eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
656 دنبال‌کننده
551 عکس
94 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://m-hedayat.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار ۱.جامعیت محتوا ۲.ساختار و سازه های کتاب ۳.اصول درایه و تدبر ارزیابی می‌نماییم. معیار دوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، مسأله ساختار تدوینی آن کتاب و بررسی وضعیت سازه‌های سه‌گانه ۱- پرسش، ۲- اصطلاح و ۳- ارجاع در آن کتاب است. برخی کتب آموزشی فعلی از حیث قاعده ، برخی دیگر از حیث به جای استفاده حداکثری از و برخی دیگران از حیث نقد و ارزیابی می‌شوند. مواظبت جدی بر سازه سه‌گانه فوق، و تفاهم یک کتاب را ارتقاء می‌دهد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار ۱.جامعیت محتوا ۲.ساختار و سازه های کتاب ۳.اصول درایه و تدبر ارزیابی می‌نماییم. معیار سوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، میزان استفاده از در یک کتاب است. ارتقاء استفاده از این اصول مهم، تفکر طلبه را تقویت می‌کند. به عنوان مثال یک کتاب را می‌توانید بر اساس قاعده اصولی ارزیابی کنید. وقتی یک حکم شرعی یا یک توصیف شرعی را با یک نظریه رقیب مقایسه می‌کنید؛ بهتر دیده می‌شود و حیث سدید بودن شریعت بهتر واضح می‌شود. خلاصه سخن آنکه ارزیابان محترم کتب آموزشی حوزه علمیه باید ابتدا درباره صحت و دقت معیارهای ارزیابی کتب آموزشی وارد بحث شوند و الا ارزیابی براساس میزان غلط یا ناقص بودن، محسوب نمی‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
تکرار تعاریف دیگران یعنی ! افرادی که تعاریف دیگران را می‌پذیرند؛ در تصمیم و اقدام هم وابسته خواهند شد! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در یکی از سرفصل‌های جدول تسخیر به روش شناسایی خاصیت اشیاء می‌پردازیم. این مطلب یک روش خاصی می‌خواهد و اصطلاحاً با نمی‌شود را تشخیص داد. بله می‌شود عناصر را به صورت بخشی توصیف کرد. مثلا می‌توانید یک عنصر را با روش‌های پوزیتویستی تشخیص داد. با تجربه بعضی از عناصر موجود در طبیعت و برخی خواص آن‌ها - مانند چکش خواری بالا یا پائین یک شئ و خاصیت‌های مشابه- را می‌توانید تشخیص بدهید. اگر بحث شما تشخیص باشد، این موضوع با تجربه و آزمایشگاه به راحتی به دست می‌آید؛ ولی سخن در این است که آیا طلا که رسانایی بالایی دارد؛ خاصیت دیگری ندارد؟ آیا طلا خاصیتش همین رسانایی است؛ یا یک خاصیت نهایی دیگر برای خلق فلز طلا در نظر گرفته شده است؟ درباره سایر عناصر هم همین پرسش مطرح است؟ ما معتقدیم خاصیت‌های نهایی اشیاء را -یا به تعبیر بهتر آن باید از طریق بدست بیاوریم و معلوم نیست؛ وقتی اشیاء را به نحو پوزیتویستی بررسی می‌کنیم موفق بشویم خاصیت نهایی اشیاء را کشف کنیم. بنابراین باید روش شناسایی و کشف خاصیت نهایی اشیاء مورد بحث قرار بگیرد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در یکی از سرفصل‌های جدول تسخیر به می‌پردازیم. در مورد روش تعدیل منایا هم، مسئله به این شکل است: آیا می‌شود با ، را مدیریت نمائیم؟ بالاخره بخشی از است و در عرف علمی موجود زمانی به یک تحلیل، علمی می‌گوئیم؛ که ساینس باشد و در آن رشته‌ی علمی از  استفاده شده باشد. حالا اگر موضوع مطالعه، انسان و روان انسان باشد ، روش تحقیق آن است. برای مطالعه ، تحقیقات و مدیریت بروی بجای روش‌های پوزیتویستی باید از استفاده کنید. معتقدیم در هر دو موضوع شناسایی خاصیت‌های اشیاء و مطالعه درباره روح و اخلاق انسان روش فقهی کارآمد است. در مقابل روش تحقیق پوزیتویستی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
باید مبتنی بر افراد باشد. چون رشته‌های علمی در دنیای امروز تخصصی هستند در واقع یک معادلات خاصی استنباط می‌شود و به اسم تخصص به تبدیل می‌شود، یعنی در واقع معادلات علمی دوباره حکم پیدا می‌کند. اگر ما گفتیم از شروع می‌شود، سؤال ما این است که آیا به تحریک_فکر در جامعه منتهی خواهد شد یا نه؟ ممکن است شما بگویید اگر در بخش خاصی ده متخصص نظر بدهند، تصمیمات کارشناسی‌تر و دقیق‌تر گرفته خواهد شد، ولی سؤال ما در بهینه‌کردن روابط انسانی این نبود که تصمیم شما دقیق‌تر هست یا نیست. سؤال ما این است که در فرآیند و در فرآیندی که شما برای تعریف می‌کنید عمومی اتفاق می‌افتد یا نمی‌افتد؟؟؟ مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
کشف عقلانیت حدیث است! حکمت اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام دعوت به درایه در حدیث کرده‌اند؛ است. به عبارت دیگر اگر را ارتقاء دهیم؛ عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه، مردم را از سایر بی‌نیاز می‌کند. درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده: ۱.بیان مبتنی بر ظرفیت ۲.بیان مبتنی بر تأمل ۳.بیان مبتنی بر مُکث ۴.بیان مبتنی بر رفق ۵.بیان در فضای نظام مقایسه ۶.بیان مبتنی بر منزلت ۷.بیان مبتنی بر انفتاح ۸.بیان مبتنی بر سیاق ۹.بیان مبتنی بر کَمّ پی‌گیری می‌کنیم و گزاره‌های معرفتی و عقلی متناسب با را کشف می‌نمائیم. معتقدیم که در حدیث، کاربردی‌تر از و گویاتر از سایر دستگاه‌های فلسفی موجود است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
وقتی پیش‌فرض ، تعریف می‌شود، فقیه هیچ موقع به ورود پیدا نمی‌کند و می‌گوید این ارتباطی به حوزه کار فقاهت ندارد. توصیفات دین در امور مختلف در فرآیند بسیار موثر است. حال باید چکار کنیم که طلبه توجه کند که باید توصیف‌ها را هم در قرار داد؟ چرا الگوی آموزش ترمی واحدی که در دانشگاه بوده بعد از مدتی به پذیرش رسیده است؟ آیا حوزه علمیه نباید الگوی آموزش اختصاصی خودش را داشته باشد و بحث بکند؟ در حال حاضر عمده طلبه‌ها در فرآیند آموزش خود متکی هستند به شرح ها و خلاصه‌هایی که برخی اساتید نوشته‌اند و اساسا به دنبال و هستند. این ضعف چرا به وجود آمده است؟ به خاطر این است که مدل آموزش حوزه از تاثیر پذیرفته است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
برای همانطور که اطلاع دارید  "شورای فرهنگ عمومی کشور" زیرمجموعه‌ای از  است و ریاست آن بر عهده می‌باشد. برای کمک به بالندگی فعالیت‌های این شورا چند پرسش را مطرح می‌کنیم: پرسش اول اینکه: چه ارتباطی میان و شکل‌گیری "فرهنگ و دین عمومی مردم" وجود دارد؟ و آیا می‌توان شکل‌گیری "فرهنگ عمومی" و "دین عمومی" را بریده از نظامات اجتماعی تصور کرد؟ به نظر ما "نظامات اجتماعی" مانند ، ، ، نقش اصلی در پیدایش و تغییرات را به عهده دارند و بدون تحول در این نظامات، ترمیم و تکامل فرهنگ عمومی مشکل است. پرسش دوم آنکه: با فرض پذیرش نقش بنیادین نظام‌سازی در فرهنگ عمومی؛ چگونه باید نظامات اجتماعی را تغییر داد؟ پیشنهاد مدرسه بینات برای گسترش نظام‌سازی در حوزه‌های مختلف، تبیین و حول مرتبط با بخش‌های مختلف نظم اجتماعی است. به عنوان مثال در ، مرتبط با نظام‌سازی در حوزه آموزش و پرورش و در ، مرتبط با نظام‌سازی در حوزه غذا تشریح می‌شود و... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
برای برای کمک به بالندگی فعالیت‌های چند پرسش را مطرح می‌کنیم: پرسش سوم اینکه: چگونه برای موجود -که غلط و صحیح هستند- پیوست فرهنگی تعریف کنیم؟ دوره زمانی پیوست فرهنگیِ موقت، تا زمانِ فراهم آمدن شرایط فکری و امکاناتی برای بازتعریف نظامات مطلوب است و شامل ده موضوع ۱.پیوست تفریح محله‌ای ۲.پیوست تغذیه طیب(باغچه طیبات) ۳.پیوست آموزش تسخیر شئ پایه و آموزش تنظیم روابط انسانی ۱۳ گانه ۴.پیوست تدابیر پیشگیری از بیماری ۵.پیوست مدیریت محله‌ای مساجد ۶.پیوست شاخصه‌های ارزیابی پیشرفت ۷.پیوست آشنایی با سیاست خارجی قبل از ظهور و منطقه جغرافیائی ظهور ۸.پیوست مدیریت بازی کودکان و ارزیابی شخصیت ۹.پیوست معرفی مشاغل برتر و آموزش تجارت عمومی ۱۰.پیوست الگوی جدید زیارت است. ساختار اصلی اجرای این پیوست‌ها مساجد و هیئات محله هستند و استفاده از سایر ابزارهای فرهنگی (مانند رسانه ها و فیلم و...) نباید به عنوان جایگزین این ساختارهای مطلوب فرهنگی، تعریف شوند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir