eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
119 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه چهارم - جمعه انتظار ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓بررسی پرسش دوم دوره: مفاهیم پایه مسجد کدام است؟ (شرح روایات حدود کبیر صلات) - شرح مفهوم طهارت https://eitaa.com/olgou4
⚡️مفاهیم پایه مسجد و نماز کدام هستند؟ / توجه دادن مردم به طهارت های ۱۰ گانه، اولین کارکرد یک مسجد است! 👌 برای صلات چهار هزار معنا و حد وجود دارد؛ که ۷ معنای ۱- طهارت، ۲- وقت، ۳- قبله، ۴- تکبيرة الافتتاح، ٥- ركوع، ٦- سجود و ٧- دعا از بزرگترین معانی و حدود صلات محسوب می شوند. در روایات معانی دیگری هم، مانند: اذان، اقامه، قرائت، تسبیح، تشهد و... برای صلات تعریف شده است. روایات حدود کبیر صلات، روایات لا تُعاد و روایات فرض الصلاة همگی به نوعی شرح معانی اصلی نماز محسوب می شوند. 👌هرکدام از این معانی ۷ گانه، حاوی راه حل برای حلِ برخی از احتیاجات و مشکلات بشر هستند. به عنوان مثال: توجه دادن نمازگزاران و مردم محله به مسئله طهارت و اجزای آن مانند: ۱- اخذ شارب، ۲- بلند گذاشتن ریش، ۳- کوتاه کردن موی سر، ۴- مسواک زدن، ۵- خلال کردن، ۶- حذف موهای زائد بدن، ۷- ختنه، ۸- کوتاه کردن ناخن، ۹- غسل جنابت و ۱۰- طهارت گرفتن با آب، راه حل های ۱۰ گانه شارع برای پیشگیری از بیماری های جسمی و روحی محسوب می شوند.(بر اساس روایات سنن حنیفیه طهارت ۱۰ قسمت است؛ که پنج قسمت از آنها مربوط به سر است و پنج قسمت از آنها مربوط به بدن است!) 👌فهم و رعایت معنای طهارت -که اولین حد صلات است - به پیشگیری از بیماری و سلامت قلب می انجامد و در واقع شارع با تأکید بر اجزای ده گانه طهارت به دنبال حل مسئله بیماری های جسمی و روحی در جامعه است. به عبارت بهتر: روایات و آیات مرتبط با اقسام ده گانه طهارت، همان راه حل های مرتبط با پیشگیری از بیماری هستند و البته خاصیت های دیگری هم در حد طهارت نهفته است. ( ارتباط میان حد طهارت و حل مسئله بیماری های روحی و جسمی) 👌علاوه بر معنای طهارت، در صلات ۶ معنای بزرگ دیگر شامل: ۱- وقت، ۲- قبله، ۳- تكبيرة الافتتاح، ٤-ركوع، ٥-سجود و ٦- دعا وجود دارد؛ که جملگی برای حل مسائل یک محله و رفع احتیاجات زندگی مردم کارآمدی دارند. به عبارت دیگر: امام جمعه و امام جماعت با ترویج این معانی هفت گانه؛ مجموعه ای از مشکلات مردم را حل می کند و کارآمدی این مفاهیم محدود به تأمین سعادت اخروی نیست! (در آینده بقیه مفاهیم پایه صلات را شرح می دهیم- ان شاء الله) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین مفاهیم پایه مسجد - جمعه انتظار ولی عصر ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تماشایی | چرا حوزه‌های علمیه باید با رویکردی جدید به مکاسب ورود کنند؟ @olgou_mashhad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه پنجم - شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓بررسی پرسش دوم دوره: مفاهیم پایه مسجد کدام است؟ https://eitaa.com/olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه ششم - یک شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓آغاز بررسی پرسش سوم دوره: ضرورت نظام مند کردن ذهن نمازگزاران و اهالی محله به محوریت روایات ساختاری https://eitaa.com/olgou4
⚡️چند پرسش از اساتید محترم دانشگاه/ چرا پیشگیری از بیماری تبدیل به یک افسانه شده است؟ 👌 مدرسه تمدنی هدایت، سه پرسش مهم از اساتید محترم دانشگاه می پرسد و از آنها تقاضا می کند: به این پرسش ها پاسخ دهند: 👌 پرسش اول: چرا هر روز محیط زیست تخریب بیشتری پیدا می کند و آب، هوا، جنگل ها، رودخانه ها و آب های زیر زمینی هر روز آلوده تر می شوند؟ آیا میان آلوده شدن و فساد محیط زیست و معادلات علوم پوزیتیستی ارتباطی وجود دارد؟ (به عنوان مثال: بخش قابل توجهی از آب های سطحی زمین با پلاستیک های ناشی از بسته بندی صنعتی پوشیده شده است و قابل مشاهده نیست! ) 👌پرسش دوم: چرا تعداد بیماری های بشر هر روز در حال افزایش است و پیشگیری از بیماری به یک افسانه تبدیل شده است؟ آیا ارتباطی میان معادلات علمی در حوزه های تغذیه، معماری، حمل و نقل و پزشکی و گسترش بیماری ارتباطی وجود دارد؟ یا علت بیماری ها به مسائل دیگری بازگشت دارند؟ (به عنوان مثال: ارزیابی و ترویج غذا بر اساس مولکول های زیستی و عدم توجه به ارزیابی غذا بر اساس قلب و مزاج خودش علت پیدایش بیماری است!) 👌پرسش سوم: چرا اختلال در روابط انسانی و اصطکاک در روابط انسانی (مانند: قتل) در سطح جهان بسیار زیاد است؟ آیا رابطه ای میان علوم تدریس شده در دانشگاه و مدارس و این اختلال های شدید در حوزه روابط انسانی وجود دارد؟ (به نظر مدرسه فقهی هدایت برای دستیابی به تنظیم صحیح روابط انسانی، تغییر کتب درسی مدارس و تغییر در طبقه بندی علوم لازم است.) 👌بر اساس نظریات مدرسه تمدنی هدایت؛ علت وقوع چالش های سه گانه فوق الذکر، تدریس و اعتماد به معادلات علمی پوزیتویستی است (به عنوان مثال: معادلات حاکم بر صنایع شوینده، علت گسترش بیماری اگزما و تخریب محیط زیست است) و لازم است برای مقابله با این چالش ها به تدریس طبقه بندی جدیدی از دانش بپردازیم. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - دیدار و گفتگو با جمعی از اساتید دانشگاه شهر یزد - شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه هفتم - دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓ بررسی پرسش سوم دوره: چند نوع خدمت در مسجد ارائه می شود؟ https://eitaa.com/olgou4
⚡️ساختار خدمات قابل ارائه در یک مسجد چیست؟/ در معرفی کارکردهای مسجد کوتاهی کرده ایم! 👌بر اساس استنباط از روایات "من ادمن الاختلاف الی المساجد" ( مسعدة ابن صدقة از امام صادق علیه السلام- قرب الاسناد) و مجموعه آیات و روایات مرتبط با ثبت (بیان فوائد) حدود کبیر صلات، مسجد دارای ۹ دسته فایده برای نمازگزاران و اهالی محله است. 👌 ۱- خدمات مرتبط با سیاست و مدیریت، ۲- خدمات مرتبط با علم و آگاهی، ۳- خدمات مرتبط با بیان حکیمانه و قول سدید، ۴- خدمات مرتبط با معیشت و اقتصاد، ۵- خدمات مرتبط با عبرت و میراث فرهنگی، ۶- خدمات مرتبط با تنظیم وقت و نظم، ۷- خدمات مرتبط با فرقان و ارزیابی، ۸- خدمات مرتبط با نفی سبیل و امنیت، ۹- خدمات مرتبط با طهارت و تزکیه، بخشي از خدمات مساجد است. 👌امام جماعت و امام جمعه بايد به صورت مستمر خدمات قابل ارائه در مساجد را برای مردم و مسئولین بازخوانی کنند و به اين وسيله ذهنیت جامعه را درباره خدمات حکومتی و اجتماعی مسجد ارتقاء دهند. بی توجهی حوزه علمیه به کارکردهای مسجد، به تنزل جایگاه مسجد در قانون اساسی کشور انجامیده است! حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) -بررسی آثار پرسش سوم دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صوت دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه - جلسه هشتم - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - بنیاد هدایت ❓ بررسی پرسش چهارم دوره: برنامه های اجرایی مسجد کدام هستند؟ https://eitaa.com/olgou4
⚡️قواعد اصولی فقه البیان چه می گوید؟ / تعبد مبتنی بر تفکر خواسته قطعی شارع است! 👌 قواعد اصولی فقه البیان زمینه ساز برای استنباط جنبه های تحریک کننده فکر شارع است. بخشی از جنبه های تحریک کننده فکر در ادبیات شارع، جنبه های توصیفی شارع و جنبه های علل الشرایعی شارع است. همچنین شکل بیان شارع مهمترین جنبه تحریک کننده فکر در بیان شارع محسوب می شود. قواعد اصولی فقه البیان به سه دسته قاعده کلی تقسیم می شود: 👌بخش اول قواعد اصولی فقه البیان (گروه قواعد بیان مبتنی بر ظرفیت و گروه قواعد بیان مبتنی بر تأمل) به تشریح مفهوم سؤال و تأمل در بیان شارع می پردازد. شارع محترم، سوال حَسن و نیکو را نصف علم و مفتاح علم و آغاز کننده تفکر می داند. فقاهت از فهم پرسش های شارع شروع می شود. 👌بخش دوم قواعد اصولی فقه البیان ( گروه قواعد اصولی بیان مبتنی مُکث) به تحلیل مسئله پاسخ و راه حل از منظر شارع می پردازد. تبیین مفهوم تنزیل در کنار مفهوم تأویل، تشریح مفهوم ظاهر در کنار مفهوم باطن بخشی از مباحث بیان مبتنی بر مُکث است. همچنین تحلیل ابعاد تنزیل، تأویل و تحلیل ابعاد باطن و ظاهر بخش دیگری از مباحث این بخش است. مهمترین بخشِ بیان مبتنی بر مُکث، تحلیل ابعاد ظاهر و نص از منظر شارع است. بیان شارع در بخش ظاهر، حداقل دارای سه بُعد ثبت (تصوير)، تحلیل (تعريف) و پردازش (تصميم) است. 👌بخش سوم قواعد اصولی فقه البیان (گروه قواعد اصولی بیان مبتنی بر مقایسه، گروه قواعد اصولی بیان مبتنی بر رفق، گروه قواعد اصولی بیان مبتنی بر منزلت، گروه قواعد اصولی مبتنی بر انفتاح، گروه قواعد اصولی مبتنی بر سیاق و گروه قواعد اصولی مبتنی بر کمیت) به تعمیق ۶ بعدی بیان شارع حکیم می پردازد. بخش سوم قواعد اصولی فقه البیان به سفرهای فکری شارع معروف است و در واقع ۶ جنبه تحریک کننده فکر، در بیان شارع را توصیف می کند. 👌رساله های عملیه و علمیه را در موضوعات مختلف، مبتنی بر این ساختار، استنباط و بیان می کنیم و معتقد هستیم؛ اينگونه از بیان، تحریک فکر و درایه بیشتری را براي مردم عزيز تأمین می کند. اساساً ارتقای امتثال مکلف، وابسته به میزان تدبر و ميزان درایه مکلف در بیان و تقدیر شارع است. (در استنباط از آیات و روایات مرتبط با مسجد از قواعد فقه البیان بهره برده ایم.) حجت الاسلام علي كشوري (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین روش استنباط از آیات و روایات مرتبط با مسجد -سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ شاخصه های ارزیابی کشور غلط هستند! / معرفی ۵ دسته شاخص برای ارزیابی کشور 👌بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه، وضعیت پیشرفت کشور را بر اساس شاخصه هایی مانند: ۱- افزایش صادرات کشور، ۲- تولید ناخالص داخلی، ۳- میزان تورم، ۴- نرخ بیکاری و اشتغال، ۵- میزان سرمایه‌گذاری خارجی، ۶- فضای کسب و کار، ۷- میزان بهره وری، ۸- نرخ مالیات های مختلف، ۹- نرخ رقابت، ۱۰- نرخ مالکیت مسکن و... ارزیابی می کنند. 👌علاوه بر وجود اشکلات نظری متعدد، درباره شاخصه های تحلیلی اقتصاد کلان (مانند: عدم توجه به ارزیابی تنظیم روابط انسانی در تعریف شاخص) در عمل هم -به دلیل ارزیابی غلط وضعیت کشورها- چالش های فراوانی مانند: فاصله طبقاتی عمیق، گسترش بیماری های قلبی و عروقی، فروپاشی خانواده ، تخریب آشکار محیط زیست در همه کشورهای توسعه یافته رقم خورده است! (شاخصه های توسعه و اقتصاد کلان را از دو حیث نظری و عینی نقد می کنیم و معیوب می دانیم!) ۵ شاخص اصلی و اولیه ارزیابی صحیح وضعیت کشور با هدف تنظیم روابط انسانی و تقویت خانواده به شرح زیر است: 👌 شاخص اول پیشرفت: میزان اجرای قانون مترقی احیای موات است. به همان میزان که زمین رایگان با شرط احیاء (و نه فروش) در اختیار مردم قرار می گیرد؛ زمینه مشارکت مردم در حل مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی افزایش می یابد.( بخش مردمی با بخش خصوصي تفاوت دارند!) 👌 شاخص دوم پیشرفت: میزان مساحت حیاط در بخش مسکن است. احیای "مفهوم حیاط بزرگ" به دليل تأثيرگذاری بر ده مسئله، یکی از شاخص های اصلی پیشرفت کشور است. (فواید ده گانه حیاط خانه به شرح زیر است: ۱- گسترش تفریح خانگی و تقویت صله رحم، ۲- تسهیل مدیریت بازی کودکان، ۳- پیشگیری از بیماری، ۴- مطبوع سازی هوا، ۵- هدایت نزولات آسمانی به حفره های زمین از طریق حفر چاه خانگی، ۶- تسهیل معیشت مردم (اقتصاد مقاومتی) ، ۷- کاهش سفرهای تفریحی، ۸- کاهش تولید زباله، ۹- تحقق ایده مترقی پخت نان در خانه و ۱۰- زمینه سازی برای تمرکز زدایی جمعیتی و مهاجرت معکوس از مناطق پرجمعیت) 👌 شاخص سوم پیشرفت: میزان ساخت بازارهای موقت در کشور است. بازار موقت دارای یک سازه پنج بخشی است و در مکان ثابتی ساخته می شود و بهره برداری از آن برای فروشندگان و تجار، روزانه و کاملاً رایگان است. هزینه ساخت و نگهداری بازارهای موقت به عهده بیت المال یا خیرین و واقفان است. ساخت بازار موقت تجارت را عمومی می کند و عمومی شدن تجارت به دلیل تأمین ۵ فایده، یکی از شاخصه های پیشرفت است. (۱- عمومی شدن تجارت و محرومیت زدایی پایدار و گسترش عدالت، ۲- عمومی شدن تجارت و افزایش سطح سلامت محصولات غذایی، ۳- عمومی شدن تجارت و امنیت شبکه توزیع کشور، ۴- عمومی شدن تجارت و گسترش سطح عقل مردم (تجارت عقل را زیاد می کند!) و ۵- عمومی شدن تجارت و کاهش تخریب محیط زیست ) 👌 شاخصه چهارم پیشرفت: میزان پیشگیری و کاهش بیماری ها است. کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش بیماری های مغز و اعصاب و افزایش قوه حافظه مردم، کاهش بیماری های کلیوی و مجاری ادراری، کاهش بیماری های مرتبط با استخوان، مفاصل و ناهنجاری های اسکلتی بدن، کاهش بیماری های گوارشی، کاهش میزان ساخت بیمارستان و کاهش تولید دارو، و کاهش انجام عمل های جراحی از علائم قطعی پیشرفت کشور است. 👌 شاخصه پنجم پیشرفت: گسترش ارزیابی کتابت محور و ارزیابی تجربی در حوزه دانش و تحقیق است. در تحصیلات ابتدایی محور ارزیابی تدوین کتاب و ارتقای قدرت نوشتن فرد است و در تحصیلات تکمیلی محور ارزیابی، قدرت نمونه سازی در یک حوزه دانشی است. ارزیابی نمره محور به تثبیت دانش در فرد نمی انجامد و سطح علمی جامعه را کاهش می دهد. 👌 شرح تفصیلی شاخصه های ارزیابی پیشرفت به عهده فقه الفرقان است. جمهوری اسلامی نمی تواند از یک سو به دنبال تحقق تمدن اسلامی باشد و از سوی دیگر با شاخصه های تمدن معیوب مدرنیته، پیشرفت کشور را ارزیابی نماید. به عبارت دیگر: اولین گام جدی ساخت دولت اسلامی، تغییر در الگوی ارزیابی کشور و عدم توجه به شاخصه های معیوب اقتصاد کلان برای ارزیابی کشور است. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - معرفی ۵ دسته شاخص برای ارزیابی پیشرفت کشور - سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4