eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
120 ویدیو
218 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
طبقه بندی جدید علوم . ۳ آذر ۱۴۰۱.pdf
7.1M
🗞 متن کامل گزارش راهبردی طبقه بندی جدید علوم (طبق فهرست جدال احسن) برای دستیابی به استراتژی اقتدار علمی / ۲۰۴ صفحه ❓بررسی اشکالات طبقه بندی بیکنی از علم ❓ تبیین اجمالی طبقه بندی جدید از دانش ❓ روش تحقق طبقه بندی جدید از دانش https://eitaa.com/olgou4
کارکردهای تمدنی اربعین.pdf
1.55M
🗞گزارش راهبردی با موضوع: بازخوانی کارکردهای تمدنی زیارت اربعین/۷۶ صفحه ❓مفهوم پایه در زیارت اربعین ❓کارکردهای تمدنی زیارت اربعین https://eitaa.com/olgou4
⚡️سازه های بیان چیست؟ / آیا در بیان شما این سه سازه وجود دارد؟! 👌برای ایجاد یک گفتگوی جذاب و ناظر به تحریک فکر مخاطب، ده ملاحظه مهم در روایات و آیات وجود دارد. (شرح قاعده اصولی بیان مبتنی بر تأمل) یکی از مهمترین این ملاحظات، توجه جدی به سازه های سه گانه بیان است. سازه های سه گانه بیان، در یک جمله، ماده اصلی بعث آفرینی و تفکر آفرینی بیانی محسوب میشوند! 👌سازه اول بیان: شروع و آغاز یک گفتگوی صحیح، تبیین سؤال برای مخاطب و یا تمرکز بیانی بر روی سؤالات افراد است. بیان صحیح همیشه ناظر به یک پرسش شکل می گیرد و از نقطه شروع های حقوقی، جبری و... فاصله می گیرد. 👌سازه دوم بیان: استفاده از اصطلاحات عمیق و غیر تقلیدی در بیان است. اصطلاح در واقع، هسته اصلی جواب محسوب می شود و نباید از دستگاه دانشی دیگران به عاریه گرفته شود. در مباحثات فقه نظام به دنبال درایه و احیای اصطلاحات پیامبران هستیم. استفاده و درایه در اصطلاح نظام به جای اصطلاح سیستم، استفاده و درایه در اصطلاح طیبات به جای غذای ارگانیک، استفاده و درایه در اصطلاح عبرتکده به جای اصطلاح میراث فرهنگی ، استفاده و درایه از اصطلاح محله (محيط همسایگی) به جای اصطلاح معیوب منطقه شهری، استفاده و درایه در اصطلاح طبایع اربعه به جای اصطلاح معیوب سلول و... بخشی از مسیر علمی احیای اصطلاحات وحی در گفتگوهای کارشناسی کشور محسوب میشود. 👌سازه سوم بیان: بیان تفصیلی ارجاعات سه گانه در نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی و هر بیان تحریک کننده فکر، سازه سوم بیان است. در هر کلام علمی سه نوع ارجاع پژوهشی (تكیه گاه های بحث)، ارجاع پرورشی (توضيحات تبیینی به تشخیص تدوین کننده) و ارجاع پردازشی (گزارش های آماری) متصور است. از نظر ادبیات وحی، حذف ارجاعات یک بحث، نوعی دروغ گویی محسوب می شود. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سازه های بیان از منظر فقه البیان - دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - مسجد جمكران https://eitaa.com/olgou4
⚡️قانون بانک مرکزی -که اخیرا در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد- و در بررسی اولیه شورای نگهبان دارای ۱۱۵ ایراد تشخیص داده شد؛ مشکلات پولی و مالی جامعه اسلامی را حل نخواهد کرد! ⚡️علت اصلی ناکارآمدی این قانون، بی توجهی مواد متعدد آن به تعریف جدیدی از پول و اتکای مجدد آن به تعریف قدیمی از مفهوم پول است. یک بخش از اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد اصلاح تعریف پول در کشور است. 🗞مطالعه بیشتر درباره اصلاحات ساختاری مورد نیاز برای حوزه مکاسب و اقتصاد https://eitaa.com/olgou4/5317 🗞مطالعه بیشتر درباره تعریف جدید پول https://eitaa.com/olgou4/3481 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ بسته اولویت‌های تمدنی چه می گوید؟! / پیشنهاد ۱۲ تغییر به برنامه هفتم کشور 🔈 تبیین اولویت های تمدنی در اصفهان (۴ تیر) قسمت اول / ۸۸ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5403 قسمت دوم/ ۴۲ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5404 🔈تبیین اولویت های تمدنی در سمنان (۱۱ تیر) ۱۲۱ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5429 🔈تبیین اولویت های تمدنی در مشهد (۱۵ مرداد) ۱۰۶ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5507 🔈تبیین اولویت های تمدنی در اهواز (۲۵ مرداد) ۱۰۱ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5531 https://eitaa.com/olgou4
⚡️تعریف، تصویر و تصمیم اولویت های تمدنی ۱۲ گانه / سند ۲۰۳۰ دارای چهار هدف پنهان است! 👌تعریف اولویت های تمدنی ۱۲ گانه: بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در واقع طرحِ جایگزین بزرگترین نقشه دشمن در ایران و جهان محسوب می شود. بزرگترین نقشه دشمن برای مواجهه با ملت های مستقل از نظم آمریکائی، سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است. این سند ضاله و معیوب دارای ۱۷ آرمان ، ۱۶۹ هدف فرعی و ۴ هدف پنهان است. اعمال کنترل هوشمند بر غذا، اطلاعات، سلاح و معاملات مردم؛ چهار هدف پنهان سند ۲۰۳۰ محسوب می شود. (کنترل حداکثری جهان) 👌بسته اولویت های تمدنی ۱۲ گانه برای مواجهه با طرح کنترل هوشمند جهان (تئوریزه شده در سند ۲۰۳۰) به دنبال ارائه یک تفسیر تفصیلی از اصل مردمی سازی امور است. این بسته فقهی کاربردی مردمی سازی امور را در ۱۲ حوزه اصلی و ۴۰۰ حوزه فرعی تفسیر کرده و مفهوم مترقی مردمی سازی را (که نقطه مقابل کنترل هوشمند حداکثری است) در حوزه های تجارت، آموزش، امنیت، تولید، خبر و روایت، مدیریت شهری، مسکن و احیای موات، مدیریت آب و... تشریح نموده است. 👌تصویر( فواید) اولویت های تمدنی ۱۲ گانه: در مرحله تبیین کلی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، کارآمدی و تفوق کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی -در مقایسه با کارشناسی شکست خورده توسعه پایدار- به صورت ملموسی به اثبات می رسد. (اثبات جامعیت و کارآمدی اسلام) در مرحله تبیین امتداد سند ۲۰۳۰ در قوانین ملی ایران، خط نفوذ فکری دشمن در نظام تصمیم سازی کشور افشاء می گردد. ( افشای منشاء ناكارامدي هاي داخلي و تضعیف شدید خط نفوذ) در مرحله رونمایی و آموزش سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، تغییرات منطقه ای از ریل تعریف شده سازمان ملل به سمت ریل تعریف شده انقلاب اسلامی تسریع می گردد. (گسترش نظم پیشنهادی انقلاب اسلامی در منطقه) 👌تصمیم اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه: برای تفاهم حداکثری حول محور اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، نشست های ملی و استانی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در حال برگزاری است. (اقدام اول) کتاب های مرجع و تشریح کننده اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در حال انتشار در میان نخبگان است. (اقدام دوم) به همت مجموعه گسترده‌ای از نیروهای دلسوز جبهه حق، اخبار روزانه مرتبط با این اولویت های تمدنی در حال انتشار است. (اقدام سوم) نمونه سازی حول اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه در حال اجرا است. (اقدام چهارم) حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - ارائه گزارش به جمعی از نخبگان فرهنگی درباره اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - چهار شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - تهران https://eitaa.com/olgou4
⚡️تبویب جدید فقه صلات چه می گوید؟! 👌همانطور که قبلاً تبیین کرده بودیم: دانش های جامع شارع در پنج بخش ۱- دانش جامع صلات، ۲- دانش جامع زکات، ۳- دانش جامع حج، ۴- دانش جامع صوم و ۵- دانش جامع ولایت توسط خود شارع تبویب شده است. به زودی شرح بسیار تفصیلی دانش جامع صلات را آغاز خواهیم کرد و ذیل اصطلاح حدود کبار صلات درکی تفصیلی تر از صلات را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. یکی از سرفصل های فقه صلات بازتعریف مفهوم مسجد بر اساس اصول فقه البیان است. در بخش مسجد چهار مسئله بسیار مهم زیر مطرح است: 👌نکته اول: در ادبیات وحی مسجد چهار نوع و در واقع دارای چهار نوع کارکرد است. ۱- مسجد قبیله برای راهبری و رشد خانواده ها برنامه ریزی می کند. ۲- مسجد سوق برای راهبری و رشد مفهوم کسب حلال برنامه ریزی می کند. ۳- مسجد اعظم به صورت هفتگی برای راهبری و سیاستگذاری در یک شهر برنامه ریزی می کند. ۴- مساجد اربعه سیاست گذاری جهانی و اداره دنیا را متکفل خواهند شد. (مسجد بیت المقدس، مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد کوفه) 👌 نکته دوم: خدمات قابل ارائه در مساجد چهارگانه را باید باز تعریف نماییم. در استنباط اولیه برای مسجد قبیله (مسجد محله) ۴۰ کارکرد تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه برای مسجد سوق ۴۰ کارکرد اولیه تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه ۲۰ کارکرد اولیه برای مساجد اعظم شهرها تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه برای هرکدام از مساجد اربعه ۱۰ خدمت اولیه تصویر کرده ایم (مجموعاً ۴۰ خدمت) 👌 نکته سوم: در حال آماده سازی نقشه نهایی کالبد مساجد تمدن ساز هستیم. ساختار مساجد فعلی قابلیت ارائه خدمات حداکثری به مردم را ندارد. یک مسجد تمدنی از حیث جانمایی در محله یا بازار یا شهر، از حیث بناهای جانبی، از حیث مصالح، از حیث تهویه پیشرفته طبیعی، از حیث گرمایش و سرمایش و... دارای ویژگی های پیشرفته ای است. نقشه پیشنهادی مدرسه فقهی هدایت برای ساخت مساجد از الگوی ساخت مسجد در دوران سلجوقیان، صفویه و قاجار و پهلوی (مانند نقشه مسجد سید شفتی در اصفهان، مسجد علی قلی آقا در اصفهان، مسجد جامع بروجرد، مسجد امام بروجرد، مسجد اعظم قم، مسجد جامع عتیق قزوین و.. ) بسیار پیشرفته تر است. (متأسفانه درک مومنان از کالبد مسجد در دوران فعلی یک درک آشفته و عقب افتاده است.) 👌 نکته چهارم: حریم و اطراف یک مسجد باید به غرض محوریت دادن فیزیکی و برنامه ای به مسجد، دسترسی بیشتر به مسجد و حذف نهادهای موازی مسجد و... باز تعریف شود. در طول سه دهه آینده، همه طرح های تفصیلی شهری و محله ای باید بر اساس فهم عمیق از کارکردهای مساجد تمدنی بازتعریف و اجرایی شوند. شهر اسلامی، شهری غیرمتمرکز و چند محوری به محوریت مسجد است. متأسفانه در وضعیت فعلی، نوشهرگرایان بزرگترین مانع مسجد و کارکردهای بی بدیل آن محسوب می شوند. (برای شرح بیشتر این بخش به نظریه مدیریت شهری محله محور رجوع کنید.) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) تبیین اولیه فهرست فقه صلات با تبویب جدید - پنج شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️توصیف دیگران از اشیاء مصداق دانش کم است! 👌شارع دارای الگوی خاصی در توصیف اشیاء است و الگوهای دیگران( الگوهای ناقص پوزیتویستی و فلسفی) در توصیف اشیاء را مصداق دانش کم می داند. دانش کم منشاء پیدایش تالی فاسد است. توصیف های شارع از اشیاء علمی است. (وَهُوَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٌ - حدید ۳) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت) - مقایسه توصیف های شارع از اشیاء با توصیف های دیگران از اشیاء - شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
⚡️درباره مسئله تولید زباله و افسانه مدرن بازیافت 👌میزان تولید زباله چندین برابر میزان بازیافت است و برای اینکه در آینده نه چندان دور زیر زباله های هفت گانه تمدن مدرنیته دفن نشویم؛ باید راه حل هایی غیر از بازیافت زباله و تفکیک از مبداء را دنبال نمود. به عنوان مثال روزانه ۷۰۰ تن زباله در شهر قم تولید می شود؛ که حدود ۱۵ درصد آن بازیافت می شود (میزان بازیافت زباله و آلاینده ها در دنیا کمتر از ۲۰ درصد تولید آن است! و چشم انداز روشنی برای برابر کردن بازیافت به معنای عام آن نسبت به تولید زباله وجود ندارد) 👌توضیح بیشتر اینکه: سبک زندگی مدرن به تولید هفت نوع زباله شامل: ۱- زباله خانگی تر و خشک، ۲- زباله های بیمارستانی خطرناک،۳- زباله های کارخانه ای و آلوده کننده منابع آبی، ۴- زباله های الکترونیکی و رایانه ای، ۵- زباله های ساختمانی (نخاله های غیرقابل بازیافت در طبیعت)، ۶- زباله های ناشی از ساخت، تعمیر و حرکت اتومبیل + آلاینده های هوا و ۷- زباله ها و آلاینده های ناشی از سموم و آفت کش ها، منتهی می شود. (تفکیک به محوریت منشاء تولید زباله و آلاینده) برای رهائی از کابوس زباله ها و کاهش تولید زباله (به عنوان راهبرد اصلی حفظ محیط زیست) دو دسته راه حل زیر ساختی و کوتاه مدت متصور است: 👌 در بخش راه حل های کوتاه مدت برای کاهش تولید زباله: مواردی مانند: ۱- منع گسترش استفاده از پلیمرها در بخش های مختلف زندگی، خصوصاً منع استفاده از پلاستیک برای بسته بندی، ۲- راه اندازی بازارهای موقت گسترده در نقاط مختلف شهر (گسترش دسترسی محلی به مواد غذایی غیر صنعتی و بالتبع کاهش نیاز به بسته بندی صنعتی) ۳- ترویج نگهداری از حیوانات خانگی و درختان و گیاهان خانگی (خصوصاً در خانه های حیاط دار فعلی) و ۴- آموزش گسترده تولید خشکاله در خانه، ۵- الزام شدید کارخانه های فعلی به سیستم تصفیه و بازیافت خصوصی و... پیشنهاد می شود. 👌در بخش راه حل های زیرساختی برای کاهش تولید زباله: راه حل هایی مانند: ۱- منع ساخت آپارتمان و ترویج ساخت دار واسعه در قالب محله (آپارتمان ها، یکی از مناشئ اصلی تولید زباله هستند)، ۲- منع حداکثری تولید غذای صنعتی (غذای صنعتی خصوصاً لبنیات و کنسروها علاوه بر چالش آفرینی در حوزه سلامت، از منابع مهم تولید زباله محسوب می‌شوند) ، ۳- گسترش مسئله پیشگیری ساختاری از بیماری ( کاهش تولید زباله های خطرناک بیمارستانی یکی از فواید توجه جدی به راهبرد پیشگیری از بیماری است) و ۴- احیای محله محوری و تقسیمات شهری کوچک ( کاهش مسافرت های درون شهری و بالتبع کاهش زباله ها و آلاینده های ناشی از حمل نقل، یکی از فواید محله محوری است) مطرح و تئوریزه شده است. 👌شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای ارائه کمک فکری به مسئولین کشور در حوزه حفظ محیط زیست و کاهش زباله؛ نشست تخصصی: کاهش تولید زباله و تغییر در سبک زندگی را ( در مقایسه با راهبرد معیوب بازیافت زباله) برگزار می کند. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین اجمالی روش های کاهش تولید زباله در شهر قم - یک شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️فهرست مباحث جدول فقهی زینت (در مقایسه با مکتب فرمالیسم) 👌پرسش اول: نظام اصطلاحات مرتبط با موضوع هنر در بیان شارع کدام است؟ (خلاصه جواب: اصطلاحات زینت، جمال، حلیة، عروس و...) 👌پرسش دوم: سیاق هنر شامل چه مفاهیمی می شود؟ (خلاصه جواب: برجسته سازی مفهوم خیر سیاق هنر است + فواید سه گانه برجسته‌ سازی مفهوم خیر) 👌پرسش سوم: اصول شکلی برجسته سازی خیر در قلوب کدام است؟(طبق نظر شارع) و تفاوت آن با اصول فرمالیسم چیست؟ (خلاصه جواب: ادب در انتقال، قَلَّ و دَلَّ در انتقال و انتقال بعد از تأمل (تقدم تفصیل بر ساخت) سه اصل شکلی برجسته سازی خیر در قلوب است.) 👌پرسش چهارم: ماده برجسته سازی خیر چیست؟! (خلاصه جواب: تبیین ۱۴ ماده زینت بخش برای ۱۴ موقعیت پر تکرار در زندگی افراد) 👌پرسش پنجم : ساختار تلفیق اصول شکلی برجسته سازی خیر و زینت های مرتبط با خیر کدام است؟! + نقد ساختار هنرهای موجود (خلاصه جواب: ساختار احسن القصص، ساختار سیروا فی الارض + بیان مزایای روایت شخصی و غیر متمرکز در مقایسه با روایت متمرکز ) معاونت پژوهش مدرسه هدایت - سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ 🗞 پی نوشت اول: هنر اسلامی (احیای زینت ها در موقعیت های پرتکرار) در چهار موضوع: ۱- هدف (سیاق)، ۲- اصول حاکم برشکل انتقال پیام، ۳- ماده هنر و ۴- ساختار های طراحی و ساخت اثر هنری، با مکاتب و الگوهای رایج هنری تفاوت دارد و مکاتب و آثار هنری موجود را نقد می کند. 🗞پی نوشت دوم: نظریه فقهی زینت برای تفاهم با حوزه هنری سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیما و مادران تنظیم شده است. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اقتصاد را در قم بیاموزید! 👌مطالعه وضعیت اقتصاد یک کشور و روش های بهبود وضعیت اقتصادی و حرکت به سمت مردمی شدن واقعی اقتصاد و مواجهه منطقی با دخالت دولت بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه اقتصاد را از طریق مباحثه، ترویج و اجرای مفاهیم هفتگانه زیر دنبال می کنیم: (سرفصل های مکاسب مقدماتی:) 👌مفهوم اول: معرفی اصول نه گانه روش تحقیق پیشرفته فقهی در حوزه اقتصاد و شناخت مفهوم سود ارتباطی و تاثیرات آن بر سود اقتصادی و آشنایی با مفاهیم وابسته مانند: مفهوم برکت، مفهوم رزق، مفهوم کنز، منع شدید تقویت کافر و منافق از طریق تجارت و... 👌مفهوم دوم: تلاش برای ترویج مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس در میان مردم + تبیین جدول ۵ شغل برتر از نظر دانش انبیاء (بهبود وضعیت اقتصادی و غیر اقتصادی یک کشور به صورت مستقیم با انتخاب مشاغل برتر در یک جامعه مرتبط است.) 👌مفهوم سوم: تمرکز زدایی از بخش تولید یک کشور و رواج تولیدات خانگی و محله ای سالم مبتنی بر جدول طیبات + تبیین ادله پنج گانه مزیت تولید غیر متمرکز بر تولید متمرکز (تولید غیر متمرکز و کاهش طول زنجیره تولید تا مصرف شاخصی مهم برای ارزیابی بهبود وضعیت اقتصاد است.) 👌مفهوم چهارم: عمومی شدن تجارت با ابزار پیشرفته ساخت گسترده بازارهای موقت + تبیین مختصات پنج بخشی بازار در اسلام ( به هر میزان مردم بیشتری در بخش تجارت فعال باشند؛ خواص پنج گانه تجارت بیشتر تحقق می یابد و جامعه پیشرفته تر می شود) 👌مفهوم پنجم: تنظیم ساختار تبادل در کشور و حذف نهادهای مداخله گر در تبادل مانند بانک + تبیین اصول سه گانه تنظیم تبادل شامل: عقود تبادل، تسعیر اختیاری در تبادل و اخذ پول حقیقی در تبادل ( تحقق اصول سه گانه تبادل از شاخصه های یک جامعه پیشرفته محسوب می شود) 👌مفهوم ششم: تأمین مالی متعدد و تخصصی + تبیین روش های مطلوب و نامطلوب تأمین مالی از نگاه کاربردی و پیشرفته انبیاء + جدول هفت بخشی تأمین مالی در اسلام (تأمین مالی بسیط و متمرکز به افزایش بار مالی نهاد تأمین کننده و بالتبع تأمین مالی محدود و حداقلی می انجامد و علامتی بزرگ برای پسرفت یک جامعه محسوب می شود) 👌مفهوم هفتم: شناسایی و توجه برنامه ای به موضوعات غیر اقتصادی بسیار مؤثر بر اقتصاد + آشنایی با تأثیرات علوم دیگر بر علم اقتصاد (تزکیه و اقتصاد، امامت و اقتصاد، نفی سبیل و اقتصاد، نظم و اقتصاد، عبرت های اقتصادی و... ) حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سرفصل های ۷ گانه دانش اقتصاد اسلامی - یک شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4