eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
178 دنبال‌کننده
460 عکس
71 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔹فرصت شب و روز 🔸🔹«وَ هُوَ ٱلَّذِي جَعَلَ ٱلَّيلَ وَٱلنَّهَارَ خِلفَةٗ لِّمَن أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَو أَرَادَ شُكُورٗا» (فرقان/۶۲)؛ و اوست كه براى كسى كه بخواهد متذكّر [هوشيار حقايق] شود يا بخواهد سپاس گزارى كند، شب و روز را جانشين يكديگر قرار داد 🔸خداوند مهربان شب و روز را برای کسی که اهل استفاده از عمر کوتاه و در حال عبور باشد، جانشین یکدیگر قرار داده است تا اگر در یکی از آنچه لازمه تذکر و شکرگزاری است باز ماند، در دیگری جبران کند. 🔸شب و روز برای افراد صاحب «اراده»، ظرف بیداری و شکرگزاری است. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
نسیم حیات|جواد محمدی
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔹فرصت شب و روز 🔸🔹«وَ هُوَ ٱلَّذِي جَعَلَ ٱلَّي
بسم الله الرحمن الرحیم در پرتو کریمه «وَ هُوَ ٱلَّذِي جَعَلَ ٱلَّيلَ وَٱلنَّهَارَ خِلفَة لِّمَن أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَو أَرَادَ شُكُورٗا» رباعی زیر به زبان تضرع و دعا و درخواست و تمنای مضمون و محتوای آیه از صاحب مهربان و کریم آیه، سروده شد و لله الحمد. 🔰روز و شب؛ ذکر و شکر جان در طلبت آهِ جهان سوز نما با یاد تو روزم شب و شبْ روز نما زان پیش که روزان و شبان‌ دیر شود احوالِ دل از شُکرْ تو نوروز نما جواد محمدی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیست و سوم ۲۳.باغ و برکه عدل 🔸مرجع و ملجا تشنگان عدل و قسط نیز همین کتاب الهی است،امام عدل و راستی-ع- در توصیف آن می فرماید:«وَ رِياضُ الْعَدْلِ وَ غُدْرانُهُ»(همان)؛ باغهاى عدل و داد و حوض هاى آن. 🔸 تعبیر به باغ و آب گویا کنایه از این است که عدل به زندگی دنیوی انسان زندگی و خرمی می بخشد. 🔸به راستی اگر عمل به قرآن مورد توجه جدی پیروان قرآن قرار گیرد و تعالیم آن سرلوحه زندگی آنان بوده و تعالیمش را در همه ابعاد زندگی جریان بخشند، عدالت هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی ظهور کرده و هدف بعثت انبیاء الهی-علیهم السلام- محقق خواهد شد:«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»(حدید/25). @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹تحمل و تواضع 🔸🔹وَعِبَادُ ٱلرَّحمَٰنِ ٱلَّذِينَ يَمشُونَ عَلَى ٱلأَرۡضِ هَونٗا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلجَٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَٰمٗا (فرقان/٦٣).و بندگان رحمان كسانى اند كه روى زمين با آرامش و فروتنى راه مى روند، و هنگامى كه نادانان آنان را طرف خطاب قرار مى دهند [در پاسخشان] سخنانى مسالمت آميز مى گويند. 🔹مشی و رفتار توام با افتادگی و فروتنی از ویژگی های بارز بندگان خداوند رحمان است. اهل تکبر و خود برتر بینی نیستند، بلکه در مقابل بندگان خدا عین تواضع و افتادگی اند. 🔹 یکی از مصادیق مهم تواضع نحوه رفتار با افراد جاهل و نادان است. عطف «وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلجَٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَٰمٗا» به مطلب قبلی، بیانگر این واقعیت است. 🔹تحمل و بردباری و استفاده از گفتار و رفتار مسالمت آمیز با جاهلانی که توهینی به شخص وارد می کنند، نشانه فروتنی، خردمندی، دانایی و بندگی است. امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: «زَكَاةُ اَلْعَقْلِ اِحْتِمَالُ اَلْجُهَّالِ»(غرر الحکم, ج ۱، ص۵۴۲) . ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
[روی عنوان مورد نظر بزنید، سپس از فلش های پایین صفحه برای انتقال به مطلب انتخاب شده، استفاده فرمایید] 💠فهرست توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ۹. ۱-۹. ۲-۹. ۳-۹. ۴-۹. ۵-۹. ۶-۹. ۷-۹. ۸-۹. ۹-۹. ۱۰-۹. ۱۱-۹. ۱۲-۹. ۱۳-۹. ۱۴-۹. ۱۵-۹. ۱۶-۹. ۱۷-۹. ۱۸-۹. ۱۹-۹. ۲۰-۹. ۲۱-۹. ۲۲-۹. ۲۳-۹. ۲۴-۹. ۲۵-۹. ۲۶-۹. @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش سیزدهم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔸🔹سوال دوازدهم: شخصی معتزلی به شیخ مفید گفت: چنین چیزی در شأن شما که در میان شیعیان از افراد صاحب نظر و قائل به عدل و توحید[عینیت ذات و صفات الهی] و احکام عقلی هستید، نیست که به امامت فردی باور داشته باشید که ولادت و وجود او صحیح و قطعی نیست، چه برسد به امامت و غیبت او. همان فردی که 145 سال[تا آن زمان] از ولادت او بنا بر دیدگاه شما می گذرد، آیا این از نظر عقل یا نقل جایز است؟ 🔸پاسخ: استدلال ما مبتنی بر این است که [عقلا و شرعا] زمین نمی تواند خالی از حجت باشد[چرا که امر هدایت انسان ها توسط خداوند انجام نمی شود]. کسی نیز حجت خداوند نمی شود مگر اینکه از صفات لازم آن برخوردار باشد. 🔹مقصود شیخ آن است که این استدلال مبتنی بر سن و سال یا مسائل از این دست نیست که با ایجاد تردید و استبعاد آن زیر سوال برود. سخن و استدلال این است که زمین خالی از حجت الهی نمی ماند، چه آن حجت مثلا 30 سال عمر کند یا 3000 سال. کسی نیز حجت خداوند نمی شود مگر اینکه از صفات لازم آن برخوردار باشد. بنابراین: اولا: زمین از حجت الهی خالی نمی ماند[که اگر بماند می توان به خداوند اشکال وارد کرد]. ثانیا: او باید صفات لازم را داشته باشد. پس این مقام به هر کسی نمی رسد و هر کسی لایق آن نیست. اگر کسی ضرورت وجود حجت الهی را بپذیرد بقیه موضوعات مانند عمر طولانی و ... را هم منطقا خواهد پذیرفت. ادامه دارد @nasimehayaat
💠 رساله اوصاف الاشراف 🔸 رساله‌ای است کوتاه، به زبان فارسی، به قلم رضوان الله علیه . موضوع این رساله ارزشمند وصف سیر و سلوک اشرف سالکان الی الله است. 🔹این کتاب را خواجه پس از کتاب «اخلاق ناصری» و با روشی متفاوت با آن تالیف نموده است. 🔹رساله مذکور در شش باب و هر باب در شش فصل (جز باب آخر) مدون و منظم شده است. 🔹برجسته ترین ویژگی این اثر آن است که خواجه هر فصل را با ذکر آیه‌ای از قرآن کریم آغاز می‌کند و در اثنای مطالب نیز از آیات و روایات بسیار بهره می برد. از این جهت، می توان گفت او اصرار داشته است مباحث اخلاقی و عرفانی را منطبق بر ثقلین، البته با گرایش حکمی و عرفانی مطرح نماید. @nasimehayaat
اوصاف الاشراف-معرفی کتاب و مولف.mp3
15.69M
🟨🔹اوصاف الاشراف🔹🟨 ✍ اثر: خواجه نصیرالدین طوسی 📖🎙متن خوانی کتاب 🔸معرفی کوتاه مولف و کتاب @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸«وَٱلَّذِينَ لَا يَشهَدُونَ ٱلزُّورَ...» (لقمان/۷۳)؛ و کسانی که به باطل شهادت نمی دهند... «الزور» باطل است و مصادیق متعددی دارد. در برخی روایات یکی از مصادیق این مفهوم باطل را «غنا» و مجالس لهو ذکر فرموده اند. 🔸مهم ترین آسیب این است که غناء و موسیقی حرام اراده آدمی را در مسیر رشد معنوی تضعیف می نماید. امام خمینی(ره) پس از تاکید بر عزم و اراده، سخنی از مرحوم آیت الله شاه آبادی نقل فرموده اند که خواندنی است: «اى عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و داراى اراده شوى، که خداى نخواسته اگر بى عزم از این دنیا هجرت کنى، انسان صورى بی‌مغزى هستى که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوى، زیرا که آن عالم محل کشف باطن و ظهور سریره است. و جرئت بر معاصى کم‌کم انسان را بی‌عزم مى‏‌کند، و این جوهر شریف را از انسان مى‏‌رباید. استاد معظّم ما،... مى‏‌فرمودند بیشتر از هر چه گوش کردن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان مى‏‌کند.»(چهل حدیث، ص ۸) ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیست و چهارم ۲۴.کتابی برای عمل 🔸قرآن کتاب عمل و زندگی است.تا مفاهیم بلند و عرشی این کتاب عظیم در زندگی بشر جاری نشود، مردمان از جرعه حیاتبخش آن سیراب نخواهند شد، از همین روست که پیشوای عاملان به قرآن -ع- بر عمل به قرآن تاکید فرموده اند:«وَ اللّهَ اللّهَ فِى الْقُرْآنِ، لايَسْبِقْكُمْ بِالْعَمَلِ به غیرکم .»(نامه 47)؛ خدا را ! خدارا ! در مورد قرآن، مبادا کسان دیگر در عمل به آن از شما پیشی گیرند. 🔸امام در جریان جنگ صفین و ماجرای حکمیت در شکوه از سربازان سست عنصر خود و یاد کرد یاران صدیق و استوارش می فرماید:«اَيْنَ الْقَوْمُ الَّذينَ دُعُوا اِلَى الاِْسْلامِ فَقَبِلُوهُ، وَ قَرَأُوا الْقُرْآنَ فَاَحْكَمُوهُ»(خطبه/120)كجايند آنان كه به اسلام دعوت شدند و آن را پذيرفتند، قرآن خواندند و با استقامت به آن عمل کردند. 🔸در خطبه 181 نیز نظیر همین جمله را فرموده است:« أَوِّهِ عَلى اِخْوانِى الَّذينَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فاَحْكَمُوهُ»؛ آه بر آن برادرانم كه قرآن را تلاوت كرده آن را استوار داشتند. @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن دعا اثر دارد 🔸🔹«قُلْ مٰا يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لاٰ دُعٰاؤُكُمْ...»(فرقان/۷۷).بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم اعتنايى به شما نمى كند. 🔹دعا علت توجه خاص خداوند متعال به بنده است، چه توجه او به همراه اعطای آن چیزی باشد که بنده در آن زمان خاص درخواست نموده، چه بنا بر مصالحی و به حسب ظاهر بدون اعطای آن باشد. 🔸توجه و اعتنا و ارج نهادن خداوند بزرگ نسبت به بنده مهمترین وجه اجابت او است.‌ بنابراین، نباید به دعا و درخواست نگاه کودکانه داشت، وظیفه ما دعا و درخواست است، نحوه و کیفیت پاسخ را آن حکیم مطلق مشخص می نماید، مهم توجه و عنایت او است که دعا کننده برخوردار از آن است و این توجه قطعا در حال و زندگی او به نحوی که پروردگار او تعیین می کند اثر خواهد داشت. «گفتا تو بندگی کن کو بنده پرور آید» 🔹صرف دعا و خواندن خداوند مرحله ای از کمال و جاه و جایگاه در نزد او است. شیخ ابوالفتوح رازی دقیق نوشته است که: «بگو اى محمّد(ص) كه خداى تعالى مبالات نكند به شما اگر نه دعاى شما باشد، يعنى آنچه شما را به نزديك او جاهى پديد آورده است دعاى شماست.»(روض الجنان، ج ۱۴، ص ۲۹۲). لسان الغیب نیز زیبا سروده است که: دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
اوصاف الاشراف-مقدمه-کم حجم.mp3
15.77M
🟨🔹اوصاف الاشراف🔹🟨 ✍ اثر: خواجه نصیرالدین طوسی 📖🎙متن خوانی کتاب 🔸مقدمه کتاب(مولف) @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش چهاردهم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔸🔹اعتراف شخص معتزلی به حقانیت عقاید شیخ و شیعیان 🔸از نظر من[شخص معتزلی] چنین کسی با آن صفات نه در میان بنی عباس و نه فرزندان[ در دسترس] علی(ع) و نه در کل قریش وجود دارد. پس به حکم عقل می فهمم که حجت الهی غیر از آنان است، هرچند هزار سال غیبت کند. در نتیجه تفکر به درستی و خوبی این استدلال رسیدم. زیرا وقتی اثبات شد که زمین از حجت حق خالی نمی ماند و آن حجت باید معصوم از خطا و لغزش باشد، آنچه[گناه و خطا] برای امت جایز است بر او جایز نیست. محل نزاع در مورد وجود خود اوست نه غیبت او، اگر اثبات شد که او وجود دارد [که دارد] غیبت او نیز [پذیرفتنی] و ضروری می شود. پایان رساله دوم @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«...قَالُواْ لَا ضَيرَۖ إِنَّآ إِلَىٰ رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ» (شعراء/٥٠).گفتند: [در اين شكنجه و عذاب] هيچ زيان و باكى [بر ما] نيست، چرا که ما به سوى پروردگارمان باز مى گرديم. 🔸تحول روحی بزرگ ساحران فرعون که منجر به انقلاب در هدف، مقصد و سیر آنان شد، به ما می آموزد که اگر مسیر حرکت کسی به سوی خدا ،«الی ربنا»، باشد، هیچ تهدید و کاستی دنیوی، حتی اگر بریده شدن دست و پا و مصلوب شدن باشد، ضرری به حال او نخواهد داشت«لا ضیر». «آن کس که تو را دارد جانا ز چه محروم است؟» ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیست و پنجم ۲۵.کتابی جامع: 🔹قرآن کریم جامع شروط هدایت بشر بوده و هیچ چیز را در این زمینه فروگذار نکرده است.امام در نکوهش اختلاف[برخی] علماء و اینکه برخی سعی دارند با آراء جاهلانه خویش در دین نظر دهند می فرماید:«اَمْ اَنْزَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ ديناً ناقِصاً فَاسْتَعانَ بِهِمْ عَلى اِتْمامِهِ…اَمْ اَنْزَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ ديناً تامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ عَنْ تَبْليغِهِ وَ اَدائِهِ؟»يا خداوند دينى ناقص نازل نموده و از آنان براى كامل نمودنش يارى خواسته؟ يا خداوند دين كاملى فرستاده ولى رسولش ـ كه درود خدا بر او و آلش باد در تبليغ آن كوتاهى كرده؟ 🔹آنگاه در ادامه می فرماید:«وَ اللّهُ سُبْحانَهُ يَقُولُ: «ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْء.» وَ قالَ:«فيهِ تِبْيانُ كُلِّ شَىْء.»(خطبه 18) در صورتى كه خداوند مى فرمايد: «در كتاب چيزى را فرونگداشتيم.» و مى فرمايد:«بيان هر چيزى در آن است.» 🔹امام باقر-علیه السلام-نیز می فرمایند:« إن اللّه ـ تبارك و تعالى ـ لم يدع شيئا يحتاج إليه الأمّة إلى يوم القيامة إلاّ أنزله فى كتابه و بيّنه لرسوله»(کافی، ج7، ص176)،؛خداوند تبارك و تعالى آنچه را كه مردم تا روز قيامت به آن محتاج باشند، در كتابش آورده و براى پيامبرش بيان كرده است. @nasimehayaat
💠 میدان معنایی واژه برائت در قرآن کریم 🔸واژه «برائت» از ریشه «برء» و در معنای نخستین خود، دوری گزیدن از چیزی و جدا شدن از آن است. (مقاییس اللغه،ج ۱، ص۲۳۶). راغب اصفهانی تبري را به معنای دور شدن(تقصی) از آنچه که مجاورت آن ناخوشایند(بیزار کننده) است، ذکر نموده(المفردات، ص ۱۲۱). او برائت را کناره گیری توأم با بیزاری می داند. 🔸این واژه در ۱۶ آیه قرآن کریم به مفهوم دوری گزیدن توأم با بیزاری از اشخاص یا افعال آنها آمده است. در مواردی نیز صرفا مفهوم دور شدن و جدا شدن می دهد(مانند برکنار دانستن حضرت موسی(ع) از آزار ها و اتهامات بنی اسراییل(احزاب/۶۹)؛ یا برکنار داشتن بیمار از بیماری(شفا) توسط حضرت عیسی(ع) (مائده/۱۱۰) و موارد دیگر). 🔸 ۱۶ مورد(آیه) ذکر شده از جهت معنایی با واژگان یا معانی زیر در ارتباطند. به عبارت دیگر اگر واژه مورد بحث را در کانون یک میدان معنایی قرار دهیم، کلید واژه های مرتبط با آن از قرار زیر است: 🔺برائت پیشگامان و پیروان گمراهی از یکدیگر(بقره/ ۱۶۶ و ۱۶۷) و برائت پیشگامان از پیروان(قصص/۶۳) 🔺برائت پیامبر(ص) و حضرت ابراهیم از شرک مشرکان (انعام/۱۹؛ انعام/۷۸؛ هود/۵۴؛ زخرف/ ۲۶؛ ممتحنه/۴). 🔺برائت پیامبر(ص) از خویشاوندان مشرک خود در یوم الانذار(شعراء/٢١٦) 🔺برائت شیطان از مشرکان(انفال/ ۴۸) و از انسان های کافر(حشر/ ۱۶). 🔺برائت خدا و رسول از مشرکان( توبه/۱ و ۳) 🔺تبری ابراهیم از آزر (توبه/۱۱۴) و قوم مشرکش(ممتحنه/۴). 🔺برائت مشرکان از اعمال پیامبر(ص) و برائت پیامبر از اعمال مشرکان (یونس/۴۱). 🔺بیزاری پیامبر(ص) از گناهان افترا زنندگان به پیامبر و قرآن (مشرکان) (هود/ ۳۵). 🔹🔸در جمع بندی نهایی، میدان معنایی واژه مذکور از جانب خدا و پیامبر(ص)(و نیز ابراهیم(ع)) تنها با دو چیز مرتبط است: ۱. خود مشرکان ۲. اعمال و گناهان مشرکان در حوزه معنایی واژه «برائت»، تبری خدا و پیامبر(ص) از خود مومنان یا حتی اعمال بد آنان دیده نمی شود. ⭕️⭕️⭕️ نکته بسیار مهم آنچه گفته شد صرفا بررسی حوزه معنایی خاصی از ارتباط واژه با واژگان و معانی همنشین بود. این بررسی شامل واژگانی چون «لعن»، «غضب»، «ویل» و واژگان مشابه دیگر نیست. @nasimehayaat
اوصاف الاشراف-آغاز سخن.mp3
15.29M
🟨🔹اوصاف الاشراف🔹🟨 ✍ اثر: خواجه نصیرالدین طوسی 📖🎙متن خوانی کتاب 🔸 آغاز سخن(مقدمه دوم مولف) @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔸🔹«وَٱلَّذِي هُوَ يُطعِمُنِي وَيَسقِينِ.» (شعراء/٧٩).و کسی که خود طعامم مى دهد و سيرابم مى كند. 🔹 کاربرد «هو» در آیه کریمه فوق برای تخصیص است، تخصیص اطعام و سیراب نمودن به خداوند: «کسی که خود به من غذا می دهد و مرا سیراب می کند.» این تخصیص در قالب توحید افعالی یا تجلی قابل فهم است. در هر دو صورت بی آنکه نقش واسطه ها نادیده گرفته شود، اثر سیری و سیر آب شدن به خداوند متعال اختصاص یافته است. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
💠زمین از حجت خداوند خالی نمی ماند به مناسبت ۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت مرحوم شیخ کلینی(م ۳۲۸ یا ۳۲۹ ه. ق). 🔸امام صادق علیه السلام: مَا زَالَتِ اَلْأَرْضُ إِلاَّ وَ لِلَّهِ فِيهَا اَلْحُجَّةُ يُعَرِّفُ اَلْحَلاَلَ وَ اَلْحَرَامَ وَ يَدْعُو اَلنَّاسَ إِلَى سَبِيلِ اَللَّهِ.(الکافی، ج ۱، ص ۱۷۸). 🔸زمين نخواهد بود مگر آنكه براى خدا در آن حجتى(امامى)باشد كه حلال و حرام را بشناساند و مردم را به راه خدا بخواند. @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«وَٱلمُؤمِنُونَ وَٱلمُؤمِنَٰتُ بَعضُهُم أَوۡلِيَآءُ بعضٖۚ يَأمُرُونَ بِٱلمَعرُوفِ وَيَنهَونَ عَنِ ٱلمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَ رَسُولَهُۥٓۚ أُوْلَـٰٓئِكَ سَيَرحَمُهُمُ ٱللَّهُۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم.»(توبه/٧١) 🔸قرآن حکیم در ذیل «ولایت امر به معروف و نهی از منکر»ی که مومنان نسب به یکدیگر دارند، عمل خطای مومن را(خطایی که او را از عرصه ایمان به در نمی برد) زشت و شایسته زشت شمردن و نهی می داند، ولی در حوزه معنایی «تبری» وارد نمی فرماید. 🔹شاید چنین باشد که شرافت مومن، او و حتی فعل خطای او را نیز از حوزه «تولی» خارج نمی گرداند، در عوض مخالفت با آن و نهی از آن را واجب می کند. 🔸این رویکرد سرشار از حکمت، از جهتی مومنان ضعیف الایمان را طرد نکرده و از ولایت الهی خارج نمی گرداند و از سوی دیگر با تجویز «امر به معروف و نهی از منکر»،راه بازگشت و اصلاح را هموار نموده و مانع اشاعه فساد و گناه شده است. 🔹پایان این کریمه، عاقبت این رویکرد مبتنی بر عزت و حکمت را وصول به «رحمت» الهی ذکر فرموده است: «...أُوْلَـٰٓئِكَ سَيَرحَمُهُمُ ٱللَّهُۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) 🔺بخش پانزدهم 🔰رساله[سوم]: یاران صاحب الزمان(ع) و عدم ظهور آن حضرت 🔸🔹سوال : آیا شیعه از جعفر بن محمد(ع)[امام صادق] نقل نمی کنند که اگر برای امام غایب به تعداد یاران بدر؛ یعنی 313 نفر گرد هم آیند، خروج مسلحانه آن حضرت لازم می شود؟ یقینا امروز تعداد شیعیان چندین برابر اصحاب بدر است، با این حساب غیبت برای امام جایز نیست. 🔸پاسخ : بله همین طور است، ولی موضوع این است که تعداد افرادی که شرایط لازم را داشته باشند به 313 نفر نمی رسد. آن 313 نفر باید برخوردار از شجاعت، اهل شهادت، اخلاص در جهاد، مقدم داشتن آخرت بر دنیا، پاک نمودن باطن از عیوب و عقل سلیم باشند. همه شیعیان متّصف به این صفات نیستند. اگر خداوند می دانست که از میان شیعیان 313 نفر دارای شرایط هستند، قطعا امام ظهور می کرد. @nasimehayaat
نسیم حیات|جواد محمدی
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) 🔺بخش پانزد
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر صاحب و ولی زمان(عجل الله فرجه) 🔰روز قرار در راه تو جان و تن روان باید کرد در پای تو سر چو گل فشان باید کرد فردا که قرار است بیایی، امروز فکری به ‌ قرار و امتحان باید کرد جواد محمدی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔸🔹قَالَ رَبُّ ٱلمَشرِقِ وَٱلمَغرِبِ وَمَا بَينَهُمَآۖ إِن كُنتُم تَعقِلُونَ (شعراء/٢٨) [موسى] گفت: پروردگار مشرق و مغرب و آنچه ميان آنهاست، اگر مى انديشيد. 🔸تعقل و اندیشه صحیح آدمی را بر ربوبیت الهی حاکم بر عالم رهنمون می سازد. عقل انسان می فهمد که عالم کسی جز خداوند بزرگ نیست و تدبیر همه چیز به دست او است‌. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیست و ششم ۲۶.جاودانه و همیشگی 🔸کتاب آسمانی قرآن و معجزه حضرت ختمی مرتبت،ابدی و همیشگی است و تا دامنه قیامت جاودانه خواهد بود:«ثُمَّ اَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتابَ نُوراً لاتُطْفَاُ مَصابيحُهُ، وَ سِراجاً لا يَخْبُو تَوَقُّدُه .»(خطبه184.) سپس قرآن را بر او نازل كرد، نورى كه چراغهايش خاموش نمى شود، و چراغى كه افروختگى اش كاهش برنمى دارد. 🔹شخصی از امام صادق –علیه السلام- از راز تازگی قرآن و کهنه نشدن آن سوال کرد،حضرت پاسخ فرمود:«لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَجْعَلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لَا لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة.»(مجلسی،بحار الانوار،ج : 17 ص : 213)؛ زیرا خدای تبارک و تعالی آن را مختص زمان خاص و مردم خاص قرار نداده است، پس قرآن در هر زمانی جدید بوده و در نزد هر قومی تا روز قیامت تازه است. @nasimehayaat