eitaa logo
الوافي 🇵🇸
492 دنبال‌کننده
733 عکس
71 ویدیو
49 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا موسی المبرقع علیه السلام. سالروز وفات ایشان را تسلیت عرض می‌کنم . @osol_fegh .
به علت ادامه کسالت بحث مکاتب حدیثی فرداارائه میگردد
۲۰۲۴۱۰۲۷-۲۲۱۷۵۱.mp3
41.8M
نقش مکاتب حدیثی در الگویابی تدوین آثار حدیثی جلسه پنجم
الوافي 🇵🇸
📍انسداد کبیر در مناط ولو باظن خاص (انسدادصغیر) در مدرک. سید علاءالدین حسین مرعشی در تعلیقه بر معالم
📍خبر حدسی / انفتاح مناطی . از حاشیه سلطان العلماء آملی بر معالم الدین در مقدمه چهارم انسداد استفاده کردم که انسداد گاهی در مدرک است و گاهی در مناط . یعنی ممکن است شخصی (همانند شیخ انصاری) مدرکا قائل به انفتاح باشد (ظن خاص) ولی مناط مدارک را نتواند استفاده کند (قائل به تجمیع ظنون نباشد) در این صورت این شخص قائل است که مدرک در شرع مقدس داریم اما در فقه انسدادی است زیرا نمی تواند از این مدارک قدر متیقن خطاب را بگیرد ، به این گروه انفتاح حکمی می گویند، یعنی در حکم انفتاحیان اند نه انفتاح حقیقی . انفتاح حکمی در مدرک انفتاحی است اما در مناط (یا همان استفاده از روایات / همان فقه) انسدادی است . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍خبر حدسی / انفتاح مناطی . از حاشیه سلطان العلماء آملی بر معالم الدین در مقدمه چهارم انسداد استفاده
تفصیل آن از این قرار است : خبر در یک تقسیم بندی گاهی خبر حسی است و گاهی خبر حدسی . خبر حدسی گاهی مستفاد از اقوال فقهاء است و تجمیع احصائات آنان بر انچکه بینشان اتفاقی است که این را اجماع گویند . خبر حدسی گاهی مستفاد از تجمیع مدارک است یعنی قرآن سنت اجماع را با هم درکنار هم تجمیع می کنیم، این را می گویند تجمیع المناطات . کار فقه دومی است و کار اصول اولی . در خلال این بحث طردا للباب بدانیم که غیر از محققین از قدماء فقهاء یعنی سلطان العلماء و فاضل تونی مابین دو لحاظ فقهی و اصولی خلط کردند مثلا مرحوم علامه بحر العلوم قائل است که مدارک همه ظنی است ولی تجمیع آن مدارک در فقه باعث انفتاح حقیقی می شود، می بینیم که علامه علیه الرحمه مابین حیثیت مفرده که ماهیت اصولی است و حیثیت تجمیعی که ماهیت فقهی است خلط کرده مثلا ایشان مفهوم شرط یک آیه را ظن می داند آنهم ظن عام اما این مفهوم را با مفهوم چند حدیث کنار هم می پذیرد و بقولی تجمیع ظنون می کند و در مناط انفتاحی حقیقی می شود . به اصل بحث باز می‌گردیم، عبارت سلطان را ملاحظه کنید : اذ انسداد باب العلم لایستلزم اعتبار ظن من حیث انه ظن لجواز اعتبار الشارع اموراً مخصوصة وان کانت مفیدة للظن لا من حیث افادتها للظن ... . این عبارت را همه تا و ان کانت مفیدة للظن فهمید اند اما این عبارت و ما بعد را نفهمیدا . سلطان می فرماید اموری هستند که مفید ظن خاص است ولی افاده ظن نمی کند (یعنی تجمیع المناط)، ایشان می گوید ظن خاص هم افاده ظن می کند ولی حجیت آن بخاطر تجمیع مناطات این ظنون است نه بخاطر اینکه اینها ظن خاص اند. پس ما بین ظن خاص (انفتاح مدرکی/انسداد فقهی) و علم قطعی (انفتاح حقیقی) فرق است . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍فروع فقه . همه فروع فقه را به فروع اعمال تفسیر می کنند، اینبار ما فروع فقه را در معنایی بسیار عام
55.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 فروعات فقه . علم الاحجار الکریمة از جمله فروع فقه عملی در رابطه با طبیعت خارجی است . در این ویدیو پروفسور دانش جرمولوژیسم و پروفسور کوانتومی اثر سنگ ها را در تعامل با موجود طبیعی می سنجد . البته مبانی ایشان در توضیح این اثرات برگرفته از تعالیم بودیسم است که توسط مطالعات کوانتا صورت می پذیرد . @osol_fegh .
📍مذاهب فقهی . در قبل از تشکیل حکومت صفویه که نظام شاهنشاهی آن مورد قبول فقهاء آن دوران نبود و رساله های نماز جمعه و طرح بحث رهبری جامعه اسلامی که باید بدست فقیه جامع شرایط باشد نشان آن است، مذاهب فقهی با همگرایی در فلات ایران زندگی می کردند . ما نیشابور را در آن عصر داریم که پنج مذهب فقهی با هم در آن زیست می کردند یا اصفهان را داریم که مذهب جعفری و حنفی در کنار هم بودند و اتفاقا شافعیان با مغولان در آن زمان هم دست شدند تا احناف اصفهان را نابود کنند . تشکیل مجلس بین المذاهب فقهی از اوجب واجبات است تا فقه متکلمین به کناری رود و از مرز چین تا شمال آفریقا فقهاء امت متحد شوند و فقه حضرت رسول را بدور از افکار و اعتقادات خود تفسیر و حاکم کنند، این وظیفه وکلاء و فقهاء جهان اسلام است و در قبال آن مسئول اند . @osol_fegh .
📍نظریه انفتاح حکمی [ظن خاص/انسداد صغیر] . این نظریه در الوافیه ملاعبدالله بن محمد بشروی تونی خراسانی بعنوان یک احتمال بیان شده در رد نظریه انسداد کبیر در جواب صاحب معالم . ملاعبدالله می گوید انسداد دلیل ندارد و قابل تصور هم نیست نهایت امر می توانیم قائل به ظنون خاص شویم . لذا این نظریه متعلق به شیخ انصاری نیست . @osol_fegh .
۲۰۲۴۱۰۲۹-۱۴۵۹۳۸.mp3
31.97M
نقش مکاتب حدیثی در تدوین آثار حدیثی جلسه ششم
تسعیر ُ بخش اول.mp3
34.69M
التسعیر جلسه اول
الوافي 🇵🇸
📍خبر حدسی / انفتاح مناطی . از حاشیه سلطان العلماء آملی بر معالم الدین در مقدمه چهارم انسداد استفاده
📍انسداد صغیر در فقه / مناط . فقیه عالی مقام اعجوبه‌ دهر حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی ادام الله ظله الشریف معتقد به نظریه انسداد صغیر در مناط یا همان فقه هستند [ایشان قائل به انفتاح صغیر در مدرک یا همان ظن خاص هم می باشند بعلاوه قائل به انفتاح در مناط یا همان حجیت خبر حدسی هم هستند] . معظم له قائل به ظنون خاص در مدرک و همچنین قائل به تراکم همان ظنون خاص در مناط هستند . ایشان معتقد اند همه مدارک چنانچه انفتاحیان حقیقی می گویند قابل استناد نیست بعلاوه خبر حدسی که از تجمیع این مناطات محدود بدست هم می آید علمی و قطعی است و آنچه که شیخ انصاری در رد خبر حدسی گفته صحیح نیست . آنجایی فقه تحقیقی ایشان جالب می شود که ایشان در رجال نیز نه به روش مجتهدین در رجال انفتاحی چون مامقانی مشی نمی کند و همانند اصولیونی که مقلد رجال متقدمین هم هستند (انسدادیان) نیستند و سبک خاصی در رجال دارند که به شرط حیات در این باره نیز سخن خواهیم گفت . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍انسداد صغیر در فقه / مناط . فقیه عالی مقام اعجوبه‌ دهر حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
📍مؤسسین . سه شخص را بعنوان موسس می توان نام برد که در بین دو مکتب انسدادیان و انفتاحیان زمین فقه نویی را عرضه کردند : ۱_ سید مهدی بحر العلوم طباطبایی که قائل به ظن عام در مدرک (انسداد کبیر مدرکی) بعلاوه حجیت خبر حدسی (انفتاح مناطی) می باشد . ۲_ شیخ مرتضی انصاری که قائل به ظن خاص در مدرک بعلاوه عدم حجیت خبر حدسی می باشد . ۳_ سید موسی شبیری زنجانی که قائل به ظن خاص در مدرک بعلاوه حجیت خبر حدسی می باشد . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍انسداد صغیر در فقه / مناط . فقیه عالی مقام اعجوبه‌ دهر حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
📍مروجین فقه شبیری . برخلاف فقه دو موسس سابق (شیخ انصاری و سید بحرالعلوم) فقه شبیری توسط دو تن از اساتید مطرح حوزه حضرت استاد سید مصطفی خامنه ای و حضرت استاد سید مجتبی خامنه ای بصورت دقیق ترویج می شود . @osol_fegh .
۲۰۲۴۱۰۳۱-۱۶۵۱۵۹.mp3
29.31M
تاثیر مکاتب حدیثی برالگویابی آثار حدیثی جلسه هفتم
سلام علیکم اینجانب درگیر بیماری حساسیت مزمن کولینرژیک هستم که با حرارت بدنم دچار خفگی میشوم و حدود هفت سال هست که درگیرم و امسال بشدت حاد شده و دومرتبه آنافلاکسی (حالت خفگی) کردم از تمام دوستان التماس دعا دارم و اگر آشنایی دارید که راه درمان را بداند لطفا به بنده اطلاع دهید . آیدی بنده : @Mohiuddin76 محي الدین مدیر کانال
۲۰۲۴۱۱۰۱-۱۹۵۱۳۶.mp3
30M
تاثیر مکاتب حدیثی بر الگویابی آثار حدیثی جلسه هشتم
هدایت شده از اجتهاد
💢 عقل در برابر وحی نیست؛ عقل نسبت به وحی هیچ کاره است ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔹عقل چراغ است نه صراط. از چراغ هیچ چیزی ساخته نیست؛ مگر چراغ، مهندس است؟! چراغ فقط این قدر عرضه دارد که بگوید آنجا راه است آنجا چاه، همین! اما کجا باید راه درست کرد و کجا را باید بست، اینها کار چراغ نیست. 🔸عقل، سراج است نه صراط؛ صراط، علی و اولاد علی هستند! ما در زیارت حضرت چه می گوییم؟ «السَّلَامُ عَلَیكَ یا صِرَاطَ [اللَّهِ‏] الْمُسْتَقِیمَ». 🔹عقل، یک پیام آور است؛ پیام آن چیست؟ اینکه من چراغم، من نور می دهم. این چراغ می گوید آنجا راه است برو، آنجا چاه است نرو؛ اما در کل نقشه عالم چه کسی آنجا را راه کرد آنجا را چاه کرد، چه کسی قرض الحسنه را راه کرد ربا را چاه کرد، اینها که کار عقل نیست. 🔸 عقل، چراغ روشنی است که علی و اولاد علی را ببیند، نه اینکه کار علی و اولاد علی را انجام دهد!/ درس خارج فقه ۱۴۰۳/۷/۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الوافي 🇵🇸
📍حالات قابل تصور مکاتب فقه جعفری . ۱_ انفتاح کبیر در مدرک بعلاوه انفتاح در مناط یا همان حجیت خبر حدسی . ۲_ انسداد کبیر در مدرک بعلاوه انسداد در مناط . ۳_ انسداد کبیر در مدرک بعلاوه انفتاح مناط . ۴_ انفتاح صغیر در مدرک بعلاوه عدم انفتاح مناط . ۵_ انفتاح صغیر در مدرک بعلاوه حجیت انفتاح مناطی . دو حالت اول دو مکتب اند و سه حالت دیگر مدارس آن مکاتب . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍حالات قابل تصور مکاتب فقه جعفری . ۱_ انفتاح کبیر در مدرک بعلاوه انفتاح در مناط یا همان حجیت خبر حد
📍اخباری گری . اخباریان شق ششم اجتهاد! شیعه اند آنان انفتاح کبیر در مدرک و انسداد در مناط هستند یعنی خبر حدسی را قبول ندارند و تمام مدارک را قطع آور میدانند . قرابت بسیار نزدیکی بین اخباریان و انسدادیان (¹انسداد کبیر در مدرک و انسداد کبیر در مناط, ²انفتاح صغیر در مدرک و انسداد در مناط[عدم حجیت خبر حدسی]) دیده می شود . زیرا هر دو مخالف رکن اساسی اجتهاد و تحدیث یعنی خبر حدسی هستند . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍اخباری گری . اخباریان شق ششم اجتهاد! شیعه اند آنان انفتاح کبیر در مدرک و انسداد در مناط هستند یع
📍مکاتب و مدارس فقه جعفری: _ مکتب انفتاحیان : مدارس آن : ¹انفتاح کبیر در مدرک بعلاوه انفتاح در مناط که اغلب انفتاحیان را شامل می شود, ²انسداد کبیر در مدرک بعلاوه انفتاح در مناط که فقه علامه بحر العلوم طباطبایی است,³ انفتاح صغیر در مدرک بعلاوه انفتاح در مناط که فقه آیةالله شبیری است . _مکتب انسدادیان : مدارس آن : ¹انسداد کبیر در مدرک بعلاوه انسداد کبیر در مناط یا همان عدم حجیت خبر حدسی معظم باصطلاح اصولیان مرسوم , ²انفتاح کبیر در مدرک بعلاوه انسداد در مناط که همان اخباریه اند ,³ انفتاح صغیر در مدرک بعلاوه انسداد در مناط که فقه شیخ انصاری است . اخباریه یکی از مدارس انسدادیان است! @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
سلام علیکم اینجانب درگیر بیماری حساسیت مزمن کولینرژیک هستم که با حرارت بدنم دچار خفگی میشوم و حدود
چنانچه میدانید بنده دچار بیماری خود ایمنی هستم، طی این مدت درگیری (هفت سال) کارهایی که برای مدیریت این بیماری انجام دادم را به اشتراک میگذارم . [لازم بذکر است که کهیر کولینرژیک یک نوع مزمن از درگیری اعصاب سمپاتیک است ، در بدن ما دو رشته اعصاب وجود دارد ؛ اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک . اعصاب پاراسمپاتیک را می توان با مغز کنترل کرد ولی اعصاب پاراسمپاتیک را نمی توان با مغز کنترل کرد و یک رشته عصب مستقل است . اختلال در اعصاب سمپاتیک گاهی سطحی است مثل بیماری های عفونی چون دیابت و گاهی بصورت کهیر مزمن کولینرژیک که انسان را تا مرز آنافلاکسی نیز می برد] . ۱_ هیدراته کردن بدن با نوشیدن حجم زیاد آب ولرم برای تخلیه کورتیزول اضافی خون . ۲_ ورزش کردن برای ترشح هورمون تستوسترون . ۳_ نماز شب و سحر خیزی و نخوابیدن در طول روز برای ترشح هورمون ملاتونین و عدم ترشح کورتیزول در خون . ۴_ حجامت برای تخلیه هورمون کورتیزول اضافی (کسانی که کورتیزول اضافی دارند خونشان سرد است) . ۵_ فصد کردن برای خارج کردن کورتیزول اضافی . ۶_ استفاده از حنا برای دفع عفونت های عصبی . ۷_ نماز های طولانی برای ترشح هورمون ملاتونین . ۸_ خوابیدن ساعت ۱۰ شب تا چهار نیم صبح برای ترشح هورمون ملاتونین . ۹_ قرآن خواندن روزی یک جزء . ۱۰_ گفتن ذکر بی عدد البته اذکار مجاز که عدد ندارند همانند سبحان الله و استغفر الله . ۱۱_ تمرکز بر وحدت وجود به تقریر درست آن [وحدت وجود ۱۶ تقریر دارد که یک تقریر آن صحیح است] . ۱۲_ لیزر آکوپانکچر . ۱۳_ طب سوزنی اعصاب سمپاتیک . ۱۴_ خوردن شکلات تلخ . محي الدین قم المقدسة