eitaa logo
اندیشه حکیمانه
302 دنبال‌کننده
827 عکس
351 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مطلب پنجم: «ثمرةِ شجرةِ اليقين». 🔹حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها ثمره شجره یقین است. شجره، حقیقت انسان کامل و خليفة الله است که مدبّر جسم کلی و جامع جميع حقایق است و دقایق او در تمام موجودات منتشر است، حقایق روحانیه و ماهیات جسمانیه از فروع و عُروق آن شجره طیبه‌اند که اصل آن در ارض سفلای عالم ناسوت و امکان، ثابت است و فروعش در سموات عالم روحانيه مَورق، آن شجره طیبه، شجره معرفت و یقین است «كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» و حضرت صدیقه طاهره ثمره و نتیجه آن است. در مجمع البحرین گوید: عن الباقر سلام الله علیه: «الشجرةُ الطيبة رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، و فَرعُها على سلام الله علیه، وعُنصر الشجرة فاطمة، وثمرتها أولادها، و أغصانها و أوراقها شيعتها». 🔹عبدالوهاب شعرانی در کتاب اليواقيت و الجواهر گوید: اگر سؤال شود که ریشه شجره طوبی کجاست؟ جواب همان طوری که محیی الدین عربی در فتوحات گفته است ریشه و اصل شجره طوبی در منزل اميرالمؤمنين سلام الله علیه است،... به طوری که سرّ همه نعمت‌ها در بهشت و نصیب همه اولیاء الهی متفرع از نور با عظمت آن بانوی ملکوتی است؛ یعنی تمام اولیای خدا و جمیع اهل بهشت مهمان سفره با کرامت نور حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها می‌باشند و همه نعمتها به واسطه این کلمه تامه و شجره طیبه به دیگران می‌رسد. ، ص۸۱ 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹روضه‌ خوانی آيت الله العظمی جوادی آملی 🏴وفات حضرت امّ البنین علیها السلام 💠 اندیشه حکیمانه
۱۴.قرآن کریم اقیانوس بی‌ساحل است، اوّل و آخر ندارد، اگر کسی وارد این دریای بیکران معارف و حقایق شد به اندازۀ غواصی خود می‌تواند معارف و حقایق گهربار استخراج نماید، تا غواص کی باشد و غواصی او به چه حد باشد. شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۱۰۷ 💠 اندیشه حکیمانه
10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹الدنيا مزرعة الآخرة. 🔹مؤمن موقع مرگ بوي سيب استشمام می‌کند. 🔹کلام آخر شهيد بهشتي رحمه‌الله 💠 اندیشه حکیمانه
🌺أسعدَ الله أیّامَکُم💐 عیدتان مبارک 💠 اندیشه حکیمانه
مادر ملکوتی همه پیروان قرآن و عترت، آن انسان کامل معصومِ نگار مکتب نرفته که غیر از وحی پدر بزرگوارش کتاب و کتیبه و استادی ندیده است و معجزه آسا صاحب مصحف فاطمی می‌گردد و از ملاهم و اخبار غیبی مطلع می‌شود، که دانش شهودی وی لدنی است . ، ص۶۵ 💠 اندیشه حکیمانه
🔹۱۵.قرآن کریم ادبستان و غذای آمادۀ الهی است، وجود مطهر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «انَّ هذا القرآن مَأدِبَةُ الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم». "مأدِبة" بکسر دال یعنی ادب‌آموز، قرآن ادبستان است و ادب یعنی نگاه‌دار حدّ هر چیز. علوم ادبی که گفتند چون نگاه دار حدّ زبان است تا زبان به غلط سخن نگوید، انسان حدّی دارد، درخت حدّی دارد، موجودات حدّی دارند، صورتی دارند، اگر برنامه برایشان نباشد از حدّ و صورت‌شان بدر می‌روند، ادب که داشته باشند به صورت خودشان باقی‌اند، قرآن حدّ انسان است، ادب انسان است، «مَأدِبَةُ الله» است. ✳️ این حدیث نورانی را این طور هم قرائت کردند «انَّ هذا القرآن مَأدُبَةُ الله»، "مَأْدُبَةُ" بضم دال یعنی غذای آماده، قرآن کریم غذای آماده انسان‌هاست. نباید کسی غذای خود را بر سر سفره قرآن بیاورد و قرآن را با افکار خود تطبیق و تفسیر کند. شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۱۰۷ 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ما نمی‌خواهیم از خودمان تعریف کنیم! ... ما ایرانیان مردان بزرگی هستیم خودمان را ارزان نفروشیم 💠 اندیشه حکیمانه
✅ انسان در مسیر تکاملی زندگی باید سه درجه و مرتبه از اطوار وجودی را به فعلیت برساند: 🔹مرتبه اول: بُعد حیوانی. سیر طبیعی انسان از بدو تکون آغاز می‌شود و جوهر وجودی او در حرکت و رشد است، این سیر طبیعی برای رشد جسم و تن اوست و در اختیار انسان هم نیست، به طوری که هر وقت خواست رشد کند و هر وقت خواست متوقف شود، چه بخواهد یا نخواهد، چه بفهمد یا نفهمد. این سیر و رشد در انسان وجود دارد، آن نطفه به برکت این حرکت و سیر طبیعی تبدیل به انسان کامل طبیعی می‌گردد، برای سیر طبیعی و رشد بدنی حدّ معین و زمانی مشخص است که بعد از آن «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ» (یس/۶۸) دامن‌گیر او می‌شود این سیر صوری انسان است که موجب تکامل جسمانی اوست و در واقع در این مرتبه حیوان بالفعل می‌گردد. 🔹مرتبه دوم: بُعد انسانی. این مرتبه همان بُعد اندیشه و انگیزه انسان است و انسان چون موجودی مانند شکل دایره نیست که یک مرکز داشته باشد، بلکه مانند شکل بیضی دو مرکز دارد؛ یعنی مرکز اندیشه و کانون انگیزه. اگر گفته‌اند "ای برادر تو همی اندیشه‌ای" این را نیز گفته‌اند "ای برادر تـو هـمـی عقیده و انگیزه و اراده‌ای" لذا این بُعد انسانی وقتی در مسیر تکاملی خود قرار می‌گیرد، این دو کانون اندیشه و عقیده تکوّن پیدا می‌کند. آغاز و پیدایش این دو مرکز در وجود انسان وقتی است که انسان ادراک کلیات داشته باشد و تکامل این بُعد به تحصیل معارف و علوم می‌باشد و فعلیّت آن، عقل را از مرحله هیولانی به مرحله عقل بالملکه رسانیدن و از این مرحله به عقل بالفعل ارتقاء دادن و سرانجام به مرحله عقل مستفاد اعتلاء بخشیدن می‌باشد، وقتی انسان در بُعد حیوانی و انسانی به فعلیت رسید، می‌شود حیوان ناطق. 🔹مرتبه سوم: بُعد خلافه اللهی... ، ص۱۷۴ 💠 اندیشه حکیمانه