eitaa logo
دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی
536 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
266 ویدیو
44 فایل
کانال اطلاع‌رسانی برنامه‌های دانشجویی-فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی ارتباط با ادمین: @fzmaleki
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪴 📖 ▫️جستجوی خدا در معلومات نه در مجهولات▫️ بعضی افراد عادت دارند که خدا را در میان مجهولات خودشان جستجو کنند؛ یعنی به هرمعمایی که رسیدند و نتوانستند آن را حل کنند آن را به ماوراء طبیعت ارجاع میکنند. از بعضی اشخاص اگر بپرسید که چطور شد این نانی که تو میخوری به این صورت در آمد و نان شد؟میگوید آرد بود و در دکان نانوایی خمیر شد و در تنور پخته شد. _چطور شد که آرد شد؟ _گندم بود و در آسیاب زیر سنگ آرد شد. _گندم چطور به وجود آمد؟ _زارع آن را کاشت و او از زمین رویید و بعد زارع آن را درو کرد و خرمن کرد و کوبید و از کاه جدا کرد. _چطور شد که رویید؟ _باران آمد و آفتاب تابید و سبز شد. _چطور شد که باران آمد؟ _این را دیگر خدا آورد. مثل این است که خداوند تا قبل از این مرحله در جریان نبود، در این مرحله وارد جریان شد. اینگونه تصور درباره خدا غلط و گمراه کننده، بلکه کفر و الحاد است. در این گونه تصور انسان خدا را شبیه و همپایه یکی از مخلوقاتش قرار داده،او را علتی در عرض علتها و اسبابهای این جهان فرض کرده و حال آنکه او فوق همه علتها و اسبابها و سرچشمه همه علل و اسباب است. در این گونه طرز تفکرها مثل این است که بین خدا و اسباب مادی تقسیم کار شده،نیمی را خدا و نیمی را غیر خدا انجام می‌دهد؛ قسمتی از کارها را اسباب مادی انجام و قسمتی را خدا می‌دهد؛ مثل این است که در سایر کارها خدا دخالت نداشته است و در آمدن باران و ابر که کار خداست سبب دیگری مانند سایر اسباب دخیل نبوده؛ و اگر بگویی خیر، آمدن باران و حرکت ابر هم یک سببی مانند همین اسباب دارد، دیگر در نظر او جایی برای خدا باقی نمی ماند. خدا را تا آنجا که اسباب ظاهری طبیعت را می‌بیند - از پختن نان و آرد شدن گندم و افشاندن بذر و شخم زدن زمین و آمدن باران ـ دخالت نمی‌دهد، از آن نقطه به بعد چون اسباب ظاهری طبیعی را نمیبیند و نمیداند خدا را دخالت میدهد؛ یعنی خداوند را در میان مجهولات خود جستجو میکند؛ مثل اینکه ماوراء الطبیعه انباری است که ما مجهولات خود را باید به آنجا ارجاع کنیم. خدایی که در ردیف علل ماده و طبیعت قرار بگیرد خدای واقعی نیست. خدایی که قرآن معرفی می‌کند این طور نیست. طبق تعلیمات قرآن این طرز فکر در باب توحید، شرک است و کفر و الحاد. خدایی که قرآن معرفی می‌کند با همه چیز هست و در همه جا حاضر است؛ هیچ جا از او خالی نیست و نسبتش با همه موجودات و علل و اسباب على السواء است؛ تمام سلسله منظم علل و اسباب قائم به ذات اوست. آن روش روش معمولی افرادی است کم عمق که خداوند را در میان مجهولات و مسائلی که علل ظاهری آنها را نمیدانند جستجو میکنند؛ ولی قرآن از طریق حیات و ممات و نظام متقن و موجودی که هست از راه اینکه در این نظام موجود و متقن افق حيات بالاتر از افق ماده است، نوری است که بر پیکر بی روح ماده می تابد، کمالی است که بر او افاضه می‌شود، حقیقتی است که ماده صرفاً جنبه قبول و پذیرش نسبت به او دارد نه جنبه فاعلیت و دهش،از این راه دست ما را می‌گیرد و ما را به افق ملکوت و باطن جهان نزدیک می‌کند. مطابق این بیان و این طرز فکر حیات و زندگی در هر جا که پیدا شود، در هر ماده ای که پیدا شود،طبق هر شرایط و قانونی که پیدا شود، خواه ابتدائاً به طور خلق الساعه پیدا شود و خواه از طریق تدریج و تکامل خواه زنده ای از زنده دیگر مشتق شده باشد و یا شرایط حیات به طور دیگر فراهم شده باشد، خواه فراهم کنندۀ شرایط حیات و زندگی، بشر باشد (اگر روزی بشر قادر شد که شرایط حیات را به طور تکمیل فراهم کند) و یا فراهم کننده شرایط ماده حیاتی، بشر نباشد، پیشامدهای خاص باشد، در همه این صور و احوال حیات و زندگی فیض خدا و نور خداست؛ نوری است که بعد از فراهم شدن شرایط و استعداد، بر ماده افاضه میشود. ادامه 👇👇👇 📚منبع: کتاب بیست‌گفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری 🌱 @bnm_mui
📎ضمیمهٔ 📖 🪴 به مناسبت امروز که نوزدهم ماه مبارک رمضان است و شب ضربت خوردن مولای متقیان علی -علیه‌‌السلام- است تتمه سخن خود را به حالات آن حضرت اختصاص می‌دهم. رسول اکرم به قاتل امیرالمؤمنين على -علیه‌السلام- لقب «اَشْقَى الآخرين» داده بود. رسول خدا سخن به گزاف نمی‌گفت. برای آن این لقب را داده بود که با شهادت علی -علیه‌السلام- لطمهٔ بزرگی به عالم اسلام وارد شد که غیر قابل جبران بود. اشخاص بزرگ همه وقت وجودشان مفید است ولی گاهی از نظر اجتماعی در یک موقع خاصی قرار می‌گیرند که وجود آنها در آن موقع خیلی حساسیت پیدا می‌کند. یک شخصیت اجتماعی گاهی در یک موقعیت قرار می‌گیرد که سرنوشت یک ملت عظیم را در دست می‌گیرد و لحظات خاصی پیش می‌آید که اگر در آن لحظات از بین برود، از بین رفتنش از بین رفتن فرد نیست، از بین رفتن حق است، از بین رفتن یک رژیم و یک مسلک است. علی -علیه‌السلام- در زمان حیاتش فرمود: تا من هستم مردم در دو صف حج میکنند. ولی همین که من رفتم همه در یک صف حج می‌کنند (يَحْجُّونَ صَفاً واحداً)، کار یکسره می شود. *(البته منظور تنها دو امیرالحاج داشتن نیست؛ یعنی در دوصف زندگی می‌کنند، در دو راه، طریق و مسلک حرکت می‌کنند.آن وقت مردم مجموعاً دو حزب بودند: یکی حزب و جمعیتی که معاویه تشکیل داده بود و اهل دنیا را دور خود جمع کرده بود، و یکی هم حزب و جمعیتی که دور علی -علیه‌السلام- بودند و طرفدار واقعی قرآن و اسلام و قوانین اسلام و عدالت اجتماعی اسلام بودند.) همان طور هم شد و کار بعد از علی -علیه‌السلام- یکسره شد. این است که فاجعه شهادت علی قطع نظر از مقام قدس و قربی که علی در نزد خدا دارد، زیان بزرگی برای ملت مسلمان بود که اثرش برای همیشه در تاریخ باقی ماند. عبدالرحمن بن ملجم خودش از خوارج بود. از کسانی بود که هم علی -علیه‌السلام- را تکفیر میکردند هم معاویه را؛ خوارج میخواستند این دو نفر را با عمرو عاص از بین ببرند. سه نفر در مکه با هم پیمان بستند که علی و معاویه و عمرو عاص را در یک شب ترور کنند. یکی از آن سه نفر عبدالرحمن بن ملجم مرادی بود .کسی که مأمور عمرو عاص بود در مسجد به سراغش رفت ولی در آن شب خود عمرو عاص نیامد و شخص دیگری به نام خارجه که ظاهراً قاضی مصر بود از عمرو نیابت کرد و به نماز ایستاد و نشناخته کشته شد. کسی که مأمور کشتن معاویه بود ضربت خود را زد ولی آن ضربت کاری واقع نشد که او را بکشد. و تنها عبدالرحمن بن ملجم بود که به مقصد خودش رسید. با این مقدمه نتیجه طبیعی از میان رفتن علی -علیه‌السلام- روی کار آمدن خطرناکترین حزبی بود که تاریخ اسلام به خود دیده است. در آن وضع و موقع حساس، رفتن علی -علیه‌السلام- رفتن شخص نبود، همان طوری که مبارزۀ او هم با مخالفینش مبارزه شخصی نبود که با پیروز شدن یک طرف فردی جای فردی را بگیرد. جنگ عقیده و مرام بود، جنگ مسلک و روش بود، مبارزه طرز حکومتی که با طریقه انبیا و اولیا وفق می‌داد با طرز حکومت فراعنه و جبابره بود، مبارزۀ توحید با شرک و عدل با جور بود. لهذا با مدفون شدن علی -سلام‌الله‌علیه- بسیار چیزها مدفون شد. برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید 🌱@bnm_mui
~شبی به قدر هزار ماه~ يك شب قدر، از هزار ماه بى‌‌تقدير بهتر است! 🌔ویژه برنامه احیای شب‌های قدر و شهادت حضرت علی(ع) ◾️سخنرانان حجج‌الاسلام: محمدی، کشاورز و عمومی ◾️مداحان کربلائی: معنوی، کاویان، خیامیان ◾️مناجات‌خوانی کربلائی عطریان حجج‌اسلام: حائری، صادقی 🗓زمان: ۱۰، ۱۲، ۱۴ فروردین ۱۴۰۳؛ از ساعت ۲۲ 📍مکان: دانشگاه اصفهان، مصلای الغدیر | هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان|
🔰 آغاز ثبت نام بیست و نهمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی، تابستان ١۴٠۳ 🔅ویژه دانشجویان و بسیجیان سراسر کشور دوره ای برای تثبیت اعتقادات و راهی برای حل شبهات 📌 مکان : 🕌 مشهد_مقدس ❤️ 🔺 شروع دوره: تابستان ۱۴۰۳ به مدت ۴۰روز 🗓 مهلت ثبت نام: تا ۲۰ اردیبهشت ماه از طریق سایت زیر اقدام نمایید: 🌐 tvelayat.ir 👈 کسب اطلاعات بیشتر: به کانال خانه آزاداندیشی صفا (خاص) مراجعه کنید یا در ایتا به آیدی زیر پیام دهید. @tvelayatsupport 👈 آدرس کانال: @safa_isf @tvelayat_ir -•~❉᯽❉~•-
ESRA_J21.mp3
16.5M
🔶مسابقه مجازی تفسیر سوره اسراء 🔸جلسه بیستم 🎙استاد محمدعلی انصاری @nursing_midwifery_college
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️ دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 🟢 بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيْهِ أَبْوابَ الجِنانِ، وَأَغْلِقْ عَنِّي فِيْهِ أَبْوابَ النِّيْرانِ، وَوَفِّقْنِي فِيْهِ لِتِلاوَةِ القُرْآنِ، يا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ المُؤْمِنِينَ. 🟡ترجمه : خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای، و درهای آتش دوزخ را ببند، و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما‌، ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل‌های اهل ایمان @nursing_midwifery_college
💢اعلام اسامی برندگان روز نوزدهم مسابقه قرآنی شو http://www.mefda.ir/news/373772 @mefdanews
✳️ *تیم هاکی روی یخ دختران ایران قهرمان آسیا شد 🔹دختران هاکی باز ایران امروز در دیدار فینال رقابتهای هاکی روی یخ قهرمانی آسیا و اقیانوسیه به مصاف تیم فیلیپین رفت که در پایان با نتیجه ۴ بر صفر به پیروزی رسید و به مقام قهرمانی رسید. @mefdanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪴 📖 ▫️مسئله آغاز حیات▫️ چون بعضی از مردم همیشه میخواهند خدا را در میان مجهولات خود جستجو کنند نه در میان معلومات خود و خطری بزرگتر از این برای توحید وجود ندارد - عده ای بی خبر و بی تحقیق در رابطهٔ حیات و خداشناسی دنبال مسئلۀ آغاز حیات و ابتدای حیات میروند که چگونه شد که از اوّل حیات در روی زمین پیدا شد؛ چون از طرفی علم به ما میگوید که منشأ هر جانداری یک جاندار دیگر است و تاکنون دیده نشده که جانداری - ولو یک سلول - از مادهٔ بی‌جان پیدا شده باشد و از طرف دیگر باز علم شهادت می‌دهد که روزگارهایی بر زمین ما گذشته که جانداری در آن وجود نداشته و نمی‌توانسته وجود داشته باشد زیرا به عقیدهٔ علمای فن، در میلیونها میلیون سال قبل حرارت زمین به هیچ وجه اجازه نمی‌داد که ذی حیاتی وجود داشته باشد؛ بعدها هم که قشر زمین سرد شده تا میلیونها سال جز مواد غیر آلی در روی زمین نبود؛ پس حیات و زندگی چگونه پیدا شد؟ این هم به نوبۀ خود مجهول دیگری است برای بشر. گروهی که خدا را در میان مجهولات خود جستجو میکنند میگویند چون از طریق عادی و معمولی قابل توجیه نیست پس حتماً دست قدرت الهی از آستین بیرون آمده و برای اولین بار حیات را دمیده است. ▫️داروین و نفخه الهی▫️ داروین دانشمند معروف علم الحیات و صاحب مكتب فلسفي نشوء و ارتقاء که شخصاً مردی الهی و پایبند به مذهب مسیح بوده - هرچند دیگران فلسفه او را بد تعبیر کردند و آن را وسیله و ابزار انکار خالق قرار دادند- این مرد وقتی که تسلسل جانداران و اشتقاق انواع را از یکدیگر بیان می‌کند، می‌رسد به آنجا که اول چند جاندار و یا لااقل یک نوع جاندار در روی زمین بوده که او از نوع دیگری مشتق نشده. در اینجا می‌گوید: اما نوع اولیه فقط با نفخه الهی به وجود آمده اند. شک نیست که جاندار اول با نفخه الهی به وجود آمده مثل همه سلسله جانوران؛ اما مثل اینکه این مرد خیال کرده فقط زندهٔ اول با نفخۀ الهی پیدا شده و فقط شروع این کار با خداوند بوده؛ وظیفهٔ خداوند شروع کردن سر رشته است؛ بعدها دیگر خود به خود ماده قادر است که حیات را به نسلهای بعد منتقل کند؛ در صورتی که اول و آخر و وسط کار یکسان است؛ حیات همیشه و در هر حال - چه در آغاز و چه در ضمن تکامل - همیشه نفخه الهی است. در سوره مبارکه سجده آیه‌ای است که می‌رساند، همان طوری که آدم ابوالبشر با نفخه الهی به وجود آمد، همه افراد بشر با همان امداد و همان افاضه که اسمش در تفسیر قرآن «نفخه» است به وجود می آیند. می‌فرماید: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنسان مِنْ طِينِ، ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ روحِهِ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَليلاً ما تَشْكُرُونَ. خدایی که هر چه آفرید نیکو آفرید. آغاز خلقت انسان را از گل قرار داد؛ بعد نسل او را از خلاصه و شیره کشیده آب پست قرار داده است؛ سپس آن نسل را تعدیل کرد و از روح خویش در آن دمید و برای شما گوش و چشمها و دلها قرار داد. اما کم سپاسگزاری می‌کنید. در آیه دیگر در سوره اعراف می‌فرماید: وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ... . در اینجا می‌فرماید شما را آفریدیم؛ بعد صورت بخشیدیم؛ بعد امر کردیم فرشتگان را برای شما خضوع کنند و فقط شیطان ابا کرد.آن کس که گفته شد برای او خضوع کنید همان است که در آیات دیگر نسبت نفخ روح را به او داده است. گذشته از اینها سایر آیات کریمه قرآن بر این مطلب دلالت میکند که تنها آدمِ اول نیست که با نفخه الهی آفریده شده است. (ادامه دارد) برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید 📚منبع: کتاب بیست‌گفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری 🌱@bnm_mui
🔴 ثبت نام دانشجویان علوم پزشکی از ۱۵ فروردین آغاز می شود 🔹معاون تسهیلات از آغاز ثبت نام وام تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی از ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ خبر داد. 🔹از میان وام‌هایی که از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشجویان علوم پزشکی اعطا می‌شود تنها وام تحصیلی در نیمسال دوم تحصیلی پرداخت می‌شود و سایر وام‌ها در نیمسال اول تحصیلی (مهرماه) پرداخت می‌شود. 🔹دانشجویان علوم پزشکی برای دریافت وام تحصیلی در نیمسال دوم تحصیلی می‌توانند از ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ثبت نام اقدام کنند. پس از اینکه دانشگاه‌ها اسامی را به صندوق رفاه ارائه کنند پرداخت‌ها آغاز می‌شود. 🔹پرداخت وام تحصیلی از اول خرداد تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد. http://www.mefda.ir/news/373802 @mefdanews
🔴 ثبت نام وام تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی از ۱۵ فروردین آغاز می‌شود 🔹معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از آغاز ثبت نام وام تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی از ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ خبر داد. 🔹از میان وام‌هایی که از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشجویان علوم پزشکی اعطا می‌شود تنها وام تحصیلی در نیمسال دوم تحصیلی پرداخت می‌شود و سایر وام‌ها در نیمسال اول تحصیلی (مهرماه) پرداخت می‌شود. 🔹دانشجویان علوم پزشکی برای دریافت وام تحصیلی در نیمسال دوم تحصیلی می‌توانند از ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ثبت نام اقدام کنند. پس از اینکه دانشگاه‌ها اسامی را به صندوق رفاه ارائه کنند پرداخت‌ها آغاز می‌شود. 🔹پرداخت وام تحصیلی از اول خرداد تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد. http://www.mefda.ir/news/373802 @mefdanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ESRA_J22.mp3
18.27M
🔶مسابقه مجازی تفسیر سوره اسراء 🔸جلسه بیست و یکم 🎙استاد محمدعلی انصاری @nursing_midwifery_college
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🟢 بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان. @nursing_midwifery_college
Tahdir joze21.mp3
4.1M
📖تحدیر : جزء بیست و یکم 🎙با صداے: استاد معتزآقایے‌ @nursing_midwifery_college
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ نامه‌ای به پسرم 📩زیباترین نامه پدر به فرزندش 📜 نامه مولی الموحدین امیرالمومنین علی‌ابن‌ابیطالب علیه‌السلام به فرزندش امام حسن مجتبی علیه‌السلام 📝 نامه ۳۱ نهج‌البلاغه
🔅جردجرداق مسیحی و امام علي(ع): 🔹علامه امینی : ✍به جرد جرداق گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی علیه السلام کتاب نوشتی؟ 🔸به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری را میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است. 🔹ما با اهل سنت بر سر علی (علیه السلام) دعوا داریم ما می گوییم حق با علی است آنها می گویند نه. حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید. 🔸می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. 🔹وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی (ع) مظلوم تر نمی شناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم
🪴 📖 (جلسهٔ‌پایانی) ▫️داستان آدم در قرآن▫️ نکتهٔ عجیب این است که در قرآن کریم قضیه و داستان آدم ابوالبشر آمده ولی به عنوان یک تعلیم دیگری نه به عنوان شهادت بر توحید و اینکه به دلیل اینکه زندگی بشر به آن صورت آغاز شده پس به خدایی خدا اعتراف کنید. البته قرآن کریم خلقت آدم را به کیفیت خاصی بیان فرموده که کم و بیش می‌دانیم، و به فرض اینکه نظریه های علم الحیات هم به حد تحقیق رسیده باشد و قانون اشتقاق انواع مسلّم باشد، دلیلی در دست نیست که ممکن نیست یک انقلاب دفعی پیش آید و یک جهش عظیم رخ دهد و در مدت کمی یک توده خاک به یک انسان سوی معتدل تبدیل شود. یعنی مراحلی که باید در طول قرنها و نسلها فراهم شود در تحت یک شرایط دیگر با سرعت فراهم گردد (و حتی خلاف سنن جاریۀ کون هم نیست. در سنن کون با اختلاف شرایط و احوال، سرعت و بُطؤ یک حرکت تغییر میکند) همان طوری که مانعی نیست که برعکس، حرکتی را کندتر کنند، نظیر آنکه در شرایط معینی دوره کودکی و جوانی و پیری را طولانی تر کنند و خیلی هم طولانی تر کنند. به هر حال مقصود توضیح این روش تعلیماتی قرآن بود که در مسئله توحید به موضوع آغاز حیات متمسک نشده و نگفته به دلیل اینکه حیات و زندگی آغازی و شروعی دارد - خواه آنکه از یک سلول آغاز شده باشد یا از یک موجود چند میلیون سلولی ـ به این دلیل خدا را بشناسید داستان آدم ابوالبشر را هم به منظور دیگری بیان کرده. منظور از آن داستان تعلیمات دیگری است و شاید کمتر داستانی است مانند داستان آدم پر نکته. این داستان برای بیان بالا بودن مقام انسان و اینکه انسان اگر به مرتبه تعلیم اسماء الهی برسد از فرشتگان بالاتر است، فرشتگان در پیشگاه چنین فردی خضوع میکنند و سجده می آرند، برای تنبیه به دشمنی شیطان و آگاه کردن بشر که به وسوسه های درونی خود توجه داشته باشد که او را از راه به در نبرد، برای تکبّر آمده که یک تکبّر شیطان را از قرب الهی بیرون راند، برای تنبیه به خطرات طمع و سقوطی که انسان از درجات عالی به واسطه تخلف اوامر الهی میکند آمده، برای اشعار به مقام عالی و استعداد بزرگترین مقامی که انسان دارد آمده و آن مقام خلافت الهی است؛ و بالاخره به یک سلسله تعلیمات اخلاقی و عرفانی در آن قضیه اشاره شده: وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ. وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ. قالوا سُبْحانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ. قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِنْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنّى أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَواتِ وَالْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ آن زمان که پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشین قرار خواهم داد؛ گفتند آیا می‌خواهی مخلوقی در زمین قرار دهی که فساد و خونریزی می‌کند و حال آنکه ما تو را تسبیح و حمد و تقدیس می‌کنیم؟ من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید. تمام نام‌ها را به آدم یاد داد؛ بعد آنان را بر فرشتگان عرضه داشت و گفت اگر راست می گویید به من بگویی نام اینها چیست. گفتند ما جز آنچه تو به ما آموخته ای نمی دانیم؛ البته تویی دانا و حکیم. گفت ای آدم! تو نام‌های آن‌ها را به این‌ها بگو. چون آدم نام‌های آنها را گفت، خداوند گفت من به شما نگفتم که من از نهان و سر آسمان و زمین آگاهم؟ آنچه شما ظاهر سازید و آنچه پنهان دارید همه را می دانم. در مضمون این آیات نکات زیادی هست که فعلاً مجال شرح آن نیست. چیزی که در این آیات و همچنین آیات دیگری که در داستان آدم است ذکر نشده استدلال به خلقت استثنایی آدم بر توحید است. برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید 📚منبع: کتاب بیست‌گفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری ؛ مجموعه سخنرانی های استاد در رمضان و بهار سال ۱۳۳۸ هجری شمسی برای مطالعهٔ سایر گفتار ها می‌توانید این کتاب را از لینک‌ زیر دانلود کنید: http://ketabrah.ir/go/b23132 🌱@bnm_mui
ESRA_J23.mp3
17.49M
🔶مسابقه مجازی تفسیر سوره اسراء 🔸جلسه بیست و دوم 🎙استاد محمدعلی انصاری @nursing_midwifery_college
📸 سردار محمدرضا زاهدی با نام جهادی ابومهدی در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران به شهادت رسید. سردار محمدرضا زاهدی که بود؟ 🔹سردار محمدرضا زاهدی متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در اصفهان، در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت. 🔹وی در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بود. 🔹زاهدی در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود. 🔹وی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله نیز شد و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت. 🔹سردار زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود. 🔹این سردار والامقام در جنایت حمله هوایی امروز صهیونیستها به دمشق به شهادت رسید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@mefdanews