eitaa logo
نوشته
98 دنبال‌کننده
125 عکس
137 ویدیو
2 فایل
احادیث کاربردی سخنان زیبا و کاربردی حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر کسي بخواهد ازدواج کند، بايد به اندازه‌ی ضرورت داشته باشد؛ و بتواند خود و زن و بچه‌اش را اداره کند. «اشتراط التمکن من النفقه». و افراد بزرگي مانند شيخ مفيد، شيخ طوسي، ابن زهره، ابن سعيد، ابن ادريس از قدماء و مرحوم علامه هم از متأخرين روي اين بحث پافشاري دارند و بالاخره قول شاذ نيست و يک قول مشهوري در ميان قدماء و متأخرين است. ✅مرحوم محقّق و مرحوم صاحب جواهر قبول ندارند. ✅اينها تمسّک کردند به آيه‌ی شريفه که مي‌فرمايد: (مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ) (نساء/25)؛ آن کسانيکه براي نفقه دادن استطاعت ندارند، اگر شد به دنبال کنيزها بروند و اما مُحصنات المؤمنات با اين افراد ازدواج نکنند. ✅يک روايتي هم نقل کرده‌اند و سند روايت خوب است و کفر را معنا کرده و فرموده: «الکفو أن يکون عفيفا و عنده يسار»؛ اينکه از اراذل و اوباش نباشد و امکان نفقه دادن هم داشته باشد. ✅ دليل سومي هم آوردند و گفتند اگر نتواند زن را اداره کند، ضرر است و مي‌گويد اين فرد ازدواج نکند. که مرحوم صاحب جواهر پشت سر اين مي‌فرمايد ولو نقص شرعي هم نباشد اما نقص عرفي هست و کسي که نتواند زنش را اداره کند، نقص عرفي دارد. وقتي نقص عرفي داشته باشد، نمي‌تواند ازدواج کند. ✅ بعد هم دليل آخر را آوردند و فرمودند نفقه قوام نکاح و دوام ازدواج است و نکاح و ازدواج متوقف بر اينست که اين بتواند خود و زن و بچه‌اش را اداره کند، ولو به يک نان و چاي. بالاخره بايد بتواند خودش را اداره کند. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅یک قسمت اعمال خوب ما ، اعمال بد ما، تأثیر دارد در سعادت و شقاوت بچه‌های ما.  ﴿وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافاً خَافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً﴾  ✅، اگر می‌خواهی عاقبت بچه‌هایتان بخیر بشود متقی باشید. بدان اگر متقی نشدی شقاوت، بدبختی برای بچه‌هایت درست می‌کنی. نگویید آن بچه تقصیر ندارد، اگر بخواهیم مثال بزنیم، این است که یک بابای دیوانه‌ای اتاق را آتش بزند، بزرگترها در این اتاق می‌سوزند، بچه در گهواره هم در اتاق می‌سوزد، بالعکس هم یک اتاق پاک و پاکیزه و منظم و مرتب، بزرگترها استفاده می‌کنند، کوچکترها هم استفاده می‌کنند، ✅قرآن می‌فرماید: اعمال ما در سرنوشت ما که تاثیر دارد در سرنوشت بچه‌های ما هم تاثیر دارد، قرآن می‌فرماید اگر بچه‌هایت را دوست داری متقی باش، اگر بچه‌هایت را دوست داری مراقب زبانت باش 🔹﴿وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً﴾ و بدان اگر لاابالی شدی و آبروی مردم را بردی، این در شقاوت بچه‌ها، در گرفتاری بچه‌هایت تأثیر دارد 🔹چنانچه اگر آدم خیرخواه و خدمت به اجتماع، اگر آدم با اخلاق شدی، در سعادت بچه‌هایت تاثیر دارد، 📚قرآن می‌فرماید فقط مواظب این نباش که مثلا مال 💰و خانه🏢 برای بچه‌هایت بگذاری، نه، بالاتر و بهتر از این، سعادت و شقاوت بچه‌هایت را تأمین بکن. ✅اگر اعمال ما خوب باشد بچه‌های ما عاقبت بخیر می‌شوند. و اگر زبان ما رفتار و کردار ما بد باشد، مال ما شبهه ناک باشد در شقاوت بچه‌ها در گرفتاری بچه‌های ما تأثیر بسزا دارد. و به تجربه هم این مطلب علاوه بر اینکه در قرآن و روایات دارد، به تجربه هم ثابت شده است. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅ سید یزدی فرمودند: قصد قربت در جماعت برای مأموم هم مثل امام معتبر نیست یک استدلال، استدلال خوبی بود، و آن تمسک به اطلاق ادله بود. تمسک به اطلاقِ دلیل برای نفی قید قصد قربت، این، محل خلاف است. در قصد قربت، تمسک به اطلاق محل بحث و کلام و معرکۀ آراء است . ✅استدلال نافین تمسک به اطلاق تقییدِ خطاب شرعی به قصد قربت، ممکن نیست، عقلاً محال است. امکان ندارد که شارع مقدس بگوید: یَجب علیک الصلاة مع قصدِ الامر، قصدِ قربت یعنی قصد امر. چون دور است، توقّف الشیء علی نفسه است برای خاطر اینکه وقتی یک حکمی را بیان میکنند، موضوعِ آن بایستی مفروضُ الوجود باشد. موضوع حکم عبارت است از صلاة با قصد امربه صلاة. چون میگوید که: یَجب علیک الصلاة مع قصدِ الامر. پس قصد امر هم جزء موضوع وجوب است، در حالی که قبل از خطاب صَلِّ،امری وجود ندارد، با همین خطاب امر تحقق پیدا میکند. پس امر که جزء موضوع است، مفروضُ الوجود نیست برای خاطر اینکه همین حالا دارد امر صادر می شود . وقتی تقیید امکان نداشت، اطلاق هم امکان ندارد؛ برای خاطر اینکه: تقابل اطلاق و تقیید، تقابلِ عدم و ملکه است ✅ استدلال قایلین به تمسک به اطلاق مرحوم آقای نائینی یک راهی پیدا میکنند که آن راه را البته مرحوم آقای آخوند قبول ندارند و آن است. مرحوم آقای نائینی میگویند: بله، در خودِ این امر نمیشود قصد امررا اخذ کرد اما شارع مقدس به یک امر دیگری، با یک امر ثانوی ای قصد تقرب را واجب میکند که به آن میگویند یعنی شارع مقدس در تشریع و جعل اصل واجب، همۀ ما یَجب علی المکلّف را جعل نکرده، خودِ وجوب اصل صلاة را مثلاً تشریع کرد، بعددردلیل دیگری می گوید :این صلاة لابُدّ أن یکون مع قصد القربة. این میشود متمِمُ الجعل ✅ استدلال ایت الله خویی این که گفتید اخذ قصد امر، در دلیل امکان ندارد؛ اشتباه است . اجمالاً این است که: میگویید: قصد امر متوقف است بر وجود موضوع قبل از اینکه این امر صادر بشود. در حالی که اینجا ایجاب قصد امر قبل از وجودِ خود امر نیست، با خود امر می آید. اشکال این بود. جوابش این است که: بله، بایستی فرض بشود وجود موضوع قبل از حکم، اما وجود موضوع در مقام شارع و مقام تشریع یا در مقام عمل مکلّف. بله، در مقام عمل، وقتی مکلّف میخواهد به این حکم عمل بکند، باید قبل از این که نوبت عمل به این حکم برسد، موضوع باید محقق باشد. اینجا هم موضوع محقق است، قبل از اینکه بخواهید نماز بخوانید، امر صادر شده است. این که بگویید عقلاً محال است؛ نه، اگر به وجدان خودتان مراجعه کنید-برهان عقلی هم وجود دارد،-می بینید نه، محال نیست. هیچ اشکالی ندارد شارع مقدس بگوید: ای مکلّف! بر تو واجب است این عملی را که الآن میگویم انجام بدهی با قصد امتثال همین حرفی که الآن دارم میزنم انجام بده. هیچ محذوری از این لازم نمیآید، امر محالی لازم نمیآید. ✅بنابراین، بحث های تحلیلی و ذهنی و به یک معنا تخیّلی در این مسائل را نباید وارد فقه کرد ✅این ها غالباً مقایسه میکننداموراعتباری را باامور حقیقی و موجودات خارجی!که اینها قابل مقایسه نیستند
: میتوان فرض کرد که تقابل اینها از قبیل تقابل عدم و ملکه نباشد. تقابل اطلاق و تقیید میتواند تقابل تضاد باشد؛ برای خاطر اینکه اطلاق، عدمُ التقیید نیست، اطلاق عبارت است از کونُ المذکور فی الدلیل تمامَ الموضوعِ للحکم «13»میشود، این است که: اینها غالباً مقایسه میکننداموراعتباری را باامور حقیقی و موجودات خارجی!که اینها قابل مقایسه نیستند، نمیخواهیم در این زمینه بحث را ادامه بدهیم. بنابراین، این که گفتند محال است تقیید خطاب شرعی به اعتبار قصد امر، نه، این هیچ محال عقلی نیست، چیزی است ممکن.هذا اوّلاً، ثانیاً اگرفرض کردیم که محال است، استحاله را قبول کردیم؛ این که گفتند: وقتی تقیید ممکن نشد، اطلاق هم ممکن نیست، بخاطر اینکه تقابل بین اینها تقابلِ عدم و ملکه است، یعنی: اطلاق، عدمُ التقیید است فیما أمکَن التقیید. اشکال این حرف این است، اولاً: میتوان فرض کرد که تقابل اینها از قبیل تقابل عدم و ملکه نباشد. تقابل اطلاق و تقیید میتواند تقابل تضاد باشد؛ برای خاطر اینکه اطلاق، عدمُ التقیید نیست، اطلاق عبارت است از کونُ المذکور فی الدلیل تمامَ الموضوعِ للحکم. این، معنای اطلاق است. وقتی میگوید: أعتِق رقبة، اطلاق معنایش این است که: رقبه، تمام الموضوع برای حکم است. قید دیگری ندارد. تمامُ الموضوع بودن، معنای اطلاق است. که این موضوع، یا عنوانی که در دلیل ذکر شده است، هذا تمامُ الموضوع للحکم. تقیید این است که: نه، این، تمام الموضوع نیست، بلکه یک جزء دیگری هم موضوع دارد و آن وجود فلان شیء یا عدم وجود فلان شیء است. این، معنای تقیید است. ✅بنابراین، تقابل این دو با همدیگر تقابل دو امر وجودی است، دو شیء وجودی است که با همدیگر تضاد دارند. اطلاق تمامُ الموضوع بودن موضوع است، تقیید بعضُ الموضوع بودن است، تقابلشان تقابل تضاد است. بنابراین، اینکه مسلّم گرفتند که تقابل اینها از باب عدم و ملکه است؛ نخیر، تقابل عدم و ملکه نیست . : بر فرض اینکه تقابل عدم و ملکه باشد، مرحوم آقای خوئی یک حرف خوبی دارند، میگویند: اگر تقابل عدم و ملکه هم باشد، اینطور نیست که وقتی یک طرف نبود، حتماً طرف دیگر هم نباشد. در همۀ عدم و ملکهها اینطور نیست. مثلاً علم و جهل، تقابلشان تقابل عدم و ملکه است، جهل یعنی: عدمُ العلم در جایی که علم ممکن است، و الّا به دیوار که نمیگویید جاهلٌ، به انسان میگویید جاهلٌ. یعنی در جایی که یُمکن أن یکون عالماً. وقتی که علم نبود، میشود جهل. پس جهل و علم، تقابلشان تقابل عدم و ملکه است. آیا شما علم به کُنهِ وجود حق تعالیدارید؟ حتماًندارید، آیا جهل هم ندارید؟ وقتی علمبه ذات حق ممکن نبود، باید جهل همممکننباشد، عدم و ملکه استدر حالی که اسناد جهل صحیح است. بنابراین، در عدم و ملکه اینطور نیست که حتماً وقتی یک طرف نبود، آنطرف دیگر هم باید نباشد ✅بنابراین، این که گفته اند: چون تقیید ممکن نیست، اطلاق هم ممکن نیست؛ این از آن حرفهایی است که قابل قبول نیست، در بخشهای مختلفش اشکال بر آن وارد میشود. ✅ بنابراین، هیچ اشکالی ندارد که ما بگوییم که از ادلۀ جماعت استفاده میکنیم عدم اعتبار قصد قربت را در جماعت، چه امام، چه مأموم. ؟ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅. وَ ایْمُ اللهِ، مَا کَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَة مِنْ عَیْش فَزَالَ عَنْهُمْ إِلاَّ بِذُنُوب اجْتَرَحُوهَا، لاَِنَّ (اللهَ لَیْسَ بِظَلاَّم لِلْعَبِیدِ). ✅وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ حِینَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ، وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ، فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْق مِنْ نِیَّاتِهمْ، وَ وَلَه مِنْ قُلُوبِهمْ، لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ شَارِد، وَ أَصْلَحَ لَهُمْ کُلَّ فَاسِدِ. ✅به خدا سوگند! هرگز ملتى که در ناز و نعمت مى زيستند نعمتشان زوال نيافت، مگر بر اثر گناهانى که مرتکب شدند ; زيرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى دارد ✅و اگر مردم هنگامى که بلاها بر آن نازل مى شود و نعمت ها از آنان سلب مى گردد با صدق نيّت در پيشگاه خدا تضرّع کنند و با قلب هاى پر از عشق و محبتِ به خدا، از او درخواست نمايند، به يقين آن چه، از دستشان رفته به آنان باز مى گردد و هر خرابى را براى آن ها اصلاح مى کند. ۱۷۸ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅خبر واحد بملاک اطمینان حجت است اگر اطمینان به صدور خبر و اطمینان به این که ، آنچه فهمیده ایم از روایت ، مورد نظر امام بوده است پیدا کنیم ، در این صورت حجت هستند . ✅ولی اگر ظن به سند و ظن به این پیدا کنیم که ان چه فهمیده ایم ، مراد و منظور امام علیه السلام است ، در این صورت خبر واحد حجت نیست . ✅چرا ؟ ✅چون در بین ادله ی خبر واحد ، دلیلی نیافتیم ، که آن را تعبدا حجت کرده باشد . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸كسي كه از خـرد خويش بهره مند نگردد براي پند گـرفتن از عـقل و فكر ديگران عاجزتر اسـت، كـه آن غائب براي كمك كردن از عـقل حاضـر او نـاتوان تر است . 🌺وَ مَنْ لَا يَنْفَعُهُ حَاضِرُ لُبِّهِ فَعَازِبُهُ عَنْهُ أَعْجَزُ وَ غَائِبُهُ أَعْوَز 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌹. در بعضی از روایات ائمه (علیهم‌السّلام) سؤال کردند چطور ما دعا می‌کنیم خدا جواب نمی‌دهد؟ 🌷فرمودند: «لِاَنَّکُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُونَه‌» 🌷؛ شما خدا را نمی‌خوانید اصلاً نمی‌دانید چه کسی را می‌خوانید! 🌷این است که فرمود در اواخر سوره مبارکه «یوسف» که  🌷﴿وَ مَا یُؤْمِنُ اَکْثَرُهُم بِاللَّهِ اِلّا وَ هُم مُشْرِکُونَ﴾؛ 🌷اکثر مؤمنین گرفتار شرک‌اند، 🌷 معلوم می‌شود چیزی دیگر می‌خواهند، خدا را نمی‌خواهند. 🌷اگر کسی خدا را بخواهد، یقیناً مستجاب می‌شود.  📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
.🌷«اِنَّ الْمِسْکِینَ رَسُولُ اللَّهِ فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللَّهَ» 🌷 نیازمندی که آمده درِ خانه شما، او را خدا فرستاده است. مواظب باشید اگر رد کردید حرف خدا را رد کردید . 🌷اینها که سر چهارراه هستند و وضع مالی‌شان خوب است، مگر مرحوم شیخ انصاری در مکاسب فتوا به حرمت این نداد؟ تکدّی کاسب مگر حرام نیست؟ 🌷اینها که گدایی می‌کنند کسب حرام است. 🌷بنابراین اینکه دروغ می‌گوید فقه ما حکمش را مشخص کرده؛ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌷پس این چنین نیست که کسی حرف قارونی بتواند بزند بگوید 🌷این «من خودم زحمت کشیدم پیدا کردم» یعنی ـ معاذالله ـ خدا را مثل دیگری قرار دادیم! 🌷 دیگری اگر به ما بگوید بِده، می‌گوییم نه، ما خودمان زحمت کشیدیم، چرا بدهم؟ 🌷مگر قارون غیر از این گفته بود؟  🌷 این خطر برای ما هم هست که بگوییم (خدای ناکرده ) : ما خودمان سی، چهل سال زحمت کشیدیم عالِم شدیم!!!! 🌷فرق نمی‌کند آدم ، اسلامی حرف بزند و قارونی فکر بکند . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌺 بيروني نام دو منطقه را مي‌برد از يكي گله مي‌كند و از يكي حق‌شناسي آنجا كه حق‌شناسي مي‌كند 🌺مي‌گويد يونان بالأخره آن آثار ابراهيم خليل را حفظ كرده است بود براي حفظ توحيد تا مرز شهادت رفت آن سم را نوشيد كه بالأخره شرك را امضا نكرد الحاد را امضا نكرد توحيد را حمايت كرد و مسمومانه شد بعد پيدا شد بعد پيدا شد نگذاشتند شرك و بت‌پرستي در يونان سامان بپذيرد, 🌺گِله‌اي كه دارد از گِله دارد كه علماي هند نتوانستند كار سقراط را بكنند متأسفانه آنجا سخن از برهمن و بودا و امثال ذلك آمد, آمد كه آمد هنوز هم كه هنوز است اينها هست و مسئله و و امثال ذلك در اين سرزمين وسيع راه پيدا كرده و از بين نمي‌رود اشكال ايشان نسبت به علماي هند است 🌺اوايل امسال بود يا اواخر سال گذشته بود عدّه‌اي از هند آمده بودند ما همين قصه را براي آ‌نها گفتيم, گفتيم جاي گِله از علماي هند هست من ديدم اشك از چشم دانشمندان و علماي هند ريخته شد كه بله, نياكان ما قصور كردند تقصير كردند توحيد را ياري نكردند و همچنان مسئله بودا و برهمن مطرح است اساس كار به عهده علماي دين است كه حافظ توحيد باشند درباره ايران چنين حرفي نبود كه اينها بت‌پرست بودند و شرك داشتند و هيچ وقت ايراني اين كار را نمي‌كرد. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
تا حال دلیلی پيدا نكرديم كه معتبر باشد روايت صحيح باشد كه ثابت كند وقتي ايراني‌ها پيروز شدند مشركان خوشحال شدند براي اينكه اينها اهل كتاب نيستند و وقتي ايراني‌ها پيروز شدند مسلمان‌ها نگران شدند براي اينكه يك غير كتابي بر كتابي پيروز شده اين نيست . ؟ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌷حيوان متحرّك بالميل است نه متحرّك بالاراده 🌷 آن كه متحرّك بالاراده است انسان است 🌷و اگر كسي به حسب ظاهر انسان بود ولي گفت من هر چه مِيلم بكشد انجام مي‌دهم اين متحرّك بالميل است نه متحرّك بالاراده يعني به حيوانيّت خودش اعتراف كرده است 🌷 اراده يك حساب علمي دارد يك نظم علمي دارد يك دقت عقلي دارد 🌷هر كِشش و گرايشي را كه اراده نمي‌گويند 🌷 حيوان متحرّك بالميل است و انسان متحرّك بالاراده ؟ ؟ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸این که می گم را فکر کنید ببینید درسته یا نه 🍀مثلا لذت غذا خودن را مثال می زنم 🌺خود غذا خوردن لذتش بیشتر است یا خیال رسیدن به غذای خوشمزه ؟ 🌸شوق رسیدن به یار لذت بخش است یا رسیدن به یار ؟ ( وقتی شوق داشت بیشتر لذت میرد یا رسیدن به معشوق ) 🌺 شوق مدرک گرفتن بیشتر است یا خود مدرک 🌺ادم تا شوق رسیدن به چیزی را دارد در حال لذت بردن است ولی همین که به مطلوب رسید می بینه که چیز خاصی نبود 😔😔😔 🌺وقتی غذا خوردیم میبینیم این که چیزی نبود الکی خودمون را درگیز کردیم ( اون قدر ها هم ارزش نداشت براش تلاش کنیم ) 🌺وقتی به مدرک دانشگاه رسیدیم میبینیم این که چیز خاصی نبود ( هر چند وظیفمون هست که بریم دنبال دانش ولی نه برای لذت مدرک و قیافه گرفتن ) 🌺وقتی به دوست دخترش رسید می بینه این که چیزی نبود و این قدر ها ارزش تلاش نداشت برای همین میره سراغ دختر دیگر 🌺 یاد دنیا شوق رسیدن به دنیا ( به زن، به غذا ؛ به ریاست به ...)) این ها لذت دارد ولی ادم وقتی به خود لذت رسید می بینه این که لذتی ندارد 🌸ما تا زمانی که دنبال چیزی هستیم داریم لذت میبریم 🌸چون فکر می کنیم اون چیزی که دنبالش هستیم خیلی ارزش دارد 🌺ولی وقتی بهش رسیدیم میبینیم که این قدر ها هم ارزش نداشت 🌸ازدواج هم شوق رسیدن بهش از خود ازدواج لذتش بیشتر است 🌸برای همین مردم وقتی ازدواج کردند بعدش میبینند این قدر ها هم لذت ندار د 🌸مگر این که به دید معنوی و خدایی بهش نگاه کنیم 🌏🌍🌎 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌺 محمدُ بنُ الحسن بإسناده عن الحسین بن سعید، که این اِسناد اِسنادِ صحیحی است، عن محمد بن ابی عمیر، عن سَلَمه صاحبِ السابری، سلمۀ صاحب السابری توثیقِ خاص نشده است،لکن ما به او اعتماد میکنیم از دو جهت : 1️⃣ یکی اینکه ابن ابی عمیر از او نقل کرده است، 2️⃣ یکی هم از این جهت که او در اسانید و طرق کاملُ الزیارات وارد شده است . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
و حضرت صادق علیه السلام فرمود که ماییم صبرکنندگان و شیعیان ما صابر تر از ما یند زیرا که ما صبر میکنیم از روی علم و شیعیان ما صبر می کنند با عدم علم یعنی آن که ما اهل البیت به بصیرت قلب می بینیم ثمرات طاعات الهیه را و نتایج مصائب و بلاهای دنیوی را و صاحب عین الیقین می باشیم در مشاهده امورات معادیه و دیدن ثمرات نیک و بد خلایق که نتیجه ذره از اعمال و اختلاف و عقاید باطل سیئه فاسده از نظر ما پنهان نیست و نیز ثمرات مصائب و بلاهای دنیویه را مشاهده می‌کنیم پس از روی علم صبر بر مشاق طاعات و بلایا داریم و شیعیان ما با عدم بصیرت قلب و مشاهده ثمرات مذکورات به محض صدق به قول حق تعالی حضرت رسول و وعده‌های مثوبات اخرویه صبر می نمایند بر مشاقّ طاعات و بلا ها پس ایشان طاقت بر صبر بیش از ما دارند پس صابران در کلام الله و این آیات منحصر است در ما و شیعیان ما 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸عجبت لمن فزع من اربع كيف لا يفزع الى أربع؟! 🌸عجبت لمن خاف كيف لا يفزع الى قوله: 🌸«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ»، فانّى سمعت اللَّه عزّ و جلّ يقول بعقبها: فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ. 🌸در شگفتم از كسى كه مى‏ترسد، چگونه به اين سخن خداوند پناه نمى‏برد: 🌸«حسبنا اللَّه و نعم الوكيل 🌸خدا ما را بس است و چه خوب نگهبانى است» چون از خدا شنيدم كه پس از آن مى‏فرمايد: «آنها به نعمت و فضلى از خدا منتقل شدند و هيچ بدى به آنها نرسيد» 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸و عجبت لمن اغتمّ كيف لا يفزع إلى قوله: « 🌸لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» 🌸، فإنّى سمعت اللَّه عزّ و جلّ يقول بعقبها: وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ. 🌸و در شگفتم از كسى كه اندوهگين مى‏شود، چگونه به اين سخن خداوند پناه نمى‏برد 🌸: «لا اله الّا انت سبحانك انى كنت من الظالمين 🌸خدايى جز تو نيست، تو منزهى و من از ستمگران بودم.» 🌸 چون از خداوند شنيدم كه پس از آن مى‏فرمايد: 🌸«ما او را اجابت كرديم و او را از غم نجات داديم و اين چنين مؤمنان را نجات مى‏دهيم.» 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸و عجبت لمن مكر به كيف لا يفزع الى قوله: 🌸«أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ» 🌸، فإنّى سمعت اللَّه عزّ و جلّ يقول بعقبها: فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا. 🌸و در شگفتم از كسى كه دچار مكر و حيله شده، چگونه به اين سخن خداوند پناه نمى‏برد: 🌸«و افوّض امرى الى اللَّه ان اللَّه بصير بالعباد 🌸كار خودم را به خدا وامى‏گذارم كه خدا بر بندگان بيناست» 🌸چون از خدا شنيدم كه پس از آن مى‏فرمايد: 🌸 «پس خدا او را از بدى‏هاى آنچه مكر كردند حفظ كرد.» -دشمنان 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸و عجبت لمن أراد الدّنيا و زينتها كيف لا يفزع الى قوله: 🌸«ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»، 🌸 فإنّى سمعت اللَّه عزّ و جلّ يقول بعقبها: 🌸 إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا 🌸وَ وَلَداً* فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ. و عسى موجبة. 🌸و در شگفتم از كسى كه دنيا و آرايش آن را مى‏طلبد، چگونه به اين سخن خداوند پناه نمى‏برد: 🌸«ما شاء اللَّه لا قوة الا بالله 🌸آنچه خدا بخواهد، هيچ نيروى جز از خدا نيست» 🌸چون از خدا شنيدم (از قول كسى) كه مى‏فرمايد: 🌸«اگر مرا مى‏بينى كه مال و فرزندم از تو كمتر است اميد است كه خداوند بهتر از باغ تو به من بدهد.» 🌸 و «عسى اميد است» در اين آيه معناى حتميت را دارد. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌺و علی بن ابراهیم قمی ره از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده آن که 🌸 ابراهیم مسکن داشت در وادی شام و چون اسماعیل از هاجر متولد شد ، ساره ناراحت شد 🌸زیرا که اولادی از حضرت ابراهیم نداشت و اذیت میکرد آن حضرت را به سبب هاجر و باعث غم او می شد 🌸حضرت ابراهیم شکایت کرد بهسوی حق تعالی 🌺 حق تعالی فرمود: 🌸 به درستی که زن ، عمودی است معوج 🌸اگر واگذاری او را به حال خود بهره میبری 🌸 و اگر بخواهی راستش کنی ، شکسته میگردد 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸محمد بن عيسي عن علي بن حديد عن مرازم عن أبي عبد الله ع قال 🌸 إن القرآن تبيان كل شيء حتي و الله ماترك الله شيئا يحتاج العباد إليه إلابينه للناس حتي لايستطيع عبد يقول لو كان هذانزل في القرآن إلا و قدأنزل الله تبارك و تعالي فيه 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸مرحوم بروجردی و مرحوم آقا ضياء عراقی فقط صورت را استثنا نموده‌اند و بر اين اساس، برطرف می‌شود و خروج، امتثال امر مولی است و نماز در اين حالت مقرب خواهد بود، از غصب در حكم كسی است كه به وارد زمين غصبی شده و امتثالاً لامر مولی از آن زمين خارج می‌شود، 🌷 نظر معمول محققين نسبت به صحت نماز همين است كه بين تائب و غير تائب فرق می‌گذارند. 🌸در مسئله ارتماس نيز مانند توسط در ارض مغصوبه، پس از توبه، غسل حال الخروج اشكالی ندارد. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸مرحوم امام و مرحوم آقای خوئی می‌فرمايند در واجب معين غير از ماه مبارک رمضان بنابر مبنای آقايانی كه قصد افطار يا قصد مفطر را مبطل می‌دانند، نبايد غسل ارتماسی باطل شود، 🌸چون شخص با قصد رفتن زير آب قصد مفطر می‌كند و با نفس قصد، روزه باطل می‌شود و در غير ماه مبارک رمضان پس از بطلان وجوب امساک ندارد و غسل ارتماسی اشكالی ندارد.   📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸تبيين نظریه مختار در واجب معین ( روزه قضاء ) 🌸اينجا به ذهنم اين مطلب می‌آمد كه در عصر روزه قضاء نيز ممكن است مانند روزه ما‌ه مبارک رمضان با اين تقريب به بطلان غسل حكم كنيم كه تفاوت بين ماه مبارک رمضان و غير ماه مبارک رمضان اين است كه اگر كسی در ماه مبارک رمضان يكی از مفطرات را مرتكب شد، امساک تا غروب واجب است و در غير ماه مبارک رمضان و از جمله قضای روزه ماه مبارک رمضان اينگونه نيست، ولی روزه ماه مبارک رمضان و قضای آن را در يک جهت می‌توانيم مشترک بدانيم، و آن اين است كه اگر با قصد افطار يا مفطر روزه باطل شد، در قضای روزه ماه مبارک رمضان نيز پس از بطلان در دفعه اول حق ندارد مفطرات را مرتكب شود، و دليل آن اين است كه لفظ افطار در روايات به معنای ابطال نيست و به معنای شق امساک است، در فتوای آقايان هست كه اگر روزه كسی به وسيله نيت باطل شود و يكی از مفطرات را مرتكب نشود، كفاره ندارد، چون كفاره مترتب بر افطار است و افطار شق امساک است و با نيت افطار محقق نمی‌شود و ابطال می‌شود و مفطر گفته نمی‌شود كه موجب كفاره باشد، و در قضای ماه مبارک رمضان گفته اگر كسی افطار كند حرام است و كفاره دارد، و كفاره جنبه عقوبتی دارد و به همين خاطر است كه ناسی كفاره ندارد، روزه‌ای كه با نيت باطل شده، هنوز عنوان مفطر بر آن صدق نمی‌كند، اگر ارتماس حاصل شود، بر آن عنوان مفطر صدق می‌كند و كفاره دارد و به دليل اينكه كفاره جنبه عقوبت دارد، كشف انّی از گناه می‌كند و حرام می‌شود، لذا به نظر می‌رسد كه در روزه ماه مبارک رمضان و قضای آن، گرچه با نيت روزه باطل می‌شود ولی پس از بطلان نيز امساک لازم است با اين تفاوت كه در قضای آن پس از بطلان فقط در دفعه اول امساک لازم است، اين را بايد اضافه نمود. مرحوم آقای خوئی در حاشيه مستقل راجع به قضاء به نحو احتياط تعبير نموده و در پانزده حاشيه مطابق نظر مرحوم امام فرموده است، حالا ما اين را به نحو فتوا می‌گوئيم.  📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸و في روضة الكافي : عليّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن القاسم بن محمّد، [و علي بن محمد، عن القاسم بن محمد] عن سليمان بن داود المنقريّ، عن حفص بن غياث، عن أبي عبد اللّه- عليه السّلام- قال: قال: 🌸و من ذهب يرى أنّ له على الآخر فضلا، فهو من المستكبرين. 🌸فقلت له: إنّما يرى أنّ له عليه فضلا بالعافية إذا رآه مرتكبا للمعاصي. 🌸قال: هيهات هيهات، فلعلّه أن يكون قد غفر له ما أتى و أنت موقوف تحاسب . 🌸أما تلوت قصّة سحرة موسى- صلوات اللّه عليه-. الدقائق و بحر الغرائب، ج‏7، ص: 196 🌸و در کافی از حضرت صادق علیه السلام ماثور است که کسی که از برای خود برتری بداند بر دیگری او از مستکبرین است 😳 🌸عرض کردند که : اگر از برای خود فضل عافیت را ببیند وقتی می بیند که دیگری اهل معصیت است . 🌺 فرمود هیهات هیهات شاید معاصی آن ها مغفور شده باشد و از تو موقوف به حساب باشد 🌺آیا نخواند ه ای قصه ساحران موسی را علیه السلام ؟ ؟ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸 حضرت صادق آل محمد علیه السلام فرمودند : 🌸که اگر را در یک کنم و در دهان دوستی از دوستان خود گذارم هنوز از او که نکرده‌ام در مقام . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸 از اهل عصمت علیهم السلام ماثور است که مناجات فرمود حق تعالی با موسی بن عمران و فرمود: 🌸یا موسی وقتی که ببینی غناء اقبال می‌کند بر تو بگو عقوبت ذنب و معصیتی است که تعجیل کرده است در دنیا قبل از آخرت از برای من 🌸و وقتی که ببینی فقر را که اقبال می کند بگو مرحبا به فقر که شعار صالحان است 🌸 بدان که همواره فقر شعار اهل صلاح و قناعت شیمه مرضیه اهل فوز فلاح بوده و بزرگان دین در قناعت وسیع سلطنت ها کرده‌اند : 🌸 مرا گر تو بگذاری ای نفس طامع 🌸بسی سلطنتها کنم در گدایی 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸مدح نامحرم‏ 🌸 جواز تمجيد و مدح زنان، از مردان نامحرم: 🌸قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ. قصص (28) 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸و عیاشی از حضرت صادق علیه السلام روایت کند که فرمود حق تعالی 🌸خلقت فرمود روح‌القدس را و خلقت نفرمود خلقی را اقرب از او به سوی خود اگرچه اقرب است به حق تعالی و لکن اکرم خلایق در نزد حق تعالی نیست 🌸 پس هرگاه اراده فرماید حق تعالی امری را القاء می فرماید به سوی روح القدس و القاء می‌کند او به سوی نجوم سماوات پس جاری می نماید کواکب آن امر را در عالم کون 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313