eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
362 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
390 📌 حکم اشتراک گذاشتن عکس و فیلم در فضای مجازی ❓سلام خسته نباشید سوالی از شما دارم آیا کسی ک در بیرون منزل حجاب دارد؟ ولی عکس خود یا فیلم را در فضای مجازی بگذارد یا استوری کند گناه است؟ مشکلی هست لطفا اینو واسه من شرح بدین ✅ پاسخ: سلام ممنونم خب قطعا اگر بی حجاب یا بد حجاب باشه، بله گناه و‌معصیت کرده. اما اگر بی حجاب و بد حجاب هم نباشه، یعنی حجاب کامل داشته باشه اما با حالتی باشد که موجب جلب نگاه نامحرم میشه ازین جهت گناه کرده. اما حجاب کامل باشد و این حالتی که گفتیم رو نداشته باشد ، خیر اشکالی ندارد. اما کلا در خصوص فضای مجازی مشکلاتی هست که توضیح میدم: ببینید برخی فکر میکنند همینکه خودشون صفحه شون رو مدیریت میکنن دیگه کسی نمی‌بینه یا اینجا (فضای مجازی)فرق داره و اون آسیب رو نداره یا اینکه فقط دوستامن که شماره ام رو دارن و ازین جور دلایل اما توجه ندارن به اینکه اتفاقا فضای مجازی خیلی راحتتر دیگران به حریم شخصی ما دسترسی بدون اجازه دارند کسی که بیرون از منزل حجاب داره، یعنی یک حریمی برای خودش قائله یک حرمتی برای زیبایی هاش و بدنش قائله یعنی یکسری ارزشهای دینی و عقلی رو پذیرفته و باور داره ایا این شخص حاضره با همون حجابی که داره، بیرون منزل، نامحرم بیاد جلوش بایسته و بگه صبر کن میخوام خوب نگات کنم؟ آیا حاضره هر وقت نامحرم ها خواستند باهمون حجاب بره از نزدیک بگذاره به صورتش و چادرش ساعتها نگاه کنند؟ این که با چادر و حجاب بود، قطعا نمیخواد و نمیگذاره چنین چیزی پیش بیاد حالا تصور کنید همین شخص عکس با حجاب خودش رو بگذاره در مجازی خب دقیقا این اجازه رو داده که هر کسی به راحتی و ساعتها به تماشاش بنشینه و حریمی که ازش محافظت میکرد رو به اشتراک گذاشته. و اما تصور کنید همین شخص، تصویر و فیلم بدون حجاب و یا راحتتر خودش رو در مجازی بگذاره، این دیگه خیلی تعجب برانگیز و بدتره. چرا که مثل اینه که با همون وضعیت در برابر نامحرم حاضر شده و ساعتها ایستاده که هر کسی از نزدیک بتونه تماشاش کنه و .... . ضمن اینکه اگر در کوچه و‌خیابان، انسان یک لحظه دیده میشه و رد میشه و دیگه کسی دنبالش نیست، در مجازی لحظه به لحظه و هر وقت که دیگران بخواهند به راحتی به تصاویر و فیلم ما دسترسی دارند و میبینند آیا ابن دختر و خانمها حاضرند همون جوری که در تصاویر و فیلم هاشون هستند و در مجازی به اشتراک میگذارند، در اجتماع و در برابرنامحرم بایستند و هر وقت دیگران خواستند براشون ظاهر بشوند؟! این اصل رو فراموش نکنید هیچ‌چیزی در فضای مجازی، امن نیست و حتما دیگران دسترسی به فایلها و تصاویر و فیلمهای ما دارند و میتوانند ذخیره کنند و بدون اجازه ما داشته باشند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
✅نماینده شخص دیگری است واقعیت شادی یک روحانی پس از پیروزی در انتخابات مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️ چه فرقی بین در ایران، و در فرانسه است؟ 🎙 پاسخ دکتر غلامی 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| آیا مختار برای قیام از امام سجاد(ع) اذن داشت؟ 🎙 دکتر محمد حسین رجبی دوانی @mawezah_ir @pasokhha
400 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 1. دین چیست ؟ 2. و کیست؟ 3. چرا بهترین دین محسوب میشه 4. اگه ما مسلمان واقعی هستم چرا اینقدر ظلم هست خصوصیات مسلمان چیست ایا فقط با نماز و روزه و خمس و...... مسلمان بودن مشخص میشه 5.تشیع کامله یا تسنن و چرا ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: (به سوال 1و2و3 و 4) سلام علیکم واژه "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب، نقص و فساد است و در باب افعال به معنای "انقیاد، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض"است. [1] قرآن هم در این معنای وسیع، اسلام را استعمال کرده و می فرماید: تمام کسانی که در آسمان و زمین هستند، یا تمام موجوداتی که در آسمان و زمین هستند، مسلمان و در برابر فرمان خدا تسلیم اند از روی (اختیار، یا اجبار) تکویناً یا تشریعاً. [2] انسان متصف به وصف اسلام، انسانی است که نسبت بهر سرنوشتى که از ناحیه خداى سبحان برایش تعیین مى‏شود، چه سرنوشت تکوینى، از قدر و قضاء و چه تشریعى از اوامر و نواهى و غیر آن مطیع و تسلیم باشد. [3] اسلام در اصطلاح بر شریعت پیامبر خاتم (ص) اطلاق شده است. [4] شاید بتوان گفت مناسبت میان معنای اصطلاحی و معنای لغوی اسلام این است که دین اسلام سراسر طاعت و تسلیم در برابر خداوند و پذیرش و انقیاد اوامر، بدون هیچ گونه اعتراضی است. [5] در فرهنگ قرآن، مسلمان تنها به پیروان پیامبر اسلام (ص) اطلاق نمی شود، بلکه اسلام به معنای وسیع کلمه (معنای لغوی)، تسلیم مطلق در برابر فرمان خدا و توحید کامل و خالص از هر گونه شرک و دو گانه پرستی است و به همین جهت است که قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را مسلمان معرفی می کند. [6] و اگر خدای متعال به پیامبر اسلام(ص) می فرماید: بگو هر آینه من مأمورم که نخستین کسی باشم که تسلیم امر خدا شده باشد [7] . اوّلین مسلمان در این جا، به معنای تسلیم مطلق در برابر خداوند در میان امت خود، است (معنای اصطلاحی) و گرنه شکی نیست که پیامبران گذشته و پیروانشان هم، مسلمان و تسلیم در برابر فرمان الاهی بودند. بهر حال، آنچه را که از آیه 85 سوره آل عمران (هر کس غیر از اسلام را دین خود برگزیند، از او پذیرفته نیست)، هم چنین از آیه 3 سوره مائده (امروز دین شما را به کمال رساندم ...و اسلام را دین شما برگزیدم) استفاده می شود، مسلمان به پیروان دین اسلام اطلاق می شود؛ زیرا که آنان با پذیرفتن دین اسلام و اعتقاد به تمام پیامبران و شرایع آسمانی، تسلیم بودن خود را در برابر پروردگار اعلام کرده اند. طبق این معنا، اکنون به پیروان ادیان دیگر "مسلمان" گفته نمی شود؛ زیرا که با نپذیرفتن دین خاتم از تسلیم در برابر خدا سرپیچی کردند و صفت مسلمانی و تسلیم بودن را از خودشان دور کردند. البته این اسلام و مسلمانی، ظاهری است، نه واقعی. مسلمان واقعی کسی است که هم به زبان و هم در عقیده و هم در عمل تسلیم احکام و دستورات دینی باشد؛ یعنی هم به زبان اقرار به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر (ص) داشته باشد و هم در عمل اوامر و نواهی خداوند را اجرا کند. مسلمان واقعی کسی است که به احکام دینی اعم از قوانین اجتماعی، نظیر حق الناس، حقوق شهروندی و... و احکام فردی مانند نماز، روزه، و ... پایبند باشد. [8] دین اسلام دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر ادیان متمایز ساخته است برخی از این ویژگی ها عبارتند از: 1- جهانی بودن دین اسلام: دین اسلام مختص به شبه جزیره عربستان نبوده و نیست؛ بلکه به عنوان کامل ترین دین، در صدد رهایی تمام انسان ها از چنگال شرک و بت پرستی است و در راستای همین رسالت جهانی بوده که پیامبر اکرم (ص)از همان سال های نخستین ورود به مدینه، نامه هایی را برای سران کشورهای مختلف فرستاده و آنها را به دین اسلام دعوت نمود. 2- کامل ترین دین: خداوند ادیان متعددی را برای هدایت انسا ن ها فرستاده است که در اصل با هم اختلاف نداشته اند. دستورات و احکام هر دین متناسب با زمان تشریع خود بوده است و همیشه با آمدن دین بعدی، دین قبلی منسوخ می شده است ولی اسلام کامل ترین و آخرین دین آسمانی بشر است که بعد از آن دین دیگری از طرف خداوند فرستاده نشده و نخواهد شد. اسلام دین خداست و مشیت خدای تعالی بر آن قرار گرفته است که تا أبد بشر را به وسیله این دین هدایت فرماید و این دین را دین تمامی ملتها قرار داده است و هم چنین پاسخگوی همه نیازهای بشر است حتی در مورد پدیده های نوظهور. [1] . النکت و العیون، (تفسیرماوردی)، ج 1، صص 379 – 380. [2] . تفسیر نمونه، ج 2، ص 643. [3] . طباطبائی، محمد حسین، المیزان (ترجمه)، ج 1، ص 454. [4] . الوجوه و النظائر، ج 1، ص 248. [5] . مبادی الاسلام، ص 7. [6] . آل عمران، 67، [7] . انعام، 14، جهت مطالعه بیشتر مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
400 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 1. دین #اسلام چیست ؟ 2. و #مسلم
401 📌 (ادامه پاسخ به سوال 400) ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 5.تشیع کامله یا تسنن و چرا ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام علیکم مذاهب در اسلام، يك قرن پس از رحلت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) ايجاد شدند و همه مدعي‌اند كه راه رسيدن به اسلام حقيقي را نشان مي‌دهند. گاه نيز اين مذاهب، در زمينه موضوع‌هاي مهم اسلامي، اختلاف‌هاي شديدي با هم دارند. يكي به جبر معتقد است و ديگري راه اختيار را برگزيده است. يكي به عقل بها مي‌دهد و ديگري آن را تخطئه مي‌كند. يكي خدا را جسم مي‌داند و ديگري در نفي جسمانيت خداوند سخن گفته است. همچنين در مسائل احكام عملي، اختلاف‌هاي بسياري با هم دارند و گاهي نيز يكديگر را تكفير مي‌كنند. حال در اين گيرودار و بازار آشفته، كدام‌يك از اين راه‌ها مسلمانان را به اسلام حقيقي هدايت مي‌كند؟ عقل و شرع حكم مي‌كند كه مطمئن‌ترين راه را بايد برگزيد. قرآن و سنت مي‌گويد: مسير اهل بيت(عليهم السلام) نه‌تنها ما را به اسلام حقيقي و ناب رهنمون مي‌‌كند، بلكه خودش، عين دين و اسلام است. يكي از علماي بزرگ اهل سنت به اين نكته مهم و اساسي اشاره و اعتراف كرده است.[2] با توجه به اين مسئله، دلايل حقانيت شيعه را در چند نكته، به صورت فشرده مي‌توان بيان كرد: 1. همان‌گونه كه اشاره شد، مذاهب اهل سنت يك قرن پس از رحلت پيامبر(صلي الله عليه و آله) به وجود آمدند و هيچ‌‌يك از آنها در زمان پيامبر(صلي الله عليه و آله) حضور نداشتند، ولي اهل بيت(عليهم السلام) كه مصداق برجسته آنها، امام علي(عليه السلام) است، از آغاز بعثت تا رحلت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله)، در كنار رسول وحي حضور داشته است. امام علي(عليه السلام) در اين باره مي‌فرمايد: و من پيوسته به دنبال او بودم و مانند بچه شتري كه او را از شير گرفته‏اند و دائم به دنبال مادرش مي‏دود، از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) پيروي مي‏‌كردم و براساس آداب و اخلاق و روش او رفتار مي‏كردم و او هر روز براي من از اخلاق ستوده و شيم پسنديده، پرچمي را برمي‏افراشت و مرا در آن خُلق و صفت، به پيروي خود امر مي‏كرد. هر سال مدتي در كوه حراء مجاورت و اقامت مي‌كرد. من نزد او بودم و او را مي‏ديدم و هيچ‌كس غير از من، او را نمي‏ديد و از او خبري نداشت و در آن روز، در تمام عالم اسلام، يك خانه مسلمان نبود؛ غير از خانه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) كه در آن سه مسلمان بودند؛ يكي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) و دوم خديجه و من سومين آنها بودم. من در آن هنگام، نور وحي و رسالت را مي‏ديدم و بوي خوش نبوت را استشمام مي‏كردم و وقتي وحي بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) نازل شد، صداي ناله شيطان را شنيدم. عرض كردم: «اي رسول خدا! اين ناله چيست؟» رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: «اين شيطان است؛ چون مأيوس شده كه ديگر او را عبادت كنند، اين چنين ناله مي‏زند. اي علي! تو مي‏شنوي آنچه را من مي‏شنوم و مي‏بيني آنچه را من مي‏بينم. تفاوتي كه ميان من و توست اين است كه فقط تو پيامبر نيستي، ولي وزير من هستي».[3] همچنين ديگر ائمه(عليهم السلام) آموزه‌هاي ديني اصيل را از پيامبر(صلي الله عليه و آله) گرفته و فرد ديگر ميان آنان واسطه نبوده است. اين مطلب يكي از حقانيت‌هاي شيعه است و هيچ مذهب ديگري از اين ويژگي برخوردار نيست: «اَهْلُ الْبَيتِ اَدْرَى بِما فِي الْبَيتِ»؛[4] «اهل خانه بهتر مي‌دانند كه در خانه چيست». 2. بديهي است كه ما براي رسيدن به حقيقت دين اعم از احكام، عقايد و اخلاق، افزون بر قرآن، بايد از سنت صحيح رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) استفاده و براي رسيدن به آن، بايد مطمئن‌ترين راه را انتخاب كنيم. پس از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله)، حاكميت وقت به بهانه‌هاي گوناگون، به سنت‌ستيزي پرداخت و تا حدود صد سال، ثبت و ضبط و نقل حديث از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) ممنوع بود تا اينكه در زمان عمر بن عبدالعزيز اين ممنوعيت برداشته شد.[5] بديهي است كه در اين مدت طولاني بر سر حديث كه همان سنت پيامبر(صلي الله عليه و آله) است، چه آمده است. ازاين‌رو، ابوحنيفه به احاديثي كه در منابع غير شيعي تدوين يافت، اعتماد نداشته و بيش از 17 حديث را صحيح نمي‌دانسته است[6] و براي استنباط احكام به قياس، استحسان و مصالح مرسله روي آورده است. گفتني است روايت‌ها يا تراث حديثي شيعه، همه از ائمه معصوم(عليهم السلام) نقل شده كه به اعتراف همه، معتبرترين راه براي رسيدن به سنت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) است و طريق اهل بيت(عليهم السلام) در ميان محدثان، به سلسلة الذهب معروف است.[7] ادامه دلیل ها در پیام و ارسال بعدی 👇 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
401 📌 (ادامه پاسخ به سوال 400) ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 5.ت
ادامه دلیل های حقانیت شیعه: (بخش اول ادله) 3. دليل سومي كه مي‌توان براي مذهب شيعه بيان كرد، «مرجعيت علمي» اهل بيت(عليهم السلام) است كه همه فرقه‌ها و مذاهب اسلامي به اين حقيقت، اذعان و اعتراف كرده‌اند. دلايل مرجعيت علمي اهل بيت(عليهم السلام) را مي‌توان از «حديث ثقلين» و «حديث سفينه» و همچنين ميراث گران‌بهاي علمي اهل بيت(عليهم السلام) مانند نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و هزاران روايتي كه در موضوع‌هاي گوناگون از آن بزرگواران به ما رسيده و اكنون در اختيار شيعه است، استفاده كرد. اعتراف پيشوايان مذاهب اسلامي كه درباره امامان معصوم(عليهم السلام) سخن گفته‌اند نيز مفيد است. ابوحنيفه درباره جايگاه علمي امام صادق(عليه السلام) مي‏گويد: «لولا السنتان لهلك النعمان»؛[8] «اگر آن دو سال شاگردي امام صادق نبود، هلاك مي‌شدم». 4. چهارمين و مهم‌ترين دليل حقانيت شيعه، پيروي از امامان معصوم(عليهم السلام) است؛ عصمتي كه پشتوانه قرآني و روايي معتبر دارد. براي اثبات عصمت ائمه(عليهم السلام) نيز به دو آيه و دو حديث متواتر و مورد قبول همه مذاهب اشاره مي‌كنيم. شيعه براي اثبات عصمت ائمه(عليهم السلام)، افزون بر دلايل عقلي، از دلايلي نقلي از قرآن و سنت نيز استفاده كرده است. يكي از آيات كه بر عصمت ائمه(عليهم السلام) دلالت دارد، آيه مباركه ابتلا است. {وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيتِي قَالَ لاَ ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}[9] اين آيه به زماني اشاره دارد كه حضرت ابراهيم(عليه السلام) از آزمايش‌هاي الهي سربلند بيرون آمد. ايشان كه پيش از اين آزمايش‌ها، منصب نبوت داشت و از پيامبران اولوالعزم بود، به مقام امامت رسيد. استدلال متكلمان و مفسران اماميه اين است كه كسي كه مرتكب گناه شود، ستمگر است؛ زيرا حدود الهي را نقض كرده است: {...وَمَن يتَعَدَّ حُدُودَ اللهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ}[10] منصب امامت به كسي كه ستم كرده باشد، نمي‌رسد: {...قَالَ لاَ ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}[11] ظلم در اين آيه، ظلم به خود، ظلم به ديگران و ظلم در حق خدا را شامل مي‌شود. همچنين فردي را كه حتي در يك لحظه از عمر خود، ستم كرده باشد، دربر مي‌گيرد. بنابراين كسي كه معصوم نباشد، ستم كرده است و ستمگر به مقام امامت نمي‌رسد. ❇️از ديگر آيات كه بر عصمت ائمه معصوم(عليهم السلام) دلالت دارد، آيه تطهير است كه به صراحت، عصمت و پاكي ائمه(عليهم السلام) را از هرگونه پليدي و ناپاكي، به اثبات مي‌رساند. خداوند در اين آيه مي‌فرمايد: {... إِنَّما يريدُ اللَّهُ لِيذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً}.[12] استدلال به اين آيه شريفه، چند مقدمه دارد: اول: خداوند فقط اراده كرده است كه اهل بيت(عليهم السلام) را تطهير كند. دوم: اراده تشريعي خداوند درباره تطهير و پاك كردن بندگان، به كسي منحصر نمي‌شود. سوم: وقتي اراده تشريعي، اختصاصي نيست، بنابراين، خداوند با اراده تكويني خود، خواسته است كه برخي بندگانش پاك باشند. چهارم: اراده تكويني خداوند نيز حتما محقق مي‌شود و تخلف‌پذير نيست. پنجم: تطهيري كه در اين آيه بيان شده، هيچ قيدي ندارد و به صورت مطلق است و هرگونه پليدي و ناپاكي را نفي مي‌كند. ششم: هيچ طايفه‌اي از مسلمانان، به جز شيعه، به عصمت هيچ‌يك از منسوبان پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) اعتقاد ندارند و فقط شيعه به عصمت حضرت زهرا3 و دوازده امام(عليهم السلام) معتقد است. بنابراين اين آيه، عصمت و مصونيت امامان شيعه از گناه و خطا را اثبات مي‌كند.[13] ❇️ حدیث ثقلین نیز بر عصمت اهلبیت علیهم السلام دلالت دارد . [14] برای مطالعه کامل و تفصیلی اینجا کلیک کنید 📚 منابع ادله اثبات حقانیت تشیع: [1]. مصباح المنير، ج1، ص210. [2]. مختصر تحفة اثني عشريه، عبدالعزيز دهلوي، ص35. [3]. نهج البلاغه، ضمن خطبه قاصعه. [4]. بحار الأنوار، ج78، ص274. [5]. تدوين السنة الشريفة، سيد محمدرضا جلالي، ص287. [6]. فرهنگ فرق اسلامى، ص171. [7]. عبقات الأنوار في إثبات إمامة الأئمة الأطهار، ج14، ص21. [8]. مختصر تحفة اثني عشريه، ص8. [9]. بقره: 124. [10]. بقره: 229. [11]. بقره: 124. [12]. احزاب: 33. [13]. ر.ك: تفسير الميزان، طباطبايي، ج16، صص310 ـ 312. [14]. مسند احمد، ج17، ص172. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
ادامه پاسخ به سوال 402 📌 (قسمت اول) 🔶مجبور بودن از استفاده اموال حرام والدین پرسش : وقتی شخصی بفهمد که مدتی از زندگی خود را با مال حرامی که پدر یا مادر برای او فراهم کرده اند گذرانده و حتی با آن مال حرام رشد کرده، تکلیفش چیست؟ آیا حقی بر گردن او هست؟ در حال حاضر نیز که نمی تواند از عهده مخارج زندگی برآید (به علت دانشجو بودن) و هنوز از مال پدر یا مادر خود که می داند حرام است استفاده می کند باید چه کار کند؟ پاسخ : مادام که شما مجبور هستید از اموال پدر استفاده کنید ما به شما اجازه می دهیم از آن استفاده کنید و با این اجازه مرتکب کار حرامی نشدید و نسبت به گذشته نیز استغفار کنید و هر زمان امکانات خوبی پیدا کردید معادل آنچه از اموال مردم تصرف کرده اید به فقرا بپردازید. 🔶مقدار رد مظالم قابل دریافت توسط فقیر پرسش : تا چه مقدار می توان به فقیر به عنوان رد مظالم پول داده شود؟ پاسخ : در مورد رد مظالم جایز نیست مازاد بر موونه سال بگیرد. و هرگاه اضافه از نیاز بگیرد باید مقدار اضافه را به فقیر دیگری بدهد. 🔶حکم پرداخت رد مظالم به مردم غزه پرسش : آیا رد مظالم را می توان برای کمک به مردم جنگ زده غزه داد؟ پاسخ : رد مظالم را تنها باید به فقرای شیعه بدهند و برای آن کار از طرق دیگر اقدام کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
402 📌 ❓احکام رد مظالم از نظر آیت الله مکارم شیرازی چیست؟ ✅پاسخ: 🔶 تعریف رد مظالم پرسش : منظور از رد مظالم چیست؟ پاسخ : منظور از رد مظالم، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند. 🔶 معیار محاسبه رد مظالم پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ : اگر مظالم مثلى است مثل گندم و جو و امثال آن باید خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند ولى اگر پول بوده، باید پول را صدقه دهد. 🔶 وصیت به رد مظالم پرسش : در مورد وصیت به رد مظالم باید از اصل مال برداشت یا از ثلث؟ پاسخ : در فرض سوال از ثلث برداشته می شود. 🔶 وجوب اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم پرسش : آیا اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم شرط واقعی است؟ پاسخ : آری؛ شرط است. 🔶 جواز پرداخت رد مظالم از محل انفاق کنار گذاشته شده پرسش : اگر کسی پولی را برای کمک به فقیر کنار بگذارد آیا می تواند این پول را به نیت رد مظالم پرداخت نماید؟ پاسخ : در صورتی که نذر خاصی در آن نباشد مانعی ندارد. 🔶محاسبه تورم در رد مظالم پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ : اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.البته دراین مورد تورم را باید حساب کنند. 🔶 پرداخت رد مظالم سید به سیدی دیگر پرسش : آیا سید می تواند مظالم خود را به سید بدهد؟ پاسخ : مانعی ندارد. 🔶پرداخت رد مظالم به سادات فقیر پرسش : آیا رد مظالم را می توان به سادات فقیر پرداخت کرد؟ پاسخ : رد مظالم را می شود به سادات فقیر داد. 🔶پرداخت رد مظالم به مردم غزه پرسش : آیا رد مظالم را می توان برای کمک به مردم غزه داد؟ پاسخ : رد مظالم را تنها باید به فقرای شیعه بدهند و برای کمک به مردم غزه از طرق دیگر اقدام کنند. 🔶 پرداخت ردمظالم به واجب النفقه پرسش : آیا رد مظالم را می توان به واجب النفقه داد؟ پاسخ : چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد. 🔶اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم پرسش : آیا درپرداخت حقوق النّاس قطعى يا احتمالى است كه صاحب آن دقيقاً شناخته شده نيست، كه با اجازه حاكم شرع صرف نيازمندان مى‌شود اجازه حاکم شرع واقعا شرط است؟ پاسخ : آری؛ شرط است. 🔶اجازه صرف رد مظالم پرسش : آیا خود شخص می تواند رد مظالم را پرداخت کند و یا باید به مرجع تقلید تحویل داده شود؟ پاسخ : رد مظالم را تنها بايد به فقراي شيعه بدهند و در اين زمينه تفاوتي نمي کند که آن فرد، واجب النفقه يا از سادات باشد. ما اجازه مي دهيم تا يکصد هزار تومان را خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند. و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند. 🔶 پرداخت رد مظالم از پولی که به نیت انفاق کنار گذاشته پرسش : مقداری پول برای اینکه به فقیر بدهم کنارگذاشته ام آیا می توانم از این پول به نیت رد مظالم استفاده کنم؟ پاسخ : در صورتی که نذر خاصی در آن نباشد مانعی ندارد. 🔶پرداخت رد مظالم نسبت به روز واقع شدن ظلم یا روز پرداخت آن پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟ پاسخ : باید قیمت وقت تلف محاسبه شود و اگر مثلی نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند. 🔶 اجازه پرداخت رد مظالم در سال پرسش : رد مظالم تا مبلغ صد هزار تومان در سال چند مرتبه خودمان میتوانیم به فقرا کمک کنیم؟ پاسخ : دو مرتبه در سال مجاز است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
403 📌 ❓سوال: اگر انسان نسبت به ی چیز نجس جهل داشته باشه بعد که متوجه بشه اون چیز نجسه ایا باید وسایل و لباسهایی که اون موقع که جهل داشته استفاده کرده رو بشویید ؟؟؟ مرجع: آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم خود آن شیء را باید حتما بشویید. اما چیزهایی که با آن شیء در تماس بوده، در صورتی که رطوبت داشته و منتقل شده است ، باید شست و شو نمایید. اما اگر نمیدانید که منتقل شده یا نه تکلیفی ندارید. احکام مرتبطی نیز در قالب استفتائاتی از سایت آیت الله مکارم ملاحظه بفرمایید: 🔶 علم به نجاستي که يقين به پاکي آن داشته پرسش : وظیفه کسی که لباس یا بدن را تطهیر کرده اما بعد از نماز متوجه شود هنوز نجاست برطرف نشده، چیست؟ پاسخ : هرگاه لباس یا بدن نجس بوده و آن را آب بکشد و یقین به پاکى آن پیدا کند و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد هنوز پاک نشده است، نماز او صحیح است و براى نمازهاى بعد باید آن را پاک کند. 🔶 یقین به نجاست لکه مشکوک بعد از نماز پرسش : اگر شخصی لکه ای در بدن یا لباس خود ببیند و با شک به نجاست آن، نماز بگزارد و بعد از نماز یقین به نجاست آن پیدا کند چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ : نماز خوانده شده صحیح است. 🔶 یقین به بول بودن آب مشکوک بعد از نماز پرسش : اگر شخص با توجه به خروج آب مشکوک، تصور به پاکی کرده باشد ولی بعد از مدتی یقین یابد که بول بوده است نمازهای گذشته او چه حکمی دارد؟ پاسخ : در صورتی که بعد از بول استبرا کرده است نمازهای گذشته صحیح است. 🔶 اطلاع یافتن از نجاست بدن یا لباس بعد از نماز پرسش : اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه نجاست بدن یا لباس شود چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ : در فرض سوال، نماز او صحيح است، خواه در وقت باشد يا بعد از وقت. 🔶 نماز خواندن با بدن و لباس نجس پرسش : نماز خواندن با بدن و لباس نجس چه حکمی دارد؟ پاسخ : اگر كسى عمداً با لباس يا بدن نجس نماز بخواند نمازش باطل است، حتّى اگر به خاطر ياد نگرفتن مسأله باشد. اما اگر امکان دسترسی به حکم را نداشته (جاهل قاصر بوده است) نماز او صحیح است. 🔶 نماز زنی که بول نوزاد را نجس نمی دانسته پرسش : زنی بول نوزاد را نجس نمی دانسته و با این حالت نماز خوانده است. حکم نمازهای او چگونه است؟ پاسخ : در صورتی که جاهل قاصر بوده نمازهایش صحیح است ولی اگر مقصر بوده نمازهایش اشکال دارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
403 📌 ❓سوال: سلام ببخشید وقتی کسی ما رو نبین و فقط مثلاً عکس ببین ولی از اوضاع و شرایط زندگیمون اطلاع داشته باش میشه چشم بزنه یا چشم زخم فقط در صورتی که یکی رو از نزدیک ببینی ایجاد میشه ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله امکانش هست با دیدن عکس یا شنیدن وصف شخصی یا زندگی ، چشم زخم انجام بشود. سعی کنید حرز صغیر و کبیر امام جواد علیه السلام رو همیشه همراه داشته باشید تا از چشم زخم در امان باشید. همچنین با قرآن مانوس باشید اهل صدقه دادن باشید. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه پدر و مادرا حواسمون به گوشی هایی که دست بچه هامون میدیم هست؟ 🔴 حتما این کلیپ رو ببینید و منتشر کنید فضای مجازی در این ایام داره چی به سر بچه هامون میاره 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
404 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید ببخشین من یه سوال دارم که خیل ذهنم رو مشغول کرده. از مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی آنلاین از بخش احکام بانکی درباره خمس سوال کردم. گفتم که من 17 سالمه و تازه میخوام برم سرکار باید خمس بدم گفت آره. درسته تو قرآن نوشته که باید خمس داد و باعث برکت میشه ولی من هرچی فک میکنم آخه یه نو جوون یا جوون که داره پول در میاره مثلا ماهی 3 تومن چرا خمس بده وقتی میتونه از ریال به ریالش استفاده کنه. من تجارت نکردم که یا کارخونه دار نیستم که. مثلا اگه میتونم یه موتور صفر قسطی بخرم و هر ماه پول قسطش رو بدم با ید تهش یه چیزی برام بمونه اگه خمس بدم که دیگه هیچی. به نظرم به کسی خمس میخوره که به پولی که در میاره نیاز نداشته باشه ‌ مثلا یه تاجر تو یه سال اگه 2 میلیارد سود کنه همشو که نمیخوره اون خمس داره.ولی من به همش نیاز دارم میخوام همرو پس انداز کنم. ویه سوال دیگه الان خرج منو بابام میده اون وقت بازم به پولی که در میارم خمس تعلق میگیره مرجع:رهبر ✅پاسخ : سلام علیکم سلامت باشید ببینید شما فقط یک بخش از احکام دین در مورد خمس و درآمد رو شنیدید و براتون سخت داره تموم میشه. اگر به مجموعه احکامش دقت کنید چیز سختی نیست. میگید که چرا باید خمس بدم وقتی که از ریال به ریالش میتونم استفاده کنم. به این نکات توجه کنید: 1. هر کسی حتی اگه ماهی دو میلیارد هم درامد داشته باشه، راه خرج کردنش رو پیدا میکنه. پس نمیشه بگید که خمس مال اونه نه من. ما سرمایه دارانی داریم که شمشیرشون به ابر می خوره ولی زورشون میاد خمس بدن. هزار جور ریخت و پاش دارن اما به خمس که میرسه حسابگر میشن. 2. خمس مربوط به درآمدی است که در طول یکسال اضافه باشه و به کار نیاد. یعنی هر کسی سالی یکبار محاسبه خمس داره و اون هم در همه در آمد نیست. بلکه در مازاد در آمد است. که باید خمس آن مازاد حساب بشود. لذا در مثالی که زدید تصور این رو نداشته باشید که به همه در آمد شما خمس تعلق میگیره. 3. اتفاقا خمس برای این است که انسان ها به داد هم برسند. یعنی در طول زندگی فقط و فقط مشغول پس انداز کردن نباشند. چرا که اگر اینطور بود. هیچ انسانی به هیچ انسان دیگری رحم نمیکرد و همه برای روز مبادا و آرزوهاشون میخواستند پس انداز کنند. دین اسلام برای اموری که در دنیا داریم پس انداز عاقلانه در نظر گرفته. مثلا اگر کسی برای خودش میخواد خونه بسازه و راهی جز پس انداز نداره و خونه رو هم برای تجارت نمی خواد برای زندگی کردن میخواد، اجازه میدن که اون پول رو برای خونه ساختن نگه داره. یا جهیزیه و یا هر چیز دیگری که عرفا باید در طول زمان پولش رو پس انداز کرد. (البته بنده کلی گفتم جزئیاتش رو باید پرسید) اما همین پس انداز هم باید عاقلانه باشد. نه اینکه ادم برای هر چیزی که ضرورت زندگی اش نیست پس اندازه کنه و بگه خمسش رو هم نمیدم. دین اسلام میگه برای ضروری ها میشه پس اندازه بدون خمس کرد. برای غیر ضروری ها هم خمسش رو محاسبه کن. 3. هر مالیکه خمسش داده میشه دیگه خمس نداره. یعنی اگر شما مثلا سر سال خمسی ، بعد از محاسبه و پرداخت خمس 10 میلیون براتون موند. اون ده میلیون رو میتونیددر یک حساب مجزا بریزید و خمس نداره دیگه و میتونید بدون هیچ مشکلی پس انداز کنید. مگر اینکه با اون ده تومن هم کار کنید و سود کنید که فقط سودش مشمول خمس میشه. 4. محاسبه خمس هم یک محاسبه خشک بی منطق نیست. بلکه در زمان محاسبه خمس (سالی یک بار) اگر شما بتونید پولتون رو جوری مدیریت و خرج کنید که در زمان محاسبه خمس، پولی برای خمس دادن نداشته باشید، همین کار رو بکنید. ضمن اینکه یکسری چیزها هست که خمس بهش تعلق نمیگیره. یکسری چیزها هست که از مازاد در آمد کسر میشه مثل بدهی ها و قسط اون ماه و ... . و یک بار که انسان محاسبه کنه در سالهای دیگه محاسبه خمس براش راحت تر و حتی کمتر میشه. 5. شما به جنبه مادی اش نگاه میکنید چرا با نگاه اسلامی به جنبه معنوی اش نگاه نمی کنید؟ شما تصور می کنید توفیق کار و درآمد و همه این موهبات رو به تنهایی دارید؟ قطعا زمینه های این درامد و زندگی رو خداوند برای شما فراهم کرده. پس باید به وعده های الهی اطمینان و عمل کنید. خداوند میفرماید: من در مال شما حقی برای سائل و محروم گذاشتم یعنی فکر نکنید آنچه به دست شما میرسه فقط و فقط برای شماست. بلکه این اموال وسیله امتحان شما هم هست. که آیا حق سائل و محروم و ... رو از مالتون خارج میکنید یا خیر. که بخشی از این حق، همان خمس است. 6. برکات خمس رو اگر مد نظر داشته باشیم، قطعا پرداخت خمس رو معامله ای پر سودتر خواهیم دانست: در پست بعدی برکات خمس رو مطالعه کنید. برکات پرداخت خمس مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
در ادامه پاسخ به سوال چرا خمس بدهیم (شماره 404) برکات پرداخت خمس : یک. نسل پاک: در روایات می خوانیم: «لتطیب ولادتهم» پرداخت خمس، مال را پاک و مال پاک مقدمه نسل پاک است. دو. تقویت دین: امام رضاعلیه السلام فرمودند: «الخمس عوننا علی دیننا» خمس، حق ما اهل بیت و پشتوانه مکتب و راه ما است. سه. نشانه وفا: در تعبیر دیگر می خوانیم: «المسلم من یفی اللّه بما عهد الیه و لیس المسلم من اجاب باللسان و خالف بالقلب» مسلمان واقعی کسی است که به پیمان الهی وفادار باشد و کسی که با زبان جواب مثبت ولی در دل جواب منفی می دهد، در حقیقت مسلمان نیست. چهار. کمک به یاران: امام رضاعلیه السلام فرمود: خمس وسیله ای برای کمک ما بر بستگان و یاوران ماست. «ان الخمس عوننا علی عیالاتنا»، «عوننا علی موالینا» پنج. پاکی مال: امام صادق علیه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفی جز پاک کردن شما ندارم، زیرا وضع مالی من امروز خوب است. «ما ارید بذلک الا ان تطهروا» شش. گوارا بودن درآمد: در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم: هر کس خمس ما را بدهد باقی درآمدش برای او گواراست. «یودّی خمسنا و یطیب له» هفت. حفظ آبرو در برابر مخالفان: امام رضا علیه السلام فرمود: به وسیله خمس، ما آبروی خود و طرفدارانمان را در برابر تهدیدات مخالفان حفظ می کنیم. «و ما نبذله و نشتری من اعراضنا ممن نخاف سطوته» هشت. فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد. «و جعل للفقراء قرابة الرسول نصف الخمس فاغناهم به عن صدقات الناس...» نه. کفّاره گناهان و ذخیره قیامت: امام رضا علیه السلام فرمود: خارج کردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. «فان اخراجه... تمحیص ذنوبکم و ما تمهدون لانفسکم لیوم فاقتکم» ده. ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علی و علی ابی الجنّة» یازده. شمول دعای امام: امام رضا علیه السلام فرمود: خمس، کمک ما بر حفظ مکتب است، سپس فرمود: تا می توانید خودتان را از دعای ما محروم نکنید. «ولا تحرموا انفسکم دعاءنا ما قدرتم علیه» دوازده -کلید رزق: امام رضا علیه السلام فرمود: پرداخت خمس کلید رزق شماست. «فان اخراجه مفتاح رزقکم» سیزده-نظم و حساب در سرمایه: کسی که حساب سال دارد و خمس می دهد، در واقع شخصی حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است. امام باقر علیه السلام فرمود: «الکمال کلّ الکمال: التّفقه فی الدّین والصبر علی النائبة و تقدیر المَعیشة» بالاترین کمال در سه چیز است: شناخت عمیق دین، پایداری در برابر ناملایمات و نظم و برنامه در زندگی. چهارده. عنایات ویژه: کسانی که اهل خمس هستند، یعنی در هر درآمد خود، سهم خدا، رسول، اهل بیت و سهم دیگران را در نظر دارند، قهراً خدا و اولیای او نیز به او عنایات ویژه دارند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
405 📌 ❓سوال: سلام ببخشید من یک حرز داشتم از لباس ام افتاد تو توالت ببخشید الان با این که تلاش کردم و برداشتم و شستم اش ولی خیلی عذاب وجدان دارم من ندیده بودم که افتاد آیا گناه مرتکب شدم و نوشته هاش دیگه دیده نمیشه زیاد ولی خیلی ناراحت ام ✅ پاسخ: سلام علیکم اگر عمد و بی توجهی در کار نبوده، گناهی نکرده اید. خوب کاری کردید که برداشتید . احکام زیر رو بخونید: [ اگر چیزی که احترام آن لازم است در مستراح بیفتد] مسأله ۱۴۰ اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم یا امام علیه السلام (۱) بر آن نوشته شده، در مستراح بیفتد بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد باید (۲) به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است (۳). و نیز اگر تربت (۴) در مستراح بیفتد و بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید (۵) تا وقتی که یقین نکرده‌اند به کلّی از بین رفته به آن مستراح نروند. (۱) (زنجانی:) اسم خدا یا یکی از معصومین علیهم السلام.. (۲) (اراکی، فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید.. (۳) (بهجت:) آب کشیدن آن، اگر چه خرج داشته باشد، بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد بر دیگران واجب می‌شود و خرج آن از بیت المال داده می‌شود و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطّلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است، ولی وجوب اعلام، محل ّ تأمّل است.. (۴) (زنجانی:) تربت کربلا.. (فاضل:) تربت سید الشّهداء علیه السلام.. (۵) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید.. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🕊گفتگوی کبوتر بقیع با کبوتر امام رضا(ع) 🥀آی کبوتر که نشستی روی گنبد طلا 🥀هر کجا پر میزنی تو حرم امام رضا 🥀من کبوتر بقیعم با تو خیلی فرق دارم 🥀جای گنبد سرم به روی خاکا میزارم 🥀اونجا هر کی میپره طائر افلاکی میشه 🥀اینجا هر کی میپره بال و پرش خاکی میشه 🥀اونجا خادما با زائرا مهربونن 🥀اینجا زائرا رو از کنار قبرا میرونن 🥀تو که هر شب میسوزه صدتا چراغ دور و برت 🥀به امام رضا بگو تویی غریب یا مادرت؟ فرا رسیدن شهادت علیه‌السلام و علیه السلام و صل الله علیه و آله تسلیت باد 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🖤 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
این منابع مربوط به سوال شماره 406 میباشد برای مشاهده سوال و پاسخ مربوطه کلیک کنید. 1. كشف الغمه (علي بن عيسي اربلی)، ج 1، ص 26؛ منتهى الآمال (شيخ عباس قمی)، ج 1، ص 100 و بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج 22، ص 528 و ص 514. 2. شیخ عباس قمی، منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل ، ج‌1، ص249 3.المغازى (علي بن عيسي اربلی)، ج 2، ص 1120. 4.کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش، ج 6، ص 315، ح 3 5. محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائر الدرجات، ج 1، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق. 6. صحیح بخاری، ج 5، ص 137، دار الفکر، بیروت، 1401 ق. 7.سنن دارمی، ج 1، ص 33، مطبعة الاعتدال، دمشق. 8.مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 18، دار صادر، بیروت. 9.بحار الانوار، ج 21، ص 7. 10. محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 2، ص 202 – 201، دار صادر، بیروت. علیه السلام علیه السلام احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
406 📌 اکرم (ص) ❓سوال: پیامبر اسلام (ص) شهید شدند یا وفات کردند؟ بدلایل بسیاری وجود دارد که رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ناشی از خوراندن سم به آن حضرت بوده است. این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. از جمله امام صادق (ع) می فرمایند: چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند[۴] در جای دیگری آن حضرت فرمودند: "پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود".[۵] در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید. علاوه بر روایات شیعه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که به عنوان نمونه، به سه مورد آن اشاره می نماییم: روایت اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: "من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نموده‌ام، در بدنم احساس می‌کردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد".[۶] همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر (ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.[۷] روایت دوم: احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر اکرم، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی می‌دهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمی‌بینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[۸] مرحوم مجلسی نیز با نقل روایتی؛ تقریبا مشابه با این روایت بیان نموده که به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (ص) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده‌اند.[۹] روایت سوم: محمد بن سعد؛ از قدیمی ترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را این گونه نقل می نماید: هنگامی که پیامبر (ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زاده مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش می‌نمود که پیامبر (ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست می‌دارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح کرده و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر (ص) نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر (ص) دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیه ای برایتان آوردم! پیامبر (ص) با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبر (ص) فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر (ص) به همین دلیل بوده است.[۱۰] بدین ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، می توان نظریه شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر (ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این روایات، زمان مسمومیت ایشان، هم زمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان شده است. 📚منابع در پست بعدی در کانال درج شده است. علیه السلام علیه السلام احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔴 توصیف علی علیه السلام از روز شهادت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله اكرم صلی الله علیه و آله براي امام علی علیه السلام حادثه اي سخت و جان سوز بود. چنان كه مي فرمايد: «بَأَبي اَنْتَ وَ اُمّي يا رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِنْباءِ وَ اَخْبارِ السَّماءِ. خَصَّصْتَ حَتّي صِرْتَ مُسَلِّيا عَمَّنْ سِواكَ وَ عَمَّمْتَ حَتّي صارَ النّاسُ فيكَ سَواءً وَ لَوْلا اَنَّكَ اَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعٍ، لاَنْفَدْنا عَلَيْكَ ماءَالشُّؤُونِ. وَ لَكانَ الدّاءُ مُماطِلاً وَ الكَمَدُ مُحالِفَا وَ قَلاّلَكَ...؛ پدر و مادرم فدايت اي پيامبر خدا، با مرگ تو رشته اي پاره شد كه در مرگ ديگران چنين قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پيام و اخبار آسماني بود. مصيبت تو ديگر مصيبت ديدگان را تسلّي دهنده است يعني پس از مصيبت تو ديگر مرگ ها اهميتي ندارد. و از طرفي اين يك مصيبت همگاني است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند. اگر نبود كه امر به صبر و شكيبايي فرموده اي و از بي تا بي نهي نموده اي آن قدر گريه مي كردم كه اشك هايم تمام شود. و اين درد جان كاه هميشه در من مي ماند و حزن و اندوهم دائمي مي شد. كه همه اين ها در مصيبت تو كم و ناچيز است».[۱۶] همچنین آن حضرت در توصیف مصیب پیامبر فرمودند: «فضَجَّتِ الدّارُ الافنيةُ؛ گويا در و ديوار خانه فرياد مي زد». [۱۷] شهادت پیامبر اکرم (ص) و علیه السلام علیه السلام تسلیت باد 📚منابع: 1. نهج‌ البلاغة (صبحي الصالح)، خطبه 235، ص 356. 2.نهج البلاغه (صبحى صالح)، خطبه ۱۹۷. کانال سیره علوی| @sireyealavi
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔶پیامبر اکرم (ص) فرمود: بهترین صدقه آن است که مرد مسلمان دانشی بیاموزد سپس به برادرمسملان خود تعلیم دهد. پ.ن: در اینجا مرد مسلمان به معنای فقط مردها نیست. بلکه کنایه از شخص مسلمان است. لذا شامل همه مردان و زنان می شود. شهادت مجتبی علیه السلام و صل الله علیه و آله تسلیت باد. کانال سیره علوی| @sireyealavi
از ساعت 8:37 روز شنبه 26 مهر 1399 تا ساعت 8:13 روز دوشنبه 28 مهر 1399 از کارهای اساسی در این اوقات پرهیز نمایید. 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
406 📌 ❓سوال: حدیث «ایاک و ملاحاة الرجال» را توضیح دهید؟ ✅پاسخ: «ملاحاة»؛ مصدر باب مفاعله از ماده «لحو» یا «لحی» به معنای نزاع، گفت‌وگو و دشمنی نمودن دو طرفه است.[1] امام صادق(ع) می‌فرماید: «جبرئیل به پیامبر(ص) عرض کرد؛ از نزاع کردن و ستیزه‌گری با مردم دوری کن».[2] پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «به هیچ چیزی پس از نهی از بت‌پرستی به اندازه نزاع و ستیزه‌کردن با دیگران نهی نشده‌ام».[3]‏ بحث و گفت‌وگو اگر برای اثبات و بیان حقیقت باشد، لازم است عنوان تعلیم یا تعلم در آن منظور شود، و آنچه از این‌دو عنوان خارج است؛ از مرحله حقیقت، بیرون و به منظور خودنمایى و خودبینى خواهد بود. طرفین مناظره و بحث اگر بخواهند از گفت‌وگوى خودشان نتیجه مثبت و مفید بگیرند؛ مى‏بایست با خلوص نیت و آزادى فکر در صدد تعلیم و تعلم باشند. مجادله و مناظره‏اى که در جهت غلبه بر طرف مقابل و یا به عنوان اظهار فضل و دانش باشد، نه تنها بی‌فایده و بی‌نتیجه است، بلکه موجب تیرگى و تاریکى دل و پیدایش خلاف و دشمنی در میان بحث ‌کنندگان خواهد شد. نهی از «ملاحاة»، مشابه نهی از «مراء»[4] است که امام صادق(ع) به نقل از امام حسین(ع) می‌فرماید: «جدال از چهار حال بیرون نیست: 1. این‌که مباحثه در مسئله‏اى است که هر دو طرف نسبت به آن، علم و اتفاق نظر نسبت به آن دارند؛ در این صورت، هر دو از مرحله خلوص و صفا بیرون رفته و علم خود را ضایع کرده و طلب رسوایى و فضیحت نمودید. 2. یا آن‌که هر دو جاهل به آن موضوع مورد بحث هستند. در این حالت، نادانى خود را آشکار نموده و روى جهل با همدیگر مجادله کرده‏اند. 3. یا این‌که یکی عالم است و با شخصى که جاهل است جدال مى‏کند. در این صورت، مقصود آن عالم؛ روشن کردن لغزش طرف مقابل از روی ظلم به او است. 4. یا یکی جاهل بوده که با شخص عالم جدال مى‏کند. در این صورت شخص جاهل، احترام و منزلت عالم را حفظ نکرده و نسبت به او ستم کرده است. پس جدال به هر صورت زشت و ناروا است، و کسى که انصاف داشته باشد و در مقابل حق تسلیم باشد، قهراً جدال را ترک خواهد کرد، و در این حالت ایمان خود را محکم نگه‌داشته و سلامتى دین خود را نیکو گرفته و عقل خود را از لغزش و اشتباه حفظ کرده است».[5] خلاصه؛ مقصود از روایت مورد پرسش این است که: از نزاع و گفت‌وگوهای بی‌فایده و اعتراض بر گفتار دیگران بدون غرض و مقصود دینی دوری شود؛ چون نه تنها فایده و نفعی ندارد، بلکه موجب دشمنی، نفاق، و از بین رفتن سلامت عقل می‌گردد. 📚منابع: [1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 15، ص 242، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق.‏ [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 301، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. «مراء»؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معناى سخن گفتن از روى خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این‌که، به واسطه اشکال گرفتن به کلام دیگری به غرض تحقیر طرف مقابل و طعنه زدن او است؛ واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 20، ص 183، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق.‌ [5]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، منیة المرید، محقق و مصحح: مختاری، رضا، ص 171 – 172، مکتب الإعلام الإسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد عزاداری عمومی و در سطح شهر (مثل دهه اول محرم) در اایام : بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود پاسح حضرت آیت الله مکارم شیرازی 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره ایام محسنیه پاسخ گفته است. نظر حضرت عالى در مورد برگزارى مراسم ایّام محسنیّه به صورت عمومى در سطح شهر چیست؟ توسّل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبى است; ولى بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود زیرا باعث کمرنگ شدن برنامه های اصلی می شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔹خيْرُ النِّــكاحِ اَيْسَــرُهُ 🔸بهترين ازدواج آسان ترين آن است 📗نهج الفصاحه ، ح 1507 🌷دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت خدیجه (س) را به پیامبر عظیم الشان اسلام و همچنین ساحت مقدس امام زمان (عج) و تمام مسلمین جهان تبریک و تهنیت میگویم 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚