eitaa logo
نماز اول وقت بخوانیم
3.1هزار دنبال‌کننده
71 عکس
973 ویدیو
218 فایل
@namazmt مرکز تخصصی نماز بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 عناوین کانال eitaa.com/96469/7162 ارسال بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 26 ؛ داستان غدیر خم 2 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۲۶ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و ششم است که توفیق داریم آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم مرور کنیم. در جلسه قبل بیان شد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بازگشت از حجة الوداع وقتی به منطقه ‌غدیر خُم رسیدند جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد : «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» ای پیامبر آن پیامی را که خدا به تو گفته به مردم برسان که اگر این کار را نکنی وظیفه رسالت خود را کامل نکردی. یعنی تمام ۲۳ سالی که سختی و رنج‌ ، جنگ‌ ، هجرت و خونِ دل خوردی ناتمام خواهد ماند و آنها بی‌حاصل می‌شود. معلوم می‌شود خیلی پیام مهمی بوده که این گونه خداوند پیامبرش را تهدید کرده است. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله به کسانی که همراه با ایشان در کاروان بودند دستور توقف دادند و پیکی را فرستادند که کسانی که در منزلگاه‌های بعدی قرار دارند‌ ، برگردند و کسانی که در منزلگاه‌های قبلی قرار دارند‌ ، خودشان را به منطقه ‌غدیر خُم برسانند. گرما از آسمان و زمین می‌بارید و هوا به قدری گرم بود که برخی در سایه شترهایشان نشسته بودند و برخی قسمتی از عبا را زیر پایشان و قسمتی را بالای سرشان قرار دادند تا از شدت گرما بر آنها کاسته شود. در ذهن همه این سؤال ایجاد شده بود که در وسط این بیابان پیامبر اکرم با ما چه کار دارند که دستور توقف دادند؟ پیامبر دستور دادند که از جَهازِ شترها یک منبر مرتفع و بلند بسازند‌ ، خود حضرت بالای این جهاز شترها رفتند و امیرالمؤمنین علیه السلام هم با خودشان بردند. خطبه‌ی طولانی در فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام خواندند و یادآوری کردند کمالات و خوبی‌های امیرالمؤمنین را به مردم و دست علی ابن ابیطالب را بالا بردند و فرمودند که : «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ» هر که من رهبر و سرپرست او هستم این علی رهبر و سرپرست او از این به بعد خواهد بود و فرمودند : «إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیَّ فِی حَقِّ عَلِیٍّ فَمَا بَلَّغْتُ رِسَالَتَه‏» اگر من این پیام را در ‌شأن امیرالمؤمنین نرسانده بودم که ایشان جانشین من بعد از من خواهد بود و فضائل او را برای شما نشمرده بودم. من به وظیفه رسالتی که خدا بر دوشم گذاشته عمل نکرده بودم. یعنی تمام ۲۳ سال رسالتِ من ناتمام مانده بود. بعد این دستور را دادند که «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ» هر یک از حاضران باید این پیام را به غائبان برسانند و پدران متن سخنرانیِ من را به پسرانشان برسانند تا روز قیامت. حالا یک سؤال : آیا تا الان متنِ خطبه غدیر را یک بار خوانده‌ایم؟ حتماً یک بار بخوانید و برای فرزندان و دانش آموزانِ‌‌تان که در سنین دبیرستان هستند واجب کنید این متن خطبه را بخوانند و برای اینکه ذوق و شوق‌شان بیشتر شود یک جایزه خوبی برایشان در نظر بگیرید تا به وظیفه خودمان که پیامبر بر دوشمان گذاشته عمل کرده باشیم تا در روز قیامت شرمنده پیامبر نشده باشیم. در رابطه با «آیه ابلاغ» باز هم با هم گفتگو خواهیم کرد.
هدایت شده از 
۲۷ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و هفتم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. در جلسه قبل بیان شد که پیامبر خدا از طرف خدا مأموریت پیدا کرد تا به مردم این پیغام را برساند که امام بعد از من و رهبر جامعه‌ی مُسلمین علی بن ابیطالب علیه السلام است و خداوند در آیه ۶۷ سوره مائده پیامبرش را تهدید کرد که «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» اگر این کار را انجام ندهی رسالت خودت را به سرانجام نرساندی. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله در ۱۸ ذی‌حجه سال دهم هجرت در جمع حاجیان این پیغام را به مردم رساندند و بعد از آن واقعه به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : «وَ لَوْ لَمْ أُبَلِّغْ مَا أُمِرْتُ بِهِ مِنْ وَلَایتَكَ لَحِبَطَ عَمَلِی» اگر من این پیغام را نمی‌رساندم تمام ۶۳ سال عبادت من تمام رنج‌هایی که برای احیای دین و پیشرفت اسلام کشیده بودم از بین می‌رفت و خداوند برای آنها به من پاداشی نمی‌داد. و فرمودند : اگر کسی در روز قیامت خدا را ملاقات کند در حالی که رهبری و سرپرستی تو را نپذیرفته باشد اعمال خوبِ او حبط خواهد شد. همان‌طور که انسانی تمام ثروتش را در حساب بانکی‌ قرار می‌دهد و یک رفتار اشتباه انجام می‌دهد‌ ، آن رفتار اشتباه سبب می‌شود که بانک پول‌های او را مسدود کند. یعنی او پول در حسابش دارد ولی امکان برداشت ندارد. پیامبر اکرم در روز عید ‌غدیر خُم بعد از اینکه سخنرانی‌شان تمام شد هنوز مردم متفرق نشده بودند که ایشان با صدای بلند فرمودند : «اَللّهُ أَکْبَرُ عَلى اِکْمالِ الدِّیْنِ وَ اِتْمامِ النِّعْمَةِ وَ رَضِىَ الرَّبِّ بِرِسالَتِى وَ بِالْوِلایَةِ لِعَلِىٍّ مِنْ بَعْدِى» الله اکبر که دین کامل شد و نعمت تمام گشت و خدا راضی شد که من پیامبر شما باشم و علی بن ابیطالب علیه السلام بعد از من رهبر شما باشد. فرمودند : الآن آیه ۳ سوره مائده نازل شده که «اَلْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلاٰمَ دِیناً» پیامبر عزیزمان درباره این روز فرمودند : «یَومُ ‌غدیر خُم أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» برترین عید امت من روز عید ‌غدیر خُم است. یعنی از عید فطر‌ ، عید قربان و روز جمعه‌ ، برتر است و بالاتر است. پس بیشتر از آن عیدها‌ ، در عید ‌غدیر خُم شیرینی و غذا بدهید‌ ، به دیدار برادران دینی‌تان بروید‌ ، عیدی بدهید‌ ، لباس زیبا بپوشید‌ ، لبخند بزنید و از مردم گِره گشایی کنید. علی در عرش اعلا بی‌نظیر است علی بر عالم و آدم امیر است پیامبر رو به مردم کرد و فرمود چه عیدی برتر از عید غدیر است.
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 27 ؛ داستان غدیر خم 3 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از بانوی باحیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا نوشابه کوکاکولا بخوریم یا نه ؟ آیا نظر امام صادق علیه‌السلام را در این مورد می‌دانید؟
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 28 ؛ داستان غدیر خم 4 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۲۸ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و هشتم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. قبل از بیان آیه‌ی جدید می‌خواهم واژه «منافق» را تعریف کنم. منافق یعنی دو رو. کسی که در ظاهر مسلمان است ولی در باطن کافر است. در ظاهر اعلام دوستی می‌کند‌ ، در باطن با اسلام و مسلمین دشمنی می‌کند. خداوند در قرآن و پیامبر اکرم در روایات نشانه‌های منافق را برای مردم توضیح ‌دادند‌ ، چون بسیاری از مردم مُنافقین را نمی‌شناختند به آنها اعتماد می‌کردند. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : یا علی! اگر با شمشیر به بینی مؤمن بزنی با تو دشمن نمی‌شود و اگر دینارهای طلا به پای منافق بریزی با تو دوست نخواهد شد. «لا یحِبُّکَ اِلاَّ مُؤمِنٌ وَ لا یبْغِضُکَ اِلاَّ مُنافِقٌ» تو را دوست ندارد مگر مؤمن‌ ، با تو دشمنی نمی‌کند مگر منافق. اهل سنت از ابوسعید خُدری نقل کردند که ما مسلمانان‌ ، منافقین را با اعلان دشمنی آنها به امیرالمؤمنین علیه السلام و بغضی که نسبت به امیرالمؤمنین ابراز می‌کردند‌ ، می‌شناختیم. پیامبر اکرم در خطبه غدیر اعلام فرمودند : «لِعِلْمى بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ كَثْرَةِ الْمُنافِقینَ» من می‌دانم در بین یارانم افراد زیادی وجود دارند که منافق هستند و رهبری امیرالمؤمنین را نخواهند پذیرفت. بعد از اینکه پیامبر فرمودند : «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌ مَوْلَاهُ» منافقین لبخند زدند‌ ، دست دادند و تبریک گفتند‌ ، رهبری علی بن ابیطالب علیه السلام را ولی خشم و غضب خودشان را مخفی کردند. یکی از منافقین به نام «حارثِ بنِ نُعمان» یا «نُعمانِ بنِ حارث» روبروی پیامبر قرار گرفت و گفت : ای محمد صلی الله علیه و آله تو به ما گفتی به یکتایی خدا ایمان بیاورید‌ ، به رسالت و پیامبری من ایمان بیاورید‌ ، ما قبول کردیم. به ما گفتی نماز بخوان و روزه بگیر‌ ، قبول کردیم. به ما گفتی حج به جا بیاور و ما حج به جا آوردیم ؛ حالا پسر عمویت را رهبر ما کردی. آیا این از طرفِ خودت هست یا از طرفِ خدا؟ پیامبر عزیزمان سه بار فرمودند از طرف خداست. او با خشم و غضب از محضر پیامبر دور شد گفت این چیزی که محمد صلی الله علیه و آله می‌گوید حق است من نمی‌توانم بپذیرم. «اللّهُمّ إِنْ کَانَ مَا یَقُولُهُ مُحَمّدٌ حَقّاً فَأَنزِلْ عَلیَّ حَجَراً مِنَ السَّماء!» خدایا سنگی از آسمان بیار و بر سر من بکوب تا من بمیرم ولی رهبری علی بن ابیطالب علیه السلام را نبینم اگر محمد صلی الله علیه و آله دروغ می‌گوید او را عذاب کن. به سمت شترش رفت و سوار شد. مردم دیدند که سنگی از آسمان آمد و بر سر او خورد و در جا مُرد و از شتر به زمین افتاد. آیه اول سوره معارج نازل شد «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ینَ لَیسَ لَهُ دَافِعٌ» کسی درخواست عذاب کرد او کافر بود و به ظاهر خودش را مسلمان نشان می‌داد. یعنی او منافق بود و کسی نتوانست او را از عذابِ الهی نجات بدهد. علمای شیعه و برخی از علمای بزرگ اهل سنت مثل ثَعلبی‌ ، آلوسی‌ ، سیوطی و قُرطبی‌ ، این آیه را درباره‌ی امیرالمؤمنین علیه السلام می‌دانند که خدا بر مُنکر ولایت امیرالمؤمنین که نفاق خودش را آشکار کرد در دنیا عذاب فرستاد و او را به جهنّم واصل کرد.
هدایت شده از 
۲۹ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و نهم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. آیه ‌ای را که امروز تقدیم‌تان می‌کنم آیه ۴۶ سوره اعراف است. «وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ» در روز قیامت بین بهشت و جهنّم یک تپه‌ای قرار دارد به نام «اَعراف» که بر روی این تپه دو گروه می‌ایستند. گروه اول گناهکارانی هستند که هنوز بهشتی یا جهنمی شدن آنها مشخص نشده و آیه ۱۰۶ سوره‌ی توبه می‌گوید کسانی هستند که امید به رحمتِ خدا دارند تا به واسطه رحمتِ خدا بهشتی شوند یا اینکه می‌ترسند به خاطرِ گناهانی که کردند خدا آنها را به جهنّم بیندازد. «وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ اِمّا یُعَذِّبُهُمْ وَ اِمّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ» پس گروه اول‌ ، گناهکاران هستند. اما گروه دومی که بر «اَعراف» حاضر می‌شوند چه کسانی هستند؟ سلمان فارسی می‌گوید : من بیش از ده بار از زبان مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیدم که به علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند «إِنَّكَ وَ الْأَوْصِیاءَ مِنْ بَعْدِكَ أَعْرَافٌ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّار» تو و امامانی که بعد از تو بر امت من رهبری می‌کنند کسانی هستید که بر اَعراف می‌ایستید. «اِبنِ کوّاء» از آقا امیرالمؤمنین سؤال پرسید که آیه ۴۶ سوره اَعراف می‌گوید : «مردانی بر تپه‌ی اَعراف ایستادند که تمام اهل محشر را می‌شناسند» آنها چه کسانی هستند؟ امیرالمؤمنین فرمودند : «نَحْنُ نُوقَفُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّار» ما امامان هستیم که آنجا می‌ایستیم و تمام کسانی که امامت ما را پذیرفتند و ما را یاری کردند با چهره‌هایشان می‌شناسیم و تمام کسانی که با ما دشمنی کردند آنها را هم می‌شناسیم. یارانِ خودمان را به سوی بهشت رهبری می‌کنیم‌ ، دشمنان خودمان را وارد جهنّم می‌کنیم. آقا علی بن ابیطالب علیه السلام در شورای شش نفره‌ای که طلحه و زُبیر‌ ، عبدالرحمانِ بنِ عوف‌ ، عثمان و سَعد بنِ اَبی وقّاص حاضر بودند و بعد از فوت عُمرِ بنِ الخَطاب مأموریت آنها تعیین خلیفه بود از آنها پرسید : شما را قسم ‌می‌دهم به خدا آیا شخصِ دیگری غیر از من می‌شناسید که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله لقبِ «قَسیمُ الجَنَّةِ وَ النَّار» به او داده و او را قسمت کننده بهشت و جهنّم معرفی کرده باشند؟ همه آنها گفتند شخصِ دیگری را نمی‌شناسیم. پس آقا امیرالمؤمنین علیه السلام جزء اصحاب «اَعراف» است و قسمت کننده بهشت و جهنم. قَندوزی در کتاب «یَنابیعُ المَودّة» یک رباعی زیبایی را آورده که این صفت امیرالمؤمنین را توصیف کرده : عَلِیٌّ حُبُّهُ جُنَّة * قَسیمُ النّارِ وَ الجَنَّة علی بن ابیطالب محبتش سپر است در برابر آتش * او قسمت کننده بهشت و جهنّم است وَصِیُّ المصطفی حَقّاً * اِمامُ الاِنسِ وَ الجِنَّة جانشین حضرت مصطفی است * او امام انسان‌ها و جِنّیان است. از خدا می‌خواهم من و شما با محبت آقا امیرالمؤمنین وارد بهشت شویم.