eitaa logo
رویای امت
348 دنبال‌کننده
511 عکس
330 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اینجا تهرونه یعنی شهری که ... 1️⃣ از 2️⃣ 🔰 ساعت چهار و بیست دقیقه بعد از ظهر جلوی درب از اسنپ پیاده شدم کرایه رو دادم از راننده تشکر کردم ، سرم رو بالا آوردم ، کوله مشکیم که منو یاد اربعین میندازه رو انداختم روی دوش سمت راستم رویم را برگرداندم سمت ترمینال و راه افتادم نزدیک درب قبل از اینکه وارد بشم یکی صدا میزنه آمل... آمل ... آمل میری آقا، با بی محلی راهمو ادامه دادم و وارد شدم فاصله در تا ساختمان ترمینال زیاد نیست ... حدوداً پنجاه متر ... چند نفر تو همین فاصله هی صدا میزنن ، آقا کجا میری ، بجنورد ، مشهد ... از در شیشه ای عبور کردم و وارد ساختمان ترمینال شدم ، تعاونی ۱۴ سمت راست یه آقای میان سال با موهای جو گندمی و قد بلند نشسته ، از پشت میز با چشماش منو دنبال می‌کنه که دارم به سمتش میرم ... سلام ، ببخشید اتوبوس چه ساعتی برای شیروان حرکت داره ... _الان داریم ، آماده حرکته ... _از کجا میره ؟ شمال یا از سمت سمنان _از شمال _نه ، از سمت سمنان کی حرکت داره ؟ _هفت به بعد هست ، الان فقط از مسیر شمال داریم _باشه پس بی زحمت یه بلیت بهم بدید برای همون ساعت هفت _چرا با این اتوبوس نمیری ؟الان داره می‌ره ... _چه فرقی داره هردو تا تو یه ساعت میرسن ، فقط سه ساعت اضافه باید اتوبوس رو تحمل کنم ، میرم یه دور بیرون میزنم ساعت هفت میام ؟ با خودم فکر کردم تا اون موقع هم وقت میگزره و هم اگه به چشمم خورد یه روغن موی خاویار میخرم ، یه هندزفری هم لازم دارم اگه ارزون قیمت و مناسب پیدا شد شاید خریدم ، تو این فرصت آرایش گاه هم اگه شد میرم ، یه خورده سرو صورتم مرتب بشه ... بلیت رو گرفتم و اومدم بیرون ، پله ها رو از پل عابر پیاده بالا اومدم و به سمت فلکه اول تهرانپارس حرکت کردم ، از اون ور خیابان از پله ها پایین اومدم ، یه راننده تاکسی پایین پله ها ؛ _آقا کجا میری _جایی نمی‌رم عزیزم عرض خیابان رو طی کردم و اونور از پیاده رو به سمت بالا راه افتادم بعد از چند دقیقه به فلکه اول رسیدم ، وارد یه لوازم آرایشی شدم ، پرسیدم _ آقا روغن موی خاویار داری _دیگه نیست دنبالش نگرد فقط تو عطاری های سمت مینی سیتی میشه پیداش کرد ، چون یکی از دوستام چند بار از اونجا گرفته ... البته اینجا هم نرسیده به فلکه دوم روبه روی پاساژ یه عطاری خیلی بزرگ هست به احتمال زیاد داشته باشه ، میخوای یه سر بزن . _باشه ، خیلی ممنون به سمت فلکه دوم آروم ، آروم و قدم زنان حرکت کردم ، تمیزی کف پیاده رو ها و خیابون نظرمو جلب کرد ، همچنین دکورهای شیک و لاکچری مغازه ها و البته چند تا ماشین خارجی ، نوجوانی هام خیلی علاقه به ماشین های اسپورت داشتم و هنوز هم دیدن یه ماشین خوش طرح یا به قولی خوش فیس چشمامو دنبال خودش میکشونه ، هرچند ته دلم از این چشم چرانی ماشین ها خیلی خوش ندارم ، ارزش به این نیست که دلش پی یه تیکه آهن پیچ و تاب خورده و براق باشه ، ولی ... کنار پیاده رو دست فروش ها بساط کردن ، جلوی یکی شون یه خانم جوانی وایستاده یه شلوار نازک بسیار تنگ و دمپا گشاد پوشیده ، یه پیراهن تا روی کمر ، یه دوره ای هم روی سرش که موهای زرد رنگ شُده یِ بلندش ریخته روی شونه ها و پشت سرش ، خیلی زننده است چشم هامو و برمیگردونم روبه رو را نگاه میکنم تا راهم رو ادامه بدم ، سه دختر با وضع بسیار بدی با چند قدم فاصله دارن میرن که ترجیح می دم توصیف و توضیح ندم ، سرم و پایین انداختم ، هرچند وقت یکبار، حدودا یک ، دو یا سه ماه مسیرم میخوره به ، هربار مرز بی حیایی و بدپوششی بدتر از قبل میشه ... تعداد فست فودی های نسبتاً باکلاس و ویتامین فروشی ها تو مسیر زیاده ، همه صندلی ها رو بیرون و توی پیاده راه گذاشتن ، کم و بیش افرادی هم نشستن و در حال خوردن آب میوه یا ... یه نفر یه ساندویچ با نون که لای پلاستیکی زرورقی گذاشته رو دو دستی گرفته و از سر پر از سُسِش طوری گاز میزنه که انگار فقط غذا نمیخوره بلکه باهاش تفریح می‌کنه ... ظاهراً قیمت هاشونم گرونه ، فقط پول موادش نیست که باید بدی ، کرایه های عجیب این مغازه ها ، پول دکور ، بسته بندی ها، فضای خاص و ... ناگهان صدای غرش و زوزه ای از پشت سر میاد سرم ناخودآگاه برمیگرده سمت خیابان متور سواری با سرعت خیلی زیاد همراه با تک چرخ طول خیابان را به ثانیه ای طی کرد ، صدای بلند متور پرقدرت چندصد سی سی سوارش را بر سر افراد حاضر در پیاده رو فریاد می‌کشید ... ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔹اینجا تهرونه یعنی شهری که ... 2️⃣ از 2️⃣ نمیدانم به کدام سمت میتوان چشم باز کرد که رنگ و نداشته باشد ، چطور میتوان عابر خیابان بود و دل را در آن و هیاهویش سکنی نکرد ، صدایی از خرابه های حافظه دراز مدتم با ضرب آهنگ دارد به پیش می آید ؛ اینجا تهرونه ، یعنی شهری که .... هرچی که توش میبینی باعث تحریکه اینجا تهرونه لعنتی، یعنی شهری که .... هرچی که توش میبینی باعث تحریکه اینجا تهرونه شهری که ... «هیچکس» ... چرا ، چرا این صدای اعتراضی خودش و هیچ میبینه ، در مقابل کی و چی هیچ شده؟! از اهالی عرفان شنیده ام که میگن بالاترین مرتبه برای سالک رسیدن به فنای فی الله هست ، مرتبه‌ای که جز خدا نبینی و جز او خواهشی نداشته باشی ، حالا درون این شهر و کف خیابان های آن چه میگذرد که نام هنری یک خواننده زیر زمینی که نه بلکه اتفاقا روی زمینی تر از هرکسی در تهران شده هیچ ، نمی‌خوام حرف های فلسفی بزنم و بگم انسان مدرن ته کارش و پوچیه و از این حرف ها ، بلکه اگه رهگذر خیابان های تهران باشی و دلت ترمز تقوا نداشته باشه و چشم هات کرکره ، اولش اسیر میشی و بعدش تحقیر ، چه خواهش هایی که در انسان شعله نمی‌کشه و چقدر بین خودت و خواهش هات فاصله با دره های عمیق میبینی و وقتی به خودت نگاه می‌کنی به هیچ بودن خودت می‌رسی که جز چیزی ندارد دیگه اگه یه جوان جنوب شهری هیپی باشه که چه نامی با مسمی تر از هیچکس راستش تنفس در این فضا مثل یک آدم ها رو میبلعه کرکره تقوا هم تو این فضا بعد یه مدت خراب میشه و دیگه در دلت رو اونجور که باید نمیبنده . اون وقته که شیطان عنان انسان رو دست میگیره و قوای انسان مجرای خواست او خواهد شد و اینها از ثمرات شهریه که بافت جمعیتی و فرهنگی آن به خاطر الگوی شهری از فضا تا و خصوصا نوع و البته روابط خلق کرده ... رسیدم فلکه دوم هیچ عطاری بزرگی با اون مشخصات پیدا نکردم و ساعت داره به وقت حرکت اتوبوس نزدیک میشه ، بهتره آروم آروم برگردم ، چند قدم پایین تر ، تو برگشتنی وارد یه عطاری شدم و یه روغن موی بادام ارزان گرفتم که به نظرم بهتر از این روغن های خارجیه که خدا تومن پولشه . ... یک ساعت بعد روی صندلی اتوبوسی نشستم که هرروز تعدادی جوون رو برای جستجوی کارهای پست به تهران میاره ، تا چِندرغاز کف دستشون بزاره ، چیزی که سیاسیون ساکن ایالات متحده تهران شمالی در تقسیمات بودجه کشوری ازشون دریغ کردن تا سهم متوازنی از پیشرفت و منابع نداشته باشن و این شهر پر از تحریک به قبله آمال در جمهوری اسلامی تبدیل بشه . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
💡کارزار دعوت از دکتر سید یاسر جبرائیلی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.karzar.net/116460 آقای جبرائیلی فعلا انتخاب قطعی بنده برای ریاست جمهوری نیست بلکه یکی از گزینه‌های خوب ، قوی و جوان است و حضور ایشون بر پربارتر شدن انتخابات قطعاً خواهد افزود . https://eitaa.com/ommat_Dream
کارزار دعوت از استاد میرباقری برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری 👇 https://www.karzar.net/116787 در چند روز گذشته که بعضی افراد و جریانهای انقلابی دعوت کردند از استاد میرباقری عزیز برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری که البته تا کنون پاسخ مثبتی به این دعوت از جانب ایشان وجود نداشته ، گمان من این بود که ایشون به اندازه کافی ماموریت های مهم برای خودشان تعریف کرده اند که قرار گرفتن در چنین موقعیتی یعنی ریاست جمهوری ایشون رو از آن امور که ریل گزاری برای قطار اندیشه های آینده انقلاب است بازمی‌دارد ... اما گمان بنده به تردید دیگری بدل شد که اگر در فضای ناامیدی مردم و ناکارآمدی دولت ها به خاطر پیاده سازی الگوهای توسعه که در کشور رقم خورده ، عنان و رهبری دولت را به دست یک فقیه اسلام شناس و اندیشمند ندهیم تا پلی بین اندیشه دینی و واقعیت زندگی مردم بخورد ، چقدر اندیشه ورزی بدون پیوست عمل میتواند آینده انقلاب را تضمین کند و از این جهت امیدوارم شاهد یک تغییر پارادایمی در این دوره باشیم . واقعیت این است که رئیس جمهور بیش از اینکه بازیکن (مدیر اجرایی ) باشد ، باید یک مربی قوی باشد که بتواند از یازده بازیکن ( وزرا و ...) و همچنین استفاده از ذخیره ها ... بازی خوب بگیرد و خوب رهبری کند ، راهبرد داشته باشد و ... ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشارکت مردم در اقتصاد شما صدای امامین انقلاب را می‌شنوید 📌کاری از واحد رسانه انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم دکتر علی سعیدی 🕊کانال اقتصاد مردمی ایران🇮🇷 @donyaye_eghtesad_com
💢دخالت دولت در اقتصاد به مثابه ولایت یا استیلا 🔰دعوای دخالت یا عدم دخالت دولت در اقتصاد به اندازه کل عمر دارد و پاسخ های مختلف به آن نهله های اقتصادی فراوانی ساخته و ادامه این دعوا در این سالهای ایران شده دوگانه اقتصاد آزاد و یا و دولتی ... لیبرالیسم مثل بچه پر روی خود سر و حاضر جواب و البته بی حیاییست که هیچ بزرگتر و آقا بالاسری را تحمل نمیکند و البته هیچ جانب انصاف و حقی را رعایت هم نمیکند ، ولش کنید خانه را بر سر صاحب خانه خراب میکند ... هم آقا بالاسر استیلا گریست که از ترس اینکه هیچ خطایی رخ ندهد کل کارها را خودش بر عهده می‌گیرد و اجازه جیک زدن به کسی نمی‌دهد و در اکثر موارد فقط استیلاگر است نه فعال اقتصادی ( البته بچه تمام خلاف هایش را پنهانی بیرون از خانه میکند و دروغ گفتن و پنهان کاری راهیست برای تنفس (ترجمه اقتصادی و فساد )) اما راه میانه و البته قالب درست چیست ؟! «ولایت» عمده ترین تفاوت و در مسئله اختیار است اگر اختیار سلب شود میشود استیلا و اگر اختیار تفویض شود میشود ولایت ، البته اختیار معنای ولایت نیست بلکه ولایت به معنای سرپرستی و پشتوانگی است ، سرپرستی برای رشد به همراه اختیار ... اختیار ستون رشد است ، اما برای این ستون بستری مناسب لازم است که ولی آنرا باید فراهم کند بستر اختیار و رشد یعنی محیط ، فضا ، ساختار ها ، فرهنگ و... متاسفانه عمومآ یا دخالت به معنای سلطه را میفهمیم یا به معنای رها کردن و فهمی از رشد با تکیه به اختیار نداریم . حالا ترجمه این حرف ها در اقتصاد چیست ، اگر دولت خود افعال اقتصادی را در دست بگیرد خب این حذف جامعه و فعالان اقتصادی از عرصه اقتصاد است چه برسد به رشد اینجا از اساس ریشه را زده اگر دخالت در فعالیت های اقتصادی دخالت های بی موردی باشد که روال طبیعی اقتصاد دچار خلل شود و یک بازار (تولید ، توزیع ، مصرف ) تصنعی یا غیر واقعی داشته باشیم باز هم مانع رشد شده ، ( بسیاری از قیمت گذاری های دولت متاسفانه از این جنس است ) حدی برای میزان ورود دولت یا بهتره بگیم حاکمیت یا ولی جامعه وجود ندارد بین صفر تا صد نوسان دارد میتواند در یک وحله و نقطه صددرصد ورود کند ، اما مسئله مهم و نکته طلایی این است که این ورود یا دخالت حداکثری یا حتی حداقلی باید «نقطه‌ ای در روند باشد نه خطی بر اقتصاد » اختیار و آزادی عمل اصل و خط اقتصاد است و ورود های نقطه‌ای ابزاریست برای حفاظت تعادل بخشی و رشد ... از نظر نگارنده اگر اینگونه برای نظریه پردازی و سیاست گذاری و اندیشیدیم به ایده ولایت نزدیک شده ایم و الا ... ایده ای که عاملیت را به فعالان متکثر مردمی میدهد به شدت روندهای انحصارگر و تمرکزگرا را نفی میکند و دولت در نقش یک ، حامی ، مربی و سرپرست قرار میگیرد . ✨نکته : ولایت رشد اقتصاد را به جهت رشد فرهنگ و ارزش های دینی در جامعه و ارتقاء افراد جامعه میداند ، فلذا کاملاً جهتمند است و همین جهتمندی بهینه بودن یا نبودن یک فعل اقتصادی و ... را معین می‌کند ، نه سود آوری مقطعی و محدود در یک بخش . ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در شهرداری تهران دقیقا چه خبر است؟! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
پیوست به متن دخالت دولت در اقتصاد به مثابه ولایت یا استیلا و مسئله مغفول عدم رفاه جامعه است که گاهی آن را در خدمات دولتی جستجو میکند و گاهی ارزشی به نام اختیار که آنرا دولت زدا میکند ، مسئله رفاه نه با خدمات دولتی وابسته به مالیات بلکه در توزیع منابع کشور یا انفال شکل میگیرد .
نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا ✍ بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. 🔹جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید. 🔹شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. 🔹جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است. 🔹فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند. 🔹بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است. 🔹رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود. 🔹دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. 🔹«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. 🔹سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟ 🔹سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند! 🔹من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. 🔹بجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم. 🔹درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛(۱) و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون.(۲) جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۳/۵ https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 به کمتر از سه فرزند فکر نکنید! تبیین قشنگی بود👌 🕊کانال اقتصاد مردمی ایران🇮🇷 @donyaye_eghtesad_com
اینکه خدا روزی دهنده است یک اصول اخلاقی و اعتقادی در سطح عمل فردیست که کاملاً درست است اما در سطح عمل اجتماعی یا سیاست گذاری اجتماعی نباید از این زاویه نگاه کرد ، بلکه کدام میتواند افزایش فرزند را موجب افزایش درآمد کند . اقتصاد اگر در درون خانواده تعریف شود و فضا و بستر های آن تامین شود ، یعنی خانواده هسته اقتصادی جامعه باشد ، قطعا افزایش فرزند منجر به افزایش رفاه خانواده خواهد شد کما اینکه در گذشته همینگونه بود. ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بام برشده‌ام تشنه، با صدای بریده اذان به وقت گلوی بریدۀ تو بگویم هزار مرتبه آتش شدم نشد که غروبی ز خیمه‌های به آتش کشیدۀ تو بگویم 🆔 @social_theory
امان از روشنفکر ایرانی https://eitaa.com/ommat_Dream
روشنفکر مسلمان گفته میشه مدرنیته دارای قدرت خود انتقادیست یا شاید بهتره بگیم مدرنیته دارای خود تکاملی است و دارای یک سیکل کامل است که توسط روشنفکران صورت میگیرد و هرگز انتقاد به لایه های عمیق آن برای دگردیسی نیست . پارادایم اندیشه ای روشنفکری امانیته است چندان فرقی نمیکند چه مسلمان چه آتئیست ... . روشنفکر دینی باشد یا غیر دینی غایت او پست مدرنیسم است و کسی مدعی نیست پست مدرنیسم نفی مدرنیته است بلکه همانطور که از نامش پیداست پسامدرنیسم است یا مدرنیته بازنگری شده ، مدرنیته خالص . فلذا امثال جناب فضلی نژاد ، ملکیان، سعید زیباکلام و ... کارشان تنها نقد برای نقد است . عقلانیت انقلاب اسلامی و نظام تمدنی او و آرمانشهرش را همین بچه های طب سنتی اسلامی ، اقتصاد اسلامی ها ، اندیشکده های تمدنی، فرهنگستان و امثالهم رقم خواهند زد هرچند ناپخته ، همراه با اشتباه و رادیکال به نظر ایند مگر متأخرین مدرنیته حرف های پرت و پلا کم داشتند ، اما مهم نوع نگاه و پارادایم ایده پردازی آنها بود که منجر به خلق جهانی جدید شد. ادبیات ساده و همه فهمشان در میان قشر روشنفکر و خود نخبه پندار شبه علم تلقی شود و اتفاقا همین ادبیات مردمی و گفتمان ساز است که میتواند در جامعه رخنه کند و عقلانیت اجتماعی بسازد «لسان قوم»، البته که در ابتدای راه است و گفتمان غالب نیست . در واقع بیش و پیش از تئوری رویا میسازد و هر روز تصویر این رویا را شفاف تر میکند و زیباتر ،و اتفاقا به پشتوانه رویا و تصویر، یارگیری میکند برای تقویت عقبه تئوریک . یعنی ابتدا ایده دارد سپس رویا و سپس تئوری مشکل روشنفکر نداشتن ایده پارادایمی و رویای منطبق بر ان پارادایم است . روشنفکر از تئوری صرف کارش را آغاز و به پایان میبرد برای همین اخته است . فلذا این جماعت هرچه قدر تریبون دارتر شود فقط بر ناامیدی جامعه می افزاید و افق گشایی نخواهد کرد . پ ن : به زعم من این سکوت و حالت صامتی که در حکمرانی رخ داده تشت بر زمین افتاده نسخه های مدرن است و الا انقلاب اسلامی هنوزش حرفش را نزده در عرصه حکمرانی و میتوان چند علت برای این صامت بودن را بیان کرد : کم کاری هواداران خودش دیکتاتوری جریان قالب مدرنیست و همچنین سایه سنگین همین روشنفکران بر فهم جامعه . ✍️مهدی اخلاقی @ommat_Dream
🔶بومی سازی تکنولوژی یا تکنولوژی بومی ! 🔰بومی سازی به این معنی است که تکنولوژی هایی که دیگر مردمان یا دیگر کشور ها آنرا به دست آورده اند برای یا سهل کردن امور ما با به دست آوردن دانش آن عیناً بتوانیم بسازیم ، و عیناً همان کالا یا خدمات را تولید و مصرف کنیم (منظور از مای نوعی هست هر منطقه نسبت به مناطق دیگر ). اما منظور از تکنولوژی بومی ، تکنولوژی است که متناسب با فرهنگ ، ارزش ها و مطلوبیت های جوامع انسانی متفاوت و همچنین ویژگی های بومِ و منابع طبیعی فراوان و در دست رس آن ، تولید کالا و خدمات میکند. 🔹 دومی بر اولی ارجحیت دارد به این دلیل که اولی در ذات خودش استعمار ، تخریب و البته گرانسازی کالا و خدمات را دارد (هم در خود نوع تکنولوژی و هم در نگاه تمدنی و انسانی که این الگوی توسعه تکنولوژی را با این خصوصیات رقم زده و توسعه داده که اثر وجودی در عالم است ) و اما دومی خلاف این عمل میکند و حتی بیشتر متضمن انسان است . 🔹البته در بحث و گاهی این حرف ها زده میشود اما به دلیل تضاد با سرمایه داری عملاً کنار گذاشته میشود مگر آنجا که بومی سازی آن مشروط به نوعی تکنولوژی واسط باشد که حاشیه سود دیگری را برای نظم سرمایه داری تامین میکند مانند ترویج انرژی خورشیدی که وابسته به صفحات خورشیدی است یا با خودروهای الکتریکی که خود وابسته صنعت باتری سازیست ... 🔹برای تقریب ذهن نگاهی اگر به صنعت خانه سازی در گذشته بیندازید مصالح ساختمانی کاملاً بومی هستند ، هم کاملا سازگار با محیط زیست و البته کارآمدی که متعلق به همان منطقه است و در جای دیگر ممکن است این مزیت را نداشته باشد برای مثال دیوارهای قطور خاکی در مناطق مرکزی و کویری بهینه هستند و البته ارزان و در دست که در مناطق شمالی و بارانی غیر بهینه هستند فلذا ابزار فناوری آنها هم متفاوت بوده ... . 🔹شاید قاشق فلزی در مناطق خشک بهینه تر باشد که منابع معدنی چه فلز و زغال سنگ و حتی گاهی انرژی فسیلی دارند مناسب باشد و در مناطق سرسبز قاشق چوبی ، همین طور میز و صندلی و ... و تولید اینها هم تکنولوژی متفاوت با خودش را نیاز دارد و اصلاً نباید دنبال بود یا لااقل آن را بدیهی گرفت . 🔹مزیت های این نگاه به تولید و تکنولوژی باعث کاهش قیمت مواد اولیه و فراوانی آن خواهد شد که قدرت دست رسی به امکانات را افزایش میدهد و را بالاتر از مواد میکند . ✴️ پ ن : البته این رفتار با تکنولوژی و مواد اولیه در صورت تغییر تولید از بزرگ مقیاس به کوچک مقیاس ها امکان پذیر است و احیانا تغییر الگوی حکمرانی توسعه از سطح ملی و جهانی به منطقه ای ، اختصاصی سازی توسعه ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
اختراع بی شعور! ساعت یک اختراع برای سنجیدن زمان است، یک زمان سنج اما چرا بی شعور است برای اینکه نه فصل میفهمد و نه تغییر شب و روز را در طول سال ، عقربه ان وقتی روی عدد 12 قرار میگیرد باید ظهر باشد اما هیچ وقت درست عمل نمیکند یا زود تر اوغات ظهر را اعلام میکند یا دیرتر تغییر مداوم ساعت اذان این مسخرگی را نشان میدهد. یا تایم شروع به کار کارمندان، کارگران و... در طول سال همیشه در اختلال با طول روز است، اگر فرض کنیم ساعت هفت تایم شروع به کار است در زمستان همراه با طلوع افتاب مشغول به کار میشویم و در تابستان دو ساعت بعد طلوع افتاب . عقب، جلو کردن ساعت ها در شش ماهه سال هم نتوانسته این نقص بزرگ را حل کند. حتی تایم خواب و سیستم بیولوژیک بدن بهم میخورد. حالا اگر کسی بتواند نوعی زمان سنج طراحی یا اختراع کند که ملاک و تقسیم بندیش 24 ساعت و 60 دقیقه و... نباشد بلکه به صورت طیفی از سحر تا طلوع افتاب، از طلوع افتاب تا ظهر که همراه با اذان است، از ظهر تا عصر، از عصر تا غروب افتاب تا مغرب و از ان تا نیمه شب را نشان دهد، احتمالا باید به این دست اورد بزرگ گفت تکنولوژی اسلامی. البته در گذشته ساعت افتابی بوده که طول روز را متناسب تغیرات ان نشان میداده اما مشکلات ان این است که وابسته به افتاب است و زیر سایه، در هوای ابری و شب کاربرد ندارد. پ ن: این مدل زمان بندی مکانیکی بی روح با اوقات شرعی، سبک زندگی اسلامی و انسانی ناسازگار است. ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
آیا تکنولوژی هم اسلامی و غیر اسلامی دارد ؟! 👇👇👇 https://eitaa.com/ommat_Dream/293لینک پست https://eitaa.com/ommat_Dream
دو یاداشت قدیمی تر در مورد تکنولوژی را دوباره به عنوان مکمل یادداشت امروز باز نشر دادم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟥 هم اکنون از احمدی نژاد تا سید حسن ، از اصولگرا تا اصلاح طلب ، از چپ تا راست ، دارند بر سر رویایی از موفقیت دعوا می‌کنند که عمیقاً بی ارزش است . 🟥 همه ی آنها یک وضعیت پوچ را نقد میکنند به امید رسیدن به یک وضعیت پوچ تر ! نمی‌دانند باید رؤیایمان را عوض کنیم نه افرادمان را! https://eitaa.com/ommat_Dream
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادای دینی به لنگر آرامش این روزهای ایران و آقایی که با آرامش -مثل همان شبهای نیمه رمضان که می نشیند و با شاعران همآوایی می کند- آینده ای بسیار متمایز را به روی همه جهان اسلام گشوده است. برای آیت الله خامنه ای ... ⚠️این فایل صوتی، بخش پایانی پادکست صوتی است که در رویداد معلم تمدن ساز، به مناسبت روز معلم از اینجانب منتشر شده بود. 🆔 @social_theory
بیش از اینکه داشته باشیم ، ابزاری دیجیتالی برای یک کاسه کردن هوش عمومی داریم که ضرب در سرعت ماشین شده ... ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا