eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
178 دنبال‌کننده
460 عکس
71 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 شرح و تحلیل امام خمینی(ره) بر حدیث «ان الله خَلقَ آدمَ عَلی صُورَتِه» 📚کتاب چهل حدیث، حدیث سی و هشتم ✍توضیحات : جواد محمدی (توضیحات داخل قلاب [ ] قرار داده شده است) ➖🔹بخش هفتم و پایانی🔹➖ ☑️[ادامه]... بيان آنكه آدم مظهر تامّ الهى و اسم اعظم حق جلّ و علاست‏ 🔹 و بالجمله، انسان كامل، كه آدم أبو البشر يكى از مصاديق آن است، بزرگترين آيات و مظاهر اسماء و صفات حق و مَثَل و آيت حق تعالى است. 🔹خداى تبارك و تعالى از «مِثل» يعنى شبيه، منزه و مبراست، ولى ذات مقدس را تنزيه از «مَثَل»، به معنى آيت و علامت، نبايد نمود «وَ لَهُ الْمَثَلُ الأْعَلى.»(روم/27) همه ذرات كائنات آيات و مرآت[آینه] تجليات آن جمال جميل عزّ و جلّ هستند، منتها آنكه هر يك به اندازه وعاء[ظرف] وجودى خود، ولى هيچيك آيت اسم اعظم جامع، يعنى «اللّه»، نيستند، جز حضرت كَوْن جامع و مقام مقدس برزخيت كبرى، جلّت عظمته بعظمة باريه[منظور انسان کامل است]. 🔹 فاللّه تعالى خلق الإنسان الكامل و الآدم الأوّل على صورته الجامعة، و جعله مرآة أسمائه و صفاته. قال الشّيخ الكبير: «فظهر جميع ما في الصّورة الإلهيّة من الأسماء في هذه النّشأة الإنسانيّة، فحازت رتبة الإحاطة و الجمع بهذا الوجود و به قامت الحجّة للّه على الملائكة.» 🔘[ ترجمه و توضیح این بخش ترجمه: «خداوند متعال انسان كامل و آدم نخستين را بر صورت جامع خويش آفريد، و او را آينه اسماء و صفات خويش قرار داد. شيخ كبير گفته است: «همه آنچه از اسماء حق در صور الهى بود به نشئه و عالم انسانى ظاهر گشت، و انسان به اين وجود به رتبه احاطت و جمع رسيد و حجت حق بر فرشتگان ثابت گشت.» مقصود از شیخ کبیر یا اکبر شیخ محی الدین ابن عربی است و عبارت نقل شده از او مربوط به «فص آدمی» کتاب مشهور وی؛ یعنی فصوص الحکم است. انسان کامل چون جامع اسماء الهی است و همه اسماء الهي در او متجلی شده است، جامع حقایق و اسرار الهی، خزاین اسرار و امین اسرار خداوندی است. به خاطر همین احاطه و جامعیت است که حجت حق مبنی بر مقام خلیفة اللهی انسان و برتری او بر فرشتگان ثابت و تمام می شود. این سخن به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره بقره اشاره دارد وقتی خداوند متعال به فرشتگان فرمود:«انی جاعل فی الارض خلیفه» فرشتگان ضمن اشکال نا اگاهانه بر ساحت انسان:«اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء»، خود را برای چنین مقامی پیشنهاد کردند:«و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک»، ولی خداوند با «...عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» حجت «انی اعلم ما لا تعلمون» و جامعیت اسمایی انسان کامل را بر فرشتگان تمام فرمود، به همین خاطر است که فرشتگان پس از آگاهی از چنین مقامی همگی در مقابل انسان کامل به سجده افتادند.] 🔹و از اين بيان معلوم شد نكته اختيار و اصطفاء حق تعالى صورت جامعه انسانيه را در بين ساير صور مختلفه ساير اكوان[مخلوقات]، و سرّ تشريف [شرافت و برتری دادن]حق تعالى آدم، عليه السلام، را بر ملائكه و تكريم او را از بين ساير موجودات، و نسبت روح او را به خودش در آيه شريفه بقوله: «وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحى.»(ص/72) و چون بناى اين اوراق بر اختصار است، از حقيقت نفخه الهيه و كيفيت آن در آدم و اختصاص آن به او در بين موجودات صرف نظر مى‏كنيم. و الحمد للّه أوّلا و آخرا. 🔘پایان @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 نکاتی از سیره اخلاقی امام رضا علیه السلام ✍جواد محمدی/بخش شانزدهم و پایانی 🔹🔸 اخلاق اجتماعی در سیره امام رضا (ع) (۱۱) ۱۱. تشكر و سپاسگزاری: از جمله آداب اجتماعي زبان تشكر و سپاس داشتن در برابر لطف و اكرام ديگران است. اين موضوع به قدري در فرهنگ رضوي از اهميت برخوردار است كه حضرت رضا عليه السلام ، سپاس نگفتن مردم را برابر با ناسپاسي پروردگار قلمداد مي فرمايد: « من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر الله عز و جل‏.» (همان،ص24). هر کس از مخلوق نعمت دهنده تشکر نکند از خدای بزرگ و بلند مرتبه[که خالق همه نعمت ها است] تشکر نکرده است. بخش پایانی @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- بسم الله النور 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«قُل لَّو كَانَ ٱلبَحرُ مِدَادٗا لِّكَلِمَٰتِ رَبِّي لَنَفِدَ ٱلبحر قَبلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَٰتُ رَبِّي وَلَو جِئنَا بِمِثلِهِۦ مَدَدٗا»(سوره کهف/ ۱۰۹) بگو: اگر دريا براى [نوشتن] كلمات پروردگارم مركب شود، پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان يابد، يقيناً دريا پايان مى يابد، و اگرچه مانند آن دريا را به كمك بياوريم 🔸کلام و کلمات خداوند سبحان به دو صورت ممکن است صادر شود: ۱. بنا بر دیدگاه متکلمان کلام حق تعالی عبارت از خلق و ایجاد صوت و صداست؛ یعنی هر جا خداوند اراده بفرماید با کسی تکلم فرماید با ایجاد صدا مقصود را به او می فهماند. ۲. بنابر دیدگاه حکیمان الهی و عارفان ربانی، در یک نگاه گسترده تر کلام و کلمه خداوند بزرگ عبارت از «فعل» او و افاضه وجود و ظهور در عالم هستی است. هر فعلی که از او صادر می شود چون نمایانگر قدرت و عظمت و جمال و جلال اوست، کلام او است؛ همان طور که کلام و سخن کسی حکایت گر ویژگی های او است. به عبارت دیگر کلمه خداوند ظهور اسماء و صفات او در عالم است. به همین دلیل است که مثلا حضرت عیسی علیه السلام در قرآن کریم «کلمه» خدا نامیده شده است(آل عمران/ ۴۵)، زیرا آن حضرت جلوه و ظهور اسماء و صفات خداوند است. همه مخلوقات کلمه خداوند هستند و این کلمات نامحدودند. انسان های کامل(پیامبران و امامان) و نیز خود قرآن کریم بزرگترین کلمات الهی هستند، زیرا بزرگترین آیه و جلوه هستند. بنابر این دیدگاه کلام خداوند ظهور حقایق در مظاهر گوناگون است. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥یک ویژگی از بنده؛ پنج عنایت از خداوند 🔹🔸حدیث قدسی از امام محمد باقر علیه السلام: « إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: بِجَلاَلِي وَ جَمَالِي وَ بَهَائِي وَ عَلاَئِي وَ اِرْتِفَاعِي لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلاَّ جَعَلْتُ غِنَاهُ فِي نَفْسِهِ وَ هَمَّهُ فِي آخِرَتِهِ وَ كَفَفْتُ عَنْهُ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ.» 🔹خداوند عزیز و بلند مرتبه می فرماید: به جلال و جمال و بهاء و والائى و برترى ام سوگند بنده‌اى كه خواستۀ مرا بر خواستۀ خويش مقدم بدارد؛ 🔺دلش را بى‌نياز سازم 🔺و تمام همتش را در كار آخرت‌اش قرار دهم 🔺و نگهدار دارائى او باشم 🔺 و آسمانها و زمين را ضامن روزى‌اش گردانم 🔺و خودم در تجارت با هر تاجرى پشتيبان او خواهم بود. 📚الخصال ج ۱، ص ۳. 💠 💠 🔹@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 حسن تو ... از حسن تو عشق جان گرفته است آدم ز دمت روان گرفته است یک جلوه حسن روی خوبت سر تا قدم جهان گرفته است جواد محمدی @nasimehayaat
🟦خطِ تقابل علم و دین که از دوران رنسانس به وجود آمده در جمهوری اسلامی بی‌معنا شده است 💠 رهبر معظم انقلاب: 🔸در حادثه‌ی رنسانس اساسی‌ترین خطی که وجود داشت، تقابل علم و دین بود. یعنی می خواستند بگویند اگر میخواهید از لحاظ علمی پیشرفت کنید دین و معنویت و اینها را بگذارید کنار. این مهمترین یا یکی از مهمترین خطوط اصلی حرکت غربی‌ها در رنسانس بود. 🔸چهارصد، پانصد سال می گذرد از این حادثه. امروز در کشور جمهوری اسلامی که کشور معنویت است، جمهوری اسلامی است. مهمترین کارهای علمی دارد انجام میگیرد در رقابت با کسانی که سالهای متمادی است در این رشته‌های علمی دارند کار می کنند. 🔸چه کسانی دارند این کار را پیش می‌برند؟ جوانان مؤمن؛ فخری‌زاده و شهریاری نماز شب خوان، اینها دارند پیش می‌برند کار را. یعنی علم و معنویت این‌جور به هم آمیخته شده.(۱۴۰۲/۳/۲۱). @nasimehayaat
💠 مهمترین مطالب کانال نسیم حیات 💠 ۱. ۱-۱. ۳.تحول فرهنگی در بستر زبان و معنا(شش بخش- لینک فهرست) ۴. ۵. ۱-۵. ۶. ۷. ۱-۷. ۸. ۹.توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه (۲۷ بخش- لینک فهرست) ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱-۱۸. ۱۹.رسایل شیخ مفید در مورد غیبت امام ( ۱۹ بخش- لینک فهرست) ۲۰. ۲۱. سیری در رساله سرالقدر ابن سینا (هشت بخش- لینک فهرست) ۲۲. ۲۳.سیری در نهج البلاغه ۱-۲۳. ۲-۲۳. ۲۴.نسیمی از قرآن ۱-۲۴.نسیمی از قرآن ۱ (۴۰ بخش- لینک فهرست). ۲-۲۴.نسیمی از قرآن ۲ ۱-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱ ۲-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۲ ۳-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۳ ۴-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۴ ۵-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۵ ۶-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۶ ۷-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۷ ۸-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۸ ۹-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۹ ۱۰-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۰ ۱۱-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۱ ۱۲-۲-۲۴.نسیمی ار قرآن۲-۱۲ ۱۳-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۳ ۱۴-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۴ ۱۵-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۵ ۱۶-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۶ ۱۷-۲-۲۴.نسیمی از قرآن۲-۱۷ ۱۸-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۱۸ ۱۹-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۱۹ ۲۰-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۲۰ ۲۱-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۲۱ ۲۲-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۲۲ ۲۳-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۲۳ ۲۴-۲-۲۵.نسیمی از قرآن۲-۲۴ ۲۵-۲-۲۵.نسیمی از قرآن ۲-۲۵ ۲۶-۲-۲۵.نسیمی از قرآن ۲-۲۶ ۲۷-۲-۲۵.نسیمی از قرآن ۲-۲۷ ۲۸-۲-۲۵.نسیمی از قرآن ۲-۲۸ ۲۹-۲-۲۵.نسیمی از قرآن ۲-۲۹ ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳.متن‌خوانی اوصاف الاشراف ۱-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۱ ۲-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۲ ۳-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۳ ۴-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۴ ۵-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۵ ۶-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۶ ۷-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۷ ۸-۳۳.متن خوانی اوصاف الاشراف۸ ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸.قدرت ماندگار قرآن(۱۱ بخش-لینک فهرست) ۳۹. ۴۰. ۴۱.نکاتی از سیره اخلاقی امام رضا علیه السلام(۱۶ بخش-لینک فهرست) ۴۲.قصیده اعجاز مهر(۹بخش-لینک فهرست) ۴۳.رباعی خورشید رضا(ع) ۴۴. اوصاف امام رضا(ع) ۴۵.رباعی روح خدا ۴۶.چهل حدیث؛ ان الله خلق آدم علی صورته(۷بخش-فهرست لینک) ۴۷.تلاوت و تدبر ۱-۴۷.تلاوت و تدبر۱ ۲-۴۷.تلاوت و تدبر۲ ۳-۴۷.تلاوت و تدبر۳ ۴.۴۷.تلاوت و تدبر۴ ۵.۴۷.تلاوت و تدبر۵ ۶.۴۷.تلاوت و تدبر۶ ۴۸. قطعه عشق و عفاف ۴۹. کلیپ نوشت حدیثی ۱-۴۹.کلیپ نوشت۱ ۲-۴۹.کلیپ نوشت۲ ۳-۴۹.کلیپ نوشت۳ ۴-۴۹.کلیپ نوشت۴ ۵-۴۹.کلیپ نوشت۵ ۵۰. رباعی حسن تو ٥١. قطعه خواب زندگی ۵۲.نقدی بر یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان ۱-۵۲. نقدی بر یک برداشت... از المیزان۱ ۲-۵۲.نقدی بر یک برداشت... از المیزان۲ ۳-۵۲.نقدی بر یک برداشت...از المیزان۳ ۵۳.قطعه صبر و ابتلاء ۵۴.سیری در رساله الطیر ابن سینا ۰-۵۴. رساله الطیر- مقدمه ۱-۵۴.رساله الطیر-۱-مقدمه مولف ۲-۵۴.رساله الطیر-۲ ۳-۵۴.رساله الطیر-۳ ۴-۵۴.رساله الطیر-۴ ۵-۵۴.رساله الطیر-۵ ۶-۵۴.رساله الطیر-۶ ۷-۵۴.رساله الطیر-۷ ۸-۵۴.رساله الطیر-۸ ۹-۵۴.رساله الطیر-۹ ۱۰-۵۴.رساله الطیر-۱۰ ۱۱-۵۴.رساله الطیر-۱۱ ۱۲-۵۴.رساله الطیر-۱۲ ۵۵. رباعی فیض شما ۵۶. غزل حج ۵۷.غزل باغبان محبت ۵۸. قرآن سوزی و بوی انحطاط غرب ۵۹. شعر یاد علی(ع) ۶۰.سیری در رساله لقاء الله ٦٠-١..سیری در رساله لقاء الله۱ ٦٠-٢.سیری در رساله لقاء الله۲ ٦٠-٣.سیری در رساله لقاء الله٣ ۴-۶۰.سیری در رساله لقاء الله٤ ٦٠-٥..سیری در رساله لقاء الله٥ ٦٠-٦.سیری در رساله لقاء الله٦ ۶۱. قطعه امام غدیر ۶۲.غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن ۱-۶۲.غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن۱ ۲-۶۲.غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن۲ ٦٢-٣.غدير؛ انقلاب تأویلی قرآن۳ ۶۳. رباعی علی علیه السلام ۶۴. ترجیع بند چشمه مهر ۶۵. رباعی مذهب عشق ۶۶. مرثیه کربلای حسین۱ ۱-۶۶. مرثیه کربلای حسین۲ ۶۷.رباعی شبنم ۶۸.قطعه قاسم ۶۹. تلاش های یک استاد مسیحی... ۱-۶۹.تلاش های یک استاد مسیحی برای معرفی امام حسین ع-۱ ۲-۶۹.تلاش های یک استاد مسیحی برای معرفی امام حسین ع-۲ ۳-۶۹.تلاش های یک استاد مسیحی برای معرفی امام حسین ع-۳ ۴-۶۹.تلاش های یک استاد مسیحی برای معرفی امام حسین @nasimehayaat
اوصاف الاشراف-باب اول-فصل6-انابه.mp3
12.98M
🟨🔹اوصاف الاشراف🔹🟨 ✍ اثر: خواجه نصیرالدین طوسی 📖🎙متن خوانی کتاب 🔸 باب اول: فصل پنجم: در انابه @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا! فقط تو را سپاس؛ بر این نعمت که تاریکی شب را شکافتی؛ و روشنی صبح را آشکار کردی ... . 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ششم 💠 ☑️@nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💠 خورشید 🟦«وَٱلشَّمسُ تَجرِي لِمُستَقَرّٖ لَّهَا ذَٰلِكَ تَقدِيرُ ٱلعَزِيزِ ٱلعَلِيمِ.» ▫️و خورشيد [نيز براى آنان نشانه اى از قدرت ماست] كه همواره به سوى قرارگاهش حركت مى كند اين اندازه گيرى خدای شكست ناپذير و داناست. 📖 سوره یس/ آیه ۳۸ ☑️ طبق این آیه کریمه خورشید به سوی قرار گاه نهایی خودش که به یک تفسیر همان پایان و غروب دنیا است، شناور و شتابان است. 🌻 🌻 🌻 🔹@nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن «وَٱلشَّمسُ تَجرِي لِمُستَقَرّ لَّهَا ذَٰلِكَ تَقدِيرُ ٱلعَزِيزِ ٱلعَلِيمِ.» و خورشيد كه همواره به سوى قرارگاهش حركت مى كند[نيز براى آنان نشانه اى از قدرت ماست]، اين اندازه گيرى خدای شكست ناپذير و داناست. 🔹این آیه کریمه به ما می گوید که حرکت انتقالی خورشید به سوی قرار گاه خود، به دو اسم «عزیز» و «علیم» ذات جامع ؛ یعنی «الله» مرتبط است. عزیز آن صاحب قدرتی است که خود شکست ناپذیر است و قدرتی نمی تواند بر او غلبه پیدا کند، به همین علت همه چیز مغلوب و تحت قدرت او است. 🔹حرکت خورشید یکی از مهمترین جلوه های حسی و طبیعی «عزت» و «علم» خداوند است. تامل در جریان این آیت تابان، انسان را به درک مراتبی از این دو اسم شریف نایل می سازد. 🔹 اشاره به اسم «عزیز» و آنگاه «علیم»، در صدد تفهیم این مطلب است که: ۱.کسی یارا و توان آن را ندارد که در این زمینه بر خدا غلبه کند و مانع این حرکت شود(فقدان قدرت غیر خدا). ۲. کسی علم چنین چیزی را ندارد. بنابراین، نفس حرکت انتقالی خورشید، نشانه و آیه یگانگی خداوند است. 🔹دو واژه «ل + مستقر» و «تقدیر» حکایت از «هدفمندی» و «حساب شده بودن» حرکت این ستاره عظیمی دارد که حجم آن حدودا یک میلیون و سیصد هزار بار(۱,۳۰۰,۰۰۰) از زمین بیشتر است! 🔸 سیر فکری و معنوی در این آیه هم می تواند از «و الشمس تجری» به «العزیز الحکیم» باشد و هم از «العزیز الحکیم» به «و الشمس تجری». ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ خواب زندگی زندگی خوابی است در باران ساعت های عمر خوب و بدها زشت و زیبا سخت و راحت های عمر گاه بالا گاه پایین گاه شادی گاه غم تلخ گاهی گاه شیرین واقعیت های عمر دل ببر از این سراب آزاده باش از نفس خود چشم بگشا باش بینا تو از عبرت های عمر این درنده خو زبان را حبس گردان مدتی ور نه خواهی سوخت هر دم از رذیلت های عمر گر دو روزی کام ما را روزگاران تلخ کرد با صبوری می رسد بی شک حلاوت های عمر تلخ وشیرین هست هردو امتحان ازسوی دوست هوشیاری پیشه کن دریاب فرصت های عمر مرگ آید! ما ابد در پیش داریم ای عزیز! مرگ و برزخ، آخرت باشد حقیقت های عمر مرگ ما بیداری از دنیا بود بی شک جواد! وارهان خود را ز دنیا، هم ز خجلت های عمر جواد محمدی 💠 💠 💠@nasimehayaat
«خدایا ...امروز روز آفریده شدۀ جدیدی است و او بر ما گواه آماده‌ای است. اگر خوبی کنیم، ما را با سپاس ترک می‌کند؛ و اگر بدی کنیم، نکوهش‌کنان از ما جدا می‌شود!» 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ششم 💠 💠 ☑️@nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥مردم دو دسته اند 🔹🔸امام جعفر صادق علیه السلام : «اَلنَّاسُ اِثْنَانِ عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ هَمَجٌ وَ اَلْهَمَجُ فِي اَلنَّارِ» 🔹مردم دو دسته اند: 🔺 عالم 🔺و متعلم؛ و باقی مردم فرو مایگانند و فرومایگان در آتش جهنم اند. 🔸نکته: ملاک در تلاش برای کسب علم و آگاهی، خصوصا علوم و معارف دینی، وسع هرکسی است و لزوما به مفهوم علم آموزی رسمی نیست، بنابراین، کسانی که به فراخور توان و استعدادشان در حال یادگیری(متعلم) هستند، هر چند در هیچ مدرسه، دانشگاه یا مرکز علمی دیگری به صورت رسمی مشغول آموختن نباشند، در زمره دسته سوم قلمداد نمی شوند. 📚الخصال ج ۱، ص ۳۹. 💠 💠 🔹@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ نقدی بر یک برداشت ناروا از تفسیر المیزان 🔺بخش اول 🔹۱. مقدمه ▫️عبارات مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۱۲ سوره تغابن مستند برخی، برای اثبات الزام آور یا به اصطلاح اجباری نبودن دستورات حکومتی پیامبر(ص) در مرحله قرار گرفته است. در این استناد تلاش شده مفهوم آیه «لا اکراه فی الدین» از اجباری نبودن قبول اصل دین به اجباری نبودن همه اجزای دین، حتی در حوزه ولایت اجرایی، سیاسی و اجتماعی حکومت پیامبر(ص) تسری داده شود. ▫️با توضیحاتی پیش رو، مشخص خواهد شد چنین برداشتی از المیزان حاصل تحمیل پیش فرض های گوینده بر تفسیر یاد شده و نیز آیات قرآن کریم و حاصل عدم بررسی دقیق، کافی و جامع دیدگاه علامه در موضوع یاد شده است. 🔹۲. اصل مدعا ▫️با توجه به عبارات المیزان ادعا شده است: ▪️«...[علامه] می فرماید: اگر اطاعت نکردید، اعراض کردید، سرپیچی کردید «فإن أعرضتم عن اطاعه الله فیما شرع من الدین» اگر از در شریعت تخلف کردید، «أو عن إطاعه الرسول فیما أمرکم به» یا از دستورات پیامبر سرپیچی کردید، پیامبر در چه حوزه‌ای دستور می‌دهد؟‌ «بما أنه ولی أمرکم» در که پیغمبر دارد و خودش حکمی را صادر می‌کند، ... معنای آیه این هست که «فلم یکرهکم رسولنا» ...» ▪️«...در هیچ صورت پیامبر ما شما را اکراه و اجبار نخواهند کرد؛ نه اجبار به دستورات من خدا و نه اجبار به فرمان های پیامبر» چرا؟ «فإنه لم یؤمر بذلک» چنین مأموریت و مسئولیتی برعهده‌ی پیامبر نیست. «و إنما أمر بالتبلیغ» مسئولیت پیغمبر است، و درصورتی‌که تخلف کنید، مسئولیتی برعهده‌ی او نیست. او اکراه و اجبار نمی‌کند. این صریح‌ترین موضع علامه در پایان المیزان در نفی اجبار در دینداری است.» ▪️علامه نه در مرحله‌ی اول اصل قبول اسلام، و نه در مرحله‌ی دوم رعایت احکام اسلامی، در هیچ‌کدام از این دو مرحله تحمیل و زور را مجاز نمی‌دانند ▪️«البته روشن است که استفاده‌ی از زور و جبر برای و رعایت نظم اجتماعی در حکومت جایز است، آن بحث دیگری‌ است، مثلاً برای تأمین امنیت، برای جلوگیری کردن از تعدی و ظلم شهروندان نسبت به یکدیگر نیازمند به پلیس و اعمال قدرت است، بحث در این نیست، بحث صرفاً دراحکامی ا‌ست که جنبه‌ی دینی دارد و بس، آیا می‌توانیم از ابزار زور و اعمال قدرت برای وادار کردن مسلمان‌ها و انجام این احکام استفاده کنیم یا نه؟ خیر» 🔹۳.بررسی و نقد ۱-۳. برداشت گزینشی از دیدگاه کلی علامه ▫️اولین خطای گوینده یا نویسنده عدم گزارش نظر کلی صاحب المیزان در موضوع یاد شده است. علامه در سوره تغابن، بنابر وجهی که توضیح آن خواهد آمد، اکراه یا اجبار را منتفی می داند، ولی عبارات دیگر ایشان در المیزان به روشنی نادرست بودن حکم و برداشت و نسبت گوینده به علامه را که با عبارت«در هیچ صورت پیامبر ما شما را اکراه و اجبار نخواهند کرد ...»(سالبه کلیه) صادر شده است را مشخص می نماید. ▫️علامه طباطبایی در تفسیر آیه دوم سوره نور، در باب تازیانه زدن به زناکاران، فرموده است؛«...و الخطاب في الأمر بالجلد متوجه إلى عامة المسلمين فيقوم بمن قام بأمرهم من ذوي الولاية من النبي و الإمام و من ينوب منابه.»(الميزان في تفسير القرآن ج‏15 79)» ترجمه: و خطاب آيه در مورد تازیانه زدن متوجه عموم مسلمين است و کسی عهده دار و مسوول این کار می شود كه متولى امور مسلمانان باشد كه شامل پيامبر(ص) يا امام(ع)، و يا نايب امام است. ▫️همین یک عبارت، مبنی بر استفاده از زور در مجازات زناکاران، ادعای ذکر شده را که با قید «هیچ» بیان شده از کلیت می اندازد و در بهترین حالت آن را تبدیل به قضیه جزییه ،یعنی: «در بعضی صورت ها پیامبر ما شما را اکراه و اجبار نخواهند کرد»، می نماید. در این قضیه جزییه نیز حتما باید به وجه یا شان صدور آن توجه شود تا در دریافت مقصود مفسر به خطا نرویم. ▫️ناگفته نماند مرحوم علامه در تفسیر آیات مجازات سارقان، قصاص، قذف(تهمت زنا) و محاربه با توجه به همین مبنا به تفسیر پرداخته اند و تازیانه زناکار استثناء نیست. ادامه دارد... @nasimehayaat
▫️▫️«خوب است كه ...اگر در كلمات انبياء و اولياء و علماى حقّه برايش مشكل بشود و به كنهش نرسد، به خداوند واهب العلم و العقل تضرّع نموده و قصدش را خالص نمايد و مكرّرا در كلمات ايشان فكر نمايد و اگر از اتقياى علماء دستش برسد سؤال نمايد،... خداوند عالم يا همان مطلب را بر او مى‌فهماند و يا راه فهميدنش را ياد مى‌دهد.»▫️▫️ 📚رساله لقاء الله، آیت الله ملکی تبریزی، ص ۲۹. @nasimehayaat
خدایا! در هر ساعتی از ساعات روز، بهره‌ای از بندگی‌ات و سهمی از شکرگزاری‌ات ... برای ما قرار ده! 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ششم 💠 💠 💠 ☑️@nasimehayaat