eitaa logo
نماز اول‌وقت‌بخوانیم
3.7هزار دنبال‌کننده
80 عکس
1هزار ویدیو
208 فایل
مرتضی رحیمیان محقق مرکز تخصصی نماز @namazmt بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 شهید رئیسی (بصیرتی) @shahid_reisii عناوین کانال eitaa.com/navb110/7162
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
۱۹ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه نوزدهم است که آیات فضائل امیرالمؤمنین را با هم دوره می‌کنیم. در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند متعال مؤمنین را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید : « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ » ای کسانی که ایمان آورده‌اید از من خدا و رسول من و اولی‌الامر اطاعت کنید. برای اینکه مشخص بشود مصداق « اولِی الاَمر » دقیقاً چه کسانی هستند و این واژه از ابهام در بیاید چند تا نکته را خدمتتان عرض می‌کنم : یک. خطاب آیه به مؤمنان در طول تاریخ است تا روز قیامت. بنابراین در هر زمانی باید « اولِی الاَمر » وجود داشته باشد تا مؤمنان مأمور باشند که از اولی‌الامر اطاعت کنند. دو. آیه نفرموده فقط دستوراتِ فقهی یا دستوراتِ سیاسی، جنگ و یا اقتصادیِ « اولِی الاَمر » را اطاعت کنید. چون قید نزده و به قول ما طلبه‌ها آیه را مطلق قرار داده هر دستوری « اولِی الاَمر » بدهند در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، احکام عبادی و اجتماعی باید بدون چون و چرا به آنها بگوییم چشم و دستورشان را اطاعت کنیم، همان گونه که دستورات پیامبر خدا و خدا را بدونِ چون و چرا اطاعت می‌کنیم. سه. « اولِی الاَمر » باید از هر خطا و اشتباه و گناهی پاک باشند باید معصوم باشند. کسانی که ما به طور مطلق می‌خواهیم از آنها اطاعت کنیم نباید از روی جهل و از روی هوا و هوس دستوری خلافِ دستور خداوند تبارک و تعالی بدهند. فخر رازی از علمای بزرگ اهل سنت هم این آیه را این‌گونه تفسیر کرده که « اولِی الاَمر » در این آیه باید حتماً معصومین باشند، یعنی کسانی که از گناه پاک پاک هستند. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : « لا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیةِ الْخَالِقِ » اگر مخلوق دستوری را بدهد که خلاف گفته خداوند تبارک و تعالی هست نباید اطاعت بشود. پس « اولِی الاَمر » در این آیه باید کسانی باشند که در طول عمرشان، حتی از روی جهل یک دستور مخالفِ دستور خداوند تبارک و تعالی صادر نکند. بنابراین اینکه بگوییم یارانِ پیامبر اولِی الاَمرند یا فرماندهان نظامی زمان پیامبر یا فرماندارانِ حکومت اسلامی در همه زمان ها یا عالمان دینی مصداق « اولِی الاَمر » هستند حرف کاملاً اشتباهی است. این یک سخن باطل است که کسی بگوید هر کسی حاکم مسلمین شد « اولِی الاَمر » محسوب می‌شود! و حتی اگر فاسق و ظالم باشد مسلمان‌ها باید به دستورات او گوش کنند! این حرف بسیار باطل است که هر کسی که حاکم مسلمین شد حتی اگر یزیدِ شرابخوارِ سگ بازِ میمون بازی باشد که با محارمِ خودش عمل بی‌عفتی انجام می‌دهد ما او را مصداق « اولِی الاَمر » بدانیم و او را واجب الاطاعه بدانیم.
هدایت شده از 
متن آیات امیرالمؤمنین در قرآن.pdf
1.9M
🌹 آیات امیرالمؤمنین در قرآن 🌹 💟 آیا می‌دانید بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام است؟ 💟 حیف از شیعه امیرالمومنین از ین آیات بی‌اطلاع باشد. 🌼تفسیر تعدادی از این آیات در pdf# آمده است. 🌼 به عشق آقا و مولایمان هم مطالعه کنیم و هم در گروه‌ها و کانال‌ها پخش کنیم.
هدایت شده از 
۲۰ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیستم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را با هم دوره می‌کنیم. در جلسه قبل بیان شد که در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند تبارک و تعالی اطاعت از « اولِی الاَمر » را در کنار اطاعت از خود و رسولش قرار داد و به مؤمنین دستور داد که هر چه « اولِی الاَمر » می‌گویند آنها بگویند چشم. حالا برای ما سؤال است که « اولِی الاَمر » دقیقاً چه کسانی هستند؟ در آیه ۴۴ سوره نحل خداوند یکی از وظایفی را که بر دوش پیامبرش قرار می‌دهد این است که « وَ أَنْزَلْنا إِلَیكَ الذِّكْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ » ای پیامبر واژه‌های سخت و مُبهم قرآن را برای مردم روشن کن و توضیح بده. حالا می‌خواهیم پنج جایی که پیامبر اکرم ، « اولِی الاَمر » را برای ما مشخص کرده خدمتتان عرض کنم. یک. حضرت فرمودند : « یا علی! طَاعَتُکَ طَاعَتِی وَ طَاعَتِی طَاعَةُ اللَّهِ » اطاعت از توی علی اطاعت از من پیامبر است و اطاعت از من پیامبر اطاعت از خداوند تبارک و تعالی است. پس یکی از مصادیق « اولِی الاَمر » ، خود امیرالمؤمنین است. دو. در حدیث دیگری فرمودند که برترین و بهترین جای بهشت جایی است که من همراه با ۱۳ تن از اهل بیتم در آنجا هستیم و از نعمت‌های خدا استفاده می‌کنیم. بعد فرمودند : علی بن ابیطالب ، فاطمه، حسن، حسین و نه تن از فرزندان حسین علیهم السلام ، آن ۱۳ نفری هستند که در بالای بهشت در کنار من قرار دارند و این گونه توضیح دادند که آنها ویژگی‌شان این است : خداوند متعال در آیه اولی الامر « أَطیعُوا اللَّهَ وَأَطیعُوا الرَّسولَ وَأُولِی الأَمرِ مِنكُم » اطاعت از آنها را در کنار اطاعت از خودش و رسولش قرار داد. « قَرَنَ طَاعَتَهُمْ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِ اللَّه‏ ‏ » سه. جابر بن عبدالله انصاری به پیامبر عرضه داشت : ما خدا و رسولش را شناختیم تا از آنها اطاعت کنیم اما « اولِی الاَمر » را نشناختیم! پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : اولین آنها علی است و بعدش حسن، بعد حسین، بعد علی بن الحسین، بعد محمد بن علی که در تورات صفت او که باقر است آمده « سَتُدْرِكُهُ یا جَابِر » تو او را درک خواهی کرد. سلام من را به پنجمین جانشینم برسان و بعد پیامبر اکرم، تک تک امامان را برای ایشان نام بردند، یعنی همان دوازده امامی که اطاعت از آنها بر امت واجب شده است. دو مورد بعد را در جلسه بعد خدمتتان عرض می‌کنم.
بهای بهشت ؛ 73 سخنرانی دو دقیقه ای نماز.pdf
1.35M
🌹 بهای بهشت 🌹 ۷۳ سخنرانی دو دقیقه ای نماز 💟 مطالعه آن را به معلمان و مبلغان محترم توصیه می‌کنیم. 💟 بسیار خوب است این چند روز آخر ماه رمضان در موضوع نماز مطالعه کنیم و کیفیت نماز خود را بالا ببریم.
هدایت شده از 
۲۱ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و یکم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را با هم دوره می‌کنیم. در جلسه قبل بیان شد که در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند ما را امر کردند به اطاعت از «اولِی الاَمر» و پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله مصادیق «اولِی الاَمر» را برای ما روشن کردند. چهار. مورد بعدی که پیامبر مصداق «اولِی الاَمر» را توضیح دادند در آخرین خطبه عمر شریفشان بود که فرمودند : من از میان شما می‌روم دو چیز گرانبها را بین شما می‌گذارم که «لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی‏» تا وقتی که به قرآن و اهل بیت من چنگ بزنید و دنباله روی آنها باشید و به دستورات آنها عمل بکنید گمراه نخواهید شد. آقا امیرالمؤمنین فرمودند : که پیامبر با بیان این خطبه می‌خواستند مصادیق «اولِی الاَمر» را به مردم یادآور بشوند چون در آن آیه آمده که از «اولِی الاَمر» اطاعت کنید و پیامبر هم فرمودند که از اهل بیتِ من اطاعت کنید. معلوم می‌شود «اولِی الاَمر» و «اهل بیت پیامبر» مصداقِ خارجی واحدی دارند و هر دو یک گروه هستند. شیعه و سنی نوشتند که پیامبر اکرم ، فاطمه‌ ، حسن‌ ، حسین و علی بن ابیطالب علیهم السلام را جمع کردند و فرمودند : «اَللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَیتی» خدایا تو شاهد باش که این‌ها اهل بیت من هستند. پس اطاعت از آنها عمل به آیه اطاعت از «اولِی الاَمر» محسوب می‌شود. و مورد پنجم : پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در جمع هزاران نفر از حاجیانی که سال آخر عُمر پیامبر به حج رفته بودند در منطقه ‌غدیر خُم فرمودند : «إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَنِی وَ نَهَانِی‏» هر آنچه سبب خوشبختی دنیا و آخرت شما بشود خدا به من آموزش داده کارهایی را که باید انجام دهید و کارهایی را که باید ترک کنید و من همه آنچه را که می‌دانستم به علی بن ابیطالب علیه السلام آموزش دادم. «فَاسْمَعُوا لِاَمْرِهِ» هرچه او گفت بگویید : چشم. «وَ أَطیعُوهُ تَهْتَدُوا» از او اطاعت کنید تا هدایت پیدا کنید. دقت کنید در آیه «اولِی الاَمر» واژه «أَطیعُوا الرَّسولَ» آمده و در اینجا هم پیامبر از همین واژه استفاده کردند و فرمودند که از علی اطاعت کنید. این خطبه متواتر بین شیعه و سنی هست پس مهم‌ترین مصادیق «اولِی الاَمر» آقا امیرالمؤمنین است که همه باید به حرف او گوش کنیم. بعد از شهادتِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همه باید به در خانه علی بن ابیطالب می‌رفتند و از ایشان کسب تکلیف می‌کردند برای امور دینی و دنیایی و امور سیاست‌ ، اقتصاد و فرهنگ و اعمال عبادی‌شان که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. بعد از اینکه سخنرانی پیامبر در روز عید غدیر تمام شد‌ ، ایشان فرمودند : خیمه‌ای را برپا کنید. آقا امیرالمؤمنین داخل آن خیمه قرار گرفتند و پیامبر فرمودند : روبروی حضرت علی قرار بگیرید و بگویید : «السَّلامُ عَلَیک یا اَمِیرَ الْمُوْمِنِینَ» به او سلام بدهید‌ ، به عنوان امیر و رهبر شما. در تاریخ آمده که ابوبکر و عُمر بن الخطّاب و برخی دیگر روبروی حضرت قرار گرفتند و گفتند : «بَخٍّ بَخٍّ یا ابالحسن لَقَدْ أَصْبَحَتَ مولایَ وَ مَولی کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُومِنةِ» بَه بَه ای ابالحسن‌ ، تو رهبر و مولای من شدی و مولای همه مؤمنین و مؤمنات. پس مصداق روشن «اولِی الاَمر» آقا امیرالمؤمنین است.
هدایت شده از 
۲۲ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و دوم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. در این جلسه به «آیه ولایت» رسیدیم یعنی آیه‌ای که تمام مفسّران شیعه و تقریباً تمام مفسّران اهل سنت مثل اِبن عساکر‌ ، حاکم نیشابوری‌ ، طبری‌ ، تفتازانی‌ ، نسائی‌ ، سید شریف جُرجانی و ... این آیه را در ‌شأن آقا امیرالمؤمنین دانستند. ماجرای نزول این آیه از این قرار است که یک فقیری وارد مسجد پیامبر شد و از مردم درخواست کمک کرد. آن تعداد از یاران پیامبراکرم صلی الله علیه و آله که داخل مسجد بودند همه به او بی‌توجهی کردند و هیچکس به او کمک مالی نکرد. آقا امیرالمؤمنین و پیامبر عزیزمان علیهما السلام در حال خواندن نماز مستحبی بودند. آقا امیرالمؤمنین انگشتری به دست راستشان داشتند که وقتی این جریان اتفاق افتاد دست‌شان را به سمت فقیر دراز کردند و از او درخواست کردند انگشتر را از دست امیرالمؤمنین در بیاورد. «وَ لَهُ خَاتَمٌ عَقِیقٌ یمَانِی أَحْمَر» حضرت یک انگشترِ عقیقِ یمن سرخ داشتند که هنگام نماز به دست راستشان می‌کردند و نماز را اقامه می‌کردند. [من و شما هم که از دوستدارانِ امیرالمؤمنین هستیم حتماً شبیه امیرالمؤمنین یک انگشتر عقیقِ سرخ برای نمازهایمان داشته باشیم] فقیر این انگشتر را گرفتند و از مسجد خارج شدند. پیامبر اکرم در هنگام نماز خودشان این واقعه را دیدند و بعد از نماز دستشان را به دعا بلند کردند و فرمودند : خدایا برادرم حضرت موسی از تو درخواست کرد که «رَبِّ اِشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یسِّرْ لِی أَمْرِی» خدایا سینه‌ام را فراخ قرار بده و کارم را آسان کن و برادرم هارون را جانشین من قرار بده تا به واسطه او پُشتم محکم باشد. من هم همین دعا را به درگاه تو می‌کنم و از تو می‌خواهم : «وَ اجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی عَلیّاً» خدایا علی را وزیر من قرار بده تا به واسطه او پشت من محکم باشد. ابوذر می‌گوید : من شاهد این جریان بودم‌ ، به خدا قسم جمله آخر پیامبر تمام نشده بود که جبرئیل نازل شد و آیه ۵۵ سوره مائده را نازل کرد : «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ» فقط و فقط رهبر و سرپرست شما خداست و پیامبرش و کسانی که در حال نماز در رکوعشان زکات می‌دهند. مفسران فرمودند : منظور از زکات دهنده در این آیه فقط آقا علی بن ابیطالب علیه السلام بوده این آیه بیان می‌کند که رهبر جامعه اسلامی بعد از پیامبر عزیزمان حتماً ایشان خواهند بود. این آیه توضیحاتی دارد در جلسه آینده خدمت‌تان عرض می‌کنم.
هدایت شده از 
۲۳ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و سوم است که درباره آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن صحبت می‌کنیم. در جلسه قبل «آیه ولایت» را خواندیم‌ ، آیه‌ای که می‌فرماید : «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» رهبر و سرپرست شما فقط خداست و پیامبرش و کسانی که در حال رکوع زکات می‌دهند که منظور آقا امیرالمؤمنین علیه السلام است. برای اینکه اهمیت این آیه را بهتر بفهمیم عرض می‌کنم خدمت‌تان که مشرکانِ مکه در سال‌های اول بعثت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبتِ «اَبا الاَبتر» می‌دادند. «اَبتر» کسی هست که فرزند پسری ندارد. آنها می‌گفتند پیامبر چون فرزند پسری ندارد تا جانشین او شود ، بعد از وفات او دینش نابود خواهد شد و از بین خواهد رفت. برخی از قبایل هم شرط اسلام آوردنشان و گفتن شهادتین را این اعلام می‌کردند که ما به این شرط به تو ایمان می‌آوریم که رهبر جامعه اسلامی بعد از تو از قبیله ما باشد! پیامبر عزیزمان می‌فرمودند : رهبر جامعه اسلامی را خدا باید تعیین کند و دستِ من نیست. بنابراین مسلمان‌ها سال‌ها در ذهن‌شان این سؤال مطرح بود که «جانشین پیامبر چه کسی خواهد بود؟!» آیه‌ی ولایت جواب این سؤال مهم بود که مسلمان‌ها بود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز عید ‌غدیر خُم خطبه‌ای را ایراد فرمودند که شیعه و سنی متن آن خطبه را نقل کردند که حضرت در آنجا فرمودند: خدا من را مأمور کرده که بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم «عَلیِّ بنِ اَبی طالبٍ علیه السلام أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی عَلَى أُمَّتِی وَ الْإِمَامُ مِنْ بَعْدِی» علی برادرم وصی من‌ ، جانشین من و امام بعد از من بر امت من خواهد بود و سپس حضرت «آیه ولایت» را تلاوت فرمودند ؛ یعنی ای مردم منظور از «آیه ولایت» علی بن ابیطالب است و او امام بعد از من بر شما خواهد بود. بعد از اینکه عُمر بن الخطاب به بستر بیماری افتاد و در آستانه فوت قرار گرفت شش نفر را مأمور کرد تا خلیفه بعد از او را در شورای شش نفره‌ای تعیین کنند اعضای آن شورا طلحه‌ ، زبیر‌ ، عثمان‌ ، عبدالرحمن بنِ عوف‌ ، سَعد بنِ اَبی وقّاص و علی بن ابیطالب علیه السلام بودند. امیرالمؤمنین برای اتمامِ حجت در بین آن شش نفر سخنرانی کردند و «آیه ولایت» را خواندند و پرسیدند : «نَشَدْتُكُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِیكُمْ أَحَدٌ نَزَلَتْ فِیهِ هَذِهِ اَلْآیةُ» شما را به خدا سوگند ‌می‌دهم آیا در بین شما کسی هست که این آیه در‌ شأن او نازل شده باشد؟ آنها همگی گفتند : نه‌ ، این آیه فقط در ‌شأن تو نازل شده. یعنی حضرت به آنها اعلام فرمودند که خداوند طبق این آیه من را رهبر بر امت قرار داده و اگر در این جمع شش نفره غیر از من کسی رهبر شود‌ ، شما حکم خدا را زمین کوبیدید. و طبق آیه ۴۵ و ۴۷ سوره مائده : «وَ مَنْ لَمْ یحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ... وَ مَنْ لَمْ یحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» هر کسی حُکم ‌دهد بر خلافِ حُکم خدا در قرآن‌ ، او ظالم است و او فاسق است و اگر در این جمع شش نفره به کسی غیر از من رأی بدهید‌ ، شما ظالم و فاسق خواهید بود.
هدایت شده از 
۲۴ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و چهارم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن با هم گفتگو می‌کنیم. آیه مورد بررسی ما «آیه ولایت» بود : «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» رهبر و سرپرست شما فقط اَللّه است و رسولش و کسانی که در حال رکوع زکات می‌دهند که منظور امیرالمؤمنین علیه السلام می‌باشد. در رابطه با این آیه می‌خواهم به دو تا سؤال پاسخ بدهم : یک. واژه «وَلیّ» به معنای دوست‌ ، به معنای یاور و یاری کننده و به معنای رهبر و سرپرست به کار رفته است. از کجا معلوم در آیه مورد نظر ما واژه «وَلیّ» به معنای رهبر و سرپرست باشد؟ جواب : واژه «وَلیّ» اگر بدون قید و مطلق به کار برود به معنای رهبری و سرپرستی است. مثلاً چهار آیه قبل از این آیه خداوند به مؤمنان دستور می‌دهد که یهودیان و مسیحیان را «وَلیّ» خودتان انتخاب نکنید «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الیهُودَ وَ النَّصاری أَولِیاءَ» خُب علمای شیعه و سنی گفته اند که انسان اشکالی ندارد که با یک یهودی یا مسیحی دوست باشد و اشکال ندارد که از او یاری بطلبد و او را یاری کند. مثلاً برای ساختِ خانه از او کمک بگیرد. خداوند در این آیه می‌خواهد بگوید : ای مؤمنان یهود و مسیحیت را رهبر خودتان انتخاب نکنید. و پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر وقتی «آیه ولایت» را خواندند فرمودند که علی بن ابیطالب علیه السلام خلیفه من در امتم هست «وَ الاِمامُ مِن بَعدی» یعنی من پیامبر از واژه «وَلیّ» در این آیه خلافت و امامت بعد از خودم بر جامعه اسلامی را متوجه می‌شوم. دو. علی بن ابیطالب علیه السلام یک نفر است باید در این آیه واژه «الّذی» به کار می‌رفت در حالی که می‌بینیم واژه «اَلّذین» که برای جمع هست به کار رفته علتش چیست؟ جواب : خداوند تبارک و تعالی چندین جای قرآن واژه جمع را برای یک نفر به کار برده است. مثلاً مفسران می‌فرمایند : عبدُاللّهِ بنِ اُبَی که منافقِ سرشناس مدینه بود گفت : ما پیامبر را از مدینه اخراج خواهیم کرد ؛ با اینکه او یک نفر بود ولی قرآن به جای واژه «یقول» ، واژه «یَقولون» که جمع هست به کار برد. «یقولونَ لَئِن رَجَعنا إِلَى المَدینَةِ لَیخرِجَنَّ الأَعَزُّ مِنهَا الأَذَلَّ» شاید علت استفاده از واژه جمع این باشد که عبدُاللّهِ بنِ اُبَی به ظاهر یک نفر بود که این حرف را زد ولی سخن یک گروه فکری و یک جریانِ سیاسی را مطرح کرد. یا درباره حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها که یک نفر است در آیه مباهله واژه «نِسائَنا» که واژه جمع هست به کار برد. مُفسران فرمودند خداوند تبارک و تعالی در این «آیه ولایت» برای اجلال و بزرگداشت و تعظیم علی بن ابیطالب واژه «اَلّذین» را استفاده کردند. امام صادق علیه السلام جواب دیگری را دادند که مختص برادران شیعه است. ایشان فرمودند : «وَ السَّائِلُ الَّذِی سَأَلَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ» آن فقیری که در شکلِ انسان در مسجد حاضر شد فرشته‌ای بود که بر یازده امامِ بعد از علی بن ابیطالب علیه السلام هم وارد خواهد شد و در حال رکوع از آنها زکات خواهد گرفت و باطنِ این آیه می‌خواهد بفرماید که دوازده امام بعد از پیامبر خدا ولیّ و سرپرست جامعه اسلامی خواهند بود.
هدایت شده از 
۲۵ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و پنجم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم بررسی می‌کنیم. قبل از بیان آیه جدید این مطلب را بیان می‌کنم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی به سفر معراج رفته بودند خداوند تبارک و تعالی با ایشان گفتگو کردند و خطاب کردند که «إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیاً إِلاَّ جَعَلْتُ لَهُ وَزِیراً» من هیچ پیامبری نفرستادم مگر اینکه برای او وزیر و جانشینی قرار دادم ؛ تو پیامبر من هستی و علی بن ابیطالب علیه السلام خلیفه و وزیر توست. پس پیامبر عزیزمان در سفر معراج به این نکته واقف شدند که وزیر ایشان علی بن ابیطالب خواهد بود. در سفر حَجةُ الوداع که ده‌ها هزار مسلمان از قبیله‌ها و طوایف مختلف در منطقه‌ی مکه‌ ، منا و عرفات جمع شده بودند و اعمال را انجام می‌دادند‌ ، جبرئیل نازل شد و به پیامبر عرضه داشت که خدا به تو امر می‌کند! [چون ماه‌های آخر عُمر شریف تو است] علی بن ابیطالب را به عنوان وزیر خودت به مردم معرفی کن! پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ترسیدند! پیامبری که وقتی ایشان را سنگباران می‌کردند در مکه نترسید. وقتی سه سال در شعب ابی طالب محاصره بود و احتمال این بود هر شب به خیمه او بریزند و او را قطعه قطعه کنند‌ ، باز نترسید. ده ها جنگ را رهبری کرد و بارها شد که به دشمنانِ خودش نزدیک شد در هنگام جنگیدن باز هم از کشته شدن نترسید. یاران او را شکنجه کردند باز هم نهراسید! پیامبر از چه چیزی ترسید؟ خود حضرت به جبرئیل فرمودند : «أَخْشَى مِنْ أَصْحَابِی أَنْ یخَالِفُونِی‏» من می‌ترسم که یارانِ من مخالفت دستور من را انجام بدهند و ولایت و سرپرستی علی بن ابیطالب علیه السلام را نپذیرند. و در نقل دیگری آمده که «تَخَوَّفَ أَنْ یرْتَدُّوا عَنْ دِینِهِمْ وَ أَنْ یكَذِّبُوه‏» پیامبر ترسیدند که مسلمان‌های ضعیفُ الایمان به علاوه منافقانی که در جمع مؤمنان رسوخ کرده بودند‌ ، دست به دستِ هم بدهند و با بیان اعلام رهبری امیرالمؤمنین ، از اسلام عقب نشینی کنند و به کفر برگردند و اعلام کنند که : «ای پیامبر! تو دروغگو بودی همه این‌ها نقشه‌ای بود که کشیدی تا در طول ۲۳ سال خودت و خانواده‌ات یعنی پسر عمویت را بر ما مسلّط کنی و به سلطنت و پادشاهی برسی!» یعنی همان جمله‌ای را بگویند که یزید ملعون ۵۰ سال بعد وقتی چوب بر لب و دندانِ مبارک امام حسین علیه السلام می‌زد آن جملات را بیان می‌کرد که : لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلاَ * خَبَرٌ جاءَ وَ لاَ وَحْىٌ نَزَلْ بنی هاشم با حکومت بازی کردند‌ ، نه قرآنی نازل شد و نه جبرئیل وحی را آورد! پیامبر می‌ترسید آنها دینشان را از دست بدهند. شیعه از امامان خودش نقل می‌کند و اهل سنت از اِبن عباس‌ ، ابو هُریره‌ ، ابوسعید خُدری و جابر بن عبدالله انصاری‌ ، نقل می‌کنند که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در سفر بازگشت از حج وقتی به منطقه ‌غدیر خُم رسیدند‌ ، جبرئیل نازل شد و این آیه را نازل کرد که : «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ» دیگر باید حتماً آن پیامی را که خدا بر عهده تو گذاشته به مردم برسانی و علی بن ابیطالب را به عنوان وزیر خودت به مردم معرفی کنی. درباره این آیه در جلسه آینده بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد.