eitaa logo
نکته باران
114 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
0 فایل
✨️ مجالی برای ارائه برخی سرنخ های مطالب فقهی و اصولی ✨️ 💬 تبادل نظرات و پیشنهادات 👇👇 @mmmoghiseh محمد مهدی مقیسه
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مرحوم شیخ اعظم ره در بحث صحت اشتراط شرط ضمن عقد می فرمایند یکی از شرائط آن این است که مخالف حکم کتاب و سنت نباشد . ❇️ در توضیح اینکه چه شرطی در برابر حکم کتاب و سنت مخالف شمرده می شود میفرماید : برخی از احکام مثل واجبات و محرمات علی الاطلاق بر موضوع مترتب می شود یعنی حتی با لحاظ عروض عناوینی مثل نذر و شرط تغییر نمی کنند لذا شرط ترک واجب و ارتکاب حرام مخالف کتاب و سنت است . و برخی دیگر از احکام مثل غالب مباحات و مستحبات و مکروهات بلکه تمامی آنها لو خلی الموضوع و طبعه بر آن مترتب می شود پس اگر عنوانی عارض شود که شخص را الزام به فعل یا ترک کند مخالف کتاب و سنت نخواهد بود . ❇️ در ادامه باید گفت در باب تزاحم بین ادله و احکام که فقیه به دنبال کشف اقوی الملاکین است همانطور که سبق زمانی احد الحکمین یا اشتراط قدرت عقلی در یک طرف ، مرجح یکی از دو حکم بر دیگری می شود اطلاق اخذ حکم در موضوع هم می تواند به عنوان مرجح در باب تزاحم قرار گیرد یعنی اگر یکی از دو حکم به طور مطلق بر موضوعش مترتب شود بر حکم دیگری که علی الاطلاق نیست ترجیح پیدا خواهد کرد . و راه دستیابی به آن استظهار از ادله است که آیا حکم علی الاطلاق اخذ شده یا لو خلی و طبع الموضوع . @noktebaran
💢 نیت مردد در عبادات ❇️ از اختلافات فقهاء در بحث عبادات اختلاف در تحقق نیت مردد است به این معنی که آیا ممکن است مکلف در ابتداء عمل این چنین نیت کند که اگر عمل بر وجه صحیح و شرعی انجام شود من قصد آن را دارم و الا اصلا قصد انجام چنین عملی را از ابتدا ندارم ؟ مثلا در بحث قصد احرام عمره مفرده که زوال آن را برخی از اعلام فقط به تقصیر در پایان عمل می دانند اگر کسی اینگونه نیت کند که من محرم می شوم اگر از احرام در بیایم و اعمالم را صحیح انجام دهم و در صورت کشف خلاف اصلا از ابتداء محرم نشده ام. شاید مشهور فقهاء علت عدم امکان چنین نیتی را در شرع ، عدم جزم و تعلیق نیت دانسته اند که با قصد انجام عمل که از انشائیات است نمی سازد . ✳️ لکن شاید بتوان از تعابیر مرحوم شیخ اعظم ره در بحث تنجیز العقد و بحث مسقطات خیار غبن بر امکان شرعی چنین قصدی شواهدی اقامه کرد چراکه ایشان در بحث مسقطات خیار غبن فرموده اند : فإنّ الممنوع منه هو التعليق على ما لا يتوقّف تحقّق مفهوم الإنشاء عليه، و أمّا ما نحن فيه و شبهه مثل طلاق مشكوك الزوجيّة، و إعتاق مشكوك الرقّيّة منجّزاً، و الإبراء عمّا احتمل الاشتغال به فقد تقدّم في شرائط الصيغة أنّه لا مانع منه و لو اینکه این بیان در باب معاملات است لکن می توان از آن استفاده کرد که تعلیق بر چیزی که ذاتا قصد عمل بر آن شی معلق است نباید مانعی داشته باشد . و در بحث احرام عمره مفرده در صورتی که محرم نیت کند که اگر واقعا محرم شود و از احرام دربیاید از ابتدا قصد احرام دارد و الا چنین قصدی ندارد نیت احرام را بر اعمالی تعلیق کرده است که ذاتا عمل عمره مفرده بر اتیان به آن متوقف است و تردد در نیت به این مقدار نباید مضر باشد . @noktebaran
💢 در قاعده نفی عسر و حرج چندین اختلاف و بحث وجود دارد : 🔶 اول : آیا عسر و حرج مترادف هستند یا اینکه متعلق نفی در این قاعده دو چیز است؟ مرحوم آیت الله خویی ره و اتباع ایشان از این دو تعبیر یک چیز را برداشت کرده اند و عسر را به معنی مشقت کثیره دانسته اند که همان معنی حرج است. برخی مثل مرحوم نراقی در عوائد الایام آنرا دو لفظ برای دو معنی دانسته اند . 🔶 دوم : آیا این قاعده اصل عملی است یا عنوان ثانوی و حاکم بر ادله اولیه است یا عمومی مثل ادله اولیه است؟ جمعی از اعلام این قاعده را عنوان ثانوی و حاکم و ناظر بر عناوین و احکام اولیه دانسته اند. برخی شان اصل عملی برای آن قائل شدند و اساسا آن را از حیطه تبیین احکام واقعیه دور دانسته و فقط رسالت رفع احیر در مقام عمل را برای آن قائل شدند. گروه سوم این قاعده را عامی در عداد عمومات دیگر ادله احکام دانسته و در صورت فقدان مخصص به عموم آن اخذ میکنند. ⚛ این دو اختلاف ثمرات عدیده عملیه در پی دارد که بسیار حائز اهمیت است که با بررسی ادله هریک از قائلین در این دو مجال از اختلاف قول حق نمایان تر خواهد شد. ✅ بررسی این دو اختلاف ، قابلیت و ظرفیت قرار گرفتن در شکل مقاله یا تحقیق علمی را دارد @noktebaran
💥 ثمرات صحیح به مبنای مشهور و صحیح به مبنای شیخ اعظم ره ❇️ مرحوم آخوند خراسانی ره در کفایه تبعا للمشهور صحیح را تفسیر به تام الاجزاء و الشرائط کرده اند و فرمودند : أنّ الظاهر أنّ الصحّة عند الكلّ بمعنى واحد، و هو التماميّة. . . و منه ينقدح: أنّ الصحّة و الفساد أمران إضافيّان فيختلف شي‏ء واحد صحّة و فسادا بحسب الحالات، فيكون تامّا بحسب حالة و فاسدا بحسب اخرى، فتدبّر جيّدا. ❇️ در حالیکه مرحوم شیخ اعظم انصاری در بحث بیع صحیح را به موثر اثر تفسیر کرده اند و میفرماید : يمكن أن يقال إن البيع و شبهه في العرف إذا استعمل في الحاصل من المصدر الذي يراد من قول القائل بعت عقد الإنشاء لا يستعمل حقيقة- إلا فيما كان صحيحا مؤثرا و لو في نظر القائل ثم إذا كان مؤثرا في نظر الشارع كان بيعا عنده و إلا كان صورة بيع نظير الهازل عند العرف. فالبيع الذي يراد منه ما حصل عقيب قول القائل بعت عند العرف و الشرع حقيقة في الصحيح المفيد للأثر و مجاز في غيره إلا أن الإفادة و ثبوت الفائدة مختلف في نظر العرف و الشرع. ✅ بررسی بین این دو دیدگاه در بحث بیع و نسبت سنجی بین این دو نظریه ، ثمرات عدیده ای دارد که می توان آن را در قالب مقاله یا تحقیق علمی پیگیری کرد @noktebaran
💢 تشخیص مانع از شرط در خطابات شارع ✳️ یکی از شئونات فقیه در امر افتاء تشخیص مانع از شرط برای تحقق بخشیدن به موضوع تکلیف است چراکه به نگاه دقیق موضوع تکلیف مشتمل بر تمامی اموری است که در تحقق تکلیف دخالت دارد و تمییز بین مانع و شرط از مواردی است که بواسطه ثمرات عملیه متعدد مورد توجه فقهاء قرار گرفته است . مثلا در اینکه آیا استقبال الی القبله شرط است یا عدم استقبال مانع است و یا اینکه آیا قهقه در صلاه مانع است یا عدم القهقه شرط است و یا در بحث معاملات آیا غرر مانع از بیع است یا عدم الغرر شرط است یا اینکه آیا ربا مانع است یا عدم الربا شرط است ؟ ❇️ فرق بین این دو در بدایه النظر در این ظاهر است که شرط ، نیاز به احراز وجدانی دارد ولی مانع را با اصل عدم می تواند منتفی دانست . ❇️ لکن به نظر دقیق شاید بتوان گفت پشت صحنه این اختلاف بین اعلام به نحوه تلقی احکام وضعیه بر می گردد به اینکه آیا احکام وضعیه مجعول بالاصاله هستند یا بالتبع یا اساسا مجعول شارع نیست بلکه انتزاع عقل است از نحوه تعلق خطاب به تکلیف و دامنه این بحث تمامی احکام وضعیه را شامل می شود . ❇️ این بحث در بالاترین رکن قانونگذاری جمهوری اسلامی که همان شورای محترم نگهبان است نیز جاری است چراکه باید بحث کرد که آیا در وضع قانون موافقت شرع شرط است یا مخالفت با شرع مانع است و به نظر می رسد در تایید قوانین محلس شورای اسلامی نگاه دوم پیش گرفته می شود و صرف عدم مخالفت را مستند برای تایید قانون می دانند و البته ممکن است به اصل عدم برای احراز عدم مخالفت اکتفاء نشود و راه فحص را پیش بگیرند لکن دلیلی که بر لزوم احراز موافقت با شرع دلالت کند را قائل نشده اند . ✅ این بحث قابلیت پیگیری در قالب پایان نامه سطح 3 را دارد و حتی با کمی تامل و جهت دادن به آن قابلت نظریه پردازی و قرار گرفتن در قالب پایان نامه سطح 4 را هم دارد . @noktebaran
💢 اختیار البلد للسکنی... ✍ مرحوم علامه آیت الله حاج شیخ عبد الله المامقانی قدس سره: ❇️ أُوصيك بُنيّ بسكنى النجف الأشرف ما دام معاشك دارّاً فيها على الوجه الأوسط، بل الأدنى من غير ارتكاب محرّم ولا تَحمُّلِ مذلّة، لأمورٍ ... . ❇️ و إنْ لم يتيسّر لك سُكناها أو توقّف على ارتكاب خلاف الشرع أو تحمّل مذلّة، فعليك بالخروج منها و سُكنى عتبة أخرى من الأعتاب المقدّسة، مقدّماً غيرَ كربلاء المشرّفة عليها، لما ورد مِن كراهة سكناها، بل من المجرَّب المعلوم إيراث سكناها قسوةَ القلب، وبذلك تقتضي السليقة المستقیمة أيضاً. ❇️ وإيّاك بُنيّ وسُكنى غير الأعتاب المقدّسة ما دَرَّت معيشتك فيها بغير ارتكاب محرّم وتحمّل ذلّ، فإنّ للعتبة فوائد أُخرويّة، بل و دنيويّة ليست في غيرها، فإنْ لم يتيسّر لك ذلك فعليك باختيار ما غلَب على أهله التُقى والصلاح والوزانة والرزانة والفَهم والعِلم من البلاد للسكنى. ❇️ و عليك بُنيّ إذا سكنتَ الأعتاب المقدّسة أو زُرتَها: اختيار دارٍ قربَ العَتَبة التي بها، فإنّ بُعد المنزل عن المزار يتسبب منه ترك الزيارة في جُملة من الأوقات، لِوَجَلٍ أو مطر أو فساد في البلاد أو ضيق وقت أو.. نحو ذلك، وإنْ سكنتَ غير العتبة فعليك بوسط المعمورة، فإنّه أسلمُ وأبعد من الآفات. 📚 مرآة الرشاد ج۱ ص ۲۱۷ @noktebaran
💢 ماهیت قبض در معاملات ✳️ یکی از واجبات تکلیفیه و از ارکان صحت در برخی از معاملات بحث قبض است . قبض در معامله صرف و سلم طبق مبنای مشهور فقهاء شرط صحت است و در غیر این دو معامله مثل بیع از واجبات تکلیفیه بر گردن طرفین بعد از اجراء صیغه است و در بحث کفارات قبض و اقباض به فقیر موجب برائت ذمه خواهد شد و در بحث دیون موجن برائت ذمه مدیون و در بحث رهن و هبه موجب تحقق رهن و هبه خواهد شد. ✳️ اما در ماهیت قبض و تعیین مصداق آن اختلافاتی در کلمات فقهاء دیده می شود . شهید اول ره در لمعه و شهید ثانی ره در شرح آن بین انحاء مبیع و اشیاء فرق گذاشته و قبض را در غیر منقولات به تخلیه سبیل و در منقولات مختلف دانسته اند . ✳️ پرواضح است که قبض حقیقت شرعیه ندارد و احاله به عرف شده است پس باید از لحاظ عرف و لغت بررسی کرد که آیا در منقولات صرف استیلاء قبض را محقق می کند یا نیاز به قبض خارجی است ؟ برخی از معاصرین استیلاء را در قبض کافی ندانسته لذا در بحث خمس ، هبه غیر مقبوضه را از دلیل وجوب خمس بیرون می برند و در مقابل ، کسانی هستند که صرف استیلاء را محقق قبض دانسته و فتوی به وجوب خمس در اینگونه موارد داده اند. ✅ پیگیری این مطلب در قالب مقاله علمی پژوهشی و پایان نامه سطح 3 ممکن است . @noktebaran
هدایت شده از 
گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل برگزار می‌کند: 📚میزگرد علمی: فقه و انتخابات در آراء فقیهان معاصر 🔹 ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی مقیسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی حجت الاسلام و المسلمین محمد متقیان حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد قاسمی ▪️دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حسین حمزه ⏰ زمان: شنبه 6 تیرماه ساعت 13. 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، اتاق جلسات ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠 گروه فقه سیاسی؛ مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
میزگرد31.mp3
7.72M
تطبیق ديدگاه مرحوم آیت الله تبریزی ره در بحث انتخابات
هدایت شده از شنبه های فقهی
32.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥، بهترین روش برای ارزیابی مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است ✔️ آیت‌‌الله‌ شبیری زنجانی: در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، درحوزه‌های علمیه رایج بود، عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود. این یکی از ویژگی‌های ممتاز حوزه‌های علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد. مباحثات نشانگر واقعیت علمی افراد است چون مربوط به یک روز دو روز نیست در هر شرایطی آنها با هم مباحثه می‌کنند تصادف نیست بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است https://eitaa.com/shfeghhi https://t.me/shfeghhi
💠 ارکان اربعۀ یک عالِم ارکان اربعۀ یک عالِم - که اگر در او جمع شوند، صلاحیّت مرجعیّت دارد -، در میرزا وجود داشته: علمیّتش در درجۀ اول، تقوایش در درجۀ اول، اخلاقش در درجۀ اول، عقلش هم در درجۀ اول بوده. این چهار چیز در میرزا در حدّ اعلا بوده و هیچ نباید کسی شک در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگرد‌ها، همین که هر چه ملّای متفکّر می‌بینیم، تربیت‌شده اویند، کافی بود؛ مثل وحید بهبهانی که شاگردانی همانند بحر‌العلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سید محسن اعرجی و ملا مهدی نراقی نشان‌دهندۀ موقعیت علمی ممتاز اوست. دو نفر ملّا هست در تاریخ شیعه که شاگرد‌های آن‌ها مهم‌ترین شاگرد‌های اعصارند: یکی وحید بهبهانی است و دیگری میرزای شیرازی. 🔻جرعه_ای_از_دریا. https://eitaa.com/shfeghhi https://t.me/shfeghhi
✅ مرحوم شهید اول ره در بحث رجوع مشتری به ثمن به بایع فضولی در صورت عدم اجازه مالک و علم مشتری ، مطلبی را متذکر می شود که حاکی از اختلافی روشن بین قدماء و ایشان در این بحث است ✅ مشهور قدماء بر این باورند که مشتری در صورت علم ، مطلقا حق رجوع به بایع فضولی را ندارد خواه ثمن نزد او موجود باشد یا تلف شده باشد چراکه قاعده اقدام که در اینجا مستند به علم مشتری است از رجوع مشتری به ثمن جلوگیری می کند و این بدین معنی است که ثمن در حکم تالف فرض می شود . ✅در مقابل شهیدین ره هستند که در هیچ صورتی این مقاله را تایید نمی کنند گرچه در صورت بقاء ثمن ، منع آن را افحش و التزام بدان را ابعد از قواعد می دانند. 🦠 دلیل شهیدین ره بر این مدعی : ایشان بر این باورند که مشتری در هر دو علم و جهل خود به فضولیت بایع و و بقاء و تلف ثمن ،مغرور شده و طبق قاعده غرور باید حق رجوع بر غار که بایع فضولی باشد را داشته باشد چراکه در صورت جهل مشتری ، مغرور شدن او پر واضح است کما اینکه در صورت علم مشتری و بقاء ثمن نیز نیاز به دلیل برای استحقاق مشتری در رجوع نداریم . 🦠 تمام شبهه و اشکال در صورت علم مشتری و تلف ثمن در دست بایع فضولی است که چرا قاعده غرور شامل وی شده و استحقاق رجوع را برای او ثابت می کند . شهید ثانی ره در توضیح و پاسخ به این شبهه می فرماید : رضایت مشتری به تسلط بایع بر مال او در صورت علم وی به فضولیت بایع رضایت مطلق نبوده بلکه این رضایت از جانب وی نسبی صادر شده بدین معنی که اگر بایع فضولی اجازه مبیع را از مالک بگیرد مشتری رضایت در تسلط بایع بر ثمنش و تسلط در رساندن ثمن به مالک را دارد و در غیر این صورت این رضایت وجود ندارد پس مشتری علی ای حال مغرور بایع فضولی واقع شده چون شرط این رضایت که گرفتن اذن و اجازه نقل مبیع به مشتری بود محقق نشد علاوه بر اینکه طبق همین تحلیل ید بایع در تلف ثمن عدوانی بوده و فقط در رساندن ثمن به مالک ید امانی داشته است که فرض این است که ثمن به مالک نرسیده است پس در هر صورت ضامن ثمن خواهد بود . ❇️ پیگیری این دو مقاله از مشهور قدماء ره و شهیدین ره در این اختلاف ❇️ همچنین پیگیری ثمرات رضایت نسبی و علی الاطلاق در فقه ❇️ همچنین تعارض قاعده اقدام و غرور و وجه ترجیح یکی بر دیگری از برکات و فوائدی است که بر این نوشتار مترتب است و ظرفیت قرار گرفتن در قالب مقاله را دارد . @noktebaran