eitaa logo
نشر آثار استاد حسین عشاقی
532 دنبال‌کننده
29 عکس
3 ویدیو
73 فایل
📚 پایگاه اطلاع رسانی آثار استاد حسین عشاقی ✅ ارائه کتاب ها، مقالات، دروس و يادداشت هاي جناب حجت الاسلام والمسلمين استاد حسين عشاقي زيد عزه 🔸 متخصص در فلسفه و عرفان اسلامي 🔸 مدرس اسفار و فصوص الحكم @oshaghierfan
مشاهده در ایتا
دانلود
05_014 P584 - s3.mp3
4.35M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 14 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 584 س 3 @oshaghierfan &
05_015 P585 - s4.wav
26.13M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 15 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 585 س 4 @oshaghierfan &
asfar3_073 P82 - S19.mp3
7.09M
📕 📌 جلسه 73 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 82 سطر 19 @oshaghierfan &
asfar3_074 P83 - S 12.mp3
6.7M
📕 📌 جلسه 74 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 83 سطر 12 @oshaghierfan &
05_016 P585 - s17.mp3
4.42M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 16 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 585 س 17 @oshaghierfan &
05_017 P586 - s8.mp3
4.75M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 17 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 586 س 8 @oshaghierfan &
🔵 يادداشت‌ها 🖌 موضوع: دعاي شب مبعث و نزاع فلاسفه و عرفاء 🔶 از جمله نزاع‌هايي كه بين عارفان و فلاسفه برقرار بوده است، نزاع در مورد و خداوند است؛ مناظره‌اي نوشتاري كه بين دو علَم علامه مرحوم و مرحوم در قرن چهاردهم برقرار شد و هنوز هم به نحوي امتداد يافته و ادامه دارد يكي از جلوه‌هاي اين تنازع است. 🔸 دیدگاه فلاسفه در ديدگاه فلاسفه، اسماء و صفات با تفاوت معنائي كه بين خود اسماء برقرار است؛ و نيز با اختلاف مفهومي كه آنها با معناي دارند، اما آنها وجوداً عين ذات حق‌اند؛ 🔸 دیدگاه عارفان ولي عارفان بر اين باورند كه هيچ اسم و وصف متفاوت المعنايي در مرتبه ذات حق نيست؛ و ، «مقام لا اسم و لا رسم له» است؛ آنها مي‌گويند خداوند در مرتبه ذاتش، صفات متفاوت المعني مثل علم، قدرت و حيات... با تعاريفي متفاوت با تعريف «ذات حق»، ندارد؛ اما در عين حال در از ذاتش خداوند در قالب اين گونه صفات متفاوت المعني تجلي مي‌كند و ظاهر مي‌گردد؛ يعني بدون اين كه شيئي واقعي به ذات حق اضافه شود وجود خداوند به اين گونه اوصاف، انتساب بالعرض خواهد داشت؛ لذا اسماء و صفات خداوند، موجود نه موجود و حقيقي. 🔻بنابراين آنچه در ديدگاه فلاسفه به عنوان صفات ذاتي حق پذيرفته شده، نزد عرفاء ذاتي نيستند؛ و صفت در صورتي براي خداوند، «ذاتي» است و در مرتبه ذات حق به عين ذات او موجود است كه هيچ مغايرتي و از جمله مغايرت مفهومي با ذات حق نداشته باشد. 🔷 ادعاي عرفاني هم دارد و هم ؛ 🔹دلیل عقلی بر مدعای عارف 🔻از جمله براهين عقلي بر ديدگاه عرفاء اين است كه در فرض هر يك از صفات متفاوت المعنى با «ذات حق»، اگر بين صفت مفروض و «ذات حق» هيچ فرقي در متن واقع نباشد درين صورت: از یک طرف صفت بودن صفت، و موصوف بودن «ذات حق» است، و از طرف دیگر: تحقق صفت به وجود خدا و نه عکس آن نیز است؛ 🔸زيرا با اين كه طبق فرض بين اين دو هيچ فرقي نيست اما اين قدرت است كه مثلا صفت «ذات حق» است و نه «ذات حق» صفت براي قدرت؛ و نيز اين قدرت است كه به وجود خدا موجود است نه خدا، موجود به وجود قدرت. 🔻و اگر اين صفت، با «ذات حق» در متن واقع فرقي دارد كه موجب شده مثلا قدرت بوجود «ذات حق» موجود باشد نه عكس آن، در اين صورت، چون طبق فرض، اين صف، صفت ذاتي است كه در مرتبه وجود واجب الوجودي محقق است، مغايرت اجماليش با «ذات حق» در متن واقع؛ به بالذات منجر مي‌شود؛ چون هر دو موجود خارجي، در مرتبه ذات واجبي هستند 🔹دلیل نقلی بر مدعای عارف 🔻 از ادله نقلي بر اين دعواي عرفاني رواياتي است كه از ناحيه أئمه معصومین علیهم السلام مثل امير‌المؤمنين و حضرت رضا (عليهما السلام) نقل شده؛ از جمله در نهج البلاغه آمده است كه فرمود: 🌺 «وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»🌺 (صبحي صالح ص 39)؛ اين جمله آن حضرت بسيار مورد توجه هر دو گروه بوده است و هر دسته به سبك خود آن را معني كرده است. 🔻 از جمله شواهد روشن بر تأييد ديدگاه عرفاني جمله‌اي است كه در دعاي پيامبر (ص)، سيد بن طاووس آن را در اقبال و غيره از حضرت موسي ‌بن جعفر (ع) نقل كرده است كه فرمود: 🌸 باسْمِكَ الْأَعْظَمِ‏ الْأَعْظَمِ‏ الْأَعْظَمِ‏ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الَّذِي خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي ظِلِّك🌸 🔸 بر اساس مفاد اين فراز، آن حضرت، حتى بزرگترين اسم خداوند را كه با پنج تعبير افعل تفضيل عظمت و جلالت و كرامتش را نسبت به ساير اسماء بيان كرده است، با تعبير «خَلَقْتَهُ» مخلوق خدا معرفي مي‌كند؛ روشن است در مرتبه ذات حق نيست؛ و ممكن نيست حق باشد؛ و نيز با جمله «فَاسْتَقَرَّ فِي ظِلِّك» مرتبه ثبوت آن را قرار داده است نه عين ذات حق. 🔸 وقتي اسماء و صفات حق، مخلوق اوست، و در مرتبه ظل الله قرار دارد پس به طريق اولى، ساير اسماء نيز در نيستند؛ و بايد در اين نزاع، حق را در جانب عارفان دانست. تفسیری @oshaghierfan &
asfar3_075 P84 - S 3.mp3
8.41M
📕 📌 جلسه 75 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 84 سطر 3 @oshaghierfan &
asfar3_076 P85 - S 1.mp3
6.9M
📕 📌 جلسه 76 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 85 سطر 1 @oshaghierfan &
05_018 P587 - s1.mp3
5.26M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 18 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 587 س 1 @oshaghierfan &
05_019 P588 - s13.mp3
5.91M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 19 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 588 س 13 @oshaghierfan &
asfar3_077 P85 - S 12.mp3
8.1M
📕 📌 جلسه 77 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 85 سطر 12 @oshaghierfan &
asfar3_078 P89 - S 2.mp3
9.68M
📕 📌 جلسه 78 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 89 سطر 2 @oshaghierfan &
05-020 P589 - s1.mp3
3.63M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 20 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 589 س 1 @oshaghierfan &
05_021 P590 - s8.wav
24.3M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 21 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 590 س 8 @oshaghierfan &
asfar3_079 P90 - s 10.mp3
7.8M
📕 📌 جلسه 79 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 90 سطر 10 @oshaghierfan &
asfar3_080 P91 - S 5.mp3
7.98M
📕 📌 جلسه 80 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 91 سطر 5 @oshaghierfan &
05_022 P591 - S16.mp3
4.94M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 22 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 591 س 16 @oshaghierfan &
05_023 P592 - s18.wav
24.32M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 23 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 592 س 18 @oshaghierfan &
🔵 يادداشت‌ها 🖌 موضوع: محبت به امام حسین علیه السلام عینا محبت به خدا است 🔶 در کتاب الارشاد از شیخ مفید در باب فضائل امام حسين علیه السلام آمده است که پیامبر اکرم صلوات الله فرمودند: 🌸أحَبَّ اللَّه مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنا🌸 🔶 در تركيب ادبي اين حديث دو تركيب ادبي متفاوت وجود دارد و هر يك معناي خاصي را در حديث موجب مي‌شود؛ لذا دو تفسير متفاوت براي اين حديث مي‌توان ارائه كرد كه البته هر دو درست و قابل قبولند؛ ولي يكي زيباتر و دوست داشتني‌تر است. 1️⃣: تركيب اول در اين جمله اين است كه «الله»، فاعل فعل أَحَبَّ، و «من...» مفعول اين فعل باشد؛ بر اساس اين تركيب ادبي، معناي جمله اين مي‌شود كه خدا دوست دارد هر كس را كه امام حسين علیه السلام را دوست دارد. 2️⃣: اما تركيب دوم اين جمله اين است كه «الله»، مفعول فعل أَحَبَّ، و «من...» فاعل اين فعل باشد؛ بر اساس اين تركيب ادبي، معناي اوليه جمله اين مي‌شود كه خدا را دوست مي‌دارد كسي كه امام حسين علیه السلام را دوست مي‌دارد. 🔸 ولي البته اين تمام معناي جمله نيست؛ بلكه نكته ادبي ديگري اينجا دخالت مي‌كند كه موجب مي‌شود كه معناي جمله از معناي بدوي و اوليه قبلي فاصله بگيرد؛ و آن نكته اين است كه بر اساس قواعد زبان عربي اگر كلمه‌اي بلحاظ ادبي جايگاه خاصي در جمله‌ داشته باشد ولي گوينده آن را از جايگاهش جلوتر قرار دهد اين جلو آوردن كلمه از جايگاهش در آن كلمه مي‌كند 🔸 مثلا مفعول جمله بلحاظ قواعد اوليه عربي بعد از فعل و فاعل آورده مي‌شود؛ ولي اگر مفعول از اين مرتبه جلوتر گفته شد؛ در مفاد آن كلمه حصري شكل مي‌گيرد؛ مثل «اياك نعبد» در سوره حمد كه «اياك» مفعول فعل است و قاعده اوليه ادبي اقتضاء مي‌كند كه اين مفعول بعد از «نعبد» بيايد اما در آيه، قبل از «نعبد» آورده شده؛ اين مقدم آورن موجب مي‌شود كه معني جمله در چنين مفعولي شود و لذا معني، اين مي‌شود كه «انحصارا فقط ترا عبادت مي‌كنيم». 🔷 در تركيب دوم حديث مذكور نيز مسئله همين گونه است اگر طبق فرض، «الله»، مفعول فعل أَحَبَّ باشد قاعده اوليه ادبي اين است كه اين مفعول بعد از «من...» كه فاعل فعل است، باشد اما بر خلاف اين قاعده اوليه، مفعول بر فاعل، مقدم شده است؛ و اين، طبق قاعده حصر، در معناي اين مفعول افاده حصر مي‌كند؛ 🔹 در اين صورت با توجه به چنين حصري معناي جمله اين مي‌شود كه كسي كه حسين را دوست مي‌دارد ا فقط خدا را دوست داشته است. 🔸اين حصر در معناي مفعول، ما را به يك معناي عرفاني متعالي در تفسير حديث هدايت مي‌كند؛ و آن این است که : 🌺 مي‌دانيم كه يكي از مقامات سلوك عرفاني، رسيدن به است؛ يعني سالك در سلوك عرفاني به جايي مي‌رسد كه تمام انانيت خود را و واقعيت اشياء ديگر را منحل مي‌بيند؛ در آنجاست كه به هر چه بنگرد چهره‌اي و جلوه‌اي از خدا را مي‌بيند نه هويت‌هاي بيگانه با او را 🌸 «أَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه» 🌸؛ رسيدن به چنين مقام عرفاني از انزل مراتب معنوي ائمه اطهار علیهم السلام است؛ لذا اين حديث به ما ياد‌آور مي‌شود كه امام حسين علیه السلام بخاطر رسيدن به چنين مقامي، در قبال واقعيت حق، هيچ واقعيت دومي و بيگانگي ندارد؛ و ازين‌رو اگر كسي ایشان را دوست داشته باشد متعلق اين دوستي فقط و فقط خود خدا است نه بيگانه‌اي مغاير با حضرت حق؛ و گرنه حصري كه در حديث هست منتفي مي‌شود؛ 🔸 زيرا اگر محبوب در اين محبت دو نفر باشد پس محبوبيت در حضرت حق انحصار نخواهد يافت و اين خلاف دلالت حديث است، پس روشن شد محبت به امام حسین علیه السلام عینا محبت به خدا است. @oshaghierfan &
asfar3_081 P92 - S 7.mp3
7.69M
📕 📌 جلسه 81 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 92 سطر 7 @oshaghierfan &
05_024 P593 - S6.mp3
5.61M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 24 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 593 س 6 @oshaghierfan &
asfar3_082 P93 - s 10.mp3
6.82M
📕 📌 جلسه 82 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 93 سطر 10 @oshaghierfan &
05-025 P594 - S1.mp3
5.88M
📕 (قيصري) 🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀 📌 جلسه 25 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 594 س 1 @oshaghierfan &
asfar3_083 P94 - s 8.mp3
7.54M
📕 📌 جلسه 83 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 94 سطر 8 @oshaghierfan &