هدایت شده از ایمانیسم | فاطمهایمانی
📌کلید این قفل لعنتی کجاست؟
یا
«بدنویسی را جدی بگیریم»
چیست این ذهن ناشناختهی مرموز؟ در است؟ پنجره است؟ صندوقچه است یا گاوصندوق؟ لابد یکی از اینهاست که گاهی قفل میشود و هیچ کلیدی هم بازش نمیکند.
-چرا چند روزی است نمیتوانم یک چیز خوب و ارزشمند بنویسم؟
-خوب؟ ارزشمند؟ چرا فکر میکنی باید خوب و ارزشمند بنویسی؟
-یعنی نباید خوب و ارزشمند بنویسم؟
-نع. تو فقط باید بنویسی.
-پس چی منتشر کنم؟
-یک نوشتهی معمولی. یک یادداشت با هر موضوعی که شد؛ از ترک دیوار گرفته تا هر چیز دور و نزدیک دیگر.
-نمیشود. لعنتی یک جمله هم راه نمیدهد، باور کن.
- پس این جملهها که به من میگویی چیست؟
ذهن تو همیشه در حال جمله سازی است. همهی این جملهها هم ارزش نوشتن دارند چون راهی باز میکنند به سوی بیشتر نوشتن.
تو فقط «تداوم» را کنار نگذار و البته به یاد داشته باش که «تداوم» شوخیبردار نیست. گاهی برای پایبندی به آن نه تنها ناچاری بیخیال «آفرینش اثر ادبی خیرهکننده» شوی بلکه باید تعریفت از نوشتهی خوب را هم تغییر دهی.
نوشتهی خوب و ارزشمند گاهی فقط یک جملهی ساده است یا مثلاً متن کوتاهی که در وصف ننوشتن نوشتهای.
نوشتهی خوب گاهی چنگی به دل نمیزند و وقتی منتشرش میکنیم یکی مدام در گوشمان میگوید «این چی بود نوشتی؟ مایهی آبروریزی، در اسرع وقت حذفش کن.»
ولی ما حذفش نمیکنیم چون نوشتهای که باعث شود به «تداوم» پایبند بمانیم حتمن نوشتهی خوبی است. نوشتهای که به ما بگوید امروزمان بهتر از دیروز بوده چون یک یادداشت بیشتر در کانالمان داریم، نوشتهی بسیار ارزشمندی است.
✍فاطمه ایمانی
@imanism_ir
علیٌ حبه جُنّة
قسیم النار والجنة
وصیُ المصطفی حقّاً
امامُ الانسِ و الجِنّة
عید بر شما مبارک.🌹
@paknewis
.
📌میخوام زن اوس غفور شم
امروز در کتابخانه* سررسیدی یافتم و با دیدن خط نوشتهها، صاحبش را حدس زدم. کمی که جلوتر رفتم فهمیدم حدسم درست بوده، چرکنویس یکی از دوستان نویسنده و استاد نویسندگی بود که از طرح و برنامههای مختلفش نوشته، حتا لیست کوچکی از وظایف همسر و فرزندانش در منزل.
در صفحهای نوشته بود:
«میخوام زن اوس غفور شم» ادامهٔ این جمله را به صورت دیالوگ از زبان ده شخصیت متفاوت بنویسید.
تمرین جالبی به نظرم رسید و در راه بهش فکر کردم و در ذهنم چندتایی شخصیت ساختم؛ مثلاً یکبار مادر دختر پاسخ میدهد یکبار پدرش یکبار دوست صمیمیاش، با هر پاسخ داستان تازهای تعریف میشود و هر کدام از گفتگوها لحن متفاوتی دارد.
دوستان نزدیک میدانند من چقدر به دیالوگنویسی و دیالوگخوانی علاقمندم. خلاصه تصمیم گرفتم بنویسم و همینجا منتشر کنم که البته به دلیل مشغولیتهای ذهنی و حافظهٔ جلبکطورم هنوز موفق نشدهام؛
شاید فردا.
شما هم اگر دوست داشتید بنویسید و منتشر کنید. با کمال میل میخوانم و دربارهاش حرف میزنیم.
پ.ن:
دیروز در صفحه اینستاگرامم گفتم که به تازگی سرپرستی یک کتابخانهی بیسرپرست را پذیرفتهام؛ کتابخانهٔ تخصصی ادبیات.
چندتا از جملههای یک کتاب طنز را هم آنجا گذاشتهام که اگر دوست داشتید میتوانید در هایلایت ببینید و خوش بگذرانید.
🆔 @fatemeimanism
@paknewis
📌بالاخره کلکسیونر شدم
من البته کتابدار نیستم ولی کتابداران را دوست دارم و کارم ربطی به نوع کار آنها ندارد.
قفسهها را مثل کابینت خشکبار و کشوی ادویه مرتب میکنم فقط به این منظور که بتوانم دیگران را راحتتر راهنمایی کنم و اگر کسی کتابی را برد و نیاورد، یقهاش را بگیرم.
مهمتر این که حضور غیاب کنم ببینم جای کدام کتابهای مهم خالی است و دیگر اینکه به کی پیشنهاد مطالعهی چی را بدهم بهتر است.
اول محمود دولتآبادی را گذاشتم که بیشتر از نصف یک قفسه را میخواست. کنارش احمد محمود که در محمود هم مشترکند.
بعد هم هوشنگ مرادی کرمانی که میتوان برای کودک- نوجوان هم رویش حساب کرد.
رضا امیرخانی کی انقدر جا گرفت؟ منِ او قبلن لاغرتر نبود؟
یکی از سوالاتم این بود که چشمهایش بزرگ علوی قطورتر از این نبود؟ بودها.
«جزء از کل» هم تا جایی که یادم است لاغر بود، مگر کتابها هم تغییر سایز و وزن میدهند؟
سید مهدی شجاعی هم خیلی جا گرفت. نثرهای ادبیاش مرا پرت میکند به دوران دبیرستان که عاشق آنجور نوشتهها بودم و باهاشان زندگی میکردم. حتا شاید بشود گفت در ذهنم قلهای بود برای خودش.
داوود امیریان را فرستادم قفسهٔ نوجوان و فکر کنم مهرداد صدقی را هم باید راهی کنم.
هر چند ظاهر هولانگیز آبنباتهایش شاید برای هر نوجوانی جذاب نباشد ولی من طنز طبیعیاش را دوست دارم. مطالعهاش برای پس از نوجوانی هم مفید است.
جلال را چیدم یک طرف و سیمین را هم گذاشتم کنارش و بعدش هم دوتا «سه قطره خون».
فریبا وفی و گلی ترقی هم که نمیدانم چرا هنوز در ذهنم خوب تفکیک نشدهاند و گاهی با هم اشتباه میگیرمشان، کنار هم گذاشتم.
گمنامها را هم تصمیم گرفتم زنانه-مردانه کنم. بالاخره باید یک تفکیکی برای علامتگذاری باشد دیگر، حتا شده با معیار مزخرف جنسیت.
باید اذعان کرد که به هر حال آنهایی که بیشتر نوشتهاند یک جورهایی حق آب و گل دارند.
هرچند بعد از سوره الغراب بیشتر به این مهم ایمان آوردهام که کم و خوب منتشر کردن، ارجح است بر زیاد و معمولی، اما خب اسم با کارِ زیاد میماند.
مثلن محمود مسعودی اسمی نیست که ماندنی شود، سورةالغراب چرا، اسم خاصی است و رسم خاصی.
حضور غیاب خوبی بود که ببینم کی هست، کی جایش خالی است.
جای اسماعیل فصیح و قاسم هاشمی نژاد و چند نفر دیگر هم خالی است که بعد از این مرحله، میروم سراغ آنها و میآورمشان توی حلقه.
قرار است به مرور حلقههای حضوری کتابخانی داشته باشیم و چند کار هیجانانگیز دیگر.
@paknewis
می خواهم برقصم و بمیرم.pdf
308.2K
✅ داستان ارسالی از طرف یکیاز همراهان کانال
عکس دو صفحهی اولشو براتون میذارم،
میتونید نظرات یا سوالات خودتون رو برای من بفرستید.
@fateme_imani_62
#داستان
@paknewis
هدایت شده از مرکز آموزشهای آزاد و مهارتی
🌀علاقمندان گرامی
این کلاسها در حال تکمیل هست.
زودتر ثبتنام خود را قطعی بفرمایید تا عضو کلاس باشید.
✅علم و فناوری:
🌱❄️مبانی کامپیوترicdlترم 2) حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21235-2/
🌱❄️مبانی کامپیوتر(icdlمقدماتی) آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21237-2/
🌱❄️فتوشاپ جامع آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21239-2/
🌱❄️تایپ ده انگشتی آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21241-2/
🌱❄️پریمیر (ادیت حرفه ای فیلم و کلیپ) آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21243-2/
🌱❄️آموزش فتومونتاژ با نرم افزار فتوشاپ
https://courses.jz.ac.ir/course/21245-2/
🌱❄️ادمین شو (تکنیکهای کسب و کار در فضای مجازی) آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21247-2/
🌱❄️تولید محتوا با هوش مصنوعی آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21249-2/
🌱❄️ با هوش مصنوعیicdl
https://courses.jz.ac.ir/course/21251-2/
✅ادبی:
🌱❄️نویسندگی خلاق ترم1 حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21477-2/
🌱❄️نویسندگی خلاق ترم2حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21253-2/
🌱❄️نویسندگی خلاق ترم2 مجازی
https://courses.jz.ac.ir/course/21480-2/
✅ هنرهای دستی:
🌱❄️نازکدوز بدون الگو ترم1 حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21255-2/
🌱❄️ورکشاپ هودی و شلوار
https://courses.jz.ac.ir/course/21259-2/
🌱❄️نازکدوز با الگو ترم2حضوری (خانم یاوری)
https://courses.jz.ac.ir/course/21261-2/
🌱❄️نازکدوز با الگو ترم1حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21263
🌱❄️نازکدوز با الگو ترم2حضوری (خانم اعجازی)
https://courses.jz.ac.ir/course/21265-2/
🌱❄️دوخت چادر و ملزومات حجاب مجازی
https://courses.jz.ac.ir/course/21267-2/
🌱❄️آموزش دوخت شلوار تجاری حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21269-2/
🌱❄️ورکشاپ کیف دوزی با پارچه حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21271-2/
🌱❄️بافت لباس پیشرفته
https://courses.jz.ac.ir/course/21273-2/
🌱❄️بافت لباس مقدماتی
https://courses.jz.ac.ir/course/21275-2/
✅ زبان:
🌱❄️مکالمه عربی ترم1 حضوری
ttps://courses.jz.ac.ir/course/21299-2/
🌱❄️مکالمه عربی ترم2 حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21301-2/
🌱❄️مکالمه عربی ترم1 آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21303-2/
🌱❄️مکالمه عربی ترم2 آنلاین
https://courses.jz.ac.ir/course/21305-2/
✅ هنر و زندگی:
🌱❄️آموزش سوسیس و کالباس خانگی حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21277-2/
🌱❄️آموزش سوسیس و کالباس خانگی پیشرفته حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21505-2/
🌱❄️ورکشاپ تخصصی حلوا حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21281-2/
✅هنرهای تجسمی:
🌱❄️خوشنویسی با قلم حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21283-2/
🌱❄️خوشنویسی تحریری حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21285-2/
🌱❄️آموزش ظروف رزین حضوری
https://courses.jz.ac.ir/course/21287-2/
🌱❄️طراحی با مداد ترم1
https://courses.jz.ac.ir/course/21289-2/
🌱❄️نقاشی رنگ روغن مقدماتی 2
https://courses.jz.ac.ir/course/21291-2/
🌱❄️تذهیب:
https://courses.jz.ac.ir/course/21293-2/
🌱❄️سفالگری با دست و چرخ حضوری مقدماتی
https://courses.jz.ac.ir/course/21295-2/
🌱❄️سفالگری با دست و چرخ حضوری پیشرفته
https://courses.jz.ac.ir/course/21297-2/
#مرکز_آموزش_های_آزاد_و_مهارتی
|مرکز آموزشهای آزاد و مهارتی|
🆔@ama_jz
هدایت شده از با نهج البلاغه
بسمالله
«بعثت» یعنی چه؟
در معنای پیشاقرآنیِ کلمهی «بعث»، دو مؤلفه وجود دارد: برخیزاندن و فرستادن. به همین سبب، بعث به معنای فرستادنی است که مسبوق به برخیزاندن باشد. چنانکه عرب وقتی عقال از دست و پای شتر باز و او را از زمین بلند میکند و به جایی میفرستد، میگوید: «بعَثتُ البعیر»(کتاب العین 2/112).
حشر و نشور مردگان در آستانه قیامت را خداوند به همین سبب، «بَعث» نامیده است. مفسران نیز در معنای آیهی مبارک «وَ الْمَوْتىٰ يَبْعَثُهُمُ اللّٰهُ » (الأنعام: 36)، گفتهاند: «أي: يُخرِجهم و يُسِيرهم إلى القيامة»(راغب 132). در این تفسیر، «یخرجهم»، به همان مؤلفهی اول (یعنی برخیزاندن و برانگیختن) و کلمهی «یسیرهم»، به مؤلفه دوم (یعنی فرستادن به سوی قیامت) اشاره دارد.
ممکن است در آیه مبارکِ «فَبَعَثَ اللّٰهُ غُرٰاباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْض» (المائدة: 31) نیز کلمه «بعث» به همین معنا به کار رفته باشد؛ یعنی خداوند ابتدا غراب را از عدم آفرید بعد او را به سوی قابیل فرستاد؛ چون در تفاسیر روایی آمده است که این غراب نیز از طریق زاد و لد طبیعی آفریده نشده بود بلکه خلقتش مانند ناقه صالح و گوسفند اسماعیل بود. (نور الثقلین؛ ج4، ص: 420)
🔰در بعثت پیامبران نیز دو مرحله وجود دارد که برای اشاره به همین دو مرحله کلمه «بعث» به کار رفته است. در مرحله اول، انبیاء را خداوند انتخاب میکند چنانکه به موسی علیه السلام فرمود: «إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ» (اعراف: 144)، آنها را پرورش میدهد چنانکه به او فرمود: «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسي» (طه: 41) سپس از گمنامی در زمین، به مقام متعالیِ همسخنی خودش و همراهیِ فرشتگان آسمان میرساند (وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى) (ضحی: 7) همهی اینکارها که اجزای مستمر مرحله اول است، نوع نامحسوسی از برخیزاندن و از خاک به افلاک کشاندن است. در مرحله دوم، پیامبران را به هدایت خلق فرستاده است؛ چنانکه فرمود: «أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً». تلفیق این دو مرحله را نیز خداوند در قرآن «بعث» نامیده و برای مثال فرموده است: «وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا» (النحل: 36).
#مبعث
#مناسبتی ۷۸
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🎭 وبینار تئاتراه
⭐ حضور برای همه آزاد و رایگان است.
🌟 تئاتر را زندگی کن، هر روز، هر لحظه!
😮 از اسرار نمایشنامهها تا جادوی بازیگری
ارائه: باده علوی
🕒از شنبه تا چهارشنبهی هر هفته، ساعت ۱۵
🔵 لینک ورود به وبینار:
https://www.skyroom.online/ch/madresenevisandegi/badealavi
❤
🚫نکات فنی:
پس از کلیک روی پیوند بالا، گزینهی «میهمان» را انتخاب کنید و سپس نام و نام خانوادگی خود را ثبت کنید. نیاز به نام کاربری و رمز عبور نیست.
برای ورود به اسکایروم باید فیلترشکن خاموش باشد تا صدا و تصویر را با کیفیت بالاتری دریافت کنید.
هر وقت به مشکل خوردید صفحه را ببندید و از نو بگشایید.
@potiil
پاکنویس ( تمرین نویسندگی)
🎭 وبینار تئاتراه ⭐ حضور برای همه آزاد و رایگان است. 🌟 تئاتر را زندگی کن، هر روز، هر لحظه! 😮 از
تئاتراه
ماجرایی که هر روز ادامه دارد.
دوستانتون رو خبر کنید که امروز میزبان حضور علیرضا اسحاقحسینی، کارگردان تئاتر «دختریانکی» هستیم.
✅ ساعت ۱۵
.