088 P 161 - S 11.mp3
7.74M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و هشتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص161 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
084 P120 - S 3.mp3
12.92M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و چهارم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 120 سطر 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
089 P164 - S 01.mp3
7.33M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص164 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
085 P121 - S 11.mp3
12.12M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و پنجم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 121 سطر 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
086 P122 - S 14.mp3
12.96M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و ششم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 122 سطر 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
090 P165 - S 1.mp3
7.2M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود ام
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص165 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
091 P167 -S 2.mp3
9.17M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص167 س 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
توجیه عقلانی کثرت در فرض وحدت شخصی وجود.pdf
356.5K
🖌 عنوان مقاله: توجيه عقلاني كثرت در فرض وحدت شخصي وجود🍀
#استاد_عشاقی
#مقالات
#وحدت_شخصي_وجود
#تبيين_كثرت
✳️ توضيح: اگر بپذيريم كثرت از حقيقت وجود منتفي است، چه بسا دچار نفي واقعيت حقايق امكاني شويم. در اين رساله چهار توجيه براي تبيين كثرت در فضاي وحدت شخصي وجود ذكر شده است . سه توجيه اول مورد انتقاد قرار گرفته و نهايتا توجيه چهارم با ذكر مقدماتي تثبيت شده است.
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
يادداشتهاي قرآني و روايي
🖌 تفسیر «انفسنا» در آيه مباهله
«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين»
🔸 به قرينه مقابلهاي كه در آيه بين دو طرف مباهله مطرح شده؛ هر معنائي كه براي طرف اهل بيت مطرح كرديم؛ بايد نظير آن را براي طرف ديگر يعني مسيحيان نيز بهگونهاي بپذيريم؛
🔸 بنابراين تفسير بهتر اين است: «انفسنا» در فارسي به معناي «خودمان» است. و چون جمع است بايد حداقل شامل دو نفر بشود. و منظور كساني است كه نقش محوري در دين اسلام دارند؛ كه مصداقا عبارتند از پيامبر و اميرالمؤمنين؛ و بقيه افراد يعني ابناء و نساء نقش اشخاص فرعي و تبعي و ثانوي دارند.
✳️ اثبات نقش محوري اميرالمومنين عليه السلام
🔹اين كه پيامبر نقش اصلي و محوري در دين اسلام دارد روشن است و به توضيح نياز ندارد؛ و اما اين كه اميرالمؤمنين نيز نقش اصلي و محوري در دين اسلام دارد، يكي از اسناد اصلياش حديث منزلت است؛
🔹 بر اساس حديث منزلت كه صحتش متفقعليه بين شيعه و سني است، منزلت اميرالمؤمنين نسبت به پيامبر همانند منزلت هارون نسبت به موسي است؛ بنابراين طبق مفاد اين حديث هر نقشي كه هارون در دين يهود داشت حضرت اميرالمؤمنين نظير آن را در دين اسلام داشته است؛
🔹طبق اسناد قرآني، هارون مثل موسي، در دين يهوديت نقش محوري و اصلي داشته است؛ بگونهاي كه اين دو برادر در كنار هم يك نبي واحد و يك نبوت يگانه را تشكيل ميدادند؛ بنابراين طبق حديث منزلت بايد همين نقش محوري را براي اميرالمؤمنين قائل باشيم.
🔹اين نقش محوري در اسلام براي اميرالمؤمنين تا جائي است كه بايد گفت ايشان در زمان حيات پيامبر اكرم، شريك نبوت ايشان بوده است؛ (همانگونه كه هارون شريك نبوت موسي بود)؛ بله با رحلت پيامبر همانگونه نبوت خود نبي اكرم پايان يافت، نقش نبوت اميرالمؤمنين نيز پايان يافت.
🔻برهان بر ادعا اينست كه طبق سند قرآني، هارون شريك نبوت موسي بود زيرا در قرآن چنين آمده است «وَ أَشْرِكْهُ في أَمْري» و نيز آمده است «وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا»؛ و نيز قرآن از زبان آن دو نقل ميكند به فرعون گفتند «إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنا» كه اين جملات دلالت دارند هارون در يهوديت نقش نبي داشته است؛ از سوئي در حديث منزلت پيامبر فرمود «أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي» بر اساس اين روايت هر منصبي هارون داشته علي دارد و تنها منزلتي كه پيامبر اكرم از منزلتهاي معنوي، از اميرالمؤمنين سلب كرد مسئله نبوت بعد از زمان حيات پيامبر اكرم است؛ و نه اصل نبوت؛
🔻بنابراين همانگونه كه هارون شريك نبوت موسي بود اميرالمؤمنين نيز شريك نبوت پيامبر اكرم بود؛ گرچه اين نقش با وفات پيامبر خاتمه يافت؛
🔸بنابراين مقتضاي حديث منزلت اين است كه اميرالمؤمنين در اسلام علاوه بر نقش ولايت، در زمان حيات پيامبر بصورت اشتراكي داراي نقش نبوت نيز بوده است.
🔴 اشكال و پاسخ
ممكن گفته شود در نهج البلاغه آمده است كه پيامبر به اميرالمؤمنين فرموند :«إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ» (تو نيز صدائي كه من از فرشته وحي ميشنوم ميشنوي و آنچه را من ميبينم ميبيني؛ جز اين كه تو پيامبر نيستي) و در اين عبارت نبوت حضرت علي بكلي نفي شده و نه فقط نبوت بعد از پيامبر؛ پس بايد مقام نبوت را بكلي از اميرالمؤمنين سلب كرد.
♦️پاسخش اين است كه اين عبارت نهج البلاغه مربوط به ابتداي بعثت است و نبي نبودن حضرت علي در ابتداي بعثت منافات ندارد با اين كه آن حضرت بعدا به اين مقام رسيده باشد
اين سخن مويد روايي هم دارد و محدثين شيعه و سني هر دو روايت كردند:
🔶 بر طبق اين روايات، پيامبر با توجه به آياتي كه در مورد موسي و هارون نازل شده از خداوند درخواست مقامات هاروني را براي حضرت علي ميكنند؛
🌸«اللهم ان موسى بن عمران سألك و أنا محمد نبيك أسألك: أن تشرح لي صدري وتيسر لي أمري وتحلل عقدة من لساني ليفقهوا قولي واجعل لي وزيرا من أهلي علي بن أبي طالب أخي، اشدد به ازري وأشركه في أمري.» 🌸
خطاب رسيد:
🌸«يا أحمد قد اوتيت ما سألت» (اي احمد آنچه درخواست كردي به تو داده شد)، (تفسير فرات كوفي ص 248)؛🌸
🔸بنابراين شراكت اميرالمؤمنين با نبوت نبي اكرم در زمانهاي متأخر از زمان بعثت بود و منافاتي با عدم آن در ابتداي بعثت ندارد؛
✳️ بنابراين نقش اميرالمؤمنين در هنگام واقعه مباهله كه در سال 9 هجرت اتفاق افتاد نقش يك نبي در دين است؛ لذا است كه در آيه مباهله تعبير «انفسنا» به معناي خودمان آمده خودماني كه منظور از آن كساني است كه نقش محوري در دين اسلام دارند.
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
087 P123 - S 11.mp3
14.14M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و هفتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 123 سطر 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
092 P168 -S 10.mp3
8.45M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص168 س 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
088 P124 - S 10.mp3
15.8M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و هشتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 124 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
093 P169 -S 17.mp3
7.44M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص169 س 17
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
089 P125 - S 9.mp3
29.91M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و نهم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 125 سطر 9
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
094 P170 - S 12.mp3
969.5K
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص170 س 12
🌸آخرين جلسه مقدمه قيصري در شرحش بر فصوص الحكم🌸
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 نقد حكمت متعاليه صدرائي از منظر عرفان (24)
🔴 موضوع : نقد دليل اول اصالت وجودهاي خاص
در فلسفه صدرائي برخي از دلايل #اصالت_وجود ، ناظر به #اصالت_وجودات_خاص هستند، كه به نظر ما اين ادله، همانند اصل دعوا تام نيستند كه در دامنه اين بحث، به نقد آنها ميپردازيم.
🔶 دليل اول بر اصالت وجود
1) وجود #مجعول_بالذات است، نه ماهيت.
2) هر چيزي كه بالذات مجعول باشد اصيل است.
(نتيجه): وجود اصيل است.
الشواهد الربوبية؛ ص 75
🔸 نكته: اين دليل از دلايل #اصالت_وجودات_خاص است چرا كه در آن بر #مجعوليت وجود تكيه شده، و مجعوليت فقط به وجودهاي خاصه تعلق ميگيرد نه به #حقيقت_لابشرطي_وجود. پس بنابر اين استدلال بايد گفت وجودات خاص اصيل هستند.
🔵 نقد استدلال فوق:
به دو بيان اين دليل تام نيست.
🔷 بيان اول:
🔹 «وجود» بهخودي خود (بدون اين كه به قيدي مقيد و به شرطي مشروط باشد) واجب الوجود بالذات است؛ زيرا
1) بر اساس اصل بديهي امتناع ذاتي تناقض، «وجود» بهخودي خود (بدون نياز به هر شرط و قيدي) عدم را طرد ميكند (و گرنه لازم ميآيد كه امتناع تناقض، امتناع بالغير باشد نه امتناع بالذات) .
2) هر چه به خودي خود عدم را طرد كند واجب الوجود بالذات است؛
(نتيجه): پس وجود به خودي خود واجب الوجود است.
♦️با توجه به نتيجه برهان فوق: وجودهاي خاص يا حقيقتاً وجودند يا حقيقتا وجود نيستند
اگر حقيقتاً وجود هستند بايد آنها نيز واجب الوجود بالذات باشند؛ چون حكم طبيعت به افراد حقيقياش سرايت ميكند، و در اين صورت ادعاي #مجعوليت در باره اين وجودهاي خاص كه بايد واجب الوجود بالذات باشند، درست نيست، تا به استناد اين مجعوليت، اصالت آنها نتيجه گرفته شود.
و اگر آنها حقيقتاً وجود نيستند، قبول #مجعوليت وجود، موجب نميگردد كه آنها مجعول باشند؛ زيرا طبق فرض آنچه مجعول حقيقي است، وجود است، ولي طبق فرض، وجودات خاصه حقيقتاً وجود نيستند، تا به استناد مجعول بودن آنها اصالت آنها نتيجه گرفته شود.
🔷بيان دوم
با صرف نظر از اين كه «وجود» بهخودي خود واجب الوجود بالذات است، در اين كه #مجعول_بالذات، وجود باشد مناقشه جدي وجود دارد؛
زيرا معناي اين كه وجود مجعول بالذات است، اين است كه معيار و ملاك #مجعوليت ، وجود است؛ بر اين اساس هر جا فرض مجعوليت شد، بايد ملاكش كه وجود است تحقق داشته باشد، حال آن كه چنين چيزي محقق نيست؛ زيرا حقائق امكاني همانگونه كه در موجوديت نيازمند به جعل جاعل هستند، در #معدوميت هم نيازمند به جعل جاعل هستند؛ بنابراين ممكنات معدوم هم مجعول علتي هستند، و معدوميتشان بدون جعل نيست (عدم العلّة علة لعدم المعلول)؛ پس ممكنات #معدوم، مجعولاند، اما ملاك #مجعوليت كه وجود است را ندارند؛
✳️ بنابراين، اين كه وجود #مجعول_بالذات باشد، سخني درستي نيست؛ تا به استناد آن، #اصالت_وجودات_خاص اثبات گردد.
#نقد_حكمت_متعاليه_صدرائي
#بطلان_اصالت_وجودات_خاص
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
⚫️ 🖌 مشروعيت عزاداري در منابع اهل تسنن
🔶 اسناد مشروعيت بپاكردن سوگواري براي مردگان و مخصوصا براي بزرگان دين همانگونه كه در منابع حديثي شيعه به وفور وجود دارد، در منابع حديثي اهل تسنن نيز وجود دارد كه در ادامه به نمونهاي از آن ميپردازيم.
✳️ مسلم در صحيحش (يكي از معتبرترين كتب حديث اهلتسنن) از ابوهريره نقل كرده كه گفت : «زَارَ النَّبِىُّ (ص) قَبْرَ أُمِّهِ فَبَكَى وَأَبْكَى مَنْ حَوْلَهُ...»
يعني پيامبر قبر مادرش (آمنه) را زيارت كرد و هم خود گريست و هم افرادي كه در كنارش بودند را گرياند؛ (صحيح مسلم ج 6 ص 225 )
🔻 نكته: واقعه سوگواري پيامبر براي آمنه بيش از نيم قرن بعد از وفات آمنه است؛ زيرا پيامبر در سن شش سالگي مادرش را از دست داد، حال آنكه طبق مفاد برخي روايات، اين زيارت در سال فتح مكه (مصنف ابن ابي شيبه ج3 ص 343) يا در سال حجة الوداع (اخبار المدينه ج1 ص 79) رخداده است، يعني حداقل 55 سال بعد از وفات آمنه رخ داده است.
🔸 واقعه بپاكردن عزاداري پيامبر براي مادرش آمنه، به شكل مختصري كه در صحيح مسلم آمده در بسياري از كتب معتبر ديگر اهلتسنن نيز آمده، ولي در برخي كتب اين واقعه با تفصيل بيشتري نيز روايت شده كه جزئيات بيشتري را از اين واقعه نشان ميدهد،
حاكم نيشابوري در مستدرك (ج2 ص 366 )
ابن ابيحاتم (تفسير القرآن العظيم، ج6، ص: 1893 )
هر دو ضمن اين كه اين زيارت را با تفصيل بيشتر مطرح كردند صحت آن را تاييد كردند.
🔶 روايت حاكم اينست : پيامبر بسوي قبرستان خارج شد و در بين قبرها نظر ميكرد و ما نيز با او خارج شديم، او به ما فرمان داد كه بنشينيم و ما آنجا نشستيم، سپس خودش بين قبرها قدم ميزد تا اين كه به قبري رسيد، او با (صاحب) قبر به صورت طولاني نجوا كرد سپس ناله پيامبر بلند شد و با صداي بلند گريه كرد، ما نيز با گريه او گريستيم، سپس پيامبر به طرف ما آمد و عمر با او ملاقات كرد و به او گفت اي رسول خدا چه چيز شما را گرياند؟ ما نيز گريستيم و نگران شديم، پيامبر نشست و گفت قبري كه شما ديديد كه من با او نجوا ميكردم قبر مادرم آمنه بود.... سپس بعد از بيان نكاتي در آخر حديث ميگويد : دلسوزي كه فرزند از مادرش ميگيرد مرا نيز گرفت و موجب گريه من شد.
🔻 از اين حديث در مجموع نكاتي قابل استنباط است:
1️⃣ نشستن كنار قبور. پيامبر فرمان ميدهد كه اصحاب كنار قبور بنشينند (فأمرنا فجلسنا)
2️⃣ گريه كردن براي اموات و گرياندن و مشروعيت اين دو؛ زيرا در اين حديث هم تعبير «بكي» هست كه به معني گريه كردن است، و هم تعبير «ابكي» هست كه به معني گرياندن ديگران است؛ در روايت حاكم آمده است: فبكينا لبكائه، تا رسما يك مجلس عزاداري جمعي بپا كرده باشد؛
3️⃣ پيامبر در مدت طولاني با صاحب قبر نجوا ميكند، تا براي مردم روشن شود كه مردگان نيز ميفهمند و ميشنوند؛
4️⃣ عدم اهميت زمان: عرض شد اين زيارت بعد از نيم قرن صورت گرفته است. پس مشروعيت بپاكردن سوگواري براي گذشتگان، مقيد به زمان خاصي نيست، و اين چنين نيست كه زمان مشروعيتش محدود به سه روز اول يا محدود به مراسم هفته يا چله اول باشد.
5️⃣ با ناله و صداي بلند گريه كردند (ارتفع نحيب رسول الله).
6️⃣ سبب گريه را دلسوزي به مادر قرار داد ( فذلك الذي أبكاني).
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
090 P126 - S 6.mp3
13.92M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود وام
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 126 سطر 6
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
001 P289 -S 1.mp3
6.46M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص289 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
091 P128 - S 16.mp3
15.57M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود ويكم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 128 سطر 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
002 P292 -S 8.mp3
6.58M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص292 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
092 P131 - S 2.mp3
31.18M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و دوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 131 سطر 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
003 P294 -S 15.mp3
4.75M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص294 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
093 P132 - S 1.mp3
30.61M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و سوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 132 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram