eitaa logo
اندیشه حکیمانه
306 دنبال‌کننده
843 عکس
360 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 «فهو مِن معادِنِ دينِه و اوتاد اَرضِه»؛ عارفان الهی از معادن دین خداوند سبحانند. حضرت وصی امیرالمؤمنین سلام الله علیه لفظ معدن را برای سالکان و عارفان واقعی استعاره آورده است، وجه شباهت میان معدن و انسان عارف این است که هر دو منبع دانه‌های گرانبهای گوهرند؛ از معادن، گوهرهای محسوس و از جان انسان عارف گوهرهای علوم و معارف و حقایق استخراج می‌شود. 🔹اگر در حدیث نبوی مشهور آمد که اگر کسی چهل روز «خالصاً لوجه الله» زندگی کند و تمام برنامۀ چهل روزش برای رضای خدا باشد، چشمه‌های حکمت از جانش می‌جوشد، معلوم می‌شود جان انسان به اخلاص رسیده معدن حکمت است و حکمت‌های الهی از جان‌شان می‌جوشد. 📖 شرح ، ج۲، معارف اخلاقی‌، ص۹۷ 💠 اندیشه حکیمانه
63.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دوم: دین. 🔹دین و دین‌داری در کلام اهل بیت سلام الله علیهم 🔹آن‌گاه که بین دنیا و دین معارضه می‌افتد، آن موقع دین‌داری هنر است. 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣👈 ستون ولایت 🎤👈آیت‌الله جوادی آملی 🔷 اهميّت زيارت اربعين، تنها به اين نيست كه از نشانه‌های ايمان است، بلكه طبق روایت امام حسن عسکری علیه السلام در رديف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. 🔷 برپایه این روايت، همانگونه كه نماز ستون دين است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است. 🔷 به ديگر سخن، بر اساس فرموده رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم: عصاره رسالت، قرآن و عترت است؛«إِنِّی تَارِكٌ فِيكُمُ‏ الثَّقَلَيْنِ‏ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَيْتِی» 🔷 عصاره كتاب الهی كه دين خداست، ستونی دارد كه نماز است و عصاره عترت نيز ستونش زيارت اربعين است كه اين دو ستون در روايت امام عسكری عليه السلام در كنار هم ذكر شده است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص ۲۲۷ 💠 اندیشه حکیمانه
✳️ مشاهده حقیقت نفس ناطقه، چشم دل می‌خواهد. 🔹انسان اگر بخواهد چیزی را در جهان مشاهده کند چشم سالم می‌خواهد، و اگر بخواهد باطن عالم را، ملکوت اشیاء را، حقیقت نفس ناطقه خویش را مشاهده کند، چشم دل می‌خواهد، بدترین کوری برای انسان کوری دل است، زیرا کور چشم از مشاهده خلق محروم است، اما کوردل از مشاهده حق محروم است، لذا رسول گرامی اسلام صلى الله عليه و اله وسلم فرمود: «شرّ العَمی عَمَی القلب»، و اگر کسی توان مشاهده باطن و ملکوت عالم را نداشت در قیامت هم نابینا محشورمی‌گردد: «وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلاً» (اسراء/۷۲).  🔹اگر چشم ضعیف شد راه ترمیم کمبود دید وجود دارد، ولی نابینایی قابل تحمل نیست و اگر انسان دل و حقیقتش دید داشت، چشم دل باز و روشن بود، این دل تبدیل به معدن تقوی می‌گردد، «لکلّ شيءٍ معدن و معدنُ التقوى قلوبُ العارفين»، قلب عارف چون توان مشاهده ملکوت عالم را دارد و باطن همه چیز را می‌بیند، معدن تقوی می‌گردد. ، ص۱۷۰ 💠 اندیشه حکیمانه
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹پنجم: حُسن خُلق 🔹"حُسن خُلق" در روایات اهل بیت سلام الله علیهم 💠 اندیشه حکیمانه
✳️ به روایتی وقتی حضرت امیرالمؤمنين سلام الله علیه جسد مطهر نبی مکرم اسلام را در لحد جای داد، گفت: «اَللّهمَّ...نورك الذي قهرت به غواسق الظُلَم و بواسق العدم وجعلته بك و منك واليك، وعليك دالاً دليلاً، روحه نسخة الاحدية في اللاهوت و جسده صورة معانى الملك والملكوت و قلبه خزانة الحى الذى لا يموت طاوس الكبرياء و حمام الجبروت» (هزار و یک نکته، نکته۲۴۴) 🔹اینکه فرمود: "نورك الذى قهرت به غواسق الظُلَم و بواسق العدم"؛ یعنی ایــن تجلی اعظم، این نور تو، آن حقیقتی است که مظهر اتمّ توست در قهر و غلبه بر تاریکی‌های ظلم و چون تعیّن اوّل، عقل اوّل، صادر اوّل و خلق اوّل است، عدم در خارج به واسطه وجود او خاتمه یافت. شاید به این جهت قرآن کریم او را به عنوان سراج منیر مطرح کرده است: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِيراً * وَدَاعِياً إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُنِيراً». (احزاب/۴۵و۴۶) 🔹این که فرمود: "وعليك دالاً دليلاً" همه كلمات وجودی نظام هستی آیات الهی‌اند، هر کلمه‌ای به اندازه سعه وجودی خود بیانگر اصل خودش است؛ اما آن کلمه که مَثَل اعلای حق تعالی است، جامع همه کلمات است، اسم اعظم الهی است، او ادلّ دلیل خواهد بود، آن حقیقتی که در عالم امر و عالم خلق مِثل ندارد. 📖 ، ص۱۴ 💠 اندیشه حکیمانه
اندیشه حکیمانه
✳️ به روایتی وقتی حضرت امیرالمؤمنين سلام الله علیه جسد مطهر نبی مکرم اسلام را در لحد جای داد، گفت: «
🔹این که فرمود: "و قلبه خزانة الحىّ الذى لا يموت" وجود ختمى صلی الله علیه و آله و سلم  کسی است که مفاتیح غیب به اذن الله در دست اوست و قلب عرشی او خزانه اسرار و علوم الهی است و مؤید به روح القدس است و از ملک تا ملکوت همه مراتب این انسان کامل است و به همین جهت امام قافله نوع انسانی و غایت مسیر تکاملی آن، صراط مستقیم، صراط الى الله و بلکه صراط الله است که دیگر افراد باید راه تقرب به او را سیر نمایند تا به کمال انسانی خود نائل شوند.  🔹از آنجا که این حقیقت کون جامع و مخلوق کامل است به وجود او اسرار الهی در مظهر هویدا می‌گردد و همه عالم با تمام ذرّاتش و جميع اسرارش قائم به حقیقت اوست؛ لذا برای او صورت کاملۀ جامعه بین جمع وجودی و تفرقه کونیه می‌باشد. ، ص۱۵ 💠 اندیشه حکیمانه
🔹در تمام دوران ۱۴۰ ساله میان حادثه عاشورا و ولایت عهدی امام هشتم سلام الله علیه، جریان وابسته به امامان اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم؛ یعنی شیعیان، همیشه بزرگترین و خطرناک‌ترین دشمن دستگاه‌های خلافت به حساب می‌آمد. در این مدت بارها زمینه‌هایی آماده پیش آمد و مبارزات تشیع به پیروزی‌های بزرگی نزدیک گردید، اما در هر بار موانعی بر سر راه پیروزی نهایی پدید آمدند و غالباً بزرگترین ضربه از ناحیه تهاجم بر محور مرکز اصلی این نهضت؛ یعنی شخص امام در هر زمان و به زندان افکندن یا به شهادت رساندن آن امام وارد می‌گشت. و هنگامی که نوبت به امام بعدی می‌رسید اختناق و فشار و سختگیری به حدی بود که برای آماده کردن زمینه به زمان طولانی دیگری نیاز بود. ائمه هدی سلام الله علیهم در میان طوفان سخت سیاسی این حوادث هوشمندانه و شجاعانه، تشیع را همچون جریانی کوچک اما عمیق و تند و پایدار از لابلای گذرگاه‌های دشوار و خطرناک گذراندند، و این خنجر برنده؛ یعنی خط سرخ تشیع علوی، همواره در پهلوی دستگاه خلافت فرورفته ماند و به صورت تهدیدی همیشگی آرامش و آسایش را از آنان سلب کرد.  🔹بزرگترین هنر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا سلام الله علیهما آن بود که توانست درخت تشیع را از گزند طوفان حادثه‌ها به سلامت بدارد، جان خود را که محور و روح جمعیت شیعیان بود، حفظ کرد و در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنی عباس که تجربه همه خلفای سلف خود را پیش چشم داشت، مبارزات عمیق امامت را ادامه داد.  🔹امام هشتم سلام الله علیه با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسی که خود به وجود آورده بود به طور کامل شکست داد، نه تنها تشیع ضعیف یا ریشه کن نشد بلکه سال ۲۰۱ هجری یکی از پر برکت ترین سال های تاریخ تشیع شد و نفس تازه ای در مبارزات علویان دمیده شد. 🔹مأمون احساس شکست و خسران کرد و در صدد برآمد که خطای فاحش خود را جبران کند، متوسل به همان شیوه گذشتگان ظالم و فاجر خود شد؛ یعنی قتل و به شهادت رساندن حجت خدا و سفیر الهی و امام معصوم علی بن موسی الرضا سلام الله علیهما. چند بار طرح توطئه قتل امام را به وسیله نوکران و ایادی خود ریخت، اما این شیوه‌ها هم نتیجه‌ای جز جلب اعتقاد همان دست اندرکاران، به مقامات معنوی امام به بار نیاورد، و مأمون درمانده‌تر و خشمگین‌تر شد و در آخر چاره‌ای جز آن نیافت که به دست خود و بدون هیچگونه واسطه‌ای امام را مسموم کند و همین کار را کرد و در ماه صفر سال ۲۱۸ هجری دست خود را به جنایت بزرگ و فراموش نشدنی قتل امام آلوده کرد.  ، صفحه ۲۷۱ الی ۲۷۸ 💠 اندیشه حکیمانه
🔹در شب اول ربیع الاول حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) هجرت فرمود از مکه معظمه بسوى مدینه و در آن شب در غار ثور پنهان شد و حضرت امیرالمومنین (سلام الله علیه) جان شریف خود را فداى جان مقدس برادر و پسر عم خود، حضرت رسول، نموده و در فراش ‍ آن حضرت خوابیده از شمشیرهاى قبایل مشرکین پروا نکرد و فضل خود و مواسات و برادرى را بر جمیع عالم ظاهر گردانید و شرافت دنیا و آخرت را خرید و حق تعالى با ملائکه سماوات بآنحضرت مباهات نمود و آیه کریمه: «و مِن الناسِ مَن یَشرى نفسَه ابتغاءَ مرضاتِ الله»، در شان او نازل شد. 🔹وقتی مشرکان امیرالمومنین را خوابیده بر بستر پیامبر دیدند، او را آزار داده و بازداشت کردند. حتی طبق برخی از گزارش‌ها امیرالمؤمنین را مورد ضرب و شتم قرار دادند اما ایشان حاضر نشد جای پیامبر را به آنها بگوید. 🔹زیارت غدیریه امام هادی(سلام الله علیه) یکی از منابع مهم برای شناخت شخصیت امیرالمومنین است که هم از جهت اعتبار سند و هم از جهت قوت و اتقان متن از معتبرترین زیارات است. در این زیارت نامه شریف که امام هادی در قالب زیارت، مختصری از تاریخ زندگی تا شهادت امیرالمومنین را نقل کرده، بیش از ۲۲۰ فضیلت از فضائل امیرالمومنین نقل شده است؛ از جمله تشبیه فداکاری حضرت در شب ليلة‌المبیت به جریان حضرت ابراهیم در ذبح اسماعیل باشد. در این زیارت می‌خوانیم: «تو در خوابیدن به جای پیامبر شبیه ذبیح الله حضرت اسماعیل شدی؛ چون تو اجابت کردی پیامبر را همانطور که اسماعیل پدرش را اجابت کرد و اطاعت کردی همانطور که او اطاعت کرد در حالی‌که صبر کردی و این کار را برای خدا انجام دادی». 💠 اندیشه حکیمانه