eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙 زمان کردن برای روزه 💢 پرسش: زمان برای نیّت روزه ماه رمضان چه موقع می‌باشد؟ ▫️آیت‌الله وحید خراسانی: وقت نيّت روزه ماه رمضان در شب اول از اول شب است تا اذان صبح و در غیر شب اول می‌توان قبل از اول شب هم نيّت کرد مثلا عصر روز قبل نيّت داشته باشد که فردا را روزه بگیرد قربة الی الله و بر این نيّت باقی باشد اگر چه تا بعد از اذان صبح خوابش ببرد. ▫️آیت‌الله شبیری زنجانی: نيّت روزه ماه رمضان وقت معيّن ندارد همين كه تا قبل از اذان صبح نيّت كرده باشد، كفايت می‌كند بنابراين كسی كه مثلاً در روز قبل نيّت روزه كند و بعد بخوابد و تا اذان صبح هم بيدار نشود، روزه‌اش صحيح است. ▫️آیت‌الله مكارم شیرازی: نيّت وقت معيّنی ندارد، بلكه هر موقعی تا قبل از اذان صبح نيّت كند، كافی است، و همين كه برای خوردن سحری برمی‌خيزد اگر از او سؤال شود منظورت چيست؟ بگويد: «قصد روزه دارم» كافی است. ▫️آیت‌الله سیستانی: آخرین زمان برای نیت بنابر احتیاط واجب هنگام اذان صبح است. ▫️بقیّه مراجع: زمان برای نیت کردن از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح است. 📚 رساله ۱۶ مرجع مسأله ۱۵۵۳ - وحید ، رساله ، مسأله ۱۵۶۰ - زنجانی ، رساله ، مسأله ۱۵۶۱ - مکارم ، رساله ، مسأله ۱۳۱۹ - خامنه‌ای ، استفتاء جدید ، مسأله ۵ - سیستانی ، رساله دو جلدی ، ج ۱ ، مسأله ۱۹۳۳ 📎 پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلاصه سوال: آیا تکامل انسان در برزخ و قیامت هم ادامه دارد؟
651 📌 در برزخ و قیامت ❓ سوال: آیا تکامل انسان در برزخ و قیامت هم ادامه دارد؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم نظریه غالب در میان اندیشمندان اسلامی این است که تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست. این عده بر این باورند که بر اساس منابع دینی بهشت دو گونه است: یکی بهشت برزخی و دیگری بهشت در قیامت. تکامل در بهشت برزخی ممکن است. اما تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست؛ زیرا عالم قیامت و ورود در بهشت نهایت سیر تکامل انسان است؛ در نتیجه ورود به بهشت معنای کامل شدن است، نه برای کامل شدن. توضیح بیشتر اینکه: تکامل و ارتقای درجات در بهشت مرهون و معلول درجات ایمان و عمل صالح انسان در دنیا است، خداوند می‌فرماید: «وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یعْمَلُون»؛[1] هر کس از بندگان به عملی که کرده رتبه خواهد یافت. بنابر این، طبق فرمایش امام علی(ع) که می‌فرماید:«اَلیوم عملٌ و لا حساب و غداً حساب و لا عمل»؛[2] امروز(تا زمانی که در دنیا هستید) روز عمل و تلاش است نه روز حساب‌رسی به اعمال، و فردای قیامت روز حساب‌رسی است نه روز عمل. لذا، اگر در آخرت پرونده اعمال و کارهای نیک بسته می‌شود و تکامل هم معلول عمل صالح است، در نتیجه در بهشت تکاملی نیست، مگر آنچه در این دنیا فراهم نموده باشیم. بنابر این در آخرت، تکامل-یعنی ارتقا از درجه به درجه‌ی دیگر بهشت بدون این‌که قبلاً در دنیا مقدمات و شرایط آن‌را فراهم کنیم- وجود ندارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لا ینْفَعُ نَفْسًا إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ؛[3] اگر کسى که قبلا ایمان نیاورده یا خیرى در ایمان آوردن خود به دست نیاورده، ایمان آوردنش سود نمى‌‏بخشد. بگو منتظر باشید که ما [هم] منتظریم». مطالعه بیشتر و منبع پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
652 📌 روزه ❓ سوال: سلام وقت بخیر ببخشید قیمت معادل کفاره برای روزه های سال قبل چه مقدار هست ؟ مرجع آقای سیستانی ✅ پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای آیت الله سیستانی حفظه الله، وظیفه مکلف این است که یک مد طعام بدهد و مبلغ آن کافی نیست. مشروح نظر ایشان را از سایت معظم له اینجا بخوانید: 🔸مسأله 1674 ـ اگر در ماه رمضان به واسطه عذری روزه نگیرد، و بعد از ماه رمضان عذر او برطرف شود و تا ماه رمضان آینده عمداً قضای روزه را نگیرد، باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام هم به فقیر بدهد. (سایت معظم له) 🔸مبلغ و شیوه پرداخت یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا ماکارونی و مانند آنها) و دادن قیمت در کفارات مجزی نیست ، بله می توانید مبلغ را به شخص دیگری بدهید و او را وکیل کنید تا با آن غذا بخرد ( ۷۵۰ گرم نان یا آرد یا ماکارونی یا مانند آن ) وآن را تملیک فقیر کند ، همچنانکه می توانید قیمت را به مستحق داده و او را وکیل کنید تا با آن - به وکالت از شما - غذا بخرد وبرای خود قبول کند ، ولی ذمه شما مشغول می ماند تا اینکه وکیل یا مستحق این فعل را به وکالت از شما انجام دهد، پس باید یقین به آن پیدا کرد . مطالعه بیشتر و منبع پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
653 📌 و ❓ سوال: سلام وقت بخیر یکی سوال از یکی از دوستان یک نفر اعتقاد داره که قیامتی هست ولی میگه برای رسیدن به بهشت راهش نماز و روزه و... نیست ، راهش اینه که مثلا به کسی ظلم نکنی و کارهایی مثل این. به نظرتون برای فردی که چنین ذهنیتی داره چه چیزی باید گفت؟ ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر. این که راه بهشت با چه اعمالی فراهم می شود را باید از قرآن آموخت ظلم کردن ، انسان بودن، کمک کردن، همه اینها چیزهایی است که در اسلام وجود دارد. البته برخی می‌خواهند به جای دین از انسانیت حرف بزنند در حالی که انسانیت خود از جزئی از دین است جدای از دین نیست در واقع اگر کسی انسانیت داشته باشد می‌تواند دیندار باشد. عقل انسان برخی از امور کلی که میتواند راهگشا باشد رو درک میکنه مثل خوبی عدالت و بدی ظلم، اما اینها به معنای این نیست که ما همه چیز رو فهمیدیم و به واجبات و محرماتی که خدا بیان کرده توجهی نداشته باشیم. خداوند در قرآن ما را به اطاعت از خودش و پیامبر است و امامان دستور داده و فرموده اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم . در جای دیگر خدا به نماز دستور داده در جای دیگری به روزه دستور داده تمام احکام اصلی ما در قرآن وجود دارد اما کیفیت برخی از آنها در روایات بیان شده است. لذا اگر کسی می‌خواهد بفهمد چه چیزی در اسلام آمده یا نیامده باید به قرآن و روایات مراجعه کنند و از ظن و فکر خودش حرفی نزند پیامبر اکرم (ص) فرمود بعد از خودم شما را به دو چیز رهنمون می کنم کتاب خدا و سنت و اهل بیتم. ما راه را باید از قرآن و اهلبیت علیهم السلام بیاموزیم نه اینکه بدون مطالعه و فهم دین، حرف بزنیم یا حرف چهارتا شبکه معاند رو تکرار کنیم. شما هم مستندات و آیه و روایاتی که نشان دهنده واجبات و محرمات هست رو برای ایشان بغرستید، بخونید و نشون بدید. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
654 📌 و علت احکام و نیازهای انسانی ❓ سوال: 1.چرا خدا یک چیزی رو در (شهوت) وجود انسان قرار داده ولی راه حلی براش نذاشته 2. چرا در دین برای مشروب و روزه خواری جرم هایی مثل شلاق و... تعیین کرده یا هر کار حرامی ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: هیچ بن بستی در مسیر پاکی و خوبی انسان ها وجود نداره. فقط ما باید سبک سنگین کنیم، اولویت سنجی کنیم از چیزهایی بگذریم و سختی هایی رو به جون بخریم برای رسیدن به نتیجه و برون رفت از مشکلات حتما راهی هست راه رو باید خالص کرد باید همه خواسته هامون و شرایط و اثرات و تبعات هر کاری که میخواهیم انجام بدیم رو کنار هم بگذاریم با عقل و شرع به قضیه نگاه کنیم اونوقت می بینیم راه حل هست ولی قیمت داره. قیمتش هم گاهی گذشتن از برخی خواسته هاست، گاهی تحمل برخی سختی هاست، گاهی صبر کردنه و... برای احساس جنسی که در وجود انسان قرار داده شده هم خداوند راههای درستی گذاشته که با اطلاع از اون راه ها میشه برنامه ریزی کرد و به سمتش رفت. شرایطی قرار داده شده که باید بهش فکر کرد و رعایت کرد. برخی احساس های درونی انسان خیلی مهمند و نباید افسار گسیخته به خواهش ها و نیازهاش توجه کرد. مثل نیاز به آب خوردن نیست که بتونی به راحتی از در هر مغازه و منزل و ... آبی برای خوردن پیدا کنی و خودت رو سیراب کنی. بلکه خداوند برای این نیروی عظیم و زندگی ساز (احساس جنسی) راه هایی مشخص کرده و شرایطی گذاشته چون بناست اتفاقات بزرگی با این احساس بیفته. اما انسان ها این احساس رو در حد شهوت حیوانی فروکاستند و بی محابا و بدون حد و مرز خواستند بهش رسیدگی کنند که جنایات و تجاوزها و بی بند و باری ها و فسادهای زیادی ایجاد کرد و میکنه. همانطور که اگر بچه کوچک شیرخواره مزه عسل رو بفهمه دست از شیر خوردن بر میداره و دیگه گوشت و استخوانش محکم نمیشه و رشد خوبی پیدا نمیکنه، (چون در اون سن بهترین غذا برای سلامت جسم و روحش همان شیر مادر است)، ماهم اگر در غیر زمان خودش مثلا زودتر، به احساس های جنسی توجه کنیم در چاه عمیقی می افتیم. یا مثلا اگر از راه نادرستی اقدام کنیم در چاه های بدی گرفتار میشیم که زندگی و آبرو و آینده ما رو خراب میکنه. پس راه درست چیه؟ راه درست رو باید با توجه به شرایطی که داریم، پیدا کنیم. نمیشه یک راه گفت و به همه یک نسخه داد. بلکه هر کسی با توجه به شرایطی که داره قطعا راهی در مقابلش هست که خداوند از او میخواد و در توانش هم هست فقط باید اولویت سنجی که گفتم انجام بدهد. کسی که میخواد در کنکور رتبه خوبی داشته باشه حداقل یکسال سختی هایی رو به خودش میده، مهمانی ها، پاتوق و رفیق بازی و ... رو برای مدتی کم یا تعطیل میکنه ، در این موضوع (احساس جنسی) هم همین طور است وباید دید شرایط شما به چه شکله. آیا جوری هست که باید سریعتر شرایط ازدواج رو فراهم کنید یا باید چیزهایی که موجب تحریک و برانگیخته شدن این احساس میشه رو از خودتون دور کنید و سعی کنید با روش های منطقی و درست خودکنترلی ایجاد کنید. این امر نیاز داره که با مشاور مذهبی مطرح بشه تا بصورت مشخص بررسی بشه که برای شما کدام راه و به چه طریقی باید پیگیری بشه. جواب سوال دوم: با یک مثال میگم ، اگر اختیار تربیت یک کودک خردسال دست شما باشه، که خیلی از خطرات اجتماعی رو هنوز درک نمیکنه، چه بخواد چه نخواد چه گریه بکنه چه نکنه، شما نمیگذارید به سمت اتوبان بره و توی اتوبان بازی کنه! کودک شوق بازی در خیابان و اتوبان داره شما هم می بینید اگه خودش بخواد انتخاب کنه، خراب میکنه پس او رو مجبور می کنید که جای دیگری بازی کنه. خداوند وقتی می بینه در معصیت ها و گناهان خطراتی برای ما هست که ما بخاطر میل های مادی و دنیوی دوست داریم انجامش بدیم و با عقل خودمون بدی اونها رو درک نمیکنیم، اونها رو بر ما حرام کرده که مانعی ایجاد کنه بر سر راه. در عین حال اختیار رو هم به خود ما داده و مجبورمون نکرده. بلکه از عقوبت و اثرات هر راهی گفته تا ما بتونیم انتخاب کنیم. مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پاسخ به شایعه: 🔻تولید گردوغبار در مرز ایران توسط عراق با استفاده از دستگاه‌های چینی 🔻اما واقعیت ماجرا این است که اینها کشاورزانی هستند که در حال پاشیدن خاک با کیفیت بر روی زمین‌های کشاورزی خود هستند تا از کودهای شیمیایی کمتری استفاده کنند و محصول ارگانیک تولید کنند. از طرفی زبان فیلم نیز پرتغالی است. ⚠️ مراقب باشید هر فیلمی را باور نکنید. مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 تشخیص ضرر داشتن روزه ‌ ✅ تشخیص تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه یا ضرر داشتن روزه بر عهده مکلف است. پس اگر پزشک بگوید: روزه ضرر دارد ولی گفته او موجب اطمینان یا ترس از ضرر نشود یا مکلف با تجربه دریافته باشد که روزه ضرر ندارد، باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید: روزه ضرر ندارد ولی خودش بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر عقلایی داشته باشد، نباید روزه بگیرد و روزه بر او حرام است. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۴. مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 حکم کسی که بفهمد روزه برایش ضرر دارد ‌ ✅ کسی که معتقد است روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته است، روزه‌اش باطل است و باید قضای آن را به جا آورد. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۳ مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• 🔸 تزریق واکسن کرونا هنگام روزه‌داری ⁉️ آیا تزریق واکسن کرونا موجب باطل شدن روزه می‌شود ؟ ✅ تزریق واکسن کرونا ، مبطل روزه نمی‌باشد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
655 📌 ❓ سوال: سلام ...قضاوت هایی که تو ذهنمون و فکرمون دیگران رو میکنیم مثلا باخودمون میگیم فلانی ادم درستی نیست یا داره دروغ میگه بدون اینکه به زبون بیاریم و به کسی بگیم گناهه؟و عقوبت داره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم سوء ظن و تجسس در مورد دیگران مقدمه ی قضاوت در مورد آنان می باشد و در اسلام از تجسس و سوء ظن در امور دیگران به شدت نهی شده است ، در نتیجه هر گونه قضاوت در مورد دیگران نا پسند و به دور از اخلاق اسلامی است. در قرآن نیز به شدت از گمان بد بردن به دیگران نهی شده است: اى کسانى که ایمان آورده اید! از بسیارى از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمانها گناه است(سوره مبارکه حجرات ،آیه 12). 🔸 به طور کلی سوء ظن در مورد افراد داراى چند قسم است و هر یک حکم خاص خود را دارد: 1- شخصى به مسلمانى سوء ظن دارد و بر مبناى این سوء ظن ترتیب اثر مى دهد و آن را در رفتار و یا گفتار خود آشکار مى کند. این قسم از سوء ظن قطعا حرام است و مورد اتفاق فقها است. 2- سوء ظن این گونه باشد که نسبت به مسلمانى، گمان بدى به ذهن انسان خطور کند (بدون اختیار و ناخودآگاه) و خود شخص از این حالت ناراحت بوده و ابدا این گمان را در رفتار و گفتار خود نشان ندهد؛ بلکه در صدد رفع آن برآید. این قسم از سوء ظن قطعا حرام نیست؛ چون چنین حالت و خطورى براى ذهن غیراختیارى است و نهى کردن از امر غیراختیارى قبیح است (المیزان، ذیل آیه 12، سوره حجرات). 3- انسان نسبت به مسلمانى گمان بدى ببرد و به این امر عقیده داشته باشد. هم چنین بدون یقین حکم به بدى او کند و از این حالت ناراحت هم نباشد؛ اما این حالت را در رفتار و گفتار خود بروز ندهد و تنها قلبا از او متنفّر باشد. این قسم از سوء ظن مورد بحث است؛ این قسم هم طبق نظر اکثر علما حرام است و حرمت سوء ظن و گمان بد به دیگران را به همین قِسم معنا می کنند. ، (مرآه العقول، ج 11، ص 16). سوء ظن اگر از مرحله عقیده فراتر رود و در گفتار ظاهر شود، غیبت یا تهمت بوده و این گناه جداگانه اى غیر از سوء ظن خواهد بود و اگر در رفتار ظاهر شود، ایذاء مسلمان بوده و گناه دیگرى محسوب خواهد شد. سوء ظن نسبت به دیگران موجب وارد شدن ضررهای فراوان معنوی و حتی مادی به انسان می گردد: در اسلام شدیدا از ترتیب اثر دادن به گمان های بیهوده و بی اساس منع گشته و از انسان ها خواسته شده تا زمانی که به مسأله ای یقین و علم پیدا نکرده اند, درباره آن قضاوت نکنید; و از آنجایی که پیدا کردن یقین در مورد افراد نیاز به تجسس دارد و از تجسس در مورد در اسلام نهی شده است در نتیجه نمی توان در مورد افراد قضاوت کرد، چرا که عمل به ظن و گمان رابطه بین آدمیان را دچار تشویش و سستی کرده و اعتماد را در جامعه از بین می برد. حضرت علی (ع ) فرمود: «گمان بد کارها را فاسد کرده و انسان را بر کارهای زشت وامی دارد»(غررالحکم , حرف سین , لفظ «سوء»). حتی در حدیثی از رسول اکرم (ص ) وارد شده است : «کسی که به برادر خود سوء ظن داشته باشد به تحقیق به خداوند بدی نموده است , زیرا خداوند فرموده : «از بسیاری از گمان های بی اساس دوری کنید»(میزان الحکمه , ج 5, ص 625). پس صِرف این که کلام و یا عملی را از دوست خویش مشاهده کردیم , نباید آن را بر بدی و سوء قصد وی حمل نماییم . هم چنین نباید دیگران را بدون دلیل و مدرک , متهم به کارهای زشت کنیم و... . پیشوایان دینی و امامان (ع ) از ما خواسته اند که کارهای برادران مسلمان خود را بر بهترین شکل حمل نماییم و حتی اگر حمل بر صحت و درستی آن مشکل است , تلاش کنیم تا وجه خوبی برایش پیدا کرده واز هرگونه بدگمانی تا قبل از مرحله علم بپرهیزیم , (بحارالانوار, ج 75, ص 196).در غیر این صورت همیشه انسان از دیگران و گفتار و کردار آنان وحشت داشته و چنین خواهد پنداشت که هر عملی که انجام می دهند علیه او صادر گردیده است . عبدالله بن موسي بن جعفر (ع) از پدر بزرگوارش پرسيد: آيا دو فرشته اي كه خداوند بر هر انساني گماشته، هنگامي كه فردي اراده گناه يا عمل صالحي مي كند، آنها از اراده و قصد انسان با خبر مي گردند؟ امام فرمود: آيا بوي مدفوع با بوع عطر يكي است؟ گفتم نه: فرمود: به رساتي وقتي بنده اي قصد كار خوب ميكند، نفس او خوشبو ميشود و نفسش معطر بيرون آيد. زماني كه قصد گناه كند نفسش بدبود و گند در آيد. ... و چون آن كار را بكند زبانش قلم آن فرشته (دست چپ) ميشود و با آب دهان آن گناه كار، آن را براي او ثبت ميكند. مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
656 📌 ❓ سوال: سلام من یه جا خوندم انسان نفس در آخرت مجرد تامه هستش و به همین دلیل هستش در آخرت کمال ممکن نیست . اگه اشکال نداره میشه برهان فلسفی این حکم و تصدیق رو بگید ✅پاسخ: سلام علیکم اینکه انسان در آخرت مجرد تامه هست یا با جسم است رو قبلا به شما پاسخ دادیم: مجردات در آخرت و برزخ مراتب مختلفی دارند. انسان هم در یک سطح پایین از تجرد است اما در قیامت جسم مثالین نیز دارد. حشر انسان روحانی و جسمانی است. کمال انسان در قیامت هم از نظر عقلی ممکن است و محال عقلی نیست. اما اینکه این کمال در قالب تکلیف و بازخواست به شکلی که در دنیا مطرح است باشد، اینطور نیست. انچه قبلا گفتیم که کمال ممکن نیست بخاطر اتمام مهلت تکلیف از این باب است. اما اینکه لطف خداوند شامل حال انسان بشود و در اخرت هم بر اساس بندگی انسان که برخواسته از شناخت عمیقتری نسبت به خداوند است، موجب کمال معنوی او بشود امری غیر ممکن نیست. بله هر مقدار معرفت و شناخت بیشتر شود، درک عبد بودن بیشتر شده و انسان را به کرنش و عبادت بیشتر می کشاند که این خود مراتبی از کمال را در پی دارد. اما کمال انسانی نتیجه اعمال او در دنیاست و در آخرت ازدیاد معرفت و کمال به معنای مهلت تکامل داشتن نیست. که انسان ها در آنجا از نتیجه اعمال بد خود بواسطه عمل نیکی که در آنجا انجام بدهند ، بیرون آیند. اگر انسانی از جهنم خارج شده و به بهشت می رود، نتیجه اعمال دنیایی اوست. انسان به مقامی که در آخرت به او اختصاص داده می شود رضایت کامل دارد و درک کاملی دارد که ارزش و نتیجه اعمال او بسیار کمتر از آن مقدار است و لطف خداوند است که انسان را در مقام معنوی و بهشتی که دارد جای می دهد. آیت الله مصباح یزدی: کمال عبارت است از «فعلیت و هستى محض و نداشتن قوه و استعداد». کمال، داشتن هر چیزی است که براى شى ء ممکن و لایق باشد. به سخن دیگر، کمال، نقطه پایان و مرحله نهایى و عالى هر شى ء و یا صفت یا اوصافى است که فعلیت اخیر شى ء اقتضاى واجد شدن آنها را دارد و امور دیگر در حدّى که براى رسیدن به کمال حقیقى آن مفید باشد، «کمال مقدمى» و «مقدمة الکمال» خواهند بود . در هرانسانی غریزه «حبّ کمال» وجود دارد؛ و رنج ها و سختی ها را به آرزوی آینده روشن تری بر خود هموار می سازد. انسان با پیمودن مراحل لازم هم در دنیا به کمالاتی می رسد و هم در آخرت، ولی فرقشان در این است که کمالات در دنیا جنبه مقدّمی و آلی (وسیله بودن) داشته، و زمینه را برای رسیدن به کمال نهایی در آخرت که جنبه عالی دارد، فراهم می آورند. چون واجب الوجود از جمیع جهات کامل و ممکن الوجود از جمیع جهات ناقص است، هنگامی که بنده ای در رفع نقائص خود سعی کند از نظر معنوی به خدا نزدیک می شود. این کمال مقدمه است برای کمال نهایی (لقاء الاهی). یعنی انسان در نقطه نهایی سیر استکمالی خویش به جایگاهی می رسد که آن جا، نزد خدا و جوار رحمت او است. چنانچه قرآن در مورد سرنوشت نهایی متقین می فرماید: «به تحقیق پرهیزگاران در باغ ها و نهرها (ی بهشت جاودانی) منزل خواهند گزید. در جایگاهی راستین نزد خداوند سلطنت و عزت متنعمند». و یا در آیه دیگری می فرماید: «ای انسان تو تلاش می کنی که با رنج و کوشش به سوی پروردگارت پیش روی و به ملاقات او نایل آیی». پس کمال انسان، در دنیا و آخرت رسیدن به مقام قرب الاهی در دنیا به معنایی که گفته شد و در آخرت به معنای حضور در جوار رحمت قدس الاهی (کمال نهایی) است. راه رسیدن به این مراتب از کمال در دنیا و آخرت، عبودیت و بندگی خدای متعال است که اظهار بندگی و نهایت خضوع و تسلیم در برابر فرمان های الاهی است، و هر عملی که به قصد عبادت و ثواب و تقرب انجام می گیرد باید تنها برای خدا باشد. ( مصباح یزدی، محمد تقی، اخلاق در قرآن، ج2، ص42،) مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
657 📌 ❓ سوال: و یه سوال برایم پیش آمد و آن هم این بود که به من گفتند که خالدین در جهنم کم هستند و افراد کمی در جهنم جاودانه هستند میخواستم بدانم مگر شما میگویید فرد نتیجه اعمال خودش را میبیند پس دیگر چرا فرد از جهنم خلاص میشود و ارتقا پیدا میکند.و یه سوال دیگر . ایا کمال با احکام خاص آن دنیا برای فرد امکان پذیر هست یا نه . ایا این که میگویند در بهشت غمی وجود ندارد درست هست یا خیر ‌. اگر فرض کنیم غمی وجود ندارد ایا فرد مومن از اینکه دیگر نمی تواند ارتقا پیدا کند ناراحت و غمگین نخواهد شد ؟ ‌ . و منظور شما از کمال را که در آخرت ممکن نمیدانید را لطفا بگویید‌. ✅پاسخ: سلام علیکم آنچه قبلا در مورد عدم امکان کمال در آخرت گفتیم ناظر به تکلیف بود. یعنی چون مهلت تکلیف و تکامل روح طبق آنچه خداوند در دنیا برای انسان واجب و حرام کرده است، تمام شده، پس این نوع تکامل تکلیف مدار دیگر در اخرت وجود ندارد. خلاص شدن از جهنم نتیجه اعمال اختیاری او در دنیاست و به معنای اعطای کمال و ارتقایی که ربطی به دنیا نداشته باشد نیست. دنیا محل اعمال اختیاری انسان است و آخرت و آنچه نصیب انسان می شود نتیجه اعمال اختیاری انسان است و جبران دنیا در آخرت امکان پذیر نیست. کمالی که در آخرت چه بسان انسان بتواند به آن دست یابد به معنای این نیست که خطاکاری او در دنیا را جبران می کند. بلکه این کمال برای بهشتیان است و به معنای کمالی که نتیجه عمل صالح اختیاری که در دنیا داشته است نیست. پس شخص گنه کار نمیتواند بگوید که من در آخرت جبران خواهم کرد. یا شخص مومن بگوید من ادامه مقاماتم را در بهشت دنبال خواهم کرد. بلکه آن کمال معنوی چیزی است که به سختی میتوان درک درست و بیان درستی از ان داشت. برای درک بیشتر به این لینک مراجعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/1333 این کلام از مرحوم آیت الله مصباح یزدی را بخواند (اعلی الله مقامه) : اولا، کامل مطلق کیست و منظور از رسیدن به کمال مطلق چیست و سرانجام به این موضوع بپردازیم که آیا روند تکامل در آخرت متوقف مى‌شود یا خیر. گاهى مقصود از «کمال مطلق» وجود خداى متعال است، ولى چون وجود خداى متعال کمالى است ابدى، همیشگى و پایان ناپذیر گاهى «کمال مطلق» به همین معناى عام در مورد آخرت هم به کار مى‌رود. کمالات جهان آخرت در مقایسه با دنیا، از نظر زمانى و مکانى، ابدى و پایان ناپذیر است. کمالاتى که در آخرت به انسان مى‌دهند از او پس نمى‌گیرند. در آنجا آفت و مرض و مرگ و فراق و گرفتارى نیست. دنیاى آخرت به این معنا، کمال مطلق است. اما اینکه روند تکامل در آخرت ادامه دارد یا نه، مسأله‌اى بسیار پیچیده و کم و بیش اختلافى است. آنچه در این مورد مى‌توان گفت این است که: کمال اختیارى انسان از اعمال اختیارى او ناشى مى‌شود؛ یعنى براى بدست آوردن آن کمال باید انسان با اختیار خود یک سلسله اعمال را انجام دهد تا اینکه به آن کمال برسد و رسیدن به این کمال تنها تا زمانى ممکن است که آدمى توان گزینش داشته باشد؛ به عبارت دیگر تا دم مرگ، قدرت بر تکامل اختیارى دارد، وقتى که انسان قادر بر انجام عمل اختیارى نبود، کمال به این معنا براى او بى معناست؛ یعنى آخرت، سراى تکلیف نیست و اعمال گذشته قابل جبران نیستند، پرونده اعمال اختیارى نیز بسته مى‌شود «الیوم عملٌ وَ لاحساب و غداً حسابٌ وَ لاعمل نهج البلاغه، شرح ابن ابى الحدید، جلد2، باب42، ص318» آنجا جاى کار اختیارى نیست. تکامل اختیارى در آخرت معنا ندارد، آنجا جاى دیدن اعمال و نتایج آنهاست. تصویر تکامل به این معنا، در آخرت تنها به این صورت ممکن است که انسان در دنیا عملى را انجام داده باشد و اثر او در برزخ آشکار و موجب تکامل فرد شود. کسى که درختى را غرس مى‌کند، بعد از چند سال ثمر او را مى‌بیند. حال، کسى که، مثلاً در دوران زندگى درختى را کاشته و بعد از مرگ او ثمر مى‌دهد، مى‌تواند در تکامل برزخى او مؤثر باشد. گاهى انسان بعد از چند سال در برزخ، نتایج اعمال خود را مى‌بیند یا اینکه آلودگى هایى که در دنیا داشته، به تدریج محو مى‌شود تا جوهر باطن او ظهور پیدا کند.به هرحال، تکامل انسان در برزخ از این قبیل است، در اثر رفتارهاى جدید او نیست، نتایج همان کارهایى است که در دنیا انجام داده است و در نهایت به وسیله شفاعت، که مقدمات آن را هم خود او فراهم کرده است، به بهشت راه مى‌یابد. منبع:پیش نیازهای مدیریت اسلامی ، آیت الله محمدتقی مصباح ، قم : موسسه آموزشی امام خمینی 1367. مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• 🔻 در مواردی که مستحب است انسان از مبطلات، خودداری نماید، آیا می‌تواند آشکارا روزه‌خواری کند؟ ▫️مقام معظم رهبری: تظاهر به روزه‌خواری جایز نیست و در مواردی موجب حد یا تعذیر است. ▫️مرحوم آیةالله صافی: به طور کلی تظاهر به روزه‌خواری ولو برای معذورین جایز نیست و با تشخيص مجتهد جامع الشرائط تعذیر می‌شود. ▫️آیةالله مکارم: افطار عمدی روزه و تظاهر به روزه‌خواری حرام است و اگر معتقد باشد گناهی نکرده (و در حقیقت منکر روزه باشد، انکاری که به انکار خدا یا پیامبر اسلام ﷺ بازگردد) حکمش قتل است، و چنانچه معتقد به روزه باشد، و اعتراف به گناهش نماید، حاکم شرع او را تعزیر می‌نماید. و کسانی که معـذور از روزه گرفتن هستند مانند مسافر یا مریض نباید تظاهر به روزه‌خواری کنند و حتی برای آن‌ها مکروه است در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن، خود را کاملا سیر کنند، همچنین جماع برای آن‌ها مکروه است. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 مبطلات روزه ‌ ✅ نُه چیز روزه را باطل میکند: ۱. خوردن و آشامیدن؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛ ۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «علیهم السلام» (بنابر احتیاط واجب)؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛ ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۱۷ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
658 📌 ❓ شوال: سلام..یکی از دوستان سوالی داشتن که در تا الان خیلی پدرمادرشون رو اذیت کردن و صدا بلند کردن...و میگن تو خیلی ازقضایا پدرمادر مقصربودن میگن الان چیکار کنن که خدا ببخشش ایا خدا این گناه رو میبخشه چطور جبران کنه و ایا میشه جبران کرد و راهی هست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم درب رحمت الهی به روی همه بندگان باز است و خداوند پذیرای توبه کنندگان است. و بهترین پناه و ملجأ خداست و اوست که از همه ما با هر مقدار گناه میخواهد که باز هم به سمت او برویم و توبه کنیم. 🔸بعد از توبه باید دل والدین رو بدست آورد و جبران کرد: 1. از این به بعد با والدین مهربانی کنند. 2. در برابر سخنان تند و بداخلاقی ها و ... که والدین انجام میدهند، صبوری کنند و با روی گشاده و باز جواب بدهند. 3. در مقابل والدین چهره در هم نکشند. 4. صدای خود را روی والدین بلند نکنند. 5. تا جایی که امکان دارد و از ضرورت های زندگی تون باز نمی مانند، برای والدین وقت بگذارند و کمک حال و یاری کننده باشند. 6. برای والدین زیاد دعا کنند 7. خیرات از همین الان برای والدین نیت کنند اگر این سبک زندگی رو ادامه بدهند، دل والدین شاد ورضایت الهی را در بر خواهد داشت ان شاء الله. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• 🌗 اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک👇 https://hawzahnews.com/xbGVP 💞 دورهمی حــواے آدمی ها 🌱💕 ❤️ @havayeadam 💚
659 📌 ❓ سوال: سلام طاعات قبول پدر و مادرم محل تولدشون خارج از شهری هست که زندگی می کنیم و ما حداقل یکبار در ماه به شهرستان میریم برای سرزدن به پدربزرگ و مادربزرگم،آیا ما(فرزندان)باید روزه هامون رو بگیریم؟؟ مرجع تقلید حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم . به سوالات و پاسخ های زیر که از استفتائات مرتبط با سوال شماست دقت کنید . سؤال) نماز و روزه فرزندان در وطن والدین چگونه است؟ و آیا به سن فرزندان و مستقل شدن آنها بستگی دارد؟ جواب) میزان، تبعیت و عدم استقلال است. مادامی که فرزندان در اراده و زندگی تابع پدر باشند، وطنِ پدر، وطن آنها هم محسوب می‌شود (و اگر با مادر زندگی می‌کنند و تابع مادر هستند وطن مادر، وطن آنها هم محسوب می‌شود) و در این حکم فرقی بین اینکه فرزند صغیر باشد یا کبیر نیست. این در صورتی است که فرزندان در وطن پدر یا مادر زندگی کنند اما اگر به قصد مسافرتِ چند روزه به وطن والدین رفته‌اند، در این صورت مادامی که قصد ماندن حداقل ده روز را نداشته باشند حکم سایر مسافرین را دارند. 🔸سؤال: خواهشمندیم نظر خود را درباره وطن اصلی و وطن دوم بیان فرمایید. جواب: وطن اصلی جایی است که انسان در ابتدای زندگی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) در آنجا رشد و نمو پیدا کند و بزرگ شود و وطن دوم هم جایی است که مکلّف آن را برای سکونت دائم، اگرچه برای چند ماه در سال یا مدت طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال برگزیده است. https://www.leader.ir/fa/content/22574/www.leader.ir فرزندان اگر در تصمیم‌گیری و زندگی، مستقل نباشند یعنی بر حسب طبیعت و ارتکازشان تابع اراده‌ی پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جدید که پدر با آنها برای زندگی دایمی به آنجا رفته است تابع وی هستند و در غیر این صورت تابع نخواهند بود، بنابراین کسی که قبل از بلوغ از محل تولد خود به تبعیت از پدرش به شهر دیگری مهاجرت کند و پدر وی قصد عدم بازگشت به آنجا را برای زندگی داشته باشد آن مکان، دیگر برای او حکم وطن را ندارد بلکه وطن جدید پدر، وطن اوست. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
660 📌 ❓ سوال: سلام وعرض ادب. اگر کسی قصد سفر داشته باشه سفر ده روزه و زمان حرکت بعداز ظهر باشه آیا روزه ش درسته؟ یعنی اذان ظهر رو توی وطنه مقلد آیت الله سیستانی هستم ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم . بله درست است پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴میزان زکات فطره رمضان سال 1401 شمسی: 🔻دفتر آیت الله العظمی خامنه ای: مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است. ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است. 🔻دفتر آیت الله العظمی سیستانی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج ایرانی: ۲۲۵ هزار تومان برنج غیرایرانی: ۶۰ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج: ۱۴۰ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج ایرانی: ۲۵۰ هزار تومان برنج پاکستانی: ۱۱۰ هزار تومان برنج هندی: ۷۵ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج: ۱۵۰ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند. دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین در پرداخت یکی از آن مخیر می باشند. مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
661 📌 ❓ سوال: سلام...برنامه زندگی پس از زندگی این روزها باعث تلنگر به بعضی ها شده...و برای دوستی سوالی پیش اومده که در دوران کودکی موقع بازی کودکانه سیلی به صورت همبازی خودش زده والان بهش دسترسی نداره و درشهر دیگه ای زندگی میکنه...چه باید بکند؟چطور جبران کند واگر هم یک درصد دسترسی بهش داشته باشه ولی واقعا ترس داره که مطرح کنه و بقیه هم بفهمن و مسائل دیگه سوال داشتن چه باید بکنن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله این برنامه تلنگرهای خوبی به افراد زده و نگاه واقعی و آخرتی انسان ها رو تقویت میکنه که ان شاء الله برای همه پندآموز باشه و برای عوامل برنامه هم آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون داریم. هنگامی که دِینی مالی بر گردن و عهده ی ماست اما به دلایلی قدرت نداریم که دین را بصورت مستقیم ادا کنیم ، باید به هر نحوی هرچند غیر مستقیم و بدون ذکر علت، دین را ادا کنیم. به خودشخص یا به ورثه و بازماندگانش در صورت فوت شخص. اگر دِین غیر مالی بر عهده ماست، یا حقی بواسطه رفتار ما پیش آمده و الان امکان حلالیت گرفتن نیست، باید رد مظالم بدهیم و برای آن شخص به مقداری که موجب آرامش دلمان گردد کارهای خیر و خیرات انجام بدهیم تا در برزخ و آخرت با مشاهده آنها، راضی شود. حلالیت گرفتنی که بیشتر موجب ناراحتی و جدایی و مشکلات دیگر شود، لازم نیست و باید آن را از طریق رد مظالم، انجام امور خیر به نیت آن شخص ، دعا و استغفار برای او، جبران کرد. اگر در اثر آن سیلی صورت طرف مقابل سرخ شده و موجب دیه شده است، با حدس مقدار آن، آن دیه را یا به هرطریقی به آن شخص برساند یا از طرف او خیرات کند. هشتک را در کانال پاسخگویی جستجو کنید تا ازمعنا و روش های پرداخت آن آگاه شوید. 🔺برای آگاهی از حکم دیون مالی که در دوران کودکی بر عهده ما آمده این مطلب را مشاهده کنید: https://eitaa.com/pasokhha/925 پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
662 📌 ❓ سوال: باسلام وخسته نباشید خدمت بزرگواران پاسخگو یه بندخدایی هست که یه مقدار پول داره خانومه. وخودش مریضه یعنی بیماری ام ام. اس داره. و خیلی ساله که توان حرکت نداره واین خانوم. پولش رو داده به یه نفر که جزو خانوادش نیست از اون یه نفر به مقدار سوده بانکی سوده پول میگیره آیا این سود نزول حساب میشه وحرامه یا اینکه نه چون به مقدار سوده بانکی هست حرام. نیست.. مرجع تقلید آیت الله نوری همدانی ✅پاسخ: سلام و سلامت باشید پولی که دست دیگران می دهیم که سود آن را به ما بدهند، فقط در صورتی آن سود حلال است که این کار بایکی از عقود شرعیه انجام بشود. یعنی اصل این معامله تحت یکی از عناوین عقود اسلامی باشد تا عقد و معامله صحیح شود و در نتیجه سود دریافتی نیز حلال و پاک باشد. پولی که برای کار کردن به دیگران میدهیم باید تحت عناوینی مثل مضاربه انجام شده و شرایطش نیز رعایت بشود. برای آگاهی از شرایط مضاربه به لینک زیر مراجعه و مطالعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/441 پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha