#زیارت_قبور_پنج_شنبه_آخر_سال
🤔#پرسش
❓آیا زیارت قبور در پنج شنبه آخر سال که مرسوم است دلیل روایی دارد❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌زیارت قبور خصوصا زیارت قبر پدر و مادر در روزهای شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب در تمام ایام سال جاری است و اختصاص به پنج شنبه آخر #سال ندارد.
🔶محمد بن مسلم می گوید:
« به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم.
❗️ امام فرمود کار خوبی است.
🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟
👌فرمود:
« بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند»
📚الفقیه ج1 ص180
🔷حضرت #علی فرمود:
« مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با دعا برای آنان از خدا بخواهید»
📚الکافی ج3 ص229
🔶در روایت دیگر فرمود:
« فاطمه پس از پیامبر هر جمعه و دوشنبه و پنج شنبه به زیارت قبور شهداء می رفت»
📚وسائل الشیعه ج3 ص224
❗️در روایت دیگر فرمود:
« او هر شنبه به زیارت قبور شهداء و #حمزه می رفت»
📚التهذیب ج1 ص465
👌وفرمود:
« پیامبر در انظار صحابه غروب هر #پنج شنبه به بقیع می رفت و مردگان را با این جمله زیارت می کرد :« السلام علیک یا اهل الدیار رحمکم الله»»
📚کامل الزیارات ص320
👌پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس قبر پدر و مادرش و یا یکی از آنان را در هر جمعه زیارت کند خداوند گناهانش را می آمرزد و نام او را در ردیف نیکوکاران می نویسد»
📚بحار الانوار ج82 ص169
👌بنابراین زیارت قبور اموات در هر شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب #اختصاص به پنج شنبه آخر سال ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فلسفه_رویش_موهای_زائد_بدن
🤔#پرسش
❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به #گرفتن آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات #متعددی قرار گرفته است ؛
📚وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31
📚حلیه المتقین ، ص93
❔اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو #فلسفه بیان شده است ؛
1⃣فایده بهداشتی آن در این است که رویش و سپس گرفتن موهای زائد ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود .
2⃣فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و #غرور انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند .
❕مفضّل مى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم چه مى شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟
👌امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان #خارج مى گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى شود، در نتيجه، دردها در بدن مى ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى آيد.
❕نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى روييد آيا آدمى نابينا نمى شد؟ و اگر در دهانش مى روييد آيا خوردن و #آشاميدن انسان دشوار و بى لذّت نمى گشت؟ اگر در كف دست رشد مى كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و #مصلحت و سود.
👌اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى كند. آيا نمى بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى شود كه [گذشته از تدابير الهى] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به #سرگرميهاى گمراه كننده و بيكارى پرهيز نمايد.
📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#امی_بودن_پیامبر_اسلام
🤔#پرسش
❔لطفا در مورد #امی بودن پیامبر توضیح دهید ❗️برخی می گویند پیامبر امی بوده یعنی اهل مکه که ام القری نامیده می شود بوده است ، نه بی سواد ،اضافه اینکه در روایات آمده پیامبر خواندن و نوشتن بلد بوده و اینکه امی به معنای بی #سواد نیست ❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ »
«آنها كه از فرستاده (خدا) پيامبر" #امى" پيروى مى كنند كسى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى يابند و آنها را به معروف دستور مى دهد و از منكر باز مى دارد، پاكيزه ها را براى آنها حلال مى شمرد، ناپاكها را تحريم مى كند، و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمى دارد آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نورى كه با او نازل شده پيروى كردند آنان رستگارانند » ( اعراف 157)
❕درباره مفهوم" امى" كه از ماده" ام" بمعنى « مادر » يا « امت » به معنى جمعيت گرفته شده است در ميان #مفسران گفتگو است، جمعى آن را به معنى درس نخوانده مى دانند، يعنى به همان حالتى كه از مادر متولد شده باقى مانده و مكتب استادى را نديده است، و بعضى آن را به معنى كسى كه از ميان امت و توده مردم برخاسته، نه از ميان اشراف، و مترفين و جباران، و بعضى به مناسبت اينكه مكه را" ام القرى" مى گويند اين كلمه را مرادف" مكى" دانسته اند.
❕روايات اسلامى كه در منابع #مختلف حديث وارد شده نيز بعضى آن را
به معنى درس نخوانده و بعضى آن را به معنى مكى تفسير كرده اند ( براى اطلاع از اين روايات به تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 78 و 79 و تفسير روح المعانى جلد 9 صفحه 70 ذيل آيه مورد بحث مراجعه فرمائيد.)
👌 ولى هيچ مانعى ندارد كه كلمه" امى" اشاره به هر سه مفهوم بوده باشد چرا كه استعمال يك #لفظ در چند معنى، هيچگونه مانعى ندارد، و در ادبيات عرب شواهد فراوانى براى اين موضوع وجود دارد.
💢#توضیح بیشتر ؛
♻️در اينكه پيامبر اسلام به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صريحا در آيه 48 سوره عنكبوت درباره وضع پيامبر ص قبل از بعثت مى گويد «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ » پيش از اين نه كتابى مى خواندى و نه با دست خود چيزى مى نوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مى خواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد »
❕اصولا در محيط حجاز به اندازه اى باسواد #كم بود كه افراد باسواد كاملا معروف و شناخته شده بودند، در مكه كه مركز حجاز محسوب مى شد تعداد كسانى كه از مردان مى توانستند بخوانند و بنويسند از 17 نفر تجاوز نمى كرد و از زنان تنها يك زن بود كه سواد خواندن و نوشتن داشت .
📚فتوح البلدان ص459
👌 مسلما در چنين محيطى اگر #پيامبر نزد معلمى خواندن و نوشتن را آموخته بود كاملا معروف و مشهور مى شد و به فرض اينكه نبوتش را نپذيريم او چگونه مى توانست با صراحت در كتاب خويش اين موضوع را نفى كند؟ آيا مردم به او اعتراض نمى كردند كه درس خواندن تو مسلم است، اين قرينه روشنى بر امى بودن او است.
❕و در هر حال وجود اين صفت در پيامبر #تاكيدى در زمينه نبوت او بود تا هر گونه احتمالى جز ارتباط به خداوند و جهان ما وراء طبيعت در زمينه دعوت او منتفى گردد.
💠اين در مورد دوران قبل از نبوت و اما پس از بعثت نيز در هيچيك از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فرا گرفته باشد، بنا بر اين به همان حال امى بودن تا پايان #عمر باقى ماند.
❕❕ولى اشتباه بزرگى كه بايد در اينجا از آن اجتناب كرد اين است كه درس نخواندن غير از بى سواد بودن است و كسانى كه كلمه" امى" را به معنى" بى سواد" #تفسير مى كنند، گويا توجه به اين تفاوت ندارند.
👌هيچ مانعى ندارد كه پيامبر به تعليم الهى خواندن يا خواندن و نوشتن را بداند، بى آنكه نزد انسانى فرا گرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و #مكمل مقام نبوت است.
👌شاهد اين سخن آن است كه در رواياتى كه از امامان اهل بيت نقل شده مى خوانيم « پيامبر مى توانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى #نوشتن .
📚 تفسير برهان جلد چهارم صفحه 332 ذيل آيات اول سوره جمعه.
👇#ادامه
👌ادامه #پاسخ 👇
❕اما برای اینکه جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند ، سعی بر آن بود که از توانایی خواندن و نوشتن استفاده نکند .
👌ممکن است گفته شود که در دو روايت كه از ائمه اهل بيت نقل شده، صريحا تفسير" امى" به درس نخوانده، نفى گرديده است، و تنها به معنى كسى كه به" ام القرى" (مكه) منسوب است، تفسير شده است .
📚تفسير برهان جلد 4 صفحه 332 و تفسير نور الثقلين جلد 2 ص 78 ذيل آيه مورد بحث.
👌در پاسخ مى گوئيم يكى از اين دو روايت به اصطلاح" مرفوعه" است و سند آن فاقد ارزش، و روايت دوم از" جعفر بن محمد صوفى" نقل شده كه از نظر علم رجال شخص مجهولى است.
❕از مجموع آنچه گفتيم چنين نتيجه مىگيريم كه:
1⃣پيامبر به طور #قطع، نزد كسى خواندن و نوشتن را فرا نگرفته بود، و به اين ترتيب يكى از صفات او اين است كه نزد استادى درس نخوانده است .
2⃣هيچگونه دليل #معتبرى در دست نداريم كه پيامبر قبل از نبوت يا بعد از آن" عملا" چيزى را خوانده يا نوشته باشد ، اگرچه اگر بعد از نبوت چیزی را خوانده یا نوشته باشد ، با امی بودن ایشان منافاتی ندارد .
3⃣ اين موضوع منافاتى با آن ندارد كه پيامبر به تعليم پروردگار قادر بر خواندن يا نوشتن بوده باشد ، همچنان كه پيامبران بزرگ #درس نخوانده اند ولى بزرگترين معلّمان در عالم بشريّت بوده اند. حضرت آدم يك فرد درس نخوانده بود، ولى به تصريح قرآن مجيد معلّم فرشتگان بود، چنان كه در سوره بقره بطور تفصيل اين مطلب در طىّ آيه هاى 28 تا 32 بيان شده است.
📚تفسیر #نمونه ج6 ص395
#پرسمان_اعتقادی
#موهای_زن_کوهان_شتر
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده که در آخر الزمان زنان موهاشون رو همانند کوهان شتر درست می کنن چقدر #سندیت داره ❗️امروزه زنان مذهبی هم با این که موی پوشیده دارند اما احیانا از زیر مقنعه بسته شدن موهاشون معلوم میشه و آمده بالا ❕❕
💠#پاسخ💠
👌نقل های در کتب اهل سنت به نقل از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛
«زمانی که زنانی را دیدید که سر خود را مانند #کوهان شتر درست میکنند به آنان بگویید که هیچ نمازی از آنها پذیرفته نمی شود »
📚کنزالعمال ج16 ص392
👌در نقل دیگر می آورند که فرمود ؛
« دو گروه از دوزخيان را هرگز نمى بينم گروهى كه تازيانه اى مانند دُم گاو در دست دارند و مردم را بدان مى زنند، و زنان پوشيده برهنه، كه ديگران را به شهوت مى اندازند و خود به سوى شهوتها ميل مى كنند. سرهاى آنان، مانند كوهان #شتر است. آنان، هرگز وارد بهشت نمى شوند و با آنكه بوى بهشت از فاصله هاى طولانى، استشمام مى شود، بوى بهشت را نيز استشمام نمى كنند.»
📚صحیح مسلم ج3 ص 1680
❕این نقل ها در کتب روایی شیعه نیامده است و زیاد قابل اعتماد نمی باشد ، #خصوصا آنکه بر آمدگی موی زنان از پس پوشش ، به خودی خود ، اشکالی ندارد و حرام نمی باشد مگر آنکه مستلزم مفسده ای همچون انگشت نما شدن یا تحریک #بیگانه و ...باشد .
👌به هر حال با توجه به آنکه در روایات ما آمده است که شایسته است زنان مومنه کاملا خود را از #نامحرم بپوشانند ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص64 باب 24
👌شایسته زنان مومنه است که به گونه ای #حجاب بگیرند که حتی برآمدگی های مو و سایر اعضای بدن از پس پوشش هم معلوم نباشد .
❕شایسته مردان مومن هم است که به بر آمدگی های بدن بانوان نگاه نکنند چنان که از امام #صادق علیه السلام سوال شد ؛
«آيا جايز است كه زن را از پشت سر، ورانداز كرد. امام فرمود: شما حاضريد كه مردى به #همسر شما اينگونه نگاه كند؟ پس هرچه براى خود مى پسنديد، براى ديگران هم بپسنديد. كسانى كه به پشت زنان نگاه مى كنند چه تضمينى وجود دارد كه به پشت زنان آنها نگاه نشود »
📚دعائم الاسلام ج2 ص202
📚مستدرک الوسائل ج14 ص273
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 89.mp3
6.76M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه شانزدهم
🔔 @Aminikhaah_Media
#عید_نوروز
🤔#پرسش
❓نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت #فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است❕❕
💠#پاسخ💠
👌درباره #تعظیم روز نوروز روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل شده است.
1⃣شیخ صدوق می نویسد:
«خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أمير المؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما #نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).
📚 الفقيه، ج 3 ص 300
📚وسائل الشیعه ج17 ص288
2⃣شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند:
«روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه #پنجاه سال تو را مى آمرزد»
📚 مصباح المتهجد ص790
📚وسائل الشيعه ج 8 ص 172
3⃣ابن #فهد حلى در مهذب خود نقل می کند كه امام صادق به معلى بن خنيس فرمود:
« روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند و به پیامبران و امامان ایمان آورند .این روز روزی است که طوفان نوح فرو نشست و کشتی آن حضرت بر کوه جودی قرار گرفت .نوروز روزی است که رسول خدا بت های کافران را در مکه نشست و پیش از آن نیز حضرت ابراهیم نیز در این روز بت های کافران را شکست .
👌روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم در #غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند. ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.»
📚المهذب ص 194
📚وسائل الشيعه ج 8، ص 173
📚بحار الانوار ج56 ص91
👌بر اساس همین روایات، فقهای بزرگ شیعه فتوا به استحباب #غسل روز نوروز داده اند و می آورند که دلیل قابل توجهی که روایات مذکور در مورد عید نوروز را رد کند در دست نیست.
📚جواهر الکلام ج5 ص41
👌ما اگر در مورد عظمت روز نوروز روایتی هم نداشتیم باز هم گفتنی بود؛
❕مراسمی که در نوروز بین مردم معمول است و به شکل سنت ملی در میان ایرانیان و کشورهای دیگر در آمده ، قسمت قابل ملاحظه ای از آن در شمار اموری است که اسلام به #صورت کلی بر آن تاکید نهاده است مانند نظافت ، خانه تکانی ، کمک بر ارحام ، و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند برای تهیه لباس و وسائل اولیه زندگی و دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورت ها و بیرون ریختن غم و اندوه از دل ها و آماده برای فعالیت های مختلف ثمر بخش در سال نو و مانند اینها ؛ این امور و مانند آن جنبه های مثبت مراسم نوروزی است بنابراین عید نوروز و مراسم آن هم به خاطر روایات و هم به خاطر آثار #مثبتی که دارد نباید حذف شود ولی باید بعضی از مراسم منفی و ناپسند آن را کنار گذاشت .
📚مفاتیح نوین ، ایت الله مکارم شیرازی ص906
💠البته روایتی است که مورد #تمسک برخی برای رد عید نوروز از منظر اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد .
👌مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب خود می آورد:
« حکایت شده است كه منصور از امام کاظم علیه السلام تقاضا كرد كه در روز نوروز در خانه بنشیند، تا مردم براى تبریك گویى پیش ایشان روند و هدایایى را كه برایش مى برند نیز بپذیرد. امام فرمود : من در اخبار جدم پیامبر خدا #جستجو كردم، اما براى این روز خبرى پیدا نكردم. نوروز سنت ایرانیان است و اسلام آن را منسوخ كرده است. پناه به خدا از این كه چیزى را زنده كنیم كه اسلام از بین برده است.
🔶منصور گفت ما این كار را فقط براى خاطر نظامیان مى كنیم. بنا بر این، تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه #جلوس كنى و حضرت پذیرفت و جلوس كرد»
📚مناقب ج4 ص318
👌اما این روایت از حیث سند #مردود است زیرا هیچ گونه سندی برای آن ارائه نشده و تنها با تعبیر « حکی» « حکایت شده است» نقل شده است .
❗️از ضعف سندی هم که بگذریم #محتمل است که این روایت از باب تقیه برای حفظ جان ایرانیانی که در دربار منصور خدمت می کردند صادر شده باشد چنان که شیخ جواهری این #احتمال را نقل می کند.
📚جواهر الکلام ج5 ص42
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#حجاب_در_برابر_محارم
🤔#پرسش
❔این حقیقت داره که اسلام می گوید بانوان باید در برابر محارم هم آزاد آزاد نباشند و #حجابی داشته باشند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕جایز بودن نشان دادن زینت به محارم و عدم رعایت حجاب در برابر آنها حکمی است که در آیات قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و می فرماید ؛
« به #زنان با ایمان بگو ...زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، ... يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پاى هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداى خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد.»
🔰نور 31
👌در روایات اسلامی نیز تاکید شده است که #وجوب پوشش و رعایت حجاب برای بانوان اختصاص به نامحرمان دارد ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص210 باب 17
❕لذا مرحوم امام #خمینی ره چنین فتوا می دهد ؛
« براى مرد جايز است كه به بدن محارمش غير از عورت در صورتى كه با تلذذ و ريبه نباشد نگاه كند. و مقصود از محارم زنانى هستند كه ازدواج با آنها از جهت نسب يا شير خوردن يا مصاهره، حرام است. و براى آنها هم جايز است كه به غير از عورت، به بدن او بدون تلذذ و ريبه نگاه كنند »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج2 ص260
❕البته در #روایتی آمده است ؛
« مردی به نزد رسول خدا آمد و سوال کرد که خواهرم موهایش را در مقابل من عریان می کند آیا چنین کاری جایز است ؟ پیامبر گرامی پاسخ داد خیر چرا که من می ترسم که اگر خواهرت چیزی از محاسن و مو و زیبایی هایش را به تو نشان دهد تو گرفتار گناه و انحراف شوی »
📚النوادر ، راوندی ، ص19
❕پیامبر گرامی این حکم را در مورد کسی دادند که احتمال خطا و انحراف او بود ، چنان که در روایت #تصریح شده است که پیامبر می گوید می ترسم دچار گناه و انحراف شوی ، اما در صورتی که احتمال انحراف و گناه در بین نباشد ، طبق ادله سابق نگاه به #بدن محارم بی اشکال است ، با این وجود برخی فقها احتیاط کرده و می فرمایند ؛
«مرد و زنى كه باهم محرمند (مانند خواهر و برادر) مى توانند به بدن يكديگر به آن مقدار كه در ميان محارم #معمول است نگاه كنند؛ و در غير آن احتياط آن است كه نگاه نكنند. »
📚رساله توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ، ص396
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#عذاب_قبر_شب_و_روز_جمعه
🤔#پرسش
❔این که بین مردم جا افتاده که هر کس در شب و روز جمعه بمیرد عذاب قبر ندارد چقدر #مستند است ❗️آیا اگر کفار هم در این زمان ها بمیرند عذاب قبر ندارند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از روایات اسلامی استفاده می شود که به خاطر احترام و شرافتی که شب و روز جمعه دارد ، هر کس از #شیعیان که در این ساعات از دنیا برود ، مشمول رحمت و لطف و تخفیف خداوند شده و از فشار و عذاب قبر نجات می یابد .
❕امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند ؛
« هر کس در روز جمعه از دنیا برود ، از فشار قبر نجات می یابد » ، « هر کس شب جمعه یا روز جمعه از دنیا برود از آتش جهنم نجات می یابد » ، « هر کس روز جمعه یا شب جمعه از دنیا برود ، عذاب قبر از او بر داشته می شود »
📚بحار الانوار ج6 ص230 به نقل از کتاب المحاسن
❕چنان که اشاره شد این حکم #اختصاص به شیعیان و مومنین به اهل بیت علیهم السلام دارد و غیر آن ها را شامل نمی شود ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس روز جمعه از دنیا برود در حالی که #عارف به حق اهل بیت باشد ، خداوند به او برائتی از آتش جهنم و برائتی از عذاب عطا می کند و هر کس از آنها که در شب جمعه از دنیا برود ، از آتش جهنم نجات می یابد »
📚وسائل الشیعه ج7 ص377
❕در #نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس از مومنین ( و شیعیان ) که ما بین زوال خورشید روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه از دنیا برود ، #خداوند او را از فشار قبر رهایی می بخشد »
📚بحار الانوار ج6 ص221 به نقل از امالی صدوق
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پیامبر_دستور_به_سرقت_گوسفند
🤔#پرسش
❔یکی از ملحدین این طور می گفت پيامبر دستور داد از گله يك يهودى گوسفند بدزدند كه ايشان #كباب كند مسلمانان به اين شخص راهزن، پيامبر ميگويند و او را نماينده خدا ميدانند ❕آیا چنین نقل هایی واقعیت دارد ❗️
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که در برخی منابع تاریخی اهل سنت به نقل از ابو الیسر آمده است که می گوید ؛
« در غزو خيبر شبى گوسفندان يهود از صحرا مى آمدند و به اندرون حصار مى رفتند، چون به نزديك حصن رسيده بودند، پیامبر گفت: كى باشد كه برود و از اين گوسفندان يهود يك دو بياورد تا ما امشب از ان بكار بريم؟ أبو اليسر برخاست و گفت: يا رسول اللّه، من بروم و برفت. پس پیامبر عليه السّلام، او را دعا كرد و گفت: أللّهم أمتعنا به. گفت: خدايا عمر أبو اليسر
دراز گردان و ما [را] برخوردارى ده بعمر وى. و اين أبو اليسر عظيم مردى دونده بود و با قوّت، برخاست و #دامن پيراهن خود در دهان گرفت و همچون آهو مى دويد تا بدر حصن رسيد و گوسفندان دريافت و دو گوسفند بربود، يكى بدست راست و يكى بدست چپ، و همچنان مى دويد تا نزد پيغمبر، عليه السّلام و آن هر دو گوسفندان از #بغل فرو نشاند و در افگند و بكشت ، و سيّد، عليه السّلام، از آن بخورد و ببركات دعاى سيّد، عليه السّلام، حق تعالى عمر وى دراز كرد تا آخرترين كسى از صحابه كه از دنيا برفت وى بود، و از دست وى كارهاى نيكو بسيار برآمد و بسيار راحتها از سعى وى بمسلمانان رسيد، و أبو اليسر چون پير شده بود، هر گاه كه اين حكايت كردى بگريستى و گفتى: دريغا كه #صحابه پيغمبر، عليه السّلام، همه در گذشتند و تنها بماندم»
📚سیرت رسول خدا ج2 ص829
📚السیره النبویه ج2 ص336
❕این جریان در کتب تاریخی #شیعه نیامده است و تنها در منابع محدودی از کتب اهل سنت به نقل از فردی به نام بریده بن سفیان الاسلمی آمده است که خود علمای اهل سنت او را #تضعیف کرده اند و روایتش را مردود اعلام کرده اند .
👌دار القطنی می گوید او #متروک است و به روایتش توجه نمی شود .
📚 المغنی فی الضعفاء ، ذهبی ج1 ص157
❕بخاری در مورد او می گوید ؛
« در #وثاقت او تردید است »
📚التاریخ الکبیر ج2 ص141
👌نسائی هم در مورد او می گوید ؛ « این راوی #قوی نیست »
📚الافصاح عن احوال رواه الصحاح ج1 ص179
👌آلبانی هم در مورد او می گوید ؛
« این #راوی قوی نیست »
📚ارواء الغلیل ، آلبانی ، ج5 ص33
👌ابن حجر هم در مورد او می گوید ؛
« قوی نیست و روایتش ضعیف است »
📚تقریب التهذیب ج1 ص124
❕حتی در مورد او گفته اند که #شراب خوار بوده است .
📚میزان الاعتدال ، ج1 ص106
👌بنابراین وقتی اصل این نقل ضعیف است ، جایی برای پاسخ های دیگر باقی نمی ماند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#سند_دعای_یا_مقلب_القلوب...
🤔#پرسش
❓ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا #مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕
💠#پاسخ💠
👌علامه مجلسی می نویسد ؛
« در برخی از کتب غیر #مشهوره روایت شده است که در هنگام تحویل سال این دعا خوانده شود و برخی گفته اند 360 مرتبه گفته شود ؛
❕ يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصارِ، يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ، يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالْأَحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى احْسَنِ الْحال»
👌« اى كسى كه تحوّل دلها و گردش چشمها در دست توست. اى تدبير كننده شب و روز و اى تغيير دهنده سال و حال؛ حال ما را به بهترين حال، تغيير ده »
📚زاد المعاد ص328
👌بی شک دعا کردن و #تضرع به درگاه الهی از امور نیکی است که مورد توصیه آیات و روایات فراوانی قرار گرفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
«وَ قَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم» ( غافر 60) «ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً»؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع و در پنهانى بخوانيد» ( اعراف 55) «فَادْعُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»؛ (تنها) خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد» ( غافر 14) «قُلْ مَا يَعْبَؤُاْ بِكُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُكُمْ»؛ بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد» ( فرقان 77)
❕در روایات اسلامی نیز تاکید #فراوانی بر این موضوع شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 ابواب الدعاء
👌بی شک دعایی که در کنار داشتن محتوایی عالی ، همخوانی با ساعات ابتدایی سال نو را دارد ، همان دعای #معروف یا مقلب القلوب و الابصار .... است ، لذا از دیرباز توجه به دعای مذکور در هنگام تحویل سال مورد عمل مومنین بوده است و در این باره نیازی نیست که اساسا برای آن دعا سند متصل به معصوم ارائه داد ، بلکه از عمومات استحباب دعا می توان بر #رجحان خواندن آن استدلال کرد .
❕گذشته از این ، علامه مجلسی می گوید این دعا در برخی از کتب #روایت شده است ، تعبیر به روایت یعنی دعای مذکور از معصومین نقل شده است ، بنابراین اگر چه آن دعا سند صحیحی ندارد ، اما می توان با استدلال به قاعده #تسامح در ادله سنن ، بر مشروعیت آن استدلال کرد .
👌امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
❕علامه #مجلسی می نویسد:
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام صادق عليه السلام:
فوق هر عبادت، عبادتى است و دوست داشتن ما خاندان، برترين عبادت است
إنّ فَوقَ كلِّ عِبادَةٍ عِبادَةً، و حُبُّنا أهلَ البَيتِ أفضَلُ عِبادَةٍ
ميزان الحكمه جلد7 صفحه 17
📺 بغض و اشک استاد۹۵ساله ایرانی دانشگاه هاروارد در برنامه شبکه ۴تلویزیون
🔸🔶 اللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فلسفه_صله_رحم_در_اسلام
🤔#پرسش
❔پرسشی دارم که ایام عید تشدید می شود که چرا اسلام این قدر به صله رحم تاکید کرده و هر #آخوندی را می بینی می گوید این ایام ، ایام صله رحم است ❗️اگر صله رحم نشود چه میشود آسمان به زمین می آید که این قدر روش تاکید می کنید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌اسلام نسبت به صله رحم و كمك و حمايت و محبت نسبت به خويشاوندان اهميت فوق العاده اى قائل شده است و قطع رحم و بريدن رابطه از #خويشان و بستگان را شديدا نهى كرده است.
❕اهميت صله رحم تا آنجا است كه پيامبر اسلام مى فرمايد:
« پيوند با خويشاوندان #شهرها را آباد مى سازد، و بر عمرها مى افزايد هر چند انجام دهندگان آن از نيكان هم نباشند»
📚سفینه البحار ج1 ص 514
👌 در سخنان امام صادق علیه السلام مى خوانيم:
«پيوند خويشاوندى خويش را حتى با جرعه اى از آب محكم كن و بهترين راه براى خدمت به آنان اين است كه (لا اقل) از تو آزار و #مزاحمتى نبينند »
📚همان مدرک
👌زشتى و گناه قطع رحم به حدى است كه امام سجاد به فرزند خود نصيحت مىكند كه از مصاحبت با پنج طايفه #بپرهيزد، يكى از آن پنج گروه كسانى هستند كه قطع رحم كرده اند:
« بپرهيز از معاشرت با كسى كه قطع رحم كرده كه قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است »
📚همان مدرک ص 516
❕در سوره محمد ص آيه 22 مى فرمايد:
«شما كه در زمين فساد مى كنيد و قطع #رحم مى نمائيد مشمول لعنت خدا هستيد و از رحمت او دور »
👌كوتاه سخن اينكه قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم زنندگان پيوند خويشاوندى تعبيرات شديدى دارد، و احاديث اسلامى نيز آنها را سخت مذمت كرده است.
❕از پيامبر اسلام پرسيدند: #مبغوضترين عمل در پيشگاه خداوند كدام است؟ در پاسخ فرمود شرك به خدا
👌پرسيدند بعد از آن؟ فرمود:" قطع رحم"
📚همان مدرک
❕علت اينكه اسلام نسبت به نگهدارى و حفظ پيوند خويشاوندى اينهمه پافشارى كرده اين است كه هميشه براى #اصلاح، تقويت، پيشرفت تكامل و عظمت بخشيدن به يك اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى يا نظامى، و چه از نظر جنبه هاى معنوى و اخلاقى بايد از واحدهاى كوچك آن شروع كرد، با پيشرفت و تقويت تمام واحدهاى كوچك، اجتماع عظيم، خود به خود اصلاح خواهد شد.
👌اسلام براى عظمت مسلمانان از اين روش به نحو كاملترى بهره بردارى نموده است، دستور به اصلاح #واحدهايى داده كه معمولا افراد از كمك و اعانت و عظمت بخشيدن به آن روگردان نيستند.
❕زيرا تقويت بنيه افرادى را توصيه مى كند كه خونشان در رگ و پوست هم در گردش است، اعضاى يك خانواده اند، و پيداست هنگامى كه اجتماعات كوچك خويشاوندى نيرومند شد، اجتماع عظيم آنها نيز عظمت مى يابد و از هر نظر قوى خواهد شد، شايد حديثى كه مى گويد:" صله رحم باعث آبادى شهرها مى گردد به همين #معنى اشاره باشد".
📚تفسیر نمونه ج1 ص156
❕بنابراین مهم اين است كه انسان، بتواند اين پيوند را محكم كند و با كارهاى اشتباه موجب قطع آن نشود. انسان، بايد هنگام نعمت و آرامش به آنها نيكى كند، تا در هنگام بروز #مصيبت و ظهور بحرانها و طوفانها، به حمايت او برخيزند. حقيقت، اين است كه غلبه بر بسيارى از مشكلات زندگى، كار يك فرد نيست و حمايت گروه يا گروههايى را مى طلبد. حال، چه كسى بهتر از اقوام و بستگان و خويشاوندان هستند كه هم يكديگر را به خوبى مى شناسند و هم پيوند خون و عاطفه، آنها را به هم مربوط ساخته است؟ امّا افسوس كه بسيارى از افراد، همين كه به نوايى رسيدند، همه اين مسائل را فراموش كرده و از آنان #فاصله مى گيرند و اين ذخاير روز بيچارگى را، از دست داده و سنگر خود را در برابر حوادث سخت، در هم مى شكنند.
📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص67
❔ممكن است سؤال شود كه منظور از #صله_رحم چيست؟
👌منظور اين است كه پيوند محبّت، #برقرار باشد و در مشكلات، به يارى هم بشتابند و از حال هم غافل نشوند و در شرايط مختلف، به مقتضاى آن شرايط، عمل كنند. حتّى گاه مى شود با يك سلام و يك تلفن، بخشى از تكليف صله رحم انجام مى گيرد.
❕در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام مى خوانيم كه فرمود: «صلوا أرحامكم و لو بالتّسليم، صله رحم را به جا بياوريد، هر چند با يك #سلام كردن باشد».
📚بحار الانوار ج71 ص126
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اسلام_و_سفر_کردن
🤔#پرسش
❔این که برخی میگن اسلام با سفر کردن #مخالف است چقدر سندیت دارد ❗️اساسا نظر اسلام در مورد سفر کردن چیست ❕
💠#پاسخ💠
👌اسلام نه تنها با سفر و جهانگردی مخالفتی ندارد ، بلکه در برخی موارد به آن #توصیه هم می کند و می فرماید ؛
« بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است»
💠عنکبوت20
👌در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
❕« آرى در اسلام نيز #جهانگردى وجود دارد، و به آن اهميت زيادى داده شده اما نه بسان توريستهاى هوسران و هوسباز امروز ( که مروج انتقال فرهنگهاى ناسالم، عياشى، هوسرانى، بى بند و بارى و سرگرميهاى ناسالم هستند ) بلكه براى #تحقيق و #بررسى آثار و سرنوشت پيشينيان و مشاهده آثار عظمت خداوند در نقاط مختلف جهان، و اين همان چيزى است كه قرآن نام آن را" #سير فى الارض" گذارده و طى آيات متعددى به آن دستور داده است از جمله ؛
👌بگو برويد در روى زمين گردش كنيد سپس بنگريد عاقبت و سرانجام گناهكاران چگونه بوده است (نمل: 71)
👌 بگو در زمين سير كنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را بوجود آورده است (سوره عنكبوت آيه 20).
❕ أ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها ..." (سوره حج آيه 46) و آيات ديگر ...
💠اين آيه مى گويد اين جهانگردى #معنوى و سير در ارض قلب انسان را دانا و چشم انسان را بينا و گوش او را شنوا مى گرداند، و از خمودى و جمود، رهايى مى بخشد.
📚تفسیر #نمونه ج3 ص104
👌همینطور سفر کردن برای تفریح و گردش و لذت حلال نیز نه تنها مخالفتی با تعالیم اسلامی ندارد ، بلکه مورد توصیه هم است چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« عاقل سفر نمی کند جز برای سه چیز ، اصلاح معاش و زندگی ، زاد و توشه سازی برای آخرت ، برای لذت بردن حلال »
📚الفقیه ج2 ص265
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« #سفر کنید تا سالم بمانید »
📚وسائل الشیعه ج11 ص345
🔶 و فرمود:
«عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند؛ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از #حلال های خداوند ( که از مصادیق تفریح حلال، سفر کردن است )»
📚وسایل الشیعه ج16 ص97
🔶این مضمون از حضرت #علی نیز نقل شده است.
📚نهج البلاغه حکمت 390
👌و فرمود:
« تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد»
📚نهج الفصاحه ص259
❕بله اگر سفر کردن ، عصیان الهی و ترک واجبات را برای انسان به ارمغان داشته باشد ، مورد نهی اسلام است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« عاقل تن به سفری که در آن بر دین و نمازش می ترسد نمی دهد »
📚خصال یک جلدی ص630
#پرسمان_اعتقادی
A
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#آداب_سفر_در_اسلام
🤔#پرسش
❔خواستم در مورد #آداب سفر از نظر اسلام هم توضیح بدید ❗️
💠#پاسخ💠
👌 اجمالى از آداب و مقدّمات سفر را در اینجا ذکر می کنیم كه اسناد و #تفصيل آن در بحارالانوار، جلد 97؛ كتاب المزار، صفحه 101 به بعد و در وسائل الشيعه، جلد 11 ابواب آداب سفر از كتاب الحجّ، صفحه 343 به بعد وارد شده است .
1⃣در بعضى از روايات آمده است كه انتخاب بعضى از روزهاى هفته براى مسافرت #بهتر است ولى چنانچه انسان سفر خود را با صدقه و دعا شروع كند انشاء الله گرفتار مشكلى نخواهد شد.
2⃣با اميدوارى حركت كند و از #فال بد زدن بپرهيزد چرا كه از روايات به دست مى آيد آنگونه كه تو تفأل برخود كنى همان برايت پيش مى آيد؛ اگر آسان بگيرى آسان و اگر سخت بگيرى سخت مى شود و اگر آن را چيزى به حساب نياورى #مشكلى پيش نمى آيد.
3⃣ قبل از سفر صدقه بدهد كه در روايتى از امام باقر عليه السلام آمده: «هر زمان امام سجّاد عليه السلام پاى در #ركاب مى گذاشت با صدقه دادن در حدّ توان خود، سلامتى را از خداوند عزّوجل طلب مى كرد و هنگام بازگشت از سفر نيز به شكرانه سلامتى سفر به اندازه توان خويش صدقه مى داد و حمد و شكر خدا بجاى مى آورد».
4⃣قبل از سفر دو ركعت #نماز بخواند و همه چيز خود را به خدا بسپارد و بگويد اللَّهُمَّ إِنّي أَسْتَوْدِعُكَ نَفْسي، وَ أَهْلي، وَ مالي، وَ ذُرِّيَّتي، وَ دُنْياي وَآخِرَتي، وَ أَمانَتي، وَ خاتِمَةَ عَمَلي.
5⃣پس از خروج از خانه، بر در #منزل و رو به آن سمتى كه به سوى آن، سفرش را آغاز مى كند، مى ايستد و هر كدام از حمد و آيةالكرسى و فلق و ناس و اخلاص را از پيش رو و جانب راست و چپ مى خواند.
6⃣مقدارى از #تربت امام حسين عليه السلام را با خود بردارد .
7⃣در مواقع احساس خطر، آيه 80 سوره اسراء و آیه الکرسی را #تلاوت كند.
8⃣اگر به منزلى رسيد كه #قصد استراحت در آن را دارد قبل از خواب، تسبيح فاطمه زهرا عليها السلام را بگويد، سپس آيةالكرسى تلاوت كند كه تا صبح از هر خطرى محفوظ بماند.
9⃣به دوستان و همراهان كمك كند و در رفع #نيازهاى آنان مضايقه ننمايد و حقيقتاً نسبت به آنان متواضع و دوست و مهربان باشد.
🔟به ما دستور داده شده با كسانى كه از جهت خرج كردن و تمكّن مالى در رديف شما نيستند، #مسافرت نكنيد، مبادا آنها احساس حقارت كنند.
1⃣1⃣دقيقاً مراقب انجام نمازهاى واجب باشد كه بسيار #مهم است.
2⃣1⃣بعد از نمازهاى قصر اگر وقت دارد سى مرتبه تسبيحات اربعه را فراموش نكند كه روى آن #تأكيد شده است.
3⃣1⃣ناگفته پيداست آنچه درباره دعا و صدقات براى حفظ جان و مال و خانواده، از خطرات در بالا گفته شد به اين معنا نيست كه انسان احتياط را از دست دهد و مراقبتهاى لازم را براى #حفظ خويش و اموالش انجام ندهد؛ بلكه مقصود اين است هر چه براى حفظ خود و اموال خويش در توان دارد انجام دهد و بقيّه را به خدا بسپارد چرا كه در روايت آمده است دعاى افراد سهل انگار مستجاب نمى شود.
👌بنابراين، بايد در جادّه هاى خطرناك #قدم نگذارد؛ خصوصاً در رانندگى امورى را كه براى ايمنى توصيه شده است فراموش نكند، از سرعت غير مجاز بپرهيزد، با احتياط حركت كند و وسايل لازم را كه در سفرهاى زمستانى يا تابستانى مورد نياز است با خود بردارد.
📚برگرفته از مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص211
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#نبرد_نخله_جنگ_در_ماه_حرام
🤔#پرسش
❔ماجرای درگیری #نخله در صدر اسلام چه بود ❗️چرا پیامبر به یاران خود دستور داد تا به کاروان قریش در ماه حرام حمله کنند ❕آیا این کار گناه نبود❕چرا این #حقائق را برای مردم نمی گویید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در ماه رجب سال دوم هجرت، چند ماه قبل از واقعه بدر ، پیامبر گرامی هشتاد نفر از #مهاجران را به فرماندهى «عبد اللّه بن جحش» براى تعقيب كاروان قریش اعزام كرد. هنگام حركت، نامه اى به دست فرمانده داد و گفت: پس از ورود در راه پيمايى، اين نامه را بازكن و به مضمون آن عمل كن و هيچ يك از ياران خود را به اكراه وادار به كارى مكن. وى پس از دو روز راه پيمايى نامه را باز كرد و ديد كه پيامبر چنين دستور داده است « هنگامى كه به نامه من نگاه كردى راه خود را پيش گير و در سرزمين «نحله» كه ميان مكّه و طائف است فرود آى. در آنجا در انتظار #قريش بنشين و از تصميمها و خبرهايشان آگاه باش »
❕وى طبق مضمون نامه عمل كرده و تمام يارانش نيز از او پيروى كردند و در آن نقطه فرود آمدند. در آن هنگام كاروان قريش به سرپرستى «عمرو خضرمى» از طائف به مكّه باز مى گشت. #مسلمانان كه در نزديكى آنان منزل كرده بودند؛ براى اينكه دشمن از اسرارشان آگاه نشود، سرهاى خود را تراشيدند تا دشمن تصور كند كه اينها براى مراسم زيارت خانه خدا عازم مكّه هستند. قريش با ديدن اين منظره اطمينان يافته و به هم ديگر گفتند: آنان عازم «عمره» هستند كارى با ما ندارند.
👌در اين هنگام مسلمانان با تشكيل يك #شوراى جنگى، به تبادل نظر پرداختند ، نتيجه شورا اين بود كه دريافتند اگر آن روز را كه پايان ماه رجب بود صبر كنند، ماه حرام اگرچه پايان مى پذيرد، ممكن است قافله قريش همان روز از آن نقطه حركت كنند و وارد سرزمين «حرم» گردند كه نبرد در آنجا نيز حرام و قدغن است. از اين رو تصميم گرفتند نبرد در ماه حرام را به جنگ در «حرم» ترجيح دهند و دشمن را #غافلگير كرده و «واقد بن عبد اللّه» سرپرست كاروان را با تيرى كشتند. زيردستان وى نيز فرار كردند، جز دو نفر به نامهاى: عثمان بن عبد اللّه و «حكم بن كيسان» كه مسلمانان آنان را دست گير كردند. عبد اللّه بن جحش، مال التجاره را با دو اسير به مدينه آورد.
👌پيامبر از اينكه فرمانده جمعيت از حدود #فرمان خارج شده و به جاى كسب تكليف در ماه حرام نبرد كرده است؛ سخت ناراحت گرديد و فرمود:
«من هرگز دستور نداده بودم در ماه حرام جنگ كنيد.»
❕قريش، نيز اين جريان را به عنوان حربه تبليغى به دست گرفته و شايع كردند كه «محمد» احترام ماه حرام را از بين برده است. يهود اين حادثه را به فال بد گرفته و مى خواستند فتنه اى برپا كنند. #مسلمانان عبد اللّه و يارانش را سرزنش مىكردند. از طرفى، پيامبر در غنايم جنگى آنان تصرف نكرد و منتظر وحى الهى بود. ناگهان «جبرئيل» اين آيه را آورد:
«از تو درباره نبرد در ماه حرام مى پرسند، در جوابشان بگو: جنگ در آن ماه گناهى بزرگ و جلوگيرى از راه خدا است، ولى بيرون كردن ساكنان مسجد الحرام، پيش خدا جرمش زيادتر است و جرم فتنه پيش خدا از كشتار بزرگتر است. » (بقره217)
❕يعنى اگر مسلمانان در ماه #حرام جنگ كرده و كار خلافى را مرتكب شدهاند، شما مردم قريش جرم بزرگترى را مرتكب شده ايد، زيرا ساكنان مسجد الحرام (مسلمانان) را از آشيانه خود بيرون كردهايد و با زجر و شكنجه و تهديد و ارعاب، فتنه ها برپا كردهايد و با وجود اين جرمهاى بزرگ، حق اعتراض نداريد.
📚البدایه و النهایه ج3 ص248
📚تاریخ طبری ج2 ص412
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص114
❕نامه اى كه رسول خدا به دست «عبد اللّه بن جحش» داد، #گواه زنده بر اين است كه هرگز هدف نبرد در ماه حرام نبوده است، زيرا در آن نامه چنين نوشته بود:
«در سرزمين نخله كه ميان مكّه و طائف است فرود آى و در آنجا در انتظار قريش بنشين و از اوضاع آنها ما را #مطلع ساز »
👌اين نامه آشكارا مى رساند كه هرگز عبد اللّه، مأموريتى براى جنگ نداشته و فقط مأمور اكتشاف و كسب اطلاعات بوده است و علت نبرد آنها در نخله و كشتن «عمرو خضرمى» نتيجه شوراى جنگى خودشان بوده است. از اين رو، هنگامى كه پيامبر از خون ريزى آنان آگاه گرديد، آنها را سخت #توبيخ و مذمت كرد و فرمود من دستور نبرد و جنگ نداده بودم.
📚فروغ ابدیت ، سبحانی ، ص467
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#شبیه_سازی_نقض_خالقیت_خدا
🤔#پرسش
❔امروزه دانشمندان با شبیه سازی می توانند #حیوانات یا حتی انسان را خلق کنند ❕چگونه خداوند می گوید غیر خدا قادر به خلقت موجودی حتی مانند مگس نمی باشد ❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« اى مردم مثلى زده شده است گوش به آن فرا دهيد ، كسانى را كه غير از خدا مىخوانيد هرگز نمى توانند #مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد نمى توانند آن را باز پس گيرند، هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان و هم آن معبودان) » ( حج 73)
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« اگر همه موجودات زنده جهان، اعم از پرندگان و چهار پايان ... و تمامى انواع گوناگون جانداران، اعم از آنها كه كم هوش اند و آنها كه زيرك و باهوش اند، همگى گرد آيند هرگز قدرت بر ايجاد #پشه اى را ندارند؛ هيچگاه طريق ايجاد آن را نتوانند شناخت، و عقول آنها در راه يافتن به اسرار آفرينش اين موجود حيران مى ماند.»
📚نهج البلاغه خطبه 186
👌اصولا مساله حيات و حس و حركت موجودات زنده و نمو و توليد مثل آنها هنوز به صورت معمايى در برابر دانشمندان قرار گرفته است، و ريزه كاريها و ظرافتهايى كه در ساختمان اين موجودات به كار رفته، خود معماهای ديگرى است، معماهايى كه هنوز به #هيچوجه حل نشده است .
📚تفسیر نمونه ج14 ص175
❕شنیده شده در آستانه قرن بیستم بشر قدرت «شبيه سازى» پيدا كرده است؛ يعنى قسمتى از بدن يك حيوان، مثل گوسفند، را در شرايط خاصّى پرورش مى دهد تا #تبديل به يك گوسفند كامل مى شود و اين مطلب، حتّى در مورد انسان نيز امكان پذير است كه حاصل آن انسانى است كه نه پدر دارد و نه مادر با توجّه به اين موضوع در مى يابيم كه بشر امروزى توانايى بر آفرينش چيزهاى بزرگتر و مهمتر از مگس را دارد. پس چگونه انسان را موجودى ناتوان در آفرينش #مگس مى پنداريم ❕
👌در جواب اين سؤال مى گوئيم كه اين عمل، آفرينش محسوب نمى شود؛ بلكه نوعى #قلمه_زنى است كه قبل از اين در مورد درختان با پيوند قسمت كوچكى از پوست شاخه يك درخت، درخت تنومندى پرورش مى يافت و ميوه مى داد. بدن انسان و حيوانات نيز همانند درختان اگر قطعه اى از آن به جاى ديگر پيوند زده شود، در شرايط ويژهاى رشد و نمو مى كند و تبديل به انسان كامل مى شود؛ زيرا ما معتقديم كه هر سلول انسان، واجد تمام ويژگىها و خصوصيّات انسان است.
❕بنابراين، شبيه سازى همان قلمه زدن و پيوند زدن است و مسأله #حيات و آفرينش هنوز هم از معمّاهاست.
📚مثالهای زیبای قرآن ج2 ص100
👌به بیان دیگر ؛
« دانشمندان، خود #معترفند كه اين كار شبيه قلمه زنى در جهان گياهان و درختان است؛ يعنى همان گونه كه يك باغبان زبردست شاخه زنده اى را از درختى گرفته، و در جاى ديگر كاشته و شرايط رشد و نموّ آن را فراهم مى كند، تا تبديل به يك درخت تنومند و پرميوه شود، دانشمندان نيز قطعه كوچكى از بدن يك انسان #زنده را گرفته و در فضاى رحم يك زن كاشته و شرايط رشد و نموّ آن را فراهم مى كنند، تا تبديل به يك انسان كامل شود. بله اگر قطعه اوّليّه اى كه از بدن انسان گرفته مى شود فاقد زندگى بود، و يا باغبان از درخت خشك قطع شده اى شاخه اى را مى گرفت و قلمه مى زد و تبديل به درخت مى شد، در آن صورت به موجود غير زنده حيات بخشيده بودند. پس شبيه سازى نيز حيات آفرينى نيست، و حيات و زندگى تنها و تنها به دست خداست.
❕همان گونه که زن و مرد با ازدواج و #همبستری و پرورش نطفه در رحم زمینه ایجاد فرزند را فراهم می کنند ، دانشمندان نیز با گرفتن قطعه کوچکی از بدن انسان مثلا و قرار دادن آن در فضای رحم یک زن ، زمینه رشد و نمو آن را فراهم می کنند تا تبدیل به یک انسان شود و در هر دو صورت خالق اصلی و آنکه #حیات می دهد ، خداوند است و پدر و مادر و یا دانشمندان تنها زمینه پذیرش حیات خداوند را برای یک #موجود فراهم می کنند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 90.mp3
9.65M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه هفدهم
🔔 @Aminikhaah_Media