هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 56 ؛ هارون امت اسلام 2.mp3
1.43M
امیرالمؤمنین در قرآن 56 ؛ هارون امت اسلام 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از پرواز با نماز؛ قصه نماز شهدا
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرواز با نماز 60 ؛ دوست دوست دوست
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 57 ؛ هارون امت اسلام 3.mp3
1.89M
امیرالمؤمنین در قرآن 57 ؛ هارون امت اسلام 3
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۵۷
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه پنجاه و هفتم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما میکنم.
در جلسه قبل بیان شد که پیامبر اکرم قبل از عزیمت به جنگ تبوک «حدیث منزلتِ» علی بن ابیطالب علیه السلام را ، بیان فرمودند.
جنگ تبوک در سال نهم هجرت اتفاق افتاد. به پیامبر اکرم خبر رسید که امپراطوری روم ، آماده حمله به مسلمانها شده است.
چند تا چیز سبب شد که این جنگ ، جنگ حساس و سختی بشود ؛
اول اینکه مسافت این جنگ طولانی بود ، از مدینه تا تبوک ۶۱۰ کیلومتر راه است.
دوم اینکه تابستان بود هوا به شدت گرم بود و زمان برداشت محصول بود ، که خیلی از مسلمانها دوست داشتند در مدینه بمانند و به کار کشاورزی بپردازند.
سوم اینکه آن سال ، سال خشکسالی بود و از لحاظ آذوقه مسلمانها در سختی شدید بودند.
چهارم اینکه پیامبر اکرم متوجه شده بودند تعدادی از منافقان نقشه کشیدند که وقتی پیامبر اکرم همراه با مسلمانها از مدینه خارج میشوند و فاصله میگیرند در شهر مدینه کودتا کنند و حکومت اسلامی را از بین ببرند و خودشان حکومت را به دست بگیرند.
پنجمین علت تعداد زیاد سپاه دشمن بود که ۳۰ هزار نفر بودند.
و نکته آخر اینکه تبوک قلعههای بلند و محکمی داشت که حمله به آن قلعهها را سخت میکرد مثل قلعههای خیبر که در سال هفتم هجرت مسلمانها برای فتح آن خیلی سختی و زحمت کشیدند و حمله به قلعه برای آنها کار آسانی نبود.
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله تصمیم گرفتند کسی را در مدینه به جای خودشان بنشانند که مدیر و مدبّر باشد و قدرت سیاسی و نظامی داشته باشد ، منافقین از او حساب ببرند و جرأتِ کودتا نداشته باشند.
به همین خاطر به علی بن ابیطالب علیه السلام که در تمام جنگها همراه پیامبر بود و علمدارِ سپاه اسلام هم بودند فرمودند : یا علی تو در شهر مدینه بمان و مدیریت شهر را انجام بده.
منافقین وقتی دیدند که با وجود علی بن ابیطالب نقشههای آنها نقش بر آب میشود ، در سطحِ شهر شایعه کردند که پیامبر اکرم ، علی بن ابیطالب علیهما السلام را دوست نداشته و از دست او خشمگین شده ، به همین خاطر او را به جنگ همراه با خودش نبرده !
همانطور که پیامبر اکرم در جنگ «حَمراءُ الاسد» از دست تعدادی از مسلمانها خشمگین شد و اجازه جنگ به آنها نداد.
امیرالمؤمنین وقتی دیدند اوضاع سیاسی شهر این جوری آشفته شده به بیرون از شهر جایی که پیامبر اکرم حاضر بودند آمدند و فرمودند : یا رسول الله! مردم پشت سر من چنین حرفی را میزنند!.
پیامبر اکرم در جواب ایشان فرمودند :
«أمَا تَرْضَى أنْ تَكُونَ مِنِّی بمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِن مُوسَى اِلّا أنَّهُ لانَبیَّ بَعدی» ای علی آیا دوست نداری جایگاه تو نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به موسی باشد؟! غیر از آنکه حضرت هارون پیامبر بود و تو پیامبر نیستی!
یعنی همانگونه که وقتی حضرت موسی به کوه طور رفت و هارون جانشین او در شهر شد و تمام وظایف او را انجام میداد ، وقتی من هم به جنگ تبوک میروم تو در شهر میمانی و تمام وظایف من را انجام میدهی.
برای اینکه ریشه این شبهه خشکیده بشود پیامبر اکرم فرمودند : من تو را مانند یکی از جنگجویان جنگِ تبوک حساب میکنم و هر چقدر غنیمت نصیب ما بشود تو را هم در این غنائم شریک میکنم.
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 58 ؛ خانه علی و فاطمه.mp3
1.86M
امیرالمؤمنین در قرآن 58 ؛ خانه علی و فاطمه
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۵۸
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه پنجاه و هشتم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما میکنم.
در قرآن کریم خداوند متعال برای سه خانه ، ارزش ویژهای قائل شد و باشکوه و احترام از آن خانه یاد کرد.
یک. خانه خودش یعنی مساجد «اِنَّ بُیوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ»
و فرمودند : ای مومنان! هنگامی که میخواهید وارد مسجد بشوید ، لباس زیبا و تمیز بپوشید ؛ خودتان را آراسته کنید «خُذُوا زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِد» چون به مهمانی من آمدهاید و واردِ خانه من شدهاید.
دو. خانه پیامبر اکرم ، که خداوند به مؤمنان دستور میدهد که :
«لا تَدْخُلُوا بُیوتَ النَّبِی إِلَّا أَنْ یؤْذَنَ لَكُمْ» وارد خانه پیامبر نشوید ، مگر آنکه قبلش اجازه بگیرید.
و در آیه ۳ سوره حُجرات فرمودند ای مسلمانها در کنار خانه پیامبر ، داد نزنید ، صدایتان را بلند نکنید ، چون فریاد زدن شما در کنار خانه پیامبر ، حُرمت و احترام این خانه را کم میکند و بیاحترامی به پیامبر اکرم محسوب میشود.
سه. در آیه ۳۵ و ۳۶ سوره نور آمده است که «اَللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» خدا نور آسمانها و زمین است و نور خداوند متعال در خانههایی قرار دارد که اعضای آن خانه ها بلندی مقام دارند. خیلی محترم هستند و شکوه دارند در نزد خداوند متعال و همیشه به یاد خدا هستند و نام خدا را با احترام میبرند «فِی بُیوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ»
شیعه از امامان معصوم و اهل سنت از اَنس بنِ مالک و بُریده نقل میکند ، که وقتی آیه «فِی بُیوتٍ أَذِنَ اللَّهُ» نازل شد ، برای مردم سؤال شد که این خانهها خانه چه کسانی است؟ پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : خانه پیامبران!
ابوبکر سؤال پرسید : «هذا البَیتُ مِنْها لَبَیتُ عَلىّ وَ فاطِمَةَ ؟» آیا خانه علی و فاطمه هم جز همان خانهها است؟
پیامبر اکرم فرمودند : از برترین آن خانهها است ! یعنی خانه علی و فاطمه ، خانه من پیامبر است و اینکه گفتم خانه پیامبران آن خانههای باشکوه و با احترام است یعنی خانه علی و فاطمه هم جزء همان خانهها است.
در روایات آمده که وقتی «آیه تطهیر» نازل شد که «إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ» پیامبر اکرم ، علی بن ابیطالب ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام را زیر عبا جمع کردند و فرمودند :
«اَللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَیتی» خدایا اینها اهل بیت من هستند که تو اراده کردی آنها را پاک نگه داری.
جبرئیل از خداوند درخواست کرد که آیا میشود من بروم جز اهل بیت باشم و خادم خانه آنها بشوم؟ خداوند هم دعای او را مستجاب کرد.
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : «فَجَبْرَائِیلُ مِنْ أَهْلِ الْبَیتِ وَ إِنَّهُ لَخَادِمُنَا» جبرئیل جز ما اهل بیت شد و خادم خانه ما شد یعنی خادم خانه من و خانه علی بن ابیطالب.
جبرئیل ، میکائیل و فرشتگانِ رحمت مدام بر خانه علی بن ابیطالب علیه السلام وارد میشدند و جبرئیل بدون اجازه وارد نمیشد. بنابراین آن خانه باشکوهی که در قرآن از آن یاد شده و خداوند اجازه رفعت مقام به اهل آن خانه داده ، خانه علی بن ابیطالب است.
18.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیوه این امام جماعت در جذب نوجوانان به مسجد
19.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو ویژگی مهم جایزه که آن را برای نوجوانان مسجدی جذاب میکند
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 59 ؛ خانه علی و فاطمه 2.mp3
1.65M
امیرالمؤمنین در قرآن 59 ؛ خانه علی و فاطمه 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۵۹
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه پنجاه و نهم است که توفیق پیدا کردیم درباره آیات فضیلت امیرالمؤمنین صحبت کنیم.
خداوند متعال در قرآن کریم ، چهار حوزه تبلیغی برای پیامبرش قرار داد :
یک. اهل خانه.
در آیه ۱۳۲ سوره طاها فرمودند «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» اهل خانهات را به نماز دستور بده.
دو. فامیل و خویشان.
قرآن میفرماید «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» خانواده خودت را از مخالفت با خداوند بترسان ، که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرزندان عبدالمُطّلب را به خانه خودش دعوت کرد ، میهانی داد و آنها را از مخالفتِ با خدا ترساند.
سه. اهل مکه و اطراف مکه.
خداوند میفرماید : ما قرآن را برای تونازل کردیم «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَ مَنْ حَوْلَهَا» تا اهل مکه و اطراف مکه را از مخالفت با خدا بترسان.
چهار. تمام مردم جهان.
قرآن میفرماید : «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ» ما تو را برای تمام مردم روی کره زمین ، زن باشد یا مرد ، پیر باشد یا جوان ، سیاه باشد یا سفید ، عرب باشد یا عجم ، فرستادیم.
وقتی آیه «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ» نازل شد ، مُفسران شیعه و مُفسران اهل سنت مثلِ سیوطی و فخرِ رازی نوشته اند که تا مدتها پیامبر اکرم هنگام نمازهای پنجگانه در مقابل خانه علی بن ابیطالب علیه السلام قرار میگرفت و به اهل خانه سلام میکرد و میفرمود : «اَلصَّلاة اَلصّلاة» نماز! نماز!
«اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» خداوند متعال اراده کرده تا شما را از هرگونه زشتی ، خطا و پلیدی دور نگه دارد.
با توجه به اینکه آقا امیرالمؤمنین و فاطمه زهراء علیهما السلام اهل اقامه نمازِ اول وقتِ با حضور قلب بودند ، چرا پیامبر خدا آنها را مُدام سفارش به نماز میکرد؟
سه تا دلیل را میخواهم خدمتتان بیان کنم :
یک. یک قاعده تفسیری داریم که میگوید «نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِیاكِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یا جَارَةُ» قرآن بر این شیوه نازل شده که به در میگوید تا دیوار بشنود!
وقتی پیامبر اکرم روزانه پنج بار سفارش نماز به خانواده خودش میکند یعنی ای مسلمانها! شما هم اهل نماز بشوید ، شما هم مراقبت بر نماز داشته باشید.
دو. وقتی پیامبر خدا خانواده خودش ـ یعنی دختر ، داماد و فرزندان خودش ـ را دعوت به نماز میکند ، مردم هم یاد بگیرند عروس و داماد و دختر و پسر خودشان را دعوت به نماز بکند.
سه. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله به مدت شش ماه یا نُه ماه این کار را انجام میدادند تا برای مردم مَلکه بشود ، یادآور بشود و در ذهنها حک بشود که اهل بیتِ من طبق این آیه علی ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام هستند ، که خداوند اراده کرده آنها را از همه خطاها پاک نگه دارد.
بنابراین بعد از من مراقبت کنید از اهل بیت من و پیرو آنها باشید.
پس پیام آیه «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ» است که اهل بیتِ من ، همان اهلِ خانه علی بن ابیطالب علیه السلام هست.