eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
712 دنبال‌کننده
334 عکس
299 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 وب‌سایت okhowah.com 🔹 اینستاگرام instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @Hadi_hri72 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سیل الاقصی (۱)، سیلی سرخ کودکان و رسوایی بازی کودکانه ✍ مهدی شمقدری 🔻در همان روزهای آغازین عملیات «طوفان الاقصی» در حاشیه موج جهانی حمایت از غزه مظلوم و مقتدر، بویژه در میان مسلمانان، نداهایی متفاوت نیز شنیده می‌شد! یکبار از زبان عالمی در ظاهر اهل‌سنت می‌شنویم که: «حماس شرور و جنگ طلب است» ویکبار از زبان روحانی به ظاهر شیعه می‌شنویم: «حماس دشمن ما در نزاع سوریه بوده است»! گاه آن یکی می‌گوید: «حماس رافضی‌ است» و گاه دیگری می‌گوید:«حماس ناصبی است»! 🔻آن طرف می‌گوید: «خون مسلمین را هدر می‌دهد»، این طرف می‌گوید: «حماس با شیعیان غزه درگیر است»! آن یکی، حکم عدم جواز حمایت از حماس را صادر می‌کند! این یکی، شبهه می‌کند که «حماس، خیره‌سر است و ما را داخل دردسر انداخته است»! صدالبته که این دهان‌ها رسوا شدند و خیلی زود از فریاد به پچ پچ فروکش کردند! در سوی دیگر این صحنه، آنچه دیده می‌شود استفاده از فرصت یک مساله واقعی برای هم جبهگی امت است. 🔻 فلسطین این محور اساسی برای وحدت، زمینه پیوند در مرز «طریبیل» عراق شد. عشایر و شیوخ عرب، از شیعه و سنی در مرز اردن، تجمع کردند؛ با هم شعار دادند، با هم نماز خواندند، باهم راه را بستند، هم سفره شدند و پیوندهای ملی و امتی خود را تحکیم کردند. یکبار سنی امامت می‌دهد و یکبار شیعه، یکبار شیعه مهمان سفره سنی می‌شود و یکبار سنی مهمان شیعه. یکبار سنی رجز می‌خواند و یکبار شیعه و هرکدام می خواهد جانش را برای دیگری و برای فلسطین فدا کند! 💯 «طوفان الاقصی» سیلی بزرگوارانه کودکان غزه بود تا ما مسلمانان از هپروت دعواهای کودکانه پا در میدان رزم بزرگان بگذاریم؛ تا دوباره به یادآوریم که «اسلام» ما منوط به یاری مظلومان است، منوط به دشمنی با مستکبرین است و وابسته به مقاومت در برابر شیاطین پیدا و پنهان است! البته از قدیم گفته‌اند: «آدم خواب را می‌شود بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده، نه!». 🔻باید آگاهانه خود را در این مسیر پیدا کنیم وگرنه همان می‌شود که آن واعظ غزاوی گفت: «به من گفتند که امت باید برای غزه نماز غایب بخواند، گفتم: غزه باید برای امت، نماز غایب بخواند!». ___ ۱.«طوفان» در عربی به معنای «سیل» است و مفهوم طوفان در زبان فارسی، معادل «عاصفه» در زبان عربی می‌باشد، بنابراین معنای «طوفان الاقصی» می‌شود «سیل الاقصی». @okhowahmag
⭕️حوزه علمیه و فلسطین مظلوم ✍ علی اکبری 🔻حوزه علمیه تا آزادی قدس در کنار مردم فلسطین خواهد بود، حوزه علمیه وظیفه شرعی خود را دفاع از مظلوم میداند، حوزه علمیه مبارزه با اسرائیل ظالم را یک امر جهادی میداند، حوزه علمیه..... 🔻 این جملات، شعارهایی است که از آغاز طوفان الاقصی بطور مداوم از تریبون های حوزوی شنیده میشود. شعارهایی که نشان میدهد ردپایی از خودش در میدان عمل، جز برگزاری تجمع مردمی ندارد. شاید بهتر باشد بگوییم حوزه علمیه در مساله حمایت از جریان مقاومت اسلامی بخصوص در عملیات طوفان الاقصی، مانند برخی دیگر از مساله ها، ورود تشریفاتی دارد تا عملیاتی. چرا تشریفاتی ؟.... 👈 متن کامل یادداشت را در سایت اخوت مطالعه نمایید: okhowah.com/fa/13961 @okhowahmag
📌آیت الله بهجت رضوان‌الله‌علیه: 🔻 اگر مورچه‌ای ما را گاز بگیرد، آرام و قرار نداریم و از گزیدن یک پشه‌ ناراحت می‌شویم، پس چرا بر سر مؤمنین و مؤمنات از زمین و هوا آتش و موشک می‌بارد، ولی ما ناراحت نمی‌شویم؟! 🔻چگونه ما که از نیش یک پیشه آرام و قرار نداریم،حاضر می‌شویم این همه تیر و بلا و عذاب بر سر مسلمانان بریزد؟! 🔻آیا خوب است فردا هم بلا بر سر تو بیاورند و از کسی سر و صدا و فریاد بلند نشود و اصلا متأثر نشوند؟ آیا ناراحت نمی‌شوی؟! در محضر بهجت، ج۳، ص۲۸ @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رهبر انقلاب: اون کسانی که میان پیش شیعه بغض و کینه سنی در دل او وارد میکنن و پیش سنی بغض و کینه شیعه در دل او وارد میکنن‌ والله... 👈 توصیف ایشان از این عده را، حتما بشنوید. @okhowahmag
⚡️حضرت زهرا(ع) از مقدسات همه مسلمانان است/نفی تحمیل عقیده ✍مهدی مسائلی بیشتر شیعیان معتقدند که حضرت فاطمه زهرا(ع) در جریان منازعه‌ی خلافت و بیعت گرفتن از امام علی(ع) متحمل رنج‌ها و آسیب‌های جسمی و سقط جنین شدند و به خاطر بیماری ناشی از آن، از دنیا رفتند و به شهادت رسیدند. گزارش‌هایی در منابع شیعی در این‌باره وجود دارد که شیعیان معمولا به آنها استناد می‌کنند، اما در میان اهل‌سنت فقط مستنداتی برای تهدید به آتش زدن خانه امام علی(ع) وجود دارد و برای فراتر از آن، یعنی مضروب شدن حضرت زهرا(ع) نقل تاریخی اثباتی وجود ندارد. منابعی از اهل‌سنت که معمولا آدرس آنها برای اثبات این موضوع فهرست می‌شود، به ذکر اعتقادات شیعیان یا معتزلیانِ متمایل به شیعه اشاره می‌‌کنند و خود این منابع چنین باوری را باطل می‌دانند.(نمونه‌اش نقل شهرستانی در الملل و النحل و ذهبی در میزان الاعتدال) بر این اساس، اهل‌سنت معتقد به مضروب شدن حضرت زهرا(ع) و شهادت ایشان نیستند و چنین گناهی را برای عمر و ابوبکر ثبت نمی‌کنند. پس قبول خلافت آنها و احترام بدیشان، ملازمه‌ای با روا دانستن آسیب زدن به حضرت زهرا(ع) ندارد. از این گذشته، در کتاب‌های حدیثی اهل‌سنت فضائل بسیار و والایی برای حضرت فاطمه زهرا نقل شده است و آن حضرت نه تنها از مقدسات شیعه بلکه از مقدسات تمام مسلمانان است. با این مقدمه چند نکته را عرض می‌کنم: ۱. با تمسک بر منابع اهل‌سنت راهی برای علم یا حتی گمان به وقایع مورد اعتقاد شیعه وجود ندارد. بسیاری از شیعیان با اعتماد و تکیه بر منابع حدیثی خودشان، معتقد به عنوان شهادت برای حضرت زهرا(ع) هستند و برای ایشان عزاداری می‌کنند ولی نمی‌توان این عقیده را به اهل‌سنت تحمیل کرد و آنها را در تنگنای انتخاب اهل‌بیت(ع) یا خلفا قرار داد. ۲. مخالفان وحدت و برادری اسلامی در میان شیعه معمولا از این سخن می‌گویند که ما با قاتل حضرت زهرا(ع) دوست نمی‌شویم. این در حالیست که اهل‌سنت اعتقادی به قتل حضرت فاطمه(ع) ندارند، و قدر و منزلت آن حضرت نزد آنان بدان حد است که در صورت اثبات چنین امری، آنها نیز هرگز با قاتل آن حضرت رفاقت ندارند. ۳. سیره اهل‌بیت(ع) در برابر عموم مسلمانان هیچ‌گاه پیش کشیدن موضوع رنج‌های حضرت زهرا(ع) و گسست فاصله‌ها نبوده است و مجادلاتی از این دست مورد توصیه امامان واقع نشده و گزارش و روایتی برای آن نداریم. در این موضوع هرکس می‌تواند اعتقاد خویش را داشته باشد ولی هنگامی اعتقادات‌مان تنش‌زا می‌شود که بخواهیم آنها را به دیگران تحمیل کنیم و لوازم اعتقادی خودمان را به دیگران نسبت دهیم... بگذریم ......... @azadpajooh
⭕️ منطق اسلام، نفی سلطه استکبار بر جهان مستضعفین 📌حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی در گفتگو با اخوت 🔻 اسلام سعی کرده ‌امت واحد بسازد. یعنی سعی کرده بگوید شما مسلمانان برادر هستید و سرنوشت شما یکی است. سعی کرده بگوید ‌اگر شما به مسلمانی کمک کنید در واقع به خودتان کمک کردید. اگر می‌گوید: انما المؤمنون اخوه، المؤمنون بعضهم اولیاء بعض، من سمع منادیا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم و... حکایت این است که گویا همه مسلمانان سرنشینان یک کشتی هستند، اگر یک جایی از آن کشتی خراب شود همه در خطر نابودی و غرق خواهند بود. نمی‌شود بگوییم ما به ‌آن قسمت کشتی کار نداریم. 🔻 نوع نگاه انسانی اسلام اقتضا می‌کند که با تبعیض و ظلم حتی در آفریقای جنوبی مخالفت داشته باشد. درمورد اسرائیل هم منطق اسلام برای مخالفت، سلطه و ظلم بر مسلمانان و غصب سرزمین اسلامی و حاکمیت دارالاسلام است. لازمه ‌اینها این است که نوع نگاه ‌امام و انقلاب نسبت به مسلمانان و حمایت از آنها، از باب خودی شکل می‌گیرد و پیرو این فتوا می‌دهند. به‌علاوه پیش‌فرض این فتوای حمایت، انتساب و نگاه ‌انسانی هم هست. 👈متن کامل مصاحبه را در سایت اخوت مطالعه نمایید okhowah.com/fa/13962 @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تکفیر ممنوع 📌 حجت الاسلام و المسلمین عاملی: 🔻رسول خدا (ص) اومد یک اصلی رو پایه گذاری کرد که کسی در دین من، در آیین من حق نداره دیگری رو تکفیر بکنه. این نهایت درایت پیغمبره. ‼️خدای ما هر پیغمبری رو فرستاده یه جمله رو گفت: (أن أقیموا الدین ولاتتفرقوا فیه) نری به نام دین اختلاف درست بکنی، مردم رو جون هم بندازی، به نام دین!!! @okhowahmag
⭕️ ائمه ما لعان نیستند. 📌 آیت الله هادوی تهرانی 🔻 مرحوم آیت الله تسخیری به بنده گفت که طلبه ای در مسجد الحرام به من گفت: من روزی نیست که یک تسبیح لعن به تو نفرستم و بنده به او گفتم: قبول باشد! 🔻 در حالیکه آیت الله تسخیری دلسوز اسلام و مؤمن بود و با بدنی که بیمار بود از این طرف دنیا به آن طرف دنیا می‌رفت تا صدای شیعه را به همه برساند. 🔸 فقیهی چون شیخ طوسی به طریق اولی معتقد است که وقتی لعن حیوانات جایز نیست، لعن انسان ها حرام است. و متأسفانه برخی به راحتی دیگران را لعن می‌کنند. 🔸 البته اگر دلیل خاصی از روایات و آیات برای آن داشتیم بحث دیگریست. در سنت ائمه هم بیان شده که ما لعان نیستیم، ولی رفقای ما به راحتی وقتی از لحاظ سیاسی با دیگران اختلاف دارند، از تعبیر «لعنت الله علیه» استفاده می‌کنند! ▫️درس تفسیر، سوره مبارکه الحجر، ج ۵۱ @okhowahmag
⭕️دوستی اهل‌بیت، عامل اتحاد و ائتلاف ✍ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔻موالات، دوستی و اطاعت اهل‌بیت(ع)، باید موجب ائتلافِ تفرقه ها شود (بمولاتکم ائتلفت الفرقه)؛ و الا راه را درست طی نمی کنیم! اگر کسی بگوید: موالات، فقط پذیرش ولایت اهل‌بیت(ع) است و ائتلافی با مذاهب غیر شیعه نیست! باز می گویم: پس چرا بین شیعیان ۱۲ امامی، تفرقه هست؟! در این تلقی انگار هرچه ولائی تر، جدایی طلب تر! 🔻 می کشد به جایی که انکار قمه زنی یا منع سبّ خلفاء هم خروج از تشیع باشد! اهل سنت -به اعتراف عامه و علمائشان- اقلا دوستدار اهلبیت هستند؛ پس چه چیز ائتلاف با شیعیان را می شکند؟! ۱. عالمانی که با خبط و خطا تعریض و تعرض به اهل بیت می کنند. ۲. عوام زدگانی که در شعر و شعار و… مسبب شهادت صدیقه طاهره(س) را سنیان کشورشان القاء می کنند یا با یک درجه تخفیف وارثان قاتلان می گمارند! ۳. سیاستمدارانی که فرمایش فاطمی(س) را کامل به کار نمی بندند که فرمود: خداوند عدالت اجتماعی را برای همگان و هم تراز کردن قلوب واجب کرد(جعل الله…العدل تنسیقاً للقلوب) 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️دو گانه مقاومت و تسلیم؛ دو‌گانه جدید حاکم بر منطقه 📌رهبر انقلاب 🔻 یک خصوصیّت دیگر (نقشه جدید منطقه) این است که در این منطقه، دوگانه‌های جعلی و تحمیلی درست کرده بودند؛ این دوگانه‌ها به هم ریخت. دوگانه‌ی عرب و غیر عرب، دوگانه‌ی شیعه و سنّی؛ افسانه‌ی هلال شیعی ــ خطر شیوع شیعه در منطقه ــ یک حرف بی‌ربطی بود که مطرح کردند؛ اینها همه به هم ریخت. 🔻در این قضیّه‌ی طوفان‌الاقصیٰ و قبل از طوفان‌الاقصیٰ، بیشترین کمک را به فلسطینی‌ها چه کسی کرد؟ شیعه‌ها کردند؛ شیعه‌‌ی لبنان، شیعه‌ی عراق، شیعه‌ی عرب، شیعه‌ی غیر عرب. این دوگانه‌ها به هم ریخت و به جای این دوگانه‌های تحمیلی، یک دوگانه‌ی جدیدی بر منطقه حاکم شده: دوگانه‌ی مقاومت و تسلیم؛ امروز در این منطقه این دوگانه مطرح است. 🔻«مقاومت» یعنی چه؟ «مقاومت» یعنی تسلیم نبودن در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی و دخالتهای آمریکا؛ این مقاومت است. حالا بعضی‌ها صد درصد مقاومت میکنند، بعضی‌ها هشتاد درصد، بعضی پنجاه درصد؛ بالاخره جریان و حرکت مقاومت، امروز در منطقه یک جریان واضحی است، و نقطه‌ی مقابلش «تسلیم» است که خفّت‌بار است، ذلیل‌کننده‌ی ملّتها و دولتها است. 🔘بیانات در دیدار بسیجیان ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرزندان واقعی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها چه کسانی هستند؟ 🔆 جملات ۶۰ سال پیش امام خمینی (ره) که بعید است تاکنون در رسانه‌ای شنیده باشید! 🆔 @Hablollahir
⭕️قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها: 🔻جَعَلَ اللَّهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ خداوند جهاد را براى عزت اسلام قرار داد. (فرازی از خطبه فدکیه) ⚫️ شهادت دخت پیامبر اسلام «صلوات الله علیه»؛ حضرت صدیقه طاهره؛ فاطمه مرضیه «سلام الله علیها» را تسلیت عرض میکنیم. @okhowahmag
⭕️قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها: 🔻جَعَلَ اللَّهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ خداوند جهاد را براى عزت اسلام قرار داد. (فرازی از خطبه فدکیه) @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نماهنگ زیبای «غزه تنها نیست» 🎙 با نوای حاج علی ملائکه قلب دنیا غصه دار قصه های غزه است غزه تنها نیست دنیا هم صدای غزه است ابرهه اندیشه بیت المقدس کرده است وقت پرواز ابابیل از فضای غزه است ای مسلمانان نجات قدس در دست شماست اتحاد مسلمین مشکل گشای غزه است ای امید جان مظلومان عالم العجل ذکر تعجیل فرج در ربّنای غزه است. 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ وظیفه اسلامی در مواجهه با عقاید مخالف 📌شهید استاد مطهری: ‏ 🔻وظیفه داریم درباره مسلمان‌ها و برادران مؤمن، تا هر حد که مقدور است، «حمل به صحت⁩» کنیم؛ مگر آنجا که شرعاً راه بسته است، اما ما ضد این دستور اسلام رفتار می‌کنیم. ‏مثلا کسی «کتاب» در باب «علم امام» می‌نویسد که امام حسین از شهادت خود در کربلا بی‌خبر بوده. ما باید چه کنیم؟ 🔻 خود آن آقا را می‌خواهیم. اصلًا «وظیفه اسلامی» این است. قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم و قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم. ‏بگوییم ما از شما خواهش می‌‌کنیم نظر خودتان را درباره این مسئله توضیح بدهید. 🔻او نظر خودش را می‌گوید. یک وقت به طور صریح و قاطع می‌گوید خیر، من این مطلب را قبول ندارم. ‏اما اگر سخنی گفت که برخلاف ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء «ضروریات مذهب»⁩ است، می‌گوییم راه تو از راه ما جداست. 🔻اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او می‌گوید چیز بدی نیست، دیگر نباید «حمل به فساد» کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و «تکفیر»⁩ و «تفسیق» کنیم و احیاناً (واویلا چه چیزهایی هست!) افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزنا است. از کجا؟ چون می‌گویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی می‌چینند! و چه گناهان بزرگی را به نام «نهی از منکر» مرتکب می‌شوند. 🔸 اسلام⁩ می‌گوید: انْ شَهِدَ عِنْدَک خَمْسونَ قَسامَةً عَلی أنَّهُ قالَهُ وَ قالَ لَمْاقُلْهُ فَصَدِّقْهُ وَ کذِّبْهُمْ. اگر پنجاه بینه شرعی حرفی را می‌زنند، اما از خودش پرسیدید و گفت من چنین چیزی نگفتم، حرف خودش را بپذیرید. وقتی از خودش پرسیدیم و گفت نه، حرف خودش را قبول کنیم. 🔸حالا که حرف او را قبول کردیم، با کسانی که علیه وی نظر دادند، چه رفتاری کنیم؟ آن‌ها را تفسیق کنیم که شما چرا تهمت زدید؟ ‏نه، با آن‌ها هم بد رفتار نمی‌کنیم و می‌گوییم شما هم اشتباه می‌کنید. دیگران می‌گویند پس آن‌ها چه گفتند؟ می‌گوییم آن‌ها هم اشتباه کرده‌اند،سوء تفاهم برایشان شده است. ✅ اگر به این دستور عمل کنیم، این همه «نفاق» و «اختلاف» در میان ما پیدا نمی‌شود. ‏تا جای ممکن، هر دو‌ طرف را حمل به صحت کرده‌ایم.دستور اسلام است که ضَعْ فِعْلَ اخیک عَلی احْسَنِهِ. فعل آن فرد را حمل به احسن و اصلحش کن، فعل این را هم حمل به صلاحش کن. ‏▫️آشنایی با قرآن، ج۳ 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ وحدت اسلامی برای تفاهم است نه برای غلبه کلامی 📌امام موسی صدر 🔻دعوت به تقریب مذاهب به منظور شناساندن مذاهب اسلامی است زیرا علت اصلی دوری مذاهب از یکدیگر فقدان شناخت است. این دعوت، در واقع، تا حد بسیاری موفق شده است و میتوان با تأکید بر آن در رسانه ها، این موفقیت را تقویت کرد. 🔻 اساس این کار نزدیکی و تفاهم است نه جدل و تلاش برای غلبه کلامی اما گام پیشنهادی برای تحقق این امر آن است که مشکلات و دشواری هایی که امروزه مسلمانان با آنها روبه رو هستند مانند مسائل جوانان، زن، دانشجویان، کارگران و سرمایه های معادن، نزد علمای اسلام مطرح شود و از آنان درخواست شود تا برای هر یک از آنها راه حلی اسلامی به دست دهند. 🔘 کتاب ارج‌ نامه انسان 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️مسلمین حق تکفیر هم را ندارند! 📌شهید آیت الله بهشتی 🔻این یک واقعیت انکار ناپذیر است که مسلمانان از مذاهب فقهی و کلامی متعددی پیروی می کنند که‌‌ معروفترین آنها در فقه؛ حنفی، شافعی، جعفری، مالکی، حنبلی و زیدی و در کلام؛ اشعری و معتزلی و به یک نظر شیعی است. 🔻بسیار بعید به نظر می رسد که ما بتوانیم همه مسلمانان را به پیروی یکی از این مذاهب و رها کردن مذهبی که تاکنون پیرو آن بوده اند بکشانیم، ممکن است صد یا هزار با یک میلیون نفر با بیشتر را به این کار بکشانیم ولی همه را نه. 🔻این هم عملی به نظر نمی رسد که همه مذاهب موجود را به یک سو بگذاریم و همه را به مذاهب تازه ای درآوریم. تجارب مكرر نشان داده است که هر وقت به این فکر افتاده اند که مشکل اختلاف در مذاهب فقهی و کلامی را به این صورت حل کنند نه تنها موفق نشده اند بلکه اختلاف را شدیدتر و وسیع تر کرده و در حقیقت، مذهبی بر مذاهب قبلی افزوده اند. 🔻 راه حل، این است که بر طبق نص کتاب و سنت، هر مسلمان که به خدای یکتا و نبوت پیغمبران او و پیغمبر بزرگوار اسلام معتقد باشد و کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) را بی چون و چرا بپذیرد و اساس عقل و عمل خود بشناسد و به تعالیم مسلم اسلام از قبیل معاد و جزای اعمال، نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، دوستی خاندان رسول خدا(ص)، اطاعت از ائمه عدل و مبارزه با ائمه جور، دفاع از سرزمین اسلام، امربه معروف و نهی از منکر و معتقد باشد، چنین شخصی مسلمان و عضو رسمی امت اسلام است . 🔻و اختلاف نظر در جنبه های دیگر که مربوط به طرز استنباط مطالب از کتاب و سنت و تابع علل و عوامل گوناگون است هرگز نباید سبب شود که صاحبان آراء فقهی یا کلامی گوناگون، یکدیگر را تکفیر کنند و هر یک، دیگری را خارج از اسلام و غیر مسلمان بشمارند. 📚کتاب اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، ص ۳۱ 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ مجله علمی_رسانه ای اخوت برگزار میکند 🔻نشست نقد و بررسی رساله دکتری با موضوع اندیشه تقریب مذاهب اسلامی 📚عنوان رساله: مطالعه جامعه شناختی _تاریخی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی در بین روحانیون شیعه و دلالت های آن برای سیاستگذاری فرهنگی 🔸ارائه دهنده: دکتر رسول زرچینی 🔸ناقدین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی دکتر محمدصادق حسین زاده ⏰زمان: پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ 🏫مکان: قم، میدان روح الله، حسینیه هنر، دفتر اخوت 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
🔸️جولان آزاداندیشی در حوزه علمیه ✍مهدی مسائلی آزاداندیشی در حوزه علمیه جولان می‌دهد اما فقط در سخنرانی‌ها و شعارهای مسئولان حوزه. ولی در عمل، طلبه و پژوهشگر فقط در چهارچوب معین شده‌ای که حساسیت‌های مذهبی بر روی آن وجود ندارد، می‌تواند اظهارنظر کند. وگرنه به جای نقد، با او برخورد می‌کنند و در لیست سیاه قرار می‌گیرید. برای آقایان مهم نیست که پژوهشگر با استنادات علمی سخن می‌گوید یا نه، بلکه مهم این‌ است که او درباره بعضی موضوعات اصلا سخن نگوید! اینها را گفتم که بگویم حدود سه هفته پیش در یادداشتی به بیان ضرورت رعایت الزامات وحدت اسلامی در نقل وقایع تاریخی مرتبط با شهادت حضرت زهرا(س) پرداختم و جزئیاتی از تحمیل عقیده توسط مجادله‌گران مذهبی را نشان دادم. این یادداشت حواشی زیادی برای بنده داشت، غیر از فحاشی‌ها و حتی تکفیرها، جانشین مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه اصفهان نقدی بر آن یادداشت نوشت، بنده نیز محترمانه به آن پاسخ گفتم. آقایان احضارم کردند خدمت‌شان رفتم و توضیحات کافی را دادم تا درباره دین و مذهبم به شبهه نیافتند. اما به هر حال اسم بنده در لیست سیاه قرار گرفت، چون یک روز قبل از نوشتن آن یادداشت، به عنوان برگزیده جشنواره علامه حلی در اصفهان برگزیده شده بودم و قرار بود در مراسمی این تقدیر انجام بشود، آن جلسه به علت آلودگی هوای اصفهان به تعویق افتاد و به چهارشنبه ۶ دی موکول شد. اما این‌بار اسم بنده را خط زدند. خدمت مسئولان حوزه رفتم، گفتند علتش همان یادداشت است، کمی نصیحتم کردند. در مقابل من از نقد علمی سخن گفتم و خدمت‌شان عرض کردم اگر مطالبم اشتباه است محترمانه نقد بنویسید، من هم در کانالم می‌گذارم. بیش از آن‌که به تضعیف اعتقادات شیعه بیانجامد موجب تقویت مبانی آن می‌شود. گفتند توضیحی بنویس از مطلبت شبهه‌زدایی کن، ما هم می‌گوییم مشکل را حل کنند و اسمت را از لیست سیاه خارج کنند. یادداشت‌ را نوشتم و توضیحات کافی را دادم، ولی ایشان به عهد خود وفا نکردند. بنده سال‌هاست در حوزه علمیه اصفهان به نقد افراط‌گرایی مذهبی و شبهه‌زدایی از وحدت اسلامی می‌پردازم، اما مسئولان حوزه تاکنون نه تنها حمایتی از بنده نکرده‌اند بلکه در سال‌های اخیر با سعایت‌کنندگان همراهی کرده‌اند و بر محدودیت‌ها برای من افزوده‌اند که فضای مخاطب عام جای درددل درباره همه آنها نیست. من نمی‌گویم هرچه می‌نویسم صحیح است و عاری از خطا و ابهام است، ولی گویا طرد کردن و نفی انتساب به حوزه، راحت‌ترین راه‌کار مسئولان در نقد سخنانی این‌چنین است. آری سخن گفتن از وحدت اسلامی که از مهم‌ترین اصول جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، اگر فراتر از شعار برود و به جزئیات آن پرداخته شود، چنین عواقبی را به دنبال دارد. .......... @azadpajooh
⭕️حدیث غربت، نمادی از تقابل دو جریان (نگاهی به بزرگترین نمایشگاه سوگواره فاطمی در قم ) ✍ علی اکبری 🔻قم، عشّ آل محمد و یکی از مهمترین مراکز دینی جهان اسلام بشمار می آید. علاوه بر وسعت مراکز آموزشی، و پژوهشی این شهر مقدس، وجود فعالیت های فرهنگی و مذهبی گسترده در تمام ایام سال، باعث شده تا از قم به عنوان پایتخت مذهبی ایران یاد کنند. شاید برای ارزیابی این توصیف، لازم باشد تا از قم در ایام خاصی همچون محرم و فاطمیه بازدیدی به عمل آید. 🔻در این ایام خاص، که از آن به عنوان فاطمیه یاد میشود، در قم علاوه بر مجالس وعظ و خطابه، و دسته عزاداری، و دیگر فعالیت های مشابه، نمایشگاه های خاصی نیز تحت عنوان احیاء شعائر و بیان تاریخ، برپا می کنند. نمایشگاه حدیث غربت از مهمترین آنها به شمار می آید. در ادامه به گزارشی کوتاه از نمایشگاه و خط فکری آنان خواهیم پرداخت. 👈 متن کامل یادداشت را در سایت اخوت مطالعه نمایید: okhowah.com/fa/13964 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️مغز متفکر حماس؛ یحیی سنوار از کلام امام علی« علیه السلام» میگوید: 🔻کلام امام علی رضی الله عنه و کرم الله وجهه را حفظ کردم. در کدام یک از این دو روز از مرگ بگریزم؟ آن روزی که مرگ تقدیرم است، و یا آن روزی که مرگ تقدیرم نیست؟ چرا که دو روز بیشتر نداریم. 🔻 روزی که در آن مرگ نوشته شده و روزی نوشته نشده. روزی که در آن مرگ تقدیرم نیست نمی‌هراسم. هیچ کس در دنیا نمی‌تواند آسیبی به من برساند. و اگر تقدیرم باشد نمی‌توانم از آن جلوگیری کنم. 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ گزارش نشست نقد و بررسی رساله دکتری با موضوع تقریب مذاهب اسلامی 🔻دکتر زرچینی پژوهشگر رشته جامعه شناسی در نشستی به میزبانی مجله‌ی فکری رسانه‌ای اخوت به بررسی رساله‌ی دکتری خود با موضوع "مطالعه‌ی جامعه شناختی- تاریخی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی در بین روحانیون شیعه و دلالت‌های آن برای سیاست گذاری فرهنگی" پرداخت. 🔻در این نشست حجت‌الاسلام مهدی مسائلی (کارشناس و پژوهشگر حوزه‌ی علمیه و وحدت اسلامی و مؤلف آثاری همچون: لعن های نامقدس، اطلس توصیفی اهل سنت ایران، جریان شناسی افراط گرایی، پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت) و دکتر محمد صادق حسین زاده ( پژوهشگر فقه و علوم قرآن و حدیث و مؤلف آثاری همچون تاریخ یار، ارجنامه انسان، رویارویی با مخاطب) به عنوان ناقد حضور داشتند. 🔖 این نشست عصر پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ در دفتر مجله‌ی علمی_ رسانه‌ای اخوت برگزار گردید. 🔸مشروح گزارش نشست را در سایت اخوت مطالعه نمایید.👇👇 okhowah.com/fa/13966 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag