eitaa logo
رویای امت
337 دنبال‌کننده
550 عکس
342 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال شهود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشای اسناد جدیدی که نشون میده خودِ صهیونیست‌ها گروگان‌ها رو همون روز اول به رگبار بستن و تعدادی‌شون رو با شلیک به خودروها جزغاله کردن @ⁿᵉᶻᵃᵐᶦᵗᵃʳᶦⁿⁿ
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شما هم می‌تونید یه خونه ویلایی ۱۰۰۰ متری داشته باشید!! 🏡 ششمین دوره رایگان معرفی "زیست‌شهرهای نوین مولد" 🟠 الگویی هم‌افزا برای حل مشکلات ✔️ مسکن ✔️ اشتغال ✔️ جمعیت برای دستیابی به سبک زندگیِ خانواده محور، شاداب و سالم ایرانی 🗓 زمان برگزاری: ۲۰ آبان تا ۱۰ آذر ✅ بصورت مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ✅ بصورت فشرده در ۳ ساعت ✅ همراه با اعطای گواهی پایان دوره از طرف اندیشکده زیست‌شهر ثبت‌نام‌ از طریق👇 https://formafzar.com/form/c6stg ⏳ مهلت ثبت‌نام: ۱۹ آبان ماه 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1847066952Cfcb8fc8ce2
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمهوری اسلامی نیامده است که ایران را آمریکا کند... برشی از سخنرانی در رویداد عصر پیشرفت @syjebraily
«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» 🔺 سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت🔻 یادداشت اول : مقدمه👇 ⭐یه صحبتی از شهید سلیمانی بعد از شهادتشون نقل شد که در هنگامه ظهور داعش در سوریه زمانی که تحلیل ها تداوم و موجودیت حکومت بشار اسد را مورد تردید قرار میداد و هنوز ایران نقشی رو در آنجا ایفا نکرده ... گفته بود «داعش از الطاف خفیه الهی» است و این جمله معروف ایشان که میزان فرصت در بحران ها بیش از خود فرصت هاست . مضافاً این آیه که می‌فرماید «مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» آنها نقشه میکشند علیه صراط مستقیم و خدا هم نقشه میکشد و حال آنکه تمام برنامه ریزی های انها جایی در طرح و نقشه خدا پیدا میکند که نهایتاً به رشد جریان حق و تباهی جریان باطل و فتنه انگیز می‌انجامد. ✅حالا میخواهیم با همین خط کش و سنت الهی نگاهی به وضعیت جمعیت و سیاست تعدیل جمعیتی در ایران داشته باشیم ، سنتی که مکر جریان باطل در نهایت در یک نقشه بزرگتر که تدبیر خداوند برای تغییر معادلات به نفع جریان حق است قرار میگیرد ، البته ممکن است این مکر در وحله ( کوتاه مدت و اکنون) دست اورد هایی برای جریان باطل و فتنه کننده داشته باشد علی الظاهر، اما در یک فرایند تاریخی موجب امکانی برای تقویت و رشد جریان حق و تضعیف جریان باطل می شود . ❌ اینگونه نیست که بازی و شیطنت شیاطین جنی و انسی جریان هدایت عالم توسط خداوند را دچار اختلال کند . در واقع با توسعه جریان باطل عالم وارد مرحله جدیدی میشود که زمینه امتحان جدید و امکان رشد بیشتر جریان حق تحقق پیدا می‌کند و انکه صحنه را در سطح کلان مدریت میکند ولایت الهیه است نه مکر جریان باطل. ابتلا ، فتنه و درگیری امکان رشد می آفریند و این را به کرات در این چهار دهه تجربه کرده ایم که نمونه واضح ان هشت سال جنگ تحمیلی در اول انقلاب بود که هم موجب تقویت قدرت نظامی و بازدارندگی کشور شد و هم تجلی گاه فرهنگ شهادت و ایمان که تا همین امروز ما را از طوفان های سهمگین فرهنگ مدرن حفظ کرده و همچنان فناوری های اجتماعی ، فرهنگی تولید میکند ... . ♦️مراد ما از یادداشت های پیش رو این است که بگوییم در کنار تمام تحلیل ها و روایت های امنیتی ، نفوذی و ... که از فتنه جمعتی در این سالها مطرح شده و بیراه و غلط هم نیست، می‌شود از ماجرا یک کلان روایت و فلسفه تاریخی داشت که در ادامه به ان میپردازیم ، انشاالله. ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 🔺 یادداشت دوم: انگیزه تولید نسل در طول تاریخ👇 🖌️در دهه اول انقلاب رشد بسیار چشم گیر جمعیتی را تجربه کردیم و تقریباً همه اقشار جامعه از هر طبقه اجتماعی و متعلق به هر نگاه فرهنگی به شکل یکسانی در رقم زدن ان مشارکت داشتند و متولدین دهه شصت رکورد دار بیشترین نرخ رشد جمعیت در ایران شدند. 🔶 در طول تاریخ انگیزه انسانها از تولید نسل عمدتاً به دلیل مواهب دنیایی و منافع قومی ، قبیله‌ای و شخصی بوده مزیت های اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی و ... اولاد بیشتر مایه تفاخر بود چرا که ایجاد قدرت و برتری میکرد و گزارش های تاریخی حاکی از ان است که در گذشته قبایل و طوایف و حتی خانواده ها به کثرت نفراتشان مباهات میکردند . ✅در خانواده سنتی فرزند و اولاد بیشتر موجب راحتی و افزایش رفاه اقتصادی خانواده و خصوصاً پدر و مادر میشد ، به قول معروف بچه عصای دست بود، چرا که در محیط خانواده از سنین پایین مشغول به کار میشدند و کمک حال معیشت ان ، فلذا خانواده بزرگتر عامل اقتصاد قویتر هم بود ، چیزی که در جهان مدرن به خاطر جدایی کار از محیط خانه و روابط خانوادگی از دست رفته است و همچنین مصرفی شدن زندگی و وابستگی این مصرف به بیرون از خانه و عدم امکان تولید و مشارکت خانواده در بهبود شرایط اقتصادی ، ازدیاد فرزند صرفا موجب اضافه شدن هزینه های زندگییست . زندگی که نه در یک خانواده مولد، بلکه در یک خانواده مصرفی با یک سبک زندگی مُسرف رقم می‌خورد ... خانواده خویش فرما در خانه های مولد به خانواده مزدور(مزد بگیر) که شب را در خوابگاه میگذرانند تغییر یافته . ♦️ مسئله دیگر فرهنگ جدیدیست که دست یابی به لذت و فراغت بیشتر ... را غایت زندگی کرده ، و فرزند اوری دست یابی به این خواسته را برای والدین خصوصاً در سبک زندگی مدرن محدود میکند . همچنین ساختارهای اجتماعی جدید امکان تعریفی از موفقیت فردی را برای انسانها به وجود اورده که در گذشته موفقیت در ارتباط با خانواده و جمع معنا پیدا میکرد . عوامل دیگری هم میشود برشمرد از جمله سن ازدواج ، تحصیل و ... که جامعه سنتی به گونه دیگری به ان پاسخ میداد. ✅ انگیزه های سنتی عمدتاً در دهه شصت نیز پابرجا بود هر چند نه به قوت گذشته ، همچنین در کنار این ساختار دیرینه سنت های قدیمی در جامعه و فرهنگ مردم ، خود انقلاب هم توانسته بود حداقل یک امید به اینده مطلوب را برای مردم به ارمغان بیاورد ، تغییر ساختار سیاست ، بیرون امدن از سلطه استعمار ، شعارهای عدالت طلبانه و تغییر الگوی زندگی در بین سیاسیون ، توصیه‌های دینی و ... البته این جهش جمعیتی و سعود تندش موجب نگرانی ها و ایجاد سوالات و تردید هایی نیز در بین نخبگان ، روشنفکران و سیاستمداران شد که در ادامه میخوانیم ، انشاالله. لینک یادداشت اول : مقدمه https://eitaa.com/ommat_Dream/1103 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 👇 یادداشت سوم: توسعه و جمعیت ♦️ سوالات ، تردید ها و نگرانی هایی که مطرح میشد در رابطه با رشد جهشی جمعیت عمدتاً از یک پایگاه فکری خاص ، متعلق به گفتمانی پیرو توسعه مدرن بر میخواست و در لایه هایی پذیرش بالایی هم در بین توده مردم و افکار عمومی داشت ، چرا که ضرورت حکمرانی بعد از مرحله انقلاب و خصوصاً بیرون امدن از یک جنگ پر هزینه مخرب به لحاظ زیر ساختی و اقتصادی ، پاسخ به چگونگی اداره و ساخت جامعه و تحقق اهداف وعده داده شده است ، از همین رو خواست اجتماعی ساختن و پیشرفت را طلب میکرد . در این مرحله کمتر کسی مسیر توسعه را چیزی جز انچه کشور های اصطلاحاً توسعه یافته و غربی طی کرده اند میفهمید ، نه نیازی حس میشود و نه فرصتی هست ، فلذا گفتمان توسعه در صحنه بی رغیب است ( گرچه هنوز هم رقیب قدری برایش نیامده) ♦️گفتمانی که انقلاب خوردسال و نابالغ را وارد عرصه جدیدی از زندگی میکرد ، گفتمانی که به دنبال ثبات بخشیدن به حاکمیت نو پا و پیدا کردن نقشی برای ان در دهکده جهانی بود و برای همراه شدن با اهالیه دهکده باید سبک زیستن در انرا تمرین کند ، قواعد انرا فراگیرد و الزاماً بازی های کودکانه و هوس های جوانی و خامی های انقلابی نباید مانع اینده نگری و پیشرفت بر اساس قواعد تثبیت شده جهان شمول شود. از همین رو دولتی بر سر کار می اید با شعار سازندگی و اوار برداری از ویرانه‌های جنگ با رویکرد های توسعه مدرن که عنوان سازندگی را یدک می‌کشد تا روایت گر پر قدرت از توسعه به سبک غربی باشد و البته همزمان مجری سیاست تعدیل جمعیتی ... ♦️ایران جمهوری اسلامی خیلی زود مدرنیته ناهمجنس با خود و جامعه ایرانی را وارد جریان زندگی کرد . روایتی از توسعه که حالا افزایش جمعیت را مانع تحقق اهداف ان میداند و طبیعتاً باید موانع را بر طرف کرد ، توسعه در یک بستر خاص اجتماعی رقم می‌خورد فرزند کمتر ، زندگی بهتر ( توسعه بیشتر) ، ، پذیرفتن الگوی های توسعه مدرن به شیوه خشن و سخت دولت سازندگی که کار را با برنامه ریزی های اقتصادی و سیاسی دنبال میکرد موانع دیگری هم بر سر راه داشت ، توسعه صرفاً با تصمیمات از بالا به پایینی اتفاق نمی افتد بلکه پایین هم باید امکان پذیرش و همراهی این سیاست ها را داشته باشد مسئله ای که انرا باید در فرهنگ جستجو کرد ، فرهنگ توسعه باید شکل بگیرد ، روابط و کنش های انسانی در درون یک جامعه باید به جهت فرهنگ توسعه تغییر کند تا امکان تحقق پیدا کند ، «انسان توسعه» میخواهیم ، ماموریت جدیدی که دولت بعد یعنی اصلاحات متکفل ان شد تا اصلاحات اجتماعی را در راستای هدف ترسیم شده رقم بزند . در واقع گفتمان اصلاحات همان گفتمان توسعه است که در دولت سازندگی دنبال میشد اما این‌بار امده تا موانع نرم بر سر راه توسعه را بردارد . ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔺«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»🔻 ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 👇 یادداشت چهارم: توفیق اجباری 🔹سیاست تعدیل جمعیت در عین جدیت دستگاه حکمرانی در اجرای ان با چالش های بسیاری نیز همراه بود. بخشی از جامعه که هنوز با ارزش های سنتی زندگی میکرد خصوصاً روستایی و همچنین بخشی از جامعه که متاثر از اموزه ها و سبک زندگی دینی بودند بسیار کمتر و دیرتر تن به این سیاست ها میداد و بیشترین تنش را داشتند . چنانکه دولت برای اجرایی کردن سیاست تعدیل جمعیت در کنار تبلیغات شبانه روزی متوصل به ابزارهای بازدارنده سخت میشد ، از ندادن کوپن و شناسنامه به فرزندان سوم و چهارم گرفته تا ابزارهای جلوگیری از بارداری ... 🔹اما در روی دیگر این استحکاک قاعدتاً انها که گفتمان توسعه را میپسندیدن و کارامدی الگوهای مدرن را به عنوان یک واقعیت خدشه ناپذیر باور داشتند کاملآ همراه بودند ، چرا که این بخش جامعه سبک زندگی ، تمایلات و ارزش هایی همسو با فرهنگ توسعه دارد که سیاست دولت را نزد انها مقبول ، مشروع ، عقلانی و بهینه مینمود. ✅ مزیت یا توفیق اجباری این مسئله برای انقلاب این بود که همراهی تام و تمام این طبقه اجتماعی با سیاست های کاهش جمعیتی بحران بزرگی را در اینده ای که امروز در ان قرار داریم مهار کرده ، به عبارتی کفه جمعتی به سمت طبقه ی همراه و همسوی انقلاب سنگین تر شده و بیشترین تازیانه این سیاست بر کمر جامعه ی اپوزوسیون انقلاب خورده ، طبقه متوسط و مرفه شهری که بیشترین چالش را با عقلانیت انقلابی دارد . این اتفاق در عمل منجر به نوعی پالایش و تغییر تعادل جمعیتی به نفع جامعه سنتی _مذهبی و انقلابی شد، جامعه ای که نیروی پیشران انقلاب است . 🔹میشود این تحلیل را داشت که تزریق جمعیت در ابتدای انقلاب ( دهه شصت) لازمه پیشرفت دهه های بعد انقلاب بود، پیشرفتی بر اساس گفتمان توسعه از سر اضطرار در خلأ عقلانیت مورد نظر انقلاب جهت اداره امور جامعه ... در مراحل بعد، انقلاب تثبیت شده و پا گرفته نیاز به یک کمیت با کیفیت جمعیتی همسو و باورمند به اهدافش برای برداشتن گام های مهم مبتنی بر الگوهای تمدنی و عبور از این مرحله سخت دارد با استحکاک کمتر در همراهی توده های مردمی و امکان غلبه گفتمانی . 🔹با این تفصیل تا اینجا فتنه طراحی شده که سرنخ های امنیتی و نفوذ مهره های سازمان بهداشت جهانی و ... را هم دارد یک به دو به نفع انقلاب شده ، لطف خفیه ای که به گمان نگارنده حاصل تبدیل شدن فتنه دشمن به ایجاد فرصتی برای حفظ انقلاب در دهه‌های آینده در دستگاه تدبیر خداوند با قاعده مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ شد. ⭐اما هنوز ان فرصت طلایی و پنهان در ماجرای جمعیت که مد نظر این نوشته است مانده که انشاالله در یادداشت بعدی میخوانیم . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر چارلز تیلور ۱. تهی‌شدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمی‌گیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمی‌شود. ۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر می‌کنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم. ۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینه‌ای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینه‌های در دسترس برای دین داری یا بی‌دینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمده‌اند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینه‌ها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار می‌دهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمی‌توانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح می‌شود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد می‌کند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینه‌ها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر می‌شود. ▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته می‌داند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفی‌ای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند. 🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
باعنوان: تقسیم‌ کار در بازار رقابت کامل رابطه‌ای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی نویسندگان: حجت الاسلام حسین مهدی زاده دکتر علی طوسی 🔻چکیده مقاله: به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معنایی‌شان داشته باشند. با ‌وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی است، نه شرط کافی. بینش‌ها باید بتوانند ساختارها و نهادها - به تعبیر لوفوری، «» - را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهل‌الوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر ‌این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینش‌ها خواهند بود. فضای اجتماعی ، به ‌مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستین‌بار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود. ⬅️در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت با کمک نظریه «»ی هانری لوفور در قالب شهر جمع‌بندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی می‌انجامد. 📥 دانلود مقاله فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔺«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»🔻 ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 👇 یادداشت پنجم: نسل طلایی 🔹 پالایش و غربال جمعیتی یا ارتقاء کیفی در سیاست کنترل جمعیت به گمان نگارنده اتفاق افتاد اما مرحله مهمتری پیش روست که انشاالله اگر کمی همت کنیم و زیر بار شانه خالی نکنیم میتواند فصل جدیدی را پیش روی جریان حق بگشاید .( مخاطب این بخش از این یادداشت ها عزیزان ذوب در ولایت ، دغدغه مندان دین محمدی ، کافران به جهان مدرن و منتظران امام غایبند) ⭐ان فرصت مهم و طلایی تولد یک نسل خاص و اثر گذار است !! 🔹در ابتدا گفتیم که در طول تاریخ انگیزه های فرزند آوری عمدتا مادی بوده گاهی ما فرزند را برای پر کردن تنهایی و خلأ های روحی روانی خودمان می خواهیم اما این بار با یک امتحان و فهم و درک متفاوت از انگیزه فرزند آوری روبه رو هستیم ، نسلی که نطفه اش فقط با انگیزه نصرت اسلام و امام بسته میشود ،درکی ابراهیمی از تولید نسل، «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ» گمان نمیکنم در امت های گذشته چنین مسئله ای به صورت اجتماعی وجود داشته ، شاید خواصی چنین فهمی پیدا میکردند اما امروز امت با چنین امتحان و البته فرصت طلایی روبه روست ... 🔹با توجه به متون دینی و البته تجربی واضح است که تربیت فرزند برخلاف رویکرد موجود در مباحث روانشناسی تربیت قبل از تولد اغاز میشود و کوچکترین تلاش های انسان برای سلامت و کیفیت نطفه ، جنین و نوزاد بسیار اثرگذارتر و سرنوشت ساز تر از تلاش های ما برای تربیت در سنین بعدی و بالاتر است . متاسفانه امروز دیگر در وضعیتی قرار داریم که شرایط اجتماعی و ساختاری و همچنین اثرات فرهنگی همان گفتمان توسعه در کشور حتی مانع شکل گیری ازدواج است چه رسد به تولید و افزایش نسل ، تلاش های ما هم اثر چندانی در جریان غیر خودی نخواهد گذاشت مگر در آینده‌ای که در یک نظم تمدنی هضم شوند که تا ان نقطه فاصله بسیار است ، و البته ان اینده را چنان که گفته شد باید نسلی رقم بزند که پدر و مادرش تصمیم گرفته اند نه یک فرزند بلکه سربازی برای امام عصر نه تنها تربیت، بلکه متولد کنند ، نسلی که باید پایه های یک تمدن الهی را مستحکم و رنگ و طرحی نو در عالم بزنند و مقدمات ظهور را انشاالله محیا کنند. ✅ باید تاکید کنم که ما در اینده پیش رو به یک کیفیت جمعیتی و اثر گذار نیاز داریم که بر خلاف هزاره و قرن های گذشته بُعد کیفیت ان نسبت به بُعد کمیت در اولویت ببشتری قرار دارد. ⁉️احتمالا تا اینجا سوالات و شبهاتی در ذهن خواننده این متن به وجود امده که در یادداشت های بعدی سعی میکنم سوال ها را طرح ، و در حد توان پاسخ دهم... ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
27.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارتباط قدم های دوازده گانه انجمن معتادین گمنام (NA) با آموزه های مسیحیت ! https://eitaa.com/ommat_Dream
🔻توسعه یا پیشرفت🔺 ⁉️توسعه چیست ؟ و پیشرفت به کجا میرود؟ پیش کجاست ؟ پس کجاست ؟ چقدر پیش رفته ایم ؟ عقب مانده ایم ؟! یا عقب گرد کرده ایم ؟؟؟ ♦️افزایش سرعت مارا به مقصد میرساند یا کوتاهی مسیر؟ ازدحام جمعیت ما را از تنهایی دور میکند یا تنهاتر ؟ ارتفاع گرفتن شهر به ما منظره میدهد یا جلوی چشمانمان دیوار میکشد ؟ پیچیده شدن زندگی ، مشکلات ما را حل کرده یا پیچیده؟ افزایش تخت بیمارستان ها و ابنیه درمانی باعث سلامت شده یا همچنان امار بیماری رو به افزایش است ؟ پیش رفتن در افزایش درمان است یا کم کردن بیمار و بیماری؟ صنعت پزشکی صنعت را پیش میبرد یا سلامت ؟ رشد اقتصادی ، اقتصاد را رشد می دهد یا معیشت و زندگی؟ رشد تولید کیفیت زندگی را ارتقاء میدهد یا حجم تجارت را ؟ افزایش تحصیلات فهم و درک را افزایش میدهد یا داده ها را ؟ انفجار اطلاعات با دنیای دیجیتال اگاهی را بالا میبرد یا بر جهل مرکب می افزاید ؟ جهان نوری بر حقیقت نور انداخته یا در چشمانمان نورافکن می اندازد تا چیزی را نبینیم؟ ورزش برای چیست ؟ علم برای چه ؟ اقتصاد برای که ؟ و ما کجاییم ؟ 💠 آنجا که انسان در خدمت فربه شدن و رشد ، راه ها شهرها ، بناها ، صنعت ، اقتصاد و ... قرار میگیرد توسعه یافته ایم . و آنجا که راه ها ، شهرها ، بناها ، صنعت ، اقتصاد و ... در خدمت رشد انسان ، معیشت ، ارامش ، فهم ، سلامت ، شادی ، رضایت و کمال او قرار میگیرد ، همانجا به گمانم پیش رفته ایم . ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
💣گلوله ها در خشاب میروند تا تن ها را بر زمین اندازد 🎙️و کلمات میروند تا مغز ها را ... ⭐آنکه در میدان حق خشاب پُر میکند با شرف تر است از آنکه کلام را اتش پشتیبان کرده . 🔥ولی آنکه کلام را به پشتیبانی شر شلیک می‌کند بی شرف تر است از آنکه در میدان بر حق می‌تازد. 🇵🇸 ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هو الحکیم ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇 یادداشت ششم ، طرح سوال ۱ : رابطه توسعه پذیری و ولایت ⁉️چرا پذیرش قلبی توسعه و فرهنگ ان زمینه اپوزوسیون انقلاب شدن است ؟؟! ✅اولیای خدا دعوت به ولایت خود میکنن و بعد از پذیرش دعوت ارام ارام وارد وادی ولایت خواهی شد و سپس جامعه الگوی پیشرفت و سبک زندگی را بر اساس میزان پذیرش ولایت پیش خواهد برد . اما از انجا که شیطان ذاتش بر مکر و فریب است عریان و بدون واسطه در ابتدای کار دعوت نمیکند بلکه دستگاه فریب و دام های خودش را پهن میکند . سکولاریسم و انکار خدا در ذات تمدن مدرن است ، حتی اکر درون این ساختار کسی در ساحت نظر هم خدا باور باشد در ساحت عمل خداباوریش دخالتی ندارد با پذیرش قلبی دستگاه شیطان تحت ولایت شیطان قرار خواهی گرفت و موضع گیری علیه جریان حق امری جبری بعد از اختیار انتخاب ولایت خواهد بود ، البته پیشروی در دستگاه شیطان در مراحلی به پرستش مستقیم هم می انجامد که جای تفصیل دارد ، اما فی الجمله همین است . ⁉️چرا کسانی که منتقد توسعه مدرن یا اجمالا مدرنیته اند، ظرفیت پذیرش ولایت الهی را دارند ولو در تنزل یافته ترین سطح ان باشند ؟ یا چرا انها که متدینن و منتقدان تند و تیزاند اما از همین علوم مدرن ، تکنولوژی مدرن و حتی بخش زیادی از سبک زندگی مدرن استفاده میکنند ، این را شما در تله افتادگان شیطان و پذیرندگان ولایتش نمیدانید؟ ✅ اینکه انسان مضطر به کاری و استفاده از چیزی باشد یا اینکه از سر پسند در ان قرار بگیرید ، تفاوت ماهوی دارد ، اولی داعم به دنبال بیرون امدن از وضعیت نامطلوب است چون تبری دارد و دومی به دنبال فرو رفتن در ان است چون تولی به این دستگاه شیطانی دارد ، در واقع تن دادن به شرایط اکنون و اضطرار استفاده ، طبق قاعده اکل میته است و ماندن در شرایط اضطرار و ادامه اکل میته غیر معقول است و اینچنین انسانی الزاماً به دنبال تغییر وضعیت برای ایجاد امکان بهره‌گیری از حیات طیب خواهد بود . ⭐مسئله ولایت از حب و بقض و تولی و تبری اغاز میشود . ❓ایا هر کس در این طبقه اجتماعی باشد (توسعه پسندان) لزوما عاقبتش دوری از ولایت الهی است و همچنین نسل او به همین وادی کشیده میشود ؟ ✅در مقام مصداق های فرد فرد ، نه الزاماً ، چون اختیار از انسان سلب نمیشود ، اما در قاعده اجتماعی و کلی چرا همین‌گونه است . ⚡روحیات و افعال پدر و مادر هم به شدت در کیفیت نطفه و نسل اثر دارد ولی باز اختیار منتفی نمیشود . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨افسانه هایی که حول هوش مصنوعی بافته می‌شوند بسیار فانتزی و به دور از واقع هستند . مثلاً ، طرح مسئله تکینگی هوش مصنوعی که وانمود میکند این ابزار چنان پیش خواهد رفت که میتواند به خودبنیادی برسد و مدریت خودش را در دست بگیرد فلذا بسیار خطرناک میشود ، با این نگاه از سالها قبل هم هالییود فیلم ساخته ، اما چنین اتفاقی محال است ، هوش مصنوعی عملکردش چیزی شبیه ماشین حساب است منتها بسیار گسترده و کیفی تر ماشین حساب انواع معادلات ریاضی را محاسبه میکند در کسری از ثانیه ، که برای هوش طبیعی ناممکن یا بسیار سخت است اما هرگز جای ریاضی دان را نگرفته ، این ریاضی دان است که قواعد جدید ریاضی را کشف میکند و همچنین مسئله های جدید میسازد . ⭕ گرچه هوش مصنوعی خودش توانایی کنترل برخود و انسان راندارد اما می‌تواند ابزار کنترلی جدی در دست عده ای باشد . 🔹به این فیلم نگاه کنید فانتزی ترین و عام ترین نگاه مدرن به انسان را ارائه داده ، نه تصویر از انسان گذشته اش درست است و نه انسان اینده اش ، فقط یک نگاه و داده های برساختی مدرن است که توسط هوش های طبیعی به ان تزریق شده . حتی عام بودنش هم جهت دارد ایا واقعاً اکثریت هشت میلیارد انسان یعنی بیش از چهار میلیارد به داروینیسم باور دارند که از میمون اغاز شد، یا یک روایت غربی و مدرن است ؟! ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از حسین مهدیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ یووال نوح هراری: استفاده از بمب هسته‌ای برای نابودی ایران حق اسرائیل است! واقعا اون همه خیال پردازی یوال نوح هراری درباره اینکه انسان جدید موفق میشه که بشه و از این به بعد ما هم امکانات سایبروگ را به خودمون اضافه می کنیم و هم می خواهیم جهش ژنتیکی آینده نوع بشر را خودمون طراحی کنیم و دیگر منتظر طبیعت نباشیم... رسید به اینجا که بمب اتم بزنیم؟!! بیچاره که کتابهای تو را می خوانند برای آنکه از خبر دار شوند و بدانند در شرکت هایشان باید چه چیزهایی را کنند!! @social_theory
در مورد اصل ماجرا قضاوتی ندارم و... اما به گمانم انتخاب عنوان همسر رئیس جمهور انتخابی اگاهانه بوده نه به این معنا که بانوی اول یا دوم کشور بودن شرافتی دارد ... بلکه به این معنا که اگر استاد دانشگاه هم باشد ، خود را همسر ، مادر و در خدمت خانواده میبیند و این را در مقابل زن بریده از خانواده و مستقل به معنای مدرن ان گرفته تا تقابلی تمدنی باشد در انتخاب عنوان . https://eitaa.com/ommat_Dream
⚠️در استقبال از این سخن دوست عزیزم محسن آقای دنیوی! 1- بخش زیادی از هایی که اکنون در دست دولت است، بی دلیل است و هم می توانستند آن را انجام دهند، اما برای رسیدن به این سطح از قدرت و اقتدار نیاز داشت تا ای از مسئولیت ها برای خود فراهم کند که عادتا از عهده آن هم بر نمی آمد! 2- بعد از انقلاب، نیروهایی انقلابی، برای رفع فقر و استضعاف برآمده از نظام خانی و استعماری، می خواستند نهادهای متمایزی مثل جهاد سازندگی درست کنند اما نهاد مدرن دولت ایران، این جنبش را سرکوب کرد و پرداخت مطالبات آن را خود بر عهده گرفت. 3- دانش حکمرانی مدرن می گوید ما چیز مبهمی به اسم اساسا نداریم! نهاد قدرت فقط را شناسایی می کند! شما راجع به کدام نهادی که مردم را به خودش جذب می کند صحبت می کنید؟ 4- مردم نهادینه شده در شرکت های بازاری؟ یا مردم نهادینه شده در شبکه های غیر منفعت خواهانه؟ اگر درباره اولی صحبت کنید، که منطق آن از اساس سوداگرانه است و شبکه ای سرمایه سالار آن را به کنترل خود در آورده است و با واگذاری مسئولیت های دولتی، این نهادها به ابزار حکمرانی بازار بر جامعه بدل خواهد شد. اما اگر می خواهید شبکه های غیرمنفعت خواهانه را فعال کنید، بگویید کدام یک؟ نهادهای بومی مثل وقف؟ آنها هم امروز خودشان را جزئی از بازار سوداگری ایران می دانند! نهاد فیء یا انفال مثل ستاد اجرایی و برکت و علوی و... آنها هم خودشان را جزء یا خادم بازار می دانند!! کدام مردم؟ نکند به اسم مردم و به کام بازار شود؟! 🆔 @social_theory
‏در کشور، دولت سیاست تدوین نمی‌کند. بلکه ذینفعان با کمک کارشناسان پروژه بگیر، سیاست های مورد نظر خود را تدوین و پیشنهاد می‌کنند و دولت منفعل و بی برنامه، مراحل اداری و قانونی آن را انجام می‌دهند. در واقع، دولت منفعل، ابزار دست گروه‌های ذینفع است. هنوز به آقای رئیسی ‎ داریم. https://eitaa.com/DrRezaGholami
هو الحکیم ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇 یاد داشت هفتم ، طرح سوال دوم :چرا کیفیت جمعیت اولویت بیشتری دارد ؟ برای این سوال سه پاسخ قابل تصور است : 1️⃣ پ اول :جوامع متقدم بسیار بسته بودند امکان اختلاط فرهنگ های متضاد با یکدیگر به راحتی وجود نداشت ، بسیار سخت و به کندی اتفاق می‌افتاد به دلیل محدودیت های ارتباطی که این محدودیت تاریخی در دوران معاصر برداشته شده از گسترش سفرهای دریایی با اختراع قطب نما گرفته تا گسترش راه اهن سپس اتومبیل و هواپیما تا گسترش صنعت چاپ ، پیدایش رسانه‌های جمعی ، سینما ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و جهان دیجیتالی امروز و اینده ، انفجار اطلاعات واژه کلیشه ای این قرن شده که مترادف با انقلاب ارتباطات است ، سرعت فزاینده و تحیر اور ارتباطاتی که حتی نمیشود امروز را با یک دهه قبل یا بعد مقایسه کرد، امکانات ارتباطی که تمام مرزهای طبیعی ، فرهنگی و حتی زبانی را از بین برده. 🔹در جوامع سنتی عمدتاً یک فرهنگ زمانی بر فرهنگ دیگر استیلا پیدا میکرد که مرزها شکسته میشد و جریان رقیب سلطه نظامی و سیاسی می یافت فلذا عنصر جمعیت و نیروی انسانی یا کمیت فاکتور بسیار مهمی برای حفظ مرزهای زمینی و الزاماً فرهنگی بود و متقابلاً ابزار سلطه ، در طول تاریخ ظاهراً فقط انبیاء این نظم و قاعده را گاهی بر هم زده اند که با نفوذ فکری از درون یک جامعه و تغییر در باورها دست به تغییر هویت ها میزدند . ⚡ حالا که میتوان بدون عبور از مرزهای زمینی و توصل به سلطه سخت در لایه های فرهنگی و فکری یک جامعه نفوذ و اعمال کنترل و مدیریت کرد یعنی نظم نوینی که میشود از درون جامعه همان نیروی خودی را علیه حاکمیت و فرهنگ بومی و ارزش های ان فعال کرد ، هر کمیتی ملاک نیست ، ممکن است همان کمیت نامطلوب موجب شکست جامعه شود چیزی که در گذشته امکان نداشت . 🔹جوامع ماقبل دوران مدرن جوامع یکدستی بودند ، برای مثال در دوران تمدن اسلامی با وجود برداشت ها و روایت های مختلف از اسلام هیچگاه شکاف عمیقی در یک بافت جمعیتی به وجود نمی امد ،خدای واحد کتاب واحد ، پیامبر واحد ، اعتقاد به معاد واحد ، ارزش های اخلاقی واحد و ... در کنار این بنیان های فکری ، فرهنگی و اعتقادی مشترک، احساس زندگی در یک تمدن برتر و سبک زندگی مترقی نسبت به جوامع دیگر ، همگی باعث میشد تا به این راحتی تحت تاثیر جوامع غیر مسلمان قرار نگیرند . و این مسئله با قوت و ضعف در جوامع دیگر مثلا در مسیحیان اروپایی نیز وجود داشت . 🔹 غلبه جمعیتی متعلق به یک روایت خاص از اسلام هم شکافی را به وجود نمی آورد فقط قدرت را بین جریان ها دست به دست میکرد و تنها راه غلبه بیگانه و تغییر فرهنگ سلطه نظامی بود همانطور که در بالا اشاره شد که افزایش جمعیت با هر روایتی موجب تقویت مسلمانان در مقابل تهاجم دیگران بود . اما همانطور که گفتیم اولا ضرورت جنگ از بین رفته و دوما جنگ های نظامی امروز نیزچندان متکی به نیروی انسانی نیست و در اینده این اتکا بسیار کمتر هم خواهد بود با توسعه جنگ ها به شکل گیم وار و عملیات از راه دور ... . دو پاسخ دیگر در پست بعدی https://eitaa.com/ommat_Dream/1128 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream