به متن تنظیم شده یک خبر توسط دو خبرگزاری دقت نمایید!
رییس قوه قضایه در دیدار با وزیر صمت، درباره بازار خوردو گفت: مشکلات ناشی از آن به هیچ عنوان مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نشود"
.
اما بیبیسی فارسی خیلی اتفاقی یک کلمه(نباید) به جمله آقای رییسی اضافه کرد تا بار معنای جمله را کاملا عوض کند و با تیتر خبر هم خوانی پیدا کند. تا در ذهن مخاطب این ذهنت شکل بگیرید که دلیل عزل او دیدار با رئیس قوه قضایه است.
این نمونه ای از تکنیک های عملیات روانی در رسانه هاست
#سواد_رسانه_ای
#عملیات_روانی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🖊 یاداشتی در ارتباط با «سواد رسانه ای و سرانه مطالعه زیر 20 دقیقه!»
🔖بنیانهای تفکر هر جامعهای براساس میزان مطالعه و سواد مردم آن شکل میگیرد به نحوی که با پایین آمدن آمار مطالعه و سرگرم بودن افراد در فضای مجازی، ساختارهای تفکر افراد از رشد باز می ایستد. البته منظور از سواد، سواد خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، منظور همان سوادی است که از نظر یونسکو به توانایی «تغییر» (Change) تعبیر شده است می باشد. همچنین می توان گفت باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. در نتیجه یک جامعه بهره مند از سواد جامعه ایست که بتواند از معلومات و دانش خود تغییرات مثبتی را در در جهت تکامل و پیشرفت خود پیشرفت ایجاد نماید.
📌افراد، با #سواد_رسانهای قادر به کشف پیامهای پیچیدهی موجود در محتوای رسانه های مختلف همچون تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، کتابها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانههای مستقل خواهند شد. سواد رسانه ای ارتباط مستقیمی با میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی در جوامع پیشرفته داشته و به نوعی ارتباطی مستقیم و متقابل را دارا می باشند.📖
📌کتاب و فرهنگ کتابخوانی معیاری برای شناخت سواد و فرهنگ عامه است. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ بهره وری در آن کشور پی برد. هر اندازه ملت کتابخوان باشد، میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، می توان به نقش مثبت سواد رسانه ای در ریل گذاری فکری بر ذهن مردمانش پی برد. کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت انگیز از هزاره دوم به شمار می رود. کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه دیجیتال، رسانه ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تامل بر فرهنگ یک جامعه و جامعه شناسی خودمانی است و مسیر صحیح سواد آموزی و کسب مهارت های مختلف را در ذهن افراد نهادینه می سازد.
⚠️در حال حاضر #سرانه_مطالعه در کشورمان نگران کننده است. آمار رسمی مطالعه در ایران زیر ۲۰ دقیقه است که با توجه به رتبه اول سرانه مطالعه در جهان به میزان بیش از ۹۰ دقیقه برای کشور ژاپن، این آمار بسیار ناامیدکننده است. نگران کنندهتر آن است که از این زمان مطالعه برای ایرانیان، ۶ دقیقه مربوط به مطالعه کتابهای درسی است!
🔎حال سوال اینجاست آیا با سرانه مطالعه زیر 20 دقیقه در روز که بخشی از آن هم شامل مطالعات غیر تخصصی و علمی می باشد می توان امیدوار به ارتقاء سواد رسانه ای جامعه شد یا از طرف دیگر ارتقاء سواد رسانه ای در جامعه تا چه میزان می تواند بر سرانه مطالعه در کشور تاثیر گذاشته و باعث شکوفایی، پیشرفت و تحول در عرصه های مختلف گردد؟
💡در پاسخ باید گفت امروزه افراد به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و عدم بهره گیری از سواد رسانه ای مناسب و کافی بر این باورند که می توانند تمامی اطلاعات و نیازهای خود را از این حوزه تامین نموده و بدون توجه به صحت و سقم اطلاعات در دسترس قرارگرفته از ان به عنوان مرجع و بدون نیاز به تحقیق و بررسی استفاده نمایند. لذا همواره بیش ازهر زمان دیگری خود را بی نیاز از مطالعه می بینند.
✅برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و #توسعه_فرهنگ_مطالعه، نهادهای مختلفی چون خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانهها، دولت؛ رسانههای گروهی؛ ناشران باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمتوسوی مشخصی حرکت کنند. همچنین در راستای ارتقاء سطح دانش و مهارتهای سواد رسانهای می بایست تمامی متولیان این امر اعم از نهاد های دولتی همچون آموزش و پرورش، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی و ... . تک سایر نهادهای غیر دولتی و خصوصی همچون اندیشکده ها، پژوهشکدهها، انجمن ها و ....حتی تک تک پژوهشگران، اساتید، مدرسین و کارشناسان این حوزه بر اساس مسئولیت اجتماعی خود وظیفه دارند تمام اهتمام خود را در راستای #پیادهسازی_مفاهیم_سواد_رسانهای بکار گیرند.
🖌مرتضی چشمهنور، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه📖
#سواد_رسانهای_و_سرانه_مطالعه_زیر_20دقیقه!❗️
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
بازنمایی.pdf
18.54M
🔹#معرفی_کتاب
📚رسانه ها و بازنمایی
🖌 دکتر سید محمد مهدی زاده
⬅️ «رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازنده معنا هستند. رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، #بازنمایی، #ساختِ_رسانهایِ_واقعیت است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانهای معناسازیِ خنثی و بیطرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در #گفتمان و #ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 ورودیهای ذهنتان را کنترل کنید!
🔻 اگر یکروز یا یک هفته غذایی جز ماست نخورید، حتما سردی بر بدنتان غلبه خواهد کرد و کمرمق خواهید شد. اگر باز یکروز یا یک هفته فقط زنجبیل بخورید، حتما گرمای بدنتان غیرطبیعی میشود و بیمار خواهید شد!
🔻 فکر و روح شما نیز به تنوعی از خوراکها نیاز دارد تا سالم بماند.
🔻 حجم بیش از حد اخبار منفی، فکرتان را فسرده و انگیزه های نشاط را در شما کاهش میدهد.
🔻 برای سلامت روحتان، مراقب باشید تحت تاثیر چه پیامها و خبرهایی هستید.
#آسیبهای_رسانه
#آداب_مصرف
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ اندر حکایت توبه ی تتلو
چند روز قبل خبر بازداشت پویان مختاری شاخ اینستاگرامی به جرم پولشویی و شرط بندی توسط اینترپل در رسانه ها منتشر شد، این بازداشت به درخواست ایران انجام شد.
احتمالا ایران درخواست بازداشت امیرحسین مقصدلو رو هم از اینترپل کرده که با توجه به رابطه خوب ایران و ترکیه بعید نیست این شخص هم بزودی بازداشت بشه.
اما رابطه تتلو،پویان،احلام،ساشا سبحانی و بقیه ی اراذل اینستاگرام با هم در چیه؟
اینها پیاده نظام یک شبکه ی گسترده ی شرط بندی و پولشویی به رهبری فردی بنام فرشید امیرشقاقی ساکن اسپانیا هستند که تا به حال میلیاردها تومن از اموال..
جوانان ناآگاه رو در قمارهای فوتبالی از چنگشون در آوردن.
حالا که تتلو بازداشت و استرداد به ایران رو در یک قدمی خودش میبینه ناگهان توبه میکنه و میشه ولایتمدار...!
✍️"اسراف جهانگیری"
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔏الفبای امنیت آنلاین برای خردسالان 3 تا 7 ساله
الف) با خردسالان صحبت کنید👉👉👉
وقتی که با خردسالان درباره امنیت اینترنت صحبت میکنید، این کار را در حالی انجام دهید که رایانه را خاموش کردهاید که تمام حواس او را به خود معطوف کنید. صحبت خود را با بیان این مطلب آغاز کنید که رایانه یک ابزار است و اینترنت نیز شبیه یک کتابخانهی الکترونیکی فوقالعاده بزرگ و سرشار از اطّلاعات است.
تشریح کنید که چرا امن بودن در فضای آنلاین اهمیّت دارد. به آنها بگویید که رایانه میتواند به مثابهی یک در گشوده در برابر اطّلاعات مهم شخصی شما باشد. به آنها بگویید که چطور آدمبدها میتوانند کنترل رایانهی شما را در دست بگیرند و آن را نابود کنند تا جایی که شما مجبور میشوید یک رایانهی تازه بخرید.
برای آنها بیان کنید که چرا اهمیت دارد که اطّلاعات شخصی خود را با افراد آنلاین به اشتراک نگذارند. به آنها بگویید که از اسامی واقعیشان استفاده نکنند و دربارهی جایی که در آن زندگی میکنند یا مدرسهای که میروند، صحبت نکنند.
ب) یک لیست ویژه از قوانین کاربری رایانه برای خردسالان درست کنید🚫
این لیست باید شامل این موارد باشد:
- موزیک یا برنامهای را بدون اجازهی والدین از سایتهای اینترنتی دانلود نکنید.
- تنها از اطاقهای گفتگوی نظارت شده مثل اطاقهای مجازی دیزنی استفاده کنید که یک بزرگسال فضای چت را کنترل میکند.
- هرگز عکسی از خود را بدون این که قبلاً آن را با والدین در میان بگذارید، ارسال نکنید.
- از کلمات و الفاظ بد و رکیک استفاده نکنید.
- سایتهای مخصوص بزرگسالان را مشاهده نکنید.
- اطّلاعات خود را تنها با کسانی به اشتراک بگذارید که آنها را در دنیای واقعی میشناسید. مثل همکلاسیها، دوستان و اعضای خانواده.
- هرگز به فرمها و پرسشنامههای آنلاین بدون کمک والدین پاسخ ندهید.
- تنها از موتورهای جستجوی ویژه کودکان مثل موتور جستجوی «ASK برای کودکان» و «یاهو! بچّهها» استفاده کنید.
ج) از مرورگرها و موتورهای جستجویی که اختصاصاً برای کودکان طرّاحی شدهاند استفاده کنید.👉👉
مطمئن شوید که فرزندان شما از مرورگرهایی استفاده میکنند که کلمات و تصاویر نامناسب را نمایش نمیدهند. کنترل کنید که این مرورگرها تنظیمات مرتبط با مشاهدهی وبسایتهای ایمن و مطمئن و فیلتر کلمات نامناسب را دارا باشند. تمام آنچه که نیاز دارید آن است که این نرمافزارها را بررسی کرده و تنظیمات وبسایتهای پیشگزیده و کلمات را تایید کنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴🔵شما اضافهبار دارید!
🔺یکی از اهداف #سواد_رسانهای نشان دادن #اضافهبار اطلاعاتی است. در شرایط #اشباع_رسانهای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که هرگز به برخی از آنها نیاز ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، #مارکها و علائم تجاری بینالمللی را به خوبی میشناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینهای به کار آنها نمیآید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در #معرض آگهیهای پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند و این خود نوعی #سانسور_اطلاعاتی برای آنهاست که سره را از ناسره نمیتوانند تشخیص دهند.
🔺پس باید از پیامها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانهای این امکان را هم در اختیار ما میگذارد.
🚩با داشتن سواد فضای مجازی،زندگی بهتر و ایمن تر را تجربه کنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴فضای مجازی رهاشده امنیت روانی و جانی خبرنگاران و اساتید رسانه ای را هم تهدید میکند
خانم #دکتر_معصومه_نصیری خبرنگار و مدرس سواد رسانه ای نوشت:
چند روز قبل زیر توییت حساب کاربری دفتر رهبری کامنت گذاشتم. براندازان حمله کردند و بعد از کلی فحش، آدرس خونه قبلی ما رو دادند و تهدید کردند. مدیونید فکر کنید در عصر اینترنت و شبکههای اجتماعی، شما حریم خصوصی و امنیت دارید. همش حرفِ، در عمل همگی در اتاق شیشهای نشسته ایم.
شبکه ملی اطلاعات به خدای احد و واحد واجبه. من نمیدونم کی قراره به این مسأله رسیدگی کنه اما مطالبه کنیم همگی. دوم اینکه وقتی زار و زندگی ما روی پلتفرم های خارجی است و اینترنت ما هم وصل به همان خارجی ها، حرف از امنیت سایبری عبث است.
اولین کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات داشتند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بودند
#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#اینستاگرام
🔸پدیده سوئیت هوم
#سوئیتهوم اصطلاحی است که بعضی کاربران اینستاگرام برای مشهور کردن خود از آن استفاده میکنند. آنها هر روز عکسهایی بسیار زیبا و خوش رنگ و لعاب از جزئیات خانه و زندگی خود و اعضای خانوادهشان، از قصه آشنایی با همسر گرفته تا بارداری و نکات خانهداری و البته بچهداری منتشر میکنند.
تا اینجای کار، همه چیز عادی است. با افزایش فالوئرهای اینستاگرامرها، برندهای مشهور نیز برای تبلیغ محصولاتشان به سراغ آنها میروند.
چراکه #تبلیغ در این صفحات، بسیار ارزانتر از رسانههای رسمی است و البته درآمد بسیار خوبی برای اینستاگرامری است که هیچ کار خاصی نمیکند جز استفاده از آن کالا.
قیمت یک #استوری یا #پست تبلیغی، ممکن است به چند میلیون تومان هم برسد. اما در بسیاری موارد، هیچ پولی جابجا نمیشود و تبلیغ کننده فقط افتخار دریافت رایگان یک کالا یا خدمات را پیدا میکند.
ضربه اصلی سوئیتهومها، به #افسردگی مخاطبانشان یا ترویج مصرفگرایی خلاصه نمیشود. به جامعهای فکر کنید که درآمد #بلاگرها و سوئیتهومهایش بسیار بیشتر از پزشکان، صنعتگران و فرهیختگان است.
فارس
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎪 اینترنت شهربازی نیست! 🎪
🕗 برخی از کاربران، اینترنت را با یک شهربازی بزرگ اشتباه گرفتهاند... اگرچه تفریح کردن در این شهربازی فریبنده نیاز به صرف هزینه ی مالی چندانی ندارد، اما از وقت و فرصت مخاطب برای سرگرم شدن هزینه میشود و در صورت عدم برنامهریزی، ممکن است منجر به اتلاف وقت و اعتیاد کاربر به اینترنت شود.
🔞 در کنار محتوای سالم سرگرمکننده در وب، حجم بسیار زیادی از محتواهای نادرست، غیراخلاقی، غيرديني، خشونتآمیز و ... نیز وجود دارد که ممکن است کاربر بدون هدف را بهطور ناخواسته درگیر کند و موجب انحراف وی شود.
📛 پشت بسیاری از صفحات سرگرمی ممکن است منحرفان اخلاقی، سارقان اطلاعات، هویتهای مستعار و مجهول و شیادان اینترنتی قرار داشته باشند که میتوانند امنیت اخلاقی و حریم خصوصی کاربر ناآگاه را تهدید کنند.
💡 برای بهرهبرداری صحیح از این رسانه ی نوظهور ضمن شناخت امکانات متنوع اینترنت و تسلط به مهارتهای اینترنتی باید زمان و نحوة استفادة خویش را بهگونهای مدیریت کنیم که دچار آسيبهاي آشکار و نهان اینترنت نشویم...
بریده ای از فصل #اینترنت / کتاب 150 هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آتش مدینه
نه فقط درب خانه علی، که زندگی ما را به شعله کشید!
و آتش کربلا
نه تنها دامن یتیمان حسین، که جان ما را سوزاند!
و امروز آتش فراق تو،
نه تنها دنیایمان، که دینمان را خاکستر کرده ...
تا کی سوختن و ساختن؟!
🖤|خلصنا من النّار یا رب...|🖤
🏴 شهادت مولای متّقیان، امیرالمومنین(ع) بر وارث غربتش، امام زمان(عج) و تمام دوستانشان تسلیت باد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹مقام معظم رهبری: رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید.میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را آنها نمیشناسید، برسانید؛
🔹 این فرصت فوق العاده ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود.
🔸اگر ضایع شد،خدای متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.
#فضای_مجازی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#به_وقت_مطالعه
🖥 تلویزیون #رسانهای بی اعتبار،
❌سردرگم میان تبلیغ ماندن در خانه یا رفتن به حراجستان
✍ #محمد_علی_اصالتی
🔹 در شرایطی که تلویزیون با تهیه گزارش های مکرر برای در خانه ماندن مردم، آنها را به دوری از اماکن عمومی توصیه میکند ، با پخش پیدرپی تبلیغ حراج تمام روزه یک فروشگاه زنجیرهای در پیامهای بازرگانی، مردم را به شوق خرید ارزان، به رفتن به فروشگاههایی ترغیب میکند که به دلیل تراکم بالای جمعیتی، محلی پر خطر برای انتشار ویروس کرونا هستند.
🧐این دوگانگی و تضاد در رفتار تلویزیون، این رسانه را همچون گذشته در مقابل معدود مخاطبان خود به رسانه پای بیاعتبار تبدیل میکند. در شرایطی که تلویزیون به دلیل ایجاد رقابت با شبکههای مجازی در مورد اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا در ایران، مخاطبان خود را به دریافت خبر از رسانههای معتبر توصیه میکند، با ایجاد چنین تضادهایی در رفتار خود، اعتبارش در میان مخاطبان خود را به خطر میاندازد.
📺رسانه تلویزیون در ایران دهه هاست که به دلیل شكلدهی و دستكاری افكار عمومی به منظور بهره برداریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دچار رفتارهای متناقض آمیز در مقابل مخاطبان خود شده و به رسانهای بی اعتبار در جامعه ایران تبدیل شده است.
💢با توجه بر اینکه معتبر بودن منبع پیام پیش شرط لازم برای بر قراری یك ارتباط كامل بین فرستنده پیام و مخاطب آن است، بیاعتباری تلویزیون سبب از میان رفتن تأثیرات این رسانه بر مخاطبان شده است.
🔹 " کارل هاولند " ، روانشناس اجتماعی امریکایی در رابطه با اعتمادپذیری مخاطبان از رسانهها ، اثربخشی را وابسته به اعتبار منبع میداند و معتقد است که منبع معتبر میتواند موجب افزایش اثر پیام شود.
بر همین اساس معتبر نبودن تلویزیون در نزد مخاطبان در جامعه ایران سبب شده است تا پیامهای این رسانه در حوزههای سیاسی و فرهنگی بدون اثرگذاری باشد.
🔹 همچنین "پیج" و "دمپسی“ اندیشمندان حوزه رسانه درتحقیقات خود نشان داده اند که اعتبار منبع نقش مهمی در تعیین اثر ارتباط جمعی بر افکار عمومی دارد. آنها نتیجه گرفته اند که خبرهایی که از منابع مختلف می آید ، می تواند اثر کاملاً متفاوتی داشته باشد.
این بدین معناست که منبع رسانه ای نامعتبر اثر ضعیفی بر مخاطبان خود به عنوان بخشی از افکار عمومی خواهد داشت.
🔹 روانشناسان اجتماعی معتقد هستند
زمانیكه فاصله پيام با گيرنده پيام بسیار زياد شود ، منجر به بی اعتباری منبع پیام می گردد. در واقع اشتباه در ارائه پیام ، سبب فاصله میان رسانه و مخاطب و بی اعتباری رسانه می شود.
🔹 گيبسن ، استاد روزنامه نگاری دانشگاه تگزاس در رابطه با بی اعتباری رسانه به عنوان بی اعتباری منبع پیام می گويد: «افكار عمومی ، مالکان رسانه های جمعی را معصوم نمی داند. خوانندگان ، بينندگان و شنوندگان رسانه ها به كررات به رسانه بی اعتمادی می كنند. بخشی از عدم اعتماد آنها از مشاهده مكرر اشتباهات رسانه ها ناشی می شود. تا زمانیكه رسانه نتواند تمام اشتباهات خود را محو كند ، قادر به محو كامل بی اعتمادی آنان نيز نخواهد بود.››
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
خانواده خوشبخت در #عصر_اطلاعات با میز رسانه
🖌محمد مهدی فتوره چی
امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی #جامعه_شبکه ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه #همسران فراهم و گاها در پی #افزایش_بی_اعتمادی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند.
در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که #موبایل و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، #عامل_کنشگری و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان!
در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟!
به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار میز رسانه را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای #ارتباطات_مجازی وارتباطات خانوادگی قایل می شویم. جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب #اعتمادزایی و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹پارادایم اخلاق رسانهای از منظر امام علی (ع)
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای
🔻اینکه آیا اگر موضوعی واجد ارزش های خبری بود حتی به قیمت نادیده انگاشتن اخلاق، مجوزی برای نشر دارد یا خیر، اینکه مخاطب در مواجه با پیام های رسانه ای، چگونه با بررسی منبع پیام می تواند از بسط و گسترش شایعات پرهیز نماید، اینکه حریم خصوصی افراد دارای اهمیت است و هرگونه ورود رسانه ای به آن تحت هر عنوانی یعنی نقض آن و…. نکاتی است که در فرمایشات مولا علی (ع) در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته و چه حیف که ما به عنوان مدعیان شیعه علی ابن ابیطالب بودن، اصول مورد تاکید در کلام ایشان را برای مقاصد و مصالح اقتصادی، سیاسی و…..نادیده می گیریم.
🔻از اصولی که این روزها در قالب انتشار افسارگسیخته شایعات در انواع رسانه با آن مواجه هستیم، «عدم توجه به صداقت و راستگویی» منبع منتشرکننده پیام است. امام علی(ع) نیز میفرمایند: «هرچه شنیدی برای مردم نگو وگرنه دروغگو خواهی بود، و هرچه مردم به تو گفتند رد نکن و گرنه نادان خواهی بود.» این نگاه ضرورت داشتن قدرت تجزیه و تحلیل آنچه می خوانیم و می شنویم را به ما گوشزد می کند.
🔻نگاهی به شفافیت و حرمت سانسور و خودسانسوری، پرهیز از پروپاگاندا یا غوغاسالاری رسانهای، ضرورت عدم تحریف و دستکاری واقعیت، ضرورت رعایت حرمت مخاطبان و تأکید بر کرامت انسانها در کلام مولا علی (ع)
▪️متن کامل این یادداشت که بازنشر مجدد شده است را در لینک زیر بخوانید:
👉 https://fa.shafaqna.com/news/578543/
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
دنبال کردن #سلبریتیهای_اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی #ناامید میسازد؟
🔻دنیای مدرن مداوماً به ما القا میکند که بقیه دارند خوش میگذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما میدانیم زندگی آدمها به شادی و طراوتِ صفحههای اینستاگرامشان نیست. با اینحال، مگر میشود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم.
وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر میبینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه میکنیم.
آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک مینامد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸#فلسفه_سواد_رسانه_ای اعاده عدالت است.
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای #تغییر_واقعیت_ها است.
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️ #سواد_رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید #از_چه_سکویی پرتاب شده و کجا #فرود میآید؛ یعنی #ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ #رمزگشایی و #واکاوی کنیم..من انرا #اعاده_عدالت می نامم.
بین سواد رسانه ای و #سواد_دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایده دسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است .
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه یونسکو ایران
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی
🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله #اوقات_فراغت در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام #صنعت_سرگرمی شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند.
🔹اساسا #صنعت_فرهنگ در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود.
🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون #فردگرایی، #مصرف_زدگی، #لذت_گرایی، #اصالت_تجربه و ظاهرگرایی، #غفلت_از_معنا و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود.
🔹اینکه در نگاه دینی، #زمان را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی #لذت_حلال می نگرد و #کار_برای_خانواده را چون اجر و لذت #مجاهدت_در_راه_خدا قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است.
🔹اساسا #مهندسی_افکار_عمومی، صورت جدیدی یافته و با #سرگرم_آموزی و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند.
🔹استعمار فرانو، #تسلیحات و #اطلاعات را در خدمت #تبلیغات درآورده و #مهندسی_موافقت را بعنوان استراتژی اصلی پروژه #جهانی_سازی، در دستور کار قرار داده است.
🔹بهترین گزینه برای #قدرت_هژمونیک غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک #شهروند_بسته_بندی شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق #سرگرمی_های_فیلتر_شده، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید.
🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای #کشف به دنبال #الگوست و بجای #پردازش و دقت، #تکرار می کند و بجای #ابداع و ابتکار، #انباشت می کند.
🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود.
🔹مکث و تامل و #تفکر انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، #شخصیت ما را دور زده و مهندسی نمایند.
📝 علیرضا محمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻#لایوهای_اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
🔻#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
🔸دکتر حسن خجسته
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🕣 زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنید:
📌قبل از اتصال به شبکه بنویسید که چهکاری در اینترنت دارید و تخمین بزنید که کارتان چقدر طول میکشد. به برنامهريزيهاي خود پایبند باشید و به وبگردی نپردازید.
👆 این فرمول کوتاه بهترین راهحل برای جلوگیری از اتلاف وقت در اینترنت، اعتیاد اینترنتی و مشکلات بعدی است.
👬 در مورد کودکان و نوجوانان این مسئله جدیتر است و باید مراقب اعتیاد فرزندان خود به زندگی در فضای مجازی باشیم و برای آنها تفریحات سالم جایگزین در نظر بگيريم.
بریده ای از فصل #اینترنت / کتاب 150 هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🖌تحلیلی بر بیانات دیدار دانشجویی حضرت آقا:
🔎سه گانه تمدن ساز در یک دیدار راهبردی
🔸بحران بهداشتی جهانی خودساخته یا #غافلانه_موذیانه غرب باعث شد که نقاط ضعفِ معرفتی، مدیریتی و اجتماعی غرب، رو شده و ضعف الهیاتی برای تولیدمعنای برتر و کارآمد و امیدبخش زندگی و #بن_بست_فلسفه_اجتماعی جهت انسجام و انظباط بخشی به جامعه، علنی شده و به اثبات بین الاذهانی برسد.
🔸در چنین فضایی و در شرایطی که دنیا در حال تغییر وضعیت تمدنی است و جهان بشریت #انتظار یک جهش و شیفت فکری_معرفتی را در زمینه مدیریت و تحولات پارادایمی دارد، رهبرانقلاب با همان درایت و آرامش و تیزبینی همیشگی، قرار سالانه اش با جوانان تحصیلکرده و بدنه علمی_انرژیک جامعه را تعطیل نمی کند و به مقولات بسیار جدی و جریان ساز تاکید و اشاره می نماید.
🔸در این نشست صمیمی که با وجود چاشنی مجازی بودن، چیزی از ارزش های معرفتی و معنوی و تشکیلاتی آن کم نمی شود، به موضوعات متعددی اشاره می شود که اگر بخواهیم در سه مقوله بسیارمهم خلاصه کنیم، ۱.تقویت فرد و خانواده، ۲.چابک سازی و پاسخگوبودن ساختارها و ۳.مساله گفتمان سازی، بعنوان سه عنصر برجسته در یک تحلیل اجتماعی و ساخت تمدنی قابل فهم و اشاره است.
◽️مستحضرید که هرساختاری برای حفظ پویایی و فرار از خستگی و ناکارآمدی، بایستی پاسخگو بوده و از نیروهای تازه نفس و خوش فکر برای #بروزرسانی خود بهره مند شود. بنظر می رسد که رهبرانقلاب با درک درست این نکته که جریان #بروکراتیزه_شدن_ساختارها نیازمند کنترل و بازتعریف و ایجاد پویایی است، مساله #مطالبه_گری جدی را در صحبت هایشان پررنگ تر از همیشه مطرح نمودند.
◽️در همین راستا و درجهت چابک سازی و شکوفایی ساختارها، #تقویت_فرد و عامل را بعنوان راه حل کارآمدسازی و کاستن از ضعف های نظام بروکراتیک برشمردند و با نام بردناز #شخصیت_افق_گشا و جریان سازی چون #سپهبدشهیدحاج_قاسم_سلیمانی و همچنین #دولت_جوان_حزب_اللهی بعنوان راه علاج مشکلات مدیریتی کشور، بر این مساله صحه گذاشتند. دقت در اینکه عامل را مکمل و راهبر و نه نقطه مقابل و بدیل ساختار می دانند، نکته مهمی در فهم ذهنیت اجتماعی حضرت آقا می باشد.
◽️نکته مهم دیگر گفتمان سازی و ایجاد ذهنیت صحیح در افکارعمومی بود که بعنوان یک ضرورت فوری مطرح گردید تا ایده های انقلابی و تمدنی در اتاق فکرها و اندیشکده ها جانماند و طبیعتا #پیوست_رسانه_ای داشتنِ اندیشه های دینی و انقلابی، لازمه این امر مهم و ضروری است.
◽️لازم به توضیح می باشد که هرساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند #گفتمان_سازی و کاررسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد.
◽️بهمین منظور ایشان با دقت نظر به ویژگی های انسان طراز انقلابی، #معرفت و #معنویت را جهت رفع انحراف و انفعال بعنوان فاکتورهای جدی مطرح نمودند که طبیعتا نقش تربیت و کارفرهنگی در محیط های آموزشی رسمی و غیررسمی و حتی رسانه ای بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.
🔹تاکید بر معرفت افزایی و تکیه بر معنویت اصیل دینی در حرکت های علمی و اجتماعی و در عصر پست مدرن و #افول_ابَرروایت_ها، نوعی ساختارشکنی و راهبری تمدنی است که نشان از تسلیم نشدن و حفظ استقلال جریان انقلاب در برابر #نظریات_تزریقی و چارچوب سازی معنایی غربی است که عقلانیت بشر را در تنگنایِ #به_چه_بیندیشیم و #چگونه_بیندیشیمِ جبری_رسانه ای خودشان، به مرحله حذف کامل کشیده اند.
🔹همانگونه که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، #خانواده بعنوان هسته اصلی تمدن دینی مقوله ای است که بایستی جدی گرفته شده و تمامظرفیت های رسانه ای و ذخیره های معرفتی و آموزشی نظام در خدمت تقویت این #عنصرتمدن ساز و محوری #سبک_زندگی_اسلامی قرار بگیرد که اگر چنین نشد، در بلندمدت، آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد و افسردگی و بی هویتی ناشی از ضعف بنیه خانوادگی، بعنوان #پاشنه_آشیل نظام، گریبان جامعه را خواهد گرفت.
🔹پس تقویت فرد و خانواده، گفتمان سازی و فهم درست کاررسانه ای، تقویت ساختارهای کارآمد و مهربان و پاسخگو مقولاتی است که با تربیت انسان های مومن، انقلابی و جریان ساز و دریک کلام، #افق_گشا(اینتروپر) ممکن و هموار خواهد شد.
🖋علیرضامحمدلو، پژوهشگر حوزه دین و رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📚 #برشی_از_یک_کتاب
🔹چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
◽️آموزش سواد رسانهای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی افکار است، آنهم از رسانهای که همواره تلاش میکند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند.
◽️ما باید سواد رسانهای خود را بالا ببریم که در برابر احساس "انتخاب گری" که رسانهها به ما القا میکنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانهای در گزینشگری و تأثیرات رسانهای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامهریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حالآنکه درواقع دایره انتخاب شما بهشدت محدود است.
◽️سواد رسانهای به ما کمک خواهد کرد جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانهای ما را به خواندن نانوشتهها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط میکند. پس ترویج سواد رسانهای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است.
🔹سواد رسانهای کمک میکند تا مخاطبان:
🔻استفادهکنندگانی متفکر در برخورد با رسانهها باشند.
🔻مدیریت اطلاعات داشته باشند و تسلیم ابزارهای چندرسانهای قدرتمند فرهنگ رسانهای جهانی نشوند.
🔻تفکر انتقادی نسبت به محیط رسانهای داشته باشند و خود را تسلیم هر پیامی نکنند. زمانی که این رویکرد درونی میشود تفکر انتقادی حتی میتواند ماهیت زندگی را شکل دهد.
🔻فرصتی را برای ترکیب موضوعات و مدیریت اطلاعات برای مخاطبان فراهم میکند تا در زمان نیاز از اطلاعات دستهبندیشده خود در برخورد با مسائل مختلف استفاده کنند.
🔻توانایی و مهارت مخاطبان را افزایش میدهد تا بتوانند ارتباطی دوسویه و تعاملی با محتوای پیامهای رسانهای برقرار کنند.
📚کتاب: #اصول_آموزش_سوادرسانهای_به_کودکان
✍️به قلم: #معصومه_نصیری و #سیدعلی_موسوی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#چیستی_جنگ_روایت_ها در عصر رسانه
محمد صرفی
سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و #جنگ_های_شبکه_ای» منتشر کرد. جان آرکیولا و دیوید رونفلد در این پژوهش ۳۸۰ صفحه ای، جمله ای طلایی دارند که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. آنان می نویسند؛ «در #جنگ های_فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که #بهترین_روایت را دارد.»
اهمیت و عمق این نظر را می توان در نظرات متفکران قرن ها پیش هم جست. حدود ۲۵۰۰ سال پیش فرمانده ای نظامی در چین باستان، تجارب و تفکرات نظامی خود را روی ورق های نازک چوب به رشته تحریر درآورد و کتاب خود را «شیوه های جنگی» یا «روش های به کارگیری نیروها» نام نهاد.
«سان تزو» به شکلی عجیب و افسانه وار، پس از فتوحات بزرگ، به طور خودخواسته ناپدید شد اما کتاب وی، او را به یکی از مشهورترین چهره های تاریخ مبدل کرد. کتاب از چنان قوتی برخوردار بود که فرمانروایان چینی ۱۳ قرن آن را به صورت محرمانه و نسل به نسل حفظ کردند تا آنکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند در قرن هشتم میلادی نسخه ای از آن را به دست آورده و به کشور خود منتقل کنند. ۳۰۰ سال پیش کتاب به فرانسوی ترجمه و وارد اروپا شد و « #هنر_جنگ» نام گرفت.
این کتاب اکنون نه تنها در آکادمی های نظامی بلکه توسط شرکت های تجاری و بازاریابی ها نیز مطالعه و تدریس شده و از آموزه های عمیق آن بهره برداری می شود.
تزو در کتاب خود بر #عملیات_روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»(Winning Without Fighting) مورد توجه محافل دانشگاهی، رسانه ای، نظامی و دولت هاست. دنیای امروز خالی از جنگ و بمب نیست و هر کشوری برای تضمین امنیت و حتی بقای خود نیاز به بمب و موشک دارد اما در سطحی بالاتر از جنگ بمب ها و موشک ها، #جنگ_روایت_ها در جریان است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻#لایوهای_اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
🔻#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
🔸دکتر حسن خجسته
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍️ #یادداشت_رسانه_و_جامعه
✅ مصرف نمایشی و نمایش مصرف در اینستاگرام"
🔸در مواجهه با شبکههای اجتماعی، مخصوصا شبکهی اینستاگرام، با چند الگو برای عکسبرداری از زیستِ فردی روبهرو خواهیم شد. الگوهایی چون: «عکسِ فرد در مهمانیها و جشنها»، «عکس از غذا، در خانه و یا در رستوران»، «عکس با آرایشِ بسیار و لباسهایی عموما جدید و مطابق با مدِ روز»، «عکس از وسایل شخصی لوکس» و الگوهای بسیارِ دیگر. تقلید از این الگوها نیز، بنا به طبقه اقتصادی هر فرد، شدت و ضعفهایی دارد. این الگوها چگونه و با چه انگیزهای ساخته میشوند؟
🔸یادداشتِ حاضر در پی نزدیک شدن به پاسخهایی است که شاید بتواند تبیینی از این پدیده بدست آورد. بنظر میرسد که الگوهای (غذا،لباس مارک، آرایشِ صورت، وسایل شخصی لوکس)، الگوهایی هستند که ابتدا در افرادِ طبقات بالادستی (طبقه مرفه) به اجرا در میآید و سپس به نوعی ارزش تبدیل میشود و بعد از آن است که به طبقات پایین دستی انتقال می یابد .
🔸گسترش این رفتار را میتوان با مفهوم مد توضیح داد؛ رفتارِ پر تکرارِ موقتییی که خیلی سریع، پیدا میشود و گویی زمانی که به طبقاتِ مختلف ( مخصوصا طبقات پایین دست) رسوخ کرد، ناگهان ناپدید میشود. رفتاری که اگر از منظر زیملی به آن بنگریم، به جهت ایجاد تفاوت، پیدا میشود.
🔸 #زیمل معتقد است: «به محض اینکه طبقات پایین، شیوهی طبقات بالا را کپی میکنند، طبقات بالا آن شیوه را تغییر داده و خود را با شیوهای جدید تطبیق میدهند و در این حالت است که تفاوت را با تودهی مردم حفظ میکنند و این بازی به همین صورت ادامه مییابد». از منظر زیمل ، طبقهی بالادستی به این سبب الگوهای تولیدی را سریعا جذب میکند، که به دنبالِ ایجادِ تمایز میان خود با طبقاتِ پایین دستی است. همچنین گویی منزلتی را نیز از این تمایز بدست میآورد. منزلتی که به ناتوانی طبقات پایین دستی گره خورده است، زیرا که او نمیتواند براحتی و سریعا آن الگو را تقلید کند و مجبور است آن را در بهترین حالت، در سطحی پایینتر تجربه کند.
🔸به الگوهای تصویری شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز میتوان از چنین منظری نگریست؛ رفتارهایی که برای ایجاد تفاوت و یا ایجادِ منزلتِ اجتماعی ایجاد میشود و هنگامی که این رفتار، به طبقاتِ مختلف رسوخ کرد، تغییر میکند، زیرا که از هدفِ اولیه خود، یعنی ایجاد تمایز دور شده است. برای مثال، هنگامی که رفتارِ عکس گرفتن فردِ متعلقِ به طبقهی بالادستِ اقتصادی از غذای رستورانِ لوکس، به طبقههای پایین دست نیز سرایت کرد و آنان نیز، حتی در سطحی پایینتر، از غذاهای ارزانِتر رستوران خود عکس گرفتند، دیگر کارکرد اولیه آن رفتار از دست میرود و تبدیل به #شباهت میشوند تا #تمایز.
🔸اینگونه است که چنین رفتارِ پر تکراری، کمکم میتواند کمرنگ شود و مثلا جای خود را به عکس گرفتن از #حیوانِ_خانگی بدهد و یا عکس گرفتن در کنارِ خودروی شخصی و یا ویلا و منزلِ لوکس شخصی. گویی این طبقهی بالادستی است که بازی را آغاز میکند و هنگامِ همهگیر شدنش، میدان را برای مدتی ترک میکند تا با استراتژی جدید، دوباره پا به میدان بگذارد؛ استراتژییی که فاصله او را با افرادِ دیگر حفظ خواهد کرد.
🔸گویی فردِ متعلقِ به طبقهی بالادستی دیگر با انباشتِ سرمایه و مصرف ارضا نمیشود و نیازمندِ یک رفتارِ جدید است تا هویتِ فعلیاش را درک کند و از آن لذت ببرد و همچنین به خود و دیگران، وجود آن #هویت را در زبان و رفتار بازتولید کند. در چنین وضعیتی است که مصرف، جنبهی نمایشی به خود میگیرد تا لذتِ جدیدی را به لذتهای گذشته اضافه کند و همچنین هویتِ متمایز را به « دیگری» بیرون از طبقه، گوشزد کند.
🔸تورستین وبلن معتقد است که: «ثروت برای اینکه برای فرد منزلت بیشتری به همراه آورد باید بصورت #متظاهرانه به نمایش گذاشته شود. طبقه مرفه علاوه بر بدست آوردن ثروت و به تبع آن قدرت، همواره در پی نشان دادن این ثروت برای کسب افتخار اجتماعی بودهاند. این تظاهر در ابتدا بصورت «فراغت خودنمایانه» از طریق اشتغال فرد به کارهای غیرتولیدیست، زیرا کار مولد تنها متعلق به طبقات پائینتر بوده».
🔸در مجموع میتوان چنین استدلال نمود که میلِ به #نمایش_مصرف، در پرتویِ خواست کمپانیهای گوناگون، الگوهایی را جذب و حتی تولید میکند که ابتدا توسطِ افرادِ این طبقهی قدرتمند اقتصادی تجربه میشوند و هنگامی که به سایر طبقات سرایت کرد، تغییر میکنند و الگوهای جدید، جای آنها را میگیرند. و حال چه فضایی بهتر از شبکه اجتماعی #اینستاگرام که مهمترین علتِ وجودیاش، نمایش است. نمایشِ هر آنچه فرد در زیستِ خود به دنبال آن است.
🖌مسعود ریاحی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan