01_050 P360 -S 1.mp3
6.95M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص360 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 برهان هاي وحدت شخصي وجود (18)
🔴 برهان بر اساس اتحاد «ذات» و «موجود» در خداوند
🔶مقدمه :
🔸 حقائق امكاني، ذات و موجوديتشان متغايرند؛ و موجوديتشان زائد بر ذات آنها است؛ اما در واجب الوجود بالذات اين دو حيثيت متغاير نيستند؛ بلكه موجوديت خداوند عين ذات و حقيقت او است؛
🔸علت مطلب فوق اين است كه اگر موجوديت خداوند عين ذات و حقيقت او نباشد، تركب واجب الوجود بالذات از دو حيثيت متغاير وجود و ذات لازم ميآيد؛ و اين، به امكان او منجر ميشود؛ و نهايتا به خلف در واجب الوجود بودن واجب، و به تناقض در او منجر ميشود؛ و اين توالي فاسد، به هيچ وجه پذيرفتني نيست.
🌸 اصل استدلال 👇
اگر چيزي غير از ذات حق، موجود باشد لازمهاش تعدد ذات واجب الوجودي است؛ چون طبق مقدمه فوق «موجود» همان ذات واجب الوجودي است؛ در اين صورت هر چه مصداق حقيقي عنوان «موجود» باشد بايد مصداق حقيقي ذات واجب الوجودي نيز باشد؛ و اين نتيجهاش اين است كه اگر موجود دومي داشته باشيم ذات واجب الوجودي دومي را نيز خواهيم داشت؛ ولي طبق براهين امتناع تعدد ذات واجب الوجودي چنين لازمهاي پذيرفتني نيست؛ پس همانگونه كه تعدد ذات واجب الوجودي محال و باطل است؛ تعدد «موجود» هم محال و باطل است؛ پس «موجود» منحصر در همان ذات واجب الوجودي است.
♦️اشكال بر برهان:
ممكن است گفته شود كه ذات واجب الوجودي عين «موجود» است ولي نه عين مطلق «موجود» بلكه عين موجودي است كه مخصوص به ذات واجب الوجودي است؛ و در اين صورت تعدد «موجود» به تعدد ذات واجب الوجودي منجر نميگردد.
🔻پاسخ
«موجود» در ذات واجب الوجودي يك موجود مقيد نيست؛ زيرا اگر مقيد به خصوصيتي باشد بايد مركب باشد از اصل «موجود» و خصوصيتي كه او را از ساير موجودات متمايز سازد؛ و چنين موجود مركبي وابسته به أجزاء خود شده و از ذوات امكاني خواهد بود؛ و در اين صورت ممكن نيست كه عين ذات واجب الوجودي كه هيچ تركبي ندارد باشد؛ بنابراين آن «موجود» كه در خداوند عين ذات واجب الوجودي است تقيد به هيچ خصوصيتي ندارد؛ در اين صورت هر چه ما موجود بدانيم بايد بپذيريم كه او همان ذات واجب الوجودي است؛ و اين طبق بيان فوق الذكر به تعدد ذات واجب الوجودي منجر شده و محال است.
#برهانهاي_وحدت_شخصي_وجود
#توحيد_عرفاني
#وحدت_شخصي_وجود
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_051 P361 -S 15.mp3
7.06M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص361 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_052 P363 -S 7.mp3
6.47M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص363 س 7
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_053 P365 -S 2.mp3
6.63M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص365 س 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_054 P366 -S 3.mp3
5.76M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص366 س 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_055 P368 -S 9.mp3
7.14M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص368 س 9
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_056 P369 -S 15.mp3
6.98M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص369 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_057 P372 -S 8.mp3
7.03M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص372 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_058 P373 -S 3.mp3
5.69M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و هشتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص373 س 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_059 P374 -S 12.mp3
7.26M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص374 س 12
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_060 P375 -S 16.mp3
7.1M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص375 س 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_059 P374 -S 12.mp3
7.26M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص374 س 12
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_061 P377 -S 21.mp3
7.88M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص377 س 21
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_062 P380 -S 13.mp3
4.88M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص380 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_063 P382 -S 14.mp3
5.92M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص382 س 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_064 P385 -S 5.mp3
7.96M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص385 س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_065 P387- S 13.mp3
7.04M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص387 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_066 P389 -S 5.mp3
7.58M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص389 س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_067 P390 -S 15.mp3
6.16M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص390 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 يادداشتهاي قرآني و روايي شماره (28) :
🔵 موضوع : توحيد وجودي در قرآن
🌸 بررسي آيه 62 سوره حج 🌸
🍀«ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبير»🍀
🌸 ترجمه : اين كه (كارهاي مذكور را خدا انجام ميدهد) بخاطر اين است كه خداوند فقط همان متحقق است و هر چه را بهغير او ميخوانند فقط همان لاشئ است و خداوند است كه همان والاي بزرگ است.
🔶 نكته اول: «زيد قائم» معنايش اين است كه زيد از مصاديق قائم است ولي «زيد هو القائم» معنايش اين است كه زيد تنها مصداق قائم است؛
🔸بر اين اساس دو عبارت: «أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ» و « أَنَّ ما يَدْعُونَ... هُوَ الْباطِلُ» بر انحصار «الحق» در الله، و انحصار «الباطل» در مايدعون دلالت دارند؛
🔶 نكته دوم: دو كلمه «حق» و «باطل» اگر در مورد ذوات بكار روند به معناي متحقق و لامتحققاند؛ و اگر در مورد گزارهها بكار روند، به معني درست و نادرستاند؛
🔸 آيه فوق از قبيل اول است؛ چون حق و باطل درباره خداوند و «مايدعون» به كار رفته است. ؛ پس معني آيه اين ميشود كه ذات خداوند همان متحقق است و ساير اموري كه خوانده ميشوند همان لامتحقق است؛ و اين، همان ادعاي #وحدت_شخصي_وجود است.
🔴 به لحاظ عقلاني نيز مسئله روشن است؛ زيرا هستي و نيستي نقضيناند؛ و هستي، بالذات و بخودي خودش (بدون هر قيد و شرطي) با نيستي مناقضه و ناسازگاري دارد؛ زيرا اگر هر قيد و شرطي در مناقضه هستي با نيستي دخالت داشته باشد، لازمهاش اين است كه بدون آن قيد و شرط، هستي با نيستي مناقضه و ناسازگاري نداشته باشد؛ بلكه با آن سازگار باشد؛ و اين بدين معني است كه اجتماع هستي و نيستي بخودي خودشان محال نيست؛ بلكه اين عوامل بيگانهاند كه اجتماع اين دو را ناسازگار كردهاند؛ و اين انكار بديهيترين اصل عقلاني است، كه آشكارا باطل و نامقبول است؛
🔻پس هستي، بالذات و بخودي خودش (بدون هر قيد و شرطي) با نيستي مناقضه و مطارده دارد؛ و چون چنين است پس هستي، واجب الوجود بالذات است؛ زيرا هيچ قيد و شرطي در معدوم نبودن آن و بالتبع در تحققش دخيل نيست؛ از سوئي طبق ادله #توحيد_ذاتي، واجب الوجود بالذات هيچ تعددي ندارد بلكه منحصر در فرد است؛ پس هستي، (كه همان اللهِ واجب الوجود است)، يگانه و منحصر به فرد است؛
ازين رو هر آنچه با عنوان ديگري خوانده ميشود همان «عدم»، و «لاشئ» است؛ فاللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ؛ و صدق الله العلي العظيم و نحن علي ذلك من الشاهدين و الحمد لله رب العالمين.
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي
#توحيد_عرفاني
#توحيد_ذاتي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram