eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
185 دنبال‌کننده
445 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥مردم دو دسته اند 🔹🔸امام جعفر صادق علیه السلام : «اَلنَّاسُ اِثْنَانِ عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ هَمَجٌ وَ اَلْهَمَجُ فِي اَلنَّارِ» 🔹مردم دو دسته اند: 🔺 عالم 🔺و متعلم؛ و باقی مردم فرو مایگانند و فرومایگان در آتش جهنم اند. 🔸نکته: ملاک در تلاش برای کسب علم و آگاهی، خصوصا علوم و معارف دینی، وسع هرکسی است و لزوما به مفهوم علم آموزی رسمی نیست، بنابراین، کسانی که به فراخور توان و استعدادشان در حال یادگیری(متعلم) هستند، هر چند در هیچ مدرسه، دانشگاه یا مرکز علمی دیگری به صورت رسمی مشغول آموختن نباشند، در زمره دسته سوم قلمداد نمی شوند. 📚الخصال ج ۱، ص ۳۹. 💠 💠 🔹@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ نقدی بر یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان 🔺بخش اول 🔹۱. مقدمه ▫️عبارات مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۱۲ سوره تغابن مستند برخی، برای اثبات الزام آور یا به اصطلاح اجباری نبودن دستورات حکومتی پیامبر(ص) در مرحله قرار گرفته است. در این استناد تلاش شده مفهوم آیه «لا اکراه فی الدین» از اجباری نبودن قبول اصل دین به اجباری نبودن همه اجزای دین، حتی در حوزه ولایت اجرایی، سیاسی و اجتماعی حکومت پیامبر(ص) تسری داده شود. ▫️با توضیحاتی پیش رو، مشخص خواهد شد چنین برداشتی از المیزان حاصل تحمیل پیش فرض های گوینده بر تفسیر یاد شده و نیز آیات قرآن کریم و حاصل عدم بررسی دقیق، کافی و جامع دیدگاه علامه در موضوع یاد شده است. 🔹۲. اصل مدعا ▫️با توجه به عبارات المیزان ادعا شده است: ▪️«...[علامه] می فرماید: اگر اطاعت نکردید، اعراض کردید، سرپیچی کردید «فإن أعرضتم عن اطاعه الله فیما شرع من الدین» اگر از در شریعت تخلف کردید، «أو عن إطاعه الرسول فیما أمرکم به» یا از دستورات پیامبر سرپیچی کردید، پیامبر در چه حوزه‌ای دستور می‌دهد؟‌ «بما أنه ولی أمرکم» در که پیغمبر دارد و خودش حکمی را صادر می‌کند، ... معنای آیه این هست که «فلم یکرهکم رسولنا» ...» ▪️«...در هیچ صورت پیامبر ما شما را اکراه و اجبار نخواهند کرد؛ نه اجبار به دستورات من خدا و نه اجبار به فرمان های پیامبر» چرا؟ «فإنه لم یؤمر بذلک» چنین مأموریت و مسئولیتی برعهده‌ی پیامبر نیست. «و إنما أمر بالتبلیغ» مسئولیت پیغمبر است، و درصورتی‌که تخلف کنید، مسئولیتی برعهده‌ی او نیست. او اکراه و اجبار نمی‌کند. این صریح‌ترین موضع علامه در پایان المیزان در نفی اجبار در دینداری است.» ▪️علامه نه در مرحله‌ی اول اصل قبول اسلام، و نه در مرحله‌ی دوم رعایت احکام اسلامی، در هیچ‌کدام از این دو مرحله تحمیل و زور را مجاز نمی‌دانند ▪️«البته روشن است که استفاده‌ی از زور و جبر برای و رعایت نظم اجتماعی در حکومت جایز است، آن بحث دیگری‌ است، مثلاً برای تأمین امنیت، برای جلوگیری کردن از تعدی و ظلم شهروندان نسبت به یکدیگر نیازمند به پلیس و اعمال قدرت است، بحث در این نیست، بحث صرفاً دراحکامی ا‌ست که جنبه‌ی دینی دارد و بس، آیا می‌توانیم از ابزار زور و اعمال قدرت برای وادار کردن مسلمان‌ها و انجام این احکام استفاده کنیم یا نه؟ خیر» 🔹۳.بررسی و نقد ۱-۳. برداشت گزینشی از دیدگاه کلی علامه ▫️اولین خطای گوینده یا نویسنده عدم گزارش نظر کلی صاحب المیزان در موضوع یاد شده است. علامه در سوره تغابن، بنابر وجهی که توضیح آن خواهد آمد، اکراه یا اجبار را منتفی می داند، ولی عبارات دیگر ایشان در المیزان به روشنی نادرست بودن حکم و برداشت و نسبت گوینده به علامه را که با عبارت«در هیچ صورت پیامبر ما شما را اکراه و اجبار نخواهند کرد ...»(سالبه کلیه) صادر شده است را مشخص می نماید. ▫️علامه طباطبایی در تفسیر آیه دوم سوره نور، در باب تازیانه زدن به زناکاران، فرموده است؛«...و الخطاب في الأمر بالجلد متوجه إلى عامة المسلمين فيقوم بمن قام بأمرهم من ذوي الولاية من النبي و الإمام و من ينوب منابه.»(الميزان في تفسير القرآن ج‏15 79)» ترجمه: و خطاب آيه در مورد تازیانه زدن متوجه عموم مسلمين است و کسی عهده دار و مسوول این کار می شود كه متولى امور مسلمانان باشد كه شامل پيامبر(ص) يا امام(ع)، و يا نايب امام است. ▫️همین یک عبارت، مبنی بر استفاده از زور در مجازات زناکاران، ادعای ذکر شده را که با قید «هیچ» بیان شده از کلیت می اندازد و در بهترین حالت آن را تبدیل به قضیه جزییه ،یعنی: «در بعضی صورت ها پیامبر ما شما را اکراه و اجبار نخواهند کرد»، می نماید. در این قضیه جزییه نیز حتما باید به وجه یا شان صدور آن توجه شود تا در دریافت مقصود مفسر به خطا نرویم. ▫️ناگفته نماند مرحوم علامه در تفسیر آیات مجازات سارقان، قصاص، قذف(تهمت زنا) و محاربه با توجه به همین مبنا به تفسیر پرداخته اند و تازیانه زناکار استثناء نیست. ادامه دارد... @nasimehayaat
▫️▫️«خوب است كه ...اگر در كلمات انبياء و اولياء و علماى حقّه برايش مشكل بشود و به كنهش نرسد، به خداوند واهب العلم و العقل تضرّع نموده و قصدش را خالص نمايد و مكرّرا در كلمات ايشان فكر نمايد و اگر از اتقياى علماء دستش برسد سؤال نمايد،... خداوند عالم يا همان مطلب را بر او مى‌فهماند و يا راه فهميدنش را ياد مى‌دهد.»▫️▫️ 📚رساله لقاء الله، آیت الله ملکی تبریزی، ص ۲۹. @nasimehayaat
خدایا! در هر ساعتی از ساعات روز، بهره‌ای از بندگی‌ات و سهمی از شکرگزاری‌ات ... برای ما قرار ده! 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ششم 💠 💠 💠 ☑️@nasimehayaat
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🎥 و زمین را ... گسترانید 🟨 «...وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها» ▫️... و زمین را پس از آن گسترانید 📖سوره نازعات/ آیه ۳۰ ☑️ «دحا از ماده دحو (بر وزن محو) به معنى گستردن است ... منظور از دحو الارض اين است كه در آغاز تمام سطح زمين را آبهاى حاصل از بارانهاى سيلابى نخستين فرا گرفته بود اين آب ها تدريجا در گوداله اى زمين جاى گرفتند و خشكي ها از زير آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده تر شدند تا به وضع فعلى در آمد (و اين مساله بعد از آفرينش زمين و آسمان روى داد)» 📚 تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص ۱۰۰. 🌻 🌻 🌻 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️نقدی بر یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان 🔺بخش دوم ▫️در بخش اول این نوشتار مشخص شد که از نظر صاحب تفسیر المیزان، قرآن کریم به طور کلی استفاده از اکراه و اجبار را در منع نکرده، بلکه در چند مورد ضمن بر شمردن مجازات های سنگین، بر آن تأکید نموده است. همچنین اشاره شد که بیان ایشان در نفی اکراه و اجبار در تفسیر یا جهت خاصی دارد یا به قبول اصل دین بازگشت دارد. این موضوع در ادامه نقد مشخص خواهد شد. ▫️تذکر این نکته ضروری است که این نقد و نوشتار، بررسی موضوع در است، نه . 🔹۲-۳.عدم توجه به قراین تاریخی، شان نزول و نیز «ساختار» سوره تغابن الف- سوره تغابن؛ مکی یا مدنی؟ ▫️هر چند سوره تغابن در نزد بسیاری از مفسران و نیز خود علامه طباطبایی، در شمار سوره های مدنی محسوب شده است، ولی کم نیستند مفسرانی که این سوره را مکی یا اختلافی یا ترکیبی از مکی و مدنی دانسته اند. ▫️شیخ طبرسی در تفسیر مجمع البیان از ابن عباس چنین نقل کرده است که:« این سوره مکی است، جز سه آیه پایانی آن از «یا ایها الذین آمنوا ان من ازواجکم» تا پایان سوره»(مجمع البیان، ج۱۰، ص ۴۴۶). ▫️شیخ ابوالفتوح رازی این سوره را جز یک آیه، مکی می داند:«این سورت مکی است الا یک آیت...»(روض الجنان، ج۱۹، ص۲۳۹). ▫️فخر رازی از مفسران بزرگ اهل سنت نیز این سوره را مکی می داند(التفسیر الکبیر، ج۳۰، ص ۵۵۱)، همچنین ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان( ج۹، ص ۳۲۵). ▫️برخی مفسران نیز مکی یا مدنی بودن سوره را اختلافی دانسته اند(مانند الکشاف زمخشری و روح البیان حقی بروسوی). 🔺این بحث را از این جهت مطرح کردیم که توجه به قراین تاریخی و تاریخگذاری زمان نزول سوره، هر چند به صورت تقریبی، به ما کمک خواهد کرد تا مخاطب آیات این سوره بهتر شناخته شده و به درک خوبی از محتوای سوره نایل شویم. این بحث در ادامه و با ذکر سبب نزول و تحلیل ساختار سوره، روشن تر خواهد شد. ب- سبب نزول: ▫️گاهی سبب نزول برخی آیات یک سوره، کلید فهم کلی سوره و هدف اصلی آن خواهد شد. بی توجهی به این قرینه به تنهایی باعث سوء فهم خواهد شد. به همین دلیل لازم است اگر خود آیه یا آیات قبل و بعد آن سبب نزولی دارند، حتما مورد توجه قرار گیرد. آیه ۱۴ سوره تغابن حاوی یک قرینه تاریخی مهم و راه گشا است: 💠«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.»اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشيد؛ و اگر عفو كنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، (خدا شما را مى‏بخشد)؛ چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است! ▫️علامه طباطبایی در بحث روایتی تفسیر سوره تغابن، سبب نزول این آیه را از طریق شیعه و سنی نقل کرده است،خصوصا این روایت از امام محمد باقر علیه السلام را: ▫️«اين آيه در مورد مسلمانانى است كه وقتى مى‏خواستند از مکه به مدینه هجرت کنند، زن و فرزندشان دست به دامنشان شده، از رفتن بازشان مى‏داشتند، و مى‏گفتند: تو را به خدا سوگند مى‏دهيم كه ما را ترک نکن كه بعد از رفتنت از بين خواهيم رفت. بعضى از مسلمانان تسليم خواسته زن و فرزند خود مى‏شدند(و در محیط کفر می ماندند)، و آيه شريفه آنان را از چنين زن و فرزندانى بر حذر داشته، از اطاعت آنان نهى مى‏فرمايد، بعضى ديگر از مسلمانان تسليم نمى‏شدند، و راه خدا را پيش گرفته از زن و فرزند دست بر مى‏داشتند، و مى‏گفتند: به خدا سوگند اگر شما با من هجرت نكنيد، و خداى تعالى روزى بين من و شما در دار الهجرة جمع كرد، ديگر كارى به كارتان نخواهم داشت، و تا ابد سودى به شما نخواهم رساند، ولى خداوند متعال بعد از آنكه آنها را در مدینه به هم رساند، دستور فرمود: «وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»(المیزان، ج ۱۳، ص ۳۰۹). ▫️ذکر این سبب نزول توسط علامه نشان می دهد که این سوره هر چند مدنی است، ولی از ویژگی های مکی برخوردار است و به طور کلی خطابات یا اشارات آیات به چنین حالت بینا دوره ای، ویژگی های کافران و مومنان و خصوصا به ماجرای هجرت ارتباط دارد. بررسی ساختاری سوره، در ادامه، این دیدگاه را کاملا تایید می نماید. ادامه دارد... 💠@nasimehayaat
‌-------------------▫️همان قدر که تحجر انسان را از وادی دور می گرداند، به همان میزان و بلکه بیشتر، هم شجاعت و هم روحیه را از او می ستاند.▫️----------------- ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️«خدایا! ▫️بر محمّد و آلش درود فرست ▫️و امروز را فرخنده‌ترین روزی که تا کنون شناخته‌ایم ▫️و برترین همنشینی که با او همراه بوده‌ایم ▫️و بهترین زمانی که در آن به سر برده‌ایم، قرار ده.» 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ششم 💠 💠 @nasimehayaat
نکات بیشتر در مورد 👇👇
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«...وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها» ... و زمین را پس از آن گسترانید 🔸این آیه کریمه به ؛ گسترش یا پیدایش سطح زمین اشاره دارد. در سوره شمس نیز به همین موضوع اشاره فرموده است: «وَٱلأرۡضِ وَمَا طَحَاهَا»(شمس/ ٦) و [سوگند] به زمين و آنكه آن را گستراند 🔸در هر دو سوره و پیش از آیات ذکر شده، از آسمان ها سخن رفته است: ▫️«ءَأَنتُم أَشَدُّ خَلقًا أَمِ ٱلسَّمَآءُۚ بَنَاهَا رَفَعَ سَمكَهَا فَسَوَّىٰهَا» (نازعات/٢٧ و ۲۸) آيا آفريدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است يا آسمان كه او آن را بنا كرد؟ سقفش را برافراشت، پس آن را درست و نيكو قرار داد... ▫️«وَٱلسَّمَآءِ وَمَا بَنَاهَا» (شمس/٥) و[سوگند] به آسمان و آنكه آن را بنا كرد 🔸این در حالی است که در برخی سوره ها ظاهراً به خلقت زمین پیش از آسمان پرداخته شده است: «هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي ٱلارۡضِ جَمِيعا ثُمَّ ٱستَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبعَ سَمَٰوَٰتٖۚ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيءٍ عَلِيم.» (بقره/ ٢٩) اوست كه همۀ آنچه را در زمين است براى شما آفريد، سپس آفرينش آسمان را [كه به صورت ماده اى دود مانند بود] اراده كرد و آن را به شكل هفت آسمان [همراه با نظامى استوار] درست و نيكو قرار داد؛ و او [به قوانين و محاسباتِ ] همه چيز داناست. 🔸با تدبر در کلام الهی مشخص می شود که هیچکدام از آیات، چه در مورد زمین و چه آسمان، به ترتیب خلقت آسمان و زمین و تقدیم و تأخر آنها نپرداخته اند، بلکه سخن در مراتب تدریجی و تکمیلی خلقت آنها، یا دوره های مختلف آفرینش زمین و آسمان است. 🔸در آیات و (نازعات/ ۳۰؛ شمس/۶) صرفا به گسترانیدن زمین اشاره شده است، نه اصل خلقت و پیدایش زمین. مرحله آغاز در زمین است، نه پیدایش زمین. 🔸در آیات پیش از آیات و (که هر دو یک معنا دارند)، به تقدم خلقت و پیدایش آسمانها پرداخته نشده است. زیرا، هر چند در آیه ۲۷ سوره نازعات به بنای آسمان ها اشاره شده است، ولی کاربرد «دحو» پس از آن برای زمین صرفا به گسترانیدن زمین توجه می دهد نه به اصل خلقت آن، بنابراین این آیات اصولا در صدد بیان ترتیب آفرینش نیستند. در سوره شمس نیز موضوع به همین صورت مطرح شده است. 🔸در آیه ۲۹ سوره بقره نیز، ماجرا به همین شکل است، خصوصا کاربرد حرف «فی» قبل از «الارض» به محتویات زمین اشاره دارد، نه خود زمین. منظم کردن هفت آسمان نیز تنها به آراستن آسمانها در قالب عدد هفت، که مرحله پس از دخان بودن هست، پرداخته است. شایان ذکر است که کلمه «ثم» در این آیه، لزوما به معنای تاخیر زمانی نیست، بلکه می تواند به تاخیر و توالی بیانی معطوف باشد. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
▪️ای که عاشق نه ای، حرامت باد! زندگانی که می دهی بر باد 👤 فخر الدین عراقی @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ نقدی بر یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان ▫️سخن در نقد یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان در مورد اختیاری بودن همه اجزای دین بود. در بخش اول این نقد ضمن مستنداتی از المیزان خلاف این برداشت اثبات شد. در بخش دوم، نقد دیگری در قالب دو قسمت مطرح شد که بی توجهی به فضای سوره از جهت مکی یا مدنی بودن و سبب نزول بود ، اینک در بخش سوم برای شناخت بهتر فضای تاریخی سوره به آن می پردازیم: 🔺بخش سوم 🔹[ادامه]۲-۳.عدم توجه به قراین تاریخی، شان نزول و نیز «ساختار» سوره تغابن ج- ساختار سوره در نگاه کلی به آیات آن و تحلیل ساختار سوره، شباهت قابل توجهی با سوره های مکی مشاهده می شود تا جایی که برخی مفسران گفته اند:«با اینکه گفته شده این سوره مدنی است، مطالب آن شباهت زیادی به سوره های مکی دارد.»(تفسیر مهر، ج۲۱، ص۷۰). ▫️نگاهی گذرا به آیات سوره خصوصا ۱۲ آیه نخست، تداعی گر فضای دوران مکی است و مفاهیم سوره های مکی مانند خلقت انسان، عذاب اقوام پیشین، معاد، ذکر بهشت و جهنم بر روی این سوره، هر چند مدنی باشد، سایه انداخته است. در ادامه ساختار سوره را به صورت جزیی تر از نظر می گذرانیم: 🔸آیه اول: تسبیح خداوند-مالکیت و فرمانروایی خداوند بر آسمان ها و زمین. آیه دوم: خلقت انسان-تقسبیم نوع بشر به دو صنف مومن و کافر. آیه سوم: خلقت آسمان و زمین و تصویرگری انسان آیه چهارم: علم خدا . 🔸آیه پنجم و ششم بنابر تصریح علامه خطاب به مشرکان و یاد آوری کفر گذشتگان، انکار رسولان و سرپیچی شان است و به بی‌نیازی خدا و عذاب نازل شده بر آنان اشاره دارد. 🔸آیه هفتم به رد زعم باطل کافران معاصر پیامبر(ص) در مورد قیامت پرداخته و برانگیخته شدن آنان در قیامت را مورد تاکید قرار می دهد. 🔸در آیه هشتم آنان را دعوت به ایمان به خدا، رسول و قرآن کرده و سیر کلام در آیه دهم به اوج خود می رسد که: «يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ....» در ادامه این آیه و آیه دهم به سرنوشت مومنان و کافران و بهشت و جهنم اشاره می فرماید. 🔸در آیه یازدهم می فرماید: «هيچ مصيبتى رخ نمى‏دهد مگر به اذن خدا! و هر كس به خدا ايمان آورد، خداوند قلبش را هدايت مى‏كند؛ و خدا به هر چيز داناست‏» این کریمه با توجه فضای حاکم بر سوره می تواند در ارتباط با حوادث و مصایبی که در هجرت بر مومنان می گذرد فهم شود، هر چند که منحصر به آن نیز نیست. 🔸و بالاخره در آیه دوازدهم فرموده است: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»؛ اطاعت كنيد خدا را، و اطاعت كنيد پيامبر را؛ و اگر رویگردان شويد، رسول ما جز ابلاغ آشكار وظيفه‏اى ندارد. الحاق این آیه به دو آیه بعدی که در اولی دستور توکل بر خدا به مومنان داده شده و در بعدی؛ یعنی آیه چهاردهم به همان موضوعی که در سبب نزول اشاره کردیم پرداخته شده است، به خوبی طیف «رویگردان شنوندگان» را برای ما روشن می سازد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشيد؛ و اگر عفو كنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، (خدا شما را مى‏بخشد)؛ چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است! 🔸🔹با توجه به آنچه در بخش اول گفته شد و با عنایت به بحث مکی یا اختلافی بودن سوره از دیدگاه مفسران متعدد و نیز بحث سبب نزول در بخش دوم و سوره در این بخش، جهت سخن صاحب المیزان هویدا می شود. 🔹🔸🔺عدم تجویز اکراه در آیه دوازدهم عام و کلی نیست، بلکه متوجه کسانی است که در ماجرای هجرت از دارالکفر مکه به دارالایمان مدینه مردد هستند(با اینکه امکان و توان هجرت دارند)، از این جهت اکراه و اجباری متوجه آنان نیست که آنان تقریبا از ولایت مومنان خارج شده اند. این واقعیتی است که در آیه ۷۲ سوره انفال به آن اشاره شده است: «وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَم يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلَٰيَتِهِم مِّن شَيءٍ حَتَّىٰ يُهَاجِرُواْۚ» وضعیت آنان به گونه ای است که اگر درخواست یاری کنند، در صورتی حکومت اسلامی موظف به یاری رساندن است که خصم و دشمن با حکومت اسلامی هم پیمان نباشد، وگرنه حفظ پیمان با آن کافران بر یاری این به اصطلاح مومنان ترجیح دارد: «وَ إِنِ ٱستَنصَرُوكُم فِي ٱلدِّينِ فَعَلَيكُمُ ٱلنَّصرُ إِلَّا عَلَىٰ قَومِۭ بَينَكُم وَبَينَهُم مِّيثَٰق». یکی از مفسران نوشته است: «...لزوم دفاع از آنان در صورتى است كه در برابر دشمنان مشترك قرار گيرند، اما اگر در برابر كفارى كه با شما پيمان بسته‏اند واقع شوند، احترام به پيمان از دفاع از اين گروه بي حال لازمتر است‏!» (تفسیر نمونه،ج7، ص257). @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Sorod Va Avaz - Radio Maaref (662).mp3
905.2K
‌ ‌ ‌ ‌ 💠-💠 🎵دلا بسوز که سوز تو کارها بکند 🔘شعر: حافظ 🔘با صدای: حسام الدین سراج 🔹 ☑️@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ صبر و اِبتلاء ▫️از قضا روزی کسی بیمار شد ناتوان و بی رَمق از کار شد ▫️گفت من از چشم حق افتاده ام کاین چنین احوال جانم زار شد! ▫️گفت یا ربّ از تمام این جهان سهم ما بیچارگان آزار شد؟ ▫️گر تو رحمانی بگو این درد چیست؟ گر حکیمی از چه روزم تار شد؟ ▫️شکوه ها می کرد او بی تاب بود کام او تلخ از چنین افکار شد ▫️چون نمی دانست اندر رنج بود از جهالت از جهان بیزار شد ▫️او که عمری فطرتش در خواب بود ناگهان در خواب خود بیدار شد! ▫️چشم تا می دید آنجا نور بود صبحِ جان آمد عیان انوار شد ▫️گفت ای غافل تو قرآن خوانده ای؟ دیده ای کز امتحان اِخبار شد؟ ▫️‌هم بدی هم خیر باشد ابتلا ای خوش آن جانی که با دلدار شد ▫️هیچ می دانی که این دارُالبَلاء عارفان را مرکبی رَهوار شد؟ ▫️در بلا، در امتحان، در نا خوشی ذات حقّ بر مومنان غفّار شد ▫️صبر می باید غمی چون روی کرد با صبوران لطف جانان یار شد ▫️ای جواد از تلخکامی شکوه نیست در بلا دل لایقِ اَسرار شد جواد محمدی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🌻 💠@nasimehayaat
خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و امیدم را در این روز، به ناامیدی تبدیل مکن. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای چهل و هشتم 💠 💠 @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
491_12571565318161.mp3
12.69M
🟨🔹اوصاف الاشراف🔹🟨 ✍ اثر: خواجه نصیرالدین طوسی 📖🎙متن خوانی کتاب 🔸 باب اول: فصل ششم: در اخلاص @nasimehayaat
☑️دین برای اجرا و پیاده شدن در جهان امروز نیاز به دو نرم افزار بسیار مهم دارد: ۱. فطرت سالم؛ فطرتی که تحت الشعاع هوس ها و نفسانیات قرار نگرفته باشد. ۲. عقل برهانی، رشد یافته و بهره مند از عنایت الهی و میراث و سنت حکیمان و اندیشمندان بزرگ که معارف دینی و الهی را(هم برای دنیا و هم برای آخرت) به واسطه آن فهم و تبیین نموده اند. 🔹دشمنان دین و ملک ما در مقابل هر دو برنامه دارند: ۱. برای اولی: ترویج فساد و برنامه های مختلف سرگرم و گمراه کننده در حوزه سبک زندگی. ۲. برای دومی: علوم انسانی غربی و لیبرالیستی! @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💠دين با چهار گروه برپا است: 🟨 امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام: 🔸قوام و برپایی دین با چهار گروه است: ▫️۱-عالم سخنوری كه به دانش خويش عمل كند. ▫️۲-ثروتمندى كه از ما زاد ثروت‌اش بر اهل دين خدا دريغ نورزد ▫️۳-فقيرى كه آخرتش را به دنيا نفروشد ▫️۴-نادانى كه در یاد گرفتن تكبر نورزد. 📚الخصال(شیخ صدوق) ج ۱، ص ۳۹. 💠 💠 @nasimehayaat
خدایا! تو آنچه را به صلاح کار دنیا و آخرتم من است می‌دانی؛ پس خواسته‌های من را با مهربانی ات بر آورده ساز . 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای بیست و دوم 💠 💠 @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹🔸«...فَلَمَّا رَأَينَهُۥٓ أَكبرنَهُۥ وَقَطَّعنَ أَيدِيَهُنَّ...»(یوسف/۳۱) هنگامى كه او را ديدند به حقيقت در نظرشان بزرگ [و بسيار زيبا] يافتندش و [از شدت شگفتى و حيرت به جاى ميوه] دست هايشان را بريدند. 🔹درک زیبایی و عظمت حقیقی، آدمی را متأثر و چه بسا متحول می سازد. زنان مصر وقتی زیبایی یوسف صدیق(ع) را دیدند(فَلَمَّا رَأَينَهُ)، پی به بزرگی و عظمت او و آن جمال الهی بردند (أَكبرنَهُ)، این درک از آن جمال ملکوتی و فرشته سان آنان را از خود بیخود و فانی در یوسف کرد، طوری که دست را به جای میوه بریدند و نفهمیدند.(وَ قَطَّعنَ أَيدِيَهُنَّ). 🔸 آیا اگر نماز گزار در هنگام گفتن «الله اکبر» و «تکبیرة الاحرام» درکی از جمال و جلال الهی داشته باشد، اثری از خود او باقی می ماند؟ آیا همه منیت ها، کبر ها و خودبینی های او نخواهد مرد؟ ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
▫️چه سود برد ز دنیا کسی که مرد ولی نمرد دمی از غرور خویش ▫️بشوی دست که شویند عاقبت به آب مرگ روان در قبور خویش بخشی از قطعه سپید کن شب تارم (لینک متن کامل: 👈 این قطعه شعر)