سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_سه_شنبه_98/1/27
#جلسه_102
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_عصیر_دبس_غلیان_
@ostadahadi
دومین دلیلی که برحلیت دبس (شیره) بعد از غلیان ذکر کردند این است که گفته اند موضوع حرمت در عصیرعنبی مجرد غلیان است وقتی دبس، بجوشد صرف این جوشیدن باید باعث شود که دبس حرام شود لکن چرا حکم به حرمت دبس نمی دهیم بخاطراین است که موضوع عوض شده است موضوع حرمت، مشروب است اما دبس، مشروب نیست بلکه ماکول است لذا حکم به حلیت دبس بعداز غلیان می دهیم مثلا در روایت حمادبن عثمان از امام صادق ع دارد که سالته عن شرب العصیر قال تشرب مالم یغل فاذا غلی فلا تشربه امام تاکیرد برشرب عصیر دارد که اگرعصیرمادامی که مشروب است و هنوز سفت نشده و شیره نشده به مجرد اینکه جوش اید شربش حرام است قطعا شامل دبس نمی شود چون شیره مشروب نیست بلکه ماکول است
به نظرمااین دلیل کافی نیست:چون اولا در برخی از روایات حرمت برروی شرب العصیر مترتب نشد بلکه حرمت برروی نفس عصیر مترتب شد ونفس عصیرشامل هم عصیری که مشروب است و هم عصیری که دبس شده و جزء ماکولات شده می شود مثل صحیحۀ عبدالله بن سنان دارد که کل عصیراصابته النارفهو حرام دیگر ندارد که شرب. عصیر هم مطلق است هم شرب و هم دبس را می گیرد
ثانیا دبسیّت بخاطراین است که مادۀ شیرینی زیاد شده و کثرت مادۀ حلویّه موجب نمی شود که دبس را از عصیربودن خارج کند همانطوری که انجماد روغن را از حقیقت خارج نمی کند همچنین سفت شدن شیره باعث نمی شود که اورا از حقیقت عصیرخارج کنیم
دلیل3/ غایت حلیت گرچه ذهاب ثلثین است ولی ملاک، ذهاب ثلثین نیست بلکه ملاک حلیت و حرمت اسکار و عدم و اسکاراست. دبس، وقتی می جوشد اسکارندارد اگرچه ذهاب ثلثین نشده لذا وجهی برای حرمت دبس نیست چون دبس وقتی بجوشد مسکرنیست وقتی مسکرنبود حرام و نجس نیست
جواب: مشهورفقها بلکه اجماع فقها برطهارت عصیر، ذهاب ثلثین است و کاری به اسکارندارد اتفاقا حتی یذهب ثلثاه و بقی ثلثه بمنزلۀ علت غائی است برای حلیت عصیروقتی که بجوش اید البته در اوائل بحث گذشت و نیازی به تکرار نیست. پس نتیجه فتوا این شد که اگر دبس بجوشد حرام است
درادامه دارد که وعلی هذا حال که عصیرشیره شد و شیره قبل از ذهاب ثلثین حرام شد نحوۀ حلیتش این است که توسط حرارت و سوزاندن دو سومش برود بهتران است که مقداری اب به شیره اضافه کنند آنگاه دو سومش را بسوزانند بدون هیچ اشکالی حلال است وعلی هذا فاذا استلزم ذهابُ ثلثین احتراق ....فالاولی ان یصب علیه مقدارمن الماء فاذا ذهب ثلثاه حل بلا اشکال اگر دو ثلثش رفت بدون اشکال حلال است
منظور از این اولی چیست؟ ایا اسم تفضیل است یا وصف است؟
اگروصف باشد دلالت بربرتری می کند یعنی بهتر است و دلالت برترجیح می کند اما اگر اسم باشد دلالت برتعیین می کند اولی الارحام بعضهم اولی ببعض در مساله ارث می گویند اولوالارحام نسبت به ارث اولی هستند وصف نیست بلکه اسم است یعنی متعینا همین است که فرزندان میت مستحق ارث اند نه دیگران. اما گاهی دلالت بر تفضیل می کند
مرحوم خوئی این اولی را وصفی گرفته اند یعنی با سوختن می توانید دو سوم دبس را بسوزانید ولی بهتران است که اب بران بریزید انگاه اب را بجوشانید تا 2سومش برود.
عن ابی عبدالله ع قال فی رجل اخذ عشرة ارطال من عصیرعنب فصب علیه عشرین رطل مائا و طبخها حتی ذهب منه عشرون رطلا و بقی عشرة ارطال ایشرب شرب ذلک ام لا
گفت 10 سطل اب انگور دارم و 20 سطل اب به ان اضافه می کنم تا 20 لیتران بجوشد و 10 لیتر بماند ایا می توانم بنوشم فرمود اگردو سومش برود و یک سومش بماند حلال است خود این دلالت دارد براینکه برای سوزاندن عصیر نیازمند به این است که ابی به ان اضافه کنند اللهم الا ان یقال مگر اینکه گفته شود مورد سوال، کیفیت ساختن و پختن عصیربود اما جواب کلی است که اگر دو سومش برود حلال است این دلالت برتعیین نمی کند چه خودش طُبِخ چه با اب طُبِخَ .
کشمش و تمرو ممیز اگر در اب گوشت یا مطلق پختنی ها ریخته شود اگرچه جوشیده شود جایزاست اکل انها به هر کیفیتی که باشد بنا براقوی. (استاد احدی قبول ندارد و فرمود اگر به حد از هم پاشیدن برسد خوردنش جایز نیست: یجوز اکل الزبیب و الکشمش بشرط عدم انشقاق الحبه و خروج مائها ومزجها مع المرق بشرط اینکه جوش نیاید و ابش داخل ابگوشت یا برنج نریزد)
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_چهار_شنبه_98/1/28
#جلسه_103
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_فقاع___
@ostadahadi
مساله10درباره فقاع 3بحث است
بحث1/ بحث فقهیی : هیچ اختلافی در نجاست و حرمت فقاع نیست منتهی اهل سنت با وجود اینکه اتفاق برحرمت خمردارند دراینجا اتفاق برعدم حرمت فقاع دارند . در کتاب الانصاف ج 10 ص 238 از کتب اهل سنت.
دلیل شیعیان برنجاست و حرمت فقاع، روایات است. روایات ما در بحث فقاع به دو صورت بیان شده است لسان اولش این است اطلاق خمربرفقاع می کنند و حد خمررابرشارب فقاع جاری می کنند
روایت ابن فضال قال: کتبت الی ابی الحسن ع به موسی بن جعفرع نوشتم واساله عن الفقاع فقال هو الخمر امام فرمود فقاع همان خمراست وفیه حد شارب الخمر حدشارب خمر برای فقاع هم هست. وسائل ج 17 کتاب اطعمه و اشربه باب 27
دوم: روایاتی است که شیعه را معرفی می کند که شیعه کیست؟ ان کسی است که از فقاع و خمر کناره می گیرد چون اینها از مطاعم دشمنان ما هستند لذا فرمود لا تلبسوا لباس اعدائی ولا تطعموا مطاعم اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدائی فتکون اعدائی کما هم اعدائی. وسائل ص 290 باب 27 ج 17
روایت دیگر از فضل بن شاذان می گوید از امام رضا ع شنیدم وقتی سرامام حسین ع را به شام بردند یزید دستورداد سفره ای پهن کنند و سران حضرت را روی سفره گزارند و خودش و اصحابش غذا می خوردند و فقاع می نوشیدند و وقتی غذا خوردن تمام شد سررا درون طشت گذاشتند و تخته شطرنج را روی سرگذاشتند و بازی می کردند اما فرمودند: فمن کان من شیعتنا فلیتورع من شرب الفقاع و الشطرنج. اگرشیعیان ما می خواهند پاک زندگی کنند متورع باشند از اب جو و بازی شطرنج پرهیزکنند و من نظرالی الفقاع و الی الشطرنج فالیذکرالحسین ع والیلعن یزید یمحوالله عزوجل بذلک ذنوبهم ولو کانت بعددالنجوم اگرایندو را دیدید و سلام بریزید و لعن بر یزید کنید گناهان بخشیده می شوند گرچه به عدد ستاره های اسمان باشد. وسال ج 17 باب 27 حدیث 13 و در حدیث 14 دارد
اول من اتخذ له الفقاع بالاسلام فی الشلام، یزید.
بحث2/ بحث موضوعی: ایا فقاع تنها از شعیرگرفته می شود یا تعمیم دارد؟ فقها دراینجا دودسته اند
1/ فقاع فقط از شعیرگرفته نمی شود بلکه از اکثرحبوبات حتی از عسل و حتی از نان هم درست می شود سید مرتضی در الامتثال و شهید ثانی در ذکری و کاشف الغطا در کشف الغطا . دراین زمینه دو روایت از پیامبر ص نقل شده و به ان استناد کردند یکی از زید بن اسلم است دربارۀ کلمۀ غُبِیرا سوال شد فرمود پیامبرنهی کرد این همان اذکرکه است لذا در روایت دارد که الکذکرک خمرالحبشیه در صحاح اللغه جوهری تحت الغبیرا می گوید شرابی است که از ذرت می گیرند و شراب اهل حبشه است
روایت دیگراز ام حبیبه همسرپیامبر گفت که جمعی از اهل یمن به محضرپیامبر رسیدند تا دربارۀ احکام واجب و مستحبات یاد بگیرند به پیامبرگفتند یا رسول الله ان لنا شرابا نحمله من الغمه والشعیر
یمنی ها شرابی دارند که از مغزگندم و جو ساخته می شود فقال ص پیامبر پرسید اسمش را الغبیرا گویند قالوا نعم گفتند بله . حضرت فرمود لا تطعموها قالوا فانهم لا یَدَعونهم یمنی ها ول نمی کنند و ترکش نمی کنند فقال ع ومن لم یترکها فاضربوا عنقه هرکس کنارنمی گذارد گردنش را بزنید. الانتصار ص 198سید مرتضی.
دسته دوم قائل به اختصاص اند مثل سید در عروه الفقاع و هو شراب متخذ من الشعیرعلی وجه مخصوص . اب جو فقط از شعیردرست می شود . طریحی در مجمع البحرین نیز همین نظررا دارد و می گوید والفقاع کالرمّان شیئ یتخذ من ماءالشعیرفقط ج 4 ص 376
ابوهاشم واسطی هم معتقد به همین است و می گوید که فقاع فقط از شعیردرست می شود
به نظرما حق با طائفۀ دوم است چون اولا دراصول فقه خواندیم که دردوران بین دو امر درجائی که راهی برای احراز معنای خاص یک لفظ نیست قدرمتیقِن را می گیریم و نسبت به بقیّه قاعدۀ حل و طهارت جاری می کنیم دراینجا قدر متیقِن از فقاع، متخَذ از شعیراست اما فقای متخذ از عسل یا سائرحبوبات نجس و حرام است یا نه قاعدۀ طهارت و حلیت جاری است
ثانیا در دوران بین اقل و اکثر با وجود اجمال مفهوم مخصص منفصل تمسک به عام جایزاست چون شک در تخصیص زائد داریم مثلا دارد اکرم العلما چند روز بعد گفت لا تکرم الفساق منهم شک دارم که منظوراز فاسق مرتکب کبیره است یا اعم از کبیره و صغیره است؟ به عالمی رسیدم که ایشان گناه صغیره انجام می دهد ایا برمن واجب است اکرامش کنم؟ دراینجا می گویند شک در تخصیص زائد است قدر متیقن مرتکب گناه کبیره است تمسک به اکرم العلما کن و به او احترام کن. عین همین مطلب را می توان اینجا اجرا کرد. دلیل حرمت اولیه متخذ از شعیرا است اما ایا متخذ از حبوبات هم نجس است یا نه چون مخصص ما مجمل است نمی دانیم که ایا فقاع عام است یا فقط همان خاص است و شعیر را می گیرد تمسک به اصل طهارت و حل می کنیم.
خارج فقه...مسکر جلسه104.mp3
6.95M
خارج فقه...جلسه104...دوشنبه 2اردیبهشت...فقاع
خارج فقه..عرق جنب حرام جلسه105.mp3
6.59M
خارج فقه....سه شنبه 3 اردیبهشت...عرق جنب از حرام...جلسه105
خارج اصول...برائت جلسه108.mp3
8.34M
خارج اصول...برائت...سه شنبه3اردیبهشت
مرحوم صاحب جواهر در جواهر الکلام ج 6 ص 41 فتوا داده به اینکه نجاست و حرمت بر اسکار مترتب نیست بلکه بر غلیان مترتب است ثم انه لا یخفی عدم دوران الحکم نجاسة و حرمة علی الاسکار لاطلاق الادله و ترک الاستفصال فیها یکی بخاطر اطلاق و دیگری بخاطراینکه دیگر سوالی نپرسید پس روایت مخصوص اسکار نیست و الا ایشان سوال می کرد
شیخ یوسف بحرانی در حدائق الناضره ج 5 ص 20 ایشان هم فتوا داده به اینکه اسکار در نجاست و حرمت فقاع دخیل نیست بلکه صرف غلیان کافی است
وسائل الشیعه 20 جلدی ها. ج 17 ص 305-؛ 3 حدیث هست .
2- اگر کسی اب جوی را بخرد و شک کند که ایا جوشیده یا نه؟ چه حکمی دارد؟
از موسی بن جعفر ع پرسیدند و حضرت فرمود که نخورید.
ماء الشعیرالذی یستعمله الاطباء .... این اب جوی که اطباء برای درمان استفاده می کنند پاک است و شراب نیست چون اسمش تغییر کرده و عنوانش عوض شده. الفقاع شراب متخذ من الشعیر علی وجه مخصوص معروف عند اهله. فما لایکون فقاعا لا دلیل علی حرمته و نجاسته و ان اتخذ من الشعیر . .
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_دو_شنبه_98/2/2
#جلسه_104
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_فقاع___
@ostadahadi
دو بحث داریم:
1- ایا حرمت فقاع زمانی است که به اسکاربرسد؟ یا اینکه به مجرد غلیان هم نجس و هم حرام می شود؟
فقهای امامیه اسکار را لازم نمی دانند و غلیان را کافی می دانند . دلیل فقهای ما دوتا روایت معتبره است.
مصحح ابن أبي عمير عن مرازم، «قال: كان يعمل لأبي الحسن (ع): الفقاع في منزله. قال ابن أبي عمير: و لم يعمل فقاع يغلي».فإن قول مرازم«كان يعمل ..»الوسائل باب: 39 من أبواب النجاسات حديث: 1.
یکی: صحیحۀ ابن ابی عمیر نقل می کند که به ابی الحسن ع برایش در منزلش فقاع درست می کردند ابن ابی عمیرگفت مرازم به من گفت که من اب جو را کاری می کردم که جوش نیاید با توجه به اینکه یکی از دلائل حجیت ما تقریر امام است همین
رواه عثمان بن عيسى قال: «كتب عبد اللّٰه بن محمد الرازي الى أبي جعفر الثاني (ع): إن رأيت أن تفسر لي الفقاع، فإنه قد اشتبه علينا، أ مكروه هو بعد غليانه أم قبله؟ فكتب (ع): لا تقرب الفقاع إلا ما لم تضر آنيته، أو كان جديدا. فأعاد الكتاب اليه: كتبت أسأل عن الفقاع ما لم يغل. فأتاني أن أشربه ما كان في إناء جديد أو غير ضار، و لم أعرف حد الضراوة و الجديد، و سأل أن يفسر ذلك له، و هل يجوز شرب ما يعمل في الغضارة و الزجاج و الخشب و نحوه من الأواني؟ فكتب (ع) يفعل الفقاع في الزجاج و في الفخار الجديد إلى قدر ثلاث عملات، ثمَّ لا يعد منه بعد ثلاث عملات إلا في إناء جديد، و الخشب مثل ذلك»
روایت دوم موثقۀ عثمان ابن عیسی هست که گفت کتب عبدالله بن محمد رازی الی ابی جعفر الثانی عبدالله محمد رازی از اصحاب امام جواد ع بود نامه ای به امام جواد ع نوشت که ان رایت ان تفسرلی الفقاع فانه قداشتبه الینا ام اکروه .....به امام نوشت که فقاع را برای من ان چه صلاح می دانید تفسیرکند. ارایت یعنی اخبرنی گزارش بده به من . شما تفسیر کنید. چون فقاع برما مشتبه شد این امکروه هو بعد غلیانه مکروه به معنای کراهت اصطلاحی فقها نیست بلکه به معنای حرمت است نمی دانم که ایا بعداز غلیان حرام می شود یا قبل از غلیان هم ممکن است که حرام شود؟ چون کراهت به معنای نارضایتی است جایی که امام ناراضی است می شود حرام . فکتب ع امام جواب دادکه لاتقرب الفقاع نهی کرد که به فقاع نزدیک نشوبعد استثنا کرد الا مالم یزر عالیتها او کان جدیدا در دو جا می توانید استفاده کنید 1- زمانی که شراب پرزور نشود این لم یزر یعنی اذا اشتد. 2- زمانی که در ظرف جدیدی باشد چون در ظرف جدید یعنی اینکه دیگرفقاع نیست . دوباره نامه نوشت به امام که من ایندفعه صریحا نوشتم که این اب جوی که جوش نیامده چه حکمی دارد؟ قبلا گفتم برایم فقاع را تفسیرکن و انگونه تفسیرکرد اما اینبار نوشتم که اگر به جوش نیاید چه حکمی دارد؟ در ادامه نوشت که اقا شرابی را نزد من می اورند و نمی دانم که این ظرف جدید است یا همان ظرفی است که شراب درست کردند یا نمی دانم که این شراب پرزور هست یا نه ؟ نمی دانم واقعا هم میزان پرزور بودن یا جدید بودن ظرف را نمی شناسم . منکه استفاده نکردم تا بدانم. بعد چند ظرف را نام برد که من درخواست می کنم مصداقی برایم توضیح بده. هل یجوز الشرب ما یعمل فی القذاره و ....
ان روز ظرفها اسامی خاصی داشت که برخی ظرفها تقریبا کوزه ای بودند که به صورت مشک مانند بود. پائینش دایره وار بود بالایش باریک این را قذاره گویند برخی ظرفها شیشیه ای بود که ان را جام شراب می گفتند و برخی ظرفها چوبی بود و ... امام ع دو ظرف را نام برد که شراب را در ظرف شیشه ای می ریزند و در کاسه های گلی می ریزند که به ان فخّار گویند وقتی داخل ان می ریزند 3 مرحله دیگر روی ان کارکرده اند که دیگر تکرار نمی کنم بعد از انکه 3 کار را انجام دادند داخل این ظروف می ریزند داخل ان کاسه ها و داخل ان جام شراب می ریزند که داخل انها حرام است مگر اینکه داخل ظرف جدیدی بریزند که بدانی شراب نیست بعد فرمود چوب همان اناء جدید است امام می فرماید کاسه های شراب مشخص است منظور من از کاسه جدید ظرفی است که مال شراب نباشد.
تقریب استدلال: از امام ع سوال از فقاعی می کند که به غلیان نرسیده است معلوم می شود که در حرمت فقاع غلیان معتبراست نه اسکار اما اینکه امام از برخی از ظروف نهی می کند و می فرماید اگر اب جو را دراین ظرفها به شما تعارف کردند میل نکنید دو احتمال دارد یا اینکه دراین ظرفها فقاع می جوشد بخاطراینکه جوش می اید نجس می شود و امام ع مارا از این ظرفها نهی می کند یعنی این ظرفها برای جوشاندن اب جو است یا بخاطراینکه مسکراست در درون این ظرفها شراب مسکر می ریزند بخاطروجود دو احتمال فقهای ما روایت را مطلق گرفته اند از اطلاق استفاده کردند که به مجرد غلیان نجس و شربش حرام می شود
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_سه_شنبه_98/2/3
#جلسه_105
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_عرق_جنب_از_حرام
@ostadahadi
یازدهمین مورد از اقسام نجاسات عرق جنب از حرام است . دربارۀ عرق جنب از حرام 3 فتواست:
1- عرق جنب از حرام نجس است
2- پاک است ولی مانع نماز است یعنی اگر کسی باعرق جنب از حرام نماز بخواند نمازش باطل است
3- عرق جنب از حرام پاک است و مانعیت هم ندارد . مختارما همین مورد است
ادلۀ فتوای اول: مهم ترین دلیل انها دو چیز است:
1) یکی اجماع است : مرحوم صدوق در المقنع ص 43 و نیز مرحوم ابن جنید اسکافی و شیخ طوسی در خلاف ج 1 ص 165 و مرحوم شیخ مفید در کتاب المقنعه فرمودند که دلیلنا اجماع الفرقه .
مرحوم شیخ یوسف بحرانی در الحدائق الناضره ج 5 ص 215 : ومما ذکرنا یعلم ان المشهور بین المتقدمین هو القول بالنجاسه
در کتاب امالی فرمودند: دین امامیه برنجاست عرق جنب از حرام است
صاحب جواهر ج 6 ص 71 همین مطلب را فرموده است
نقدما براین اجماع از چند جهت است:
جهت اول: تحقق اجماع برنجاست عرق جنب از حرام غیر متحقق است چون به قول علامه حلی هریک از علمائی که در یک کتاب فتوای به نجاست عرق دادند در کتاب دیگرفتوای به طهارت عرق دادند. لذا این اجماع متحقق نیست مثلا مرحوم صدوق در برخی از کتب فتوای به طهارت داده و شیط طوسی در مبسوط فتوا به طهارت داد و شیخ مفید در برخی از کتب فتوا به طهارت داد . این اجماع محقق نیست
جهت دوم: این اجماع، اجماع مرکب است و بسیط نیست یعنی درواقع از باب عدم قول به فصل فتوای به نجاست دادند چون در روایات و فتاوای قدما امده است که لباس الوده به عرق جنب از حرام، حرام است دران لباس نماز بخوانید برخی از فقها نوشته اند هرکس که فتوا به حرمت می دهد فتوا به نجاست عرق جنب از حرام هم می دهد لذا تفصیل بین ایندو خرق اجماع است و خرق اجماع جایز نیست
جهت سوم: اجماع قدما از نظرما کاشف از رای معصوم است در صورتی که هم نقل سبب باشد و هم نقل مسبَّب یعنی هم اسامی مفتیان و فتاوا امده باشد و هم اصل فتوا مشخص باشد در حالی که دراینجا غالبا به نقل مسبب اکتفا شد و سبب نقل نشده است یعنی فقط گفته اند اجماع برنجاست عرق جنب از حرام است . مسبب ان حکم است و سبب ان الفاظ و فتاوایی است که باید نقل شود مسبب را گفتند اما سبب را نگفتند. بعضا هم نقل سبب مجمل است و مبین نیست و مشخص نکردند فقط نوشتند دلیلنا اجماع اما تبیین نکردند یعنی نگفتند که تحقیق کردم که در کتب فقها که فقها چه چیزی گفتند نگفته من سر درس با استادم بحث کردم یا نه. هیچ چیزی نگفتند.
2) دلیل دوم: روایات
1- در فقه رضوی آمده البته این روایت طولانی است فقط مورد بحث را بیان می کنیم که امام رضا ع فرمود وان عرقت فی ثوبک و انت جنب وکانت الجنابة من الحلال فتجوز الصلاة فیه وان کانت حراما فلا تجوز الصلاة فیه حتی تغتسل اگر درحال جنابت در لباست عرق کردی و جنابت حلال بود نماز دراین لباس جایز است واگر جنابت از حرام بود نماز دراین لباس جایز نیست مگراینکه این لباس را بشویی. امربه شستن لباس دلیل براین است که لباس توسط ان عرق جنب از حرام نجس شده که فرمود نماز نخوان تا وقتی بشویی.
2- علی بن مهزیار ازامام عسکری ع قال ان کان عرق الجنب فی اثوب وجنابته من حرام لا تجوز الصلاة فیه وان کان جنابته من حرام فلا بأس. مستدرک وسائل ج 2 ص 570 حدیث 5باب 20.
3- روایت کَفَرسوزی. ایشان اهل خراسان است که اسم ان روستا کفرسوزی است برخی هم گفتند کفر توتی بوده . از کسانی است که می فرماید فدخل سرّ من رای فاراد ان یساله من الثوب الذی یعرق فیه الجنب ایصلی فیه؟ فبینما هو قائم ... وان کان من حرام فلا تصل فیه. دلیل بر نهی از نماز در لباس الوده به عرق جنب از حرام است
اشکالاتی که براین دسته از روایات وارد شده است از چند جهت است:
جهت اول: تمامی این روایات ضعیف اند چون روایت فقه رضوی مرسل است و روایت علی بن مهزیار سلسلۀ سند مقطوعه است و جناب کفر سوزی هم حکم به ضعف شده لذا سند روایات کاملا مشکل دارد و فقهای ما مثل خوئی و امام قبول نکردند
جهت دوم: از نظردلالت است بسیاری از فقها از روایات نجاست عرق جنب از حرام را بدست نیاوردن دبلکه مانعیت عرق جنب از حرام را ذکر کردند لاتجوز الصلاة فیه یعنی اینکه لباس الوده به عرق جنب از حرام مانع نماز است نظیر اینکه نیم خوردۀ گربه نجس نیست ولی مانع از نماز است یا پشم بدن گربه نجس نیست ولی اگر در لباس نمازگزار باشد نماز اشکال دارد استفادۀ نجاست از لا تصل مشکل است چون لا تصل حکم نماز را بیان می کند نه حکم نجاست عرق جنب از حرام را .
جهت سوم: دلالت این روایات معارض دارد چون در روایت حمزة بن حمران از امام صادق ع نقل کرده که امام فرمود لا یجنب الثوب الرجل و لا یجنب الرجل الثوب
ملا محسن فیض کاشانی در شرح حدیث نوشته که یعنی لا یسری خبث المنی من الثوب الی الرجل و لا حدث الجنابه من الرجل الی الثوب . وافی ج 6 ص 170. یعنی خباثت منی از لباس به مرد سرایت نمی کند و نیز جنابتی که از مرد حادث شده این حدث، به خود لباس سرایت نمی کند یعنی مرد باید غسلکند چون جنب شده امام مادامی که منی به لباس نرسیده نیازی نیست که انرا بشوید. این حدیث اطلاق دارد هم شامل جنب از حلال و هم شامل جنب از حرام می شود.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_متن_خارج_اصول_سه_شنبه_98/2/3
#جلسه_108
#برائت_
#ادله_برائت__
@ostadahadi
امر چهارم: حدیث رفع آن اثر شرعی که بعنوان اولی بر فعل مترتب میشود را بر میدارد یعنی ادله اولیه احکام آن سلسله احکامی را که بر افعال مکلفین قرار میدهند اگر مورد اضطرار و...واقع شود حدیث رفع آنها را برمیدارد اما اثر ثانوی که بر موضوعی مترتب شده را برنمیدارد چون تناقض لازم میآید مثلا از یکطرف نسیان علت برای وجوب سجده سهو شد و از سوی دیگر علت برای رفع آن میشود. پس حدیث رفع آثاری که قبل از طروّ این عناوین بار میشودرا برمیدارد اما آثاری بعد از طروّ این عناوین بار شده را برنمیدارد چون این عناوین مقتضی ثبوت این آثار است لذا محال است که رافع آنها باشد.
امر پنجم: این است که حدیث رفع تکالیفی که بر مکلف و افعالش تعلق میگیرد برنمیدارد چون افعال مکلفین متعلقات احکام شرعیه اند مثلا جنابت که در نوم اتفاق میافتد و یکی از امور حدیث رفع نوم است هرگز نوم وجوب غسل را برنمیدارد . متعلق وجوب حکم شرعی ِ غسل، جنابت است چگونه حدیث رفع متعلق حکم را بردارد و همچنین در مورد خطا و نسیان و اضطرار .
مرحوم نائینی در فوائد الاصول قائل شد که حدیث رفع تمام این موارد را شامل میشود.اما با اجماع این موارد را از تحت حدیث رفع خارج کردیم. اما عقیده استاد احدی این است که از ابتدا حدیث رفع این موارد را شامل نمیشود تا خروجی صورت بگیرد.
امر ششم: برائت بر دو قسم است:
1- برائت عقلیه:
برائت عقلیه در تکالیف الزامی(اگر شک کنم که آیا دعا عند رؤیة الهلال واجب است یا نه؟) جاری است و در تکالیف غیرالزامی (که آیا روزه ایام البیض در ماه رجب مستحب است یا نه؟) جاری نیست چون ترک مستحب موجب عقاب نیست و قاعده قبح عقاب بلا بیان در اینجا جریان ندارد.
2- برائت شرعیه:
برائت شرعیه در تکالیف غیر الزامی جاری است یا نه؟
مرحوم خویی : تفصیل قائل شد بین تکالیف استقلالیه و ضمنیه در اولی جاری نیست و در دومی جاری است.
تکالیف استقلالی مثل استحباب صوم در ایام البیض ماه رجب یا صلوا خاصه عند الزوال ماه شعبانف اگر شک کنیم آیا صیام در روز سوم ایام البیض واجب است یا مستحب برائت عقلیه جاری است اما اگر شک کنم که آیا صیام این سه روز استحبا دارد یا نه برائت عقلیه و شرعیه جاری نیست چون برائت شرعیه بمعنای عدم وجوب احتیاط است در تکالیف استقلالیه احتیاط عند الشک واجب نیست چون حدیث رفع امتنانی است و فرض این است روزه مستحبی عند الشک وجوب احتیاط ندارد.
اما تکالیف ضمنیه : مثلا شک دارم که آیا «کذلک ربی» در رکعت دوم قبل از قنوت جز نماز است یا نه؟ اینجا حدیث رفع جاری است جزئیت و شرطیت را برمیدارد چون جز و شرط اگر باشد نماز مرکب از اجزا و شرایط هست و نماز با فقدان اجزا و شرایط تشکیل نمیشود.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_اصول_چهار_شنبه_98/2/4
#جلسه_109
#برائت_
#ادله_برائت__
@ostadahadi
امرهفتم: ایا بین امور9گانه حدیث رفع ثمرات متفاوتی است؟ نتیایج فقهی مختلفی به دست می اید با اسناد رفع، تمام این امورنه گانه یک ثمره دارد
مرحوم خوئی معتقد است ثمره هریک از این امور متفاوت است اگردر جزئیت و شرطیت شیئ برای نماز شک دارید به استناد حدیث رفع مالایعلمون، نماز را بدون ان جزء و شرط مشکوک خواندید پس از نماز در داخل وقت دلیل برجزئیت یا شرطیت ان جزء پیدا کردید به این نماز نباید اکتفا کرد بلکه باید به حدیث لاتعاد یا به قاعده اجزا مراجعه کرد حال اگر مضطر یا مکره به نمازی که فاقد جزء یا شرط است بشوید وبه استناد رفع ماضطروا الیه یا رفع ما اکرهوا الیه نماز فاقد ان جزء یا شرط خواندید دراینجا ثمره اش این است که این نماز مجزی است و اگردرداخل واقت کشف خلاف شد نیازی به اعاده ندارد مصباح الاصول ج 2 ص 265 ذیل امر2
دلیل مرحوم خوئی: رفع، در مالایعلمون رفع حکم ظاهری است و دراضطرار و اکراه رفع حکم واقعی است وقتی مضطربه عملی شدید واقعا حکم واقعی از این مضطربرداشته شد ولی وقتی شک نسبت به عملی کردید واقعا حکم واقعی برداشته نمی شود به حسب ظاهر مامور،به برائت شرعیه هستید پس تفاوت رفع دراینجاباعث شده است که ما دو نتیجۀ متفاوت در فقه بگیریم
اشکال استاد احدی برمرحوم خوئی: اگرفقها وعلمای اصول قائل به حکومت حدیث رفع برادلۀ اولیۀ احکام باشند نباید فرقی بین رفع مالایعلمون و رفع بقیۀ فقرات حدیث باشد درتمامی این موارد اعم از جهل و شک واضطرار واکراه و نسیان باید حکم به اجزا کنید واعاده نماز را واجب ندانید لذا عده ای از فقها درمسالۀ نسیان سلام در اخرنماز به حدیث رفع تمسک کرده اند وحکم به صحت نماز کرده اند واعاده نماز را واجب نمی دانند مثل محقق اردبیلی در مجمع الفائده والبرهان ج 3 ص 133پس ثمرات متفاوت بین این دو امر از نظرفقیه درست نیست چون حدیث رفع را حاکم برادلۀ اولیۀ احکام می دانند لذا نباید تفاوتی دراین حکومت باشد.
امر هشتم: محدوده حدیث رفع
می خواهیم بفهمیم دامنۀ حدیث رفع چقدراست؟ به نظرفقها دامنه حدیث رفع به حدی وسیع است که هم عبادات و هم معاملات را شامل می شود یعنی هم در احکام تکلیفی و هم در احکام وضعی جاری است پس حدیث رفع مطلق است و مقید به عبادات نیست
مثلا اگر کسی بربیع مال خودش اکراه شد حدیث رفع جاری می شود که رفع ما اکرهوا الیه یعنی این عقد نافذ نیست و اثری ندارد نقل و انتقال حاصل نمی شود عقد باطلی اجرا شده حال اگر مضطربه فروش خانه اش شد مثل اینکه بدهکاراست دراینجا حدیث رفع جاری است و معنایش این است که بیعش واقع شده و صحت و لزوم و اثر بیع مرفوع نیست چون رفع لزوم و صحت واثربیع خلاف منت است وحدیث رفع هرچه مخالف با منت است را برمی دارد. حال اگراصل ایقاع معامله را فراموش کرد مثل اینکه فراموش کرد اصل عقد بیع یا اصل طلاق را دراینجا حدیث رفع جاری نیست چون عقدی اجرا نشد نظیراینکه اصلا نماز نخواند و فراموش کرد. بله اگر عقدی را جاری کرد ولی جزء یا شرطش را فراموش کرد اینجا دوقسم است تارة جزء و شرط فراموش شده مقوم معامله است مثل قصد مثلا عقد نکاح اجرا کرد در حالی که قصد نکاح نداشت صیغه طلاق اجرا کرد ولی قصد نکرد. اینجا نمی توان حدیث رفع جاری کرد چون قصد، مقوم و یکی از ارکان معامله است اینجا اصلا موضوع ندارد و تارة جزء و شرط شرعی است و انرا فراموش کرد مثل عربیت یا ماضویت صیغه مثلا به جاری عربی فارسی خواند یا نکاح را به مضاع خواند و گفت ینکح نگفت انکحت، دراینجا مرحوم نائینی و اقا ضیا حدیث رفع را جاری نمی دانند ولی امام خمینی جاری می داند چون رفع دراینجا خلاف امتنان است یعنی اگربگوئیم که بخاطراینکه این صیغه فارسی خوانده و عقد لازمی تحقق پیدا نکرد و این عقد اثری ندارد خلاف امتنان است و حدیث رفع خلاف امتنان را برمی دارد پس این عقدی که فارسی خوانده شد یا ماضی خوانده نشد صحیح است.
فوائد الاصول نائینی ج3 ص 356. نهایة الافکار اقا ضیا ج3 ص 221. امام در تنقیح الاصول ج 3 ص 242
استاد: مختار ما نظرامام است و حدیث رفع را دراین موردجاری می دانیم گرچه در مقومات جاری نمی دانیم.
تحقیق دربارۀ دائره حدیث رفع
تکالیف یا استقلالی است یا ضمنی هریک از ایندوتا یا متعلَق تکلیف، مطلق الوجود است یا صرف الوجود است و یا اصلا متعلَق تکلیف نیست بلکه موضوع تکلیف است باید به همۀ این امور پرداخته شود تا بفهمیم دائره اش چقدراست.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
#فرمدرخواستکتابعزیزانغیرقمی
سلام علیکم
✅ شما در هر هفته حداکثر سه جلد کتاب میتوانید از کانال @ketabsalavati و @listketab انتخاب نمایید.
✅ کتب اهدا شده ، مال خود شما میشود و نیازی به برگرداندن کتاب نیست. همچنین شرعا باید در سال اولی که تحویل گرفته میشوند ، حداقل یک بار به صورت متعارف مطالعه شوند.
✅ تا قبل از واریز هزینه پست، امکان این وجود دارد که کتاب ها به شخص دیگری اهدا شود. لذا قبل از واریز ، موجودی کتابها را چک کنید.
✅ هزینه پست باید قبل از ارسال کتابها واریز شود و امکان واریز و پرداخت بعد از ارسال وجود ندارد.
✅ لطفا کتاب ها را انتخاب نموده و به سوالات زیر پاسخ دهید.
آیا در کانال @ketabsalavati عضو هستید؟
آیا همه قوانینی که در @qavanin آمده است را قبول دارید؟
هزینه پست و حمل و نقل و ... ( که هر سه کتاب مجموعا حدود ۱۵ تا ۲۰ تومن میشه ) رو تقبل میکنید؟
چه کتابی رو درخواست دارید؟
1⃣ کتاب اول :
2⃣ کتاب دوم :
3⃣ کتاب سوم :
نام و نام خانوادگی:
شماره تلفن:
آدرس:
کد پستی ( غیر ضروری ) :
از کتاب انتخابی خود مطمئنید؟
عکس کتاب را از کانال برای ادمین بفرستید.
کانال کتاب صلواتی
@ketabsalavati
فرم درخواست کتاب رایگان
@qavanin
لیست کتابهای صلواتی
@listketab
کتاب های درخواستی
@darkhastketab
ادمین
@Matthew
سلام علیکم کانال کتابهای صلواتی...میتوانید در این کانال کتابهای مورد نیاز را سفارش دهید به صورت رایگان فقط هزینه پست گرفته میشود.التماس دعا...
قوانین کتاب اهدایی👆👆👆
لیست برخی کتابها👇👇👇👇
بسم الله
لیست نسخه نیمه شعبان 😍😍
✅ گام های سلوک
✅ فروغ هدایت ، پرسش هایی از قرآن
✅ انقلاب اسلامی ایران
✅ احکام پزشکی ، فتاوای آیت الله مکارم
✅ معارف اسلامی
✅ واژههای آسمانی
✅ مبانی جمعیت شناسی
✅ مجموعه سخنرانیهای احمد کافی خراسانی
✅ روش های آماری
✅ درّ هستی
✅ اصول و اندیشه های تعاونی
✅ جلوههای رحمت
✅ پیام نور ، شیوه نوین آموزش قرآن کریم
✅ عرفان عملی در اسلام
✅ ترسناکهای هوروویتس
✅ فرهنگ یاریگیری در ایران
✅ رهتوشه های سفیر
✅ مناسک عمره مفرده ویژه بانوان
✅ گزیده داستان های شاهنامه فردوسی
✅ بدانیم و برانیم
✅ سیمای سلامت زنان ۱ و ۲
✅ اعتکاف ، عبادتی کامل
✅ رساله دانشجویی
✅ فمینیسم و دانش های فمینیستی
✅ عشق مرز ندارد
✅ عرشیان
✅ ادعیه اربعه
✅ ادعیه و آداب حرمین
✅ شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور
✅ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
✅ فرهنگ جبهه
✅ سهراب سپهری، به زبان ساده
✅ نقشه نقش بر آب
✅ صدیقه شهیده، فاطمه الزهرا
✅ نصایح آیت الله مشکینی
✅ درخشان پرتوی از اصول کافی
✅ یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان
✅ تغذیه در خانواده
✅ در صحنه غدیر
✅ راهنمای عملی آموزش پیش از ازدواج
✅ تجوید قرآن کریم
✅ در مقام محو
✅ حکایتها و هدایتها در آثار شهید مطهری
✅ نخل و عاشقی ( مجموعه شعر )
✅ دوزخیان روی زمین
✅ دنیای نوجوانی دختران
✅ از آگاهان بپرسید
✅ تفسیر نور ، جلد یازدهم
✅ گنجینه معما
✅ انقلاب اسلامی ایران
✅ آموزش روان خوانی قرآن کریم
✅ سبک زندگی
✅ آیین زندگی ، اخلاق کاربردی
✅ اهل ماتم
✅ خواندن متون انگلیسی عمومی
✅ تفسیر قرآن کریم ، آیات برگزیده
✅ توصیه های پزشکی عارفان
✅ ازدواج و روابط عاطفی و اجتماعی
✅ بچه های کوهستان
✅ طب النجات
✅ اشارات، سخنان گزیده دکتر شریعتی
✅ از هر خرمنی، خوشه ای
✅ رمز موفقیت بازاریابی شبکه ای
✅ درخت
✅ کلیات حدیث قدسی
✅ انگلیسی برای دانشجویان فنی و مهندسی
✅ ۱۱۰ نکته از سخنان امام صادق علیه السلام
✅ ۱۱۰ نکته از سخنان امام کاظم علیه السلام
✅ عرشیان
✅ مناسک عمره مفرده ویژه بانوان
✅ دیوان امیرالمومنین علیه السلام
✅ پلی به سوی ملکوت
✅ غروب آندلس
✅ برگزیده اشعار چهار شاعر
✅ شیوه های دعوت به نماز
✅ فرهنگ اعتکاف
✅ دخیل عشق
✅ ستون ۱۴۵۳
✅ مشق سرخ ، عاشورا در آثار شهید مطهری
✅ آموزش گام به گام کامپیوتر
✅ برای ریحانه ، رهنمود هایی برای دختران
✅ معماها و مسابقات قرآنی
✅ سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام
✅ رسالهای در رد یهودیت
✅ کمک های اولیه برای کودکان
✅ ترجمه منظوم قرآن کریم
✅ معاد و جهان پس از مرگ
✅ امثال و حکم نهج البلاغه به انگلیسی
✅ زن در آینه جلال و جمال
✅ زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام
✅ شناخت خدا
✅ احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی
✅ کتاب آموزش ms word
✅ اعجاز در قرآن کریم
✅ باد در گیسوان آتش
✅ تکنیک های طلایی ارتباط با دیگران
✅ چربی خون و فشار
✅ اشک آخر
✅ فریب ، نجات یافته از بهائیت
✅ حماسه حسینی جلد اول
✅ شش مقاله شهید مطهری
✅ پاسخ به سوالات نسل جوان
✅ حقیقت گمشده
✅ با آسمان بگو
🔄 همواره در حال به روز رسانی ... 😍
🔗 کانال کتاب صلواتی 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3380477969Cbdcb5fdb57
🔗 گروه کتاب صلواتی 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/780140562Cb793a7a5bc
🆔 فرم درخواست کتاب
@qavanin
🆔 لیست کتابهای صلواتی
@listketab
🆔 کتاب های درخواستی
@darkhastketab
🆔 ادمین
@Matthew
📣 پیشنهاد کانال
http://eitaa.com/joinchat/2341797906Ca931eb5e9d
راهنمای لیست
کتاب های اهدا نشده ✅ ( موجود )
کتاب های اهدا شده 💟 ( ناموجود )
کتاب های رزرو شده ®
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#متن_خارج_فقه_چهار_شنبه_98/2/4
#جلسه_106
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_عرق_جنب_از_حرام
@ostadahadi
عرق جنب از حرام نجس است؟ گفتیم دلیلی بر نجاست نداریم .
قول2/ عرق جنب از حرام، مانع نماز است.
ازظاهر روایت فقه رضوی و روایت علی بن مهزیار مانعیت عرق جنب از حرام استفاده می شود چون دراین روایت دارد که اگرعرق، ازجنابت حرام باشد فلا تجوزالصلاة فیه.فرمودند که جایز نیست دراین لباس نماز خواند
از3جهت با دلالت حدیث واستفادۀ مانعیت از حدیث مشکل داریم:
1- اشکال اول؛ ضعف سند: امام راحل در کتاب الطهاره فرمودند که اثبات مانعیت با این روایات ضعیف هم مشکل است و هم ممنوع است اما اینکه فرمود مشکل است چون بعضی از فقها قائل به جبران ضعف سند به توسط شهرت اند اگرکسی شهرت را جابرضعف سند بداند بازهم اثبات مانعیت ازاین روایات مشکل است چون این شهرت مخالف زیادی دارد لذا مقاومت برای افتا ندارد وهم ممنوع است چون ایشان شهرت را جابرضعف سند نمی داند
2- اشکال دوم؛ این سوال و جواب تاقبل از امام عسکری ع درمیان شاگردان سایرائمۀ ما رایج نبود و همین امرکاشف از این است که مسالۀ نجاست یا مانعیت عرق جنب از حرام درمیان متشرعه مقبولیت نداشت چیزی که درمیان متشرعه مقبول نباشد و فقط از امام عسکری یک حدیثی نقل شود باتوجه به اینکه سند هم ضعیف است نمی توان اثبات مانعیت کرد.
3- اشکال سوم؛ سوالات و جوابها نسبت به مطلق عرق جنب، دربارۀ خصوص جنب از حرام سوالی نشده بود ائمۀ ما عهم جوابی که برای عرق جنب دادند مطلق است مثل روایتی که امام علی ع دارد که از رسول خدا دربارۀ عرق جنب و حائض پرسیدم که به لباسش می چسبد رسول خدا فرمود ان الحیض و الجنابة حیث جعلهم الله عزوجل لیس فی العرق فلا یغسلان ثوبهما یعنی دربارۀ عرق جنب و حائض حکمی از طرف خدا نیامده پس لباسشان را نباید بشویند و نیازی به شستشو ندارد لایغسلان ثوبهما مطلق است چه جنب از حلال یا جنب از حرام باشد نیازی به شستن لباس نیست همچنین در روایت حمزة بن حمران که گذشت انهم مطلق است که لایجنب الثوب الرجل و لا یجنب الرجل الثوب که نقل مرحوم فیض کاشانی بیان شد پس ما از این روایات نمی توانیم حتی مانعیت را بفهمیم
سید حکیم در مستمسک ج 1 ص 435 : از دو روایت مذکور(فقه الرضا و علی بن مهزیار) استفادۀ نجاست کرد و گفته می توانیم بفهمیم که عرق جنب از حرام نجس است. ایشان از راه ارتکاز عرفی وارد شد و می فرماید اینکه امام جمود می کند برعدم جواز صلاة در لباس الوده به عرق جنب از حرام بخاطراین نیست که اگر لباس را بشویند پاک نمیشود بلکه دو احتمال است یا بخاطر این است که در حال نماز عرق می کند لذا امام اجازه نمی دهد که دران لباس نماز بخواند یا بخاطران است که این عرق نجس است و مانع نماز است و باید این لباس عرقی را می شست . ایشان می فرماید ارتکاز عرفی بردومی است وقتی ظهورعرفی لاتجوزالصلاة براین است که این لباس باید شسته شود کشف می کنیم که سوال و جواب از نجاست و طهارت عرق جنب از حرام بود پس حدیث، دلالت برنجاست عرق جنب از حرام می کند.
2اشکال برمرحوم حکیم:
1) شما از ظاهر حدیث دو وجه فهمیدید 1- لاتجوز الصلاه بخاطران است که در حال نماز عرق می کنید2- بخاطران است که لباس عرقی را نشستید لکن معنای سومی هم هست چه بسا قوی تر هم هست
یا اینکه لاتجوزالصلاة فیه دلالت برحرمت نماز در لباس عرق جنب از حرام می کند وقبلا بخث شد که حرمت ملازمه با نجاست ندارد اینگونه نیست که هرچه حرام است نجس هم باشد وقتی حدیث 3احتمالی شد حکم به اجمال می شود لذا از دلالت حدیث نمی توان مانعیت یا نجاست عرق جنب از حرام را استفاده کرد چون قرینه ای برتعیین نداریم
2) ارتکاز عرفی در جایی است که غلبه باشد مثلا ارتکاز عرفی بازار این است که گوشت حلال به مسلمین می فروشند چون غالب بازار بخاطراینکه مسلمان اند ذبیحۀ حلال عرضه می کنند اما درمسالۀ عرق جنب از حرام چنین غلبه ای نبود چون تازمان امام عسکری ع یک حدیث نداریم که از امام باقر یا امام صادق یا بقیۀ ائمه عهم بپرسند که ایا عرق جنب از حرام مانع نماز هست یا نه فقط درزمان امام عسکری ع بیان شده چنین غلبه ای نبود پس چنین ارتکازی اصلا وجهی ندارد.
مرحوم گلپایگانی قائل به نجاست و مانعیت عرق جنب از حرام بود و می فرمود که باید با اب سرد غسل کند.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴