eitaa logo
نسرا گیلان
443 دنبال‌کننده
705 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سواد رسانه را جدی بگیریم ⚠️منبع نماها 🔸 در شبکه‌های مجازی، بررسیِ دقیقِ منابعِ اخبارِ نقل شده، ضروری و دارای اهمیت بسیار است. ⛔️ منبع‌نما، مواردی است که منبع تلقی می‌شود اما منبع معتبری نیستند. 🔹صفحات غیر رسمی در اینترنت، موتورهای جستجوگر مانند گوگل، ویکی‌پدیا و مواردی از این دست، مهمترین منبع‌نماهای امروز هستند که گاها مطالب نامعتبر و غیردقیق در صفحات خود منتشر می کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
دکتر طاهره جعفری/جامعه شناس ✅ چیست؟ پروفایل عبارت است از مجموعه ای از اطلاعات، نمادها، تصاویر و نشانه هایی که معرف هویت فردی و اجتماعی یک انسان است. هدف از ارائه پروفایل دسته بندی ویژگی های شخصی از قبیل جنس، سن ، تحصیلات و نیز جایگاه اجتماعی فرد است. بر این اساس احتمالا پروفایل یک مرد ۴۰ ساله با تحصیلات پایین و یک دختر ۱۶ ساله دبیرستانی و یک دانشجوی رشته علوم انسانی با هم تفاوتهای جدی باید داشته باشد. حال اگر همگی تصویر یک شخصیت کارتونی یا یک گربه را در قسمت تصویر بار گزاری کنند و نام خود را نیز با علائم عجیب و غریب معرفی کنند، مخاطب چه فهمی از هویت آنان خواهد داشت؟ آیا تفاوتی بین سن، تحصیلات و جنسیت آنها وجود ندارد؟ این روزها شاهد تشتت بالا و گسیختگی زیاد در ارائه هویت افراد از خودشان در شبکه های اجتماعی هستیم . افراد به چند دلیل نام خود را به علایم نا مشخص و نا مفهوم تعریف میکنند، یکی از ان دلایل عدم رضایت از نامشان است. دلیل دوم نوع شغل یا فعالیتشان است که یا با شأن شان هماهنگ نیست و یا با درونشان و سوم پنهان کردن عمدی هویتشان به دلیل تخطی آنها از هنجارهای معمول است. قابل درک نیست که دانشجویان محترم از علائمی به جز نام و نام خانوادگی در پروفایل خود استفاده می کنند، البته یک دلیل میتواند ارتباطات آنها با سایر اقشاری باشد که مورد اعتماد آنها نیست و یا نمی خواهند هویتشان برای آن افراد نمایان شود. حال سوال این است چرا فرد باید به عضویت گروهها و یا کانال های در بیاید که مورد وثوقش نیست و به این روش خود را پنهان کند. نکته دیگر اینکه برخی از زنان تحصیلکرده تصاویری از خود بازگذاری میکنند که مربوط به محیط شخصی است و نه شخصیت اجتماعی آنها. آیا میشود همانگونه که یک خانم در جشن عروسی لباس میپوشد در پروفایل خود عمل کند؟ این گونه فکر کردن و عمل کردن تنها ناشی از ضعف اعتقادات مذهبی نیست بلکه نشانه ناهنجاری های اجتماعی و غفلت از مهارتهای زندگی در اجتماع است. یک انسان بهنجار کسی نیست که در عزا و عروسی و دانشگاه و پارک و جنگل و کوه و استخر یک پوشش و یا رفتار واحد داشته باشد بلکه توجه به موقعیت اجتماعی و رعایت هنجارها و ارزشهای جامعه در هر مکان و موقعیت نشانه بهنجار بودن فرد است. حجم بالای آرایش صورت در خیابان، با پوشیدن ساپورت در دانشگاه و حرف زدن با موبایل در کلاس به اندازه شادی کردن در مراسم ختم یک متوفی نابهنجار است. علوم انسانی باید بیشتر مراقب ناهنجاریها باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
دکتر طاهره جعفری/جامعه شناس ✳️ نوجوانان و یکی از آسیبهای جدی وخطراتی که این روزها کودکان و نوجوانان را تهدید میکند، عبارت است از وابستگی شدید و یا اعتیاد به رسانه های جدید از جمله ، ، و حتی و ها و های اکشن و خیالی است. اگر بخواهیم نگاهی جامع به همه ابعاد این امر بیندازیم، باید به سه بخش: دلایل گرایش ،آسیب های گرایش و راهکارهای مقابله توجه کنیم. ✅در ابتدا به دلایل این گرایش، در زندگی روزمره، نگاهی بیندازیم. ۱- فرار از کودکان و نیازهای واقعی آنها به تکرار دیده ام تبلت و یا گوشی در اختیار کودکی قرار دارد و زمانی که از والدینش پرسیده ام که آیا میدانند این پدیده چه مضراتی دارد؟ گاها خندیده اند که بزارید از شرش برای چند ساعت خلاص بشم. چند روز پیش از مادر جوانی که در یک آرایشگاه زنانه، مزون فروش لباس داشت، این سوال را پرسیدم و گفت خدا خیر بدهد به کسانی که این گوشی و تبلت را اختراع کردند. حداقل این بچه زمین میشینه من بتونم کار کنم. برایش گفتم زیاد زمان نمیبرد که نتوانید این تبلت را از این کودک بگیرید و آن روز است ناچار می شوید از این مرکز مشاوره به آن یکی بروید و افسوس امروز را بخورید که میتوانستید به جای این تبلت، از خاموش کردن کودکتان با بازی و گفتگو و سایر سرگرمی ها استفاده کنید. البته در این مواقع، خانواده ها در صدد توجیه اشتباهشان بر می آیند و اغلب میگویند نه بچه من زیاد کاری به تبلت و گوشی ندارد مگر بعضی مواقع و آنهم چند دقیقه، در حالیکه ممکن است از ابتدا تا انتهای یک جلسه، انتظار یک نوبت پزشکی و یا آرایشگاه و ... کودک سرش را از تبلت بلند نکند. البته ما ایرانی ها متاسفانه همیشه از خطاهای خود و فرزندانمان حمایت کرده ایم غافل از اینکه دود هر تربیتی ابتدا به چشم والدین می رود نه دیگران که دورتر ایستاده اند. ۲- قدرت طلبی کودکان دلیل دوم گرایش کودکان به این ابزار ، عدم موفقیت و رضایتمندی از ارتباط بین فردی با انسانهاست، کودکان هر چقدر از بودن با انسان ها و اطرافیان، که در راس همه والدین و خواهر و برادر می باشند، احساس خرسندی کنند ، کمتر به این ابزار گرایش دارند. شاخصه ای که سبب جلب نظر کودکان در این ابزار می شود؛ عبارت است از توانایی کنترل آنها توسط کودک، به عبارت ساده تر کودکان به راحتی میتوانند به گوشی و تبلت، هر چه را که میخواهند ، دیکته کنند و با یک کلیک برنامه ای باز و بسته و یا شروع و پایان می یابد و این اوج قدرت کودک را نشان می دهد . در ضمن لازم نیست کودک به حرف و یا نصایح گوشی و تبلت گوش فرا دهد و هر زمان احساس کند، برنامه و فیلم و بازی را دوست ندارد، صفحه را میبندد و از شرش خلاص میشود. پس توانایی کنترل و قدرت طلبی نسبت به ابزار یکی از دلایل محبوبیت آنهاست. کودکان در بازی واقعی گاهی مجبورند از طرفبن بازی اطاعت کنند و یا بازی را واگذار کنند و این مطلوب شخصیت های قدرت نگر نیست. ۳- نزاع ها و جدل های خانوادگی اختلاف و بگو مگوهای خانوادگی، گاه سبب میشود، کودک به گوشه امنی پناه ببرد و انتقام اطرافیان را از ابزار در اختیار خود بگیرد. شاید دیده باشید کودکانی که وقتی فریاد میزنند، گوشهای خود را میگیرند و حاضر به شنیدن سخنان طرف مقابل نیستند. این کودکان در حال فرار از موقعیتی دوست نداشتنی هستند. البته این موقعیت ها با توجه به درجه حساسیت کودکان بستگی دارد. به عبارت دیگر ممکن است در یک خانواده، نزاع والدین به کتک کاری برسد تا کودک در صدد ترک موقعیت برآید و در خانواده دیگری گفتگوی بلندتر والدین با هم، برای این احساس کافی باشد. ۴- ناهماهنگی والدین در تربیت همانطور که بارها پیش از این عرض کرده ام یکی از مهمترین دلایل موفقیت والدین در تربیت صحیح کودک، هماهنگی هر دو در دستورالعمل های رشد کودک است. بعنوان مثال مادر به کودک میگوید فلان لباس را بپوشد و پدر همان لحظه میگوید، لازم نیست، هر چه دوست داری بپوش عزیزم و یا برعکس. به محض نمایان شدن اختلاف و شکل گیری لشکر های دو گانه، نوبت به یارکشی می رسد و فرزند در هر موقعیتی که به نفعش باشد ، یار پدر یا مادر می شود. و تبلت و گوشی تبدیل می شود به یار دائمی که همیشه باب میل کودک عمل میکند. ۵- جذابیت محتوا نمیتوانیم جذابیت و کشش های محتوایی این ابزار را ندید بگیریم. چه بسا که هیچ یک از عوامل بالا در مورد کودکی صدق نکند ولی دچار اعتیاد اینترنتی شده است. محتوای غیر تکراری، تمام نشدنی و خیال بر انگیز این ابزار نقش مهمی در محبوبیت آنها برای مخاطب دارد. اگر بخواهم به دلایل کامل گرایش کوکان و نوجوانان به این ابزار بپردازم شاید روزها، زمان لازم باشد.‌اما به این چند مورد که اولویت بالاتری دارند اکتفا میکنم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
♨️یک تکنیک مهم رسانه‌ای 🔅 این تکنیک مشابه تکنیک «همراهی با جماعت» کار می‌کند. فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام می‌دهند یا به چیزی اعتقاد دارند، آن کار یا عقیده حتماً درست است. ما اغلب به‌طور ناخودآگاه تحت تأثیر این موضوع قرار داریم. استفاده از نظرسنجی‌ها در پیام‌های رسانه‌ای هم دقیقا به همین منظور صورت می‌گیرد. سازندگان پیام‌های رسانه‌ای می‌خواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال می‌کنند، پس شما هم‌چنین باشید. این روش یکی از روش‌های رایج برای زندگی است. همه این‌طور لباس می‌پوشند، همه این‌طور حرف می‌زنند، همه این‌طور رفتار می‌کنند و ...... 🌀مراقب این روش باشید؛ "همه این‌طور هستند" ها را هم باور نکنید. گاهی همه این‌طور هستندها برای اینکه شما در اقلیت قرار گرفته و مجبور به تبعیت از همه شوید. ❇️❇️و حالا مارپیچ سکوت و که ما را برده است! این روزها و در فضای غلبه رسانه‌ها، دو مسئله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجه‌گیری خودمان تحلیل کنیم و درواقع صاحب باشیم و نکته دیگر اینکه را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند. . نکته دیگر اینکه رسانه‌ها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه می‌توانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم می‌توانند دست‌وپایتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند. 🌀نظريه چنين ادعايي دارد و می‌گوید حاكمان رسانه‌ها با حذف تدريجي مخالفان خود، می‌توانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش می‌بخشند. در این سیطره رسانه‌ای، فرهنگ‌ها تغییر می‌کنند، ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعه‌ای تهی از صداقت و دانش و سرشار ازآنچه رسانه‌ها تزریق کردند، باقی خواهد ماند. رسانه به ما می‌گوید ایران عصبانی‌ترین کشور دنیاست و همه متأثر از آن، باور می‌کنند اما همین رسانه به ما نمی‌گوید مثلاً در صد روز گذشته 52 نفر در لندن با چاقو کشته شده‌اند. چرا؟ چون تصمیم بر این است ما خودمان را عصبی‌ترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد؛ جایی که مهد خوشبختی و آرامش و ... است. این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانه‌ها با و و و و جدیداً با ، فرصت تأمل روی مسائل را از ما می‌گیرند. درواقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساساً فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ می‌دهد، نداریم. ✅حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور می‌کنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تأکید بر مهم‌ترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامه‌ریزی می‌کند، شما هم دروازه‌بانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دودستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵 ما در دهه‌اي زندگي مي‌كنيم که اتحاديه اروپا، آن را دهه ی سواد رسانه‌اي ناميده است. 🔵 امروزه، ده سال پيش نيست که رسانه‌ها بخشي از دنياي ما باشند؛ بلکه زندگي ما بخشي از دنياي رسانه‌ها شده است و به همين دليل است که بايد ببينيم: 💡 ما مالک رسانه‌هاییم يا رسانه‌ها مالک ما؟! 💡آن‌ها ابزار ما هستند، يا ما ابزار آن‌ها؟! 💡 آن‌ها ما را مديريت مي‌كنند، يا ما آن‌ها را؟! 📌 آيا با توهمِ بدبيني و زيرآب‌زني و بزرگ جلوه دادنِ سياست‌هاي دشمن و مرگ‌بار توصیف کردن رسانه‌ها، به سمتِ پيشرفت و تعالي و آينده‌سازي حرکت مي‌كنيم، يا آینده سوزی و ناامیدی و شکاف عمیق‌تر نسلی و فاصلۀ بیشتر آگاهی نصيبمان خواهد شد؟ اگر بدبين باشيم و کنار بکشيم، عقب مي‌افتيم و عقده‌اي مي‌شويم و آينده را می‌بازیم! 📌 آيا با تصورِ خوش‌بيني و ساده‌انگاري و بي‌خيالي و بي‌خطر پنداريِ رسانه‌ها، واقعاً مشکلاتِ سرِ راه جوانانمان حل ‌ مي‌شود؟ اگر خوش‌بين باشيم و بازي بخوريم و بي‌تدبير و شتاب‌زده وارد گود عمل شويم، ليز می‌خوریم و سر از ناکجاآباد درمی‌آوریم؟ ⚡️ تنها راه درست و عاقلانه و عالمانه اين ‌است که واقع‌بين باشيم تا توانمند شويم. فرزند زمان خويش باشيم و با قوت (نه ضعف) و خوش‌بيني (نه خوش‌خيالي) و استحکام (نه ترديد) به فکر برنامه‌ريزي و رشد باشيم تا بتوانيم از مزاياي رسانه‌ها بهترين بهره را برده تا از شر رسانه‌ها به خیرشان پناه برده و در یک‌کلام: 🌀سواد رسانه‌اي خود را بالا ببريم🌀 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🍽 چلوکباب، حتي اگر با بهترين گوشت و به بهترين شکل هم پخته‌شده باشد، زيادي خوردنش دل‌درد می‌آورد! يعني در رژيم مصرف مواد غذايي، هم بايد مشروط و هم محدود عمل کرد. مشروط به سالم بودن و محدود به ميزان موردنیاز. همين فرمول را براي سواد رسانه‌اي نيز به کار مي‌بنديم. 🔑🔑دو قاعده طلايي در استفاده صحيح از رسانه‌ها: 1 - استفاده ی مشروط به: 📌حيطه ديني- مذهبي 📌اولويت بندي 📌تکليف‌محوري 📌رشد، اعتلا و ارتقا 2 – استفاده ی محدود به: 📌مکان 📌زمان 📌قيمت 📌قوانين برای مطالعه ی جزئیات شروط و محدودیت ها به صفحه ی 14 کتاب مراجعه کنید. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢اعتیاد اینترنتی 🔹 اعتیاد اینترنتی یکی از آسیب‌های مهم فردی است. اگر فردی در از این فضا، به لحاظ روانی چنان به آن وابسته شود که این به تدریج بخش عمده‌ای اززندگی او را تحت تأثیر قرار دهد و به حیات او در اجتماع واقعی لطمه وارد کند، این حالت را اصطلاحاً «» می‌نامند. 🔸 اصطلاح اعتیاد به ، نخستین بار توسط یانگ مطرح شد و بعد از آن مورد توجه جامعه شناسان، روان شناسان، روان پزشکان و به خصوص اینترنت قرار گرفت. 🔹 لفظ بیشتر یادآور اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل، نیکوتین، مواد مخدر و قمار است اما اعتیاد به اینترنت، نوع جدیدی از اعتیاد است که ارمغان ناخواسته عصر و ارتباطات به شمار می‌آید. 🔸 گسترش و افزایش اتصال به اینترنت از خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتیاد شده است. اعتیاد یا وابستگی به اینترنت را می‌توان نوعی استفاده از اینترنت دانست که به ایجاد مشکلات روانشناختی، اجتماعی، تحصیلی و حرفه‌ای در زندگی افراد انجامیده است. ✏️ منبع: مقاله "آسیب‌های اعتیاد به اینترنت در خانواده و انواع آن" به اهتمام معصومه محمدی سیف، قاسم محمدی سیف و سعید نریمانی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 🔻قسمت اول 🔹 امروزه مقام و موقعیت یک کشور در جامعه جهانی و جایگاه آن در سلسله مراتب جهانی با قابلیت آن کشور گره خورده است. اگر یک کشور بخواهد در عرصه بین المللی به جایگاهی رفیع دست یابد و نقش مؤثری ایفا نماید، باید بتواند دیپلماسی رسانه‌ای هماهنگ و مؤثری را به اجرا در آورد. 🔸 به اعتقاد «یوهان گالتونگ» امروزه دیپلماسی رسانه‌ای یک جزو پیوسته از ساختار قدرت جهانی در سیاست خارجی معاصر است، زیرا اصولاً وجود سلسله مراتب در روابط بین الملل حاکی از وجود برتری رسانه‌ای است. برتری نظامی نیز هنوز نقش مهمی را در ساختار قدرت جهان ایفا می‌کند، اما به همان اندازه تفوق در نیز بر روی هویت ملی و تصویر بین المللی یک کشور تأثیر می‌گذارد. 🔹 توانایی یک کشور در به کار گیری رسانه‌های بین المللی به منظور نشان دادن موقعیت و منزلت «» خود و یافتن جایگاهی مناسب در سلسله مراتب سیاسی جهان و در واقع ایجاد تصویر بین المللی مطلوب که حاکی از هویت ملی برتر آن کشور است، اهمیت بسیاری دارد. اساساً جهت گیری سیاسی مسلط در یک جامعه بر روابط میان رسانه‌ها، دولت و ویژگی‌های تأثیر می‌گذارد. مؤسسات رسانه‌ای در چارچوب پارامترهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عمل می‌کنند و بدین ترتیب بازتاب سمبلیک عقاید فلسفی جامعه هستند. ادامه دارد... ✏️منبع: "جنگ نرم- ویژه جنگ رسانه ای" به اهتمام حمید ضیایی پرور ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ مجازی. 🔺حدود زمانی که از زندگی شما می‌کُشد: ۱۰ دقیقه. شما برای معرفی خود در دنیای واقعی، احتیاج به نام و نام خانوادگی و در صورت لزوم ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی دارید. 🔹در جمع دوستان خود، کار با معرفی یک اسم هم راه میوفتد، اما وقتی کارهای مهم‌تری مثل امور بانکی، ثبت نام در دانشگاه و یا رای دادن دارید، حتما باید شناسنامه خود را همراه داشته باشید. 🔸محتویات این شناسنامه می‌تواند شخصیت شما را در ذهن مخاطب یا شرکت مورد نظر، دستخوش تغییرات اساسی بکند. 🔹برای مثال این مهم است که شما متولد دهه شصت هستید یا هشتاد، بی اهمیت نیست که شما در رشت به دنیا آمده‌اید یا تبریز. مجرد هستید یا متاهل؟ 🔸در یک تعریف قراردادی، بیراه نیست که شناسنامه را معرف شخصیت اولیه‌ی شکل گرفته از شما در ذهن مخاطب تان در نظر بگیریم. البته که این کمترین میزان از شناخت یک فرد از شخصیت فردی دیگر است. 🔹این تعریف را، گام اول معرفی شخصیت شما می‌دانم. پس گام اول، همان اطلاعات اولیه‌ای است که شما در اولین دیدار به طرف مقابل می‌دهید. 🔸بیاید از یک زاویه دیگر هم به گام اول معرفی شخصیت نگاه کنیم. یک مهمانی را فرض کنید، افراد زیادی به این مهمانی دعوت می‌شوند، بسیاری از این افراد را شما برای اولین بار مشاهده می‌کنید. 💥چه نکاتی در اولین دیدار بیشتر به چشم شما می‌آیند؟ ظاهر طرف؟ تیپ و لباسش؟ بوی ادکلنی که استفاده کرده است؟ صحبت‌ها و شیوه بیان او؟ 👌تمامی این موارد، همان گام اولیه معرفی یک شخصیت در ذهن شما می‌باشد. ادامه دارد... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️خودتان را برای اشتباهات مجازی فرزندتان آماده کرده اید؟ 🔹هیچگاه این نکته را فراموش نکنید با وجود تمام اقداماتی که برای تامین فرزندان خود در انجام می دهید امکان ارتکاب اشتباه از سوی آنها وجود دارد. باید همواره انتظار چنین روزی را داشته باشید و برای کمک به او خود را آماده کنید. 🔸قول دهید و سر قولتان بمانید که در صورت بروز مشکل نمی شوید؛ عصبانیت مساوی است با و عدم اطمینان فرزندتان به شما. 🔹خودتان را مرجع حل مسائل فرزندانتان نگه دارید تا برای حل مشکلش به دامن مشکلی دیگر نیوفتد. 💥یادگیری سواد رسانه ای را از خانواده آغاز کنیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔰 گمان مبر که حسن بی‌ضریح و بی‌حرم است کریم آل‌عبا هرچه هست می‌بخشد... 🔻 سالروز ولادت باسعادت امام‌ حسن‌ مجتبی علیه‌السلام تبریک و تهنیت باد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 🔻قسمت دوم 🔹 در نظام‌های سیاسی اقتدارگرا، مانند برخی از نظام‌های سیاسی در آفریقا و خاورمیانه، دولت‌ها گرایش دارند تا رسانه‌ها را تحت تملک بگیرند یا حداقل را مستقیماً کنترل نمایند. البته در چنین نظام‌هایی غیر طبیعی نیست که دولت‌ها رسانه‌ها را برای طبقه بندی و ارتقای سیاست خارجی به صورت باز مورد استفاده قرار دهند. 🔸 چنین دولت‌هایی معتقدند که باید به طور باز و مستقیم به منافع کشور خدمت کنند، زیرا آن‌ها محل‌های رسمی برای توسعه و ارتقای سیاست خارجی هستند. بحث کشورهای جهان سوم این است که عدم ثبات سیاسی و گسستگی اجتماعی که مشخصه آن شیوه‌های آمرانه است، ارثیه دوران استعمار می‌باشد. 🔹 از طرف دیگر، در نظام‌های سیاسی آزاد، فرض بر این است که رابطه میان رسانه‌ها و دولت با گرایش‌های متخاصمانه همراه می‌باشد. در این نظام‌ها، رسانه‌ها از نظر تئوریک به عنوان ناظر و رکن چهارم دموکراسی هستند و انتظار می‌رود که به نفع عموم بر فعالیت‌های دولت نظارت نمایند، بنابراین برای حفظ پیوستگی رسانه‌ها، ماهیتاً احتیاط آمیز است. 🔸 بسیاری از فعالان امور رسانه‌ای و متخصصان سیاست خارجی معتقدند که غالباً توزیع قدرت مانع هدایت مؤثر دیپلماسی توسط دولت‌های غربی می‌شود. این ویژگی البته در اغلب ساختارهای دموکراتیک و باز و همچنین در دوره‌های خاص تاریخی در کشورهای جهان سوم دیده می‌شود. در واقع این نتیجه تجزیه و عدم تمرکز قدرت در سیستم سیاسی است. ✏️منبع: "جنگ نرم- ویژه جنگ رسانه ای" به اهتمام حمید ضیایی پرور ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️اگر مخاطب پر و پا قرص هستید، حتما بخوانید 💥درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید: : مخاطبان در دريافت پيام‎هاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت. ‎سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‎ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي ‎شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده‎تر رسانه‎ها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند. 1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. : در این روش رسانه هاي جمعي به‎خصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ مهمترين رسانه ها ◾️ رسانه هاي تصويري، مجازي، شنيداري و چاپي از جمله مهمترين نوع رسانه ها هستند. ◾️ انسان ها در طول هفته ، حداقل به مدت ١٥ ساعت مقابل تلويزيون قرار مي گيرند و بيش از ٢٠ ساعت در فضاي مجازي مشغول هستند، اما رغبت زيادي نسبت به مطالعه اخبار و اطلاعات چاپي ندارند. ◾️ در نتيجه رسانه هاي مجازي و تصويري ، تاثير بيشتري بر مخاطبان و افراد جامعه دارند. / درس رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️روشنفکر و 🔸هر کدام از سلبریتی‌هایی که در ایران مرجعیت پیدا کرده اند در فضاهای موقتی به وجود می آیند و در دوره موقتی کار خودشان را می کنند و سیاست به معنای کنش پیگیر و ادامه دار جایش را به فضاها و هنجارهای موقت داده است و از اینجاست که چهره ها به جای کنشگرها آمده اند. 🔸زمانی کنشگرهایی بودند که منتقدان جدی بودند الان به جایشان چهره ها آمده اند، به جای اندیشه های والا، شاهد انبوه و غوغا هستیم. همان بحث انبوهگی و غلبه فرهنگ پاپ بر فرهنگ والا. 🔸به نظرم نتیجه این شده که الان به جای اینکه شاهد کنش های روشنفکرانه وعمیق سیاسی باشید شاهد سلبریتیزه شدن سیاست و فرهنگ و دانشگاه و حتی روشنفکری هستیم. برخی از این جماعت سیاسی و روشنفکری نیز اتفاقا ستاره بازی درمیآورند و ادا و اطوار سلبریتی کم وبیش از خود نشان میدهند و در روزنامه ها و محافل و شبکه ها دست و پا می زنند تا حس مبهم بحران را بر خود هموار سازند. هفته نامه صدا، شماره 130 /فرهنگ شهرت ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴‍ روش های پروپاگاندا و تکنیک های جنگ رسانه ای 1️⃣ : این روش به منظور برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه مخالف استفاده می‌شود. این روش باعث می‌شود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروه‌های مخالف نباشد یکی از این روش‌ها استهزای مخالفان با کاریکاتور می‌باشد. 2️⃣ : دراین روش سعی می‌شود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیام‌ها اغلب بر حول محور ارزش‌هایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهن‌پرستی یا ارزشهای خانوادگی می‌باشد. 3️⃣ : حمله کردن به شخصیت فرد (مثلاً اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور)، به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او. 4️⃣ : تکرار بی وقفه ی یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. این حربه اگر همراه با کنترل و سانسور رسانه ها باشد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. 5️⃣ : برای اثبات درستی یک سخن، به جای استدلال منطقی، به مرجعیت و اقتدار و محبوبیت گوینده ی آن استناد می شود. 6️⃣ :القای ترس و نگرانی همگانی برای آن که مردم با حکومت همراه شوند، همچون تأکید بر خشونت و وحشی گری دشمنان یا احتمال قریب‌الوقوع حمله ی آن ها. 7️⃣ : القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است، تا افراد برای همرنگ جماعت شدن، یا برای رسیدن به پیروزی حتمی، به پیروان آن فرد یا حزب بپیوندند. 8️⃣ : بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آن قدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد. 9️⃣ : جلوه دادن اوضاع به گونه ای که افراد تنها دو گزینه در برابر خود ببینند: یا دوست کامل بودن یا دشمن کامل بودن. 🔟 : گفتن پیام تبلیغاتی در ضمن حقایق گزینش شده، به شکلی که مخاطب متوجه نشود که مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفته است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔷تامل بر برخی احادیث امام حسن(ع) و تاکید مجدد بر بایسته‌های سواد رسانه‌ای ✍ معصومه نصیری_ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای 🔺توجه به مضامین و محتواهای رسانه‌ای امام حسن (ع) فرمودند: تعجّب مي کنم از کسي که در فکر خوراک و تغذيه جسم و بدن هست ولي درباره تغذيه معنوي روحي خود نمي انديشد، پس از غذاهاي فاسد شده و خراب دوري مي کند و عقل و قلب و روح خود را کاري ندارد - هر چه و هر مطلب و برنامه اي به هر شکل و نوعي باشد استفاده مي کند. (در معرض چه محتواهای رسانه‌ای قرار می‌گیریم) 🔺اهمیت طرح سوال امام حسن(ع) می فرماید: «حُسْنُ السِّؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ؛ کسی که عادت سؤال و حالت پرس وجو دارد، مثل آن است که نصف علم ها را فرا گرفته باشد». (این پیام را چه کسی ارسال کرده و چرا این پیام اسرال شده است و...) 🔺مکث، تفکر و بعد انتشار امام حسن(ع) می فرماید: «إنّ الْحِلْمَ زینَهٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّهٌ، والْعَجَله سَفَهٌ؛ شکیبایی زینت شخص، وفای به عهد علامت جوان مردی، و عجله و شتاب زدگی [در کارها بدون اندیشه] دلیل بی خردی می باشد». (قبل از بازنشر مطالب تامل و تفکر کنیم) 🔺ضرورت خواندن سطرهای نانوشته پیام‌ها امام حسن(ع) می فرماید: «عَلَیکم بِالْفِکرِ فَاِنَّهُ مَفاتیحُ اَبْوابِ الْحِکمَةِ؛ بر شما [شیعیان] لازم است که اندیشه کنید؛ زیرا فکر کلیدهای درهای حکمت است». (درباره پیام های رسانه، مهندسان آن و بازیگران اصلی آن فکر کنیم) 🔺نه به «می‌گویند»، «شنیدم» و «گفتند» در فضای رسانه‌ای... - قالَ امام حسن(ع): بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَيْتَ بَعَيْنِکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَيْکَ باطِلاً کَثيرا. فرمود: بين حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه که را با چشم خود ببيني حقّ است؛ و آنچه را شنيدي يا آن که برايت نقل کنند چه بسا باطل باشد. (ضرورت بررسی پیام‌ها از منابع معتبر و تلاش برای کشف حقیقت و پرهیز از انتشار شایعات) 🔆در جود و عطا دستِ خدا هست حسن دستِ همه را وقتِ كرم بست حسن نوميد نگردد كسي از درگهِ او زيرا كه كريم ِ اهلبيت است حسن🔆 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📺👶🏻👶🏼👶🏽📺 تلویزیون پرستار بچه نیست!: 📌کودکان را پای رها نکنید. به برنامه‌هایی که کودک شما می‌بیند توجه کنید و گاهی اوقات برنامه‌ها را با فرزند خود تماشا کنید. 📌اجازه بدهید بچه‌ها برنامه‌های فردی و موردعلاقۀ خود را با نظارت شما انتخاب کنند، اما اجازه ندهید هر برنامه‌ای را ببیند. 📌با محدودکردنِ زمان تماشا نگذارید تلویزیون ساعت خواب فرزندتان را به هم بزند یا مانع فعالیت‌های تفریحی و درسی وی شود. 📌برنامه‌های نامناسب (به‌خصوص ) را در حضور بچه‌ها تکذیب کنید و مهر عدم تائید بر روی آن‌ها بزنید و بر این نکته تأکید کنید که این فکر و عقیده و یا این رفتار روش مناسبی برای حل مشکل نیست و راه‌حل‌های بهتری هم وجود دارد. 📌اجازه ندهید کودک شما برنامه‌های خشونت‌آمیز، صحنه‌های قتل و دیگر کشی و یا برنامه‌های نامناسب دیگر را ببیند، کانال را عوض کنید و یا تلویزیون را خاموش کرده و توضیح دهید که چه مواردی در این برنامه‌ها نادرست است و قابل‌قبول نیست. 📌در برنامه‌های جنگی، خشن و تهاجمی به کودک یادآوری کنید اگرچه هنرپیشه یا قهرمان این ماجرا واقعاً آسیب نمی‌بیند و کشته نمی‌شود، اما چنین اعمالی در زندگی واقعی ما منجر به درد، ناراحتی و حتی مرگ می‌رود. فصل تلویزیون و ماهواره / کتاب 150 هشتگ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ گام دوم شخصیت شناسی کمی عمیق‌تر از اولین دیدار و دیدن شناسنامه فرد می‌باشد‌ 🔺گام دوم شناخت با ارتباط و نشست‌وبرخاست با فرد مذکور در ذهن شما شکل می‌گیرد. ✅مثلاً شما او را فردی متدین و بی‌ریا می‌یابید، یا متوجه می‌شوید که او بسیار زود عصبی می‌شود، یا اینکه مشکلات جدی با افراد سیاسی یا همسر خود دارد. این‌ها مواردی است که به راحتی در گام اول شناخت شخصیت به دست نمی‌آید. 💥شخصیت پردازی مجازی هم بی‌شباهت به شناخت شخصیت طرف مقابل در دنیای واقعی نیست، این مهم است که شما چه کسی هستید و به چه چیزهایی علاقه دارید‌ و اینکه دوست دارید مخاطب شمارا چه کسی ببیند؟ 💥شخصیت پردازی مجازی هم مانند دنیای واقعی دارای دو گام اولیه و ثانویه می‌باشد. 🔸در گام نخست شخصیت پردازی مجازی، شما به مخاطب خود تیپ و ظاهر و بوی ادکلن محبوب‌تان را معرفی می‌کنید، برای همانند سازیِ مجازی، گام اول در شبکه های اجتماعی را: نام شما، عکس آواتار شما، هدر اکانت شما، بیو مختصری که از خود می‌نگارید و مطالب اولیه‌ای که می‌نویسید تشکیل می‌دهد. 🔹این مهم است که مخاطب شمارا با چه حال و احوالی برای اولین بار مشاهده می‌کند. 🔸اگر از ظاهر و عکس شما لذت می‌برد، این موضوع تا پایان زمانی که با شما آشنایی دارد در خاطر او خواهد ماند. 🔹اگر با خواندن بیو شما متوجه شده است که با یک آدم حسابی طرف است، این موضوع در تمام زمانی که با شما ارتباط مجازی دارد، روی رفتار او تاثیر خواهد گذاشت. 🔸اگر اولین توییت شما را طنز یافته است، در ذهن خود و به صورت ناخودآگاه مدام دنبال خواندن مطالب طنز و طنازی شما می‌باشد. 🔹پس گام نخست آشنایی و شخصیت ‌پردازی شما اهمیت بسزایی در زیست و زندگی شما در یک بستر اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام دارد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
و 🚨پاندمی چیست: پاندمی از عبارت فرانسوی Pandémie گرفته شده و به معنای دنیاگیری یک بیماری است. معادل انگلیسی این کلمه پاندمیک (Pandemic) است و در اصل به بیماری‌هایی گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر می‌روند؛ ایدز و کووید ۱۹ از جمله پاندمی‌های شناخته شده هستند که طی سال‌های اخیر مردم در قاره‌های مختلف دنیا را درگیر خود کرده اند و به مرحله همه گیری جهانی رسیده اند. 🚨هنگامی که پاندمی بزرگ اتفاق بیافتد ، چیزی با آن همراه خواهد بود که قبلاً در تاریخ بشریت دیده نشده است: انفجار میلیاردها متن ، توئیت ، ایمیل ، وبلاگ ، عکس و فیلم که در رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه در زمین درحال چرخش است. برخی از این میلیارد ها کلمه و عکس از اطلاعات مفیدی برخوردار خواهند بود ، اما بسیاری از آن ها شایعات ، اطلاعات غلط، و ادعاهایی با حساسیت بالا هستند. در نتیجه صدها میلیون نفر ادعاهای بی رقیب و نادرست ، تصاویر بدون سانسور و راهنمایی های غیرمجاز را دریافت می کنند ، اگر به همه این اقدامات عمل شود آن ها میتوانند سلامت خود را به خطر بیاندازند، به اقتصاد آسیب جدی وارد و ثبات اجتماعی تضعیف می شود. به عنوان مثال پژوهش ها نشان می دهد که حدود 20 تا 30 درصد از فیلم های یوتیوپ درباره بیماری های عفونی در حال ظهور حاوی اطلاعات نادرست یا گمراه کننده هستند. 🚨شبکه های اجتماعی به منبع اصلی اطلاعات سلامتی برای مردم در سراسر جهان و به یک بستر جهانی برای گفتگو درباره شیوع و خطرات سلامتی تبدیل می شوند. کاربران رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در زمینه انتشار اطلاعات دارند. کاربران تصمیم میگیرند در مورد اینکه چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذارنند و از کجا به اشتراک بگذارند ، ممکن است برخی از انواع پوشش رسانه ای را به صورت انتخابی به اشتراک بگذارند (تقویت کنند) و دیگران را نادیده بگیرند ، و ممکن است محتوای خود را ایجاد کنند. 🚨تجزیه و تحلیل پست های فیس بوک در طول پاندمی زیکا، نشان داد که پست های گمراه کننده بسیار محبوب تر از پست هایی هستند که اطلاعات دقیق و مرتبط با بهداشت عمومی را در مورد این بیماری ارائه می دهند. تجزیه و تحلیل پست های ردیت در حین شیوع ابولا در 2014 آفریقای غربی نیز به همین ترتیب نشان داد که اخبار منتشر شده در ردیت بیشتراحساساتی بوده و تمایل به تقویت اضطراب و عدم قطعیت در مقایسه با اطلاعات ارائه شده در روزنامه های سنتی داشتند. رسانه های اجتماعی شمشیری دو لبه اند. آن ها میتوانند به سرعت اطلاعات و اطلاعات غلط را منتشر کنند. آن ها میتوانند ترس را تقویت یا تضعیف کنند و با تأثیرگذاری بر رفتار افراد میتوانند بر گسترش بیماری تأثیر بگذارند. این مسئله به طور بالقوه با گسترش ترس بیش ازحد مشکلاتی را ایجاد می کند. 🛠راهکار: چگونه ممکن است در طول پاندمی از رسانه های اجتماعی برای ارتقاء سلامت بهتر استفاده شود؟ 🛠کمپین راه بیاندازید: برخی پژوهشگران توصیه کرده اند که کمپین های بهداشتی بر حساب های توئیتری با نفوذ برای توئیت کردن اطلاعات دقیق ارتقاء دهنده سلامت متمرکز باشند. 🛠جای سلبریتی ها را تنگ کنید: سخنگویان مراکز بهداشت، جایگزین افراد مشهور مانند سلبریتی‌ها شوند. البته به نظر می‌رسد این مسئله بدون اشکال نباشد. اکثر افراد مشهور متخصص محتوای رسانه‌ای نیستند و ممکن است به راحتی اطلاعات گمراه کننده را منتقل کنند. همچنین این نگرانی وجود دارد که اعتماد به افراد مشهور می تواند سواد سلامت را در بین برخی از اعضای جامعه تضعیف کند. 🛠سواد اطلاعاتی را بالا ببرید: سواد بهداشتی به دانش، انگیزه و شایستگی فرد برای دسترسی، درک ، ارزیابی نقادانه و استفاده از اطلاعات بهداشتی برای مراقبت های بهداشتی خودش اشاره دارد. مردم باید تشویق شوند که به دنبال منابع اطلاعاتی معتبر و نه پذیرش کورکورانه از اشخاص صرفاً مشهور باشند. منبع: کتاب روانشناسی پاندمی‌ها ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 وقتی رسانه ملی خودش به اعتقادات مردم هجوم می‌برد؟؟ طراح این سوالات چه کسی است ؟؟ ⁉️ در چه سنی باید کودک را به نماز #وادار کرد؟؟؟؟!!! ❗️ ما در کجای اسلام چنین چیزی را داریم گفته اند امر به نماز ، آن‌هم در ۷ سالگی توصیه شده است نه وادار کردن و مجبور ساختن !!! 👈 و اینگونه اسلام را در اذهان مردم خشن و بد جلوه می دهند. #جنگ_ناخوداگاه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔶 اخلاق انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی: 🔹بی دقتی نکنیم و بی توجه نباشیم 🔹مسئولیت پذیر باشیم 🔹بی‌طرفی و عدالت داشته باشیم 🔹در بیان مطالب صادق باشیم 🔹به دیگران احترام بگذاریم ✔️ به شایعات دامن نزنییییییییییم... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🌑 پوستر در راه خدمت به ایران #ارتش_فدای_ملت ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢این خبر ساده را نمیشد زودتر اعلام کرد؟! ✍معصومه_ نصیری 🔹روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس، اعلام کرده: «بعدازظهر روز گذشته(یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت) در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک "کنارک" دچار حادثه شد که تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.» ✅نکته: 🔻 روایت اول مهم است؛ آن روایت در ذهن مخاطب غالب می‌شود. 🔻بی توجهی به ویژگی های اطلاع رسانی در مواقع بحران، به پاشنه آشیل ما تبدیل شده است. سکوت تا اتخاذ تصمیم برای چگونگی اطلاع رسانی، در عصر جامعه شبکه ای فاقد معناست. 🔻افکار عمومی به دنبال کسب خبر است، حفره غیبت رسانه های جریان اصلی در بزنگاه ها، او را به سمت رسانه‌های خارج از کشور سوق می دهد. 🔻روایت نکنیم، روایت می‌شویم‌‌. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⁠ ◾️فرد و روایت فرد در اینستاگرام ▫️پاره کردن، ریزریز کردن، سوزاندن و بردن به خارج از شهر، اینها بخشی از تدابیری است که یک خانواده، چند سال پیش برای از بین بردن عکس‌های خانوادگی‌ خود که به هر دلیلی دوست نداشت آن را نگه دارد پیشنهاد می‌کرد. همان خانواده تکیه کلام جالبی داشت؛ «دزد اگر به خانه زد، همه چیز را ببرد اما آلبوم‌ها را نبرد». از این رو بود که وقت مسافرت نوروز، آلبوم مثل شمش طلا در مخفیانه‌ترین نقاط پنهان می‌شد. حالا اما در همان خانواده دختری هست که عکس خود را مثل وقتی قرار است به میهمانی برود روی پروفایل فیس‌بوکش گذاشته، هر از چند گاهی هم با عکس جدیدتری آن را عوض می‌کند و چشمش به تعداد لایک‌هایی است که می‌خورد. هر چه بالاتر، یعنی کارش را درست‎‌تر انجام داده است. ▫️رشد شبکه‌های اجتماعی عکس‌محور مثل «اینستاگرام»، حاصل اهمیت پیدا کردن فرد و «خود» است. وقتی «خود» مهم می‌شود روایت بصری از خود نیز اهمیت پیدا می‌کند و این درست مشابه زمانی است که در ایران، شاهان قاجاری یک گوشه از کاخ «گلستان» می‌نشستند و «کمال‌الملک» یا یک فوتوگرافر می‌آمد و خودشان را برایشان ثبت می‌کرد. حتی در آن زمان، روایت بصری از دیگران هم اهمیت داشت کما اینکه در حال حاضر «حوض‌خانه» باغ گلستان پر است از تصاویر شاهان، شاهزادگان و ملکه‌های کشورهای دیگر که نشان اهمیت تصویر برای آنان و البته مالکیت تصویر برای شاه ایرانی است. «من مالک تصویر تو هستم پس من آدم مهمی هستم». ▫️در این میان دو مسئله چگونه تفسیر می‌شود. یکی گرفتن عکس از پدیده‌های اطراف و البته ادیت آن با کمک فیلترهای بی‌نظیر «ایسنتاگرام». آیا در این موارد هم این خود است که نقش دارد. در این موارد این «روایت خود» است که اهمیت پیدا می‌کند. ما با کمک گوشی‌های هوشمند توانسته‌ایم روایت بصری خود از اطراف را ارائه کنیم و همین است که جهان را برای ما خوشایندتر می‌کند. این کار را در گذشته عکاسان برای ما انجام می‌دادند اما این روزها باز هم «خود» اهمیت دارد. اوج این مسئله در جایی است که فکر کنیم موج «سلفی» چگونه قابل تفسیر است. «سلفی» به یک معنا یعنی آنقدر «من» اهمیت دارم که حتی حاضر نیستم برای گرفتن یک عکس با کیفیت‌تر از تصویر حذف شوم. «من» نباید ابزار شوم تا دیگران عکس داشته باشند. ما در کنار هم خواهیم بود چون بودن تک‌تک این‌ «خود»ها در یک عکس اهمیت دارد. ▫️در کنار این مسئله باید توجه داشت که در فضای غریبگی اکثر شبکه‌های اجتماعی، نمایش خود و ساده‌ترین راه آن یعنی نمایش تن، راهی برای شناساندن خود به دیگران هم هست اما با در نظر داشتن مسئله «خود»، حالا به آن خانواده‌ و آن دخترک برگردید. در کنار نگرانی از آسیب‌های فرهنگی شبکه‌های اجتماعی که در جای خود قابل انکار نیست شاید بهتر باشد به این اهمیت خود هم نگاه کنیم. 🗞منبع: گزیده‌ای از گزارشی به نام «وقتی فرد و روایت اهمیت دارند»، منتشر شده در شماره 52 #ماهنامه مدیریت ارتباطات، شهریور 1393 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan