eitaa logo
نماز اول وقت بخوانیم
3.1هزار دنبال‌کننده
79 عکس
946 ویدیو
220 فایل
@namazmt مرکز تخصصی نماز بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 عناوین کانال eitaa.com/96469/7162 ارسال بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 43 ؛ علم الکتاب 1 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۴۳ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهل و سوم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم‌تان می‌کنم. قبل از بیان آیه‌ی جدید می‌خواهم یک داستانی را نقل کنم از حضرت سلیمان که در سوره نمل آیه ۲۰ به بعد آمده. حضرت سلیمان حکومت بسیار وسیعی داشت بر انسان‌ها و جنیان حکومت می‌کرد‌ ، بر چرندگان‌ ، پرندگان‌ ، خزندگان‌ و درندگان‌ ، حاکم بود و حرف او را می‌شنیدند. روزی هُدهُد برای حضرت سلیمان خبر آورد که من به منطقه‌ای در یمن رفتم که در آنجا سرزمینی به نام «سَباء» وجود دارد. گروهی هستند آنجا به جای اینکه خداپرست باشند‌ ، خورشید پرست هستند. «وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا یسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ» و حاکم آنها زنی است به نام بِلقیس. حضرت سلیمان علیه السلام بِلقیس و کارگزاران حکومت سباء را به فلسطین دعوت کرد تا آنها را به خداپرستی دعوت کند. وقتی آنها در بین راه بودند و هنوز به قصر حضرت سلیمان نرسیده بودند ایشان به کارگزاران خودش گفت : چه کسی می‌تواند تخت باشکوه و بزرگ و با عظمت بِلقیس را سریعاً در این قصر حاضر کند. کسی که از جنیان بود گفت : من قبل از اینکه تو از جایت بلند شوی با آن علم و قدرتی که دارم می‌توانم آن تخت را اینجا حاضر کنم. بعد یکی از انسان‌ها که نامش «آصفِ بنِ برخیا» بود و بعد از حضرت سلیمان جانشین ایشان شد «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ» من می‌توانم قبل از آنکه پلک چشمت را به هم بزنی آن تخت را حاضر کنم و این کار را انجام داد. علم پزشکی می‌گوید : زمانی که پلک چشم به هم می‌خورد و باز می‌شود کمتر از ۲۵ صدم ثانیه است. یعنی از صدها کیلومتر آن طرف‌تر یک جسمِ سنگین را توانست در کمتر از چشم برهم زدنی در فلسطین حاضر کند. این اوج قدرت نمایی «آصفِ بنِ برخیا» بود که قرآن آن را بیان می‌کند. در این جلسه آیه علم «آصفِ بنِ برخیا» را برایتان بیان کردم و در جلسات آینده آیه‌ی علم امیرالمؤمنین در قرآن را بیان می‌کنم و این دو را با هم مقایسه می‌کنیم تا عظمت علمِ امیرالمؤمنین برایمان روشن شود.
هدایت شده از 
۴۴ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهل و چهارم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیمتان می‌کنم. در جلسه قبل بیان شد که آصفِ بنِ برخیا علم کمی از کتاب داشت ولی به واسطه همان علمِ کم توانست تخت بلقیس را از صدها کیلومتر آن طرف‌تر در کمتر از چشم بر هم زدنی در قصر حضرت سلیمان حاضر کند. در آیه ۴۳ سوره رعد آمده که خداوند به پیامبرش می‌فرماید : ای پیامبر کافران می‌گویند تو فرستاده و رسول از طرف خدا نیستی. « قُلْ كَفى‌ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ » به آنها بگو خداوند و کسی که علمِ تمامی کتاب را دارد گواه باشد بین ما و شما که من فرستاده خدا هستم. اهل سنت از ابوسعید خدری نقل می‌کنند که ایشان گفته : وقتی پیامبر این آیه را تلاوت کردند فرمودند : « ذاکَ اَخی عَلیُّ بنَ اَبی طالب » کسی که علم تمامی کتاب را دارد برادرم علی علیه السلام است. خود آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : « عِنْدِی عِلْمُ أَلْفِ کِتَابٍ أَنْزَلَ اللَّهُ » فرمودند : که آصفِ بنِ برخیا علم کمی از کتاب را داشت توانست آن شگفتی را انجام بدهد. در حالیکه علم تمامِ کتاب‌های آسمانی در نزد من علی است. خداوند بر حضرت شیث علیه السلام ۵۰ صحیفه، بر حضرت ادریس علیه السلام ۳۰ صحیفه، بر حضرت ابراهیم علیه السلام ۲۰ صحیفه، نازل کرد . تورات را به حضرت موسی علیه السلام ، انجیل را به حضرت عیسی علیه السلام ، زبور را به حضرت داوود علیه السلام ، و قرآن را بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل کرد. من تمامی کتب آسمانی را دقیقاً می‌دانم، محتوایش را می‌دانم و مغز و باطن آن آیات را می‌دانم. در روایات ما هست که اسم اعظم خدا ۷۳ حرف دارد. منظور از حرف، حروف الفبا نیست. یعنی ۷۳ قسمت دارد. مظهر قدرت و علم خدا که آصفِ بنِ برخیا یک حرف از آن ۷۳ حرف را می‌دانست و با آن، آن قدرت نمایی را کرد و حضرت عیسی علیه السلام که مردگان را زنده می‌کرد، کور مادرزاد را شفا می‌داد، بر روی آب راه می‌رفت، دو حرف از آن اسم اعظم خدا را می‌داند. ولی آقا امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم علیهما السلام ۷۲ حرف از ۷۳ حرف اسم اعظم خدا را می دانند « ِوَ عِنْدَنَا مِنِ اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفا » و حرف آخر را خداوند برای خودش گذاشته و به کسی نداده بنابراین مقدار علم آقا امیرالمؤمنین علیه السلام مشخص شد که از تمام پیامبران قبلی و از تمام جانشینان آنها برتر و بیشتر است.
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 44 ؛ علم الکتاب 2 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 45 ؛ علم الکتاب 3 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۴۵ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهلم پنجم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم‌تان می‌کنم. در جلسات قبل بیان شد که خداوند متعال در آیه ۴۰ سوره نمل بیان فرمودند که ما مقدار کمی از «عِلمُ الکتاب» را به «آصفِ بنِ برخیا» دادیم و در آیه ۴۳ سوره رعد بیان فرمودند که ما تمام «عِلمُ الکتاب» را به علی بن ابیطالب علیه السلام دادیم. صادق آل محمد صلی الله علیه و آله یک مقایسه‌ای انجام دادند‌ ، بین علم «آصفِ بنِ برخیا» و علم امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : «بِقَدْرِ مَا تَأْخُذُ الْبَعُوضَةُ بِجَنَاحِهَا مِنْ مَاءِ الْبَحْر» اگر یک پشه‌ای بر روی دریا حرکت کند و مقدار کمی از آب دریا به بال او برسد علم «آصفِ بنِ برخیا» آن مقدار آب کمی است که بر بال پشه قرار دارد و علم امیرالمؤمنین علیه السلام کُلّ آب دریا خواهد بود. برای اینکه عظمت علم امیرالمؤمنین را بهتر متوجه شویم یک داستان از حضرت موسی علیه السلام برایتان بیان می‌کنم. حضرت موسی یکی از پنج پیامبر اولوالعزم است. خداوند در کوه طور بدون واسطه با او سخن گفت. «وَ کَلَّمَ اللهُ مُوسی تَکْلِیماً» و کتاب آسمان تورات را بر او نازل کرد. حضرت در بین مردم در حال سخنرانی بود که شخصی از ایشان سؤال پرسید : آیا خداوند عالم‌تر از تو هم برای مردم فرستاده؟ حضرت موسی فرمودند : نمی‌دانم ولی به ذهنشان آمد که در این زمان، عالم‌تر از من وجود ندارد. خداوند متعال جبرئیل را فرستاد تا به حضرت موسی بگوید شخصِ عالم‌تر از تو وجود دارد و اگر می‌خواهی او را ببینی به ساحل «مَجمعُ البَحرین» برو تا با او ملاقات کنی. وقتی در کنار ساحل «مَجمعُ البَحرین» حضرت خضر علیه السلام را دید و با همدیگر سخن گفتند‌ ، هر دو نگاه کردند‌ ، دیدند یک پرنده‌ای آمد کنار ساحل شش بار منقارش را پر از آب کرد هر بار به یک طرف آب را می‌ریخت. یک بار شمال‌ ، یک بار جنوب‌ ، یک بار شرق‌ ، یک بار غرب‌ ، یک بار به سمت آسمان و یک بار بر روی زمین‌ آب را ریخت. برای بار هفتم منقارش را پُر از آب کرد‌ ، ولی دوباره به دریا برگرداند. حضرت موسی که عالمِ علمِ تشریح است چیزی متوجه نشد. از حضرت خضر سؤال پرسید : شما که عالم علمِ تکوین هستید آیا متوجه پیام این پرنده شدی؟ او می‌خواهد یک پیامی را به ما برساند. حضرت خضر فرمودند : من هم متوجه نشدم. خداوند فرشته‌ای را در قالب انسان مجسّم کرد. این فرشته رو کرد به حضرت موسی و خضر و گفت : این پرنده می‌خواهد بگوید به حق آن خدایی که شرق و غرب‌ ، شمال و جنوب‌ ، آسمان و زمین را آفرید‌ ، سخنی را که من می‌گویم حق است. آن سخن این است که علم شما دو تا که علم تکوین و تشریع را دارید نسبت به پیامبر آخرالزمان که نامش محمد صلی الله علیه و آله است و جانشین او نامش علی علیه السلام است «عِلْمُكُمَا جَمِیعاً فِی عِلْمِهِمَا مِثْلُ هَذِهِ الْقَطْرَةِ فِی هَذَا الْبَحْر» مثل این قطره آبی می‌ماند که از کُل دریا من در منقارم جمع کردم. ( بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏40، ص: 177 ) یعنی علم آنها بسیار بسیار زیاد است و به ذهنتان هم نیاید که شما عالم‌ترینِ انسان‌ها هستید. عالم‌ترین انسان‌ها بر روی کره زمین حضرت محمد و علی بن ابیطالب علیهما السلام هستند.