030 P41 - S 10.mp3
12.14M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي ام
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 41 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
031 P42 - S 12.mp3
13.07M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و يكم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 42 سطر 12
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
040 P 81 - S 1.mp3
12.1M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص81س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
032 P43 - S 11.mp3
10.83M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و دوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 43 سطر 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔶يادداشتهاي قرآني و روايي (26 )
🖌موضوع : پيدائي در عين پنهاني، در حضرت حق و در حضرت حجت:
🔹خداوند از شدت پيدائي ناپيدا است و از فرط ظهور، در بطون است؛ مستند قرآني اين دعوا در (115 بقره) آمده است : «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم» يعني شما به هر سوئي روكنيد آنجا چهره خداوند است؛ زيرا خداوند حقيقتي گسترده و دانا است.
🔸جمله «إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم» در آخر آيه بگونهاي جمله «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» را تبيين و تعليل ميكند؛ ميگويد اين كه شما به هر چه روكنيد آنجا چهره خداوند است بخاطر اين است كه خداوند حقيقتي گسترده است و گسترهي هستي حق، مجالي براي ديگري باقي نميگذارد پس اصلا چيز ديگري بگونه حقيقي موجود نيست تا قابل ديدن باشد؛ پس هر آنچه ديده شود و هر آنچه مورد ادراك واقع گردد همان ذات حق است نه موجود بيگانهاي؛ ولي البته خدا دانا است و ميداند كه حضرت حق چنانكه هست، شهودش امكان وقوع ندارد؛ زيرا گسترهي بينهايت هستي او، مجالي براي غيري و بيگانهاي نميگذارد تا آن بيگانه بخواهد با حضرت حق مواجه شود؛ و به او رو كند؛ بنابراين با گستره بينهايت هستي حق، شاهدي و مشهودي و شهودي نيست؛ پس براي اين كه شهودي و شاهدي شكل گيرد تا خداوند مشهود ديدهها گردد بايد حضرت حق، در لباس حقائق متعين و محدود جلوهگري كند اينجا است كه او خود را در حجاب تعينات مستور كرد و خود را در قالب اين تعينات محدود كننده مخفي ساخت تا با شكل گيري كثرات، روبروئي و مواجهه امكان تحقق يابد.
🔹پس از سوئي فقط او موجود است و بيگانهاي در گستره هستي متحقق نيست تا ديده شود و بنابراين فقط او است كه قابل ديده شدن است؛ اما از سوي ديگر او فقط در حجاب تعينات، قابل شهود است؛ لذا او خود را در حجاب مستوري قرار داد تا ديده شدن ممكن گردد؛ پس او است كه در عين پيدائي پنهان است؛ و در عين پنهاني هوايد است «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم» (3 حديد).
🔸خداوند اين پيدائي در عين پنهاني خود را در حضرت مهدي (عجل الله تعالى فرجه) به نمايش گذارده است؛ و آن امام همام را مظهري براي خود در اين خصيصه قرار داده است؛ زيرا آن حضرت، عين حقيقت محمدي است «أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ» (الغيبة نعماني ص 86)؛ و موجوديت بالعرض او، (كه از ظهور ذات حق در تعين محمدي به منصه ظهور رسيد)، محيط به همه ظهورات امكاني است و نسبت او به ساير حقائق امكاني نسبت مطلق به مقيدات است؛ بنابراين هر حقيقت امكاني ديگر تحت الشعاع حقيقت اطلاقي او است و هيچ حقيقت امكاني ديگري، خارج از حريم حقيقت اطلاقي او نيست تا ظهور يابد؛ پس هر آنچه در عالم امكاني ظاهر باشد همان حقيقت اطلاقي مهدوي است نه حقيقت بيگانهاي؛ لذا است كه در توقيع شريف حضرت حجت در دعاهاي رجب آمده است كه آسمان و زمين از حقيقت أئمه پر گشته است «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَك»؛ و اين همان اوج پيدائي آن حضرت است.
🔹اما در عين اين پيدائي، براي اين كه در گستره ظهور حقيقت مهدوي، شهودي تحقق يابد، بايد حضرت او، در لباس حقائق متعين و محدود جلوهگري كند تا شاهدي و شهودي شكل گيرد؛ اينجا است كه حقيقت اطلاقي مهدوي خود را در حجاب تعينات مستور كرد و خود را در قالب اين تعينات مخفي ساخت تا شهودي و شاهدي و مشهودي امكان تحقق يابد؛ و اين همان پنهاني و غيبت اصلي او است؛ كه غيبت صغرا و كبراي آن حضرت از سال 255 تا كنون نمونه كوچكي از آن غيبت اصلي او است؛ پس از سوئي بيگانهاي در گستره ظهور امكاني متحقق نيست تا ظاهر گردد لذا فقط او در عالم امكاني ظاهر و هويدا است؛ و از سوي ديگر او فقط در حجاب تعينات، قابل شهود است؛ ازينرو است كه همواره او تحت حجاب تعينات از ديدهها مستور است؛ پس او است كه در عين پيدائي پنهان است؛ و در عين پنهاني هوايد است؛ و در پهنه ماسوا در باره او ميتوان گفت «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم».
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي (26)
http://eitaa.com//oshaghierfan
@oshaghierfan
4002413950202.pdf
744.4K
برهان «واقعیت» بر هستی خداوند؛ تقریر , حل شبهات و نکات
#تقرير_برهان_صديقين
#برهان_علامه_طباطبايي
#مقالات_استاد_حسين_عشاقي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
041 P 82 - S 10.mp3
8.23M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص82س 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
033 P 44 S 14.mp3
8.36M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و سوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 44 سطر 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
034 P46 - S 8.mp3
10.95M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و چهارم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 46 سطر 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
042 P 84 _ S 1.mp3
5.76M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص84س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
043 P85 - S 9.mp3
10.6M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص85س 9
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
035 P48 - S 1.mp3
11.97M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و پنجم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 48 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
044 P 86 - S 14.mp3
10.3M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص86س 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
036 P49 - S 1.mp3
13.93M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و ششم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 49 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 نكاتي در باره برهانهاي صديقين (28)
🔵 اثبات واجب از راه حمل عدم واجب بالذات بر هر معدوم، و موجود نبودن معدوم
🔸 مقدمه اول : «هر معدومي، عدم واجب الوجود است»؛ و گرنه تناقض لازم ميآيد؛ چون موضوع اين گزاره هم معدوم است، و هم بهخاطر صدق عنوان «واجب الوجود» بر او، بايد ضروري الوجود؛ و بنابراين بايد موجود باشد، و اين آشكارا تناقض است؛ پس مدعاي ما در اين مقدمه درست است.
🔸 مقدمه دوم :هيچ معدومي، موجود نيست».كه گزاره اي بديهي است.
حال دو مقدمه فوق را ضميمه هم ميكنيم و يك قياس شكل سوم تشكيل ميدهيم بدين صورت:
1) «هر معدومي، عدم واجب الوجود است»
2) «هيچ معدومي، موجود نيست»
نتيجه: «برخي عدم واجب الوجودها، موجود نيستند».
🔶 اين گزاره نتيجه ميدهد كه «برخي واجب الوجودها، موجودند»؛ زيرا وقتي «برخي عدم واجب الوجودها، موجود نبودند»، بايد نقيض موضوع اين گزاره يعني برخي واجب الوجودها موجود باشند؛ و گرنه ارتفاع نقيضين لازم ميآيد؛ چون در اين گزاره، نه موضوع گزاره و نه نقيض اين موضوع، موجود نيستند و اين باطل است؛
🔳 بنابراين اجمالا درست است كه «برخي واجب الوجودها، موجودند».
#نكاتي_درباره_برهانهاي_صديقين (28)
#توحيد_عرفاني
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
045 P 87 - S 10.mp3
8.85M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص87س 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
046 P 89 - S 5.mp3
9.85M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص89س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
037 P50 - S 4.mp3
10.48M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و هفتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 50 سطر 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
047 P 90 - S 4.mp3
9.51M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص90 س 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
038 P52 - S1.mp3
6M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سي و هشتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 52 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
009 P20 - S 4.mp3
15.45M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نهم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 20 سطر 4
ضمن عرض پوزش، جلسه نهم درس اسفار جا افتاده بود كه هم اينك در كانال قرار گرفت.
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
048 P 91 - S 8.mp3
9.48M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهلم و هشتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص91 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram