eitaa logo
نشر آثار استاد حسین عشاقی
604 دنبال‌کننده
29 عکس
3 ویدیو
75 فایل
📚 پایگاه اطلاع رسانی آثار استاد حسین عشاقی ✅ ارائه کتاب ها، مقالات، دروس و يادداشت هاي جناب حجت الاسلام والمسلمين استاد حسين عشاقي زيد عزه 🔸 متخصص در فلسفه و عرفان اسلامي 🔸 مدرس اسفار و فصوص الحكم @oshaghierfan
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 ادامه دروس مقدمه قيصري بزودي....
031 P42 - S 12.mp3
13.07M
📕 📌 جلسه سي و يكم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 42 سطر 12 @oshaghierfan &
040 P 81 - S 1.mp3
12.1M
📕 📌 جلسه چهلم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص81س 1 @oshaghierfan &
032 P43 - S 11.mp3
10.83M
📕 📌 جلسه سي و دوم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 43 سطر 11 @oshaghierfan &
🔶يادداشتهاي قرآني و روايي (26 ) 🖌موضوع : پيدائي در عين پنهاني، در حضرت حق و در حضرت حجت: 🔹خداوند از شدت پيدائي ناپيدا است و از فرط ظهور، در بطون است؛ مستند قرآني اين دعوا در (115 بقره) آمده است : «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم» يعني شما به هر سوئي روكنيد آنجا چهره خداوند است؛ زيرا خداوند حقيقتي گسترده و دانا است. 🔸جمله «إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم» در آخر آيه بگونه‌اي جمله «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» را تبيين و تعليل مي‌كند؛ مي‌گويد اين كه شما به هر چه روكنيد آنجا چهره خداوند است بخاطر اين است كه خداوند حقيقتي گسترده است و گستره‌ي هستي حق، مجالي براي ديگري باقي نمي‌گذارد پس اصلا چيز ديگري بگونه حقيقي موجود نيست تا قابل ديدن باشد؛ پس هر آنچه ديده ‌شود و هر آنچه مورد ادراك واقع ‌گردد همان ذات حق است نه موجود بيگانه‌اي؛ ولي‌ البته خدا دانا است و مي‌داند كه حضرت حق چنانكه هست، شهودش امكان وقوع ندارد؛ زيرا گستره‌ي بي‌نهايت هستي او، مجالي براي غيري و بيگانه‌‌اي نمي‌گذارد تا آن بيگانه بخواهد با حضرت حق مواجه شود؛ و به او رو كند؛ بنابراين با گستره بي‌نهايت هستي حق، شاهدي و مشهودي و شهودي نيست؛ پس براي اين كه شهودي و شاهدي شكل گيرد تا خداوند مشهود ديده‌ها گردد بايد حضرت حق، در لباس حقائق متعين و محدود جلوه‌گري كند اينجا است كه او خود را در حجاب تعينات مستور كرد و خود را در قالب اين تعينات محدود كننده مخفي ساخت تا با شكل گيري كثرات، روبروئي و مواجهه امكان تحقق يابد. 🔹پس از سوئي فقط او موجود است و بيگانه‌‌اي در گستره هستي متحقق نيست تا ديده شود و بنابراين فقط او است كه قابل ديده شدن است؛ اما از سوي ديگر او فقط در حجاب تعينات، قابل شهود است؛ لذا او خود را در حجاب مستوري قرار داد تا ديده شدن ممكن گردد؛ پس او است كه در عين پيدائي پنهان است؛ و در عين پنهاني هوايد است «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم» (3 حديد). 🔸خداوند اين پيدائي در عين پنهاني خود را در حضرت مهدي (عجل الله تعالى فرجه) به نمايش گذارده است؛ و آن امام همام را مظهري براي خود در اين خصيصه قرار داده است؛ زيرا آن حضرت، عين حقيقت محمدي است «أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ» (الغيبة نعماني ص 86)؛ و موجوديت بالعرض او، (كه از ظهور ذات حق در تعين محمدي به منصه ظهور رسيد)، محيط به همه ظهورات امكاني است و نسبت او به ساير حقائق امكاني نسبت مطلق به مقيدات است؛ بنابراين هر حقيقت امكاني ديگر تحت الشعاع حقيقت اطلاقي او است و هيچ حقيقت امكاني ديگري، خارج از حريم حقيقت اطلاقي او نيست تا ظهور يابد؛ پس هر آنچه در عالم امكاني ظاهر باشد همان حقيقت اطلاقي مهدوي است نه حقيقت بيگانه‌اي؛ لذا است كه در توقيع شريف حضرت حجت در دعاهاي رجب آمده است كه آسمان و زمين از حقيقت أئمه پر گشته است «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَك»؛ و اين همان اوج پيدائي آن حضرت است. 🔹اما در عين اين پيدائي، براي اين كه در گستره ظهور حقيقت مهدوي، شهودي تحقق يابد، بايد حضرت او، در لباس حقائق متعين و محدود جلوه‌گري كند تا شاهدي و شهودي شكل گيرد؛ اينجا است كه حقيقت اطلاقي مهدوي خود را در حجاب تعينات مستور كرد و خود را در قالب اين تعينات مخفي ساخت تا شهودي و شاهدي و مشهودي امكان تحقق يابد؛ و اين همان پنهاني و غيبت اصلي او است؛ كه غيبت صغرا و كبراي آن حضرت از سال 255 تا كنون نمونه كوچكي از آن غيبت اصلي او است؛ پس از سوئي بيگانه‌‌اي در گستره ظهور امكاني متحقق نيست تا ظاهر گردد لذا فقط او در عالم امكاني ظاهر و هويدا است؛ و از سوي ديگر او فقط در حجاب تعينات، قابل شهود است؛ ازين‌رو است كه همواره او تحت حجاب تعينات از ديده‌ها مستور است؛ پس او است كه در عين پيدائي پنهان است؛ و در عين پنهاني هوايد است؛ و در پهنه ماسوا در باره او مي‌توان گفت «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم». (26) http://eitaa.com//oshaghierfan @oshaghierfan
041 P 82 - S 10.mp3
8.23M
📕 📌 جلسه چهلم و يكم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص82س 10 @oshaghierfan &
033 P 44 S 14.mp3
8.36M
📕 📌 جلسه سي و سوم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 44 سطر 14 @oshaghierfan &
034 P46 - S 8.mp3
10.95M
📕 📌 جلسه سي و چهارم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 46 سطر 8 @oshaghierfan &
جلسه 33 و 34 از درس جلد ششم اسفار اصلاح شد.🌺
042 P 84 _ S 1.mp3
5.76M
📕 📌 جلسه چهلم و دوم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص84س 1 @oshaghierfan &
043 P85 - S 9.mp3
10.6M
📕 📌 جلسه چهلم و سوم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص85س 9 @oshaghierfan &
035 P48 - S 1.mp3
11.97M
📕 📌 جلسه سي و پنجم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 48 سطر 1 @oshaghierfan &
044 P 86 - S 14.mp3
10.3M
📕 📌 جلسه چهلم و چهارم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص86س 14 @oshaghierfan &
036 P49 - S 1.mp3
13.93M
📕 📌 جلسه سي و ششم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 49 سطر 1 @oshaghierfan &
🖌 نكاتي در باره برهانهاي صديقين (28) 🔵 اثبات واجب از راه حمل عدم واجب بالذات بر هر معدوم، و موجود نبودن معدوم 🔸 مقدمه اول : «هر معدومي، عدم واجب الوجود است»؛ و گرنه تناقض لازم مي‌آيد؛ چون موضوع اين گزاره هم معدوم است، و هم به‌خاطر صدق عنوان «واجب الوجود» بر او، بايد ضروري الوجود؛ و بنابراين بايد موجود باشد، و اين آشكارا تناقض است؛ پس مدعاي ما در اين مقدمه درست است. 🔸 مقدمه دوم :هيچ معدومي، موجود نيست».كه گزاره اي بديهي است. حال دو مقدمه فوق را ضميمه هم مي‌كنيم و يك قياس شكل سوم تشكيل مي‌دهيم بدين صورت: 1) «هر معدومي، عدم واجب الوجود است» 2) «هيچ معدومي، موجود نيست» نتيجه: «برخي عدم واجب الوجود‌ها، موجود نيستند». 🔶 اين گزاره نتيجه مي‌دهد كه «برخي واجب الوجود‌ها، موجودند»؛ زيرا وقتي «برخي عدم واجب الوجود‌ها، موجود نبودند»، بايد نقيض موضوع اين گزاره يعني برخي واجب الوجودها موجود باشند؛ و گرنه ارتفاع نقيضين لازم مي‌آيد؛ چون در اين گزاره، نه موضوع گزاره و نه نقيض اين موضوع، موجود نيستند و اين باطل است؛ 🔳 بنابراين اجمالا درست است كه «برخي واجب الوجودها، موجودند». (28) @oshaghierfan &
045 P 87 - S 10.mp3
8.85M
📕 📌 جلسه چهلم و پنجم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص87س 10 @oshaghierfan &
046 P 89 - S 5.mp3
9.85M
📕 📌 جلسه چهلم و ششم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص89س 5 @oshaghierfan &
037 P50 - S 4.mp3
10.48M
📕 📌 جلسه سي و هفتم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 50 سطر 4 @oshaghierfan &
047 P 90 - S 4.mp3
9.51M
📕 📌 جلسه چهلم و هفتم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص90 س 4 @oshaghierfan &
038 P52 - S1.mp3
6M
📕 📌 جلسه سي و هشتم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 52 سطر 1 @oshaghierfan &
009 P20 - S 4.mp3
15.45M
📕 📌 جلسه نهم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 20 سطر 4 ضمن عرض پوزش، جلسه نهم درس اسفار جا افتاده بود كه هم اينك در كانال قرار گرفت. @oshaghierfan &
048 P 91 - S 8.mp3
9.48M
📕 📌 جلسه چهلم و هشتم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص91 س 8 @oshaghierfan &
039 P52 - S12.mp3
8.91M
📕 📌 جلسه سي و نهم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 52 سطر 12 @oshaghierfan &
049 P 91 - S 16.mp3
9.08M
📕 📌 جلسه چهلم و نهم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص91 س 16 @oshaghierfan &