eitaa logo
نماز اول‌وقت‌بخوانیم
3.7هزار دنبال‌کننده
85 عکس
1هزار ویدیو
208 فایل
مرتضی رحیمیان محقق مرکز تخصصی نماز @namazmt بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 شهید رئیسی (بصیرتی) @shahid_reisii عناوین کانال eitaa.com/navb110/7162
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۲ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه دوازدهم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن با هم گفتگو می‌کنیم. قبل از اینکه آیه جدید را بیان کنم خدمتتان به این نکته توجه میدهم که قرآن کریم می‌فرماید ای انسان‌ها هر گفتار و رفتاری را داشته باشید شاهدانی هستند که آنها را می‌بینند و در روز قیامت به نفع شما یا به ضرر شما شهادت می‌دهند. برخی از آن شاهدان را می خواهم بیان کنم : 1. شش بار در قرآن آمده « کَفی بِاللهِ شَهِیداً » خداوند تبارک و تعالی شاهد اعمال شماست. 2. در سوره مبارکه زلزال آمده که زمین آنچه را که در روی آن انجام شده باشد را بازگو خواهد کرد « یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا » 3. در سوره انفِطار آمده که فرشتگانِ عزیز که بر شانه راست و چپ من و شما قرار دارند می‌نویسند و می‌بینند آن رفتار و گفتاری را که داشته باشیم. « وَ إِنَّ عَلَیكُمْ لَحٰافِظِینَ * كِرٰاماً كٰاتِبِینَ » 4. در سوره مبارکه نور آمده « یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ » در روز قیامت زبان، چشم، گوش، اعضا و جوارح انسان شهادت می‌دهند به آن کارهایی را که انجام دادیم. با ذکر این مقدمه خدمتتان عرض می‌کنیم که : 5. در سوره بقره آیه ۴۳ آمده : « وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَیكونَ الرَّسولُ عَلَیكُم شَهیدًا » ما شما را امت میانه‌رو قرار دادیم که از افراط و تفریط به دور هستید و شما شاهد بر مردم هستید و پیامبر شاهد گفتار و رفتار شما خواهد بود. خُب این افرادی که باید شهادت بدهند یکی از ویژگی‌هایشان این است که باید « امتِ وسط » باشند یعنی اهل افراط و تفریط نباشند، زیاده‌روی و کوتاهی در گفتار و رفتار نداشته باشند. خُب مسلم است که بسیاری از مسلمان‌ها « امت وسط » نخواهند بود. این امت وسط چه کسانی هستند خود آقا امیرالمؤمنین در تفسیر این آیه فرمودند : « نَحْنُ شُهَداءُ اللّهِ عَلَى النّاس » ما هستیم آن شاهدانی که اعمال مردم را می‌بینند و شهادت می‌دهند. در زیارت جامعه کبیره هم به امامان این گونه عرض می کنیم که شما شاهد بر مردم هستید. « وَ شُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ » خُب کسی که می‌خواهد شهادت بدهد یکی از ویژگی‌هایش این است که باید آنچه را که در روز قیامت شهادت می‌دهد ، در دنیا دیده باشد که در قرآن آمده « وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَى اللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ » ای بندگان من هر کاری خواستید انجام بدهید، هر چه خواستید بگویید، بشنوید، ببینید، بنویسید و لمس کنید، اعمالِ شما را هم خداوند متعال می‌بیند و هم پیامبر خدا و هم مؤمنان. مسلم است که منظور از مؤمنان در این آیه همه مسلمان‌ها نیستند، مؤمنان خاصی هستند که در دنیا باید ببینند تا روز قیامت شهادت بدهند که امام صادق علیه السلام فرمودند : « هُوَ وَ اللّهِ عَلیُّ بنُ اَبی طالبٍ » منظور از « مؤمنون » در این آیه علی بن ابیطالب علیه السلام است. و امام صادق در حدیث دیگر فرمودند : « هُمُ الاَئمَّةُ » ما امامان هستیم که شاهد هستیم می‌بینیم و خود امیرالمؤمنین فرمودند : « اَنا عَینُ اللّه » من چشم خدا هستم که می‌بینم آنچه را که اتفاق خواهد افتاد. بنابراین یکی از شاهدان اعمال آقا امیرالمؤمنین هستند که طبق این آیه قرآن گفتار و رفتار ما را در دنیا می‌بینند و در روز قیامت به نفع ما یا خدای نکرده به ضرر ما شهادت خواهند داد.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 12 ؛ نظاره گر رفتار و گفتار.mp3
1.79M
امیرالمؤمنین در قرآن 12 ؛ نظاره گر رفتار و گفتار https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از پرواز با نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 19 ؛ اولین گفتگوی عروس و داماد @navb110
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 13 ؛ جان پیامبر 1.mp3
1.58M
امیرالمؤمنین در قرآن 13 ؛ جان پیامبر 1
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۳ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه سیزدهم است که با موضوع آیات امیرالمؤمنین در قرآن در خدمت شما هستم. قبل از بیان آیه جدید یک واقعه تاریخی را می‌خواهیم با هم مرور کنیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سال دهم هجرت گروهی را برای تبلیغ دین اسلام به منطقه نجران فرستاد. آن منطقه مسیحیان زیادی داشت که آنها تحت تأثیر قرار گرفتند و از غلبه اسلام در آن منطقه ترسیدند، شصت نفر از بزرگان علمای خودشان را به مدینه فرستادند برای شنیدن سخنان پیامبر و مناظره و محاجّه با حضرت. وقتی مناظره شروع شد، پیامبر عزیزمان فرمودند : ما حضرت عیسی علیه السلام را عبد و رسول خدا می‌دانیم، شما چرا او را پسر حقیقی خدا می‌دانید و خدا را پدر او می‌دانید؟ « وَ قالَتِ النَّصارى‌ الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ » آنها گفتند : « چون عیسی پدری ندارد پس معلوم می‌شود پدر حقیقی او خود خداست » در جواب آن ها آیه نازل شد که « إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ الله کَمَثَلِ آدَمَ » عیسی شبیه حضرت آدم است، عیسی پدر نداشت، حضرت آدم پدر و مادر نداشت. پس چرا شما مسیحیان حضرت آدم را پسر حقیقی خود خدا نمی‌دانید؟ آنها جوابی برای گفتن نداشتند! مناظره قفل شد و آنها مناظره را باختند ولی اسلام را هم قبول نکردند. برای اینکه گِره مناظره باز شود قرآن یک پیشنهاد داد آن هم پیشنهاد مباهله بود یعنی ما و شما تضرّع و دعا و زاری کنیم به درگاه خدا و از خدا بخواهیم از بین ما دو گروه، گروه باطل نابود و هلاک بشوند و به لعنت خدا گرفتار بشوند. « ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبینَ » آنها این پیشنهاد را پذیرفتند و قرار شد ۲۴ ذِی‌الحَجّه در بیرون از مدینه با هم مباهله کنند. « اُسقف » یعنی بزرگ ترین مقام آن گروه در جلسه خصوصی‌شان به آنها گفت : « فردا ببینید محمد با چه کسانی برای مباهله می‌آید اگر با یاران خودش آمد به او لعنت کنید و اگر دیدید با خانواده خودش آمد، لعنت نکنید که هلاک می‌شوید چون او اعتقاد دارد حق است، می‌داند که نابود نخواهد شد و به همین خاطر با نزدیک‌ترین افراد خانواده‌اش آمده » آیه‌ای که واقعه مباهله را بیان می‌کند آیه ۶۱ سوره آل عمران است که می‌فرماید : « فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ » ما پسرانمان را می‌آوریم شما پسرانتان را بیاورید. ما زنانمان را می‌آوریم شما زنانتان را بیاورید. ما جان‌هایمان را می‌آوریم و شما جان‌هایتان را بیاورید. ربط این آیه به آقا امیرالمؤمنین را در جلسه بعد خدمتتان بیان می‌کنم.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۴ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهاردهم است که با موضوع آیات امیرالمؤمنین در قرآن در خدمت شما هستم. در جلسه قبل بیان شد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با علمای مسیحیِ نَجران وعده‌ی مباهله گذاشتند، در روز ۲۴ ذی الحجّه سال دهم هجرت. در آن روز پیامبر عزیزمان، آقا امیرالمؤمنین ، امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه علیهم السلام را همراه خودشان آوردند برای نفرین کردن به طرف مقابل. بزرگ علمای نجران گفت : « من کسانی را می‌بینم که اگر دعا بکنند خدا به واسطه آنها کوه‌ها را جابجا می‌کند. به آنها نفرین نکنید که اگر نفرین کنید آنها هم به شما نفرین می‌کنند و یک نفر از شما باقی نخواهد ماند » آنها مجبور شدند که از موضع خودشان کوتاه بیایند و جِزیه بدهند یعنی مالیات مخصوص یهودیان و مسیحیان را بدهند و در پناه اسلام زندگی کنند و واقعه مباهله به پیروزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله انجامید. مفسّران شیعه و سنی اجماع نظر دارند که منظور از « أَنْفُسَنَا » در این آیه آقا امیرالمؤمنین است که نفس و جان پیامبر شمرده شده. مأمون از امام رضا علیه السلام پرسید : « بهترین و برترین آیه در فضیلت امیرالمؤمنین کدام آیه است؟ » و امام رضا همین آیه مباهله را خواندند و فرمودند : همان‌گونه که پیامبر خدا از جمیع مخلوقات خدا برتر و بالاتر است « فَوَجَبَ أَنْ لَا یكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّه‏ » همان‌گونه تمام مخلوقات یعنی تمام پیامبران و تمام یاران و صحابه پیامبر باید پایین‌تر از نفس رسول الله باشند یعنی پایین‌تر از امیرالمؤمنین باشند. مأمون گفت : « شاید منظور از نَفس در اینجا جان خود پیامبر است نه امیرالمؤمنین؟! » امام رضا این گونه جواب دادند که در آیه آمده « نَدْعُ أَبْنَاءَنَا .. » دعوت بکنید و هیچ انسان عاقلی نمی‌گوید من فردا خودم را دعوت می‌کنم به مباهله چون دعوت باید از شخص دیگری اتفاق بیفتد. امام حسن و امام حسین مصداق « أَبْنَاءَنَا » در این آیه هستند. حضرت زهرا مصداق « نِسَاءَنَا » هستند و امیرالمؤمنین که به اجماع در آن مباهله حاضر بوده باید جز « أَنْفُسَنَا » محسوب شود. بعضی‌ها این سؤال را می‌پرسند که امیرالمؤمنین یک نفر بود چرا نفرمود « نَفسَنا » و فرمود « أَنْفُسَنَا » ؟ و واژه جمع رو در آن به کار برده؟! پاسخ این است که در آیات متعددی از قرآن خداوند تبارک و تعالی واژه جمع را برای یک انسان به کار می‌برد مثل آیه ۱۲۰ سوره نحل که درباره ابراهیم که یک نفر است واژه « امت » که واژه جمع است به کار می‌برد « إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّة » یا درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در همین آیه با اینکه او یک نفر بود واژه « نِسَاءَنَا » را به کار برد یا امام حسن و امام حسین علیهما السلام با اینکه دو نفر بودند واژه جمع که برای سه نفر و بیشتر از سه نفر است به کار برده شده برای تعظیم و اجلال و بزرگداشت این افراد. در رابطه با این آیه نکات دیگری هم هست که در جلسه بعد خدمتتان بیان می‌کنم.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 14 ؛ جان پیامبر 2.mp3
1.75M
امیرالمؤمنین در قرآن 14 ؛ جان پیامبر 2 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
🌹 پویش نذر صلوات جهت با نماز شدن سست نماز ها 🌹 جهت شرکت در این پویش روی آدرس زیر کلیک نمایید 👇💧👇 https://khatmesalawat.ir/100590 👆💧👆 حتماً در کانال و گروه‌ها پخش کنید
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 15 ؛ جان پیامبر 3.mp3
1.95M
امیرالمؤمنین در قرآن 15 ؛ جان پیامبر 3
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۵ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پانزدهم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن با هم گفتگو می‌کنیم. در جلسه قبل بیان شد که در آیه ۶۱ سوره آل عمران خداوند تبارک و تعالی واژه « أَنْفُسَنَا » را درباره امیرالمؤمنین به کار برد ؛ یعنی ایشان را نفس و جان پیامبر معرفی کرد. برای اینکه این آیه در ذهن ما ماندگار بشود می‌خواهم دو تا داستان برایتان تعریف کنم : یک. معاویه تمام تلاشش را می‌کرد تا لعن بر امیرالمؤمنین بین مسلمان‌ها پخش شود و عادت شبانه روز آنها شود. بخشنامه صادر کرد که همه سخنرانان بر ۷۰ هزار منبر در ممالک اسلامی ابتدا لعن بر علی کنند و بعد سخنرانی‌شان را آغاز کنند. به معاویه خبر دادند که سَعد بنِ اَبی وقّاص که یارِ مشهور پیامبر است و مسلمان‌ها به او خیلی احترام می‌گذارند هرگز حاضر نشده علی بن ابیطالب علیه السلام را لعن کند. معاویه در یک جلسه‌ای به سَعد اعتراض کرد که چرا تو به علی لعن نمی‌کنی؟ سَعد گفت : وقتی آیه مباهله نازل شد پیامبر عزیزمان، امیرالمؤمنین ، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را جمع کرد و فرمود : « اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلی » یعنی طبق آیه قرآن امیرالمؤمنین نفس پیامبر است و طبق حدیث پیامبر، امیرالمؤمنین اهل بیت پیامبر شمرده شده و من به خودم اجازه نمی‌دهم بر جان رسول الله و بر اهل بیت او لعن بفرستم. دو. در یک جمعی که تعدادی از مسلمان‌ها نشسته بودند یکی از آنها بلند شد و در تعریف و تمجید معاویه سخنرانی کرد و گفت من او را خیلی دوست دارم! یک مسلمان‌ دیگر بلند شد و گفت : من هرگز معاویه را دوست ندارم و دوست ندارم در روز قیامت خداوند من را با معاویه محشور کند. نفر اول بسیار خشمگین شد و با تندی به او گفت : چرا به « خالُ المُؤمنین » بی‌ادبی و بی‌احترامی می‌کنی؟! او دایی مؤمنین است یعنی خواهر او اُمّ حَبیبه همسر پیامبر است و او یکی از یاران برجسته پیامبر خدا بوده. نفر دوم رو کرد به او و گفت من سؤالی از تو دارم : « آیا تو قبول داری آیه مباهله در شأن امیرالمؤمنین نازل شده و علی بن ابیطالب علیه السلام نفس و جان پیامبر هست؟ » او گفت : « بله همه مسلمان‌ها قبول دارند! » نفر دوم به او گفت : خب، پس در جنگ صفین وقتی معاویه روبروی علی بن ابیطالب ایستاد در حقیقت روبروی پیامبر خدا ایستاد. اگر تو در جنگ صفین بودی کدام یک از این کارها را می‌کردی : « اعلام بی‌طرفی می‌کردی یا به نفع معاویه می‌جنگیدی یا به نفع پیامبر خدا؟ » او یک تأملی کرد و گفت : « به نفع پیامبر خدا می‌جنگیدم و در لشکر او قرار می‌گرفتم » باز از او سؤال پرسید که آیا سیاهی لشکر می‌شدی یا شمشیر هم به نفع پیامبر می‌کشیدی؟ گفت : « شمشیر هم می‌کشیدم و می‌جنگیدم » پرسید : « اگر معاویه در مقابل تو قرار می‌گرفت آیا معاویه را می‌کشتی یا ترجیح می‌دادی به دست معاویه کشته شوی؟ » گفت خُب اگر معاویه روبروی من می‌ایستاد من حتماً او را می‌کشتم نفر دوم رو کرد به نفر اول و گفت : « کسی که تو حاضری او را بکشی من می‌گویم او را دوست ندارم و به خاطر اینکه گفتم من او را دوست ندارم به من پرخاش می‌کنی؟ » بنابراین طبق آیه مباهله امیرالمؤمنین علیه السلام جان رسول خدا صلی الله علیه و آله شمرده شده. بارها گفت محمد که علی جان من است هم به جان علی و جان محمد صلوات
هدایت شده از دعوت به بهشت
بلوغ پسران ؛ چه بگوییم و چگونه بگوییم؟.pdf
252.8K
بلوغ پسران ؛ چه بگوییم و چگونه بگوییم؟
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۶ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه شانزدهم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم مرور می‌کنیم. در جلسه قبل بیان شد که خداوند تبارک و تعالی در آیه مباهله با واژه « أَنْفُسَنَا » امیرالمؤمنین را نفس و جان پیامبر خطاب کرد و شیعه و اهل سنت اعتقاد دارند که پیامبر به امیرالمؤمنین فرمودند « حَربُکَ یا عَلِیُّ حَربی، وَ سِلمُکَ یا عَلِیُّ سِلمی » جنگ با تو جنگ با من است و دوستی و آشتی با توی علی آشتی با من پیامبر. برای روشن‌تر شدن این آیه دو تا نکته می‌خواهم خدمتتان عرض کنم : یک. حسن بصری که به دروغ بعضی‌ها او را زاهد می‌شمارند بعد از جنگ جمل رو کرد به امیرالمؤمنین و فرمود : چرا مسلمانان را کُشتی تو قاتل هستی! امیرالمؤمنین به او گفت : اگر آنها حق بودند چرا آنها را یاری نکردی؟ و اگر باطل بودند خُب حقشان بود که کشته شوند. حسن بصری گفت من لباس رزم پوشیدم و حرکت کردم تا آنها را یاری کنم که صدایی از غیب شنیدم که گفت : « اِرْجِعْ فَانِ الْقَاتِلُ وَ الْمَقْتُولُ کِلاهُما فِی النَّارِ » برگرد که در این جنگ هر کسی بکشد و هر کسی کشته شود اهل آتش است، پس من متوجه شدم لشکر شما و لشکر مقابل تان هر دو باطل هستند، به همین خاطر نرفتم برای یاری آنها. امیرالمؤمنین فرمودند تو درست شنیدی آیا گوینده آن خبر را هم می‌شناسی؟ گفت : نه نمی‌شناسم! حضرت فرمودند : او برادر تو شیطان بود، تو خواستی سپاه جمل را یاری کنی شیطان هم به تو گفت : « اگر در آن سپاه حاضر بشوی و بکشی یا کشته شوی اهل آتش هستی » چون امیرالمؤمنین که جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هست و همیشه حق با پیامبر خداست و لشکر مقابل پیامبر است، که همیشه باطل خواهد بود. دو. اگر بر فرضِ محال خداوند تبارک و تعالی جانشینِ پیامبر را معرفی نمی‌کرد و جای آن می‌فرمود : « ای مردم خودتان بعد از شهادت پیامبر، جانشین ایشان را انتخاب کنید » کسانی که بعد از پیامبر اکرم جمع شدند و به غیر از علی رأی دادند ظلم کردند به آیه قرآن، چون آیه قرآن می‌فرماید : « علی نفس و جان پیامبر است » و تا وقتی جانِ پیامبر در بین مردم حاضر باشد مردم نباید با غیر پیامبر دستِ بیعت بدهند. بنابراین کسانی که بعد از شهادت پیامبر، حضرت علی را کنار زدند و او را به خلافت انتخاب نکردند، بر فرض که مردم حق انتخاب داشته باشند به آیه قرآن ظلم کردند و در روز قیامت باید پاسخگوی پیامبر و خداوند به خاطر انجام این گناه بزرگشان باشند.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 16 ؛ جان پیامبر 4.mp3
1.52M
امیرالمؤمنین در قرآن 16 ؛ جان پیامبر 4 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 17 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 1.mp3
1.71M
امیرالمؤمنین در قرآن 17 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 1 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۷ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه هفدهم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. در این جلسه یک مقدمه‌ای را عرض می‌کنم تا در جلسه آینده آیه مورد نظر را تقدیمتان کنم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو تا دشمن سرسخت داشتند که به حضرت ایمان نیاوردند و برای نابودی پیامبر و دین اسلام تلاش کردند که پیامبر چندین جنگ را با این دو گروه انجام دادند. یک. مشرکان مکه. دو. اکثریت یهود اطراف مدینه. حالا علت دشمنی آنها چه بود؟ اَخْنَس بن شَریق به ابوجهل گفت : نظرت درباره محمد که می‌گوید « من پیامبر خدا هستم و بر من وحی می‌شود » چیست؟ ابوجهل گفت : « به خدا قسم راست می‌گوید و او در طول عمرش دروغ نگفته، اما مقام سِقایت حاجیان یعنی آب دادن به حاجیان و مقام کلیدداری کعبه نزد آنهاست، اگر مقام پیامبری هم برای آنها باشد برای بقیه قریش چه می‌ماند؟ بعد گفت : « ما با فرزندان عبد مناف رقابت کردیم آنها عطا کردند ما هم عطا کردیم، آنها اطعام دادند ما هم اطعام دادیم تا هم شأن آنها باشیم، حالا آنها می‌گویند ما پیامبری داریم که بر او وحی می‌شود! ما هرگز به آنها ایمان نمی‌آوریم. من سن و ثروتم بیشتر از محمد است و باید به من وحی می‌شد! » ببینید علت دشمنی مشرکان حسادت آنها بود و یهودیان اطراف مدینه هم در تعالیم دینی‌شان خوانده بودند که پیامبری با ویژگی‌های خاص در مدینه ظهور خواهد کرد که آن پیامبر آخرالزمان است. آیه ۸۹ سوره بقره می‌فرماید « فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ » هنگامی که پیامبر آمد و آنها تطبیق دادند، دیدند همان ویژگی‌های پیامبر موعود در ایشان هست. با این حال کفر ورزیدند و به او ایمان نیاوردند. آقا امیرالمؤمنین فرمودند علت کُفرِ یهود در آیه ۱۰۹ سوره بقره بیان شده که از روی حسادت است که ایمان نیاوردند. « کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ » حضرت ابراهیم علیه السلام دو تا پسر داشت به نام اسحاق و اسماعیل علیهما السلام. یهودیان از نسلِ اسحاق بودند و پیامبر اکرم از نسلِ اسماعیل. آنها می‌گفتند : « بنی اسحاق » محال است که به « بنی اسماعیل » ایمان بیاورند. خدا باید به ما وحی می‌فرستاد و پیامبر را باید از بین ما انتخاب می‌کرد چون ما فضیلتِ بیشتری داریم از فرزندان اسماعیل پس می‌بینید که علت دشمنی این دو گروه حسادت آنها بوده. در جلسه آینده بیان می‌کنیم که چنین حسادتی نسبت به آقا امیرالمؤمنین هم وجود داشته است.
هدایت شده از تاریخچه نماز
تاریخچه نماز.pdf
1.38M
در ۳۳ متن در این جلسات به سوالاتی مانند سوالات ذیل پاسخ می‌دهیم. 🌼 وضو و نماز از چه زمانی وارد دین اسلام شد؟ ( داستان واجب شدن نماز در شب معراج چگونه بود است ) 🌸 مسلمان‌ها که نماز می خوانند، آیا ادیان دیگر هم نماز داشته اند یا نماز به مسلمانان اختصاص دارد؟ 🌼 اولین نماز جماعت را چه کسانی خواندند؟ 🌸 اولین مسجد را چه کسی ساخت؟ 🌼 اولین کسی که در این عالم نماز خواند چه کسی بود؟ 🌸 آیا نمازهای پنچ گانه در آیات قرآن و در ادیان گذشته هم آمده یا خیر؟ 🌼 وقتی که مسافرت می رویم و نمازهای چهار رکعتی را دو رکعتی می خوانیم این عمل ما به آیاتِ قرآن استناد دارد یا نه؟ 🌸 چرا نمازهای روزانه هر روز تکرار می شوند؟ علتِ تکرارش چیست ؟ 🌼 علت تغییر جهت قبله از بیت المقدس به کعبه چه بوده است؟ و تغییر قبله از چه زمانی بوده است؟
هدایت شده از رجعت ؛ چرا و چگونه
رجعت ؛ چرا و چگونه؟.pdf
853.2K
رجعت ؛ چرا و چگونه؟ 🌹 20 سخنرانی پنج دقیقه ای در موضوع رجعت
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۱۸ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه هجدهم است که با موضوع آیات فضیلت امیرالمؤمنین در خدمت شما هستم. در جلسه قبل بیان شد که مشرکان مکه و یهودیان به خاطر حسادتشان، به پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله ایمان نیاوردند. در تاریخ آمده که چندین و چند قبیله محضر پیامبر شرفیاب شدند و گفتند ما به شرطی به شما ایمان می‌آوریم که مقام خلافت و جانشینی تو بعد از تو در قبیله ما باشد. پیامبر هم در جواب آنها فرمودند : « إنَّ الأَمرَ إلَی اللّهِ یضَعُهُ حَیثُ یشاءُ » مقام خلافت دست من نیست بلکه دست خداست و به هر کسی بخواهد می‌دهد. وقتی آقا رسول اکرم در عید غدیر خم دست آقا امیرالمؤمنین را بالا گرفتند و فرمودند « مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌ مَوْلَاهُ » هرکس من رهبر و سرپرست او هستم این علی بعد از من رهبر و سرپرست اوست و همان‌طور که جانتان را فدای من می کردید باید جانتان را فدای امیرالمؤمنین کنید، برخی از مسلمان‌ها به حضرت حسادت ورزیدند. خود آقا امیرالمؤمنین به اِبن عباس فرمودند : [طبق فرموده پیامبر در روز عید غدیر خم] « أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِالنَّاسِ بَعْدَه » من به جان مردم از خودشان سزاوارتر شدم ، یعنی باید جانشان را فدای جان من می‌کردند. این سبب شد آتش حسادت در برخی از مسلمان‌ها شعله ور شود در آیه ۵۴ سوره نساء آمده : « أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ » گروهی از‌ مردم به گروه دیگر حسادت می‌کنند به خاطر نعمت‌هایی را که خدا به اون ها داده. ابن عباس فرمودند : « نَزَلَتْ فِی رَسُولِ اَللَّهِ وَ فِی عَلِیٍّ » این آیه درباره پیامبر و امیرالمؤمنین است. یعنی یهودیان به خاطر مقام نبوت به پیامبر حسادت کردند و برخی از مسلمان‌ها به خاطر مقام امامت و خلافت به امیرالمؤمنین حسادت کردند. در ادامه آیه آمده « فَقَدْ آتَینا آلَ إِبْراهِیمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَیناهُمْ مُلْكاً عَظِیماً » ما به آلِ ابراهیم کتاب را دادیم حکمت را دادیم و حکومت بزرگ را دادیم که منظور از آل ابراهیم در تفاسیر آمده پیامبر اکرم امیرالمؤمنین و امامان علیهم السلام هستند. و « مُلکِ عَظیم » در این آیه را امام باقر این‌گونه تفسیر کردند که « أَنْ جَعَلَ فِیهِمْ أَئِمَّةً مَنْ أَطَاعَهُمْ أَطَاعَ اَللَّهَ » خداوند امامانی را قرار داد که اطاعت آنها را مساوی با اطاعت خودش قرار داد و مخالفت با آنها را مساوی با مخالفت خودش قرار داد و این « مُلکِ عَظیم » هست. بنابراین آیه می‌خواهد بفرماید که حسادت به پیامبر اکرم توسط مشرکان و یهودیان به خاطر نعمت مقامِ رسالت و حسادت به آقا امیرالمؤمنین به خاطر نعمتِ مقام خلافت بوده که برخی از مردم نمی‌توانستند این نعمت‌ها را ببینند.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 18 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 2.mp3
1.57M
امیرالمؤمنین در قرآن 18 ؛ دشمنی با نبوت و امامت 2 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d