💢💢💢
🌐این کانال به نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات مختلف
فقه
اصول فقه،
تاریخ،
کتابشناسی،
رجال
حدیث شناسی
می پردازد.
🔸 این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است.
🔸شما می توانید با ارسال آثار خود از تقریرات درس استاد، در تجمیع مباحث کمک کنید.
🔸لطفاً مطالب را با ذکر لینک کانال منتشر بفرمایید...
💠ارتباط با ادمین:
@yahyaab
#استاد_مددی
#آیت_الله_مددی
#سید_احمد_مددی
#آیت_الله_سید_احمد_مددی
#رجال
#کتابشناسی
#فهرستی
#فقه_ولایی
پایگاه نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (دامت برکاته) 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
منظومه فکری بر محور ثقلین.pdf
393.9K
ضرورت دستیابی به «منظومه فکری بر محور ثقلین» 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس خارج اصول استاد مددی/ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
بررسی روایات از سه جهت «صدور، متن، مضمون» در سه حوزه «دینی و اسلامی، مذهب امامیه، عقلایی» . / وجود دو رویکرد «شاهد» و «معیار» در این زمینه
🔸 الف:
ابان بن عثمان / ابان بن تغلب / ابراهیم بن اسحاق / ابراهیم بن علی/ ابن غضائری/ ابن بطه/ ابن فضال/ابی بکر حضرمی/ ابوعلی راشد/ابوخدیجه/ ابوالجارود/ ابن نوح/ احمد بن حسین/ احمد بن الحسین بن سعید الاهوازی/ احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی/ أحمد بن عبدالله بن مهران/أحمد بن محمد بن داود/ احمد بن محمد بن الحسن/ اسحاق بن عمار/ اسماعیل بن جابر
🔸 ب:
بکیر بن اعین
1️⃣💢رجال
💠 ابان بن عثمان
با ابان بن تغلب اشتباه نشود! آثار خیلی خوبی دارد، البته شخصیت ابان بن تغلب از ابان بن عثمان بالاتر است ولی میراث های ابان بن عثمان بهتر بدست ما رسیده است.
تا مدتی در میان طائفه بحث بود که ابان ابن عثمان اصلا ناووسی است، چون در کتاب کشی دارد: «کان من الناووسیة» . بعد ها گفتند این نسخه غلط است، صحیحش «کان من القادسیة» است ، شهر قادسیه مراد است نه این که ایشان ناووسی بوده. بعدها هم بعضی ها نوشتند فطحیٌ، بعضی ها هم نوشتند واقفی؛ در کتاب منتهای علامه هم دارد که ایشان واقفی است. این ها خیلی عجیب است. به نظرم یک مذهب فاسد بهش نسبت دادند مخصوصا مذهب ناووسی اصل و اساسش معلوم نیست، ناووس غلامی بوده که آن را به حضرت صادق (ع) نسبت می دهند.
لذا مدتی به این سند اشکال می کردند و آن را موثق می دانستند، عده ای از علمای ما حتی مثل علامه چون به حدیث موثق عمل نمی کردند، نتیجه اش این می شود که روایاتی که در سندش ابان ابن عثمان بود حذف می کردند. کتاب کشی غلط زیاد دارد که یکی هم اینجا است. مضافا که ما مذهبی به نام ناووسیه سراغ نداریم. چون اوائل مناقشات رجالی بوده است این مشکلات، طبیعی است.
شأن ایشان از تمام این حرفها مبراست، از اجلای طائفه است. مرد بسیار بزرگواری است، نه فطحی است، نه ناووسی است، نه واقفی است، شیعه جلیل القدر است. الان واضح است که آن نسخه کشی غلط داشته و این سند را صحیح می دانند. ابان بن عثمان نکته ی لطیفی دارد. ایشان اهل کوفه است ولی به بصره هم رفت و آمد داشته است. لذا یکی از مزایای این بزرگوار نقل هر دو میراث است. در این طبقه، کم داریم کسانی که از هر دو میراث، نقل کنند. البته فرق این دو میراث، زیاد است. میراث علمی شیعه و خود شیعه در بصره کم بوده اند، ولی در کوفه هم شیعه و هم میراثشان زیاده بوده است. در کافی و تهذیب از ابان از اسحاق بن عمار داریم که اسحاق، کوفی است. گاهی هم از ابان از عبد الرحمن بن ابی عبد الله داریم که ایشان بصری است. ایشان ناقل هر دو میراث هستند.
📚درس خارج اصول فقه، جلسه: 123، شنبه: 7/2/1398 و درس خارج فقه، جلسه : 87 ، دو شنبه : 23/12/1395
🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
#رجال
#ابان_بن_عثمان
#ابان