هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ با اجتهاد، روش استنباط در #همه_معارف را می آموزید
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که #چه_جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. #اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی #متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای #اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
💠 #مسابقه_حکمت_علوی
♨️همزمان باعیدغدیرخم، طلاب مدرسه امام علی بنابیطالب علیهالسلام، در گروههای دو نفره به رقابت میپردازند.
محورهای مهارتی این رقابتِ علمی_پژوهشی عبارتند از:
◽️حکمت فهمی(مفاهیم)
◽️حکمت شناسی(ادبیات)
◽️حکمت سازی(واژه)
◽️حکمت گویی(هنر و رسانه)
◽️حکمت یابی(پازل)
◽️حکمت دانی(حافظه)
💢مراحل مسابقه
🔸مقدماتی۲۹تیرماه ساعت۱۰صبح(کتبی۱۰حکمت)
🔸فینال ۵مرداد ساعت۸صبح
🌺تقدیر از تمامی گروه ها طبق رتبه بندی
#مسابقه #عید_غدیر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیبنابیطالبعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#خبر_پژوهشی
#فراخوان_آثار_پژوهشی
⏳آخرین مهلت ارسال آثار پژوهشی فراخوان، ۱۵ شهریور است
✅دبير شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان از ارسال بيش از 2400 اثر به این دبیرخانه خبر داد و مهلت آن را ۱۵ شهریور 1400 اعلام کرد.
🔷بیشتر بخوانیم:👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40970
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═📕🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼📘═╝
24.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با رفتاری شبیهِ سجده، جان بیماران کورونایی را نجات دهید!
#پیشنهاد #مناسک #سجده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیبنابیطالبعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
📚کتاب «دروس فی علم الاصول: الحلقة الاولی و الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی»؛ باز تولید حلقه اولی (اصول مقدماتی) و ثانیه (اصول متوسطه) شهید صدر در دانش اصول!
🖌مهمترین ویژگی این کتاب ایجاز آن است،البته در ضمن ارایه کامل محتوا.
اما امتیاز این کتاب در این است که نثری ساده و روان دارد و در عین ایجاز، نکات مهمی را مطرح کرده که گاهی در شروح مبسوط حلقات نیز پیدا نمیشود.
🌺 به لطف الهی برخی از این موارد در آینده در همین کانال ارایه خواهد شد.
🤔 این کتاب میتواند به عنوان پیش مطالعه اساتید مورد مراجعه سریع قرار بگیرد و عربی بودن زبان کتاب نیز به دور نشدن از متن کتاب (دروس فی علم الاصول) که عربی میباشد، کمک میکند.
🌹نثر زیبا و روان، این کتاب را برای طلاب در حال تحصیل نیز خواندنی کرده و همه طالبین علم میتوانند از آن استفاده نمایند.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
معاونت علمی مدرسه علیبنابیطالب علیهالسلام
📚کتاب «دروس فی علم الاصول: الحلقة الاولی و الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی»؛ باز تولید حلقه اولی (ا
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺
#بازتاب
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
♦️ابتکارات مدارس
♦️مدرسه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام
💠تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه
✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است.
📌 عطف بوسیله فاء، لفظی و معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد.
👌 ترتیب بین معطوف و معطوفعلیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته میشود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته میشود.
✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو"
✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است:
1️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهمالسلام)".
2️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة".
3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجده..." .
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
معاونت علمی مدرسه علیبنابیطالب علیهالسلام
❓تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه ✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است.
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺
#بازتاب
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء
(فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟)
👌علی حسنزاده بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج در مُعرَب بودن فعل مضارع، فعل مضارع مبنی است!
✅ یکی از نتایج مبنی دانستن فعل مضارع، یکپارچه سازی فعل، در صفت بناء و عدم نیاز به توجیه اعراب در فعل مضارع در میان دیگر افعال است.
✅ از دیگر نتایج این نظریه، تحول در سبب بناءِ اسم است که بر این اساس علاوه بر شباهت رساندن اسم به حرف، میتوانیم شباهت رساندن اسم به فعل را نیز سبب بناء بدانیم.
✍️ وی در مقالهای که در آینده إن شاء الله ارایه خواهد کرد به تفصیل به نظریهپردازی در این زمینه خواهد پرداخت و در ابتدا اصطلاحات دخیل در بحث را بیان کرده و در فصل اول نظریه رایج را مطرح میکند و در فصل دوم نظریه رایج را به نقد کشیده و به نظریه پردازی میپردازد و در فصل سوم نتایج نظریه جدید خود را ارایه خواهد نمود.
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله:
• مقدمهای در اصطلاحات مرتبط با بحث
• فصل اول: نظریه رایج در اعراب و بناء
• فصل دوم: نظریهای جدید در اعراب و بناء
• فصل سوم: نتایج نظریه بناء در فعل مضارع
#محتوای_تولیدی #ادب_عربی #نحو #کرسی_آزاد_اندیشی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء
(فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟)
👌علی حسنزاده بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج در مُعرَب بودن فعل مضارع، فعل مضارع مبنی است!
✅ یکی از نتایج مبنی دانستن فعل مضارع، یکپارچه سازی فعل، در صفت بناء و عدم نیاز به توجیه اعراب در فعل مضارع در میان دیگر افعال است.
✅ از دیگر نتایج این نظریه، تحول در سبب بناءِ اسم است که بر این اساس به جای شباهت رساندن اسم به حرف، میتوانیم شباهت رساندن اسم به فعل را نیز سبب بناء بدانیم.
✍ وی در مقالهای که در آینده إن شاء الله ارایه خواهد کرد به تفصیل به نظریهپردازی در این زمینه خواهد پرداخت و در ابتدا اصطلاحات دخیل در بحث را بیان کرده و در فصل اول نظریه رایج را مطرح میکند و در فصل دوم نظریه رایج را به نقد کشیده و به نظریه پردازی میپردازد و در فصل سوم نتایج نظریه جدید خود را ارایه خواهد نمود.
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله:
• مقدمهای در اصطلاحات مرتبط با بحث
• فصل اول: نظریه رایج در اعراب و بناء
• فصل دوم: نظریهای جدید در اعراب و بناء
• فصل سوم: نتایج نظریه بناء در فعل مضارع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
معاونت علمی مدرسه علیبنابیطالب علیهالسلام
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء (فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟) 👌علی حسنزاده بر این باور است که بر خلاف نگ
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺
#بازتاب
به زودی...
ویژه برگزیدگان مراحل مقدماتی
#محتوای_تولیدی #مسابقه #ادب_عربی #صرف
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
گروه پژوهشی ادبیات عرب
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋