eitaa logo
اندیشه حکیمانه
302 دنبال‌کننده
827 عکس
351 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
آدرس جلسات تفسير موضوعی قرآن کریم در وبلاگ دروس👇 https://ostadtabatabai.blogfa.com/category/2 💠 اندیشه حکیمانه
🔹 ۱۲.قرآن کریم که مفسر جهان هستی است، هم پرده ظلمانی را از رخ طبیعت برمی‌دارد و شناخت آن را آسان می‌نماید و هم حجاب نوری را از چهره ماورای طبیعت کنار می‌زند و معرفت آن را میسور می‌سازد، «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدىً وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ» (نحل/۸۹) قرآن پردۀ پندار را از چهره جان آدمی برمی‌دارد و او را از جهان روشن که سراسر آیات خداوند سبحان است، آگاه می‌نماید و گرنه حجابی در رُخ هستی نیست؛ چون چیزی در قلمرو وجود یافت نمی‌شود که ذاتاً نشانه آن ذات بی‌نشان نباشد و هرگز آیت و نشان بودن با احتجاب سازگار نیست. شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۱۰۶ 💠 اندیشه حکیمانه
17.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹همه حجاب‌ها زیر سر تعلق است. 🔹دقایق مسائل و معارف و علوم برای کسی که تعلقش به امور مادی زیاد است، شدنی نیست. 🔹هرچه ادراکات عقلی بیشتر، لذات و ابتهاجات او بیشتر. خوشی انسان از آن جهت که انسان است، ابتهاجات ادراکی اوست. سعادت انسان به ادراک مبتهجانه اوست و بهشت انسان همان سعادت اوست. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «اَنا مدینة الحكمة و هی الجنة، و انت یا علی بابها». لذا بهشت و جهنم رفتنی نیست شدنی است. 💠 اندیشه حکیمانه
⁉️محور دوم: جایگاه انسان در جهان آفرینش کجاست؟ ✅ انسان موجودی است ابدی و جایگاه او در جهان آفرینش «خليفة اللّهی» است و ارتباط او با موجودات جهان، ارتباط خلیفة الله با موجودات است. 🔹انسان در مسیر تکامل باید به جایی برسد که جانشین خدا در زمین شود، این طور نیست که انسان خلیفةالله به دنیا بیاید، بلکه باید در مسیر تکاملی‌اش به این جایگاه برسد. ابدیت و خلافت، فصل مقوّم انسان است؛ یعنی انسانیت انسان به این دو امر است، بدون این دو امر، این موجود، انسان بالقوه و حیوان بالفعل است.  ، ص۱۷۴ 💠 اندیشه حکیمانه
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹شناخت امام منتظَر و آشنایی با برکات وجودی او عامل نشاط منتظِر و منشأ تجدید قوا برای انجام وظایف دوران غیبت است. 🔹امام هشتم علیه السلام فرمود: «الامامُ... اَلْعَيْنُ الْغَزِيرَةُ وَ الْغَدِيرُ وَ الرَّوْضَة»؛ امام معصوم، چشمهفیض و خیر و رحمت الهی است. اساساً فلسفه وجودی امام، خیر و برکت و افاضه است؛ زیرا انسان کامل معصوم، فیض تجلی دائمی حق تعالی است، و منبع جمیع علوم و معدن تمام اسرار عالم است. 💠 اندیشه حکیمانه
🔹در مناقب ائمه سلام الله علیهم منسوب به محیی الدین عربی پیرامون شخصیت با عظمت ملکه‌ی عصمت و عفاف، بانوی ملک و ملکوت، حضرت فاطمه‌ی زهرا عليها آلاف التحيّة و الثناء آمده است: 🤲🏻«صَلَواتُ اللهِ و مَلائِكَتِهِ و حَمَلَةِ عَرشِهِ و جَميع خَلقِهِ مِن أَرضِهِ وسَمائِهِ عَلَى الجَوهَرةِ القُدسِيَّة فى تَعَيُّن الإنسيّة، صُورَةِ النَّفْسِ الكُلّيّة، جَوادِ العالم العقليّة، بضعَةِ الحقيقة النبوية، مَطلَعِ الأنوار العَلَويّة، عَينِ عُيُونِ الأسرار الفاطمية، النّاجِيةِ لِمُحِبِّيهَا عَنِ النَّارِ، ثَمَرَةِ شَجَرَةِ اليقين سَيِّدَةٍ نساء العالمين المعروفة بالقَدر والمجهولة بالقَبر، قُرَّةِ عَينِ الرَّسُولِ، الزَّهراء العذراء البتول». 🌷درود و تحیت خداوند سبحان و فرشته‌ها و حاملان عرش او و جميع موجودات آسمانی و زمینی بر آن پاکیزه گوهر قدسی باد که با تجرد قدسیه در هیأت انسیه زینت بخش عالم بشریت است، آن حقیقت طاهره که خود صورت نفس کلی و جواد عالم عقلی است، در صورت بشريه، بضعۀ حقیقت احمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و مشرق انوار علوم علوی سلام الله علیه و سرچشمۀ اسرار مکنونۀ حقیقت فاطمی است، چنانچه آن حقیقت قادسه در آغاز نزول از مقدسات عالم عقلی بوده و در هنگام عروج و صعود نیز خود از ادناس بشری رستگار و منزه است، آن بانوی مُلک و ملکوت که آزاد کننده و نجات دهنده دوستان و شیعیان از آتش جهنم است، آن گوهر قدسیه شیرین ثمرِ شجرِ معرفت و یقین، سیده نسوان عالمین است که قدر و عظمت و مراتب فضائلش معروف ولی مَثوای جسد عنصریه‌اش مجهول مانده است، آن حقیقت ملکوتی نور دیدۀ حضرت خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به نام نامی و لقب گرامی زهراء بتول عليها آلاف التحيّة و الثناء است. ، ص۷۷ 💠 اندیشه حکیمانه
۱۳. تابلوی کتاب رحمت و شهر رحمت «بسم الله الرّحمن الرّحيم» است، تابلو باید دلربا و جان‌فزا و دعوت کننده باشد، قرآن کتاب رحمان است، کتاب رحیم است، رحمان و رحیم خودش را در تابلوی این شهر نشان داد تا جذب کند. شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۱۰۷ 💠 اندیشه حکیمانه
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ظهور فرج یعنی دست یافتن به سرچشمه لایزال فیض الهی. 🔹یکی از مشکلات ما در دوران سخت انتظار، عدم آشنایی ما با امام منتظَر است. و آنگاه که امام را بشناسیم و نقش ظهور او را در زندگی درک کنیم، حقیقتاً انتظار در متن و تار و پود زندگی ما قرار می‌گیرد. 💠 اندیشه حکیمانه
✅ مطلب اوّل: «الجوهرة القدسية في تعيّن الانسيّة...». 🔹جوهر، ماهیتی است که در مقام وجود خارجی محتاج به موضوع و محل نیست برخلاف عَرَض که محتاج به موضوع و محل است، جوهر بر دو قسم است مجرد و مادی جوهر مجرد یا ذاتاً وفعلاً مستغنی از ماده است که آن را عقل گویند و یا ذاتاً مستغنی از ماده است ولی فعلاً مستغنی از ماده نیست آن را نفس گویند. 🔹حضرت انسیه حوراء فاطمه‌ی زهرا گوهر قدسی است در تعین و صورت ،انسی، زیرا مراد از لفظ «جوهرة» با قید «القدسية» همان حقيقت عقلیه مجرده خواهد بود و معنای قدسیه مجرد صرف است. پس آن حضرت، یک وجود عقلی است نه فقط نفسی و مادی، و تعلق آن گوهر قدسی به عالم طبیعت، تعلق تکمیلی و تدبیری است، نه تعلق استکمالی.  🔹بیان مطلب آن است که اگر مفارقات نوری را ذاتاً و فعلاً مفارق می‌گویند معنایش این نیست که به هیچ نحو تعلّق به ماده و عالم طبیعت ندارند، بلکه برای آنها یک نحو تعلّقی است، سرّش این است که مفارقات از پیکر عالم طبیعت گسیخته نیستند، در طول آنها و خزائن مادون خود و مرتبه وجودی قوی آنها و به اذن الله مدبّر آنهایند و به آنها تعلق تدبیری، اشرف و اعلی و اشمخ از تدبّر و تعلّق نفوس جزئیه به ابدان دارند؛ زیرا نفوس جزئیه، مدبّر یک بدن می‌باشند، ولی مفارقات نوریه و موجودات عالم عقول، به جهت سعه وجودی خودشان، به همه نفوس و ابدان سلسله کائنات تعلق تکمیلی دارند.  🔹پس وجود عرشی و عقلی آن انسان معصوم و بانوی جبروتی برای تکمیل و تدبیر دیگران خواهد بود؛ یعنی این حقیقت قدسی و مفارق عقلی، مخرج نفوس از نقص به کمال است، به برکت وجود او و اشراق نور او، موجودات از قوه به فعلیت می‌رسند. 🔹براین اساس انسان کامل معصوم مانند عصمت خدا، حضرت فاطمه‌ی زهرا صلوات الله علیها از آن جهت که خلیفه‌ی تامّ خداست نسبت به سایر مردم سمت تدبیر و ارشاد، بلکه اِنعام و افاضه دارد و افراد دیگر در کنار مائده‌ی گسترده‌ی چنین انسان کاملی بهره‌مند خواهند بود. 🔹باید دانست که سعادت انسان و مقصد و غایت سیر تکاملی او، آن است که بتواند به مرحله عقل راه یابد و کار عقول را انجام دهد؛ یعنی از مرحله دنیا و عالم شهادت مطلقه عروج کرده و مرحله نفس و مثال را گذرانده و به مرحله عقل راه یابد و مانند موجودات عالم عقل که منزه از هرگونه ماده و احکام آن می‌باشند، زندگی کند، معلم ثانی جناب ابونصر فارابی دربـاره سعادت انسان می‌گوید: «السعادة هى أن تصير نفس الانسان من الكمال في الوجود الى حيث لا تحتاج في قوامها الى مادة و ذلك أن تصير في جملة الاشياء البريئة عن الاجسام و في جملة الجواهر المفارقة للمواد و اَن تبقى على تلك الحال دائماً ابداً». (مدینه فاضله،  ص۶۶) 🔹بر این اساس آن گوهر قدسی حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها اسوه و الگوی سعادت انسانی می‌شود. ، ص۷۸ 💠 اندیشه حکیمانه