eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
183 دنبال‌کننده
446 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️«خدایا! ▫️بر محمّد و آلش درود فرست ▫️و امروز را فرخنده‌ترین روزی که تا کنون شناخته‌ایم ▫️و برترین همنشینی که با او همراه بوده‌ایم ▫️و بهترین زمانی که در آن به سر برده‌ایم، قرار ده.» 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ششم 💠 💠 @nasimehayaat
نکات بیشتر در مورد 👇👇
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«...وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها» ... و زمین را پس از آن گسترانید 🔸این آیه کریمه به ؛ گسترش یا پیدایش سطح زمین اشاره دارد. در سوره شمس نیز به همین موضوع اشاره فرموده است: «وَٱلأرۡضِ وَمَا طَحَاهَا»(شمس/ ٦) و [سوگند] به زمين و آنكه آن را گستراند 🔸در هر دو سوره و پیش از آیات ذکر شده، از آسمان ها سخن رفته است: ▫️«ءَأَنتُم أَشَدُّ خَلقًا أَمِ ٱلسَّمَآءُۚ بَنَاهَا رَفَعَ سَمكَهَا فَسَوَّىٰهَا» (نازعات/٢٧ و ۲۸) آيا آفريدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است يا آسمان كه او آن را بنا كرد؟ سقفش را برافراشت، پس آن را درست و نيكو قرار داد... ▫️«وَٱلسَّمَآءِ وَمَا بَنَاهَا» (شمس/٥) و[سوگند] به آسمان و آنكه آن را بنا كرد 🔸این در حالی است که در برخی سوره ها ظاهراً به خلقت زمین پیش از آسمان پرداخته شده است: «هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي ٱلارۡضِ جَمِيعا ثُمَّ ٱستَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبعَ سَمَٰوَٰتٖۚ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيءٍ عَلِيم.» (بقره/ ٢٩) اوست كه همۀ آنچه را در زمين است براى شما آفريد، سپس آفرينش آسمان را [كه به صورت ماده اى دود مانند بود] اراده كرد و آن را به شكل هفت آسمان [همراه با نظامى استوار] درست و نيكو قرار داد؛ و او [به قوانين و محاسباتِ ] همه چيز داناست. 🔸با تدبر در کلام الهی مشخص می شود که هیچکدام از آیات، چه در مورد زمین و چه آسمان، به ترتیب خلقت آسمان و زمین و تقدیم و تأخر آنها نپرداخته اند، بلکه سخن در مراتب تدریجی و تکمیلی خلقت آنها، یا دوره های مختلف آفرینش زمین و آسمان است. 🔸در آیات و (نازعات/ ۳۰؛ شمس/۶) صرفا به گسترانیدن زمین اشاره شده است، نه اصل خلقت و پیدایش زمین. مرحله آغاز در زمین است، نه پیدایش زمین. 🔸در آیات پیش از آیات و (که هر دو یک معنا دارند)، به تقدم خلقت و پیدایش آسمانها پرداخته نشده است. زیرا، هر چند در آیه ۲۷ سوره نازعات به بنای آسمان ها اشاره شده است، ولی کاربرد «دحو» پس از آن برای زمین صرفا به گسترانیدن زمین توجه می دهد نه به اصل خلقت آن، بنابراین این آیات اصولا در صدد بیان ترتیب آفرینش نیستند. در سوره شمس نیز موضوع به همین صورت مطرح شده است. 🔸در آیه ۲۹ سوره بقره نیز، ماجرا به همین شکل است، خصوصا کاربرد حرف «فی» قبل از «الارض» به محتویات زمین اشاره دارد، نه خود زمین. منظم کردن هفت آسمان نیز تنها به آراستن آسمانها در قالب عدد هفت، که مرحله پس از دخان بودن هست، پرداخته است. شایان ذکر است که کلمه «ثم» در این آیه، لزوما به معنای تاخیر زمانی نیست، بلکه می تواند به تاخیر و توالی بیانی معطوف باشد. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
▪️ای که عاشق نه ای، حرامت باد! زندگانی که می دهی بر باد 👤 فخر الدین عراقی @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ نقدی بر یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان ▫️سخن در نقد یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان در مورد اختیاری بودن همه اجزای دین بود. در بخش اول این نقد ضمن مستنداتی از المیزان خلاف این برداشت اثبات شد. در بخش دوم، نقد دیگری در قالب دو قسمت مطرح شد که بی توجهی به فضای سوره از جهت مکی یا مدنی بودن و سبب نزول بود ، اینک در بخش سوم برای شناخت بهتر فضای تاریخی سوره به آن می پردازیم: 🔺بخش سوم 🔹[ادامه]۲-۳.عدم توجه به قراین تاریخی، شان نزول و نیز «ساختار» سوره تغابن ج- ساختار سوره در نگاه کلی به آیات آن و تحلیل ساختار سوره، شباهت قابل توجهی با سوره های مکی مشاهده می شود تا جایی که برخی مفسران گفته اند:«با اینکه گفته شده این سوره مدنی است، مطالب آن شباهت زیادی به سوره های مکی دارد.»(تفسیر مهر، ج۲۱، ص۷۰). ▫️نگاهی گذرا به آیات سوره خصوصا ۱۲ آیه نخست، تداعی گر فضای دوران مکی است و مفاهیم سوره های مکی مانند خلقت انسان، عذاب اقوام پیشین، معاد، ذکر بهشت و جهنم بر روی این سوره، هر چند مدنی باشد، سایه انداخته است. در ادامه ساختار سوره را به صورت جزیی تر از نظر می گذرانیم: 🔸آیه اول: تسبیح خداوند-مالکیت و فرمانروایی خداوند بر آسمان ها و زمین. آیه دوم: خلقت انسان-تقسبیم نوع بشر به دو صنف مومن و کافر. آیه سوم: خلقت آسمان و زمین و تصویرگری انسان آیه چهارم: علم خدا . 🔸آیه پنجم و ششم بنابر تصریح علامه خطاب به مشرکان و یاد آوری کفر گذشتگان، انکار رسولان و سرپیچی شان است و به بی‌نیازی خدا و عذاب نازل شده بر آنان اشاره دارد. 🔸آیه هفتم به رد زعم باطل کافران معاصر پیامبر(ص) در مورد قیامت پرداخته و برانگیخته شدن آنان در قیامت را مورد تاکید قرار می دهد. 🔸در آیه هشتم آنان را دعوت به ایمان به خدا، رسول و قرآن کرده و سیر کلام در آیه دهم به اوج خود می رسد که: «يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ....» در ادامه این آیه و آیه دهم به سرنوشت مومنان و کافران و بهشت و جهنم اشاره می فرماید. 🔸در آیه یازدهم می فرماید: «هيچ مصيبتى رخ نمى‏دهد مگر به اذن خدا! و هر كس به خدا ايمان آورد، خداوند قلبش را هدايت مى‏كند؛ و خدا به هر چيز داناست‏» این کریمه با توجه فضای حاکم بر سوره می تواند در ارتباط با حوادث و مصایبی که در هجرت بر مومنان می گذرد فهم شود، هر چند که منحصر به آن نیز نیست. 🔸و بالاخره در آیه دوازدهم فرموده است: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»؛ اطاعت كنيد خدا را، و اطاعت كنيد پيامبر را؛ و اگر رویگردان شويد، رسول ما جز ابلاغ آشكار وظيفه‏اى ندارد. الحاق این آیه به دو آیه بعدی که در اولی دستور توکل بر خدا به مومنان داده شده و در بعدی؛ یعنی آیه چهاردهم به همان موضوعی که در سبب نزول اشاره کردیم پرداخته شده است، به خوبی طیف «رویگردان شنوندگان» را برای ما روشن می سازد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشيد؛ و اگر عفو كنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، (خدا شما را مى‏بخشد)؛ چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است! 🔸🔹با توجه به آنچه در بخش اول گفته شد و با عنایت به بحث مکی یا اختلافی بودن سوره از دیدگاه مفسران متعدد و نیز بحث سبب نزول در بخش دوم و سوره در این بخش، جهت سخن صاحب المیزان هویدا می شود. 🔹🔸🔺عدم تجویز اکراه در آیه دوازدهم عام و کلی نیست، بلکه متوجه کسانی است که در ماجرای هجرت از دارالکفر مکه به دارالایمان مدینه مردد هستند(با اینکه امکان و توان هجرت دارند)، از این جهت اکراه و اجباری متوجه آنان نیست که آنان تقریبا از ولایت مومنان خارج شده اند. این واقعیتی است که در آیه ۷۲ سوره انفال به آن اشاره شده است: «وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَم يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلَٰيَتِهِم مِّن شَيءٍ حَتَّىٰ يُهَاجِرُواْۚ» وضعیت آنان به گونه ای است که اگر درخواست یاری کنند، در صورتی حکومت اسلامی موظف به یاری رساندن است که خصم و دشمن با حکومت اسلامی هم پیمان نباشد، وگرنه حفظ پیمان با آن کافران بر یاری این به اصطلاح مومنان ترجیح دارد: «وَ إِنِ ٱستَنصَرُوكُم فِي ٱلدِّينِ فَعَلَيكُمُ ٱلنَّصرُ إِلَّا عَلَىٰ قَومِۭ بَينَكُم وَبَينَهُم مِّيثَٰق». یکی از مفسران نوشته است: «...لزوم دفاع از آنان در صورتى است كه در برابر دشمنان مشترك قرار گيرند، اما اگر در برابر كفارى كه با شما پيمان بسته‏اند واقع شوند، احترام به پيمان از دفاع از اين گروه بي حال لازمتر است‏!» (تفسیر نمونه،ج7، ص257). @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Sorod Va Avaz - Radio Maaref (662).mp3
905.2K
‌ ‌ ‌ ‌ 💠-💠 🎵دلا بسوز که سوز تو کارها بکند 🔘شعر: حافظ 🔘با صدای: حسام الدین سراج 🔹 ☑️@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ صبر و اِبتلاء ▫️از قضا روزی کسی بیمار شد ناتوان و بی رَمق از کار شد ▫️گفت من از چشم حق افتاده ام کاین چنین احوال جانم زار شد! ▫️گفت یا ربّ از تمام این جهان سهم ما بیچارگان آزار شد؟ ▫️گر تو رحمانی بگو این درد چیست؟ گر حکیمی از چه روزم تار شد؟ ▫️شکوه ها می کرد او بی تاب بود کام او تلخ از چنین افکار شد ▫️چون نمی دانست اندر رنج بود از جهالت از جهان بیزار شد ▫️او که عمری فطرتش در خواب بود ناگهان در خواب خود بیدار شد! ▫️چشم تا می دید آنجا نور بود صبحِ جان آمد عیان انوار شد ▫️گفت ای غافل تو قرآن خوانده ای؟ دیده ای کز امتحان اِخبار شد؟ ▫️‌هم بدی هم خیر باشد ابتلا ای خوش آن جانی که با دلدار شد ▫️هیچ می دانی که این دارُالبَلاء عارفان را مرکبی رَهوار شد؟ ▫️در بلا، در امتحان، در نا خوشی ذات حقّ بر مومنان غفّار شد ▫️صبر می باید غمی چون روی کرد با صبوران لطف جانان یار شد ▫️ای جواد از تلخکامی شکوه نیست در بلا دل لایقِ اَسرار شد جواد محمدی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🌻 💠@nasimehayaat
خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و امیدم را در این روز، به ناامیدی تبدیل مکن. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای چهل و هشتم 💠 💠 @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
491_12571565318161.mp3
12.69M
🟨🔹اوصاف الاشراف🔹🟨 ✍ اثر: خواجه نصیرالدین طوسی 📖🎙متن خوانی کتاب 🔸 باب اول: فصل ششم: در اخلاص @nasimehayaat
☑️دین برای اجرا و پیاده شدن در جهان امروز نیاز به دو نرم افزار بسیار مهم دارد: ۱. فطرت سالم؛ فطرتی که تحت الشعاع هوس ها و نفسانیات قرار نگرفته باشد. ۲. عقل برهانی، رشد یافته و بهره مند از عنایت الهی و میراث و سنت حکیمان و اندیشمندان بزرگ که معارف دینی و الهی را(هم برای دنیا و هم برای آخرت) به واسطه آن فهم و تبیین نموده اند. 🔹دشمنان دین و ملک ما در مقابل هر دو برنامه دارند: ۱. برای اولی: ترویج فساد و برنامه های مختلف سرگرم و گمراه کننده در حوزه سبک زندگی. ۲. برای دومی: علوم انسانی غربی و لیبرالیستی! @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💠دين با چهار گروه برپا است: 🟨 امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام: 🔸قوام و برپایی دین با چهار گروه است: ▫️۱-عالم سخنوری كه به دانش خويش عمل كند. ▫️۲-ثروتمندى كه از ما زاد ثروت‌اش بر اهل دين خدا دريغ نورزد ▫️۳-فقيرى كه آخرتش را به دنيا نفروشد ▫️۴-نادانى كه در یاد گرفتن تكبر نورزد. 📚الخصال(شیخ صدوق) ج ۱، ص ۳۹. 💠 💠 @nasimehayaat
خدایا! تو آنچه را به صلاح کار دنیا و آخرتم من است می‌دانی؛ پس خواسته‌های من را با مهربانی ات بر آورده ساز . 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای بیست و دوم 💠 💠 @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹🔸«...فَلَمَّا رَأَينَهُۥٓ أَكبرنَهُۥ وَقَطَّعنَ أَيدِيَهُنَّ...»(یوسف/۳۱) هنگامى كه او را ديدند به حقيقت در نظرشان بزرگ [و بسيار زيبا] يافتندش و [از شدت شگفتى و حيرت به جاى ميوه] دست هايشان را بريدند. 🔹درک زیبایی و عظمت حقیقی، آدمی را متأثر و چه بسا متحول می سازد. زنان مصر وقتی زیبایی یوسف صدیق(ع) را دیدند(فَلَمَّا رَأَينَهُ)، پی به بزرگی و عظمت او و آن جمال الهی بردند (أَكبرنَهُ)، این درک از آن جمال ملکوتی و فرشته سان آنان را از خود بیخود و فانی در یوسف کرد، طوری که دست را به جای میوه بریدند و نفهمیدند.(وَ قَطَّعنَ أَيدِيَهُنَّ). 🔸 آیا اگر نماز گزار در هنگام گفتن «الله اکبر» و «تکبیرة الاحرام» درکی از جمال و جلال الهی داشته باشد، اثری از خود او باقی می ماند؟ آیا همه منیت ها، کبر ها و خودبینی های او نخواهد مرد؟ ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
▫️چه سود برد ز دنیا کسی که مرد ولی نمرد دمی از غرور خویش ▫️بشوی دست که شویند عاقبت به آب مرگ روان در قبور خویش بخشی از قطعه سپید کن شب تارم (لینک متن کامل: 👈 این قطعه شعر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای آنکه یادش مایه عزت ذاکران است؛... بر محمّد و آلش درود فرست و دل‌های ما را با یادت از هر یاد دیگری منصرف کن... 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای یازدهم 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸مقدمه ▫️شناخت نفس یا در بیان قرآن کریم و روایات شریف «انفع المعارف»؛ یعنی سودمندترین معرفت ها است، چرا که شناخت خود نزدیکترین راه به شناخت خداوند متعال است، «هر کس خود را بشناسد، قطعا خدا را شناخته است.» ▫️حکیمان الهی بر مبنای شهود عقلانی و عرفانی خود بسیار کوشیده اند تا به روش های گوناگون، مائده معرفت نفس و خود شناسی را برای مشتاقان کمال بگسترانند. یکی از کسانی که نام او چون نگینی بر انگشتر اندیشه اسلامی می درخشد، حکیم بوعلی سینا است. ▫️ابن سینا در کنار مباحث ارزشمند خود در آثاری چون و ، موضوع نفیس نفس را در قالب تمثیل و به زبان راز نیز به رشته تحریر کشیده است. یکی از آثار تمثیلی آن حکیم الهی که پس از او الهام‌بخش چند تن از اندیشمندان جهان اسلام شده، است. ▫️علامه حسن زاده آملی(ره) در«گنجینه گوهر روان» نوشته است: «جناب شيخ رئيس رساله‏اى در معرفت نفس به نام «رسالة الطير» دارد كه ترجمه آن به شيخ اشراق سهروردى منسوب است، و عارف بزرگوار شيخ فريد الدين عطّار آن را به نام «منطق الطير» به نظم درآورده است؛ و غزالى رساله‏اى به همان نام «رسالة الطير» بعد از شيخ به تقليد او نوشته است؛ و همچنين نجم الدين رازى «رسالة الطيور» را، هرچند هدف و سير تمثيلى هريك با ديگرى به گونه ديگر است.»(ص ۶۵). ▫️پیش از این رساله نماز و رساله سر القدر ابن سینا را در بررسی کردیم، اینک رساله الطیر او. @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹🔸«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ ءَامِنُواْ ...»(نساء/١٣٦) ای کسانی که ایمان[زبانی و ظاهری] آورده اید، ایمان[واقعی و باطنی] بیاورید... 🔹آنچه انسان را نجات می دهد است، میوه نیز بر درخت ایمان می روید. عمل خوب و پسندیده در زبان قرآن عمل مبتنی بر ایمان است، به همین خاطر عملی که منهای ایمان باشد آن چیزی نیست که شایستگی توجه و عنایت حق تعالی را داشته باشد. 🔹کار خوب بدون ایمان به خدا نه به صاحبش رشد و کمال انسانی و معنوی می دهد و نه در روز حساب آن چنان گره ای از کار او می گشاید، حساب قیامت با خداست، کسی که خدا را قبول ندارد، از چه کسی پاداش دریافت خواهد کرد؟ ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
☑️برخی ویژگی های علامه طباطبایی از زبان آیت الله جعفر سبحانی ▫️«محبت خاندان رسالت خميره حضرت استاد بود. او نسبت به امامان معصوم عشق مى‏ورزيد و در مقابل سخنان آنان سراسر خضوع و تسليم بود. ▫️در مجالسى كه به‏عنوان سوگوارى خاندان رسالت تشكيل مى‏شد در حدود امكان شركت مى‏كرد و اشک تأثر از گوشه ديدگان او سرازير مى‏شد. ▫️هر نوع بى‏توجهى را به سخنان معصومان‏ هرچند به صورت كم‏رنگ بشدت محكوم مى‏كرد. ▫️براى همين انس با ارواح پاك معصومان‏ بود كه در آخرين لحظه‏هاى حيات خود اظهار داشت: آنها كه انتظار تشريف فرمائى آنها را داشتيم، وارد اطاق شدند«و السلام عليه يوم ولد، و يوم مات و يوم يبعث حيا.» 📚دومين يادنامه علامه طباطبائى، ص ۲۷۵. 💠@nasimehayaat
🏴سالروز شهادت امام محمد تقی جواد الائمه علیه السلام تسلیت باد. 💠 احادیثی از آن امام بزرگوار: ▫️کسی که به غیر خدا روی کند، خداوند به همو واگذارش کند. ▫️با دل ها آهنگ خدا کردن، رساتر از زحمت دادن اعضا با اعمال است. ▫️ آن که از هوسش پیروی کند، آرزوی دشمنش[شیطان] را برآورد. ▫️کسی که پیش از آزمودن اطمینان کند، بی گمان خود را در معرض هلاکت و فرجامی سخت قرار داده است. ▫️عزت مومن در بی نیازی از مردم است. ▫️▫️▫️ 📚چشم تماشا(ترجمه نزهة الناظر)، صص ۲۰۸-۲۱۳. @nasimehayaat
خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مرا از آنچه توجّه به آن؛ دچار سرگرمی و مشغولیّت می‌کند، باز دار؛ و در اموری به کار گیر که فردای قیامت در ارتباط با آن از من بازپرسی می‌کنی. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای بیستم 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔳 برای «ابن الرضا»، که درود خدا بر آنان باد ▫️جهان کوچک دنیا پرستان، تو را تاب نیاورد؛ بزرگ بودی و این در نزد آنان که دنیا کوچک شان کرده بود، گناه کمی نیست! ▫️هماره چنین بوده است که خفاش از جمال آفتاب در عذاب باشد. دیدن شما چشم می خواهد و شناخت شما دل. ▫️رسوا و بیچاره زهری که بر جان مبارک تو نشست؛ شاید نمی دانست که چه دل مهربانی را می سوزاند! وگرنه این ننگ را نمی پذیرفت! ▫️ روزی که رفتی قیامت بود و قیامت آن روزی خواهد بود که تو بر می خیزی! آنان که می دانند، می دانند! «سلام بر تو روزی که زاده شدی و روزی که پر کشیدی و روزی که زنده بر می خیزی» ▪️ ▪️@nasimehayaat
🔹💠🔹نسیمی از قرآن🔹💠🔹 🟩 ذکر 🔸🔹«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكرٗا كَثِيرٗا» (احزاب/٤١) اى اهل ايمان! خدا را بسيار ياد كنيد. 🔸تنها عملی که خداوند با قید «کثیر» مومنان را بر آن امر فرموده، ذکر خود او است، بی آنکه حد و اندازه ای برای آن مشخص نموده باشد. 🔸یاد خدا مقید به زبان یا ساحت دیگری از وجود انسان نشده است. حتی اگر به زبان نتوان ذکر او گفت، به دل می توان. ذکر قلبی بدین معنا است که انسان خود را در محضر خدا ببیند. 🔹 🔹 🔹 💠@nasimehayaat