⚡️بر اساس قواعد اصولی، اصطلاح شخصیت نیازمند تنقیح بیانی است. در تنقیح بیانی ابتدا معنای حاکم بر یک اصطلاح را ارتقاء می دهیم و در گام دوم برای روایت معنای جدید از لفظ جدید استفاده می کنیم. لفظ نفس، اصطلاح شارع برای روایت معانی مرتبط با توصیف شخصیت است و در واقع جعبه فقهی شخصیت مدلی بدیع (به محوریت ۱۱ پرسش) برای ارزیابی نفس محسوب می شود!
#نظام_سازی_فقهی
#جعبه_فقهی_شخصیت
#تنقیح_بیانی_شخصیت
@olgou4
⚡️زیارت قبر فضل ابن شاذان در نیشابور (متکلم، عقل گرا، محدث و فقیه - متوفی - ۲۶۰ قمری)
❓فضل ابن شاذان از اصحاب امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام است.
❓فضل از شخصیت های زیر نقل حدیث کرده است: ابوثابت، حماد بن عیسی، صفوان بن یحیی، عبدالله جبلة، عبدالله بن الولید العدنی، محمد بن ابی عمیر، محمد بن سنان، محمد بن یحیی، یونس بن عبدالرحمان.
❓تألیفات فضل بن شاذان (۱۸۰ كتاب) مانند: الردّ علی الفلاسفه، الردّ علی أهل التعطیل، الرّدّ علی الغلاة، الردّ علی الاصمّ، الرّدّ علی القرامطة، الرّدّ علی الحشویة، الرّدّ علی الحسن البصری فی التفضیل، محنة الإسلام، الرّدّ علی الثنویة، الفرائض الکبیر، الفرائض الاوسط، الفرائض الصغیر، السنن، فضل امیر مؤمنان علیه السلام، کتاب الملاحم و كتاب شريف العلل
❓بیش از ۷۵۰ حدیث در کتب اربعه از فضل ابن شاذان نقل شده است.
#نظام_سازی_فقهی
#فضل_ابن_شاذان
@olgou4
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصی تبیین طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام در محل شهرداری شهر مشهد در روز جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ برگزار گردید.....
#نظام_سازی_فقهی
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضا
#نو_شهرگرائی_عامل_تخریب_روابط_انسانی
@olgou4
⚡️حمایت ۱۵ استاد دانشگاه علم و صنعت از برگزاری نشست تخصصی جدول فقهی تسخیر در این دانشگاه.
❓اسامی این اساتید محترم به شرح زیر است: ١- دکتر امید وحیدی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ٢- دکتر محمد فصیحی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ٣- دکتر احمد رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ۴- دکتر سید مرتضی مسعود پناه، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی ۵- دکتر مسعود هاشمی نیاسری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی ۶- دکتر مهدی ملکی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی ٧- دکتر حمید کریمی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی ٨- دکتر محمود رضا قاسمی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی ٩- دکتر روح الله زارع دورابی، عضو هیئت علمی دانشکده شیمی ١٠- دکتر رحمت الله رحیمی، عضو هیئت علمی دانشکده شیمی ١١- دکتر یاسر سبحانی فرد، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت ١٢- دکتر سید محمد موسوی، مدرس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت ١٣- دکتر محمدرضا غلامیان، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع ١۴- دکتر هادی صاحبی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع ١۵- دکتر محمد نوری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع
❓جدول فقهی تسخیر به تبیین چگونگی تصرف در عالم به محوریت خاصیت های اشیاء می پردازد (تسخیر شئ پایه) مفاهیم جدول فقهی تسخیر در نقد و مقایسه با جدول تناوبی عناصر تبیین شده است.
🗞پیشخوان نشست تخصصی جدول تسخیر:
https://eitaa.com/olgou4/3747
#نظام_سازی_فقهی
#جدول_فقهی_تسخیر
#جدول_تناوبی_عناصر
@olgou4
⚡️یادداشت حجت الاسلام علی کشوری به مناسبت یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم / به زودی...
#بازخوانی_تاریخ_حوزه_علمیه_قم
#الگوی_فقهی_روایت
#نظام_سازی_فقهی
@olgou4
⚡️بفضله تبارك وتعالى: تم إصدار خمسة تقارير إستراتيجية في عام ١٤٠٠ للحماية الفكرية عن محور المقاومة (المنطقةالجغرافية لظهور الإمام المنتظر أرواحنا فداه).
📚عناوين التقارير :
۱. نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع القوانين الفقهية للبناء ٢٧ صفحة
https://eitaa.com/olgou4/3805
٢. نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع نظرية التربية والتعليم المستقبلية ٥٤ صفحة
https://eitaa.com/olgou4/3801
٣.نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع نظرية التعرّف في القضاء على الحرمان ٧٦ صفحة
https://eitaa.com/olgou4/3803
٤.نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع اللقاح والمشروع البديل ٥٤ صفحة
https://eitaa.com/olgou4/3804
٥.نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع دور المساجد في الأحياء السكنية ٥١ صفحة
https://eitaa.com/olgou4/3802
#فقه_المستقبل
#النظريات_الفقهية
#النموذج_الإسلامي_للتقدم
@olgou4
⚡️کاربری اراضی شهری و محله ای میان ۹ موضوع ۱- امامت و مدیریت، ۲- پاکسازی و تزکیه، ۳- بیان و تبلیغات شهری، ۴- علم و آموزش عمومی، ۵- عبرت و میراث فرهنگی، ۶- مکاسب و تجارت عمومی، ۷- نظم و سنت های شهری، ۸- فرقان و ارزیابی شهری و ۹- نفی سبیل و پدافند غیر عامل توزیع می شود.....
#مدیریت_شهری_محله_محور
#کاربری_اراضی_شهری
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضا
#مشهد_آینده
@olgou4
50.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تکرار: توضیحاتی پیرامون نشست تخصصی نظریه مدیریت شهری محله محور در مشهد
#مدیریت_شهری_محله_محور
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضا
#مشهد_آینده
@olgou4
⚡️تفاوت های فقه معذر و منجز و فقه نظام!
👌گفتگوهای مرتبط با فقه نظام و الگوی دینی اداره جامعه در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی و اجرایی روز به روز گسترش بیشتری می یابد و بالتبع پرسش های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق تر و بیشتر می شود. یکی از پرسش های مهم این حوزه تبیین تفاوت ها در استنباط محدود به کشف معذر و منجز و استنباط نظام ساز است.
👌قواعد اصولی فقه البیان، متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی -ضمن تبیین تفاوت های میان این دو مکتب فقاهتی- سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می دهد. یکی از تفاوت های فقاهت محدود به کشف معذر و منجز و فقاهت نظام ساز، مسئله مهم نظام مقایسه است. فقه نظام به بدعت ها و غیّ های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می کند؛ ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث ها به نحو حداقلی وجود دارد.
👌به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده هائی معیوبی مانندِ تعریف کینزی پس انداز (Savings) و مفهوم هدایت نقدینگی در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می کنند- مقایسه نمی شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد زمینه اجرای حکم شرعی برای مردم را ممتنع می کند و در خوشبینانه ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به مهار بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی کند. (توضیحات بیشتر درباره نظام مقایسه انفاق)
👌به عنوان مثال دیگر وقتی درباره عمومی شدن تجارت و ابزارهای آن مانند بازارهای موقت -که ایده اصلی فقه برای محرومیت زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و سیتی سنترها مقایسه کنیم.
👌 برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظام سازی، علاوه بر اصل نظام مقایسه، ۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به ۱-اصل تأمل، ۲- اصل مُکث، ۳- اصل رفق، ۴- اصل ظرفیت، ۵- اصل منزلت، ۶- اصل انفتاح، ۷- اصل سیاق و ۸- اصل کَمیت در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد.
حجت الاسلام علی کشوری - تبیین قواعد اصولی فقه البیان - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - قم مبارک
🗞لینک خبر:
https://nro-di.blog.ir/1400/10/29
#فقه_البیان
#کشف_معذر_و_منجز
#تفقه_نظام_ساز
@olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پرسش سوم درباره هوش مصنوعی (گزیده ای از نشست تخصصی هوش مصنوعی یا روابط انسانی؟ - سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - خبرگزاری حوزه های علمیه)
❓مبنای مفهومی الگوی پیشرفت اسلامی چیست؟
#نظام_سازی_فقهی
#هوش_مصنوعی_و_طرح_جایگزین
#موضوع_شناسی_ضعیف
@olgou4
⚡️جلسه سوم فقه البیان
احتراما به اطلاع می رساند: جلسه سوم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد.
🗞پیشخوان نشست:
https://eitaa.com/olgou4/3846
#فقه_البیان
#فقه_نظام
@olgou4
⚡️احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی می رساند: "نظریه فقهی آینده جهان" در مقایسه با الگوهای آینده پژوهی بر محور توسعه پایدار و تکنولوژی های جدید تدوین گردید.
❓به فضل الهی: نشست تخصصی نظریه فقهی آینده جهان به زودی در حوزه علمیه قم برگزار می گردد.
🗞متن کامل اطلاعیه دائره پژوهش:
https://m-hedayat.blog.ir/1400/11/02
#نظریه_فقهی_آینده_جهان
#فقه_نفی_سبیل
#آینده_پژوهی_غلط
@olgou4
⚡️پیشنهاد می کنم شهرداری منطقه ثامن برای توسعه سلامت زائران و مجاوران حرم رضوی، حمام های چهار مزاجی را راه اندازی نماید. در حمام های پیشرفته چهار مزاجی خدمات مرتبط با خارج کردن اخلاط ناصالح از بدن و تقویت فوری قلب ارائه می شود. بر اساس مفاهیم مترقی طب اسلامی، تراکم اخلاط ناصالح در بدن و ضعف قلب؛ علت وقوع بسیاری از بیماری ها محسوب می شود.
#نظام_سازی_فقهی
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضا
#حمام_های_پیشرفته_چهارمزاجی
@olgou4
⚡️دروس استنباطی مدرسه هدایت چه می گویند؟
👌دروس استنباطی (دروس سطح سوم مدرسه) مدرسه هدایت عمدتاً به چهار پرسش اصلی در حوزه تفقه پاسخ می دهند.
👌پرسش اول دروس استنباطی به تحلیل تکاملی مسئله صدور می پردازد. در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین ساختار سازی امام علیه السلام برای دستیابی مردم به هدایت و علم می پردازیم. به عبارت بهتر امام علیه السلام برای انتقال هدایت خود به مردم همه اعصار، از روش های خاصی استفاده می کند. تأکید امام علیه السلام بر مسئله کتابت حدیث یکی از شناخته شده ترین روش های امام برای انتقال هدایت به مردم عصرهای مختلف است. (رجوع شود به نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی)
👌پرسش دوم دروس استنباطی به تحلیل روش های درایه و تدبر در آیات و روایات می پردازد. اصول ۹ گانه فقه البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش می دهند. یکی از این قواعد کاربردی، قاعده "نظام مقایسه" میان رشد و غیّ است. به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛ حتماً باید آن را با بدعتی مانند هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی و پس انداز با تعریف کینز مقایسه کنیم.[۱] بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ مزیت مناسک شارع نسبت به دیدگاه های عرفی و سکولار تبیین نمی شود و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا می شوند. به کارگیری قواعد اصولی فقه البیان در فرآیند استنباط، ابزاری برای کشف معقولیت حدیث و آیه محسوب می شود و طلبه را از دستگاه های دانشی و فلسفی ضعیف و ناقص بی نیاز می کند. (رجوع شود به قواعد اصولی فقه البیان)
👌پرسش سوم دروس استنباطی به تبیین چگونگی نشر و ابلاغ حدیث و آیه می پردازد. نشر علم دارای ساختاری چهار بعدی است و به گسترش گفتگو حول حدیث و آیه می انجامد. ۱- مدیریت خبر برای اهل علم، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی، ارکان اصلی نشر علم محسوب می شوند. یکی از آفت های نشر علم در مدارس علمیه امروز، استفاده از ابزار های مدرن نشر و یا اکتفاء به شیوه های تک بعدی نشر علم است. (رجوع شود به نظریه فقهی چرخه چهار بخشی تحریک فکر)
👌پرسش چهارم دروس استنباطی مدرسه هدایت، به تبیین چگونگی اثبات اصل جامعیت اسلام می پردازد. بهترین روش برای اثبات جامعیت اسلام، ارائه یک تبویب جدید فقهی به جامعه است. (ارائه طبقه بندی جدید از علم) ارتباطی مستقیم میان تبویب های فقهی و احساس عمومی نسبت به جامعیت اسلام وجود دارد. به عبارت بهتر به هر میزان تبویب های فقهی گسترده تر و مرتبط تر با مسائل جامعه باشد؛ جامعه رجوع بیشتری به آیه و حدیث خواهند داشت. ارائه تبویب عصری از آیات و روایات، در حکم نمایشگاه و ویترین برای حوزه های علمیه محسوب می شود و نباید معرفی آیات و احادیث را با تبویب های قدیمی انجام داد. (رجوع شود به نظریه طبقه بندی فقهی علوم)
حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دروس استنباطی مدرسه هدایت - یک شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم
#نظام_سازی_فقهی
#دروس_استنباطی_مدرسه_هدایت
#تبویب_عصری_فقه
@olgou4
[۱]. نظام مقایسه میان انفاق و هدایت نقدینگی
دروس مدرسة الهداية.pdf
3.39M
📚معرفی دروس مدرسه تمدنی هدایت به زبان عربی(ویژه برادران و خواهران در کشورهای عربی) -٤٢ صفحه
#دروس_مدرسة_الهداية_الحضارية
@olgou4
⚡️پیشنهاد می شود شهرداری مشهد فضای سبز شهری را بر پایه درختان و درختچه های مثمر و معطر طراحی و اجرا کند. استفاده از درختان و درختچه های معطر و مثمر به آرامش قلبی افراد کمک شایانی می کند و گسترش آرامش قلبی افراد به کاهش تصادفات و نزاع های شهری و بالتبع کاهش آمار پرونده ها در نیروی انتظامی و دادگستری کمک می کند. عطر و زیبایی درختان مثمر به سرعت قلب را آرام می کند!
#نظام_سازی_فقهی
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضا
#درختان_مثمر_و_معطر
@olgou4
روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی.pdf
3.43M
🗞گزارش راهبردی با موضوع: روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی / سه شنبه ٢٣ آذر ۱۴۰۰ - ۵۰ صفحه
#نظام_سازی_فقهی
#روش_تحقیق_فقهی_در_پزشکی
#اخراج_سازمان_بهداشت_جهانی
@olgou4
⚡️۲۰۰ بسته پرسش جدید برای طرح در دانشگاه های کشور آماده کرده ایم!
👌شکل ورود ما به عرصه مدیریت تحولات دانشگاهی و علمی در کشور از طرح جدی مجموعه ای از پرسش ها شروع می شود و در گام های بعد نظام اصطلاحات و نظام ارجاعات نظریات فقهی را به دانشمندان و دانشجویان بخش های مختلف، معرفی خواهیم کرد. نقطه آغاز تحول در دانشگاه طرح پرسش های جدید است و این مسئله مفتاح علم آینده و نظام سازی است.
👌به عنوان مثال در حوزه علوم پایه یکی از پرسش های اصلی ما بررسی ابعاد مختلف "تسخیر شئ پایه" به جای "تصرف عنصر پایه" است. تاکنون از بسیاری اساتید پرسیده ایم: چرا نیازهای مختلف بشر را از طریق شناسائی خاصیت های اشیاء بر طرف نمی کنید؟ (تسخیر شئ پایه) در همه حوزه های دانشی الگوی ورود مدرسه فقهی هدایت بر مبنای طرح پرسش های جدید است؟
👌محتوای دانشی "مدرسه فقهی هدایت" و "شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی" برای مدیریت علمی کشور در مرحله اول شامل ۲۰۰ بسته فقهی است. این سرمایه دانشی در دو بخش ۱- نظریات فقهی نقشه الگو(حدود ۱۰۰ نظریه فقهی) و ۲- تنقیح و باز تعریف موضوعات کارشناسی جدید (حدود ۱۰۰ بحث موضوع شناسی ) تبویب می شود.
👌در بخش نظریات فقهی در قالب نظریاتی مانند: ۱- نظریه مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- الگوی ساخت، ۴- الگوی تفصیل، ۵- جعبه فقهی شخصیت، ۶- نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور، ۷- الگوی جدید شناسایی و کشف عدم توازن ها، ۸- بودجه ریزی مبتنی بر سود ارتباطی، ۹- الگوی بازار و تجارت عمومی، ۱۰- الگوی فقهی ارزیابی غذا، ۱۱- تعریف جدید واکسن و.... نظام سازی مطلوب فقهی را تبیین کرده ایم.
👌در بخش تنقیح و بازتعریف موضوعات کارشناسی مدرن بر اساس الگوی موضوع شناسی مدرسه هدایت به روایت جدیدی از موضوعات مدرن دست یافته ایم. در بخش تنقیح و باز تعریف موضوعات جدید کارشناسی به ارائه ۱- روایت جدید از هوش مصنوعی، ۲- روایت جدید از پول و بانک، ۳- روایت جدید از لیزر، ۴- روایت جدید از مفهوم هدایت نقدینگی و پس انداز، ۵- روایت جدید از محصولات تراریخته، ۶- روایت جدید از بورس و بازارهای جدید سرمایه ، ۷- روایت جدید از سیتی سنتر و مگا مال ها ، ۸- روایت جدید از واکسن، ۹- روایت جدید از برنامه های توسعه و سازمان برنامه و بودجه، ۱۰- روایت جدید از اسناد بین المللی، ۱۱- روایت جدید از مشاغل برتر مدرنیته و مشاغل استخدامی و... پرداخته ایم و زمینه قضاوت نخبگانی دقیق تری از مدرنیته و توسعه غربی را فراهم ساخته ایم.
👌با فرض رعایت آئین نامه نشست های تمدن اسلامی در دوقالب برگزاری نشست های تخصصی (حداقل ۴ ساعت) و برگزاری دوره های آموزشی (۱۵ الی ۴۰ ساعت) می توانیم گفتگوهای تمدنی در دانشگاه های کشور را گسترش دهیم. بعون الله تعالی.
حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - دیدار و گفتگو با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت - تهران
🗞لینک خبر:
https://nro-di.blog.ir/1400/11/06
#نظام_سازی_فقهی
#نقشه_جدید_علم_و_فنآوری
#جدول_فقهی_تسخیر
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️تفاوت های فقه معذر و منجز و فقه نظام!
👌گفتگوهای مرتبط با فقه نظام و الگوی دینی اداره جامعه در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی و اجرایی روز به روز گسترش بیشتری می یابد و بالتبع پرسش های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق تر و بیشتر می شود. یکی از پرسش های مهم این حوزه تبیین تفاوت ها در استنباط محدود به کشف معذر و منجز و استنباط نظام ساز است.
👌قواعد اصولی فقه البیان، متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی -ضمن تبیین تفاوت های میان این دو مکتب فقاهتی- سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می دهد. یکی از تفاوت های فقاهت محدود به کشف معذر و منجز و فقاهت نظام ساز، مسئله مهم نظام مقایسه است. فقه نظام به بدعت ها و غیّ های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می کند؛ ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث ها به نحو حداقلی وجود دارد.
👌به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده هائی معیوبی مانندِ تعریف کینزی پس انداز (Savings) و مفهوم هدایت نقدینگی در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می کنند- مقایسه نمی شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد زمینه اجرای حکم شرعی برای مردم را ممتنع می کند و در خوشبینانه ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به مهار بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی کند. (توضیحات بیشتر درباره نظام مقایسه انفاق)
👌به عنوان مثال دیگر وقتی درباره عمومی شدن تجارت و ابزارهای آن مانند بازارهای موقت -که ایده اصلی فقه برای محرومیت زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و سیتی سنترها مقایسه کنیم.
👌 برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظام سازی، علاوه بر اصل نظام مقایسه، ۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به ۱-اصل تأمل، ۲- اصل مُکث، ۳- اصل رفق، ۴- اصل ظرفیت، ۵- اصل منزلت، ۶- اصل انفتاح، ۷- اصل سیاق و ۸- اصل کَمیت در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد.
حجت الاسلام علی کشوری - تبیین قواعد اصولی فقه البیان - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - قم مبارک
🗞لینک خبر:
https://nro-di.blog.ir/1400/10/29
#فقه_البیان
#کشف_معذر_و_منجز
#تفقه_نظام_ساز
@olgou4
⚡️جلسه چهارم فقه البیان
احتراما به اطلاع می رساند: جلسه چهارم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد.
🗞پیشخوان نشست:
https://eitaa.com/olgou4/3846
#فقه_البیان
#فقه_نظام
@olgou4
الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️جلسه چهارم فقه البیان احتراما به اطلاع می رساند: جلسه چهارم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم
⚡️مسئله فقه البیان چیست؟
👌قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛ مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت. به چند بیان، دغدغه فقه البیان را شرح می دهم.
👌به بیان اول: دغدغه فقه البیان تبیین ابعاد مختلف زبانِ تأسيسي شارع است. به عبارت دیگر ادله ای مانند عدم الردع شارع و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل می دانیم و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم، تفاهم عمیق تری نسبت به زبان عرف با همه اعصار برقرار کرده است. در فقه البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح می دهیم. (زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟)
👌به بیان دوم: موضوع فقه البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با تاسیس زبان توسط شارع است. در جلسات گذشته عرض کردیم که اگرچه شارع در همه مجالس گفتگویی خود اشاره ای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است. به عنوان مثال قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان قواعد زبانی مورد تاکید شارع بوده است. (بررسی آیات و روایات روشی)
👌 به بیان سوم: در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم. رعایت قواعد فقه البیان به درایه و تدبر عمیق در وحی و کشف معقولیت آن ختم می شود و جامعه را از تکیه به دستگاه های فلسفی ناقص بی نیاز می کند. در جلسات آینده این محورهای سه گانه را شرح بیشتری می دهم. (چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟)
حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دغدغه اصلی فقه البیان - جلسه چهارم - پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - حرم ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیها
🗞لینک خبر:
https://nro-di.blog.ir/1400/11/08
#فقه_نظام
#فقه_البیان
#جمعه_انتظار_ولی_عصر
@olgou4
⚡️طرح پیشنهادی حوزه علمیه برای تحول در نظام سلامت چه می گوید؟
👌نشست تخصصی تبیین طرح پیشنهادی حوزه علمیه برای تحول در نظام سلامت کشور به زودی برگزار می گردد. (منتظر اخبار تکمیلی باشید)
#طرح_حوزه_علمیه_برای_تحول_در_نظام_سلامت
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#نقد_و_اخراج_سازمان_بهداشت_جهانی
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
📚 الگوی فقهی روایت تدوین شد!
❓این الگوی بدیعِ روایت و تبیین در بخش "نظام مقایسه" حوزه خبر با مفهوم ارزش های خبری ، در بخش "نظام مقایسه روایت اماکن و حوادث تاریخی با ایده محوطه تاریخی و در بخش "نظام مقایسه" چارچوب نگارش فیلمنامه " با راهنمای نگارش فیلمنامه(نوشته: یورگن ولف و کری کاکس) مقایسه شده است.
🗞متن اطلاعیه دائره پژوهش:
http://nro-di.blog.ir/1400/05/17
#الگوی_فقهی_روایت
#نظام_سازی_فقهی
#فقه_البیان
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️تبیین اجمالی استراتژی فقهی تولید و صنعت/دوگانه بخش خصوصی یا بخش دولتی؟! معیوب است!
👌عمده کارشناسان اقتصاد در معایبِ تصدی بخش دولتی و مدح بخش خصوصی بحث کرده اند. درباره این دوگانه غلط نکاتی را مطرح می کنم:
👌اول اینکه: به دلیل عدم رعایتِ شاخصه های مهمی مانند "مناسب بودن فاصله محیط کار با خانه کارگر"، " اولویت مشاغل غیر استخدامی بر مشاغل استخدامی"، " مجموعه استاندارهای غذای طیب"، " کاهش ساعت کار به یک چهارم ساعات روزانه" و... الگوی بخش خصوصی و الگوی بخش دولتی بر ضد روابط انسانی صحیح عمل می کنند و الگوئی مناسب برای کسب و کار جمهوری اسلامی محسوب نمی شوند. (رجوع شود به شاخصه های فقهی کسب و کار در مقایسه با شاخصه های سازمان جهانی کار)
👌دوم آنکه: به دلیل "غیر قابل اغماض" بودن چالش برای روابط انسانی، الگوی تولید مناسب برای جمهوری اسلامی، الگوی تولید غیر متمرکز و محله ای و خانگی است. در الگوی تولید غیر متمرکز -که در بخش کشاورزی، غذا و سایر صنایع قابلیت تحقق دارد- کیفیت بیشتر، قیمت ارزانتر و حفظ محیط زیست؛ بهتر تأمين مي شود (رجوع شود به استراتژی فقهی صنعت و تولید)
👌سوم اینکه: پیشران اصلی برای گسترش کسب و کارهای خانگی را بازخوانی آموزشهای فقهی مرتبط با کسب و کار و راه اندازی بازارهای موقت می دانیم. از نظر ما حکومت ها باید هزینه های تجارت، را با ساخت بازارهای موقت صفر کنند و با این اقدام میل به تجارت را عمومی نمایند. (رجوع شود به الگوی فقهی تجارت و بازار)
👌چهارم آنکه: به بخش های اقتصادی صدا و سیما توصیه می کنم؛ که بر اساس شاخصه های فقهی کسب و کار از مدیران دولتی و صاحبان بخش خصوصی پرسشگری و مطالبه گری نمایند. طراحی سوال بر اساس شاخصه های فقهی کسب و کار، یکی از زیرساخت های ایجاد زیست بوم خانگی و محله ای و غیر متمرکز است.
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین استراتژی فقهی صنعت و تولید - در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - قم مبارک
⚡️لینک خبر:
http://nro-di.blog.ir/1399/11/16
#نظام_سازی_فقهی
#استراتژی_فقهی_تولید_و_صنعت
@olgou4
⚡️گفتگوی اجمالی درباره تمدن اسلامی؛ به معنای عدم تحقق آن است.....
#نظام_سازی_فقهی
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی
#مسجد_امام_حسن_عسکری
@olgou4