⚡️گزارش راهبردی (مفاد خانه ۲-۲-۴ نقشه الگو) چیست؟
👌ماهیت گزارش راهبردی تَدَبُّر در عاقبت یک تصمیم مهم است. کسی که قصد تَدَبُّر و عاقبت سنجی راجع به یک تصمیم را دارد؛ در درجه اول باید ملاک سنجش خود را بداند و تبیین کند.
👌بنابر نبوی شریفِ "اذا انت هممت بامر..." ملاک سنجش همه تصمیم های مهم، نسبت آن تصمیم با رشد و غیِّ انسان است. هر تصمیمی که زمینه رشد را فراهم کند، صحیح و قابل امضاء و هر تصمیمی که زمینه غیِّ را فراهم نماید، تصمیمی غلط و قابل نهی است!
👌زیر ساخت های نه گانه هدایت را عامل رشد و بی توجهی به آنها در تصمیم گیری را عامل غیّ می دانیم. مطلوبیت هر تصمیم مهمی در سطح حکومت بر اساس این معیارها سنجیده می شود!
👌تتبع فقهی به ما می گوید که ۹ امرِ ۱- امامت، ۲- علم، ۳-تزکیه ۴- عبرت، ۵- بیان، ۶-نظم، ۷- شغل، ۸-نفی سبیل و ۹-فرقان از عوامل بسیار مهم بر مسئله هدایت(زیر ساخت هدایت) محسوب می شوند.
حجت الاسلام علی کشوری- قم ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸
#فقه_هدایت
#روش_تدبر
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#گزارش_راهبردی
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️⚡️باز خوانی یک یادداشت/به بهانه دستور رهبری برای تغییر ساختار بودجه ریزی..
https://snn.ir/002jZc
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#بودجه_ریزی_ارتباطی
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
👌 چرا نماینده حوزه علمیه قم در همایش تبیین مدل جدید بودجه ریزی غائب بود؟!
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#بودجه_ریزی
#بودجه_ریزی_مبتنی_بر_عملکرد
@olgou4
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
🔹ترم متا از یکشنبه 23تیر98 ساعت17
✌️در این دوره دو بحث زیر ارائه میشود :
-فقه نظام پولی مبتنی بر طلا- استاد متولی امامی
-غرب شناسی سیستم اقتصادی - استاد غلامی
📌این ترم به دلیل تصرّف مکان اصلی موسسۀ متا ، در مدرسۀ امام صادق (ع) چهارباغ برگزار میگردد.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️⚡️ تقریبا همه تعاریف اقتصاد مدرن با تعاریف اقتصاد اسلامی در تعارض است/ چرا در دانشگاه امام صادق علیه السلام کتاب منکیو تدریس می شود؟!
👌در حال حاضر در کشور به مسئله خطرناک سیاستهای پولی و مالی کینزی مبتلا هستیم. ما نمیتوانیم کشور را با وضعیت بانکهای فعلی خوب اداره کنیم. بانکهای فعلی دهها اشکال دارند.
👌اشکال اول آنها این است که تعریف پول از نظر دستگاه پیامبران را متوجه نشدهاند. آنها پول را «اعتبار» میدانند؛ درحالیکه از نظر فکر اسلامی باید خود پول ارزش داشته باشد؛ اصطلاحاً خود پول باید مال باشد. اگر به پول قید مالیّت بدهیم و ابزار انتقال خود را یک شیء ارزشمند قرار دهیم، سیاستهای اغنیاء نمیتواند ارزش آن را به حدی که الآن مشاهده میکنید، بالا و پایین کند. در حال حاضر مشکل کشور کاهش ارزش پول است و همه امور از جمله زندگی مستضعفین و مردم را تحت شعاع قرار داده است. خب این یک مشکلی است و حوزه علمیه نمیتواند از این بگذرد؛ اگر بخواهیم آن را ریشهای حل کنیم، باید به سمت این برویم که ببینیم تعریف پول در دانشگاههای اقتصادی کشور درست مطرح میشود یا خیر؟
👌من وقتی سرفصلهای دانشگاهها را نگاه میکنم، خیلی نگران میشوم؛ بسیار میان تعاریف آنها با تعاریفی که در روایات و آیات ما مطرحشده است فاصله میبینم. مثلاً شما همین دانشگاه محترم امام صادق علیه السلام را ببینید. خب از اساس زحمت آقایان بر این بود که یک دانشگاهی بسازند که نیازهای انقلاب اسلامی را پاسخ دهد و انصافاً هم این دانشگاه در بعضی از حوزهها خوب پیشرفت کرده است ولی دانشگاه امام صادق علیه السلام امروز مبتلا به این تعاریف غلط در حوزه اقتصاد است؛ به نظرم نود درصد یا درصد بالاتری از تعاریفی که در کتب این دانشگاه تدریس میشود با تفکرات انبیاء فاصله دارد.
👌مثلاً کتاب گریگوری منکیو را آنجا درس میدهند؛ همین کتاب را ببینید و ورق بزنید و نگاه کنید که آیا پیامبران و آیات و روایات ما واقعاً همین تعاریف را مبنا قرار دادهاند یا خیر؟ یعنی میخواهم صحبت از یک مصیبت و فاجعه داشته باشم؛ما هم میخواهیم کشور را با این تعاریف اصلاح کنیم و هم خود این تعاریف، «حجیت نایافته» و مبتنی بر همین تعاریف تجربی موجود است.
👌البته اقتصاد، یکی از این حوزهها است ولی من یکی از مهمترین ریشههای مشکلات حوزه اقتصاد را تعریف غلطِ پول میدانم؛ پول در اسلام مبتنی بر دهها باب روایی از جمله باب روایات مربوط به زکات است؛ پول به لازمه این روایات، باید امر واقعی باشد، شارع مقدس نظر خاص درباره پول دارد؛ ما نمیتوانیم پولِ به معنای اعتباری و الکترونیکی آن را به عنوان «ابزار مبادله» قرار دهیم. خیلی راجع به این بحثها باید گفتگو شود.
👌[پول در روایات] دهها لازمه فنی پیدا میکند؛ پول یک امر پیچیده است. به نظرم دانشگاههای ما و متخصصین حوزه اقتصاد تأثیر پول بر سبک زندگی را نتوانستهاند تحلیل کنند، تأثیر پول بر اخلاق را نتوانستهاند تحلیل کنند؛ این خیلی بد است که ما این همه از نظر علمی عقبافتاده و متکی بر نظریات معیوب پوزیتویستی هستیم. إنشاء الله امیدوارم که بعداً وقتی راجع به بانک مرکزی صحبت میکنیم، در این حوزه وارد بحث تفصیلی شوم؛ ولی چون حوزه مهمی است یک اشاره کنم؛ ما اجمالاً معتقدیم که بانک مرکزی باید «سود ارتباطی» را و نه «سود اقتصادی» را اصل قرار دهد؛ سود ارتباطی عبارت از آن سودی است که انسانها از ارتباط با هم دیگر به نحو تکاملی میبرند. این خیلی مسئله مهمی است. ما نمیتوانیم محور تعادل اجتماعی را «سود اقتصادی» قرار دهیم؛ درحالیکه همه سیاستهای پولی و مالی ما، تعدیل کلان جامعه حول «ارزش افزوده» را پیگیری میکند. این بحث را میگذارم برای زمانی که ما به مسئله اقتصاد و پول و شغل میپردازیم.
حجت الاسلام علی کشوری/ نشست تخصصی آموزش و پرورش آینده/ مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام
کرج/ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#فقه_المکاسب
#سود_ارتباطی
#بانک_مرکزی
#تعریف_پول
#دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️مدیریت خبر؛ گام اول چرخه چهار بخشی تحریک فکر
👌اولین کار در "چرخه چهار گانه تحریک فکر" -که زمینه اصلی تحقق الگوی پیشرفت اسلامی است- "مدیریت خبر" می باشد. "مدیریت خبر" معنائی خاص دارد و با کار رسانه ای متفاوت است. خبر را در فقه هدایت بر اساس "قواعد صور عام خبر" می نویسیم و بر اساس "قواعد صور خاص خبر" منتشر می کنیم.
حجت الاسلام علی کشوری- ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۸ - تهران
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#الگوی_تنظیم_و_تحلیل_خبر
#فقه_هدایت
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️گزارش راهبردی (مفاد خانه ۲-۲-۴ نقشه الگو) چیست؟
👌ماهیت گزارش راهبردی تَدَبُّر در عاقبت یک تصمیم مهم است. کسی که قصد تَدَبُّر و عاقبت سنجی راجع به یک تصمیم را دارد؛ در درجه اول باید ملاک سنجش خود را بداند و تبیین کند.
👌بنابر نبوی شریفِ "اذا انت هممت بامر..." ملاک سنجش همه تصمیم های مهم، نسبت آن تصمیم با رشد و غیِّ انسان است. هر تصمیمی که زمینه رشد را فراهم کند، صحیح و قابل امضاء و هر تصمیمی که زمینه غیِّ را فراهم نماید، تصمیمی غلط و قابل نهی است!
👌زیر ساخت های نه گانه هدایت را عامل رشد و بی توجهی به آنها در تصمیم گیری را عامل غیّ می دانیم. مطلوبیت هر تصمیم مهمی در سطح حکومت بر اساس این معیارها سنجیده می شود!
👌تتبع فقهی به ما می گوید که ۹ امرِ ۱- امامت، ۲- علم، ۳-تزکیه ۴- عبرت، ۵- بیان، ۶-نظم، ۷- شغل، ۸-نفی سبیل و ۹-فرقان از عوامل بسیار مهم بر مسئله هدایت(زیر ساخت هدایت) محسوب می شوند.
حجت الاسلام علی کشوری- قم ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸
#فقه_هدایت
#روش_تدبر
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#گزارش_راهبردی
@olgou4
⚡️⚡️دوره اول مباحثات نظریه تَعَرُّف منتشر می شود!
بسم الله الرحمن الرحیم
احتراماً به اطلاع علاقه مندان گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می رساند که دوره اول مباحثات مرتبط با نظریه تَعَرُّف روز شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ منتشر می شود.
شایان ذکر است که نظریه تَعرُّف، نظریه بخش محرومیت زدائی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی -(مفاد خانه ۴-۱-۲ نقشه الگو) است.
قم -دائره تدوین ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۸
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#محرومیت_زدائی
#نظریه_تَعَرُّف
@olgou4
👌نهمین هفته تضارب حول نظریه فقهی تَعَرُّف با موضوع تبیین اجمالی چرخه چهار بخشی تحریک فکر روز دو شنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ برگزار گردید...
#الگوی_عام_قرارگاه_تَعَرُّف
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
⚡️دهمین کارگاه تَعَرُف؛ دوشنبه ساعت ۸ صبح برگزار می گردد
بسم الله الرحمن الرحیم
احتراماً به اطلاع علاقه مندانِ گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می رساند؛ که دهمین کارگاه تضارب حول نظریه فقهی تَعَرُّف روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸ مصادف با ۱۸ ذوالقعده ۱۴۴۰ -راس ساعت ۸ صبح- در شهر مبارک قم برگزار می گردد.
شایان ذکر است که موضوع اختصاصی هفته دهم؛ تبیین اجمالی تصویر نظریه تَعَرُّف در مقایسه با تصویر نظریه فراتسهیل گری و تصویر نظریه توانمند سازی و کاهش فقر است.
دائره نشست ها- قرارگاه تَعَرّف ۲۵ تیر ۱۳۹۸
#نظریه_تَعَرُّف
#محرومیت_زدائی
@olgou4
👌 قم میزبان دهمین کارگاه تضارب حُول نظریه فقهی تَعَرُّف/ دوشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۸ صبح..
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#نظریه_تَعَرُّف
#محرومیت_زدائی
@olgou4
⚡️⚡️تبیین نظریه پیش گیری ساختاری از بیماری؛ به زودی...
بسم الله الرّحمن الرّحیم
احتراماً به اطلاع علاقه مندانِ گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می رساند؛ که نشست تخصصی تبیین "نظریه پیش گیری ساختاری از بیماری" (نظریه بخش سلامت نقشه الگوی پیشرفت اسلامی) به زودی در شهر مبارک قم برگزار می گردد.
شایان ذکر است که در مباحثات این نظریه سه موضوع ۱- تعریف حیات، ۲- تعریف پیشگیری و ۳-تعریف نسخه به صورت استظهاری و فقهی بررسی می شود.
دائره پژوهش - مدرسه هدایت ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۸
#نظریه_پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#طب_اسلامی
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
⚡️روش نظام سازی در فقه هدایت
نظریه تَعَرُّف و سایر نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی بر اساس چارچوب سه بخشی "الگوی ساخت" (شامل: تعریف، تصویر و تصمیم) تبیین و بر اساس چارچوب "الگوی تفصیل" قابلیت عملیاتی می یابد.
حجت الاسلام علی کشوری- ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۸ - قم
#روش_نظام_سازی
#الگوی_ساخت
#الگوی_تفصیل
#فقه_هدایت
@olgou4
⚡️چند پرسش خوب؛ که می توانیم از مردم، نخبگان و مسئولین بپرسیم!
۱- تولید و مصرف غذای طیِّب یا تولید و مصرف غذای تراریخته؟!
۲- ساخت مسکن در قالب آپارتمان و محدود نمودن حریم خصوصی خانواده ها یا ساخت مسکن در قالب محله(دار واسعه) و گسترش حریم خصوصی خانواده ها؟
۳- ایجاد و حمایت از خانواده های متکفل تربیت یا طراحی و گسترش سیستم های آموزشی؟
۴- مقابله و تغییر در نظم های اجتماعی مُوَلِّد جرم یا برخورد با مجرم بدون طراحی فرآیند پیش گیری؟
۵- تأمین نیازهای چهارگانه خانواده در محل اسکان خانواده ها یا تأمین نیازهای چهارگانه خانواده، خارج از محل اسکان خانواده ها؟
۶- چارچوب گذاری برای کنترل رفتار افراد یا چارچوب گذاری برای ارتقاء نگرش ها و اندیشه ها؟
۷- تعریف پول به یک امر اعتباری یا تعریف پول با قید مالیت؟
ادامه دارد...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️روش نظام سازی در فقه هدایت
نظریه تَعَرُّف و سایر نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی بر اساس چارچوب سه بخشی "الگوی ساخت" (شامل: تعریف، تصویر و تصمیم) تبیین و بر اساس چارچوب "الگوی تفصیل" قابلیت عملیاتی می یابد.
حجت الاسلام علی کشوری- ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۸ - قم
#روش_نظام_سازی
#الگوی_ساخت
#الگوی_تفصیل
#فقه_هدایت
@olgou4
⚡️⚡️تنظیم صحیح روابط انسانی؛ رسالت اصلی امامِ روستا
امامت طلبه ها در روستا به محوریت تنظیم روابط انسانی قوام می یابد و امامِ روستا برنامه اصلی اش تنظیم روابط انسانی در ۱۳ حوزه می باشد. تنظیم صحیح روابط انسانی فقر و محرومیت را از بین می برد.
حجت الاسلام علی کشوری - دهمین کارگاه تضارب حول نظریه تَعَرُّف- دوشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸ - قم
#محرومیت_زدائی
#امام_روستا
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
⚡️نظام سازی بر مبنای خود تنظیمی فرد در روابط انسانی
👌در مباحثات جامعه شناسی بحث کرده ایم؛ که جامعه دارای حقیقت و اعتبار نیست و لذا خطابات شارع هم بر جامعه وارد نیست؛ بلکه موضوع خطابات افراد هستند.
👌دعوت اصلی خطابات شارع هم؛ دعوت به "خود تنظیمی" در حوزه های مختلف روابط فرد با افراد دیگر است؛ که ما در نظریه تَعَرف مراحل ساخت این "خود تنظیمی در روابط انسانی را در ۱۳ حوزه تشریح کرده ایم.
👌به عبارت دیگر برای دستیابی به نظام سازی، به جای اصالت دادن به جامعه؛ در معنای روابط انسانی، توسعه معنائی ایجاد کرده ایم و تصویر جدیدی از نظام سازی را بر مبنای "خود تنظیمی فرد" ارائه نموده ایم.
👌البته تعریف جامعه به "جمع جبری افراد" را هم مخدوش، مبهم و فاقد کارآمدی می دانیم و در واقع در مسیر نظام سازی "خود تنظیمی فرد در حوزه های ۱۳ گانه" را مبنا می دانیم. این دیدگاه فقهی و استظهاری در مقایسه با دیدگاه "اصالت دادن به جامعه" و در مقایسه با تعریف جامعه به "جمع جبری افراد" تشریح تکمیلی خواهد یافت.
حجت الاسلام علی کشوری - دهمین کارگاه تضارب حول نظریه تَعَرُّف - قم ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#خود_تنظیمی_فرد_در_روابط_انسانی
#روش_نظام_سازی
#ما_هو_جامعه
@olgou4
⚡️قم میزبان نشست تخصصی تبیین نظریه پیش گیری ساختاری از بیماری....
http://nro-di.blog.ir/1398/05/04
#نظریه_پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#فقه_هدایت
https://eitaa.com/olgou4