاط نوراني كه انسان خير مي برد همين نقاط ارتباطي بين انسان و ارواح اولیاء است. 🔸گاهى از ارتباط با يك امامزاده خيلى چيز به دست مى آيد؛ مخصوصا در ايران بین امامزاده ها، حضرت شاه عبدالعظيم بعد از حضرت معصومه عليهاالسلام، جايگاه بالایی دارد... ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند: «نَحْنُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى» (البرهان ج3 ص678) به نوعی افتخار میکنند که یکی از مصادیق اسماء‌اللّه هستند. اسم را باید اینجا به معنای علامت بگیریم از آن دو شِقّی که دارد؛ یعنی یکی از چیزهایی که آیت ونشانه خداست و خدا را بازگو میکند، اهل‌بیت علیهم السلام هستند. این درست است. (اسم دارای دو معناست: ۱_ از ماده وسم به معنای علامت و نشانه. ۲_ از ماده سمو به معنای عُلوّ و برتری. رک: مجمع البحرین، ماده وسم.) ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻ائمه علیهم السلام در مقدّرات دخالت نمی کردند. در زندگی آن‌ها نگاه کنید؛ هرکدام از بچه های آن‌ها به یک سمتی رفتند. ولی ائمه علیهم السلام به رضای خدا راضی بودند. _ حضرت والد [آیت اللّه ناصری] روایات این موضوع را جمع‌آوری کرده بودند _ روایت شده شخصی خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام می آید و عرض می کند: «یا امیرالمؤمنین برادرم در جوانی از دنیا رفت و همین یک پسر را باقی گذاشت، این پسر هم با روش ما مخالف است، من خیلی دوست دارم کاری کنید که او هم با ما همراه شود.» حضرت فرمودند: «روزی که من می آیم از میدان رد شوم، او را نشانم بده.» روزی به حضرت گفت: «آن جوان است.» حضرت فرمودند: «صدایش بزن.» گویا آمد و حضرت یک نگاه تندی به او کردند، بعد از آن، یکی از علاقه مندان و شیعیان شد. ائمه علیهم السلام این‌گونه کارها را درباره‌ی دیگران انجام داده‌اند؛ بعضی از فرزندان ائمه علیهم السلام به سمت دیگری رفته‌اند؛ ولی ائمه علیهم السلام در مقدّرات تصرّف نمی‌کردند؛ بلکه راضی بودند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻این اسامی، فقط علامتی هستند که کانال ارتباطی ما با خدا هستند. وقتی میگوییم: «یا اللّه»، ما کسانی نیستیم که بتوانیم خدای متعال را بدون علامت بپرستیم. خود خداوند آن اسامی را برای خودش معرفی کرده است: وَ للّه الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها؛ و نيکوترين نامها خداى راست، پس او را بدانها بخوانيد. (اعراف، 180) خود خداوند امر کرده که او را به آن اسامی بخوانیم. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻حضرت ابراهيم عليه السلام جوري با خدا رفاقت كرده بود كه از همه سبقت گرفته بود. لذا خداوند ارزش فراوانی به ایشان داده كه فرمود: 🔹مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِين. (حج:78) آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است] او بود كه قبلا شما را مسلمان ناميد. 🔹وقتي آيات مربوط به ایشان مرور شود معلوم می گردد كه اسلام حضرت ابراهیم اسلام واقعی بود و او حقیقتا تسليم اوامر خدا بود. در تمام مراتب براي خداوند تسليم بود. اسلام هم به اين معناست و مسلمان يعني کسی که تسليم خدا باشد؛ تا جایی که حتی اگر گفته شد سر بچه ات را ببر يا در آتش برو انجام دهد. همان امتحاناتي که حضرت ابراهيم عليه السلام دادند و بهترين نمره را گرفتند و لذا الگو شدند و مسلمانان بايد دنبال ايشان بروند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻گفتاری مهم و خواندنی از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در مورد اهمیت تهذیب نفس. 🔹مطالعه گفتار فوق را به همه دوستان سفارش می نماییم: 👇👇👇 http://bonyadhad.ir/11865
🔻چه بسا ما در عالَم برزخ هم که برویم، چون اینجا (دنیا) شناخت نداریم، آنجا گیج بشویم؛ لذا انسان باید از همین جا پایه اش را بریزد که ان‌شاء‌اللّه بهره بدهد. آن وقت اگر انسان وارد یک اسم شد، ممکن است برکات زیادی نصیبش شود. کسی که با این دیدگاه وارد شد، اگر گفت: «یاحی یا قیوم» میداند چه میگوید و روشن‌تر است. اصلاً هر چه تکرار میکند، ممکن است روزنه ای به روی او باز شود که چرا به خداوند «حیّ» می‌گویند؟ این اسم یعنی چه؟ این اسم چه‌کار میکند؟ این چه نوع ترکیبی از حروف است که دو حرفش این‌قدر معنا میدهد و آن چه موجودی است که زنده و پاینده است و غیر از اینکه خودش زنده و پاینده است، حیات از او به خَلق می‌رسد؟ همه‌ی این معانی حیات و زندگی، از اسم «حیّ» تراوش می‌کند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
🔻دو موضوع از موضوعات گذشته مستقر شد؛ يکی از موضوعات، اسماء الهی و ظهور و تجلّی آن‌ها و ارتباط و نياز لحظه‌به‌لحظه‌ی انسان به اين باب پُرخيروبرکت است. عدم اطّلاع از خواصّ آن‌ها، عدم اطّلاع از کيفيّت ارتباط با آن‌ها، عدم اطّلاع از بيماری خودمان و استفاده‌نکردن از اين داروی حيات‌بخش، ما را محروم کرده است. اگر راجع به رسول خدا صلی اللّه عليه و آله نقل شده است که هر وقت مشکلی يا همّی پيش میآمد، حضرت رو به قبله می‌ايستادند و 18 يا 19 بار ذکر شريف «يا حیُّ يا قيّوم» را میگفتند و بعد فرج و گشايش می‌شد، برای اين است که آن‌ها خوب میشناختند و می‌دانستند چه زمانی، فصلِ توسّل به چه ذکری و چه اسمی از اسماء‌اللّه است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻بعضی در ترجمه‌ی عبارت «إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» نوشته‌اند: «پروردگار من بر راه راست است.» شاید این ترجمه برای این آیه چندان مناسب نباشد. «علی» را به معنای «بَر» گرفته است. ترجمه گاهی سخت است. شاید به‌گونه‌ای دیگر بشود آیه را معنا كرد _ البتّه در ترجمه نمیتوان آن را گنجاند _ با این توضیح كه هر كس در هر طریقی باشد (و لو طریق غیر صحیح)، نمیتواند حضور حق‌تعالی را حس كند، بیابد و با او ارتباط برقرار كند. ادامه دارد... ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻ما در طریق باطن دو صراط داریم: صراط حق و صراط باطل. صراط باطل، صراط تاریكی و شیطان است. خداوند می‌فرماید: وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ؛ (و كسانى كه كافر شدند دوستان و كارسازانشان طاغوت هايند، آن‌ها را از روشنايى به تاريكى مىبرند. بقره، 257) شیطان، صراط تاریكی و صراط ظلمت است. خدای متعال را آنجا نخواهی یافت، ارتباطت با او برقرار نخواهد شد، دستت به كسی نخواهد رسید؛ ولی در صراط حق، بله، میشود با او ارتباط برقرار کرد. در این آیه حضرت هود شاید بخواهد بفرماید كه پروردگار من در طولِ صراط مستقیم و در جای‌جای آن حضور دارد و هرجا خواستی، خدای مرا خواهی یافت. از مراحل اوّلیه‌ی ایمان تا مراحل نهایی آن، حضور او را حس خواهی كرد و او را خواهی یافت. کلمه‌ی «عَلى» در این‌جا به معنای «استعلاء» است: «زیدٌ علی السطح»؛ یعنی زید روی پشت‌بام است؛ پس «عَلی» در این آیه این‌گونه معنا میشود كه حضور حق‌تعالی در طولِ صراط مستقیم برای مؤمنین، محسوس و دست‌یافتنی است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻بعضی از آیات قرآنی هست كه اگر انسان آن‌ها را تكرار كند، گاهی همین طور كه خوابیده، لطایف قرآنی به طرف او هجوم می آورد؛ منتها نمیشود آن لطایف را گرفت و محصور كرد. باید آن‌قدر آمادگی پیدا كنی كه بتوانی خودت به صورت دائم آن‌ها را نگه داری. اگر بخواهی آن لطایف را بنویسی و روی آن‌ها شعار دهی و ... این كارها معنا ندارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻آن چه كه ما از آن در اجتماع به عقل تعبير مي كنيم معلوم نيست عقل واقعی باشد بلكه شايد اين عقل معاش يا شاخه اي از درك مسائل عرفي باشد؛ 🔹بهترين تعبير براي عقل آن است كه در روایات آمده : «العقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمنُ» یعنی عقل آن است که بوسیله آن عبادت و بندگی خدا بشود. اين عقل است. عقل یعنی درك عميق از آن چه كه هست و حقيقت دارد نه آنچه كه تصور و تخيل مي شود و من آنها را موجود و مهم مي بينم. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻معنای آیه «ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها»: ظاهراً «ناصیة» جلوی پیشانی را میگویند. ناصیه‌ی انسان، کنایه از اراده و تصمیم او است. برای فکرکردن و به نتیجه‌رسیدن، مرسوم است دست را روی پیشانی میگذارند؛ ولی ناصیه، آن قسمت جلوی پیشانی است كه حق‌تعالی ناصیه‌ی همه‌ی افراد را در مُشت دارد؛ یعنی به هر طرف بخواهد، انسان را می‌برد؛ منتها «اَبَی اللّهُ اَن یجری الامورَ الّا بأسبابها»؛ (رک: بصائر الدرجات، ج1 ؛ ص6،) خداوند از انجام کارها جز به وسیله‌ی اسباب، اِبا و امتناع دارد. بله، یک وقت شخصی خودش را مبتلای به عذاب یا بیماری میكند یا به خودش بدی می‌كند، آن بدی نه اینكه مستقیم از ناحیه‌ی حق‌تعالی به او رسیده باشد؛ ولی رفتن او به سمت بدی، از قدرت خدا هم خارج نیست، ناصیه اش به دست خدا است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻امیرالمؤمنین علیه السلام استفاده زیبایی از این آیه كرده اند كه جزء معمّاهای قرآنی به‌حساب می‌آید. حضرت در این آیه، «دابّة» را به‌معنای جنبده نمیگیرند؛ بلکه «دابّة» را دال و الف و باء و هاء میگیرند. بعضی از ابواب علوم اصلاً در اینجا وجود دارد؛ یعنی قرآن این مراعات را هم كرده است، شاید خداوند دل كسی را روشن كند تا بفهمد. ناصیه‌ی «دابّة»، «دال» است؛ یعنی اگر لفظ «دابّة» را در نظر بگیریم نه معنایش را، ناصیه‌ی دابّة، حرف «دال» میشود. پس این‌گونه می‌شود: «هو» اذا اخذ بناصیة «دابة»، یعنی دال را در خودش بگیرد، «هود» درمی آید. و این جزء معمّاها است كه خداوند در سوره هود با این تعبیر لطیفِ معمّاگونه این‌طور فهمانده است كه این سوره، سوره‌ی هود است. مرحوم نراقی این روایت را نقل كرده است. این معمّای قرآنی است كه در سوره هود اسم آن سوره هم خود هود درمی آید. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻شيطان براي انبياء ظاهر مي شد. براي حضرت موسي عليه السلام ظاهر شد و چيزي به ايشان گفت. حضرت موسي عصايشان را به طرف شيطان پرت كردند، شيطان يك خنده اي كرد و گفت: «يا موسي انّي لاأخشي العصي و لكن اخشي قلباً فيه صفا» یعنی ای موسی من از عصی نمی ترسم اما از قلبی که در آن صفا باشد می ترسم. 🔹 مومن در اعمال حج رمي و رجم می كند؛ همانطور که حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل علیهما السلام شيطان را رمي كردند و اين قاعده شد كه اي مسلماني كه مي خواهي به حقائق ايمان برسي، بايد به مرحله اي برسي كه وقتي شيطان برايت تجسم و تمثل پيدا كرد، آن قدر از او متنفر باشي كه بي اختيار دست به سنگ شوي و با شديدترين وسيله اي كه ميتواني تنفرت را اظهار كني. ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌
🔻دوستی داشتیم به نام مرحوم آقای طیّاره، خدا رحمتشان كند. ایشان خادمی را دیده بود كه به آخوند كاشی خدمت كرده بود. از قول این خادم نقل میكرد كه فلان آقا برایم گفت: یک روز خدمت آخوند كاشی رسیدم، ایشان بیمار بود. مقداری آش برای ایشان بردم، چون سینهشان درد میكرد. سؤال كردم: «آقا! گاهی در نماز یک حركتی ناخودآگاه به شما دست میدهد. این چیست؟» قبلا سه‌چهار بار این سؤال را پرسیده بودم و ایشان جواب نداده بودند و فرموده بودند: «در این كارها دخالت نكن.» می‌گفت: آن روزی كه آش بردم، نشستم. ایشان آش را خوردند و سینهشان کمی گرم شد. فرمودند: «تو سه‌چهار بار این سؤال را پرسیدهای. حالا هم پرسیدی، بگذار جوابت را بدهم. من نماز خودم را اول وقت میخوانم؛ امّا در نمازهای مستحبی، گاهی حالت جذبهای به من دست میدهد که در اختیار خودم نیستم و این حرکت‌ها در نماز به‌خاطر همین حالت است.» ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌