eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 «غدیر برترین عید امت» 💠کتاب «غدیر برترین عید امت» کتابی است، مشتمل بر مختصر یا مفصل که در مورد فضایل و آداب عید غدیر گزینش شده است. بخش اول کتاب در خصوص بزرگداشت عید غدیر و ارتباط آن با انبیاء، فرشتگان و موضوعاتی از جمله موضوع عالم ذر، نوروز، بخشش اعمال شیعیان، شیون و خشم ابلیس، غدیر در قیامت و ... است. 💠آداب عید غدیر دومین بخش کتاب است که در آن به بیان تعظیم غدیر، انواع عبادات، شادی نعمت ولایت، خواری شیطان، نماز مخصوص عید غدیر، نماز در مسجد غدیر، پاداش اعمال در این روز، آراستگی، تبریک و تهنیت، احسان به مومنان، ثواب زیارت امیر المؤمنین و... پرداخته شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اسلام خدا پسند 🔸 در جریان وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند زمین، ﴿إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ﴾؛ هیچ هراسی در جزیرة العرب نبود، دستور «حجة الوداع» آمد وجود مبارک حضرت اعلام عمومی کرد عده زیادی از مدینه تا آنها که مقدورشان بود به طرف «بیت الله» حرکت کردند و مسئله عمره تمتع را انجام دادند، از مکه به سرزمینی رسیدند که این آیه نازل شد ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛ یعنی دوران پایان عمرت رسیده باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید تعیین کند. 🔸 مسئله نبوت، مسئله رسالت، مسئله امامت اینها کسبی نیست. یک بیان نورانی دارد، وقتی حضرت وارد سرزمین خراسان شد آن جا نه تنها حوزه علمیه شد، بلکه شد، همه مردم و رؤسای ادیان از نقاط دور و نزدیک به بارگاه امام رضا (سلام الله علیه) در خراسان مشرف شدند؛ حضرت فرمود مسئله روز در خراسان چیست؟ عرض کردند که است، آیا امام را مردم انتخاب می‎ کنند یا خدا تعیین می ‎کند؛ حضرت فرمود امام کسی است که «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد ... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»؛ امام مثل آفتاب است، امام مثل ماه است، در دسترس کسی نیست، عصمت لازم است، عصمت را هیچ کس تشخیص نمی دهد مگر ذات اقدس الهی، علم غیب لازم است و هیچ کس نمی داند مگر خدا و مگر می شود امام را بشر تعیین کند؟! فرمود: در تمام روزگار او یک تن است، امام این است. 🔸 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾، معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را ابلاغ نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، این که می شود اتّحاد مقدم و تالی! معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، را و وظیفه ات را عمل نکردی! ﴿إِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾، نه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی هذا الامر»، بلکه «ما بلّغت رسالته فی جمیع الامور»! وجود مبارک پیامبر دید است، خیلی تهدید است، جریان خیلی مهم است! فرمود: آنها که رفتند برگردند و آنها که نیامدند صبر کنید که برگردند،همه در آن جمع شدند، بعد از همان لوازم بار، یک منبر گونه ای تهیه کردند، وجود مبارک پیامبر رفت بالای منبر، طبق آن آیه ای که بر آن حضرت نازل شد، همه مطالب را گفت؛ خودش را معرفی کرد، سوابق سیزده ساله مکه، ده ساله مدینه، به مردم گفت، من چه کار کردم، مسائل را ابلاغ کردم، همه گفتند: «أَللَّهُمَّ بَلَی‏»؛ شهادت می دهیم که انجام دادی. بعد سؤال کرد و فرمود: «مَنْ أَوْلَی النَّاس‏»؛ چه کسی نسبت به مردم اولاست؟ عرض کردند: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَوْلَی»، ما نمی ‎دانیم. فرمود: الله «أَوْلَی النَّاس‏» به من و شما، به دستور خدا من «أَوْلَی النَّاس‏» هستم به شما، بعد دست وجود مبارک حضرت امیر را با دست خودش گرفت دست را بلند کرد فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». 🔸 اگر خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، وجود مبارک حضرت هم فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». خدا در قرآن فرمود: اطاعت از پیغمبر اطاعت از خداست ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، رسول فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». این مراسم که گذشت، فوراً آیه نازل شد: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾؛ این دین امروز کامل شد، به ولایت حضرت امیر است که در روز می گوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوَلَایةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین‏»؛ بعد هم اکمال نعمت و اتمام نعمت این است. فرمود اکمال دین به این است، اتمام نعمت به این است، دین خداپسند است؛ این سه اصل در همین آیه «الْیوْمَ» که در سوره مبارکه «مائده» آمده است نازل شده است: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾، ، اسلام علی و اولاد علی است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🔰 @p_eteghadi 🔰
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا نام امام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 درس کرامت 🔸 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾ که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می ‌دادیم، هم آنها اسیر می‌ دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ‌ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می‌ کرد. 🔸 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می ‌کنند، بله کمک می ‌کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم. 📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد تاریخ: 1398/06/23 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا سلام الله علیه به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «به همگان، اعم از شایستگان و نااهلان نیکی کنید؛ اگر کسی را نیافتی که در خور و شایسته دریافت نیکی باشد، تو به نیکی کردن سزاواری» مفاتیح الحیاة ص ۵۳۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پرتگاه فریب 🔹 در آیه پنجم از سوره «فاطر» فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلاَ تَغُرَّنَّكُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَلاَ یغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ﴾. بعد از اینكه فرمود به ذكر و فكر و مشغول باشید و خوب بیندیشید, موحّد باشید, حامد باشید و به دستور رهبران الهی عمل كنید، فرمود حق است قیامت حق است و دو چیز شما را از قیامت باز می ‌دارد: یكی سرگرمی این دنیای با زرق و برق؛ دوم آن دشمن سوگند یاد كرده كه در تلاش و كوشش برای فریب شماست. 🔹 البته او مهم‌ترین ابزاری كه دارد همین است، لكن شبهات علمی او هم سر جای خودش محفوظ است. آن شبهات علمی او از سنخ فریبا بودن دنیا نیست؛ او كه ـ معاذ الله ـ شبهه علمی ایجاد می ‌كند برای اینكه فریب بدهد، از سنخ شهوت و غضب نیست كه انسان را با دنیا فریب بدهد، آن راه دیگری دارد؛ او از هر دو راه استفاده می ‌كند. 🔹 فرمود حیات دنیا شما را فریب ندهد ؛ آن غَرور یعنی كسی كه مغرور كننده است فریب ‌دهنده است فریبكار است یعنی شیطان، شما را نفریبد . برهان مسئله هم در آیه شش است كه فرمود: ﴿إِنَّ الشَّیطَانَ﴾ یعنی همین غَرور ﴿لَكُمْ عَدُوٌّ﴾ او دشمنِ سوگند خورده شماست، شما هم او را به عنوان دشمن بشناسید و لاغیر: ﴿فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً﴾، بعد فرمود تلاش و كوشش‌ او این است كه پیروان خود را با خود مستقیماً به جهنم ببرد: ﴿إِنَّمَا یدْعُوا حِزْبَهُ﴾ تا همه اینها جزء اصحاب آتش افروخته باشند. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 4 تاریخ: 1392/08/07 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نور خدا 🔸 امیرمؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج البلاغه درباره صدیقه کبریٰ، ، صاحب عصمت کلیه الهی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) فرمود وجود مبارک زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) به مقامی رسیده است که خاموش کردن این چراغ مقدور افراد عادی نبود. همه تلاش و کوشش کردند، یعنی امت صدر اسلام تلاش و کوشش کرد تا مقام والای آن حضرت را نادیده انگارد. در هنگام دفن بی ‌بی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) رو به قبر پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) فرمود «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛ یعنی شکستن مقام والای زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) کار همگان بود؛ یعنی سقیفه و مردم، خلیفه و مردم، دست نشانده ‌ها، همه این منافقین، همه افراد ضعیف الایمان، همه و همه گسسته‌ های از قرآن و عترت (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ أجمعین‏) تلاش و کوشش کردند که زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) را حذف کنند ولی نتوانستند. 🔸 چرا زهرا (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏)، این فراموش شدنی نیست؟ برای اینکه این به وابسته است. نور الهی نوری است که زمین را روشن می‌ کند، زمان را روشن می‌ کند، سپهر را روشن می ‌کند؛ لذا حضرت فرمود آنها تلاش کردند که صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) را خاموش کنند ولی موفق نشدند، نور خدا خاموش شدنی نیست! 📚 پیام به همایش ریحانة النبی تاریخ: 1396/12/15 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢عیدسادات💢 چرا عید غدیر را عید سادات می گویند؟ 👇👇👇
سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است. بزرگداشت و احترام سادات از سوی مردم در همه زمان ها صورت می گیرد، ولی این امر در روز غدیر که زمان به ولایت و امامت رسیدن حضرت علی علیه السلام است، به فرهنگ خاصی در میان مردم تبدیل شده است. آنان با رفتن به خانه سادات و تبریک گفتن چنین روزی، احترام و اکرام خود را به ایشان آشکار می سازند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایت های گوناگون، مردم را به گرامی داشت مقام سادات سفارش می کرد و ایشان می فرمود: «دوست داشتن اهل بیت من و فرزندانم، کمال دین است» البته در منابع دینی؛از پیامبر اکرم (ص) و یا ائمه معصومین(ع) و علمای دین چیزی یافت نگردیده که گفته باشد عید غدیر خم، صرفا عید سادات است. اما در همه آن منابع نظیر اقبال الاعمال، ابن طاووس، البلدالامین، کفعمی، مصباح کفعمی، زادالمعاد علامه مجلسی و مانند آن این تعبیرات درباره روز غدیر خم، آمده: (عید اهل بیت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ ) (عیدالله الاکبر)، (عیدالاکبر)، (عید آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ ) اما تعبیر عید السادات در جایی دیده نشده است. گرچه این روز بزرگ اختصاص به سادات ندارد. اما به نظر می‌رسد اینکه شیعیان ایرانی در عید غدیر از سادات محترم تجلیل می‌کند و به منازل آنان سر می‌زنند و از آنها عیدی می‌گیرند و احیاناً به فقرای سادات تحت عنوان عیدی کمک‌هایی می‌کنند، سنت حسنه و به طور یقین مثبت است و نکته‌ای منفی هرگز در آن وجود ندارد. چون در برخی روایات احترام و دل جویی و کمک و صله دادن به سادات به خصوص سادات فقیر و نیازمند سفارش شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ✍ نکته دیگری که آنجا شاهد بودم، انبوه کسانی بود که زندگی دنیایی خود را تباه کرده بودند، آن هم فقط به خاطر دوری از انجام دستورات خداوند! جوان (مأمور الهی در برزخ) گفت: آنچه حضرت حق از طریق معصومین برای شما فرستاده است، در درجه اول، زندگی دنیایی شما را آباد می کند و بعد آخرت را می سازد. مثلا به من گفتند: اگر آن رابطه پیامکی با نامحرم را ادامه میدادی، گناه بزرگی در نامه عملت ثبت میشد و زندگی دنیایی تو را تحت الشعاع قرار میداد. در همین حین متوجه شدم که یک خانم با شخصیت و نورانی پشت سر من، البته کمی با فاصله ایستاده اند! از احترامی که بقیه به ایشان گذاشتند متوجه شدم که مادر ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند. وقتی صفحات آخر کتاب اعمال من بررسی میشد و خطا و اشتباهی در آن مشاهده می شد، خانم روی خودش را بر می گرداند. اما وقتی به عمل خوبی می رسیدیم، با لبخند رضایت ایشان همراه بود. تمام توجه من به مادرم حضرت زهرا (س) بود. من در دنیا ارادت ویژه ای به بانوی دو عالم داشتم. مرتب در ایام فاطمیه روضه خوانی داشتیم و سعی می کردم که همواره به یاد ایشان باشم. نه فقط ایشان که تمام معصومین را در آنجا مشاهده کردم! برای یک شیعه خیلی سخت است که در زمان بررسی اعمال، امامان معصوم (ع) در کنارش باشند و شاهد اشتباهات و گناهانش باشند. از اینکه برخی اعمال من، معصومین را ناراحت می‌کرد میخواستم از خجالت آب شوم... 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚غدیر در قرآن – قرآن در غدیر 🖌نویسنده: محمد باقر انصاری 📌آنچه در این کتاب می خوانید: 🔹رابطه قرآن با غدیر و غدیر با قرآن چیست؟ 🔸آیا آیات غدیر در قرآن دلیل بر اثبات جانشینی علی(ع) نیست!؟ 🔹علل انحراف امت بعد از رحلت پیامبر(ص) چه بود ؟ 🔸علل انحراف امت بعد از واقعه غدیر خم را چیست؟ 🔹کدام یک به وصیت پیامبر(ص) عمل نکردند شیعه یا سنی؟! 🔸نظر علماء اهل تسنن در باره واقعه غدیر چیست؟ 🔹راهنمایی برای کسانیکه (مخصوصا" اهل تسنن) می خواهند حقانیت شیعه را درک کنند 🔸واقعیت چیست و کدام است ؟ 🔹از ابتداء وانتهای غدیر 🔸از مدینه تا مدینه چه خبر؟ صحرای غدیر آیه باران شد. منافقین دست به کار شدند. دست منافقین زیرورو شد. دراین کتاب با محور قرار دادن آیات الهی که به هر صورت با غدیر ارتباط یافته مورد تحلیل قرارگرفته و هر حدیثی که فهم آیه را بیشتر میکند ومورد تایید مطلب است، آورده شده. از ابتداء سفر حجه الوداع در مدینه تا بازگشت به مدینه به صورت مبسوط مطرح شده است جمع آوری روایات نبوی در کتب و تفاسیر فریقین از دیگر ویژگی‌های کتاب است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حقیقت نامتناهی 🔸 همه ما علاقه مندیم که آزاد باشیم، آزادی از است؛ اما آزادی درباره انسان، فرع انسان شناسی است؛ انسان شناسی خداشناسی جهان شناسی، این آزادی را تبیین می کند. 🔸 وجود مبارک علی بن ابی طالب فرمود اگر کسی آزادی را جستجو کند، در زمین و زیر زمین و در آسمان و بالای آسمان، حرّیت و آزادی پیدا نمی شود، بلکه اگر کسی با آن پیوند ناگسستنی دارد او می تواند طعم آزادی را بچشد. 🔸 فرمود آنها که خدا را عبادت می کنند و شرک نمی ورزند؛ یا هدفشان این است که به بهشت بروند که این عبادت سوداگرانه است یا هدفشان آن است که از جهنم برهند که این هدف بردگان است و اگر کسی آن حقیقت نامتناهی را به اندازه خودش ادارک کرد و تلاش کرد که در آن حقیقت تلاش و کوشش کند و برای تقرب به آن حقیقت او را عبادت کند «فتلک عبادة الاحرار»! 🔸 این است که نه بهشت می طلبد گرچه به او خواهند داد و نه از جهنم می ترسد گرچه او از جهنم نجات پیدا کرده است و جهنمی نخواهد بود؛ اما در این است که انسان با آن حقیقت نامتناهی پیوند داشته باشد و برای این کار بايد در جامعه ای زندگی کند که آن باشد. 📚 برشی از پیام به دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة 🔸 یک بیان نورانی از وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است، فرمود هر کسی به هر حال سنّی دارد، قبل از اینکه بالغ شود، شناسنامه ‌ای دارد، اما هر کسی بالغ شد، باید خودش شناسنامه بگیرد، بعد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم. چه فخری بهتر از این است! از این بالاتر هست؟! حالا اگر وجود مبارک امیرالمؤمنین شده پدر ما، مادر ما که خواهد بود؟ حیف است که این را ما از دست بدهیم! اگر کسی فرزند امیرالمؤمنین شد، به کجا می ‌رسد؟ 🔸 قرآن کریم آن مقام اصلی را که برای انبیا و معصومین قائل شد، آنها قلّه‌ هستند، حرفی در آن نیست، کسی هم نه طمع دارد و نه مقدور او هست که به آن مقام برسد، اما در دامنه آن قلّه زندگی کردن ممکن است. ذات أقدس الهی درباره ابراهیم خلیل فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾ و مانند آن. مردان الهی که شاگردان این خاندان هستند، فرزندان ابراهیم خلیل هستند، فرزندان انبیا و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) هستند، اینها هم به خدا عرض می‌ کنند: ﴿وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾؛ خدایا! آن توفیق را به ما بده، فراوان یاد بگیریم، یک؛ به همه علوم کنیم، دو؛ و با عمل خود جامعه را کنیم، سه؛ بعد با زبان خود هم از دین تبلیغ کنیم، چهار؛ تا «امام المتّقین» شویم؛ بزرگان جامعه، خوبان جامعه، پارسایان جامعه به ما اقتدا کنند. این کم مقامی است؟! اگر این شدنی نبود که در قرآن به ما نگفت شما این دعا را بخوان، این راه شدنی است! اگر کسی چنین شد، همه نصیب او می ‌شود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🔰 @p_eteghadi 🔰
حجاب امری فردی است؟ شبهه ای که غالب کسانی که مبتلا به بدحجابی هستند به زبان می آورند این است که حجاب امری فردی است نه اجتماعی 1⃣اولا:ظاهرا مشکل و ریشه این افکار در این است که بدحجابی را منکر نمی دانند و اصلا توجهی به وجوب حجاب در قرآن ندارند. آیا حجاب امری فردی است؟! می دانیم که اسلام حجاب را واجب می داند و در قرآن به صراحت دعوت به حجاب به زنان شده است 📖سوره نور، آیات 30، 31، 33 و 60; 2. سوره احزاب،، آیات 35، 53، 55، و 59. و این اصلا قابل انکار نیست و هیچ مسلمان مطلع از قرآن نداریم که منکر این واجب الهی باشد. آنهایی که منکر میشوند یا جاهل اند یا مغرض و معاند... و در واقع انکار حجاب انکار فرمایش قرآن می باشد. اما اجتماعی بودن حجاب واضح است چون اصل حجاب در اجتماع و برای جمع و جامعه است. اصلا حجاب یعنی پوشش در برابر دیگران نامحرم پس فرد معنا ندارد و در خلوت و شخص خود نمی توان ملزم به حجاب شد. اینکه خدا فرمود حجاب واجب است فرمود وقتی در برابر نامحرم ظاهر میشوند حجاب داشته باشند. پس اصل حجاب در اجتماع نمود و مصداق می یابد نه در فرد و خلوت و شخص.... 2⃣ثانیا اصل وجوب حجاب حاکی از این است که تارک این واجب الهی مرتکب منکر شده و بد حجابی در آموزه های دینی منکر اجتماعی می باشد. دقت نمایید یک وقت ما خود را مسلمان و متعهد به آموزه های قرآن می دانیم و یک وقت تابع هوای نفس و افکار غرب و شرق و مردم هستیم. بحث ما اسلام است اگر مسلمانیم و در کشور اسلامی هستیم باید قانون و حدود اسلامی را رعایت نماییم و خود را ملزم به رعایتش بدانیم قرآن بدحجابی را منکر می داند و آن هم منکری که در اجتماع نمود و مصداق می یابد و این منکر اجتماعی، توسط قرآن متعلق حکم به نهی شده و دستور به نهی از منکر شده ایم 📖اعراف157 📖توبه67-112 📖حج41 با ادنی دقت و تامل در فرامین الهی می یابیم که بدحجابی منکر اجتماعی است و نهی از آن مصداق نهی از منکر و واجب الهی می باشد 🔴دقت نمایید همه منکرات اجتماعی متعلق نهی هستند و باید نهی شوند و اینکه فلان منکر رها شده یا کم لطفی میشود دلیل نمیشود که بدحجابی را رها کنیم و این هم ترک شود. گویی کسی روزه نمیگیرد بگوییم نماز هم نخوان حج هم نرو مسجد هم نرو خیرات هم نکن؟!!!!!!!! این در واقع فراکنی است که البته از قبح عمل کم نمیکند و توجیه بدتر از گناه می باشد. همه موظف هستیم نسبت به منکرات اجتماعی کف جامعه تغیر نشان داده و عکس العمل نشان دهیم و نهی از منکر نماییم و این مختص منکر اجتماعی خاصی نیست و ضمنا ترک یکی مجوز ترک دیگر مصادیق و موارد نمی شود..... 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5942711076540910845.mp3
1.6M
🎙ناله مردگان 🎤 آیت الله مجتهدی تهرانی ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍پیامبر اکرم(ص): آنگاه که بنده در نمازش برخیزد، نیکی بر سرش افشانده می‌شود تا به رکوع برود و چون به رکوع رفت، رحمت خدا او را احاطه می‌کند تا به سجده برود و سجده کننده بر روی پاهای خداوند افتاده است از این رو، باید از او بخواهد و به آنچه نزد او است، دل نبندد. 📚کنزالعمال، ج ۷، ص ۲۸۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📖 | 🖼 اطلس غدیر و عاشورا (جغرافیای تاریخی وقایع عصر امیرالمؤمنین و سیدالشهدا ع) 🔸در دو مجموعه دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام و دانش نامه امام حسين عليه السلام، ابعاد زندگى اين دو امام ، با استناد به كهن ترين مصادر و همراه با تحليل هاى عميق و نو ، معرّفى شده است. يكى از نوآورى هاى اين دو اثر ، طراحى و تدوين نقشه هايى براى رخدادهاى زندگى امام على عليه السلام و امام حسين عليه السلام است ؛ نقشه هايى مربوط به واقعه غدير، دوران خلافت امير المؤمنين عليه السلام و حادثه عاشورا . 🚩 تمام نقشه هاى این دو دانش نامه به صورت مستقلّ همراه با توضيحات اجمالى ، به صورت كتاب حاضر ، در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است. 🗒بخش های کتاب : بخش نخست، نقشه هاى غدير بخش دوم، نقشه هاى دوران خلافت امير المؤمنين عليه السلام بخش سوم، نقشه هاى حادثه عاشورا مى پردازد . در بخش سوم، مطلبى با عنوان «موقعيت خيمه هاى امام حسين عليه السلام» آمده كه نقشه به همراه ندارد . 🔻پديدآورنده : پژوهشگاه علوم و معارف حدیث، ترسيم نقشه‌ها : علی باباعسکری، قم، دارالحدیث، چاپ دوم، ۱۳۹۲، ۴۷صفحه، رحلی، فارسی 📑 خرید کتاب 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال: ⁉️ اثبات ولایت امیرالمومنین (ع) با آیه اکمال چگونه ممکن است با اینکه که در شان نزول آن اختلاف است؟ 🔰 خداوند متعال در آیه 3 از سوره مائده از اتمام و اکمال دین خود و از یاس کفار سخن گفته و می‌فرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا». 💢 شان‌النزول و زمان نزول این آیه مورد اختلاف است؛ غالب اهل سنت معتقدند که این آیه در روز «عرفه» در «حجه الوداع» نازل شد. البته در بین آن‌ها علمایی نیز یافت می‌شود که معتقدند در روز «غدیر» نازل شده؛ اما اکثریت می‌گویند در روز عرفه نازل شد. 📌 شیعه نیز بالاتفاق معتقد است در روز «غدیرخم» نازل شده است. ✅ با بررسی تاریخ دقیق زندگانی پیامبر اکرم(ص) به این نتیجه خواهیم رسید که قول شیعه صحیح است: 1⃣ قرینه اول: تاریخ‌نویسان از اهل سنت، بر این‌كه پيامبر اكرم(ص) بعد از نزول آيه اكمال دين، هشتاد و يك يا هشتاد و دو روز، رحلت کرده، اتفاق نظر دارند؛ هم‌چنين مورخين اهل سنت مى‏‌گويند: رحلت آن حضرت در روز دوازدهم ماه ربيع الأوّل بوده است. و اين درست مطابقت دارد با اين‌كه این آيه در روز غدير نازل شده باشد؛ ولى اگر در روز عرفه، يعنى روز نهم ذی‌الحجه نازل شده‏ باشد، فاصله بين نزول آيه و ارتحال رسول خدا(ص) نود يا نود و يك روز خواهد شد. 2⃣ قرینه دوم: آيه «أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» دلالت دارد بر آن‌كه دين اسلام در آن زمان کامل شد و تمام احكام و دستورات لازم برای سعادت مردم بیان شد و چيزى باقى نماند، نه حلالى و نه حرامى تا پيامبر اکرم(ص) رحلت كردند. این درحالی‌ست که به طور قطع بعضى از احكام بعد از روز عرفه نازل شد، مانند آيه ربا، آيه دِين، آيه ارث كلاله و به طور كلى آياتى كه در سوره مائده بين روز عرفه و روز غدير نازل شده است. و علمای اهل سنت نیز مانند شیعه قبول دارند که سوره «مائده» در حجه الوداع نازل شده است. 🔴 بنابراین، این آیه نمی‌تواند در روز عرفه نازل شده باشد، زیرا بعد از عرفه، چند دستور شرعی دیگر به صورت آیه قرآن بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، و این نزول، با مفاد این آیه که می‌فرماید دین را کامل و تمام کردم، سازگاری ندارد. و شما _____ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/51276 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🔸اگر ياريگرى مى كرديد، نيازمند نمى شديد! از نگاه احاديث، مواسات مالى، موجب بقاى محبّت و پيوند برادرى، بركت يافتن مال و زياد شدن روزى مى شود و برجسته ترين اثر مادّى آن، ريشه كن شدن فقر و نياز از جامعه بشرى است. چنان كه مى فرمايد : 🔅أما لَو فَعَلتُم مَا احتَجتُم . اگر ياريگرى مى كرديد ، نيازمند نمى شديد . ▫️ دانش نامه قرآن و حدیث : ج ۴ ص ۲۹۸ ح ۶۷ 🔻همچنين از نظر معنوى، مواسات، يكى از اصول درستى نظام دين و يكى از عوامل اجابت دعاست و طبق فرموده ، مهم ترين اثر معنوى آن اين است كه شخص مواسات كننده، مشمول اين مژده الهى مى گردد كه : ⚜️«يَأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَادِى * وَ ادْخُلِى جَنَّتِى. اى نفْس آرام يافته! خشنود و خداپسند، به سوى پروردگارت باز گرد و در ميان بندگان من در آى ، و در بهشت من، داخل شو» . فجر : آيه ۲۷ـ۳۰ . 🔰 @p_eteghadi 🔰
مشروعیت زیارت قبور در قرآن !!!! 🤔 : ❓برخی از وهابیها شبهه می کنند که آیا از قرآن هم دلیلی بر جواز زیارت قبور وجود دارد یا خیر !!!! 💠💠 👌با استدلال به آیاتی می توان بر مشروعیت زیارت قبور اقامه دلیل کرد : 🔸١ _ خداوند خطاب به پیامبر می فرماید : " لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ " " بر هيچيك از آنها ( منافقان ) كه بميرد نماز نخوان، و بر كنار قبرش (براى دعا و طلب آمرزش) نايست چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند، و در حالى كه فاسق بودند از دنيا رفتند. " ( ٨٤ توبه ) ❕مفسرین با استدلال به این آیه چنین بر مشروعیت زیارت قبور دلیل می آورند : " از آيه فوق همچنين استفاده مى‏شود كه ايستادن در كنار قبور مؤمنان و دعا براى آنها جايز است، زيرا نهى در آيه مخصوص به منافقان است، بنا بر اين مفهوم آيه اين مى‏شود كه زيارت قبور مؤمنان يعنى ايستادن كنار قبرهاى آنان و دعا كردن جايز است. " 📚تفسير نمونه، ج‏8، ص: 72 🔸٢ _ یا خداوند در مورد اصحاب کهف پس از آنکه از دنیا رفتند , می فرماید : "گروهى مى‏گفتند بنائى بر آن بسازيد پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند و آن را دليلى بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدى در كنار (مدفن) آنها مى‏سازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود). " " فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً " ( کهف ٢١ ) ▫️در این آیه خداوند از گروه مومنینی یاد می کند که قصد داشتند در کنار قبور اصحاب کهف مسجد و معبدی بسازند تا هم به عبادت خداوند بپردازند و هم یاد و نام اصحاب کهف زنده باشد و مورد زیارت واقع شوند , و خداوند نیز این عملکرد را رد نمی کند بلکه تقریر و تایید می کند , بنابراین این آیه هم می تواند دلیلی بر جواز زیارت قبور باشد , چنان که می نویسند : " ظاهر تعبير قرآن اين است كه اصحاب كهف سرانجام بدرود حيات گفتند و به خاك سپرده شدند، و كلمه" عليهم" شاهد اين مدعا است، سپس علاقه‏مندان به آنها تصميم گرفتند معبدى در كنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن اين موضوع را در آيات فوق با لحن موافقى آورده است و اين نشان مى‏دهد كه ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دين ( و زیارت قبورشان ) نه تنها حرام نيست- آن چنان كه وهابيها مى‏پندارند- بلكه كار خوب و شايسته‏اى است. ( زیرا اگر کار بدی بود خداوند این عملکرد را رد می کرد نه آنکه با لحنی موافق تایید کند " 📚تفسير نمونه، ج‏12، ص: 388 👁ادامه 👇
💠ادامه 👇 🔸٣ _ زیارت قبور اولیاء و امامان دین ، مصداق تعظیم شعائر است . ❕قرآن مجيد تعظيم شعائر الهى را، نشانه تقواى قلوب و تسلط پرهيزكارى بر دلها مى‏ داند، آنجا كه مى ‏فرمايد ؛ « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَانَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (سوره حج آيه 32) «هر كس شعائر الهى را تعظيم و تكريم كند، آن نشانه تقواى دلها است». ❕مقصود از بزرگداشت شعائر الهى چيست؟ «شعائر» جمع «شعيره» به معنى علامت و نشانه است. 📚تهذیب اللغه ج 1 ص 266 ❕ مقصود در آيه، نشانه ‏هاى وجود خدا نيست زيرا همه عالم نشانه وجود او است. و هيچ كس هم نگفته است كه تعظيم آنچه در عالم هستى است نشانه تقوى است. بلكه مقصود، نشانه ‏هاى دين او است و لذا مفسران آيه را چنين تفسير مى‏ كنند: «معالم دين اللّه» نشانه‏ هاى دين خدا » 📚مجمع البیان ج 4 ص 83 ❕اگر در قرآن، صفا و مروه ( بقره 158 ) ، و شترى كه براى ذبح در منى‏ سوق داده مى ‏شود ( حج 36 ) از شعائر الهى شمرده شده است به خاطر اين است كه اين‏ها نشانه ‏هاى دين حنيف و آئين إبراهيم است، اگر به «مزدلفه» «مشعر» مى‏ گويند به خاطر اين است كه آن نشانه دين الهى است. و وقوف در آن نشانه عمل به دين و اطاعت خدا است. اگر مجموع مناسك «حج» را شعائر مى ‏نامند، بخاطر اين است كه اين اعمال نشانه‏ هاى دين توحيد و دين حنيف مى‏ باشد. ❕خلاصه، هر چيزى كه شعار و نشانه دين الهى باشد، بزرگداشت آن مايه تقرب به درگاه الهى است ، چنان که قرطبی از مفسران اهلسنت می گوید ؛ «شعائر خدا عبارت است از عَلَم‏ها و نشانه‏ هاى دين خدا، خصوصاً امورى كه مربوط به مناسك است.» 📚تفسیر قرطبی ج 12 ص 56 ❕ بطور مسلم انبياء و اولياء الهى از بزرگترين و بارزترين نشانه ‏هاى دين الهى هستند كه وسيله ابلاغ دين و مايه گسترش آن در ميان مردم بوده‏ اند، هيچ مرد با انصافى نمى‏ تواند منكر اين مطلب گردد كه وجود پيامبر و ائمه اهل بيت از دلائل اسلام و نشانه ‏هاى اين آئين مقدس مى ‏باشند و يكى از طرق بزرگداشت آنها، آباد سازی قبورشان و زیارت قبوشان می باشد . 🔸٤ _ قرآن مجيد، به روشنى به ما دستور مى‏ دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامى، مهر ورزيم آنجا كه مى ‏فرمايد ؛ قُلْ لا اسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اجْراً الاَّ الْمَوَدَّةَ فِى القُرْبى‏ (سوره شورى آيه 23) «بگو من بر رسالت مزد و اجرى جز ابراز علاقه و دوستى به خويشاوندانم نمى‏ خواهم». ❕علمای اهلسنت نقل می کنند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند نزدیکان شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕ 👌پیامبر گرامی پاسخ دادند ؛ « علی و فاطمه و دو پسر آنها ( حسن و حسین علیهم السلام )» 📚 در المنثور ج6 ص7 _ تفسیر کشاف ج3 ص402 ❕در روایات ما نیز تصریح شده است که مخاطب آیه که مودت و محبتشان واجب است , امامان اهلبیت علیهم السلام هستند : 📚بحار الانوار ج ٢٣ ص ٢٢٨ باب ١٣ 👌روشن است که زیارت قبور امامان ع یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهلبیت علیهم السلام می باشد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢غدیر خم به چه معناست؟💢 غدیر به معنای آبگیری است که آب باران و سیل در آن جمع شودو بماند. «الغَدِيرُ: القطعة من الماء»؛ 📚الصحاح جوهری ج 2، ص 766، «الغَدير: مُستنقَع ماء المطر»؛ 📒معجم مقائیس اللغة ج 4، ص 413 غدیر خم ؛ اسم موضعی و مکانی در منطقه جحفه بین مکه و مدینه است. ابن اثیر گوید: غدیر خم موضعی میان مکه و مدینه است که چشمه ای در آن میریزد و میان آن دو مسجد رسول اﷲ (ص ) قرار دارد. یا اینکه خم ، نام بیشه ای در آنجا است ، غدیر آب مسمومی دارد و مولودی در آنجا تولد نمی یابد مگر اینکه وقتی به حد احتلام رسید آنجا را ترک می گوید و شاید آن به جهت بدی آب و هوا باشد. (📖تاج العروس ذیل خم ). 📙 ابن قتیبة نیز در عیون الاخبار (ج 1 ص 219) به نقل از اصمعی داستان ترک گفتن مردم غدیر خم را ذکر کرده است 📚لغتنامه دهخدا واژه غدیر غدیر در لغت به معنای برکه و آبگیر است و به گودالی که در آن سیل یا آب باران جمع می‌شود، غدیر می‌گویند. خُم نام بیابان و صحرایی است که در نزدیکی جُحفه در منطقه ای به نام رابغ قرار دارد که آب غدیر در این صحرا جمع می‌شد. نام گذاری این حادثه مهم به غدیر خم، به دلیل واقع شدن آن در این محل است. اکنون در محل غدیر خم، مسجدی بنا شده که به مسجد غدیر معروف است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
؛ برای چراغانی و مداحی، یا اقامه عدل؟ 📍امام خمینی : زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود. اینها خوب است؛ اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم.به ما یاد بدهند که غدیر، منحصر به آن زمان نیست؛ غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است، باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. این است که قابل نصب است؛ والاّ، مقامات معنوی قابل نصب نیست...نصب حضرت امیر به خلافت، این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد.... حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می‌گوید که: به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست، آنکه هست، اقامه عدل است. آن چیزی که حضرت امیر (ع) و اولاد او می‌توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد، انجام بدهند؛ لکن فرصت نیافتند. 🔰 @p_eteghadi 🔰